Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website alphenaandenrijn.parkeerservice.nl

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website ParkeerService Alphen aan de Rijn
Datum 25 maart 2024
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
- Alle pagina’s op alphenaandenrijn.parkeerservice.nl
- Alle PDF’s op alphenaandenrijn.parkeerservice.nl
Buiten de scope van het onderzoek valt:
- Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
- Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 71

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op de website, bijvoorbeeld op de startpagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/, verschijnt bij het eerste bezoek een cookiebanner. De link "Laat me kiezen..." opent het venster "Maak hier uw keuze”. In de links "↓ 2 diensten" en "↓ 1 service" wordt het grafische element (pijl naar beneden) als tekst weergegeven en heeft het geen tekstalternatief. Een tekstalternatief moet aangeven dat hier extra content verborgen is. Dit kan op verschillende manieren worden opgelost. Bijvoorbeeld door een visueel verborgen tekst of door gebruik van aria-expanded. Andere oplossingen zijn ook mogelijk. Lees ook succescriterium 4.1.2.

Bevinding 2: Op de website, bijvoorbeeld op de startpagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/, staat een zijkolom. Er zijn twee logo’s. De eerste afbeelding “ParkeerService” heeft het tekstalternatief “Alle gemeenten”. Dit zorgt ervoor dat bijvoorbeeld blinde gebruikers andere informatie gepresenteerd krijgen dan ziende gebruikers. Dit tekstalternatief moet worden gewijzigd naar bijvoorbeeld “Parkeerservice”. Zie ook succescriteria 2.4.4 en 2.5.3.

Bevinding 3: Op alle pagina’s van de website, bijvoorbeeld op https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/ staat navigatie in een zijkolom. De afbeeldingen van pijltjes die aangeven dat hier extra inhoud kan worden uitgeklapt, hebben geen tekstalternatief om deze informatie te communiceren aan een blinde bezoeker. Deze bevinding valt ook onder succescriterium 4.1.2. De staat van het menu is niet programmatisch te bepalen. Zie dat succescriterium voor een mogelijke oplossing.

Bevinding 4: Op alle pagina's, bijvoorbeeld op https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/ verandert de afbeelding van het eerste logo wanneer er wordt ingezoomd tot 200% (en ook 400%). Nu luidt de alttekst "Gemeente Alphen aan den Rijn". Deze tekst komt niet overeen met wat op een logo te zien is, namelijk een letter “P” van “ParkeerService”. Pas de alt tekst aan naar bijvoorbeeld “Logo P van ParkeerService”, hiermee wordt ook aan 2.5.3 voldaan.

Bevinding 5: Onderaan de Tarieven-pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/tarieven/ staat een tekst "Bekijk de huurovereenkomst parkeren vrachtwagen Alphen aan den Rijn" die een PDF-icoon bevat. Dit icoon is informatief maar heeft geen tekstalternatief. Hetzelfde probleem doet zich voor op andere pagina’s https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/nieuws/nieuwe-digitale-gpk-vergunning/ onder de kop "Vragen?” en op de pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/.

Bevinding 6: Het volgende is slechts een advies. Aan vele afbeeldingen, die zowel via het img-element als via svg zijn toegevoegd, zijn aria-labels geplaatst. Het is onbekend waarom dit attribuut gebruikt wordt, omdat het niets toevoegt aan de toegankelijkheid van deze afbeeldingen. Verwijder deze aria-labels. Zie bijvoorbeeld links met iconen midden op de homepagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/.

Bevinding 7: Het volgende wordt niet afgekeurd, maar kan wel verbeterd worden:
Op de pagina Zoekresultaten https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/home/SearchForm/?Search=alphenaandenrijn&action_results=Zoeken staan zoekresultaten. Daaronder staat een paginering. De links naar de volgende (of vorige) pagina's bevatten het grafische element (de pijl naar rechts of naar links). Het tekstalternatief “Bekijk de volgende pagina” staat nu in het title-attribuut van de link. Het zou beter zijn om hiervoor een andere methode te gebruiken, bijvoorbeeld een visueel zichtbare tekst.

1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 8: Op de pagina
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ staat een video. Op de eerste en laatste slide van de video komt tekst in beeld die toegankelijk moet worden gemaakt. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5.

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 9: Op de pagina
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ staat een video. Op de eerste en laatste slide van de video komt tekst in beeld die toegankelijk moet worden gemaakt. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Om te voldoen aan dit succescriterium, is het noodzakelijk om de audiodescriptie toe te voegen.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 10: Op de website, bijvoorbeeld op de homepage https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/, staat een zijkolom met een menu. De actieve link, in dit geval "home" is niet programmatisch te bepalen. Dit kan worden opgelost door het toevoegen van een visueel onzichtbare tekst met deze informatie of aria-current=”true” attribuut.

