Rapport:
Content-audit digitale toegankelijkheid website ParkeerService Amersfoort
- Onderzoeker
- Eva, Swink; Sander, Swink
- Datum
- 12 december 2024
- Opdrachtgever
- Coöperatie ParkeerService U.A.
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website ParkeerService Amersfoort voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 13 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website amersfoort.parkeerservice.nl is onderzocht tussen 18 november 2024 en 10 december 2024. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. De content voldoet nog niet aan alle onderzochte succescriteria. Dit rapport vormt de basis om verder te werken aan toegankelijkheid. Voor dit deelonderzoek is alleen de content gecontroleerd. Dit rapport en het rapport van de volledige audit op https://toegankelijkheidsrapport.swink.nl/parkeerservice-alphen-aan-de-rijn-hercontrole bepalen gezamenlijk in welke mate de website voldoet. Tevens kunnen de twee rapporten gezamenlijk gebruikt worden in de toegankelijkheidsverklaring.
De meest opvallende bevindingen uit dit onderzoek zijn:
- Er zijn op verschillende plekken contrastproblemen tussen tekst en achtergrond. Doordat het gekozen kleurenpalet niet aan de voor WCAG gestelde minimale contrastvoorwaarden voldoet, is het moeilijker voor kleurenblinden om deze elementen op de pagina te zien.
- De onderzochte PDF's hebben niet de juiste metadata en ze zijn wel van een codelaag voorzien zodat hulpsoftware ze kan lezen, maar niet overal zijn de juiste codes gebruikt. Let er ook op dat afbeeldingen een alternatieve tekst hebben en niet als achtergrond zijn opgemaakt.
- Op meerdere teksten wordt dikgedrukte en schuingedrukte opmaak gebruikt waar dat niet gepast is. Hierdoor is de structuur van de pagina moeilijker te doorgronden voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien. Daarnaast wordt er onvoldoende gebruik gemaakt van een koppenstructuur. Sommige gebruikers van schermleessoftware navigeren aan de hand van een koppenlijst door pagina's.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | ParkeerService Amersfoort |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 13 | 7 | 0 |
2 Bedienbaar | 14 | 3 | 0 |
3 Begrijpelijk | 8 | 2 | 0 |
4 Robuust | 2 | 1 | 0 |
Totaal | 37 | 13 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/ staan onder de koptekst H1 zes links met daarin zes afbeeldingen, bijvoorbeeld "Vergunning aanvragen" en "Inloggen ParkStart". Deze afbeeldingen hebben geen tekstalternatief en dit is ook niet nodig omdat het om een decoratieve afbeelding gaat. Maar de afbeelding heeft wel een leeg alt-attribuut (alt="") nodig, zodat hulpsoftware weet dat de afbeelding genegeerd kan worden.
Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/ (en elke andere pagina met dit menu plus logo's) staat het logo van de Gemeente Amersfoort. De alternatieve tekst luidt: "Logo Amersfoort". Deze tekst beschrijft de afbeelding niet goed genoeg. Voeg hier toe dat het logo dat van de Gemeente Amersfoort betreft.
Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/parkeren-op-straat/betaald-parkeren/ staat een video met de titel "Amersfoort Zo werkt de parkeerautomaat". Er ontbreekt een goede beschrijving bij de video, bijvoorbeeld een duidelijke titel kop of korte tekst er direct boven.
Plaats bij elke video een kort tekstalternatief. Zo weten bezoekers met een screenreader al wat de globale inhoud is voordat zij de video of audio starten.
Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/binnenstad/afgesloten-gebied/ staat een afbeelding van Autoluwe binnenstad Amersfoort met een leeg alt-attribuut. Deze afbeelding is niet puur decoratief en heeft daarom een alternatieve tekst nodig. Voeg een alternatieve tekst toe om dit probleem op te lossen.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/binnenstad/kernwinkelgebied/. Hier staat dezelfde afbeelding als op bovengenoemde link met een leeg alt-attribuut. Voeg een alternatieve tekst toe om dit probleem op te lossen.
De afbeelding met de tekst "OMDAT PARKEREN EEN VAK IS" is in het PDF-document "SEPA-Machtigingsformulier-Amersfoort-09-12-2022" op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/Machtigingen-voor-A-I-/SEPA-Machtigingsformulier-Amersfoort-09-12-2022.pdf een informatieve afbeelding. Deze afbeelding heeft geen beschrijving en is als artefact aangemerkt. Voor informatieve afbeeldingen geldt dat ze een beschrijving moeten hebben van de informatie die er in staat.
