Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website van Bibliotheek Wierden
- Onderzoeker
- Julia, Swink
- Datum
- 9 juni 2025
- Opdrachtgever
- Bibliotheek Wierden
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website Bibliotheek Wierden voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 24 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website bibliotheekwierden.nl en bibliotheekwierden.op-shop.nl zijn onderzocht tussen 1 en 9 juni 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.
De meest in het oog springende bevindingen zijn:
- Er zijn meerdere problemen met de zichtbaarheid van de toetsenbordfocus, de volgorde van de focus, en de mogelijkheid om bepaalde interactieve elementen (zoals filters en menu's) alleen met het toetsenbord te bedienen. Dit maakt de website moeilijk of onmogelijk te gebruiken voor mensen die geen muis kunnen gebruiken.
- Er zijn veel problemen met ontbrekende, onjuiste of onvoldoende beschrijvende alternatieve teksten voor afbeeldingen, knoppen en andere elementen. Ook is de semantische structuur van de HTML (bijvoorbeeld koppen, lijsten, formuliervelden) vaak niet correct, waardoor schermlezers de inhoud niet goed kunnen interpreteren.
- Op verschillende plaatsen op de website en in PDF-documenten is er onvoldoende contrast tussen tekst en achtergrond, waardoor de leesbaarheid voor sommige bezoekers beperkt is. Dit geldt ook voor focusindicatoren, waardoor deze moeilijk zichtbaar zijn.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | Bibliotheek Wierden |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpapparatuur. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 8 | 12 | 0 |
2 Bedienbaar | 8 | 9 | 0 |
3 Begrijpelijk | 8 | 2 | 0 |
4 Robuust | 2 | 1 | 0 |
Totaal | 26 | 24 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina's van de website, bijvoorbeeld op de pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/, staat in de header een logo. De alt-tekst daarvan is "Bibliotheek Wierden". Dit is niet voldoende. De alt-tekst moet beschrijven dat het om een logo gaat. Omdat het logo in een link staat, en er geen linktekst aanwezig is zal de alt-tekst ook als linktekst dienst doen. Daarom moet ook het linkdoel vermeld worden (terug naar de homepagina gaan).
Op alle pagina's van de website https://www.bibliotheekwierden.nl/ staat in de header de zichtbare tekst “Zoeken in”. Deze tekst is echter niet beschikbaar in de code van de pagina, maar wordt alleen via CSS-opmaak toegevoegd. Daardoor wordt deze tekst niet voorgelezen door schermlezers. Bezoekers die niet kunnen zien, missen daardoor belangrijke informatie. Zet deze tekst ook in de inhoud van de pagina zelf, zodat hij voor iedereen toegankelijk is.
Op alle pagina’s van de website https://www.bibliotheekwierden.nl/ verschijnt op kleine schermen een menu onderaan de pagina. Het menu-item met de tekst “Zoeken” opent een extra venster met twee zoekbalken waarin knoppen met zoekiconen staan. Deze iconen missen alternatieve tekst. Hierdoor is de functie van deze knoppen niet waarneembaar voor hulpsoftware. Er moet gebruik worden gemaakt van een alt-tekst bij het img-element, een aria-label of een visueel verborgen tekst om dit op te lossen.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/jeugd-en-onderwijs/jeugd-en-jongeren/6-12/mediawijsheid.html staat naast de link “Jeugd & Jongeren” onder de kop “Jeugd | 0-6 jaar” een pijltje. Dit icoon is toegevoegd met CSS via een ::before-pseudo-element en wordt door schermlezers uitgesproken als “before”. Aangezien het om een decoratief icoon gaat dat geen extra informatie geeft, moet dit verborgen worden voor schermlezers. Zie ook pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/activiteiten/activiteiten/voorleesfilmpjes/digitale-voorleestas.html met de link “Voorleesfilmpjes”.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/jeugd-en-onderwijs/jeugd-en-jongeren/6-12/mediawijsheid.html, hebben de afbeeldingen alt-tekst, maar deze kunnen als decoratief worden aangeduid. Zorg dat ze lege alt-attributen hebben. Men moet daarna wel de hele inhoud van het kaartje in een link opnemen. Een soortgelijk probleem doet zich voor op de pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/collectie.html onder de kop "Zoek je iets?" en https://bibliotheekwierden.op-shop.nl/.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/jeugd-en-onderwijs.html onder de kop “Voor jeugd & jongeren” is een decoratieve afbeelding aanwezig. De alternatieve tekst van deze afbeelding is “wetenschappelijke boeken”, terwijl de afbeelding geen extra informatie toevoegt. Een decoratieve afbeelding moet verborgen worden voor schermlezers met een leeg alt-attribuut, bijvoorbeeld alt="". Dit probleem komt ook voor bij andere afbeeldingen op deze pagina.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/collectie.html onder de koppen “Wetenschappelijke boeken” en “Digitale bronnen” zijn decoratieve afbeeldingen aanwezig die niet correct verborgen zijn voor schermlezers. Deze afbeeldingen bevatten een alternatieve tekst die onterecht inhoud suggereert. Voor decoratieve afbeeldingen moet een leeg alt-attribuut worden gebruikt, zoals alt="".