Bevinding 11: Op de homepagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/ staat een zoekveld. Dit veld is opgenomen in een fieldset-element. Elk fieldset met interactieve elementen dient een naam te hebben. Dit kan via een legend-element. Het gebruik van een fieldset hier is echter overbodig.

Bevinding 12: Op de pagina Zoekresultaten https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/home/SearchForm/?Search=alphenaandenrijn&action_results=Zoeken staan zoekresultaten. Voor elk zoekresultaat is de koptekst niet opgemaakt met h1-h6-elementen. Zie bijvoorbeeld “Bezoekersregeling”. Bezoekers die gebruikmaken van schermvoorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een koppenlijst over een pagina navigeren om snel informatie te vinden. Daarom is het belangrijk dat visuele koppen zijn opgemaakt als kop. Dit komt op meerdere pagina’s voor. Bijvoorbeeld op de pagina Nieuwe digitale GPK vergunning staan tussenkopjes die niet als kop zijn opgemaakt (bijv. “Gehandicaptenvergunning”, "GKP-app", “Gehandicaptenparkeerkaart”, “Vragen?”). Gebruik h2 - h6 elementen in plaats van het strong-element.

Bevinding 13: Op de pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/tarieven/ staan de h2-koppen “Tarieven per 1 januari 2024” en “Straatparkeren” direct onder elkaar en dat is niet toegestaan. Elke kop moet content bevatten, maar omdat “Tarieven per 1 januari 2024” nu direct wordt opgevolgd door een kop van hetzelfde niveau, heeft deze kop geen content.

Bevinding 14: Op de pagina "Mobiel parkeren" https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-op-straat/mobiel-parkeren-/, onder de kop "Hoe werkt mobiel parkeren?", binnen de genummerde lijst, staat een geneste lijst (die begint met "Vertrekt u vanaf een parkeerplaats op straat?") die niet als lijst is opgemaakt. Ook in tabellen op de website komen opsommingen voor die niet als lijsten zijn opgemaakt. Zie pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/.

Bevinding 15: Op de pagina "Parkeergarage Castellum" https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/parkeergarages-en-terreinen/parkeergarage-castellum/ staat een tabel. De woorden in de eerste kolom “Locatie” tot en met “Abonnementen” zijn opgemaakt met behulp van een strong element. Dit element is bedoeld om nadruk te geven, niet om tabelkoppen mee aan te duiden. Wanneer het tabelkoppen moeten zijn, moeten ze als th-elementen opgemaakt worden. Overigens is dat bij eenvoudige tabellen met slechts 2 kolommen niet per sé nodig. Vanaf 3 kolommen is dat wel nodig. Tabelkoppen kunnen nodig zijn in de eerste rij, eerste kolom of beide.
Dit gebruik van strong-elementen in tabellen komt ook op andere pagina’s voor. Zie bijvoorbeeld https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/ en https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/tarieven/.

Bevinding 16: Op de Tarieven-pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/tarieven/ wordt het strong-element gebruikt om hele zinnen opvallend te stijlen. Er staat bijvoorbeeld een tekst "Nieuwe betaalmogelijkheid, betalen via uw mobiel." Hier is het strong-element niet voor bedoeld, het is bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden. Gebruik hiervoor CSS om de alinea’s of zinnen visueel op te maken. Dit komt ook op andere pagina’s voor, bijvoorbeeld https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/ en https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/tarieven/.

Bevinding 17: Op de Tarieven-pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/tarieven/ staan tabellen met cellen die verschillende opties in één cel bevatten. Visueel is binnen een cel een tabel gemaakt die correspondeert met informatie in een andere cel. Bijvoorbeeld staat onder het kopje "Parkeergarages en -terreinen" een tabel met een cel die 4 opties bevat (maandag t/m zaterdag 07:00 - 18:00 / vrijdag (+andere koopavonden) 07:00 - 21:00 / maandag t/m zaterdag 18:00 - 07:00 / zondag)”. De relatie tussen informatie in deze cellen wordt niet correct voorgelezen. Dit kan bijvoorbeeld worden opgelost door de tabel te wijzigen naar meerdere losstaande, eenvoudige tabellen.

Bevinding 18: Op de pagina “Nieuwe digitale gpk” https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/nieuws/nieuwe-digitale-gpk-vergunning/ staan alinea’s die alleen visueel te onderscheiden zijn als alinea’s bijvoorbeeld onder de kop “Gehandicaptenvergunning”. In de HTML is deze tekst in een p-element geplaatst met <br> elementen om naar een nieuwe rij te springen.

