Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid website Academie voor Internationale Betrekkingen
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Academie voor Internationale Betrekkingen |
---|---|
Datum | 27 oktober 2022 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: De PDF die te downloaden is op pagina https://www.academyforinternationalrelations.nl/documents/publications/2021/06/01/annual-report-2020 bevat een logo (van Academy for international relations). Het logo heeft geen alternatieve tekst. De alternatieve tekst van een logo moet tenminste de naam van de organisatie bevatten.
Bevinding 2: De PDF die te downloaden is op pagina https://www.academyforinternationalrelations.nl/documents/publications/2021/06/01/annual-report-2020 bevat meerdere figuur-elementen zonder alternatieve tekst. Informatieve figuur-elementen moeten een alternatieve tekst bevatten. Decoratieve figuur-elementen, zoals achtergronden, moeten als artefact gecodeerd worden zodat ze genegeerd kunnen worden door hulpsoftware.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 3: De PDF die te downloaden is op pagina https://www.academyforinternationalrelations.nl/documents/publications/2021/06/01/annual-report-2020 is niet goed gecodeerd. Zo zijn enkele koppen opgemaakt als figuur-element, zijn enkele koppen wel als kop opgemaakt en andere visuele koppen niet en bevat de PDF meerdere lege tags, waaronder ook koptags. De PDF lijkt te zijn gecodeerd door gebruik te maken van een automatische tag-functie, bijvoorbeeld in Adobe. Hier is altijd nacontrole nodig om te controleren of de juiste tags wel aan de juiste inhoud is toegewezen. Dit geldt ook voor de PDF die te downloaden is op pagina
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 4: De PDF die te downloaden is op pagina https://www.academyforinternationalrelations.nl/documents/publications/2021/06/01/annual-report-2020 bevat geen logische leesvolgorde. De PDF lijkt te zijn gecodeerd op de visuele volgorde links-rechts, waar de daadwerkelijke teksten in de PDF een andere structuur volgen. Hierdoor staan er in de code bijvoorbeeld meerdere koppen en paragrafen onder elkaar, waar die elkaar in de leesvolgorde zouden moeten opvolgen als h-p-h-p, in plaats van h-h-p-p. Hierdoor is de inhoud van de PDF moeilijker leesbaar en begrijpbaar voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 5: In de PDF op pagina https://www.academyforinternationalrelations.nl/binaries/academyforinternationalrelations/documenten/publications/2021/06/01/annual-report-2020/Annual+Report+2020+Academy+for+International+Relations.pdf staan in lopende tekst die alleen zijn te herkennen aan hun kleur. Doordat de links aan te herkennen zijn aan de tekstkleur is het voor mensen die kleuren niet (goed) kunnen zien lastig deze links te herkennen. Zorg er daarom voor dat de links ook op een andere manier te herkennen zijn, bijvoorbeeld door deze te onderstrepen.
2. Bedienbaar
2.4 Navigeerbaar
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 6: De PDF die te downloaden is op pagina https://www.academyforinternationalrelations.nl/documents/publications/2021/06/01/annual-report-2020 bevat een logo (van Academy for international relations). Deze afbeelding is ook een link, maar er is geen toegankelijk linkdoel aanwezig voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien. Hierdoor horen bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware wel dát er een link aanwezig is, maar niet waar de link naar verwijst.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 7: De PDF die te downloaden is op pagina https://www.academyforinternationalrelations.nl/documents/publications/2021/06/01/annual-report-2020 is Engelstalig, maar de taal van de PDF is ingesteld als Nederlands. Hierdoor leest voorleessoftware de PDF in de verkeerde taal voor, waardoor de tekst onverstaanbaar is. Zorg ervoor dat de ingestelde taal van de PDF overeenkomt met de hoofdtaal in het document.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Home:
https://www.academievoorinternationalebetrekkingen.nl/ - Contact:
https://www.academievoorinternationalebetrekkingen.nl/contact - Zoekresultaten:
https://www.academievoorinternationalebetrekkingen.nl/zoeken?trefwoord=leeraanbod&search-submit= - Sitemap:
https://www.academievoorinternationalebetrekkingen.nl/sitemap - 404:
https://www.academievoorinternationalebetrekkingen.nl/bestaatniet - Toegankelijkheid:
https://www.academievoorinternationalebetrekkingen.nl/toegankelijkheid - Studiegids:
https://www.academievoorinternationalebetrekkingen.nl/over-het-leeraanbod/studiegids - Leerlijnen:
https://www.academievoorinternationalebetrekkingen.nl/over-het-leeraanbod/leerlijnen - Enkel geluid:
https://www.academievoorinternationalebetrekkingen.nl/over-het-leeraanbod/studiegids/mirella-van-de-noort - Video:
https://www.academievoorinternationalebetrekkingen.nl/actueel/nieuws/2020/10/21/leren-en-ontwikkelen-ook-tijdens-de-coronacrisis - Nieuws:
https://www.academievoorinternationalebetrekkingen.nl/actueel/nieuws - Nieuwsbericht:
https://www.academievoorinternationalebetrekkingen.nl/actueel/nieuws/2022/06/02/in-gesprek-met-topdiplomaten-joke-brandt - Pagina PDF:
https://www.academievoorinternationalebetrekkingen.nl/documenten/publicaties/2021/01/01/curriculumschema - PDF curriculumschema:
https://www.academievoorinternationalebetrekkingen.nl/binaries/academievoorinternationalebetrekkingen/documenten/publicaties/2021/01/01/curriculumschema/Curriculumschema+2021+Academie+voor+Internationale+Betrekkingen.pdf - Home Engelstalig:
https://www.academyforinternationalrelations.nl/ - Tabellen:
https://www.academyforinternationalrelations.nl/about-the-academy/advisory-counsil - Documents:
https://www.academyforinternationalrelations.nl/documents - Sessions:
https://www.academyforinternationalrelations.nl/about-learning-activities/training-consultation-sessions - Event:
https://www.academyforinternationalrelations.nl/latest/events/2022/06/24/learning-activities-diversity--inclusion - Annual report:
https://www.academyforinternationalrelations.nl/documents/publications/2021/06/01/annual-report-2020 - PDF annual report:
https://www.academyforinternationalrelations.nl/binaries/academyforinternationalrelations/documenten/publications/2021/06/01/annual-report-2020/Annual+Report+2020+Academy+for+International+Relations.pdf
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.