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/jeugd-en-onderwijs.html onder de koppen “Voor professionals” en “Onderzoek doen” is een decoratieve afbeelding aanwezig waarvan het alt-attribuut alleen een spatie bevat: alt=" ". Hierdoor is de afbeelding niet correct verborgen voor schermlezers. Een decoratieve afbeelding moet een leeg alt-attribuut hebben, zoals alt="".
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/collectie.html onder de kop “Muziek” is een decoratieve afbeelding aanwezig met een alt-attribuut dat alleen een spatie bevat. Hierdoor is de afbeelding niet verborgen voor schermlezers. Een decoratieve afbeelding moet verborgen worden door gebruik te maken van een leeg alt-attribuut, bijvoorbeeld alt="". Dit komt ook voor op https://www.bibliotheekwierden.nl/jeugd-en-onderwijs.html.
In het PDF-document op https://www.bibliotheekwierden.nl/dam/bestanden/Belangrijke-documenten/Financiele-resultaten/jaarverslag-wierden-2022.pdf is op alle pagina’s, behalve pagina 2, het logo van “de Bibliotheek Wierden” als artefact toegevoegd. Afbeeldingen die als artefact zijn gemarkeerd, zijn niet toegankelijk voor schermlezers. Omdat dit logo informatief is, moet het worden toegevoegd met een Figure-tag en voorzien worden van een beschrijving via een alt-tekst.
In het PDF-document op https://www.bibliotheekwierden.nl/dam/bestanden/Belangrijke-documenten/Financiele-resultaten/jaarverslag-wierden-2022.pdf zijn op pagina’s 1, 2, 3, 7, 9, 10 en 11 decoratieve afbeeldingen ten onrechte gemarkeerd met een Figure-tag zonder beschrijving. De Figure-tag is bedoeld voor informatieve afbeeldingen en vereist altijd een beschrijving. Deze decoratieve afbeeldingen moeten worden gemarkeerd als artefact, zodat ze verborgen zijn voor schermlezers.
