Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Anne Frank Stichting

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Anne Frank Stichting
Datum 14 september 2023
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op annefrank.org
  • Alle PDF's op annefrank.org
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • De pagina's op webshop.annefrank.org en research.annefrank.org. Dit vereist een apart onderzoek.
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 41

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: In de footer van elke pagina staan social-media logo's, bijvoorbeeld het Instagram logo. De toegankelijke naam van deze iconen is 'Menu'. Deze naam beschrijft de afbeelding niet goed. De alternatieve tekst van een logo moet minimaal de naam van de organisatie bevatten. Omdat de afbeelding als link dienen geeft dit ook problemen bij het linkdoel 2.4.4.

Bevinding 2: Op pagina https://www.annefrank.org/nl/over-ons/contact/contactformulier-1/ wordt onder het contactformulier een CAPTCHA-afbeelding gebruikt. Naast een visuele test een er een auditieve test die gebruikers kunnen doen om de CAPTHA te beantwoorden. Dat is voldoende, maar de CAPTHA -afbeelding heeft een alternatieve tekst nodig die 'CAPTCHA afbeelding' aangeeft. Zorg ervoor dat de CAPTHA-afbeelding een alternatieve tekst krijgt.

Bevinding 3: Alle afbeeldingen in het PDF-document op pagina https://www.annefrank.org/de/downloads/filer_public/18/b8/18b86afc-5592-4cfe-8318-da039a2e4233/afvd_kijkboekje_de-final.pdf hebben geen beschrijving en zijn niet als artefact aangemerkt. Voor informatieve afbeeldingen geldt dat ze een beschrijving moeten hebben van de informatie die er in staat. De decoratieve afbeeldingen dienen als artefact te worden getagd.

Bevinding 4: Advies: Op pagina https://www.annefrank.org/nl/anne-frank/het-dagboek-van-anne-frank/de-publicatie-van-het-dagboek/ staan afbeeldingen met een bijschrift. De alternatieve tekst van de afbeeldingen is hetzelfde als het bijschrift. Deze tekst beschrijft de afbeelding maar is overbodig omdat voorleessoftware het bijschrift ook voorleest. Voeg alternatieve tekst toe die iets toevoegt aan het bijschrift.

1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 5: Op pagina https://www.annefrank.org/nl/educatie/product/92/training-stories-that-move/ wordt een video getoond. In de video komt gesproken woord voor, maar de ondertiteling ontbreekt. Zorg ervoor dat mensen met een auditieve beperking ook weten welke informatie in het audiospoor voorkomt door een ondertiteling aan de video toe te voegen.

Bevinding 6: Op de Duitstalig pagina https://www.annefrank.org/de/bildungsarbeit/product/152/anne-frank-video-tagebuch-im-unterricht-grundschul/ wordt een video getoond. De Nederlandstalige video heeft wel een Engelstalige ondertiteling maar geen Duitstalige. Zorg ervoor dat mensen met een auditieve beperking ook weten welke informatie in het audiospoor voorkomt door een ondertiteling in de eigen taal toe te voegen.

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 7: Op pagina https://www.annefrank.org/es/temas/prejuicios-y-estereotipos/ is er in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 2:28. Ook vertelt het beeld materiaal extra informatie bij het gesproken woord, bijvoorbeeld rond 1:39. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm te zien is en staat geschreven. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals voorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5. Hetzelfde komt vaker voor in de website, bijvoorbeeld in de video op pagina https://www.annefrank.org/nl/educatie/product/92/training-stories-that-move/ rond 00:15.

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 8: Op pagina https://www.annefrank.org/es/temas/prejuicios-y-estereotipos/ is er in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 2:28. Ook vertelt het beeld materiaal extra informatie bij het gesproken woord in de video, bijvoorbeeld rond 1:39. Er ontbreekt een voiceover die vertelt wat er op het scherm te zien is en staat geschreven. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien niet weten wat er wordt getoond in de video. Laat de teksten in beeld uitspreken door een voiceover of maak gebruik van een audiodescriptie.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 9: Op de homepagina is bijvoorbeeld de tekst 'Ontdek het verhaal' tekst als kop niveau 5 opgemaakt. De kop bevat geen content omdat deze direct wordt opgevolgd door de kop 'Educatie'. Bezoekers die gebruikmaken van voorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een koppenlijst over een pagina navigeren om snel informatie te vinden. Daarom is het belangrijk om een goed lopende koppenstructuur te gebruiken. Een kop moet een goede beschrijving van de onderliggende content bevatten. Een goede koppenstructuur begint bij een kopniveau 1 voor de titel van de pagina, kopniveau 2 voor de koppen, kopniveau 3 voor de tussenkoppen, etcetera. Hetzelfde komt vaker voor op de website, bijvoorbeeld op dezelfde pagina 'Bekijk ons educatief aanbod' en op pagina https://www.annefrank.org/es/temas/prejuicios-y-estereotipos/ onder andere de kop '¿Cómo surgen los prejuicios?'. Ook op de 404-pagina https://www.annefrank.org/nl/fout/ bij de koppen 'De pagina die je zocht kon helaas niet worden gevonden.' en 'Zoek verder'.

