Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid Bibliotheek West-Brabant
- Onderzoeker
- Tom, Swink; Sophie, Swink
- Datum
- 18 juli 2025
- Opdrachtgever
- Bibliotheek West-Brabant
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website Bibliotheek West-Brabant voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 26 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website https://www.bibliotheekwb.nl/ is onderzocht tussen 27 juni en 18 juli 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. De content voldoet nog niet aan alle onderzochte succescriteria. Doel van dit rapport is om de vervolgstappen te bepalen om tot een toegankelijke website te komen.
Het volgende viel op:
- er zijn zaken die enkel steunen op kleur, wat impact heeft op kleurenblinden en slechtzienden
- er zijn knoppen die niet bediend kunnen worden met het toetsenbord, wat impact heeft op spraakbesturing en screenreaders
- kleurencombinaties die contrastproblemen veroorzaken
- componenten die geen duidelijke rol, naam of waarde hebben, wat impact heeft op spraakbesturing en screenreaders
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | Bibliotheek West-Brabant |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 9 | 11 | 0 |
2 Bedienbaar | 9 | 8 | 0 |
3 Begrijpelijk | 5 | 5 | 0 |
4 Robuust | 1 | 2 | 0 |
Totaal | 24 | 26 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de homepage (https://www.bibliotheekwb.nl) en op andere pagina's staat het logo van de Bibliotheek West-Brabant. Deze afbeelding heeft geen goede alternatieve tekst. De alternatieve tekst van het logo bevat de naam van de organisatie, maar mist een beschrijvend linkdoel. Mensen die blind of slechtziend zijn, zijn afhankelijk van voorleessoftware en horen niet waar de link hen naartoe brengt, wanneer het logo focus heeft. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het logo een alternatieve tekst krijgt zoals 'Logo Bibliotheek West-Brabant, naar homepage'.
Op de pagina https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=search#searchterm=audio staan onder het kopje 'Zoekopdracht verfijnen' de koppen 'Verfijnen op bibliotheek' en 'Verfijnen op jaar van uitgave'. Binnen de H3-tag van deze kopjes staat een afbeelding zonder alt-attribuut. Dit attribuut is verplicht. Zie ook criteria 2.1.1 en 4.1.2.
Op https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/klantenservice/contact.html staat het logo van de bibliotheek West-Brabant. Deze heeft geen alt-tekst, waardoor deze informatie verloren gaat voor hulpsoftware. Verzorg alt-tekst.
Het logo van Digitaalhuis Moerdijk in de PDF https://www.bibliotheekwb.nl/dam/bestanden/Taalkaarten/digi-taalkaart-moerdijkmei-2025.pdf heeft geen alternatieve tekst. Deze informatie gaan bezoekers met hulpsoftware missen. Verzorg alt-tekst voor dit logo.
Andere afbeeldingen in de PDF https://www.bibliotheekwb.nl/dam/bestanden/Taalkaarten/digi-taalkaart-moerdijkmei-2025.pdf zijn wel getagd als afbeelding, maar hebben geen alternatieve tekst. Geef beschrijvende alt-tekst voor deze logo's of markeer ze als decoratief (maak er artefacten van).
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/vacatures.html staat een video. In de video vertellen meerdere personen over hun ervaring met de Bibliotheek. Er is geen ondertiteling. Daardoor kan iemand die doof of slechthorend is de informatie uit de video niet tot zich nemen. Los dit op door bijvoorbeeld een ondertiteling aan de video toe te voegen.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/vacatures.html staat een video. In de video vertellen meerdere personen over hun ervaring met de Bibliotheek. Er is geen audiodescriptie of media-alternatief. Daardoor kan iemand die blind of slechtziend is sommige informatie uit de video niet tot zich nemen. Schrijf de video uit in tekst om een media-alternatief te bieden of los dit op door bijvoorbeeld een audiodescriptie aan de video toe te voegen. Met een audiodescriptie wordt ook voldaan aan SC 1.2.5.
Op de pagina https://www.bibliotheekwb.nl/leren/digitaalhuis1.html staat een video. In de video staat aan het einde bijvoorbeeld de URL van de website taalwestbrabant.nl. Dat wordt niet uitgesproken. Er is geen audiodescriptie of media-alternatief. Daardoor kan iemand die blind of slechtziend is sommige informatie uit de video niet tot zich nemen. Schrijf de video uit in tekst om een media-alternatief te bieden of los dit op door bijvoorbeeld een audiodescriptie aan de video toe te voegen. Met een audiodescriptie wordt ook voldaan aan SC 1.2.5.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/vacatures.html staat een video. In de video vertellen meerdere personen over hun ervaring met de Bibliotheek. Er is geen audiodescriptie. Daardoor kan iemand die blind of slechtziend is de informatie uit de video niet tot zich nemen. Informatie zoals het uitspreken van het logo Bibliotheek West-Brabant helpt iemand die het niet kan zien om te weten van welke organisatie een video is. Los dit op door bijvoorbeeld een audiodescriptie aan de video toe te voegen. Hiermee wordt ook voldaan aan SC 1.2.3.