Bevinding 19:
In de PDF-documenten https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/assets/alphen-aan-den-rijn/media/Q-en-A-over-GPK-Gemeente-Alphen-aan-den-Rijn-002.pdf ("Meest gestelde vragen", koptekst "GPK app") en https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/assets/alphen-aan-den-rijn/downloads/Huurovereenkomst-parkeren-vrachtwagens-Alphen-aan-den-Rijn.pdf ("Huurovereenkomst parkeren vrachtwagens Alphen aan den Rijn.") zijn niet alle koppen opgemaakt met de kop-tags, maar als platte tekst (met een p-tag). Hierdoor kan een gebruiker van hulpsoftware niet de structuur en relaties van de inhoud bepalen.

Bevinding 20: In de tekst van het PDF-document https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/assets/alphen-aan-den-rijn/media/Q-en-A-over-GPK-Gemeente-Alphen-aan-den-Rijn-002.pdf vanaf de tekst onder de "GPK-app", staan verschillende alinea's die zijn samengevoegd in één p-tag. Zoals “Zijn er kosten verbonden aan…” onder “Vergunning” en onder “GPK app”; het stuk “Kan ik met elke telecomprovider…” tot en met “over de komst van nieuwe gemeenten.” en meer.

Bevinding 21: In de tekst van het PDF-document https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/assets/alphen-aan-den-rijn/downloads/Huurovereenkomst-parkeren-vrachtwagens-Alphen-aan-den-Rijn.pdf staat een opsommingslijst met eerst 17 genummerde items en daarna 5 ongenummerde items. Hier zijn meerdere problemen mee. In de tags is dit namelijk een lijst met 15 items, 3 alinea’s en een lijst met 9 items. De 3 alinea’s moeten onderdeel worden van het 15e item. Na het eerste ongenummerde item, komen de sub-items “a.” en “b.”. Deze moeten onderdeel worden van het bovenliggende item.

Bevinding 22: Het volgende wordt niet afgekeurd, maar kan de pagina toegankelijker maken. De koppenstructuur op de homepagina kan verbeterd worden. Op de homepagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/, onder de kop “Contact”, staan twee lege koppen op H4-niveau. Wanneer 200% wordt ingezoomd, verschijnt een tweede h1 element op de pagina.

1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 23: Op de Tarieven-pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/tarieven/ staan tabellen met cellen die verschillende opties in één cel bevatten. Visueel is binnen een cel een tabel gemaakt die correspondeert met informatie in een andere cel. Bijvoorbeeld staat onder het kopje "Parkeergarages en -terreinen" een tabel met een cel die 4 opties bevat (maandag t/m zaterdag 07:00 - 18:00 / vrijdag (+andere koopavonden) 07:00 - 21:00 / maandag t/m zaterdag 18:00 - 07:00 / zondag)”. De relatie tussen informatie in deze cellen wordt niet correct voorgelezen.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 24: Op pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ staat de instructie “Bekijk de animatie hieronder”. Dit is een instructie die afhankelijk is van zintuiglijke eigenschappen. Niet iedereen ziet een animatie hieronder. Dit kan alleen goedgekeurd worden als de animatie direct onder deze tekst staat en als duidelijk is dat het om een animatie gaat. Dat is hier niet het geval: er staat nog tekst tussen de instructie en de animatie. Ook is uit het tekstalternatief van de iframe met daarin de video niet duidelijk dat het om een animatie gaat.

1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 25: Op de pagina “Contactverzoek Alphen aan den Rijn” https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-alphen-aan-den-rijn/ staat een formulier waarin persoonlijke gegevens moeten worden ingevuld, zoals naam en e-mailadres. Voor goede ondersteuning door browsers en hulpsoftware, is het noodzakelijk om het autocomplete-attribuut toe te voegen aan de relevante input-elementen van deze invoervelden. Bijvoorbeeld, voor het invoerveld voor een e-mailadres moet het attribuut autocomplete="email" worden toegevoegd. Dit geeft aan dat het veld bedoeld is voor het invullen van e-mailadressen en helpt browsers en hulpsoftware om relevante suggesties te bieden. Dit geldt ook voor andere plaatsen waar om persoonlijke gegevens gevraagd wordt. Zie https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/klachten/klachtenformulier/ en https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/formulier-abonnementen-alphenadrijn/.
Lees pagina https://www.w3.org/Translations/WCAG21-nl/#input-purposes voor alle benodigde waardes.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 26: Op de pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/formulier-abonnementen-alphenadrijn/ staat een formulier. Als het formulier wordt verzonden met lege verplichte velden, worden deze velden rood gemarkeerd. Er is een tekstuele foutmelding, maar deze bevindt zich op de laatste tab en is niet zichtbaar. De informatie over de fout wordt uitsluitend overgebracht door middel van kleur. Bezoekers die de kleur niet kunnen onderscheiden, missen deze informatie. Dit probleem doet zich voor op alle pagina's waar formulieren aanwezig zijn.