In de PDF "SEPA-Machtigingsformulier-Amersfoort-09-12-2022" op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/Machtigingen-voor-A-I-/SEPA-Machtigingsformulier-Amersfoort-09-12-2022.pdf is het logo van ‘ParkeerService’ aan de koptekst van het document toegevoegd. Het logo vertelt aan de bezoeker bij welke organisatie dit document hoort en mag niet in de koptekst worden toegevoegd. Zorg dat de eerste keer dat dit logo voorkomt, het logo uit de koptekst van het document wordt gehaald én het logo een tekstalternatief krijgt, zodat het voor bezoekers die het document niet kunnen zien het ook duidelijk is wie de afzender is van het document.
Een soortgelijk probleem zien we terug in de PDF "Protocol-kentekenregistratie-Parkeren-Amersfoort-BV" op pagina "https://amersfoort.parkeerservice.nl/assets/amersfoort/downloads/Protocol-kentekenregistratie-Parkeren-Amersfoort-BV.pdf". Hier is het logo van "PARKEREN AMERSFOORT" ook aan de koptekst van het document toegevoegd. Het logo vertelt aan de bezoeker bij welke organisatie dit document hoort en mag niet in de koptekst worden toegevoegd.
Advies: Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/ (en elke andere pagina met dit menu plus logo's) staat het logo van "Coöperatie ParkeerService". De alternatieve tekst luidt "Logo Cooperatie ParkeerService", wat in principe niet afkeurbaar is. Sommige screenreaders zullen hier "Logo Koolstofmonoxide-operatie ParkeerService" voorlezen vanwege de afkorting "co". Voeg om dit uit te sluiten de puntjes op de o toe: "Logo Coöperatie ParkeerService".
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Voldoende
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/parkeren-op-straat/betaald-parkeren/ staat een video (Amersfoort Zo werkt de parkeerautomaat) waar op verschillende plaatsen tekst in beeld komt. Bijvoorbeeld rond 00:01, 00:04 en 00:08. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5.
Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ is er in de video "Zo gebruikt u ParkStart van ParkeerService" rond 1:17 de tekst "Een productie van en ennimate.nl in opdracht van Coöperatie Parkeerservice" in beeld. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/parkeren-op-straat/betaald-parkeren/ staat de video "Amersfoort Zo werkt de parkeerautomaat" waar aan het begin rond 0:01 en aan het einde rond 01:05 een logo van de Gemeente Amersfoort in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van de Gemeente Amersfoort is. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voice-over waardoor de audiodescriptie overbodig wordt.
Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ staat de video "Zo gebruikt u ParkStart van ParkeerService" waar aan het begin rond 0:13 en aan het einde rond 01:14 een logo van ParkStart in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van de ParkStart is. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voice-over waardoor de audiodescriptie overbodig wordt.
Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ is er in de video "Zo gebruikt u ParkStart van ParkeerService" rond 1:17 de tekst "Een productie van en ennimate.nl in opdracht van Coöperatie Parkeerservice" in beeld. Er ontbreekt een voice-over die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien, niet weten wat er wordt getoond in de video. Laat de teksten in beeld uitspreken door een voice-over of maak gebruik van een audiodescriptie.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/ontheffingen/ontheffingsformulier-bedrijf/ wordt onder de koptekst H1 "Ontheffingsformulier bedrijf" een rode tekst dikgedrukt weergegeven. Hier is het strong-element gebruikt om een heel stuk tekst nadruk te geven, dat is niet de bedoeling. Het strong-element is bedoeld voor het benadrukken van kleine stukjes tekst. Maak gebruik van de stylesheet om een intro tekst in een vet lettertype te tonen. Wat hier ook gedaan zou kunnen worden is voor de tekst "Check vooraf...." de tekst "Let op" toe te voegen en alleen die tekst met strong opmaken. Dan is toch duidelijk dat hier belangrijke informatie staat.
Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/tarieven/ staat onder de tabel "Digitale bezoekersregeling voor bewoners" een alinea tekst "Let op! Op de volgende feestdagen is er geen betaalplicht" opgemaakt met het em-element. Het em-element is bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Wat hier ook gedaan kan worden is voor de tekst "Op de volgende feestdagen is er..." de tekst "Let op" toe te voegen en alleen die tekst met met em opmaken. Dan is toch duidelijk dat hier belangrijke informatie staat.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/ bij punt 3. Bewonersabonnementen voor parkeergarages. Hier staan twee zinnen nl. "Bewonersabonnement parkeergarage Koestraat" en "Bewoners A1 abonnement parkeergarage Koestraat of Flintplein" opgemaakt met het em-element. Zorg dat de alinea via de stylesheet opgemaakt wordt of maak gebruik van het <i>-element.
Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/parkeren-op-straat/betaald-parkeren/ wordt meerdere keren (bijvoorbeeld bij "Parkeergarages" en "A zones") het strong-element gebruikt. Zorg dat de alinea via de stylesheet opgemaakt wordt of maak gebruik van het <b>-element.
Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/contact/contactgegevens/ komt een opsomming voor onder "Wilt u meer informatie over parkeren in Amersfoort?". Deze is nu niet opgemaakt met de juiste code. Gebruik het ul- en li-element om opsommingen weer te geven.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/tarieven/ bij de links onder de koptekst "Tarieven". Dit is ook een opsomming maar deze is nu niet opgemaakt met de juiste code.
Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/binnenstad/kernwinkelgebied/ staat een tabel onder de koptekst "Venstertijden Kernwinkelgebied". Hier zouden de tabelcellen in de eerste kolom ook een th-element (tabelkop) moeten hebben, omdat deze cellen betrekking hebben op de cellen ernaast.
Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/tarieven/ staat onder “Parkeren in garages” een tabel waarin meerdere teksten in td-cellen opgemaakt zijn met strong om aan te geven dat het tabelkoppen zijn voor de datacellen eronder. Dit moeten tabelkoppen worden. Omdat dit verschillende garages zijn zou er voor gekozen kunnen worden om de tabel te splitsen in meerdere losse tabellen.
Deze bevinding vereist mogelijk een technische oplossing:
Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/nieuws/ staan meerdere kopteksten. De kopteksten h3 (2023 en 2022) lijken nu onder de koptekst h2 te vallen. Semantisch is dit niet logisch. Bezoekers die gebruikmaken van schermvoorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een koppenlijst over een pagina navigeren om snel informatie te vinden. Daarom is het belangrijk om een goed lopende koppenstructuur te gebruiken. Een goede koppenstructuur begint bij een kopniveau 1 voor de titel van de pagina, kopniveau 2 voor de koppen, kopniveau 3 voor de tussenkoppen, etc.
In de PDF "SEPA-Machtigingsformulier-Amersfoort-09-12-2022" op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/Machtigingen-voor-A-I-/SEPA-Machtigingsformulier-Amersfoort-09-12-2022.pdf staat in de voettekst een afbeelding met adresgegevens van "Coöperatie ParkeerService. Slechtzienden kunnen deze tekst niet aanpassen om de leesbaarheid te verhogen. De tekst op de afbeelding komt verder niet voor in het document. Plaats deze tekst daarom als tekst (bijvoorbeeld met een P-tag) in het PDF document.
In de PDF "SEPA-Machtigingsformulier-Amersfoort-09-12-2022" op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/Machtigingen-voor-A-I-/SEPA-Machtigingsformulier-Amersfoort-09-12-2022.pdf staan de formuliervelden in een tabel. De tabelkoppen zijn goed gemarkeerd met het th-element. Echter, hulpsoftware kan de relatie tussen deze kop- en datacellen niet bepalen. De koppen moeten geassocieerd worden met de onderliggende cellen. Zorg dat de cellen een relatie hebben met de koppen. Dit kan bijvoorbeeld door het scope-attribuut in het th-element te plaatsen.
In de PDF "SEPA-Machtigingsformulier-Amersfoort-09-12-2022" op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/Machtigingen-voor-A-I-/SEPA-Machtigingsformulier-Amersfoort-09-12-2022.pdf staan verschillende koppen, bijvoorbeeld 'SEPA - DOORLOPENDE MACHTIGING' en "S.v.p. invullen met blokletters". In de codelaag zijn deze koppen opgemaakt met een P-tag, in plaats van een H-tag. Zorg ervoor dat een H-tag op het juiste niveau wordt geplaatst op de koppen.