Op de pagina https://www.bibliotheekwb.nl/leren/digitaalhuis1.html staat een video. In de video staat aan het einde bijvoorbeeld de URL van de website taalwestbrabant.nl. Dat wordt niet uitgesproken. Er is geen audiodescriptie. Daardoor kan iemand die blind of slechtziend is de informatie uit de video niet tot zich nemen. Los dit op door bijvoorbeeld een audiodescriptie aan de video toe te voegen. Hiermee wordt ook voldaan aan SC 1.2.3.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/inclusie-en-toegankelijkheid.html zijn de koppen "Gesproken boeken", "Grootletterboeken" en "Dyslexieboeken" onderliggende inhoud van de kop "Makkelijk lezen". In de code zijn de deze koppen echter allemaal hetzelfde niveau. Zorg ervoor dat de code de visuele structuur gereflecteerd wordt en dat de koppen subkoppen worden van "Makkelijk lezen". Dit geldt ook voor de secties "Digitale vaardigheden", "LHBTIQ+", "Samen tegen eenzaamheid" en "Toegankelijkheid". Zorg dat de onderliggende content in deze secties subkoppen worden. Een soortgelijk probleem speelt op o.a. https://www.bibliotheekwb.nl/leren/digitaalhuis1.html.
Op de pagina https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/inclusie-en-toegankelijkheid.html staat onder de kopjes 'Meertalig voorlezen' en 'Informatiepunt Digitale Overheid' dikgedrukte tekst zoals 'De VoorleesExpress' en 'Digitale overheid voor jongeren'. De teksten lijken op (sub)koppen, maar zijn niet als koppen gecodeerd. Mensen die blind of slechtziend zijn, gebruiken koppen op een pagina om een beeld te krijgen van de paginastructuur en op die manier snel bij informatie te komen. Omdat de dikgedrukte teksten niet werken als koppen, kunnen zij de informatie niet op die manier tot zich nemen. Zorg ervoor dat teksten die lijken op koppen en functioneren als koppen, ook gecodeerd zijn als koppen. Hetzelfde probleem komt ook voor op o.a. https://www.bibliotheekwb.nl/leren/digitaalhuis1.html, https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/vacatures.html en https://www.bibliotheekwb.nl/nieuws/openingvoorleesexpresszevenbergen.html.
Op https://www.bibliotheekwb.nl/ verschijnt, na het accepteren van de cookies, een (visueel verborgen) kop in de footer: cookietoestemming wijzigen. Deze kop is een subkop van de kop "Collectie" in de footer. Dat is niet logisch en kan verwarrend zijn voor bezoekers. Pas het kopniveau aan. Dit komt voor op iedere pagina die deze cookiemelding gebruikt.
Op https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=Gebruikersactiviteit#navigation wordt een lijst gebruikt in het menu. Een lijst mag enkel lijstitems bevatten volgens de HTML-standaard en geen div>-elementen. Hier bevat de lijst enkele div-elementen. Gebruik lijstitems om de div-elementen te vervangen.
De PDF https://www.bibliotheekwb.nl/dam/bestanden/jaarverslag/verkorte-jaarrekening-2024---stichting-bibliotheek-west-brabant.pdf is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat er de documentstructuur niet is te bepalen. Software kan daardoor bijvoorbeeld niet bepalen wat koppen zijn, de alternatieve tekst bij afbeeldingen en wat de leesvolgorde is. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF-code laag zoals semantische koppen en ALT-teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.
In de codelaag van https://www.bibliotheekwb.nl/dam/bestanden/Taalkaarten/digi-taalkaart-moerdijkmei-2025.pdf komt een opsomming voor met steeds mei 2025. Dit is niet in de PDF zelf terug te zien en kan verwarrend zijn voor lezers. Verwijder deze opsomming.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Voldoende
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Voldoende
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=UserActivities&p=e1f92fc8-62ce-11ea-89fd-00505685c57d#GuestRegistration=1 is een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".
Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes. Dit komt ook voor op https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/klantenservice/contact.html.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/klantenservice/contact.html staat een formulier met invoervelden. Wanneer een sfocus heeft, verandert de achtergrond van het tekstveld van wit naar een lichte kleur (HEX #FDE5D0). Om aan dit succescriterium te voldoen mag kleur niet als enige gebruikt worden om informatie over te brengen. Slechtziende bezoekers en bezoekers met kleurenblindheid hebben bijvoorbeeld moeite om te onderscheiden welk invoerveld focus heeft. Zorg er bijvoorbeeld voor dat een invoerveld met focus een duidelijk te onderscheiden focusrand heeft. Daarmee wordt ook voldaan aan SC 2.4.7.
Wanneer het select-element 'Ik heb een...' op pagina https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/klantenservice/contact.html focus heeft, is dat alleen zichtbaar door een kleurverandering van de achtergrond. Kleur mag niet als het enige visuele middel gebruikt worden om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden. Maak van minimaal één andere manier gebruik, naast kleur, om de focus zichtbaar te maken. Dit probleem doet zich ook voor bij het bestandsselectieveld aan het einde van het formulier.
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Niet aanwezig
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=UserActivities&p=e1f92fc8-62ce-11ea-89fd-00505685c57d#GuestRegistration=1 verschijnt een cookiemelding. Deze heeft een zwarte (HEX #3B3646) achtergrond en rode (HEX #EE4B5A) tekst en links. Dit geeft een contrastverhouding van 3,2:1 waar het minstens 4,5:1 moet zijn.
Op https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=UserActivities&p=e1f92fc8-62ce-11ea-89fd-00505685c57d#GuestRegistration=1 verschijnt een cookiemelding. Deze heeft rode (HEX #EE4B5A) knoppen met witte tekst. De contrastverhouding is 3,6:1 waar het minstens 4,5:1 moet zijn.
Op de pagina https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=UserActivities&p=e1f92fc8-62ce-11ea-89fd-00505685c57d#GuestRegistration=1 staat een formulier waarin een bezoeker lid kan worden. Boven het formulier staat 'Lidmaatschap' (en andere teksten) in het oranje (HEX #F47921) op een witte achtergrond. Dit levert een contrast op van 2,7:1 waar dat minstens 4,5:1 moet zijn. Het contrast met de achtergrond is te laag waardoor slechtziende bezoekers moeite hebben om de teksten te lezen. Zorg ervoor dat het contrast wordt vergroot. Dit komt op meerdere plekken voor.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.bibliotheekwb.nl/nieuws/nieuw-voor-jongeren---lees-app.html staat een afbeelding van een telefoon met de tekst '100 boeken die je gratis kunt lezen of luisteren'. Slechtzienden kunnen de leesbaarheid niet verhogen doordat de tekst niet vergroot kan worden. De tekst op de afbeelding komt verder niet voor op de pagina, zodat blinden deze informatie moeten missen. Plaats deze tekst daarom als HTML-tekst op de pagina.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Er valt tekst buiten beeld op https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=Gebruikersactiviteit als men de browser aanpast naar 1280x1024 en inzoomt naar 400%. Hierdoor valt veel informatie weg. Zorg ervoor dat alles meeschaalt als de viewport en tekstgrootte aangepast worden. Dit speelt ook op https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=search#searchterm=audio, https://www.bibliotheekwb.nl/Collectie.html, https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/abonnementen.html, https://www.bibliotheekwb.nl/leren/Nederlands-leren.html, https://www.bibliotheekwb.nl/leren/digitaalhuis1.html, https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/inclusie-en-toegankelijkheid.html, https://www.bibliotheekwb.nl/zoekresultaten.website.html?q=audio en https://www.bibliotheekwb.nl/.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op https://www.bibliotheekwb.nl/ ontvangen enkele items in het hoofdmenu alsmede enkele links/knoppen op de pagina een oranje (HEX #FF721F) focusindicator. Dit biedt onvoldoende contrast met de witte achtergrond. De contrastverhouding is 2,7:1 waar minimaal 3:1 wordt verwacht. Dit komt op meerdere plekken voor.
Op de homepage (https://www.bibliotheekwb.nl) en op andere pagina's staat een cookiemelding. Daarin staan twee knoppen: 'Akkoord' en 'Niet akkoord'. Wanneer de focus op een van de knoppen valt, is een focusrand zichtbaar in het oranje (HEX #FF7320). De focusrand staat op een lichte achtergrond (HEX #FDE5CF). Dit levert een contrast op van 2,2:1, waar dat minstens 4,5:1 moet zijn. Het contrast met de achtergrond is te laag waardoor slechtziende bezoekers moeite hebben om te zien waar de focus op staat. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het contrast wordt vergroot. Dit komt op meerdere plekken voor.
