Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website van Bibliotheek Tubbergen
- Onderzoeker
- Julia, Swink
- Datum
- 8 juni 2025
- Opdrachtgever
- Bibliotheek Tubbergen
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website Bibliotheek Tubbergen voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 26 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website bibliotheektubbergen.nl en bibliotheektubbergen.op-shop.nl zijn onderzocht tussen 1 en 9 juni 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.
De meest in het oog springende bevindingen zijn:
- Veel afbeeldingen missen voldoende alt-tekst, vooral logo's. Sommige decoratieve elementen worden ten onrechte blootgesteld aan schermlezers. In PDF's worden logo's als artefacten toegevoegd waardoor ze ontoegankelijk zijn.
- Er zijn meerdere gevallen van tekst en visuele elementen met onvoldoende kleurcontrast, waardoor het voor gebruikers, vooral die met visuele beperkingen, moeilijk is om de inhoud te lezen of waar te nemen.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | Bibliotheek Tubbergen |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpapparatuur. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 8 | 12 | 0 |
2 Bedienbaar | 8 | 9 | 0 |
3 Begrijpelijk | 6 | 4 | 0 |
4 Robuust | 2 | 1 | 0 |
Totaal | 24 | 26 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina's van de website, bijvoorbeeld op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/, staat in de header een logo. De alt-tekst daarvan is "Bibliotheek Tubbergen". Dit is niet voldoende. De alt-tekst moet beschrijven dat het om een logo gaat. Omdat het logo in een link staat, en er geen linktekst aanwezig is zal de alt-tekst ook als linktekst dienst doen. Daarom moet ook het linkdoel vermeld worden (terug naar de homepagina gaan).
Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/hulp-en-leren/taalhuis.html staan onder het kopje "Zelf vanuit huis oefenen" logo's met teksten onder de logo’s. De zichtbare tekst bij de meeste logo’s komt overeen met de teksten waar ze bij horen. Dit kan als toegankelijke alternatieve tekst worden beschouwd. Sommige logo’s bevatten echter meer informatie dan in de koppen staat. In die gevallen moet alle tekst die in het logo staat worden toegevoegd aan de alternatieve tekst. Hetzelfde probleem wordt waargenomen op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/zoekresultaten.website.html?q= met logo's in de resultaten onder het kopje "Zoekresultaten".
Op pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/2/informatiepunt-digitale-overheid-ido/vanaf/03-06-2025 staat onder het navigatiemenu een decoratief pijltje bij de link “Terug”. Dit pictogram is toegevoegd via CSS met een ::before-pseudo-element en de waarde content: 'before'. Hierdoor wordt het pictogram zichtbaar voor schermlezers en uitgesproken als “before”, wat geen betekenis heeft en verwarrend is voor bezoekers die hulpsoftware gebruiken. Een decoratief element moet altijd verborgen worden voor schermlezers, zodat alleen inhoudelijke informatie wordt voorgelezen. Dit kan worden opgelost door het pseudo-element met aria-hidden="true" te verbergen. Hetzelfde probleem komt voor bij de link “Terug” op de foutpagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/404, bij de link “Terug” op pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/483/bankinformatiepunt/03-06-2025 en bij de link “Contact” op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/contact/veelgestelde-vragen.html. Ook daar is het pictogram toegevoegd met een pseudo-element en wordt het onbedoeld uitgesproken. In al deze gevallen moet het decoratieve icoon worden verborgen voor schermlezers om verwarring te voorkomen en de pagina begrijpelijk te houden.
Op https://www.bibliotheektubbergen.nl/contact/word-lid-van-de-bibliotheek/ontdek-onze-app.html hebben de links naar de Apple Appstore en de Google Playstore dezelfde linktekst. Zorg dat de link duidelijk omschrijft voor welk platform je het gaat downloaden. Zorg er ook voor dat de logo's alternatieve tekst meekrijgen. Let op: die gaat deel uit maken van de toegankelijke naam (de linktekst).
In het PDF-document op https://www.bibliotheektubbergen.nl/dam/bestanden/jaarverslag-tubbergen-2022-web.pdf staat op alle pagina’s het logo “de Bibliotheek Tubbergen”, toegevoegd als artefact. Afbeeldingen die als artefact zijn toegevoegd, zijn niet zichtbaar voor schermlezers. De informatie in deze afbeeldingen is daardoor niet toegankelijk voor bezoekers die hulpsoftware gebruiken. Informatieve afbeeldingen moeten met een Figure-tag worden geplaatst en een alt-tekst krijgen die de afbeelding duidelijk beschrijft. Geef dit logo een tekstalternatief. Dat hoeft alleen op de eerste pagina.
In het PDF-document op https://www.bibliotheektubbergen.nl/dam/bestanden/jaarverslag-tubbergen-2022-web.pdf is op pagina 4 een decoratieve afbeelding aanwezig die ten onrechte met een Figure-tag zijn gemarkeerd, zonder bijbehorende beschrijving. De Figure-tag is alleen bedoeld voor informatieve afbeeldingen en moet altijd een beschrijving bevatten. Omdat deze afbeeldingen geen inhoudelijke waarde hebben, moeten ze worden gemarkeerd als artefact zodat ze verborgen zijn voor schermlezers.
In het PDF-document op https://www.bibliotheektubbergen.nl/dam/bestanden/jaarverslag-tubbergen-2022-web.pdfzijn op pagina’s 4 en 5 decoratieve afbeeldingen ten onrechte gemarkeerd met een Figure-tag en voorzien van automatisch gegenereerde beschrijvingen. Deze beschrijvingen voegen niets toe, want de afbeeldingen zijn decoratief. Voor decoratieve afbeeldingen mag geen Figure-tag worden gebruikt. De afbeeldingen moeten daarom worden gemarkeerd als artefact.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/collectie/digitale-bronnen/bereslim.html staat een video. Er is ondertiteling aanwezig, maar deze is automatisch gegenereerd en daardoor onnauwkeurig. Video’s waarin gesproken wordt, moeten altijd goede ondertiteling krijgen. Zo krijgen bezoekers die de video niet goed kunnen horen toch alle informatie mee. De ondertiteling moet precies overeenkomen met wat er wordt gezegd. Automatisch gegenereerde ondertiteling voldoet hier niet aan, omdat er fouten in kunnen zitten en interpunctie ontbreekt.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/collectie/digitale-bronnen/de-voorleeshoek.html staat onder de kop “Bekijk een voorbeeld van De Voorleeshoek” een video waarin aan het einde, rond 0:39, een logo zichtbaar is. Bezoekers die blind of slechtziend zijn, krijgen deze visuele informatie niet mee. Om deze informatie toegankelijk te maken, moet er een audiobeschrijving worden toegevoegd waarin visuele elementen zoals namen, logo’s en teksten worden uitgelegd. Een geschreven tekst als media-alternatief kan aanvullend worden gebruikt, maar om te voldoen aan succescriterium 1.2.5 is een audiobeschrijving verplicht.