Bevinding 10: Op de pagina https://www.annefrank.org/nl/over-ons/contact/contactformulier-1/ wordt een kop gebruikt 'Contactformulier museumbezoek en tickets' die niet als kop is opgemaakt. Zorg ervoor dat de juiste code in de HTML wordt gebruikt om deze koppen op te maken. Hetzelfde komt vaker voor in de website, bijvoorbeeld op pagina https://www.annefrank.org/nl/museum/tickets/kies-je-ticket/tickets-2023/ bij de kop 'Tickets voor een museumbezoek'.

Bevinding 11: Op de pagina https://www.annefrank.org/nl/museum/tickets/kies-je-ticket/tickets-2023/ is voor de opmaak van de link 'Kies je ticket' het strong-element gebruikt, dat is niet de bedoeling. Het strong-element is bedoeld voor het benadrukken van kleine stukjes tekst. Maak gebruik van de stylesheet om de link in een vet lettertype te tonen. Hetzelfde komt op meer plaatsen in de website voor, bijvoorbeeld op pagina https://www.annefrank.org/es/temas/prejuicios-y-estereotipos/ de link 'Temas'.

Bevinding 12: In de codelaag van de PDF 'videotagebuch extra' komen geen koppen voor terwijl er wel visuele koppen in het document staan. Zorg ervoor dat de juiste code in de codelaag wordt gebruikt om deze koppen op te maken.

1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 13: De PDF op pagina https://www.annefrank.org/de/downloads/filer_public/18/b8/18b86afc-5592-4cfe-8318-da039a2e4233/afvd_kijkboekje_de-final.pdf heeft een codelaag, maar de volgorde van de code volgt niet de volgorde van de tekst in het document. Zorg er voor dat de volgorde in de codelaag de tekst in het document op een logische manier weergeeft, in dit geval volg de pagina nummering in het document.

1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 14: Op pagina https://www.annefrank.org/nl/over-ons/contact/contactformulier-1/ staat een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en achternaam kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".

1.4 Onderscheidbaar

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 15: Op de homepagina staat een witte tekst op een rode achtergrond (HEX #E6394E), bijvoorbeeld bij de knop 'Tickets' of als de muis over één van de menu-items gaat (hover). Deze teksten hebben een te laag contrast. De contrastverhouding is 4,2:1 waar dit 4,5:1 moet zijn. Dezelfde contrastverhouding geldt voor dezelfde kleur rode tekst op witte achtergrond zoals bijvoorbeeld op pagina https://www.annefrank.org/nl/over-ons/contact/contactformulier-1/ de tekst 'Museum en tickets'.

Bevinding 16: In de footer van elke pagina worden de links onder 'Ga direct naar' rood als je er met je muis overheen gaat (hover). Het contrast van de rode tekst (HEX #E6394E) op de donkergrijze achtergrond (Hex #222222) is te laag De contrastverhouding is hier 3,8:1, waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 17: Als het formulier op pagina https://www.annefrank.org/nl/over-ons/contact/contactformulier-1/ verstuurd wordt terwijl niet volledig is ingevuld, verschijnen er foutmeldingen in rode tekst (HEX #E6394E) op een witte achtergrond. De contrastverhouding is hier 4,2:1, waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 18: Op pagina https://www.annefrank.org/nl/anne-frank/het-dagboek-van-anne-frank/de-publicatie-van-het-dagboek/ is het contrast van de grijze tekst onder een citaat (HEX #909090) op de witte achtergrond te laag. De contrastverhouding is hier 3,2:1, waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. De grijze tekst op lichtgrijze achtergrond (HEX #E7E7E2) heeft een contrast van 2,2:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. De grijze tekst op lichtblauwe achtergrond (HEX #D8E6EB) heeft een contrast van 2,2:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. De grijze tekst op lichtbeige achtergrond (HEX #F2E8D2) heeft een contrast van 2,3:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.

1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 19: In de footer van elke pagina bij een schermresolutie van 1280 x 1024 ingezoomd tot 150% verdwijnt de 'B' van de knop 'Blijf op de hoogte'. Zorg ervoor dat tekst altijd leesbaar blijft.