Op de homepage (https://www.bibliotheekwb.nl) staat een banner met daarin de tekst 'Zomeractie: 50% korting op een nieuw jaarabonnement'. Daarin staat een link met de linktekst 'Bekijk de actievoorwaarden en word lid'. Wanneer de focus op de knop valt, is een focusrand zichtbaar in het oranje (HEX #FF7320). Dit biedt onvoldoende contrast met zowel de witte achtergrondkleur van de knop als de achtergrondgrondkleur (HEX #FDE5CF) van het element waar de knop instaat. Dit levert een contrast op van onder de 3:1 in beide gevallen, waar dat minstens 3:1 moet zijn. Het contrast met de achtergrond is te laag waardoor slechtziende bezoekers moeite hebben om te zien waar de focus op staat. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het contrast wordt vergroot.
Op de pagina https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/klantenservice/contact.html staat een formulier met invoervelden. Wanneer een invoerveld focus heeft, verandert de achtergrond van het tekstveld van wit naar een lichte kleur (HEX #FDE5D0). Dit levert een contrast op van 1,2:1, waar dat minstens 3:1 moet zijn. Slechtziende bezoekers en bezoekers met kleurenblindheid hebben bijvoorbeeld moeite om te onderscheiden welk invoerveld focus heeft. Zorg er bijvoorbeeld voor dat een invoerveld met focus een duidelijk te onderscheiden focusrand heeft.
Op https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=search#searchterm=audio staat naast de kop "Zoekresultaat Bibliotheek West-Brabant" een pictogram (afhankelijk van de staat een min- of plusteken) om de zoekresultaten in -en uit te klappen. Dit oranje (HEX #F8A851) pictogram heeft onvoldoende contrast met de witte achtergrond. De contrastverhouding is 2:1 waar het minimaal 3:1 moet zijn. Dit komt ook voor op https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=Gebruikersactiviteit.
Op https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=search#searchterm=audio worden oranje (#FF6C02) symbolen gebruikt in de blokken "Kies" en 'Zoekopdracht verfijnen". De chevrons komen ook voor in het blok met de zoekresultaten. Deze symbolen bieden onvoldoende contrast met de witte achtergrond. De contrastverhouding is 2,8:1 waar minimaal 3:1 verwacht wordt. Dit komt ook voor op https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=Gebruikersactiviteit#navigation
Op https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=search#searchterm=audio zijn drie oranje (HEX #F78F20) knoppen zichtbaar naast de kop "audio: 1-10 uit een totaal van 31 resultaten". Deze knoppen bieden onvoldoende contrast met de witte achtergrond. De contrastverhouding is 2,4:1 (het donkerste oranje uit de knoppen is gebruikt) waar minimaal 3:1 wordt verwacht. Hetzelfde geldt voor de sterren als een beoordeling is gegeven en deze oranje worden.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Voldoende
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Voldoende
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=search#searchterm=audio staan onder het kopje 'Zoekopdracht verfijnen' de koppen 'Verfijnen op bibliotheek' en 'Verfijnen op jaar van uitgave'. Met de muis zijn deze koppen in- en uit te klappen. Maar niet met het toetsenbord. Dit komt doordat er geen interactief element is gebruikt. Gebruik een knop binnen de kop om ervoor te zorgen dat dit ook met het toetsenbord kan. Zorg dat deze knop een label heeft. Visueel kan het pijltje gebruikt worden, maar zorg dat er een programmatisch label aanwezig is. Zie ook criterium 4.1.2.
Op de pagina https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=search&t=1939993.325998#searchterm=audio staat naast de kop 'Zoekresultaat Bibliotheek West-Brabant' een pictogram (min-teken) om de lijst met zoekresultaten in te klappen. Deze knop kan niet met het toetsenbord bediend worden, omdat er geen interactief element gebruikt wordt. Gebruik het <button>-element en zorg dat deze knop een label krijgt. Zie ook criterium 4.1.2. Dit komt ook voor op https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=Gebruikersactiviteit#navigation.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Voldoende
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Voldoende
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Voldoende
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de homepage (https://www.bibliotheekwb.nl) en op andere pagina's krijgt eerst het logo van de Bibliotheek focus, en daarna pas de skiplink naar de inhoud van de pagina. Zorg ervoor dat de skiplinks als eerste focus krijgen (na de cookiemelding) en daarna pas de rest van de pagina, zodat bezoekers herhalende content over kunnen slaan.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=UserActivities&p=e1f92fc8-62ce-11ea-89fd-00505685c57d#GuestRegistration=1 kan een bezoeker lid worden van de Bibliotheek West-Brabant. De titel van de pagina is 'Gebruikersactiviteiten'. De titel beschrijft de paginainhoud niet. Mensen met een motorische beperking kunnen met spraakbesturingssoftware de computer besturen. Doordat de titel de inhoud niet beschrijft, kunnen zij het juiste tabblad niet kiezen wanneer er meerdere tabbladen met dezelfde titel bestaan of een tabblad een onjuiste titel heeft. Pas de inhoud van het <title>-element aan.