Bevinding 27: In het hoofdmenu op de website wordt het actieve onderdeel alleen aangeduid door een andere kleur, bijvoorbeeld op pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/ "Home". Hier moet nog een extra visuele hint worden toegevoegd om aan te geven wat het actieve onderdeel is. Zie ook succescriterium 1.3.1, maar de oplossing daar is geen oplossing voor dit probleem (en omgekeerd).

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 28: Op de hele website bijvoorbeeld op https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/ wordt de oranje kleur (HEX#FF8D26) op een witte of grijze achtergrond (HEX#FFFFFF, HEX#F5F5F5, HEX#3F4650, of HEX#EEEEEE, etc.) gebruikt. De contrastverhouding voldoet niet aan de minimaal vereiste waarde (voor tekst onder een lettergrootte tot 24 px of vetgedrukt moet deze ten minste 4,5:1 zijn, en voor grote tekst vanaf 24 px of vetgedrukte tekst ten minste 3,0:1). Enkele voorbeelden zijn: in de cookiebanner - de "Dat is oké"-knop heeft een contrastratio van 2,3:1. Op de homepagina staan oranje koppen zoals "ParkeerService Alphen aan den Rijn" met een contrastratio van 2,1:1. De actieve link in de navigatie, bijvoorbeeld "Home", heeft een contrastratio van 2,3:1, de tekst “Menu” in de hamburger knop. Controleer alle pagina’s op deze kleurencombinaties.

Bevinding 29: Bij het eerste bezoek aan de website verschijnt een cookiebanner. Als hierin de link “Laat me kiezen…” wordt geactiveerd, verschijnt een dialoogvenster met daarin oranje tekst op een donkergrijze achtergrond met een te laag contrast van 4,1:1.

Bevinding 30: Op alle pagina’s van de website kleuren linkteksten oranje wanneer een bezoeker zijn muis over de link beweegt. De achtergrondkleur van de meeste pagina’s is grijs. Het kleurcontrast wordt 2,1:1. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn. Zie bijvoorbeeld https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-op-straat/betaald-parkeren/.

Bevinding 31: Wanneer de skiplink zichtbaar wordt, is de tekst oranje en de achtergrond is rood (HEX#DB143B). Het kleurcontrast is 2,2:1. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn.

Bevinding 32: Op de homepagina staat een zoekveld. De placeholder-tekst ("Waar bent u naar op zoek?") is grijs (HEX#BDBDBD) en de achtergrond is wit. De contrastverhouding is 1,9:1 en moet minstens 4,5:1 zijn voor tekst met een lettergrootte tot 24px. Zie https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/.

Bevinding 33: Op de pagina "Contactverzoek Alphen aan den Rijn" (https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-alphen-aan-den-rijn/) staat een formulier. Als het formulier wordt ingevuld met een ongeldig e-mailadres, wordt het formulier opnieuw geladen, en onder het formulier staat de melding "Controleer de ingevulde gegevens en verzend het formulier opnieuw." De tekst is rood (HEX#E30D0D) en de achtergrond is grijs (HEX#F5F5F5), waardoor de contrastverhouding 4,4:1 is. Dit voldoet aan de vereiste van minstens 4,5:1 voor tekst met een lettergrootte tot 24px. Hetzelfde probleem doet zich voor bij de formulieren op andere pagina's, zoals de Klachtenformulier-pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/klachten/klachtenformulier/.

Bevinding 34: Op de pagina Klachtenformulier https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/klachten/klachtenformulier/ staat een formulier. Bij het veld "Bijlage (bijvoorbeeld foto's gerelateerd aan de klacht)" staat de tekst "Let op maximaal 6MB". De tekst is grijs (HEX#B1B1B1), en de achtergrond is ook grijs (HEX#F5F5F5), waardoor de contrastverhouding 2:1 is. Dit voldoet niet aan de vereiste van minstens 4,5:1. Zie ook ​​https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/aanvraagformulieren-en-formulieren-sospes/beeindiging-parkeerproduct-bewoner-alphen-aan-den-rijn/ onder “IBAN”.

Bevinding 35: Op de pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/formulier-abonnementen-alphenadrijn/ staat een formulier. Als het formulier wordt verzonden met lege verplichte velden, kleurt de tab roze (HEX#FECFCF) terwijl de tekst oranje blijft. Het kleurcontrast is 1,7:1. Dit voldoet niet aan de vereiste van minimaal 4,5:1.

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 36: Wanneer er wordt ingezoomd tot 400% bij een resolutie van 1280px, wordt de koptekst (h1) "Alphen aan den Rijn" die bovenaan de pagina staat, afgesneden. Dit leidt tot verlies van content. Zie https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/.