Dit probleem komt ook voor bij andere video’s op dezelfde pagina, bij de video onder de kop “NOS Journaal in makkelijke taal” op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/hulp-en-leren/taalhuis.html en bij de video’s op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/collectie/digitale-bronnen/bereslim.html. Ook daar worden logo’s of andere visuele elementen getoond zonder dat deze in een audiobeschrijving beschikbaar zijn. Voeg audiobeschrijvingen toe aan al deze video’s zodat de inhoud volledig toegankelijk is voor bezoekers die de visuele informatie niet kunnen waarnemen.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/collectie/digitale-bronnen/de-voorleeshoek.html voldoet de video onder de kop “Bekijk een voorbeeld van De Voorleeshoek” niet aan succescriterium 1.2.5. In deze video is voldoende ruimte binnen het bestaande audiokanaal om een audiobeschrijving toe te voegen. Een media-alternatief is in dit geval niet toegestaan als oplossing. Er moet een audiobeschrijving beschikbaar zijn die visuele informatie, zoals logo’s, teksten en andere betekenisvolle elementen, beschrijft. Dit is essentieel voor bezoekers die de video niet of niet goed kunnen zien.
Hetzelfde probleem doet zich voor bij andere video’s op dezelfde pagina, bij de video onder de kop “NOS Journaal in makkelijke taal” op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/hulp-en-leren/taalhuis.html, en bij de video’s op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/collectie/digitale-bronnen/bereslim.html. Ook in deze gevallen is geen audiobeschrijving aanwezig, terwijl daar wel ruimte voor is. Voeg in alle gevallen een audiobeschrijving toe om te voldoen aan succescriterium 1.2.5 en om de inhoud toegankelijk te maken voor bezoekers met een visuele beperking.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina’s van de website, zoals op https://www.bibliotheektubbergen.nl/, staat in de header een groep van twee keuzerondjes: “Catalogus” en “Site”, voorafgegaan door de tekst “Zoeken in”. Deze elementen vormen visueel een groep, maar deze relatie is niet vastgelegd in de HTML-code. Dit kan worden opgelost door de elementen in een fieldset-element te plaatsen. Een fieldset met interactieve inhoud moet een naam hebben. Hiervoor kan het legend-element worden gebruikt. Plaats hierin de tekst “Zoeken in”.
Op alle pagina’s van de website, zoals op https://www.bibliotheektubbergen.nl/, staat in de header een groep van twee keuzerondjes: “Catalogus” en “Site”, voorafgegaan door de tekst “Zoeken in”. Elk keuzerondje staat in een label. Het label is echter verborgen door display:none in de CSS, waardoor deze in de accessibility tree niet herkend wordt. Pas de CSS aan zodat de tekst niet meer verwijderd wordt uit de DOM en accessiblity tree.
Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/ staat direct onder elkaar een kop van niveau 3 met de tekst “Kom langs en ontdek de bieb!” en daarna nog een kop van hetzelfde niveau met de tekst “Doe”. Als twee koppen van hetzelfde niveau direct onder elkaar staan zonder inhoud ertussen, dan is één van de koppen niet juist toegepast. De kopstructuur moet de inhoud van de pagina logisch weergeven. Pas de kopniveaus of de structuur van de tekst aan, zodat deze beter overeenkomt met de visuele en inhoudelijke structuur.
Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/hulp-en-leren/taalhuis.html zijn de volgende tussenkopjes niet gemarkeerd als koppen: "Wat kun je leren?". Bezoekers die hulpsoftware gebruiken hebben niets aan een (tussen)kop die fungeert als kop, maar niet als kop is gemarkeerd. Via de koppen op een pagina kunnen gebruikers van hulpsoftware de inhoud scannen of snel naar een bepaalde sectie navigeren. Zet deze koppen om in heading-elementen.
Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/contact/digitale-toegankelijkheid.html zijn de teksten “Huidige status” en “Contact” niet gemarkeerd als kop. Bezoekers die hulpsoftware gebruiken hebben niets aan een tekst die eruitziet als een kop, maar technisch niet als kop is opgezet. Koppen moeten gemarkeerd worden met heading-elementen zodat gebruikers van hulpsoftware de pagina kunnen scannen en snel naar de gewenste sectie kunnen navigeren. Zet deze teksten daarom om in heading-elementen.
Op pagina https://.bibliotheektubbergen.op-shop.nl/ bevat de zijbalk met filters groepen keuzevakjes met de labels “Categorie”, “Locatie”, “Tag” en “Wanneer”. Visueel zijn deze keuzevakjes gegroepeerd, maar deze relatie is in de code niet aanwezig. Hierdoor weten schermlezers niet dat de keuzevakjes bij elkaar horen. Alleen de individuele labels worden voorgelezen, zonder de context van de groep. Dit probleem kan worden opgelost door gebruik te maken van fieldset- en legend-elementen, waarmee de structuur van de groepen ook voor hulpsoftware duidelijk wordt. Andere semantische oplossingen zijn ook mogelijk, zolang de relatie tussen het groepslabel en de bijbehorende checkboxen programmatisch vastligt.
Op pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/ staat in een van de resultaten een kop van niveau h4 met de tekst “High Tech filmdag”, direct gevolgd door een andere kop van hetzelfde of hoger niveau, zoals “Verzorgd door Tetem”. Tussen deze koppen staat geen inhoud. Wanneer twee koppen van hetzelfde niveau direct onder elkaar worden geplaatst zonder begeleidende inhoud, is er sprake van een onjuiste toepassing van de kopstructuur. Dit kan verwarring veroorzaken bij bezoekers die hulpsoftware gebruiken, omdat de visuele en semantische structuur dan niet overeenkomen. Pas de kopniveaus of de opbouw van de inhoud aan zodat de structuur logisch en toegankelijk is.