In het PDF-document op https://www.bibliotheekwierden.nl/dam/bestanden/Belangrijke-documenten/Financiele-resultaten/jaarverslag-wierden-2022.pdf zijn op pagina’s 4, 5 en 6 decoratieve afbeeldingen aanwezig die ten onrechte zijn gemarkeerd als figures met automatisch gegenereerde beschrijvingen. Omdat deze beschrijvingen geen betekenisvolle informatie toevoegen, mogen deze afbeeldingen niet als Figure worden getagd. Ze moeten worden gemarkeerd als artefact.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/jeugd-en-onderwijs/jeugd-en-jongeren/6-12/mediawijsheid.html onder de kop “NTR | Klokhuis - Wat is journalistiek” staat een video met een voice-over. De video bevat automatisch gegenereerde ondertiteling. Deze ondertiteling is onnauwkeurig, bevat fouten en mist interpunctie. Video’s met gesproken tekst moeten altijd nauwkeurige ondertiteling bevatten die exact overeenkomt met wat er gezegd wordt. Alleen zo is de informatie ook toegankelijk voor bezoekers die de video niet of moeilijk kunnen horen.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/contact/open-plus.html zijn video’s aanwezig met automatisch gegenereerde ondertiteling. De ondertiteling is onnauwkeurig, bevat fouten en mist interpunctie. Voor video’s waarin gesproken wordt, is het noodzakelijk om correcte ondertiteling aan te bieden die overeenkomt met de gesproken tekst, zodat ook bezoekers die de video niet goed kunnen horen alle informatie krijgen.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/contact/open-plus.html wordt een video gepresenteerd onder de kop "Hoe werkt Open+". De video bevat het logo van de Bibliotheek Noordwest Veluwe aan het einde (vanaf 0:52). Bezoekers die blind of slechtziend zijn, missen hierdoor informatie. Het beste kan een audiobeschrijving toegevoegd worden die de visuele elementen in de video beschrijft, zoals namen, functies, logo’s en teksten. Een andere oplossing is het plaatsen van een geschreven tekst (een media-alternatief). Maar om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5 moet er sowieso een audiobeschrijving zijn.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De video op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/contact/open-plus.html voldoet niet aan succescriterium 1.2.5, dat een audiobeschrijving voor video's vereist. Specifiek voor deze video is een audiobeschrijving (niveau AA) nodig, aangezien er voldoende ruimte is binnen het bestaande audiospoor. Een media-alternatief is hier niet meer toegestaan als oplossing. Dit is van belang voor mensen die de video’s niet (goed) kunnen zien.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina’s van de website, zoals op https://www.bibliotheekwierden.nl/, staat in de header een groep van twee keuzerondjes: “Catalogus” en “Site”, voorafgegaan door de tekst “Zoeken in”. Deze elementen vormen visueel een groep, maar deze relatie is niet vastgelegd in de HTML-code. Dit kan worden opgelost door de elementen in een fieldset-element te plaatsen. Een fieldset met interactieve inhoud moet een naam hebben. Hiervoor kan het legend-element worden gebruikt. Plaats hierin de tekst “Zoeken in”.
Op alle pagina’s van de website, zoals op https://www.bibliotheekwierden.nl/, staat in de header een groep van twee keuzerondjes: “Catalogus” en “Site”, voorafgegaan door de tekst “Zoeken in”. Elk keuzerondje staat in een label. Het label is echter verborgen door display:none in de CSS, waardoor deze in de accessibility tree niet herkend wordt. Pas de CSS aan zodat de tekst niet meer verwijderd wordt uit de DOM en accessibility tree.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/ wordt onder de slider paginering weergegeven. Visueel is te zien welk paginanummer actief is, maar deze visuele aanduiding is niet aanwezig in de HTML-code. Hierdoor kan een schermlezer niet aangeven welke pagina actief is. Dit probleem kan worden opgelost door een verborgen tekst toe te voegen of door gebruik te maken van het attribuut aria-current.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/ staan koppen van niveau 3 direct onder elkaar zonder inhoud ertussen. Dit is het geval bij de koppen “Kom langs en ontdek de bieb!” en “Doe”, en bij “Maak jij al gebruik van onze app?” en “Download de app”. Als twee koppen van hetzelfde niveau direct na elkaar komen zonder tussenliggende inhoud, wijst dit op een fout in de structuur. De kopniveaus moeten aangepast worden om de tekststructuur correct weer te geven.