1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 20: Opmerking: De afbeelding van de krant 'Het Parool' op pagina https://www.annefrank.org/nl/anne-frank/het-dagboek-van-anne-frank/de-publicatie-van-het-dagboek/ is bijna niet te lezen en zal als decoratief bedoeld zijn. Misschien valt het te overwegen om het artikel 'Kinderstem' als tekst in de pagina te plaatsen.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 21: De grijze randen van de invoervelden (HEX #E9E6E3) op de witte achtergrond op pagina https://www.annefrank.org/nl/over-ons/contact/contactformulier-1/ hebben een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 1,3:1, waar dit minimaal 3:1 moet zijn.

Bevinding 22: Op pagina https://www.annefrank.org/nl/search/?q=angst staat in het zoekveld een knop die gelabeld is met een pijlicoon. Dit icoon (HEX #A69B91) brengt informatie over, namelijk dat hier een knop staat, maar heeft te weinig contrast op de achtergrond (HEX #E9E6E3). De contratsverhouding is hier 2,1:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn.

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 23: Bezoekers die met het toetsenbord navigeren, bijvoorbeeld met de tabtoets, kunnen submenu-items, bijvoorbeeld onder 'Museum' 'Tickets tijden en adres' niet gebruiken. Zorg ervoor dat alle interactieve elementen bereikbaar en bedienbaar zijn met het toetsenbord.

Bevinding 24: Op pagina https://www.annefrank.org/nl/over-ons/contact/contactformulier-1/ staat een accordeon met vragen die uitgeklapt kunnen worden. Deze vragen krijgen geen focus en ze zijn niet bedienbaar met de spatiebalk en de entertoets. Zorg er voor dat alle interactieve elementen ook met behulp van het toetsenbord te bedienen zijn.

2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 25: Op de pagina https://www.annefrank.org/nl/educatie/product/92/training-stories-that-move/ wordt gebruikgemaakt van de videospeler van Vimeo. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de Vimeo video aan te passen zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. De eigenschap die toegevoegd moet worden aan de embedcode is 'keyboard: false'. Met deze aanpassing zorg je ervoor dat je voldoet aan dit succescriterium.

Bevinding 26: Op de pagina https://www.annefrank.org/nl/anne-frank/het-achterhuis/overloop/#boekenkast wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de YouTube video aan te passen zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. De eigenschap die toegevoegd moet worden aan de embedcode is 'disablekb=1'. Met deze aanpassing zorg je ervoor dat je voldoet aan dit succescriterium.

2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 27: Op elke pagina ontbreekt een mechanisme om de herhalende content over te slaan. Dit kan opgelost worden door een link op de pagina te plaatsen (skiplink) die de focus verplaatst naar de eerste unieke inhoud van de pagina. Deze link moet de eerste link van de pagina zijn. Deze link mag standaard verborgen zijn voor bezoekers, maar moet zichtbaar worden als de focus er op komt wanneer met het toetsenbord wordt genavigeerd.

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 28: De PDF op pagina https://www.annefrank.org/de/downloads/filer_public/18/b8/18b86afc-5592-4cfe-8318-da039a2e4233/afvd_kijkboekje_de-final.pdf heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond bij openen.

2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 29: In het hoofdmenu krijgt bijvoorbeeld het zoekveld focus, ook als deze niet in beeld is. Daardoor is niet zichtbaar welk element focus heeft. Dit is verwarrend voor gebruikers die met het toetsenbord navigeren en het scherm kunnen zien. Zorg ervoor dat de items die niet zichtbaar zijn geen focus krijgen.
Hetzelfde komt vaker voor in de website. Bijvoorbeeld als op pagina https://www.annefrank.org/nl/anne-frank/het-achterhuis/overloop/, of bij een smal venster, het menu achter een hamburger icoon zit krijgen de menu-items en submenu-items toch focus, ook als ze niet te zien zijn en als er niet op de talenknop geklikt is en de talen niet zichtbaar zijn krijgen deze toch focus.

Bevinding 30: Als je op pagina https://www.annefrank.org/nl/over-ons/contact/contactformulier-1/ het 'Ik ben geen robot' vinkje aanklikt verschijnt er een dialoogvenster. Als je nu met de tabtoets verder navigeert kan je het dialoogvenster verlaten. Daardoor kan je niet meer zien waar je bent. Zorg dat je het dialoogvenster pas kan verlaten als deze gesloten wordt.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 31: In de footer van elke pagina staan social-media logo's, bijvoorbeeld het Instagram logo. De toegankelijke naam van deze iconen is 'Menu'. Deze naam beschrijft het linkdoel niet goed. Het is voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen, bijvoorbeeld door een juist alt-tekst toe te voegen aan de afbeelding. Zie ook 1.1.1. Hetzelfde geldt voor het

Bevinding 32: Op de contactpagina https://www.annefrank.org/nl/over-ons/contact/ staat een link met de linktekst 'Contact'. Ook uit de context wordt niet duidelijk dat deze link naar een pagina met een contactformulier gaat.