Bevinding 37: Wanneer er wordt ingezoomd tot 400% bij een resolutie van 1280px, valt de tekst van de knop “Menu” deels weg. Dit is verlies van content.
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/

Bevinding 38: Wanneer er wordt ingezoomd tot 400% bij een resolutie van 1280px, valt de placeholdertekst “Waar bent u naar op zoek?” van het zoekveld deels weg achter de zoekknop. Deze tekst is hierdoor niet helemaal goed te lezen.
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/

Bevinding 39: Op de pagina "Parkeergarage Castellum" (https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/parkeergarages-en-terreinen/parkeergarage-castellum/) staat een tabel. Wanneer er wordt ingezoomd tot 400% bij een resolutie van 1280px, wijzigt de tabelstructuur waardoor de betekenis van informatie verloren gaat. Dit resulteert in verlies van content. Hetzelfde geldt voor de tabellen op de Tarieven-pagina (https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/tarieven/).

Bevinding 40: Op de pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/formulier-abonnementen-alphenadrijn/ staat bij de bijlageknoppen de tekst “Geen bestand gekozen”. Om deze tekst te kunnen lezen, moet horizontaal gescrold worden en dat is niet toegestaan. Dit kan ook in andere formulieren voorkomen, bijvoorbeeld op pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/aanvraagformulieren-en-formulieren-sospes/kentekenwijziging-bewoner-alphen-aan-den-rijn/.

Bevinding 41: Op de pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/ moet horizontaal gescrold worden om de tekst “Wijzigen/beëindigen/vervangende pas” te kunnen lezen.

Bevinding 42: Het volgende wordt niet afgekeurd, maar kan wel verbeterd worden:
Op de pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ moet in twee richtingen gescrold worden om de video te kunnen bekijken. Voor dergelijke content bestaat een uitzondering, maar dit maakt het bekijken van de video wel lastig. Er is wel een link “Bekijk op YouTube” wat dit probleem kan omzeilen.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 43: Op de website, bijvoorbeeld op de startpagina (https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/), verschijnt bij het eerste bezoek een cookiebanner. In de banner is er een probleem met de kleurcontrastverhouding voor de grafische elementen, die lager is dan de minimumdrempel van 3,0:1. Bijvoorbeeld, voor de niet-aangevinkte selectievakjes met een wit element op een grijze achtergrond (bijv. Analytisch) is de contrastverhouding 1,6:1, en voor het gedeeltelijk aangevinkte selectievakje ("Alle diensten in- of uitschakelen") met een grijs element en groene achtergrond is de contrastverhouding 2,7:1.

Bevinding 44: Over de hele website bijvoorbeeld op https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl\ is er een probleem met het gebruik van de oranje kleur (#FF8D26) op een witte of grijze achtergrond (#FFFFFF, #F5F5F5, #3F4650, of #EEEEEE, enz.) of omgekeerd. De kleurcontrastverhouding voor de grafische elementen is kleiner dan de minimumdrempel van 3,0:1. Er zijn verschillende voorbeelden: de rand van de zoekbalk heeft een contrastverhouding van 2,1:1, het oranje icoon "vergrootglas" in de zoekbalk heeft een contrastverhouding van 2,3:1.

Bevinding 45: Op de pagina "Contactverzoek Alphen aan den Rijn" (https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-alphen-aan-den-rijn/) staat een formulier. De randen van de velden zijn grijs (#BFBFBF) en de achtergrond is wit (#FFFFFF), dus de contrastverhouding is 1,8:1 en moet minstens 3,0:1. Dit probleem doet zich ook voor bij de formulieren op andere pagina's, zoals op de Klachtenformulier-pagina (https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/klachten/klachtenformulier/) en de pagina Aanvraagformulier Abonnement Alphen aan den Rijn (https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/formulier-abonnementen-alphenadrijn/).

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 46: Op pagina “Alles over parkstart” https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ staat een video.
Binnen deze videospeler is het mogelijk om sneltoetsen van één karakter te gebruiken voor de bediening. Bij de Youtube video’s kan bijvoorbeeld de ‘f’ gebruikt worden om de video full screen af te spelen en de ’m’ om het geluid uit te zetten. Deze sneltoetsen mogen alleen actief zijn als de focus op de betreffende knop staat. Het probleem is hier dat deze sneltoetsen ook actief zijn als de toetsenbordfocus op een ander element binnen de video staat. Dit kan problemen opleveren voor mensen die met spraakbediening werken en waarbij deze letters kunnen voorkomen in de woorden die uitgesproken worden. Ook kan dit problemen opleveren voor mensen die per ongeluk een toets op het toetsenbord indrukken. Bij de YouTube videospeler kan dit eventueel opgelost worden door de parameter disablekb=1 toe te voegen aan de URI van de video in de HTML code. Zie ook de Engelstalige pagina https://developers.google.com/youtube/player_parameters#disablekb .