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/contact.html staan de koppen “Geen antwoord op je vraag gevonden? Neem contact met ons op via:” en “Telefoon” direct onder elkaar zonder tussenliggende inhoud. Dit duidt op een onjuiste toepassing van kopniveaus. Er moet een duidelijke hiërarchie in de structuur van de tekst zijn.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/contact/word-lid-van-de-bibliotheek.html staan de koppen “Onze Bibliotheek abonnementen” en “Jeugd t/m 17 jaar” direct onder elkaar zonder inhoud ertussen. Hierdoor klopt de kopstructuur niet. Eén van de koppen moet worden aangepast om de hiërarchie van de tekst goed weer te geven.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/jeugd-en-onderwijs/jeugd-en-jongeren/6-12/mediawijsheid.html staan de koppen “Aan de slag met mediawijze thema’s” en “HoeZoMediawijs?” direct na elkaar zonder inhoud ertussen. Deze structuur is onjuist en moet aangepast worden door de juiste kopniveaus toe te passen.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/privacy-statement.html staat onder de kop “Doorgifte aan derden” een tekstblok dat visueel uit acht alinea’s bestaat, maar in de code als één p-element is opgemaakt. Hierdoor wordt de structuur van de tekst niet correct weergegeven. Elke visueel herkenbare alinea moet een eigen p-element hebben. Het aantal alinea’s in de code moet overeenkomen met het aantal alinea’s dat visueel zichtbaar is.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/contact/digitale-toegankelijkheid.html zijn de teksten “Huidige status” en “Contact” visueel opgemaakt als koppen, maar in de code niet gemarkeerd als heading-elementen. Hierdoor kunnen gebruikers van hulpsoftware deze tekstonderdelen niet herkennen als koppen. Om correcte navigatie mogelijk te maken, moeten deze teksten worden gemarkeerd als heading-elementen.
Op https://bibliotheekwierden.op-shop.nl/ staat een zoekfunctie in de header. De zoekknop heeft een label. Maar het label is echter verborgen door display:none in de CSS, waardoor deze in de accessibility tree niet herkend wordt. Pas de CSS aan zodat de tekst niet meer verwijderd wordt uit de DOM en accessibility tree.
Op pagina https://bibliotheekwierden.op-shop.nl/ bevat de zijbalk met filters groepen keuzevakjes met de labels “Categorie”, “Locatie”, “Tag” en “Wanneer”. Hoewel deze groepen visueel duidelijk zijn, is de relatie tussen de groepslabels en de bijbehorende keuzevakjes in de code niet aanwezig. Hierdoor worden de keuzevakjes door schermlezers voorgelezen zonder de context van het groepslabel. Dit probleem kan worden opgelost door de groepslabels samen met de bijbehorende keuzevakjes op te nemen in een fieldset-element met een bijbehorende legend. Andere semantisch correcte oplossingen zijn ook mogelijk.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/privacy-statement.html, onder het kopje "Doorgifte aan derden", zijn lijsten met vier, vijf en twee items aanwezig, maar ontbreekt de juiste opmaak. Tekst die eruitziet als een opsomming, moet ook zo in de code worden gemarkeerd. Meestal is hier een knop voor in de content-editor in het CMS. Voor lijsten en opsommingen worden de HTML-elementen ol (lijst met cijfers) of ul (lijst met bullets) gebruikt. Hulpsoftware weet dan hoe de tekst is gestructureerd. Bovendien kondigen schermlezers dan het aantal items in de lijst aan, voordat ze die gaan voorlezen. Zo weet een blinde bezoeker hoeveel informatie er nog komt.
Op pagina https://bibliotheekwierden.op-shop.nl/ wordt een kop van niveau 4 onmiddellijk gevolgd door een andere kop van hetzelfde niveau. Zie "Mijn strijd tegen onrecht" en "Verzorgd door Boek- en kantoorvakhandel Reterink".
Als twee koppen van hetzelfde niveau direct onder elkaar staan zonder inhoud ertussen, dan is één van de koppen niet op de goede manier gebruikt.
Op pagina https://bibliotheekwierden.op-shop.nl/ maakt de paginering onder de zoekresultaten visueel onderscheid tussen het huidige paginanummer, maar dit onderscheid is niet aanwezig in de HTML-code. Hierdoor kan een schermlezer deze informatie niet doorgeven aan de bezoeker. Dit kan opgelost worden door een verborgen tekst aan de link toe te voegen, of door het aria-current-attribuut te gebruiken.
