Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding
Datum 14 augustus 2023
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op acoi.nl.
  • Alle PDF's op acoi.nl.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 26

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Aangepaste bevinding naar aanleiding van de hercontrole:
Het logo van het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI) op elke pagina heeft een alternatieve tekst, maar deze wordt niet gecommuniceerd aan hulpsoftware omdat er een aria-label is geplaatst op het a-element. Dit aria-label wordt nu gecommuniceerd in plaats van het alt-attribuut om het img-element. Nest de afbeelding in het a-element en verwijder het aria-label om dit probleem op te lossen. Let op: In het hamburgermenu komt ook een logo voor, die momenteel geen alternatieve tekst heeft. Het is voldoende om één logo een correcte alternatieve tekst te geven, maar op het moment zijn beide logo's ontoegankelijk.

Bevinding 2: Aangepaste bevinding naar aanleiding van de hercontrole:

In de footer van elke pagina staan logo afbeeldingen van Twitter en LinkedIn. De iconen wordt door middel van het pseudo-element :before en de content property in de CSS op de pagina gezet. Op deze manier kan het zijn dat het icoon wegvalt, bijvoorbeeld voor mensen die een eigen CSS gebruiken, of wanneer de CSS niet geladen wordt. De content property is alleen geschikt voor het toevoegen van puur decoratieve content. Een oplossing kan zijn om het icoon in de html te plaatsen, bijvoorbeeld als img-element of svg met tekst-alternatief. Hetzelfde komt vaker in de website voor, bijvoorbeeld op pagina https://www.acoi.nl/adviezen/chatberichten/ bij de '+' en '-' iconen van de uitklapbare elementen en de social media iconen onder 'Deel deze pagina', of op pagina https://www.acoi.nl/adviezen/chatberichten/.

Bevinding 3: Aanvullende bevinding naar aanleiding van de hercontrole:
Op pagina https://www.acoi.nl/actuele-fotos/ staan meerdere foto's die verwijzen naar een downloadlink. De foto's hebben geen alternatieve tekst, waardoor er geen linkdoel aanwezig is. Er staat tekst naast de foto's, maar die tekst komt niet voor in het toegankelijke linkdoel die bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware gebruiken. Voeg een beschrijvende alternatieve tekst toe om dit probleem op te lossen. Zie ook succescriterium 2.4.4.

Bevinding 4: Op pagina https://www.acoi.nl/actuele-fotos/ staat een afbeelding: 'Advies over het beheren en bewaren van chatberichten bij de overheid.' De toegankelijke tekst bij de afbeelding, 'Infographic' beschrijft de afbeelding niet. De tekst op de afbeelding komt verder niet voor op de pagina. Er is wel een link naar een PDF met dezelfde tekst, maar die PDF is niet toegankelijk, er is geen code laag om de tekst toegankelijk te maken. Plaats deze tekst daarom als HTML-tekst op de pagina of maak de PDF toegankelijk.

Bevinding 5: In de PDF 'VERSLAG collegevergadering ACOI dd. 6 oktober 2022 IKR' (https://www.acoi.nl/.uc/f982004f501016217000077a1e0022edabaf20edc5ea100/verslag-collegevergadering-acoi-dd.-6-oktober-2022-ua.pdf) heeft het logo geen toegankelijke alternatieve tekst. Het logo vertelt aan de bezoeker bij welke organisatie dit document hoort. Voeg in de code laag een alternatieve tekst toe bijvoorbeeld 'Logo Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding'.

Bevinding 6: Advies: In de PDF ‘https://www.acoi.nl/.uc/f3016ae660101f516000077c01b02cc35834b4c46751200/advies-aan-vws-inzake-woo-verzoek-naar-informatie-m.b.t.-covid-19-definitief-pdf.pdf' hebben decoratieve afbeeldingen een (dubbele) alternatieve tekst, bijvoorbeeld: 'Ornament ACOI roze geel paars - volgpagina linksboven Ornament ACOI roze geel paars - volgpagina linksboven'. Deze afbeeldingen zijn decoratief en kunnen als artefact gecodeerd worden zodat hulpsoftware ze negeert.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 7: Bijvoorbeeld op de pagina https://www.acoi.nl/adviescollege/contact/ is het menu-item 'Over ons' rood onderstreept waaraan je kan zien dat betreffende menu-item actief is. Voor blinden en slechtzienden is deze informatie niet beschikbaar via hulpsoftware. Markeer de actieve naam zodat deze ook als zodanig wordt voorgelezen door een screenreader. Bijvoorbeeld via aria-current en een waarde die de content beschrijft (bijvoorbeeld page).