Op https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=Gebruikersactiviteit is de titel "Bibliotheek - Welkom". De bezoeker is echter ingelogd in diens bibliotheekprofiel. Een betere omschrijving is "Mijn bibliotheek - Welkom". Pas de inhoud van het <title>-element aan.
De PDF https://www.bibliotheekwb.nl/dam/bestanden/jaarverslag/verkorte-jaarrekening-2024---stichting-bibliotheek-west-brabant.pdf heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam, maar de titel van het document wordt getoond. Dit geldt ook voor de PDF https://www.bibliotheekwb.nl/dam/bestanden/Taalkaarten/digi-taalkaart-moerdijkmei-2025.pdf.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de homepage (https://www.bibliotheekwb.nl) staat een cookiemelding. Bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord moeten direct de cookiemelding kunnen verwijderen. Dat is nu niet het geval omdat eerst het logo van de Bibliotheek focus krijgt en daarna pas de cookiemelding. Zorg ervoor dat de cookiemelding éérst toetsenbordfocus krijgt. Dit speelt ook bij de zwarte cookiemelding die gebruikt wordt op bijvoorbeeld https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=UserActivities&p=e1f92fc8-62ce-11ea-89fd-00505685c57d#GuestRegistration=1. Deze krijgt als allerlaatste focus op de pagina, en dient als eerste de focus te krijgen.
Op de homepage (https://www.bibliotheekwb.nl) staat bij een vensterbreedte van 768 pixels of minder een navigatiebalk onderin beeld. De bezoeker die met voorleessoftware met de Tab-toets door het menu gaat, hoort twee keer 'checkbox' terwijl er geen checkbox te zien is. Dit kan verwarrend zijn omdat in eerste instantie niet wordt verteld wat de checkbox doet en de bezoeker geen checkbox verwacht in een navigatiemenu. Zorg ervoor dat verborgen checkboxes niet voorkomen in de focusvolgorde.
Op https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=search#searchterm=audio staan de lijstelementen met tabindex=0 in de tab- en leesvolgorde. Het is niet toegestaan om niet-interactieve elementen in de tab- en leesvolgorde te zetten. Verwijder het attribuut.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de homepage (https://www.bibliotheekwb.nl) staat een blokje met daarin social media links. De knopjes hebben geen alt-beschrijving, waardoor bezoekers met voorleessoftware alleen de URL horen van de afbeeldingen, zoals 'https://linkedin.com/company/bibliotheekwestbrabant'. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de afbeeldingen een beschrijving hebben, zoals 'Instagram' of 'YouTube'.
Op de pagina https://www.bibliotheekwb.nl/leren/digitaalhuis1.html staat na de kop 'Digi-Taalkaarten' een aantal links met de linktekst 'Bekijk de Digi-Taalkaart'. De links verwijzen naar verschillende pagina’s, zoals https://www.bibliotheekwb.nl/dam/bestanden/Taalkaarten/taalkaart-bergen-op-zoom-april-2025.pdf en https://www.bibliotheekwb.nl/dam/bestanden/Taalkaarten/taalkaart-roosendaal-update-juni-2025.pdf. Mensen met een motorische beperking kunnen met spraakbesturingssoftware de website besturen door uit te spreken welk onderdeel zij op de pagina willen activeren. Mensen die blind of slechtziend zijn, zijn afhankelijk van voorleessoftware en kunnen uit de linktekst niet opmaken waar de link naartoe gaat. Zorg ervoor dat identieke linkteksten hetzelfde linkdoel hebben of dat unieke linkdoelen een unieke linktekst hebben.
Op de pagina https://www.bibliotheekwb.nl/openingstijden/vestigingen-en-openingstijden.list.html staat een lijst met bibliotheken. Elk onderdeel in de lijst heeft een link met 'Bekijk details' als linktekst, maar gaat naar een andere pagina, zoals https://www.bibliotheekwb.nl/openingstijden/vestigingen-en-openingstijden/detail.977795.html/bibliotheek-in-roosendaal/ en https://www.bibliotheekwb.nl/openingstijden/vestigingen-en-openingstijden/detail.997989.html/haal--en-brengpunt-in-dinteloord---bp-tankstation-vlamings/. Mensen met een motorische beperking kunnen met spraakbesturingssoftware de website besturen door uit te spreken welk onderdeel zij op de pagina willen activeren. Omdat dezelfde linktekst vaker voorkomt maar een ander linkdoel heeft, wordt het lastig gemaakt om de juiste link te activeren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat linkteksten verschillen wanneer zij naar een ander linkdoel gaan.