Het pdf-document op https://www.bibliotheekwierden.nl/dam/bestanden/Belangrijke-documenten/Financiele-resultaten/jaarverslag-wierden-2022.pdf is gedeeltelijk getagd. Pagina 12 met de kop "Onze cijfers van 2022" is helemaal niet getagd. Voetnoten op alle pagina's zijn ook niet getagd. Dit deel van het document kunnen wij hierdoor niet onderzoeken. Het gaat om alle succescriteria die met de pdf-codelaag te maken hebben, zoals semantische koppen en alternatieve teksten bij afbeeldingen. Als dit wordt opgelost, is het dus mogelijk dat er nieuwe toegankelijkheidsproblemen ontstaan die nu nog niet aan het licht zijn gekomen.
In het PDF-document op https://www.bibliotheekwierden.nl/dam/bestanden/Belangrijke-documenten/Financiele-resultaten/jaarverslag-wierden-2022.pdf zijn veel koppen niet gemarkeerd als headings in de tagstructuur. Dit geldt onder andere voor de teksten “Jaarverslag2022 Bibliotheek Wierden”, “Inhoud” en “Nationale” op pagina’s 1, 2 en 3, en voor “Voorleesdagen” en “Mediawijsheid” op pagina 5. Hierdoor wijkt de visuele structuur af van de semantische structuur. De P-tags moeten worden vervangen door H-tags zodat de tagstructuur overeenkomt met de visuele structuur van het document.
In het PDF-document op https://www.bibliotheekwierden.nl/dam/bestanden/Belangrijke-documenten/Financiele-resultaten/jaarverslag-wierden-2022.pdf staat op pagina 3 een lege heading-tag. Een heading zonder inhoud is verwarrend voor bezoekers die hulpsoftware gebruiken. Deze lege kop moet verwijderd worden of er moet inhoud aan toegevoegd worden.
In het PDF-document op https://www.bibliotheekwierden.nl/dam/bestanden/Belangrijke-documenten/Financiele-resultaten/jaarverslag-wierden-2022.pdf staan op pagina 4 twee koppen van niveau 2 direct na elkaar: “Wat opviel in 2022” en “Ontwikkelingen in grote lijnen”. Tussen deze koppen staat geen inhoud. Wanneer een kop gevolgd wordt door een andere kop zonder inhoud ertussen, kan dit de indruk wekken dat er informatie ontbreekt. Dit kan opgelost worden door het kopniveau aan te passen of door een andere tag te gebruiken.
In het PDF-document op https://www.bibliotheekwierden.nl/dam/afbeeldingen/protocol-cameratoezicht-ondertekend-door-directie.pdf ontbreken structurele tags volledig. Hierdoor is de inhoud van het document niet toegankelijk voor schermlezers. Door het ontbreken van de pdf-codelaag kunnen elementen zoals semantische koppen en alternatieve teksten bij afbeeldingen niet worden onderzocht. Wanneer de structuur wordt toegevoegd, kunnen aanvullende toegankelijkheidsproblemen zichtbaar worden die nu nog niet beoordeeld kunnen worden.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/ is de volgorde van HTML-elementen binnen de artikelen onjuist. De afbeelding staat in de code boven de kop van het artikel. Voor bezoekers die een schermlezer gebruiken, kan dit verwarrend zijn omdat ze niet weten bij welk artikel de afbeelding hoort. Om de structuur logisch te maken, moet alle inhoud die bij een bepaalde kop hoort, in de code onder die kop geplaatst worden. De visuele opmaak mag hiervan afwijken.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/zoekresultaten.website.html?q=boek is de volgorde van elementen binnen zoekresultaten onjuist. In de HTML-code staat de afbeelding boven de bijbehorende kop, wat leidt tot een onlogische structuur voor schermlezers. Alle bijbehorende inhoud moet in de code onder de kop geplaatst worden, zodat de opbouw van de informatie duidelijk en toegankelijk is.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/jeugd-en-onderwijs.html staan in de HTML-structuur afbeeldingen boven de koppen van artikelen. Deze volgorde zorgt ervoor dat schermlezers eerst de afbeelding voorlezen, zonder context. De koppen moeten bovenaan in de code staan, zodat de informatie logisch en begrijpelijk is.