Bevinding 8: Aangepaste bevinding naar aanleiding van de hercontrole:
Op pagina https://www.acoi.nl/adviescollege/serv-wiemers/ is de kop 'Ervaring' niet opgemaakt als kop. Zorg ervoor dat de juiste code in de HTML wordt gebruikt om deze koppen op te maken.

Bevinding 9: Op pagina https://www.acoi.nl/actueel/agenda/Od-GO-kennissessie/ is de kop 'Locatie' alleen opgemaakt met het em-element. Dit element is niet geschikt om koppen mee op te maken. Het heeft namelijk een andere semantische waarde dan een kop-element; het geeft aan hulpsoftware aan dat een tekst met nadruk moet worden uitgesproken. Het mag daarom alleen worden gebruikt op één of enkele woorden in een zin. Los dit probleem op door het em-element te verwijderen en 'Locatie' op te maken met een kop-element.

Bevinding 10: In de PDF 'Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding' (https://www.acoi.nl/sitelibrary/downloads/pdf/adviescollegeopenbaarheideninformatiehuishouding.pdf) staan koppen die als paragraaf gecodeerd zijn. Zorg er voor een semantisch correcte opmaak in de code van de PDF.

Bevinding 11: In de PDF 'VERSLAG collegevergadering ACOI dd. 6 oktober 2022 IKR' (https://www.acoi.nl/.uc/f982004f501016217000077a1e0022edabaf20edc5ea100/verslag-collegevergadering-acoi-dd.-6-oktober-2022-ua.pdf) staat op pagina 2 een opsomming die in de codelaag niet is opgemaakt als een lijst. Zorg ervoor dat opsommingen altijd zijn opgemaakt met een lijst tag.

Bevinding 12: In de PDF 'https://www.acoi.nl/.uc/f3016ae660101f516000077c01b02cc35834b4c46751200/advies-aan-vws-inzake-woo-verzoek-naar-informatie-m.b.t.-covid-19-definitief-pdf.pdf' is er tekst die niet in de code laag voorkomt en die daardoor niet wordt voorgelezen door hulpsoftware. Het gaat over het retouradres en de datum en het kenmerk van de brief. Informatie in de header van een pagina moet in ieder geval één keer in de code laag voorkomen.

Bevinding 13: Advies: Op pagina https://www.acoi.nl/adviescollege/ worden de koppen van niveau 3 'Informatiehuishouding' en 'Archiefwet' bij elkaar gegroepeerd door middel van een gele achtergrond. In de code is deze informatie niet terug te vinden. Zorg er voor dat zichtbare relaties terug komen in de semantische opmaak, bijvoorbeeld door de kop 'archiefwet' niveau 4 te geven.

1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 14: In de PDF ‘https://www.acoi.nl/.uc/f3016ae660101f516000077c01b02cc35834b4c46751200/advies-aan-vws-inzake-woo-verzoek-naar-informatie-m.b.t.-covid-19-definitief-pdf.pdf’ is in de codelaag de leesvolgorde niet goed. Bijvoorbeeld worden eerst alle toegankelijke teksten van afbeeldingen in het document voorgelezen en dan de hoofd tekst en annotaties zijn niet goed gekoppeld aan hun verwijzingen. Zorg er voor dat de leesvolgorde in de code overeenkomt met de visuele leesvolgorde.

Bevinding 15: Opmerking:
Op pagina https://www.acoi.nl/actueel/agenda/?whencategory=recent komen blokken content voor met daarin een datum, titel en tekst. Omdat de datum boven de titel staat, is het voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware niet duidelijk waar de datum bij hoort. Omdat deze bevinding niet tijdens het oorspronkelijke onderzoek is gevonden, wordt dit niet tijdens de hercontrole afgekeurd maar hou er rekening mee dat wanneer de website opnieuw wordt getoetst dit wel kan worden afgekeurd.