Op de pagina https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=search&t=1939993.325998#searchterm=audio staan naast 'Zoekresultaat Bibliotheek West-Brabant' drie knopjes om de lijstweergave aan te passen. Wanneer de focus erop staat, hoort de blinde of slechtziende bezoeker, die afhankelijk is van voorleessoftware, een URL beginnende met 'www.main surl=search&t=1939993'. Dit beschrijft niet wat de link doet of uitvoert. De beschrijvende tekst staat nu in een <span> met een title-attribuut. Dat wordt door voorleessoftware niet voorgelezen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de afbeeldingen op een correct geprogrammeerde manier voorgelezen worden.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Voldoende
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op https://www.bibliotheekwb.nl/nieuws.html komt de visueel verborgen kop "Paginanavigatie" voor. Deze kop is onvoldoende beschrijvend. Maak de kop beschrijvender door deze aan te passen naar bijvoorbeeld "Navigatie nieuwsberichten".
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op https://www.bibliotheekwb.nl/ staan boven de kop "Nieuws" drie pagina's uitgelicht: ""Jongeren zitten ook met vragen. En daar zijn we voor.", "Vacature" en "Doe mee met de BiebFabriek". Deze drie blokken bestaan uit een afbeelding, titel en korte paragraaf. Zowel de afbeelding als titel zijn beiden links. Bij het tabben door de pagina krijgt de afbeelding focus, maar geen visuele focusrand. Zorg ervoor dat de afbeelding geen link is, maar dat enkel de titel een link is. Middels JavaScript kan het hele blokje van afbeelding, titel en paragraaf klikbaar worden gemaakt.
Op de homepage (https://www.bibliotheekwb.nl) en op andere pagina's staat een cookiemelding. Daarin staat een knop waarmee de cookiemelding kan worden gesloten. Wanneer de focus op de sluitknop valt, wordt het kruisje kleiner en is niet duidelijk dat de focus erop staat. Daardoor hebben slechtziende bezoekers moeite om het onderdeel waar te nemen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat een duidelijke focusrand verschijnt als de knop focus krijgt. En dat deze voldoende contrast heeft met de achtergrond.
Op de homepage (https://www.bibliotheekwb.nl) en op andere pagina's in de header staat een zoekbalk. In de zoekbalk staat de radiobutton voor 'Catalogus' en 'Site'. Wanneer de bezoeker met het toetsenbord door de pagina gaat, staat de focus ook op een radiobutton. Het is niet zichtbaar wanneer de radiobutton focus heeft gekregen. Bezoekers met een motorische beperking die door middel van een toetsenbord websites besturen, moeten altijd kunnen zien waar de focus op staat. Zorg er bijvoorbeeld voor dat radiobuttons een duidelijke focusrand hebben die voldoende contrast biedt.
Op https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=UserActivities&p=e1f92fc8-62ce-11ea-89fd-00505685c57d#GuestRegistration=1 verschijnt een cookiemelding met een zwarte achtergrond. De links en knoppen in deze cookiemelding krijgen geen zichtbare focusindicator. Verzorg een focusrand die duidelijk contrasteert met de zwarte achtergrond en het rood van de knoppen.
Op de pagina https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=UserActivities&p=e1f92fc8-62ce-11ea-89fd-00505685c57d#GuestRegistration=1 heeft geen enkel paginaonderdeel een focusindicator. Daardoor is niet duidelijk welk onderdeel op de pagina de focus heeft. Bezoekers met een motorische beperking die door middel van een toetsenbord websites besturen, moeten altijd duidelijk kunnen zien waar de focus op staat. Zorg er bijvoorbeeld voor dat elk onderdeel met focus een te onderscheiden focusstijl heeft. Dit komt ook voor op https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=search#searchterm=audio en https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=Gebruikersactiviteit#navigation.
Op de pagina https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/inclusie-en-toegankelijkheid.html staat de afbeelding van een toegankelijkheidsverklaring. De afbeelding krijgt geen focusrand wanneer de focus erop staat. Daardoor is niet duidelijk welk onderdeel op de pagina de focus heeft. Bezoekers met een motorische beperking die door middel van een toetsenbord websites besturen, moeten altijd duidelijk kunnen zien waar de focus op staat. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de afbeelding met focus een te onderscheiden focusstijl heeft.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Niet aanwezig
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/inclusie-en-toegankelijkheid.html staat een zoekbalk met een zoekknop. Wanneer de focus op de zoekknop staat, leest voorleessoftware 'Knop' voor. Het is voor blinde of slechtziende mensen niet duidelijk wat deze knop doet. Los dit op door bijvoorbeeld de knop een naam te geven dat de functie van de knop aangeeft, zoals 'Zoek'.