Bevinding 33: Op pagina https://www.annefrank.org/nl/anne-frank/het-dagboek-van-anne-frank/de-publicatie-van-het-dagboek/ staan onderaan twee afbeeldingen van een pijl die een link zijn naar een artikel, bijvoorbeeld 'Hoe werd het dagboek zo beroemd?'. De link krijgt focus maar heeft geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. De link is overbodig omdat de achterliggende afbeelding functioneert als een link naar hetzelfde artikel met een toegankelijke naam. Laat de link weg of voeg een toegankelijke linktekst toe om aan dit criterium te voldoen.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 34: Wanneer de zoekknop in de vorm van een vergrootglas op elke pagina focus heeft, is dat niet zichtbaar. Zorg ervoor dat bezoekers die met het toetsenbord navigeren weten welk element de focus heeft door een duidelijke focusrand toe te voegen. Hetzelfde komt vaker voor op de website, bijvoorbeeld op de homepagina bij de knop 'Tickets', 'Steun ons', 'Blijf op de hoogte' en de social-media iconen.

Bevinding 35: Op de pagina https://www.annefrank.org/nl/search/?q=angst staan tabbladen 'English (2)', 'Español (2)' en 'Deutsch (27)'. Wanneer deze tabs focus krijgen is dat niet te zien. Zorg ervoor dat bezoekers die met het toetsenbord navigeren weten welk element de focus heeft door een duidelijke focusrand toe te voegen.
Dit probleem komt ook voor bij tabs op andere pagina's, bijvoorbeeld op https://www.annefrank.org/nl/over-ons/contact/contactformulier-1/.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 36: In de eigenschappen van de PDF op pagina https://www.annefrank.org/de/downloads/filer_public/18/b8/18b86afc-5592-4cfe-8318-da039a2e4233/afvd_kijkboekje_de-final.pdf is de taal in de meta informatie Nederlands terwijl het een Duitstalige tekst is. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.

3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 37: Op de Duitstalige pagina https://www.annefrank.org/de/bildungsarbeit/product/152/anne-frank-video-tagebuch-im-unterricht-grundschul/ staat een tekst 'Anne Frank video diary | Extra episode 1'. Deze tekst is in een andere taal. Hiervoor moet in de code een taalwisseling aangegeven worden. Dit kan door de omliggende html-code een lang="en" toe te voegen.

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 38: Wanneer bezoekers op pagina https://www.annefrank.org/nl/over-ons/contact/contactformulier-1/ geen of foutieve invoer invullen, verschijnen er foutmeldingen bij de velden, bijvoorbeeld 'verplicht veld'. Een goede foutidentificatie vermeld welke fout is gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld 'Het veld voornaam is niet ingevuld’. Dat een veld verplicht is, is een foutsuggestie zoals omschreven bij succescriterium 3.3.3.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 39: De zoekknop in de vorm van een vergrootglas heeft geen toegankelijke naam. Blinde bezoekers weten niet wat er gebeurt als ze op de knop klikken. Hetzelfde geldt voor het de knop voor het hamburger menu bij een smal venster. Voeg een toegankelijke naam waarin het doel van de knop is omschreven toe om dit probleem op te lossen. Dat kan bijvoorbeeld door de afbeeldingen van het vergrootglas en het hamburger icoon een alt tekst te geven.

Bevinding 40: De knop waarmee de taalkeuze uitklapt en weer inklapt rechts in het menu verandert niet van naam of status wanneer bezoekers er op klikken. Zorg ervoor dat de visuele verandering ook doorgegeven wordt aan screenreadergebruikers.

Bevinding 41: Op pagina https://www.annefrank.org/nl/anne-frank/het-dagboek-van-anne-frank/de-publicatie-van-het-dagboek/ staan drie links die visueel gelabeld zijn met een pijlicoon. Deze links hebben geen toegankelijke naam. Hierdoor zijn deze links niet te bedienen met hulpsoftware. Zorg ervoor dat deze links een toegankelijke naam krijgen. Zie ook succescirterium 2.4.4.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2024-12-27 15:38:50 v2.4-011