2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 47: Op de pagina "Contactverzoek Alphen aan den Rijn" https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-alphen-aan-den-rijn/ staat een formulier. Als het formulier wordt ingediend met lege verplichte velden (bijv. het veld Voorletters), verschijnt de standaard HTML-validatiemelding. In sommige browsers kan deze na verloop van tijd verdwijnen. Dit probleem doet zich voor bij de formulieren op andere pagina's (bijv. op de Klachtenformulier-pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/klachten/klachtenformulier/ en de pagina "Aanvraagformulier Abonnement Alphen aan den Rijn" https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/formulier-abonnementen-alphenadrijn/). Er is een tijdslimiet aanwezig op deze meldingen. De beste oplossing is het aanbieden van zelfgemaakte foutmeldingen die blijven staan totdat de bezoeker ze wegklikt.

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 48: De titel van de Zoekresultaten pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/home/SearchForm/?Search=alphenaandenrijn&action_results=Zoeken reflecteert de inhoud van de pagina niet. De titel luidt momenteel "ParkeerService Alphen aan den Rijn | Alphen aan den Rijn".

Bevinding 49: In de metadata van de pdf-documenten https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/assets/alphen-aan-den-rijn/media/Q-en-A-over-GPK-Gemeente-Alphen-aan-den-Rijn-002.pdf en https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/assets/alphen-aan-den-rijn/downloads/Huurovereenkomst-parkeren-vrachtwagens-Alphen-aan-den-Rijn.pdf is de titel niet ingesteld. De titel dient een korte beschrijving van de inhoud van het bestand te zijn. Voor gebruikers van hulpsoftware is het voor de navigatie tussen documenten belangrijk dat de titel duidelijk maakt waar ze zijn. Dit kan worden ingesteld via de bestandseigenschappen. Hier moet ook worden ingesteld dat de titel wordt getoond in de titelbalk en niet de bestandsnaam, zoals nu het geval is.
Voor gebruikers van hulpsoftware is het voor de navigatie tussen documenten belangrijk dat de titel duidelijk maakt waar ze zijn. Wanneer een pdf geen titel heeft wordt de bestandsnaam getoond, deze is niet altijd even duidelijk.

2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 50: Bij het eerste bezoek aan de website bijvoorbeeld op pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/ verschijnt een cookiebanner. Deze banner bedekt de inhoud van de pagina en dient als eerste focus te krijgen, of direct na de skiplink “naar de inhoud”. Dit is nu niet het geval. De bezoeker moet eerst door de hele inhoud van de website navigeren met de TAB-toets om de banner te kunnen sluiten. Stuur de focus eerst naar de cookiebanner.

Bevinding 51:
Bij het eerste bezoek aan de website bijvoorbeeld op pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/ verschijnt een cookiebanner. De link "Laat me kiezen..." opent het nieuwe venster "Maak hier uw keuze”. Wanneer het modale venster wordt geopend in Chrome, landt de focus niet in het modal maar blijft op de pagina die onder de banner ligt. Dit volgt geen logische focusvolgorde. Het tweede probleem is dat de focus zowel in Chrome als in Firefox het modale venster kan verlaten. Zorg ervoor dat de focus in de banner blijft totdat de bezoeker deze heeft afgesloten. Het derde probleem is dat wanneer de banner wordt afgesloten in Chrome, de focus niet terug naar de knop waarmee de banner is geopend gaat of naar het volgende element in de DOM.

Bevinding 52: Wanneer de website. bijvoorbeeld pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/ wordt bekeken op een klein scherm, verdwijnt het hoofdmenu achter de zogenaamde hamburgerknop (drie horizontale streepjes). Er zijn twee issues. Ten eerste is te zien wanneer het menu is geopend. De focus loopt door de links in het menu en gaat vervolgens verder op de onderliggende pagina. Dit is niet de gewenste focusvolgorde. De focus mag het menu niet verlaten totdat de bezoeker dit scherm heeft afgesloten. Wanneer het menu is gesloten, loopt de focus over de onzichtbare links in het menu. Dit is verwarrend en kan tot onbedoelde activatie van interactieve elementen leiden.

Bevinding 53: Op de pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/formulier-abonnementen-alphenadrijn/ "Aanvraagformulier Abonnement Alphen aan den Rijn" staat informatie die verdeeld is in de zogenaamde tabs: de kopjes Persoonsgegevens, Specificaties abonnement, Betaalgegevens en Overzicht dienen als klikbare elementen om extra contnent te tonen. De focus volgorde dient te zijn als volgt: eerst de tabkop, dan de inhoud, dan de volgende tabkop gevolgd door zijn inhoud en zo verder. De focus loopt momenteel eerst over alle tabkopjes en zakt vervolgens in de inhoud onder de eerste kop.