Een soortgelijk probleem zien we terug in de PDF "Protocol-kentekenregistratie-Parkeren-Amersfoort-BV" op pagina "https://amersfoort.parkeerservice.nl/assets/amersfoort/downloads/Protocol-kentekenregistratie-Parkeren-Amersfoort-BV.pdf". In dit document staan koppen, zoals bijvoorbeeld "Protocol kentekenregistratie parkeergarages van Parkeren Amersfoort BV". In de codelaag zijn deze koppen opgemaakt met een P-tag, in plaats van een H-tag. Zorg ervoor dat een H-tag op het juiste niveau wordt geplaatst op de koppen.
Advies: De PDF "SEPA-Machtigingsformulier-Amersfoort-09-12-2022" op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/Machtigingen-voor-A-I-/SEPA-Machtigingsformulier-Amersfoort-09-12-2022.pdf is niet digitaal invoerbaar. Bij PDF formulieren is het mogelijk om deze op te maken zodat mensen het formulier digitaal kunnen invullen. Dit is niet verplicht volgens de WCAG, maar wel beter voor verschillende mensen, bijvoorbeeld als zij een screenreadergebruiken of moeite hebben met schrijven.
Advies: Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek/ wordt kopniveau h2 overgeslagen en wordt er van koptekst h1 naar koptekst h3 gesprongen. Het is goed om kopniveaus op een correcte volgorde te gebruiken. Bezoekers die gebruikmaken van schermvoorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een koppenlijst over een pagina navigeren om snel informatie te vinden. Daarom is het belangrijk om een goed lopende koppenstructuur te gebruiken. Een goede koppenstructuur begint bij een kopniveau 1 voor de titel van de pagina, kopniveau 2 voor de koppen, kopniveau 3 voor de tussenkoppen, etcetera.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Voldoende
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/ wordt er direct onder de koptekst h1 verwezen naar een locatie op de pagina, nl. "Bekijk de animatie hieronder". Voor iemand die niet kan zien, zijn dit aanwijzingen die niet behulpzaam zijn. Alle instructies om content te kunnen begrijpen of te bedienen, moeten ook tekstueel en/of semantisch aanwezig zijn zodat de instructies ook te begrijpen zijn voor mensen die het beeld niet zien. Denk hierbij aan vorm, omvang, locatie, geluid en oriëntatie van de content, die ook tekstueel beschreven moet zijn op dezelfde pagina.
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/parkeren-op-straat/betaald-parkeren/ heeft de kaart gekleurde vlakken die alleen door kleurverschil herkenbaar zijn. Mensen die geen kleuren kunnen onderscheiden missen zo informatie. Naast kleuren kun je hier bijvoorbeeld ook verschillende soorten arcering gebruiken om de informatie over te brengen.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunning-aanvragen/, waar ook een kaart met kleurvakken wordt gebruikt.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/binnenstad/afgesloten-gebied/ en pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/binnenstad/kernwinkelgebied/, Hier staat een afbeelding waar alleen kleur is gebruikt om informatie over te brengen. Mensen die geen kleuren kunnen onderscheiden missen zo informatie.
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Voldoende
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/ (en alle andere pagina's die dit menu bevatten) staat onder de logo's een verticaal menu. De oranje menu items (HEX #EB6D00) op de witte achtergrond biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3.1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/ wordt bij de eerste keer openen van de website een cookiemelding geladen. De oranje (HEX #EB6D00) tekst "Laat me kiezen" op de witte achtergrond biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3.1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de oranje (HEX #EB6D00) knop met de witte tekst "Dat is oké". Deze kleurencombinatie biedt te weinig contrast, de contrastverhouding is hier 3.1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.
Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/contact/contactgegevens/ staat onder de koptekst H2 "Ons postadres" de adresgegevens en een link met de tekst "Contactverzoek". De oranje (HEX #EB6D00) tekst
op de witte achtergrond biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 3.1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/binnenstad/afgesloten-gebied/ bij de knoppen "Ontheffing Kernwinkelgebied" en "Autoluwe gebied" en op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/ bij de knop "aanvraagformulier" en op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/binnenstad/kernwinkelgebied/ bij de knop "Ontheffing kernwinkelgebied".
Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek/ staat een contactformulier met onderaan een oranje (HEX #EB6D00) verzend knop met de witte tekst "Verzenden". De contrastverhouding is hier 3.1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Een soortgelijk probleem zien we terug op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/ontheffingen/ontheffingsformulier-bedrijf/ bij de knop "Verder".
Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/ontheffingen/ontheffingsformulier-bedrijf/ staat op het tabblad Start een rode (HEX #FF0000) tekst beginnend met "Check vooraf (voordat u betaalt) of u in aanmerking komt...". De contrastverhouding is hier 4:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
In de PDF "SEPA-Machtigingsformulier-Amersfoort-09-12-2022" op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/Machtigingen-voor-A-I-/SEPA-Machtigingsformulier-Amersfoort-09-12-2022.pdf staat een visuele kop met de tekst "SEPA - DOORLOPENDE MACHTIGING".
De oranje (HEX #ED7D31) tekst op de witte achtergrond biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 2.7:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
In de PDF "SEPA-Machtigingsformulier-Amersfoort-09-12-2022" op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/Machtigingen-voor-A-I-/SEPA-Machtigingsformulier-Amersfoort-09-12-2022.pdf staat een afbeelding met de tekst "OMDAT PARKEREN EEN VAK IS". De oranje (HEX #E49332) tekst op de witte achtergrond biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 2.4:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij het adres in de voettekst van het PDF-document bij de tekst 'WWW.PARKEERSERVICE.NL'. De oranje (HEX #E8A14C) tekst op de witte achtergrond biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 2.1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.
In de PDF "Protocol-kentekenregistratie-Parkeren-Amersfoort-BV" op pagina "https://amersfoort.parkeerservice.nl/assets/amersfoort/downloads/Protocol-kentekenregistratie-Parkeren-Amersfoort-BV.pdf" staat het logo van "PARKEREN AMERSFOORT". De grijze tekst (HEX #9A9A9A) biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is hier 2.8:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Voldoende
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/parkeren-op-straat/betaald-parkeren/ wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van hulpsoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met hulpsoftware hun computer te bedienen.
Op dit moment werkt de oplossing die we normaalgesproken zouden adviseren ('disablekb=1' toevoegen aan de URL) niet goed. De normale bediening gaat bij deze oplossing goed, maar zodra je instellingen wil aanpassen (zoals afspeelsnelheid) werkt dit niet via het toetsenbord. Daarom is een YouTube-videospeler (momenteel) niet goed toetsenbordtoegankelijk. Daarom adviseren we, tot dit probleem is opgelost, om andere videospeler te gebruiken.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de video op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/. Ook hier wordt er gebruik gemaakt van de videospeler van YouTube en maakt deze videospeler gebruik van bediening door enkele tekentoetsen.
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Voldoende
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De PDF "Protocol-kentekenregistratie-Parkeren-Amersfoort-BV" op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/assets/amersfoort/downloads/Protocol-kentekenregistratie-Parkeren-Amersfoort-BV.pdf heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.
Verder staat er in de eigenschappen ingesteld dat de Bestandsnaam wordt getoond. Zorg dat niet de bestandsnaam maar de Documenttitel wordt getoond.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/ (en elke andere pagina met dit menu plus logo's) staat het logo van "Coöperatie ParkeerService". De link waarin de afbeelding genest is, gaat niet naar de website van Coöperatie ParkeerService, maar naar de homepage van ParkeerService Amersfoort. Zorg dat linkteksten duidelijk beschrijven waar de link naartoe gaat, bijvoorbeeld door de tekst aan te vullen met de titel van het bericht of pagina waarnaar gelinkt wordt. Als visueel duidelijk is waar de link bij hoort hoeft deze aanvullende tekst niet visueel zichtbaar te zijn.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij het logo van de Gemeente Amersfoort. De link waarin de afbeelding genest is, gaat niet naar de website van de Gemeente Amersfoort maar naar de homepage van ParkeerService Amersfoort.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Voldoende
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Voldoende
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Voldoende
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Voldoende
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/ontheffingen/ontheffingsformulier-bedrijf/ staat een formulier om ontheffing aan te vragen als bedrijf. Het formulier bestaat uit meerdere pagina's en pas op de laatste pagina wordt aangegeven dat er een fout is gemaakt bij het invullen bepaalde invoervelden.
De bezoeker moet een foutmelding bij het veld zelf krijgen wanneer een invoerveld niet goed is ingevuld of het formulier niet goed verzonden kan worden. De foutmelding moet beschrijven welke fout is gemaakt en wáár die is gemaakt. Dat een veld verplicht is, is een foutsuggestie.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Voldoende
Bevindingen: Advies: Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek/ staat een formulier. Het formulier begint met de groep keuzerondjes (Onderwerp). Deze is niet gemarkeerd als verplicht, terwijl ze verplicht zijn. Het is beter om dit wel aan te geven.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Bij meerdere velden in het formulier op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/ontheffingen/ontheffingsformulier-bedrijf/ wordt een specifieke invoer gevraagd (bijvoorbeeld bij Betreft periode (Tijdelijke ontheffing) en Kenteken*), maar het is niet duidelijk welk formaat de datumnotering moet volgen (bijvoorbeeld dd-mm-jjjj). Zorg dat het voor bezoekers duidelijk is hoe zij deze formuliervelden moeten invullen.