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de eigenschappen van de PDF https://www.bibliotheekwb.nl/dam/bestanden/jaarverslag/verkorte-jaarrekening-2024---stichting-bibliotheek-west-brabant.pdf is de taal niet ingevuld. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In het hoofdmenu op elke pagina van www.bibliotheekwb.nl is er de menuoptie "Translate". Dit is in het Engels, maar er is geen taalwissel. Voeg het lang-attribuut toe om naar de juiste taal te switchen.
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Voldoende
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Voldoende
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Het formulier op pagina https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/klantenservice/contact.html maakt alleen gebruik van HTML5-veldcontroles. Deze foutmeldingen worden niet door alle browsers en hulpsoftware even goed ondersteund. De melding is soms kortaf, onvolledig of blijft te kort staan. Ook kan je de tekstgrootte niet aanpassen, zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf foutmeldingen toe aan het formulier om dit probleem op te lossen.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=UserActivities&p=e1f92fc8-62ce-11ea-89fd-00505685c57d#GuestRegistration=1 heeft het invoerveld voor geboortedatum bij het registreren voor een gratis abonnement geen label. Verzorg een label bij dit veld, zodat het doel van het veld duidelijk is voor hulpsoftware.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=UserActivities&p=e1f92fc8-62ce-11ea-89fd-00505685c57d#GuestRegistration=1 wordt bij het invoeren van een ongeldig e-mailadres (met een komma ipv een punt) bij het registreren voor een gratis abonnement geen foutsuggestie gegeven. De melding "ongeldig e-mailadres" is een foutmelding, en geen foutsuggestie. Voeg een foutsuggestie toe om de invoer te corrigeren, bijvoorbeeld "Vul een geldig e-mailadres in (naam@mail.nl).".
Het formulier op pagina https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/klantenservice/contact.html maakt alleen gebruik van HTML5-veldcontroles. Deze foutsuggesties worden niet door alle browsers en hulpsoftware even goed ondersteund. De melding is soms kortaf, onvolledig of blijft te kort staan. Ook kan je de tekstgrootte niet aanpassen, zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf foutsuggesties toe aan het formulier om dit probleem op te lossen.
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de homepage (https://www.bibliotheekwb.nl) staat het kopje 'Nieuws' met daaronder twee nieuwsitems. Zowel de afbeelding als de titel van het artikel zijn links. Op de link van de afbeelding is het attribuut aria-hidden gebruikt. Het is niet toegestaan om dit attribuut te gebruiken op interactieve elementen, omdat hulpsoftware het item toch focus zal geven. De afbeelding blijft ook bedienbaar met het toetsenbord. Verwijder het attribuut en implementeer de links zodanig dat enkel de titel van het artikel een link is, maar het hele blok (afbeelding, titel en paragraaf) klikbaar is met de muis door JavaScript.
In de header op iedere pagina van https://www.bibliotheekwb.nl/ komt een zoekveld voor. De zoekknop heeft geen programmatisch label, wat impact heeft op bezoekers met spraakbesturing. Verzorg een label met aria-label.
Op https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/klantenservice.html wordt er gebruik gemaakt van blokjes die in- en uit te klappen zijn. Dat dit kan, en de staat, wordt echter niet gecommuniceerd naar hulpsoftware. Voeg het attrribuut aria-expanded toe aan het <button>-element om dit op te lossen.
Op de homepage (https://www.bibliotheekwb.nl) staat een navigatiemenu met submenu's zoals 'Leren', 'Jeugd' en 'Over ons'. Er is geen rol toegewezen die vertelt dat dit submenu's zijn. Mensen die blind of slechtziend zijn, zijn afhankelijk van voorleessoftware en horen niet dat dit submenu's zijn die geopend kunnen worden en waar meer links in staan. Los dit op door de attributen aria-controls en aria-expanded te gebruiken en het menu correct op te maken als een een fly-out menu. Kijk voor inspiratie op http://w3.org/WAI/tutorials/menus/flyout/.
Op de pagina https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=UserActivities&p=e1f92fc8-62ce-11ea-89fd-00505685c57d#GuestRegistration=1 staat een formulier waarin een bezoeker lid kan worden. Boven het formulier staan bijvoorbeeld de stappen 'Leeftijd' en 'Lidmaatschap'. De dikgedrukte stijl geeft aan op welke stap de bezoeker is. De huidige stap wordt niet kenbaar gemaakt aan blinden en slechtzienden. Zij zijn afhankelijk van voorleessoftware en horen daarmee nu niet welke stap actief is, en welke stappen er nog meer zijn in het proces. Los dit op door bijvoorbeeld het 'aria-current'-attribuut te gebruiken op de huidige stap.