Op pagina https://bibliotheekwierden.op-shop.nl/ worden binnen de artikelen afbeeldingen in de HTML-code vóór de koppen geplaatst. Om de structuur te verbeteren, moet de kop bovenaan worden geplaatst en de bijbehorende inhoud daaronder.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Voldoende
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/contact/contactformulier.html ontbreekt bij een formulier met invoervelden voor persoonlijke gegevens (bijvoorbeeld achternaam, e-mailadres, telefoonnummer) het autocomplete-attribuut. Invoervelden voor persoonlijke informatie zoals achternaam, e-mailadres of telefoonnummer moeten het autocomplete-attribuut hebben. Hierdoor kunnen browsers en hulpsoftware helpen bij het invoeren. Bijvoorbeeld door de velden al automatisch in te vullen. Gebruik het autocomplete-attribuut voor alle velden waar persoonlijke informatie in moet worden gevuld. Voor het e-mailadres moet bijvoorbeeld `autocomplete="email"` worden gebruikt.
Op deze pagina staat meer informatie over autocomplete en welke waardes verplicht gebruikt moeten worden: https://www.w3.org/Translations/WCAG22-nl/#input-purposes.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer de website wordt bekeken op een klein scherm, verschijnt er een navigatiemenu in de footer. De opties “Home”, “Menu” en “Zoeken” veranderen van kleur wanneer zij toetsenbordfocus krijgen: de kleur van het icoon en de tekst verandert dan van wit naar oranje. Deze kleurverandering is de enige visuele aanduiding van focus. Voor bezoekers met een visuele beperking of kleurenblindheid is dit niet voldoende zichtbaar. Om toetsenbordgebruikers te laten zien waar ze zich bevinden, moet een duidelijk zichtbare focusindicator worden toegevoegd. Denk aan een dikkere rand, een onderstreping of een verandering van achtergrondkleur met voldoende contrast. Hetzelfde probleem wordt waargenomen wanneer het item "Zoeken" een extra venster opent. De toetsenbordfocus op de knop met het zoekpictogram wordt alleen aangegeven door een kleurverandering.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/ staat onder de header een caroussel met navigatie. De actieve stip wordt alleen met kleur aangegeven. Het kleurverschil geeft aan welk bolletje op dit moment actief is, dus bij welke sectie de bezoeker op dit moment is.Het actieve bolletje kan bijvoorbeeld iets groter gemaakt worden dan de andere bolletjes, of omlijnd in plaats van ingevuld.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/contact/contactformulier.html hebben de invoervelden "Onderwerp Verplicht" en "Wil je een bijlage meesturen?" een aangepaste indicator voor toetsenbordfocus die alleen te zien is aan verandering van de achtergrondkleur. Het gebruik van alleen kleur om focus aan te geven is hier echter niet voldoende. Voor bezoekers met een visuele beperking of kleurenblindheid is zo’n subtiele kleurverandering vaak niet duidelijk genoeg. En ook mensen die met het toetsenbord navigeren moeten goed kunnen zien op welke plek van de pagina ze zijn. Daarvoor moet er een duidelijk zichtbare focusindicator zijn. Hiervoor kan het beste een extra visuele aanduiding toegevoegd worden. Denk aan een dikkere rand, een onderstreping.
Bovenaan pagina https://bibliotheekwierden.op-shop.nl/ staan vier filters.
Wanneer deze geopend worden (nu alleen via muisklik, wat onder succescriterium 2.1.1 valt), verschijnen er checkboxen en keuzerondjes met een aangepaste focusindicator die uitsluitend gebruikmaakt van een verandering in achtergrondkleur. De contrastratio tussen de gefocuste en niet-gefocuste toestand is lager dan 3,0:1, waardoor de focus onvoldoende zichtbaar is voor bezoekers met een visuele beperking en toetsenbordgebruikers. Voeg een duidelijkere focusindicator toe, bijvoorbeeld een dikkere rand, onderstreping of een achtergrondkleur met voldoende contrast.