1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 16: Op pagina https://www.acoi.nl/bemiddeling/bemiddelingsverzoek/ is een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en achternaam kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".
Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 17: Aangepaste bevinding naar aanleiding van de hercontrole:
Op pagina https://www.acoi.nl/bemiddeling/bemiddelingsverzoek/ staat de tekst 'Geen bestand geselecteerd in grijze tekst (HEX #757372) op een licht grijze achtergrond (HEX #F5F0EE). Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is 4,1:1, waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.

1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 18: Op pagina https://www.acoi.nl/actuele-fotos/ staat een afbeelding met tekst 'Advies over het beheren en bewaren van chatberichten bij de overheid.' Slechtzienden kunnen deze tekst niet aanpassen om de leesbaarheid te verhogen en schermlezers kunnen de tekst niet lezen. De tekst op de afbeelding komt verder niet voor op de pagina. Er is wel een link naar een PDF met dezelfde tekst, maar die PDF is niet toegankelijk, er is geen code laag om de tekst toegankelijk te maken. Zorg dat er een goede alternatieve tekst is voor de afbeelding. Plaats deze tekst daarom als HTML-tekst op de pagina of maak de PDF toegankelijk.

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 19: Aangepaste bevinding naar aanleiding van de hercontrole:
Wanneer bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 200% dan verdwijnt op de homepagina de tekst over Ineke van Gent en Martin Berendse. Zorg ervoor dat inzoomen geen verlies van functionaliteit of informatie veroorzaakt.

2. Bedienbaar

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 20: De PDF 'Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding' (https://www.acoi.nl/sitelibrary/downloads/pdf/adviescollegeopenbaarheideninformatiehuishouding.pdf) heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.

2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 21: Aangepaste bevinding naar aanleiding van de hercontrole:
Als het zoekveld boven aan elke pagina geopend wordt, verplaatst de focus zich na de sluitknop verder op de rest van de pagina, terwijl de zoekfunctie open blijft staan en het navigatiemenu verbergt. Zorg ervoor dat de zoekfunctie zich ofwel vanzelf sluit bij verder navigeren, of dat de focus in het scherm blijft tot de bezoeker de functie sluit met de sluitknop.

Bevinding 22: In het navigatiemenu op onder andere de homepage kunnen submenu's worden geopend met knoppen. Als toetsenbordgebruikers deze submenu's hebben geopend en verder navigeren met de tab toets, blijven de submenu vensters open staan. Dit kan vervelend zijn wanneer bezoekers de pagina in een ingezoomde weergave bekijken, omdat de submenu vensters voor andere content staan. Los dit probleem bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat de vensters inklappen wanneer toetsenbordfocus hier uit wordt gehaald.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 23: Op pagina https://www.acoi.nl/adviescollege/contact/ is de kaart met de locatie van ACOI een link naar google Maps. De linktekst 'Afbeelding van de locatie van ACOI op een kaart' beschrijft het doel van de link niet. Geef duidelijk aan waar de link naar toe gaat.

Bevinding 24: Op pagina https://www.acoi.nl/actuele-fotos/ staan een aantal afbeeldingen die een link zijn naar het afbeeldingsbestand. Deze links hebben geen naam. Omdat de links geen linkdoel hebben, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de links heen gaan. Voeg een duidelijke linktekst toe om dit probleem op te lossen.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 25: In de eigenschappen van de PDF 'Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding' (https://www.acoi.nl/sitelibrary/downloads/pdf/adviescollegeopenbaarheideninformatiehuishouding.pdf) is de taal niet goed ingevuld. Deze staat op Engels in plaats van Nederlands. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 26: Op pagina https://www.acoi.nl/actuele-fotos/ staan een aantal foto's die een link zijn naar het fotobestand. Deze links hebben geen naam. Omdat de links geen linkdoel hebben, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de links heen gaan. Voeg een duidelijke linktekst toe om dit probleem op te lossen.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2024-12-26 18:15:24 v2.4-011