Op pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/2/informatiepunt-digitale-overheid-ido/vanaf/03-06-2025 zijn de teksten “Wat kun je regelen via Internet?”, “Belastingen en toeslagen” en “Hoe kunnen we je helpen?” gemarkeerd met het strong-element in plaats van met een juist kop-element zoals h2. Het strong-element is bedoeld voor visuele nadruk binnen een zin, maar geeft geen structurele betekenis aan de tekst. Hierdoor worden deze teksten niet als kop herkend door hulpsoftware en zijn ze niet bruikbaar voor navigatie. Dit belemmert de toegankelijkheid voor bezoekers die schermlezers gebruiken. Ook op pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/483/bankinformatiepunt/03-06-2025 komt hetzelfde probleem voor bij de teksten “Info” en “Online hulp en telefonische hulp”. Ook daar worden structureel belangrijke teksten weergegeven met strong in plaats van met kop-elementen. Markeer deze teksten met de juiste h-elementen, zodat de structuur van de pagina correct wordt doorgegeven en de inhoud beter toegankelijk is.
Op pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/404 wordt onder de kop “Pagina niet gevonden” het strong-element onjuist gebruikt voor opmaakdoeleinden. Delen van zinnen zijn in een strong-element geplaatst om ze vet weer te geven, zonder dat er inhoudelijke nadruk of betekenis wordt toegevoegd. Het strong-element heeft een semantische functie en is bedoeld om betekenisvolle nadruk aan tekst te geven. Als het doel alleen is om tekst visueel vetgedrukt weer te geven, moet hiervoor CSS worden gebruikt in plaats van een semantisch HTML-element. Pas de opmaak aan zodat visuele accenten via CSS worden toegepast, en gebruik het strong-element alleen wanneer de inhoud ook werkelijk benadrukt moet worden. Zo blijft de betekenis van de structuur duidelijk voor bezoekers die hulpsoftware gebruiken.
Op https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/ staat een zoekfunctie in de header. De zoekknop heeft een label. Maar het label is echter verborgen door display:none in de CSS, waardoor deze in de accessibility tree niet herkend wordt. Pas de CSS aan zodat de tekst niet meer verwijderd wordt uit de DOM en accessibility tree.
Op pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/2/informatiepunt-digitale-overheid-ido/vanaf/03-06-2025 is er een keuzelijst “Locatie" bij de tabel onderaan de pagina. Dit heeft een label en is correct geassocieerd met het label. Het label is echter verborgen door display:none in de CSS, waardoor deze in de accessibility tree niet herkend wordt. Pas de CSS aan zodat de tekst niet meer verwijderd wordt uit de DOM en accessibility tree.
In het PDF-document op https://www.bibliotheektubbergen.nl/dam/bestanden/formulier_ik_willerentaalhuis-tubbergen-web.pdf ontbreken de structurele codes volledig. Hierdoor is de inhoud niet toegankelijk voor schermlezers. Door het ontbreken van een tagstructuur is het niet mogelijk om het document volledig te onderzoeken op toegankelijkheid. Dit geldt voor alle succescriteria die te maken hebben met de codelaag van PDF’s, zoals het gebruik van semantische koppen en alternatieve teksten bij afbeeldingen. Zodra deze structuur wordt aangebracht, kunnen er extra toegankelijkheidsproblemen aan het licht komen die nu nog niet zichtbaar zijn.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/ is de volgorde van HTML-elementen binnen de events onjuist opgebouwd. In de huidige opbouw staat eerst een afbeelding met link, gevolgd door de datum, dan pas de kop en daarna de overige tekst. Doordat de koppen niet bovenaan staan in de code van elk artikel, ontstaat er een onlogische structuur. Voor bezoekers die een schermlezer gebruiken kan dit verwarrend zijn, omdat zij niet direct begrijpen waar de informatie bij hoort. Dit probleem kan worden opgelost door de kop bovenaan te plaatsen in de code en alle bijbehorende inhoud daaronder te zetten. Hierdoor ontstaat een logische volgorde die de betekenis en samenhang van de inhoud beter ondersteunt. De visuele opmaak mag hiervan afwijken, zolang de volgorde in de code logisch blijft.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Voldoende
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/contact/contactformulier.html ontbreekt bij een formulier met invoervelden voor persoonlijke gegevens (bijvoorbeeld achternaam, e-mailadres, telefoonnummer) het autocomplete-attribuut. Invoervelden voor persoonlijke informatie zoals achternaam, e-mailadres of telefoonnummer moeten het autocomplete-attribuut hebben. Hierdoor kunnen browsers en hulpsoftware helpen bij het invoeren. Bijvoorbeeld door de velden al automatisch in te vullen. Gebruik het autocomplete-attribuut voor alle velden waar persoonlijke informatie in moet worden gevuld. Voor het e-mailadres moet bijvoorbeeld `autocomplete="email"` worden gebruikt. Op deze pagina staat meer informatie over autocomplete en welke waardes verplicht gebruikt moeten worden: https://www.w3.org/Translations/WCAG22-nl/#input-purposes.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer de website https://www.bibliotheektubbergen.nl wordt bekeken op een klein scherm, verschijnt er een navigatiemenu in de footer. De opties “Home”, “Menu” en “Zoeken” veranderen van kleur wanneer zij toetsenbordfocus krijgen: de kleur van het icoon en de tekst verandert dan van wit naar oranje. Deze kleurverandering is de enige visuele aanduiding van focus. Voor bezoekers met een visuele beperking of kleurenblindheid is dit niet voldoende zichtbaar. Om toetsenbordgebruikers te laten zien waar ze zich bevinden, moet een duidelijk zichtbare focusindicator worden toegevoegd. Denk aan een dikkere rand, een onderstreping of een verandering van achtergrondkleur met voldoende contrast.
Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/contact/contactformulier.html wordt in de header en op de Verzend knop een aangepaste focusindicator gebruikt die alleen te zien is als een verandering van de achtergrondkleur. Dit is niet voldoende, omdat de contrastratio tussen de gefocuste en niet-gefocuste toestand lager is dan 3,0:1. Voor bezoekers met een visuele beperking of kleurenblindheid is deze subtiele kleurverandering vaak niet goed zichtbaar. Ook voor toetsenbordgebruikers moet het duidelijk zijn waar de focus zich bevindt op de pagina. Voeg daarom een extra visuele aanduiding toe, zoals een dikkere rand of onderstreping.
Bovenaan pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/ staan vier filters. Wanneer deze geopend worden (nu alleen via muisklik, wat onder succescriterium 2.1.1 valt), verschijnen er checkboxen en keuzerondjes met een aangepaste focusindicator die uitsluitend gebruikmaakt van een verandering in achtergrondkleur. De contrastratio tussen de gefocuste en niet-gefocuste toestand is lager dan 3,0:1, waardoor de focus onvoldoende zichtbaar is voor bezoekers met een visuele beperking en toetsenbordgebruikers. Voeg een duidelijkere focusindicator toe, bijvoorbeeld een dikkere rand, onderstreping of een achtergrondkleur met voldoende contrast.
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Niet aanwezig
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de header van de website is een zoekveld aanwezig. Wanneer dit veld de hover-status heeft, is de placeholdertekst grijs (HEX #757575) op een lichtgrijze achtergrond (HEX #EDEDED). De contrastratio hiervan is 3,9:1. In de focus-status is de achtergrondkleur lichtoranje (HEX #FDE5D0), met dezelfde grijze placeholdertekst (HEX #757575), wat een contrastratio van 3,8:1 oplevert. Dit voldoet niet aan de minimale eis. Zorg dat de placeholdertekst een contrastratio van minstens 4,5:1 heeft ten opzichte van de achtergrond. Dit probleem komt ook voor wanneer de website op een klein scherm wordt bekeken en het zoekmenu “Zoeken” is geopend.
In de footer van de website heeft de knop “Trek je toestemming in” een aangepaste focusindicator: een oranje rand (HEX #FF7320) op een lichtoranje achtergrond (HEX #FDE5D0). De contrastratio tussen deze kleuren is slechts 2,2:1. Dit is lager dan de vereiste minimale ratio van 3,0:1. Ook de zoekvelden “Zoeken in de collectie” en “Zoeken binnen de website” in het menu “Zoeken” op kleine schermen gebruiken deze combinatie van kleuren voor de focusstatus. Voeg een duidelijker zichtbare focusindicator toe die aan de contrastvereisten voldoet.
Wanneer ingezoomd op https://www.bibliotheektubbergen.nl/ verschijnt een menubalk onderaan de pagina. De teksten op de knoppen "Home", "Menu" en "Zoeken" hebben onvoldoende contrast wanneer deze toetsenbordfocus krijgten. De huidige contrastverhouding is 4,3:1. Voor tekst geldt een minimale contrasteis van 4,5:1.
Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/contact/onze-vestigingen/vestiging.html staan onder de koppen “Openingstijden” en “Afwijkende openingstijden” teksten in grijs (HEX #757575) op een lichtoranje achtergrond (HEX #FDE5CF). De contrastratio van deze combinatie is 3,8:1. Omdat deze tekst kleiner is dan 19px, moet het kleurcontrast minimaal 4,5:1 zijn. De huidige combinatie voldoet dus niet aan de vereisten en maakt de tekst moeilijk leesbaar voor bezoekers met een visuele beperking.
Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/zoekresultaten.website.html?q= staan onder de kop “Verfijnen op resultaten” grijze cijfers (HEX #757575) op een lichtgrijze achtergrond (HEX #EDEDED). Deze combinatie heeft een contrastratio van 3,9:1. Ook hier is de tekst kleiner dan 19px, waardoor een minimumcontrast van 4,5:1 vereist is. De huidige weergave voldoet niet aan deze eis en belemmert de leesbaarheid.
Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/zoekresultaten.website.html?q= hebben de knopteksten “Type” en “Trefwoorden” onvoldoende contrast wanneer ze toetsenbordfocus krijgen. De tekst verandert dan in oranje (HEX #FF7320) op een witte achtergrond, met een contrastratio van 2,7:1. Voor tekst geldt een minimale contrastratio van 4,5:1. Ook deze combinatie is dus onvoldoende zichtbaar voor veel bezoekers, vooral voor mensen met een visuele beperking of kleurenblindheid. Pas de kleuren aan zodat het vereiste contrastniveau wordt bereikt.
Op pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/ in de zoekresultaten heeft de groene tekst (HEX #458847) "nog 2 beschikbaar" op witte achtergrond een te lage contrastverhouding: 3,8:1. Deze tekst is kleiner dan 19px, daarom moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn.