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Niet aanwezig
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/ is in de header een zoekveld aanwezig. In hover-toestand heeft de grijze placeholdertekst (HEX #757575) tegen de lichtgrijze achtergrond (HEX #EDEDED) een contrastratio van 3,9:1. In focus-toestand heeft dezelfde grijze placeholdertekst tegen de oranje achtergrond (HEX #FDE5D0) een contrastratio van 3,8:1. Deze contrastverhoudingen zijn onvoldoende. Zorg dat de placeholdertekst een contrastratio van minstens 4,5:1 heeft ten opzichte van de achtergrond.
Op alle pagina’s van de website https://www.bibliotheekwierden.nl/ staat op kleine schermen in de footer een menubalk. De oranje tekstkleur (HEX #FF7320) van de items “Home”, “Menu” en “Zoeken” heeft bij toetsenbordfocus op een grijze achtergrond (HEX #39373A) een contrastratio van 4,3:1. Dit voldoet niet aan de minimale eis van 4,5:1 voor tekst. De tekstkleur moet worden aangepast om aan de vereiste contrastratio te voldoen.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/zoekresultaten.website.html?q=boek staat in de zijbalk onder de kop “Verfijnen op resultaten” een filtergedeelte met accordeons “Type” en “Trefwoorden”. Wanneer deze accordeons toetsenbordfocus krijgen, verandert de koptekst van zwart naar oranje (HEX #FF7320) op een witte achtergrond. De contrastratio is dan 2,7:1. Omdat deze tekst kleiner is dan 24px en niet vetgedrukt, moet de minimale contrastratio 4,5:1 zijn. Pas de kleur aan om aan deze eis te voldoen.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/zoekresultaten.website.html?q=boek staan in de zijbalk bij de filters aantallen weergegeven in donkergrijze tekst (HEX #757575) tegen een lichtgrijze achtergrond (HEX #EDEDED). De contrastratio is 3,9:1 en voldoet niet aan de minimale eis van 4,5:1. De tekstkleur of de achtergrondkleur moet worden aangepast om aan de vereiste contrastratio te voldoen.
Op pagina https://bibliotheekwierden.op-shop.nl/ bevatten sommige events groene tekst (HEX #468847), zoals “nog 4 beschikbaar”, op een witte achtergrond. De contrastratio is 4,3:1. Omdat deze tekst kleiner is dan 19px, moet de contrastratio minimaal 4,5:1 zijn. De kleur moet worden aangepast om aan de toegankelijkheidseisen te voldoen.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/contact/onze-vestigingen/vestiging.12116328.html/de-bibliotheek-wierden/ staan onder de koppen “Openingstijden” en “Afwijkende openingstijden” grijze teksten (HEX #757575) op een lichtoranje achtergrond (HEX #FDE5D0). De contrastratio is 3,8:1. Aangezien deze tekst kleiner is dan 19px, moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn. De kleuren moeten worden aangepast om de leesbaarheid te verbeteren.
In het PDF-document op https://www.bibliotheekwierden.nl/dam/bestanden/Belangrijke-documenten/Financiele-resultaten/jaarverslag-wierden-2022.pdf komt op meerdere pagina’s oranje tekst (HEX #F8931D) voor op een witte achtergrond. De contrastratio is 2,3:1. Voor kleine tekst is een minimale contrastratio van 4,5:1 vereist, en voor grote tekst 3,0:1. Dit probleem is zichtbaar bij onder andere “Inhoud” op pagina 3, “Wat opviel in 2022” en “Ontwikkelingen in grote lijnen” op pagina 4, en “Geletterde samenleving” op pagina 5. De tekstkleur moet worden aangepast om aan de vereiste contrastratio te voldoen.