Bevinding 54: Als het bovenstaande formulier wordt gebruikt met VoiceOver in combinatie met Safari, is de focusvolgorde niet overal logisch. Als in een scherm de knop “Verder” wordt gebruikt, verplaatst de toetsenbordfocus zich naar het begin van de pagina en moet de gebruiker eerst door het menu en andere content navigeren voordat de volgende stap in het formulier wordt bereikt.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 55: Bovenaan elke pagina bijvoorbeeld op https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/ staan twee logo’s die als links fungeren. Het logo met de zichtbare tekst "ParkeerService" heeft als linkdoel "Alle gemeenten". Deze link leidt naar de homepage van parkeerservice.nl. Het linkdoel is dus niet correct. Het tweede logo heeft de zichtbare tekst "Alphen aan de Rijn", en het linkdoel is "Gemeente Alphen aan de Rijn". Maar de link verwijst niet naar de website van de gemeente Alphen aan de Rijn; in plaats daarvan leidt het naar een pagina binnen het domein van parkeerservice. Het linkdoel van deze links is afkomstig uit de alt-tekst van de afbeeldingen. Deze bevinding is al onder succescriterium 1.1.1 genoemd. Dit kan worden opgelost door de alt-teksten aan te passen en de zichtbare tekst van het logo aan te vullen met de bestemming van de link.
Dit probleem speelt ook bij het “P”-logo als de website wordt ingezoomd, lees ook succescriterium 1.1.1.

Bevinding 56: Het volgende is slechts een advies, maar kan de toegankelijkheid van de website verbeteren. Er zijn veel links aanwezig met een title-attribuut. In de meeste gevallen is de waarde van het title-attribuut een herhaling van de linktekst. De informatie wordt mogelijk twee keer voorgelezen. Voorbeelden van dergelijke koppelingen zijn op pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/ in de links in het navigatiemenu in de zijbalk - de koppeling "Stadskaart Parkeren" en hetzelfde title attribuut "Stadskaart Parkeren".

Bevinding 57: Het bovenstaande advies geldt ook voor de paginering op de pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/home/SearchForm/?Search=alphenaandenrijn&action_results=Zoeken. Hier staan twee links met onduidelijke linkteksten die het doel van de link niet goed aangeven. Het gaat om een link met “2” en een link met “->”. De beschrijving van deze links staat hier in het title-attribuut van de link. Lees ook succescriterium 1.1.1.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 58: Bij het eerste bezoek aan de website bijvoorbeeld op pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/ verschijnt een cookiebanner. De link "Laat me kiezen..." opent het nieuwe venster "Maak hier uw keuze”. In dat venster hebben de knoppen Analytisch, Marketing en Alle diensten geen zichtbare focusindicator.

2.5 Input modaliteiten

2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 59: Bovenaan elke pagina, bijvoorbeeld https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/ staat een logo met de zichtbare tekst "ParkeerService". De toegankelijkheidsnaam is "Alle gemeenten" (zie ook succescriterium 1.1.1). Omdat de zichtbare tekst nu geen onderdeel is van de toegankelijkheidsnaam, is deze link niet met stem te bedienen.
Wanneer er wordt ingezoomd tot 200% (en ook 400%) verandert de afbeelding van het eerste logo. Nu luidt de alttekst "Gemeente Alphen aan den Rijn" terwijl het zichtbare logo een P van ParkeerService is.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 60: Op de pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/aanvraagformulieren-en-formulieren-sospes/beeindiging-parkeerproduct-bewoner-alphen-aan-den-rijn/ staat een formulier. Hierin is bij het invoerveld onder “Beëindigingsdatum” een taalwisseling naar het Engels aangegeven (lang=”en-US”). Dit hoort echter niet, want het is gewoon Nederlands. Dit kan vaker voorkomen.

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 61: Op vele formulieren is een standaard HTML validatie gebruikt. Het probleem met deze validatie is dat elke browser deze validatie verschillend toont. Hierdoor is niet te testen of te weten of deze wel altijd toegankelijk getoond wordt. Soms blijft een melding bijvoorbeeld maar heel kort in beeld (succescriterium 2.2.1). Onder dit succescriterium valt de kwaliteit van de tekst van een foutmelding. Bij deze validatie lijken de foutmeldingen in meerdere browsers op instructies en vertellen niet wat er fout is gegaan met de invoer. De foutmelding luidt nu “Vul dit veld in”. Een bijkomend probleem is dat telkens slechts één melding getoond wordt. Zorg zelf voor een goede en toegankelijk clientvalidatie met goede teksten over wat er fout gaat. Let er daarbij ook op dat de foutmeldingen ook gepresenteerd worden aan gebruikers van hulpsoftware, bijvoorbeeld door een goede focusverplaatsing of via ARIA-technieken zoals aria-live. Zie
https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-alphen-aan-den-rijn/, https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/klachten/klachtenformulier/ en https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/formulier-abonnementen-alphenadrijn/.