In het PDF-document op https://www.bibliotheektubbergen.nl/dam/bestanden/jaarverslag-tubbergen-2022-web.pdf staat de oranje tekst “Jaarverslag 2022 Bibliotheek Tubbergen” op een witte achtergrond. De gebruikte kleur (HEX #ED7D32) heeft een contrastratio van 2,8:1. Omdat het hier om grote tekst gaat, moet de contrastratio minimaal 3,0:1 zijn. De huidige combinatie voldoet dus niet aan de minimale toegankelijkheidseisen en is slecht leesbaar voor bezoekers met een visuele beperking. Ditzelfde probleem komt opnieuw voor op de laatste pagina van het document. Daarnaast bevat het document op meerdere pagina’s oranje tekst zoals “Wat opviel in 2022” op een witte achtergrond. Ook hier is de contrastratio 2,8:1. Omdat deze tekst niet vetgedrukt is en kleiner is dan 19px, is een minimale contrastratio van 4,5:1 vereist. De huidige kleur voldoet hier niet aan. Pas de tekstkleur of de achtergrondkleur aan zodat het contrast minimaal 4,5:1 is en de tekst voor alle bezoekers goed leesbaar is. Dit probleem komt ook op andere pagina’s van het document voor en moet daar eveneens worden opgelost.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer de pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/ wordt bekeken met een schermresolutie van 1280 bij 1024 pixels en er tot 200% wordt ingezoomd, zijn de links in de header met de teksten “Agenda”, “Collectie”, “Onderwijs” en “Contact” niet meer zichtbaar en niet bedienbaar. Deze links verdwijnen uit beeld en zijn niet op een andere manier toegankelijk. Als een bezoeker inzoomt, moet alle inhoud zichtbaar en bruikbaar blijven. Zorg ervoor dat deze links ook bij 200% zoom nog zichtbaar en aanklikbaar zijn, bijvoorbeeld door de navigatie beter aan te passen aan het schermformaat of de weergave van het menu dynamisch te maken.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer de pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/ wordt bekeken met een schermresolutie van 1280 bij 1024 pixels en er tot 400% wordt ingezoomd, zijn de links in de header met de teksten “Agenda”, “Collectie”, “Onderwijs” en “Contact” niet meer zichtbaar en niet bedienbaar. Deze links verdwijnen uit beeld en er wordt geen alternatief aangeboden, zoals een menu dat zich aanpast aan het kleinere zichtbare gebied. Als een bezoeker inzoomt, moet alle functionaliteit behouden blijven. Alle links moeten zichtbaar blijven en met toetsenbord en muis te bedienen zijn. Pas de lay-out aan zodat ook bij 400% zoom alle navigatielinks toegankelijk blijven.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina’s van de website, zoals op https://www.bibliotheektubbergen.nl, hebben de links in de header (“Agenda”, “Collectie”, “Onderwijs” en “Contact”) een aangepaste toetsenbordfocusindicator. Deze bestaat uit een oranje rand (HEX #FF7320) op een witte achtergrond. De contrastratio tussen deze kleuren is 2,7:1. Omdat hier een aangepaste focusindicator is gebruikt (met CSS), gelden de minimale contrastvereisten van 3,0:1. De huidige focusindicator voldoet daar niet aan en moet worden aangepast zodat deze voldoende zichtbaar is voor bezoekers die navigeren met het toetsenbord.
Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl verandert de rand van links onder “Word lid van een leesclub” wanneer ze toetsenbordfocus krijgen. De contrastratio is 2,7:1, wat onder de vereiste drempel van 3,0:1 ligt voor informatieve elementen. Deze situatie komt ook voor op andere pagina’s met vergelijkbare links. Zorg dat het kleurcontrast bij focus voldoet aan de minimale eis. Dit gebeurt ook op https://www.bibliotheektubbergen.nl/contact/contactformulier.html in de knop “Verzenden”, oo pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/collectie/digitale-bronnen/de-voorleeshoek.html in de links “Ga meteen naar De Voorleeshoek”, "Log in bij De Voorleeshoek" en andere.
Op pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/ krijgt het navigatiemenu toetsenbordfocus, zichtbaar door een oranje rand met kleurcode HEX #FF7320. De contrastratio tussen deze rand en de witte achtergrond is 2,7:1. Dat is lager dan de vereiste minimale contrastratio van 3,0:1. Daardoor is het voor mensen met een visuele beperking of kleurenblindheid moeilijk of zelfs onmogelijk om de focus waar te nemen. Dit kan opgelost worden door een kleurcombinatie te gebruiken met voldoende contrast. Ook op pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/ staan links met de teksten “Meer informatie” en “Meer informatie en reserveren” die hetzelfde probleem hebben. Zie ook pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/2/informatiepunt-digitale-overheid-ido/vanaf/03-06-2025 in de links “Terug” en “Reserveren”.
Op pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/483/bankinformatiepunt/03-06-2025 heeft de link “Terug” ook een toetsenbordfocus met onvoldoende contrast.
Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/ staat onder de header een carrousel met grijze icoonknoppen (HEX #999999). De contrastratio tussen de kleur van deze knoppen en de witte achtergrond is slechts 2,8:1. Zorg dat het contrast tussen de knoppen en de achtergrondkleur minimaal 3,0:1 is.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Voldoende
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Voldoende
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Bovenaan de pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/ staan vier filters. Deze filters functioneren als uitklapbare comboboxen, maar zijn niet toegankelijk via het toetsenbord. Het is niet mogelijk om deze filters te openen of te sluiten met alleen het toetsenbord. Zorg dat alle interactieve elementen, waaronder de filters, volledig met het toetsenbord bediend kunnen worden. Bezoekers die afhankelijk zijn van toetsenbordnavigatie moeten de filters kunnen bereiken, openen, opties selecteren en weer sluiten zonder gebruik van een muis.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Voldoende
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina hhttps://www.bibliotheektubbergen.nl/contact/contactformulier.html maakt het formulier uitsluitend gebruik van HTML5-validatie voor alle invoervelden. De foutmeldingen die hierdoor verschijnen, verdwijnen te snel. Er is dus sprake van een tijdslimiet. Bezoekers krijgen hierdoor mogelijk niet voldoende tijd om de meldingen te lezen of hierop te reageren. Voeg daarom altijd zelf foutmeldingen toe aan het formulier, zodat deze duidelijk zichtbaar blijven en pas verdwijnen wanneer de gebruiker daar zelf actie op onderneemt. Controleer ook of er nog andere formulieren op de website zijn met hetzelfde probleem.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Voldoende
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/ zijn skiplinks aanwezig. Ze worden correct weergegeven zodra ze toetsenbordfocus krijgen en zijn toegankelijk met het toetsenbord. De functionaliteit is echter onjuist: in plaats van de focus te verplaatsen naar het bedoelde gedeelte van de pagina, zoals de hoofdinhoud, wordt de bezoeker doorgestuurd naar de homepagina op https://www.bibliotheektubbergen.nl/. Er moet een mogelijkheid zijn om vaste onderdelen van een pagina, zoals het navigatiemenu, over te slaan. Dit gebeurt met een skiplink. Een skiplink moet de eerste link op de pagina zijn en mag verborgen zijn zolang die zichtbaar wordt bij toetsenbordfocus. Zorg ervoor dat de skiplink goed werkt: de link moet de focus daadwerkelijk verplaatsen naar het juiste inhoudsdeel op dezelfde pagina.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/ is de titel "Home" geen goede beschrijving van de inhoud van de pagina. In het title-element van elke pagina moet een tekst staan die de inhoud van de pagina beschrijft, bij voorkeur gevolgd door de naam van de organisatie. Hierdoor begrijpen bezoekers beter waar de pagina over gaat. Deze tekst wordt bovendien getoond in de tab van de browser. Met een duidelijke beschrijving kunnen bezoekers makkelijker navigeren tussen verschillende pagina’s. Zet een duidelijke tekst in het title-element van de pagina, die de inhoud van de pagina beschrijft.