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Deze bevinding vereist mogelijk een technische oplossing:
Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/ontheffingen/ontheffingsformulier-bedrijf/ wordt een formulier "Ontheffingsformulier bedrijf" weergegeven. Bij een aantal velden (bijvoorbeeld Voorletters, Achternaam en KvK-nummer) staat een asterisk om aan te geven dat het veld verplicht is. In de code staan deze velden niet als verplicht gemarkeerd. Hierdoor wordt er geen melding bij het veld zelf weergegeven dat er gegevens missen. Aan het einde van het proces worden pas foutmeldingen weergegeven.
Op pagina https://amersfoort.parkeerservice.nl/ontheffingen/ontheffingsformulier-bedrijf/ staan tabbladen. Het geselecteerde tabblad heeft een tekst op lichte achtergrond. Hierdoor weten bezoekers die het scherm kunnen zien, welke stap actief is. Deze informatie is niet beschikbaar voor hulpsoftware. Maak bijvoorbeeld gebruik van aria-current om dit probleem op te lossen.
Op alle pagina's (bijvoorbeeld https://amersfoort.parkeerservice.nl/) wordt een dialoogvenster voor de pagina weergegeven met de tekst "E-loket tijdelijk niet beschikbaar". Dit dialoogvenster komt voor de pagina te staan, maar wordt niet opgemerkt door hulpsoftware. Geef het dialoogvenster een label 'dialog' mee met het aria-label of het aria-labelledby attribuut zodat hulpsoftware weet dat er een dialoogvenster geopend is.
Op alle pagina's (bijvoorbeeld https://amersfoort.parkeerservice.nl/) wordt een dialoogvenster voor de pagina weergegeven met de tekst "E-loket tijdelijk niet beschikbaar". Het 'X' icoon waar je het scherm mee kunt sluiten, heeft geen toegankelijke naam. Deze knop heeft geen (goede) toegankelijke naam. Het is voor screenreadergebruikers nu niet duidelijk wat de knop doet.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de link "
sluiten en niet meer weergeven". Deze link heeft geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://amersfoort.parkeerservice.nl/
- https://amersfoort.parkeerservice.nl/contact/contactgegevens/
- https://amersfoort.parkeerservice.nl/contact/contactverzoek/
- https://amersfoort.parkeerservice.nl/service/sitemap/
- https://amersfoort.parkeerservice.nl/service/sitemap/SearchForm/?Search=boete&action_results=Zoeken
- https://amersfoort.parkeerservice.nl/parkeren-op-straat/betaald-parkeren/
- https://amersfoort.parkeerservice.nl/binnenstad/afgesloten-gebied/
- https://amersfoort.parkeerservice.nl/tarieven/
- https://amersfoort.parkeerservice.nl/vergunningen/vergunning-aanvragen/
- https://amersfoort.parkeerservice.nl/404
- https://amersfoort.parkeerservice.nl/nieuws/
- https://amersfoort.parkeerservice.nl/nieuws/nieuwe-versie-parkstart/
- https://amersfoort.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/
- https://amersfoort.parkeerservice.nl/assets/Algemeen/Machtigingen-voor-A-I-/SEPA-Machtigingsformulier-Amersfoort-09-12-2022.pdf
- https://amersfoort.parkeerservice.nl/parkeren-in-garages/abonnementen/algemene-voorwaarden/
- https://amersfoort.parkeerservice.nl/assets/amersfoort/downloads/Protocol-kentekenregistratie-Parkeren-Amersfoort-BV.pdf
- https://amersfoort.parkeerservice.nl/vergunningen/alles-over-parkstart/
- https://amersfoort.parkeerservice.nl/binnenstad/kernwinkelgebied/
- https://amersfoort.parkeerservice.nl/ontheffingen/ontheffingsformulier-bedrijf/
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:- Firefox, versie 133
- Google Chrome Versie 131
- Microsoft Edge, versie 131
- Acrobat PRO DC
- PAC: PDF Accessibility Checker 2021
- NVDA 2024.4.1
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.