Bevinding 62: Op de pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-alphen-aan-den-rijn/ van “Contactverzoek Alphen aan den Rijn” staat een formulier. Als het formulier wordt verzonden met een ongeldig e-mailadres, wordt het formulier opnieuw geladen en staat er onder het formulier de melding "Controleer de ingevulde gegevens en verzend het formulier opnieuw.". De melding zegt niet in welk veld de fout zit. Dit probleem komt ook voor op andere pagina's (bijv. op de pagina Klachtenformulierhttps://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/klachten/klachtenformulier/)

Bevinding 63: Als het formulier op pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/formulier-abonnementen-alphenadrijn/#maincontent wordt gebruikt met VoiceOver in combinatie met Safari, verschijnen geen foutmeldingen in beeld. Deze worden ook niet voorgelezen.

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 64: Op pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/aanvraagformulieren-en-formulieren-sospes/beeindiging-parkeerproduct-bewoner-alphen-aan-den-rijn/ in het veld “Beëindigingsdatum” is het formaat van de datum in een placeholder tekst aangegeven. Plaats deze informatie permanent op de pagina, naast het label bijvoorbeeld.

Bevinding 65: Op de pagina "Contactverzoek Alphen aan den Rijn" https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-alphen-aan-den-rijn/ staat een formulier. De verplichte velden zijn gemarkeerd met het * (sterretje) teken. Er wordt niet uitgelegd wat het * (asterisk)-teken betekent. Op de Klachtenformulierpagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/klachten/klachtenformulier/ gaat het goed.

Bevinding 66: Advies: Op de pagina "Contactverzoek Alphen aan den Rijn" https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-alphen-aan-den-rijn/ staat een formulier. Het formulier begint met de groep keuzerondjes (Onderwerp). Deze is niet gemarkeerd als verplicht, terwijl ze verplicht zijn. Het is beter om dit wel aan te geven.

Bevinding 67: Advies: Op de pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek-alphen-aan-den-rijn/ staat een formulier. In dit formulier staat het label “Bedrijfsnaam (zo nodig)”. Dit kan verwarrend zijn, omdat de tekst “(zo nodig)” aangeeft dat dit veld optioneel is. Er zijn ook andere velden die optioneel zijn, maar daar staat deze tekst niet. Deze tekst kan daarom beter verwijderd worden.
Iets soortgelijks komt voor in het formulier op pagina https://www.parkeerservice.nl/aanvraag-vervangende-abonnementspas.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 68: Op de site (bijvoorbeeld op de startpagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/) staat bij de eerste keer opstarten een cookiebanner. De link "Laat me kiezen..." opent het venster "Maak hier uw keuze. De links "↓ 2 diensten" en "↓ 1 service" openen extra informatie. Er is geen statusaanduiding op deze links waardoor blinden niet weten of de extra informatie beschikbaar is of niet. Dit kan worden opgelost door het toevoegen van een visueel verborgen tekst of via het aria-expanded attribuut.
De statusaanduiding ontbreekt ook op de Menu knop die te zien is wanneer de pagina bekeken wordt op een klein scherm.

Bevinding 69: Als bijvoorbeeld op https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/
in de cookiebanner, na de link “Laat me kiezen…” één van de opties “Analytisch” of “Marketing” wordt geselecteerd, wijzigt de status van de checkbox “Alle diensten in- of uitschakelen” naar gedeeltelijk (“mixed”) geselecteerd. Deze status is in dit geval niet duidelijk. Lees https://www.w3.org/WAI/ARIA/apg/patterns/checkbox/examples/checkbox-mixed/ voor een mogelijke oplossing.

Bevinding 70: Ook bijvoorbeeld op https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/ hebben de links in het menu die extra inhoud openen een aria-expanded attribuut nodig. Deze links zijn te herkennen aan de pijltjes die onder succescriterium 1.1.1 zijn genoemd. Door het toevoegen van dit attribuut kan hulpsoftware herkennen dat hier een verborgen sectie staat en wat de status is van deze content (open of dicht). Er is een poging gedaan om de statusaanduidig aan deze links te geven. Echter, aria-expanded attribuut is op een verkeerd element geplaatst, namelijk li.

Bevinding 71: Op de pagina https://alphenaandenrijn.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/formulier-abonnementen-alphenadrijn/ "Aanvraagformulier Abonnement Alphen aan den Rijn" staan tabs waarin onder de koppen (h2) een extra rol hebben gekregen (role=”button”). Dit betekent dat dit geen kopteksten meer zijn, maar knoppen. Hierdoor is de relatie tussen de kopteksten en de onderliggende content niet meer duidelijk. Met dit component zijn meer problemen. Deze kunnen daarom beter aangepast worden. Een optie is door deze op te maken als een tablist met bijbehorende toetsenbordbediening. Lees https://www.w3.org/WAI/ARIA/apg/patterns/tabs/ voor meer informatie.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2024-11-23 10:39:21 v2.4-011