Het title-element op de pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/contact/word-lid-van-de-bibliotheek.html is leeg. Dit element moet op elke pagina unieke tekst bevatten die de inhoud van de pagina beschrijft, bij voorkeur gevolgd door de naam van de organisatie. Deze tekst wordt getoond in de tab van de browser. Met een duidelijke beschrijving kunnen gebruikers makkelijker navigeren tussen verschillende pagina’s. Plaats een tekst in het `title`-element die de inhoud van de pagina beschrijft.
De pagina's https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/ en https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/404 hebben dezelfde tekst in het title-element van de pagina: "Bibliotheek Tubbergen". Dit is niet de bedoeling. In het title-element van elke pagina moet een unieke tekst staan die de inhoud van de pagina beschrijft, bij voorkeur gevolgd door de naam van de organisatie. Staat hier bij twee of meer pagina’s dezelfde tekst? Dan kan dit verwarrend zijn voor de bezoeker. De navigatie tussen pagina’s wordt dan ook lastiger. Verander de tekst in het title-element, zodat deze op elke pagina uniek is en de inhoud van de pagina nauwkeurig beschrijft.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer de website op een klein scherm wordt bekeken, verschijnt er onderaan de pagina een hamburgerknop die een mobiel menu opent. Op dit moment is het mogelijk om met het toetsenbord buiten het geopende menu te navigeren, terwijl het menu zichtbaar blijft. Dit kan leiden tot verwarring en foutieve bediening. Als een menu actief is, moet de toetsenbordfocus binnen het menu blijven. Zorg dat de focus gevangen blijft in het menu totdat de bezoeker het menu sluit met de sluitknop of de ESC-toets. Een alternatief is om het menu automatisch te sluiten zodra de focus het menu verlaat. Zo blijft de navigatie logisch en overzichtelijk voor alle gebruikers.
Op pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/ komt de toetsenbordfocus na het navigatiebolletje onder de slider terecht op een onzichtbaar interactief element. De focus mag niet terechtkomen op verborgen links, knoppen of formuliervelden. Als dit wel gebeurt, kunnen bezoekers deze elementen onbedoeld activeren, wat verwarring en toegankelijkheidsproblemen veroorzaakt. Verwijder verborgen interactieve elementen uit de tabvolgorde of maak ze volledig niet-focusbaar wanneer ze niet zichtbaar zijn.
Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/zoekresultaten.website.html?q= is de volgorde van de toetsenbordfocus niet logisch. Na het activeren van de zoekknop in de header verspringt de focus direct naar de zoekresultaten, terwijl visueel gezien de filters in de zijbalk boven de resultaten staan. Pas de volgorde van de focus aan zodat deze aansluit op de visuele structuur: eerst de filters, daarna de zoekresultaten. Zo kunnen bezoekers die met het toetsenbord navigeren de inhoud beter volgen en bedienen.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/contact/word-lid-van-de-bibliotheek.html onder de kop “Onze Bibliotheek abonnementen” staan drie links met dezelfde tekst: “Word lid!”. Deze linkteksten geven geen specifieke informatie over de bestemming van de link. Dit leidt tot onduidelijkheid, vooral voor gebruikers die schermlezers gebruiken of moeite hebben met begrijpend lezen. Vervang de algemene tekst door beschrijvende linkteksten, bijvoorbeeld “Word lid van jeugdabonnement” of “Word lid van standaardabonnement”. Als de visuele weergave beknopt moet blijven, kan de aanvullende tekst visueel verborgen worden. Dit probleem komt ook voor bij de link “Lees meer” onder de kop “Doorverwijzers”. Deze tekst is te algemeen en geeft geen duidelijkheid over de bestemming. Voeg informatie toe aan de linktekst, bijvoorbeeld “Lees meer over doorverwijzers”, en verberg die indien nodig visueel.
Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/zoekresultaten.website.html?q= hebben de links in de paginering onvoldoende context. Hoewel ziende gebruikers begrijpen dat "1", "2", "3", enz. paginanummers voorstellen, is dit niet duidelijk voor slechtziende gebruikers of gebruikers die schermlezers gebruiken. Dit kan verbeterd worden door de linkteksten aan te vullen met het (visueel verborgen) woord ‘pagina’.
Op pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/ komen meerdere links voor met de tekst “Meer informatie en reserveren” en “Meer informatie”. Omdat deze links vaak in herhalende structuren staan, is niet duidelijk waar elke link naartoe leidt. Voeg specifieke informatie toe aan de linktekst, bijvoorbeeld “Meer informatie over workshop Mediawijsheid” of “Reserveren voor cursus Digitaal Veilig”. Ook hier kan aanvullende tekst visueel verborgen worden als de opmaak dat vereist.
Op https://www.bibliotheektubbergen.nl/contact/word-lid-van-de-bibliotheek/ontdek-onze-app.html hebben de links naar de Apple Appstore en de Google Playstore dezelfde linktekst. Zorg dat de link duidelijk omschrijft voor welk platform je het gaat downloaden.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Voldoende
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/ wordt in de carousel bovenaan de knop “Volgende” gebruikt. De toegankelijke naam geeft niet duidelijk aan wat deze knop doet. De naam moet aangepast worden naar “Volgende slide” zodat duidelijk is dat hiermee door de dia’s wordt genavigeerd.
In de footer van de website https://www.bibliotheektubbergen.nl/ staat de kop "Snel naar". Teksten zoals “Snel naar”, “Direct naar”, en “Ga naar” zijn te algemeen: links leiden in principe altijd naar een andere pagina, dit weet iemand ook al zonder dat er bijvoorbeeld “Direct naar” boven staat. Zo’n soort kop geeft dus geen extra informatie of context. Dat is vooral voor bezoekers die schermlezers gebruiken een probleem. Zij laten de koppen voorlezen om snel de structuur van een pagina te begrijpen, en de inhoud te vinden die voor hen relevant is. Gebruik daarom een meer specifieke kop, die duidelijk maakt wat voor soort inhoud of functionaliteit erna komt. Bijvoorbeeld door context te geven aan de links die volgen. Denk aan een kop als “Populaire pagina’s” of “Belangrijke onderwerpen”.
Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/hulp-en-leren/taalhuis.html heeft iframe met een video het title-attribuut met “Video”. Deze beschrijving is te algemeen en zegt niets over de inhoud. Het iframe moet een unieke en betekenisvolle titel krijgen, zodat het voor schermlezersgebruikers duidelijk is waar het iframe over gaat. Er moet ook in staan welk type inhoud het is (bijvoorbeeld een podcast of video), en waar het inhoudelijk over gaat. Deze beschrijving van de inhoud moet uniek en betekenisvol zijn. Door de beschrijving kunnen bezoekers met hulpsoftware beslissen of het de moeite waard is om de inhoud van het iframe te verkennen.
Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/collectie/digitale-bronnen/de-voorleeshoek.html staan meerdere iframes onder de kop “De nieuwste filmpjes van De Voorleeshoek”, elk met dezelfde niet-unieke en weinig informatieve beschrijving “een voorstukje van het voorleesfilmpje”. Iframes moeten een goede beschrijving hebben. Die staat meestal in het attribuut title van het iframe. Er moet in staan welk type inhoud het is, zoals een podcast of video, en waar het inhoudelijk over gaat. Deze beschrijving van de inhoud moet uniek en betekenisvol zijn. Door de beschrijving kunnen blinde bezoekers beslissen of het de moeite waard is om de inhoud van het iframe te verkennen.
Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/collectie/digitale-bronnen/bereslim.html komt hetzelfde probleem voor onder de koppen “Nieuw bij Bereslim”, “Uitgelicht bij Bereslim” en “Populair bij Bereslim”. De iframes op deze pagina gebruiken allemaal de titel “Voorstukje van een digitaal prentenboek bij Bereslim”. Ook hier geldt dat het attribuut title een unieke en inhoudelijk betekenisvolle beschrijving moet bevatten, zodat duidelijk is welke inhoud in het iframe wordt aangeboden.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer de website voor het eerst wordt bezocht, verschijnt er bovenaan de pagina een cookiebanner. Bij het klikken op de knop “Lees hier meer over cookies” opent een dialoogvenster. In dit venster is de toetsenbordfocus niet zichtbaar op de “X”-knop om het venster te sluiten. De toetsenbordfocus moet altijd duidelijk zichtbaar zijn op interactieve elementen zoals knoppen, zodat bezoekers die met het toetsenbord navigeren kunnen zien waar ze zich bevinden en weten wanneer ze op Enter moeten drukken. Zorg dat de “X”-knop een goed zichtbare focusindicator krijgt.
Op alle pagina’s van de website, zoals op https://www.bibliotheektubbergen.nl/, is in de header een keuzemogelijkheid aanwezig tussen de radio buttons “Catalogus” en “Site”. Deze elementen zijn focusbaar, maar de toetsenbordfocus is niet zichtbaar. Alle interactieve elementen moeten een zichtbare focusindicator hebben, met voldoende contrast ten opzichte van de achtergrond. Pas de opmaak aan zodat de focus duidelijk wordt weergegeven wanneer een van deze radio buttons met het toetsenbord wordt bereikt.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Voldoende
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de header van de website bevat het zoekveld de placeholdertekst “Waar ben je naar op zoek?”, maar de toegankelijke naam van het invoerveld is “Zoekopdracht”. Omdat deze toegankelijke naam niet overeenkomt met de zichtbare tekst, kan het zoekveld niet correct worden bediend met spraaksoftware. Gebruikers die stemcommando’s geven, spreken de zichtbare tekst uit. Als deze tekst niet voorkomt in de toegankelijke naam, herkent het systeem het commando niet. Zorg daarom dat de toegankelijke naam de zichtbare tekst bevat, bij voorkeur aan het begin. In dit geval kan de toegankelijke naam bijvoorbeeld zijn: “Waar ben je naar op zoek? Zoekopdracht”.
Op pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/2/informatiepunt-digitale-overheid-ido/vanaf/03-06-2025 staat onder de kop “Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)” een tabel. Wanneer een bezoeker op de link “Reserveren” klikt, verschijnt er een formulier. In dit formulier staat boven het invoerveld het label “Deelname gratis”, maar de toegankelijke naam van het veld is leeg. Als de zichtbare tekst niet voorkomt in de toegankelijke naam, kan het element niet met spraak worden bediend. De commando’s die de bezoeker uitspreekt door de zichtbare tekst voor te lezen, zullen het element dan niet activeren. Zorg dus dat de zichtbare tekst in de toegankelijke naam staat, bij voorkeur vooraan.
Op https://www.bibliotheektubbergen.nl/contact/word-lid-van-de-bibliotheek/ontdek-onze-app.html hebben de links naar de Apple Appstore en de Google Playstore dezelfde linktekst. Maar beide linkteksten zeggen niet wat er visueel is te zien als linktekst. Zorg dat de link duidelijk omschrijft voor welk platform je het gaat downloaden.
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina’s van de website https://www.bibliotheektubbergen.nl/ is het lang-attribuut onjuist ingesteld als "nl_NL". De juiste waarde voor het lang-attribuut is "nl-NL", met een koppelteken in plaats van een underscore. Dit is belangrijk zodat hulpsoftware de juiste uitspraakregels kan toepassen voor Nederlandse inhoud. Pas het lang-attribuut aan naar "nl-NL" op alle pagina’s van de website.
In het PDF-document op https://www.bibliotheektubbergen.nl/dam/bestanden/jaarverslag-tubbergen-2022-web.pdf is de taal niet ingesteld in de metadata. Dit betekent dat hulpsoftware de tekst niet met de juiste uitspraakregels kan voorlezen. Stel de taal in via de bestandseigenschappen van de PDF, zodat deze als Nederlands wordt herkend.