Op de pagina https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=search&t=1939993.325998#searchterm=audio staat een lijst met zoekresultaten. Boven en onderaan de lijst staat een rijtje met cijfers die aangeven hoeveel zoekresultaatpagina's er zijn. De dikgedrukte stijl geeft aan op welke pagina de bezoeker is. De huidige pagina wordt niet kenbaar gemaakt aan blinden en slechtzienden. Zij zijn afhankelijk van voorleessoftware en horen daarmee niet op welke huidige pagina ze zijn, en hoeveel pagina's er verder zijn. Los dit op door bijvoorbeeld het 'aria-current'-attribuut te gebruiken op het huidige paginanummer. Dit speelt ook op http://bibliotheekwb.nl/nieuws.html.
Op https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/abonnementen.html wordt het <hr> element voorgelezen dat boven de kop "Wij zijn boetevrij!" staat. Voeg het attribuut aria-hidden toe om deze te verbergen voor hulpsoftware.
Op de pagina https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=search#searchterm=audio staan onder het kopje 'Zoekopdracht verfijnen' de koppen 'Verfijnen op bibliotheek' en 'Verfijnen op jaar van uitgave'. Met de muis zijn deze koppen in- en uit te klappen. Maar niet met het toetsenbord. Dit komt doordat er geen interactief element is gebruikt. Gebruik een knop binnen de kop om ervoor te zorgen dat dit ook met het toetsenbord kan. Zorg dat deze knop een label heeft. Visueel kan het pijltje gebruikt worden, maar zorg dat er een programmatisch label aanwezig is. Daarnaast moet de status van in- en uitgeklapt meegegeven worden. Voeg hiervoor de attributen aria-controls en aria-expanded toe.
Op de pagina https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=search&t=1939993.325998#searchterm=audio staat naast de kop 'Zoekresultaat Bibliotheek West-Brabant' een pictogram (min-teken) om de lijst met zoekresultaten in te klappen. Deze knop kan niet met het toetsenbord bediend worden, omdat er geen interactief element gebruikt wordt. Gebruik het <button>-element en zorg dat deze knop een label krijgt. Daarnaast moet de status van in- en uitgeklapt meegegeven worden. Voeg hiervoor de attributen aria-controls en aria-expanded toe. Dit komt ook voor op https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=Gebruikersactiviteit#navigation.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=UserActivities&p=e1f92fc8-62ce-11ea-89fd-00505685c57d#GuestRegistration=1 verschijnen foutmeldingen in een modal. Er wordt geen gebruik gemaakt van een live-region, waardoor hulpsoftware als screenreaders de foutmeldingen niet zal voorlezen. Voeg een live-region toe, of plaats de foutmeldingen in het formulier zelf.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://www.bibliotheekwb.nl/
- https://www.bibliotheekwb.nl/bestaatniet.html
- https://www.bibliotheekwb.nl/zoekresultaten.website.html?q=audio
- https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/inclusie-en-toegankelijkheid.html
- https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=UserActivities&p=e1f92fc8-62ce-11ea-89fd-00505685c57d#GuestRegistration=1
- https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/klantenservice/contact.html
- https://www.bibliotheekwb.nl/leren/digitaalhuis1.html
- https://www.bibliotheekwb.nl/dam/bestanden/Taalkaarten/digi-taalkaart-moerdijkmei-2025.pdf
- https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/vacatures.html
- https://www.bibliotheekwb.nl/nieuws.html
- https://www.bibliotheekwb.nl/nieuws/openingvoorleesexpresszevenbergen.html
- https://www.bibliotheekwb.nl/leren/Nederlands-leren.html
- https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=Gebruikersactiviteit
- https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/abonnementen.html
- https://www.bibliotheekwb.nl/Collectie.html
- https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/overons.html
- https://www.bibliotheekwb.nl/dam/bestanden/jaarverslag/verkorte-jaarrekening-2024---stichting-bibliotheek-west-brabant.pdf
- https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/klantenservice.html
- https://www.bibliotheekwb.nl/over-ons/vacatures/managerlevenlanglereneducatie.html
- https://zoeken.bibliotheekwb.nl/iguana/www.main.cls?surl=search#searchterm=audio
- https://www.bibliotheekwb.nl/nieuws/nieuw-voor-jongeren---lees-app.html
- https://www.bibliotheekwb.nl/openingstijden/vestigingen-en-openingstijden.html
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:- Chrome, versie 138
- Safari, versie 18.3.1
- VoiceOver
- Colour Contrast Analyser
- PAC 2024
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.