Ook in het PDF-document op https://www.bibliotheektubbergen.nl/dam/bestanden/formulier_ik_willerentaalhuis-tubbergen-web.pdf ontbreekt de taalinformatie in de metadata. Om correcte uitspraak en navigatie met hulpsoftware mogelijk te maken, moet de taal van het document worden ingesteld op Nederlands via de bestandseigenschappen.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Voldoende
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Voldoende
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/2/informatiepunt-digitale-overheid-ido/vanaf/03-06-2025 staat onder de kop “Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)” een tabel. In de vierde kolom van deze tabel staat een select-element met het label “Locatie”. Wanneer een bezoeker een optie kiest, wordt de pagina opnieuw geladen en begint de focus bovenaan de pagina. Dit mag niet zomaar gebeuren. Bezoekers moeten van tevoren gewaarschuwd worden dat de pagina opnieuw zal laden als zij een andere optie selecteren. Een andere oplossing is om een knop toe te voegen waarmee de bezoeker zijn keuze kan bevestigen. Dit select-element staat ook op andere pagina’s.
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheektubbergen.nl/contact/contactformulier.html wordt in het formulier gebruikgemaakt van HTML5-validatie. Wanneer het formulier met lege of onjuiste gegevens wordt verzonden, verschijnen standaard foutmeldingen van de browser. Deze meldingen worden echter niet in alle browsers en schermlezers op dezelfde manier ondersteund. De inhoud van de melding is soms kortaf, onduidelijk of wordt helemaal niet voorgelezen, wat de toegankelijkheid beperkt. Om dit probleem op te lossen, moeten eigen foutmeldingen worden toegevoegd aan het formulier. Controleer of er op andere pagina’s van de website ook formulieren aanwezig zijn die uitsluitend op HTML5-validatie vertrouwen, en pas die waar nodig ook aan. Zo wordt de toegankelijkheid en bruikbaarheid van alle formulieren verbeterd.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina’s van de website, zoals op https://www.bibliotheektubbergen.nl/, staat in de header een zoekfunctie. De zoekknop heeft geen label. Verzorg een label voor deze knop.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Voldoende
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer de website voor het eerst wordt bezocht, verschijnt bovenaan de pagina een cookiebanner. Na het klikken op de knop “Lees hier meer over cookies” wordt een dialoogvenster geopend. Dit venster mist zowel een role="dialog" als een aria-label. Hierdoor weten schermlezers niet dat het om een dialoogvenster gaat en wat de inhoud ervan is. Dit belemmert de toegankelijkheid voor bezoekers die afhankelijk zijn van hulpsoftware. Voeg aan het dialoogvenster het attribuut role="dialog" toe, samen met een aria-label waarin de inhoud duidelijk wordt beschreven, bijvoorbeeld aria-label="Informatie over cookies en privacy".
De zoekbalk in het bovenste menu van de website https://www.bibliotheektubbergen.nl/ heeft een zoekknop zonder toegankelijke naam. Hierdoor is het voor bezoekers die een schermlezer gebruiken niet duidelijk wat deze knop doet. Geef een toegankelijke naam aan de knop.
Op kleine schermen van de website https://www.bibliotheektubbergen.nl/ verschijnt een menubalk onderaan de pagina. De derde optie "Zoeken" opent een extra venster waarin twee zoekvelden staan. De zoekknoppen hebben geen toegankelijke naam.
Op pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/ staat een zoekveld. Beide het invoerveld en de zoekknop hebben geen toegankelijke naam. Hierdoor weten bezoekers die een schermlezer gebruiken niet wat ze in dit veld moeten invullen. Geef deze toegankelijke naam.
Op pagina https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/ staan filters "Categorie", "Locatie", "Tag" en "Wanneer". Deze interactieve elementen hebben geen toegankelijke rol. Elk HTML-element heeft een rol. Dit betekent dat het element bepaalde eigenschappen en functies heeft om informatie aan de bezoeker te geven of om informatie van de bezoeker te ontvangen. De rol bepaalt dus wat het element doet. Schermlezers en andere hulpmiddelen moeten de correcte rol van elk element op een webpagina kennen. Op die manier kunnen ze op een intelligente manier interageren met het element en de bezoeker uitleggen wat het doet. Zorg ervoor dat het element de juiste rol en naam heeft.
Op https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/ staat de hoofdnavigatie in een lijst met de rol "navigation". Hierdoor wordt de navigatie een landmark en hebben de lijstitems geen lijst meer waar ze in vallen. Dat is niet toegestaan volgens de HTML-standaard. Verwijder de rol. Dit komt op alle pagina's van de site voor.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Voldoende
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- ttps://www.bibliotheektubbergen.nl/
- https://www.bibliotheektubbergen.nl/contact.html
- https://www.bibliotheektubbergen.nl/contact/contactformulier.html
- https://www.bibliotheektubbergen.nl/collectie/digitale-bronnen/de-voorleeshoek.html
- https://www.bibliotheektubbergen.nl/contact/word-lid-van-de-bibliotheek.html
- https://www.bibliotheektubbergen.nl/contact/onze-vestigingen/vestiging.html
- https://www.bibliotheektubbergen.nl/hulp-en-leren/taalhuis.html
- https://www.bibliotheektubbergen.nl/zoekresultaten.website.html?q=
- https://www.bibliotheektubbergen.nl/collectie/digitale-bronnen/bereslim.html
- https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/
- https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/2/informatiepunt-digitale-overheid-ido/vanaf/03-06-2025
- https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/404
- https://bibliotheektubbergen.op-shop.nl/483/bankinformatiepunt/03-06-2025
- https://www.bibliotheektubbergen.nl/activiteiten.html
- https://www.bibliotheektubbergen.nl/contact/word-lid-van-de-bibliotheek/ontdek-onze-app.html
- https://www.bibliotheektubbergen.nl/contact/over-ons/financiele-resultaten/jaarverslag-2022.html
- https://www.bibliotheektubbergen.nl/dam/bestanden/jaarverslag-tubbergen-2022-web.pdf
- https://www.bibliotheektubbergen.nl/contact/veelgestelde-vragen.html
- https://www.bibliotheektubbergen.nl/contact/digitale-toegankelijkheid.html
- https://www.bibliotheektubbergen.nl/dam/bestanden/formulier_ik_willerentaalhuis-tubbergen-web.pdf
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:- Chrome, versie 139
- Firefox, versie 137
- Safari, versie 18 in combinatie met VoiceOver
- NVDA in combinatie met Firefox
- PAC om pdf's te onderzoeken
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.