In hetzelfde PDF-document is op pagina 12 witte tekst te zien op een oranje achtergrond (HEX #FF7320), bijvoorbeeld in “Onze cijfers van”. De contrastratio is 2,7:1, wat te laag is. Ook hier moet de contrastratio minimaal 4,5:1 zijn voor kleine tekst. De kleuren moeten worden aangepast voor voldoende contrast.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer de pagina https://bibliotheekwierden.op-shop.nl/ wordt bekeken met een schermresolutie van 1280 bij 1024 pixels en er tot 200% wordt ingezoomd, zijn de links in de header met de teksten “Agenda”, “Collectie”, “Onderwijs” en “Contact” niet meer zichtbaar en niet bedienbaar. Deze links verdwijnen uit beeld en zijn niet op een andere manier toegankelijk. Als een bezoeker inzoomt, moet alle inhoud zichtbaar en bruikbaar blijven. Zorg ervoor dat deze links ook bij 200% zoom nog zichtbaar en aanklikbaar zijn, bijvoorbeeld door de navigatie beter aan te passen aan het schermformaat of de weergave van het menu dynamisch te maken.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer de pagina https://bibliotheekwierden.op-shop.nl/ wordt bekeken met een schermresolutie van 1280 bij 1024 pixels en er tot 400% wordt ingezoomd, zijn de links in de header met de teksten “Agenda”, “Collectie”, “Onderwijs” en “Contact” niet meer zichtbaar en niet bedienbaar. Deze links verdwijnen uit beeld en er wordt geen alternatief aangeboden, zoals een menu dat zich aanpast aan het kleinere zichtbare gebied. Als een bezoeker inzoomt, moet alle functionaliteit behouden blijven. Alle links moeten zichtbaar blijven en met toetsenbord en muis te bedienen zijn. Pas de lay-out aan zodat ook bij 400% zoom alle navigatielinks toegankelijk blijven.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina’s van de website https://www.bibliotheekwierden.nl/ bevat de cookiebanner een knop met de tekst “Lees hier meer over cookies” die een dialoogvenster opent. De knoppen “Akkoord” en “Niet akkoord” gebruiken een aangepaste focusindicator in de vorm van een oranje rand (HEX #FF7320) op een witte achtergrond. De contrastratio van deze combinatie is 2,7:1 en voldoet niet aan de minimale eis van 3,0:1. Omdat de focusindicator via CSS is aangepast, geldt deze contrastratio-eis.
Op alle pagina’s van de website https://www.bibliotheekwierden.nl/ is in de header eenzelfde probleem zichtbaar bij de links “Agenda”, “Collectie”, “Onderwijs” en “Contact”. De aangepaste oranje focusrand (HEX #FF7320) op de witte achtergrond heeft een contrastratio van 2,7:1 en voldoet daarmee niet aan de minimale vereiste van 3,0:1.
Op alle pagina’s van de website https://www.bibliotheekwierden.nl/ verandert de tekstkleur van sommige links bij toetsenbordfocus van zwart naar oranje (HEX #FF7320), terwijl de achtergrond lichtoranje is (HEX #FDE5D0). Deze combinatie heeft een contrastratio van 2,2:1, wat onvoldoende is. De minimale contrastratio voor een aangepaste focusindicator is 3,0:1. Dit probleem is zichtbaar bij onder andere de links “Kom naar het Informatiepunt Digitale Overheid”, “Naar de BoekStartdag” en “Kom je ook een kijkje nemen?”.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/ staan onder de header carrouselknoppen met grijze boliconen (HEX #999999) op een witte achtergrond. De contrastratio is 2,8:1 en voldoet niet aan de minimale eis van 3,0:1. De kleur van de iconen of de achtergrond moet worden aangepast.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/zoekresultaten.website.html?q=boek staan in de zijbalk filters met accordeons “Type” en “Trefwoorden”. Wanneer deze accordeons toetsenbordfocus krijgen, verandert de kleur van de pijliconen van zwart naar oranje (HEX #FF7320) tegen een witte achtergrond. De contrastratio van 2,7:1 is te laag. Voor informatieve elementen zoals iconen moet het contrast minimaal 3,0:1 zijn.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Voldoende
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Voldoende
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Bovenaan de pagina https://bibliotheekwierden.op-shop.nl/ staan vier filters. Deze filters functioneren als uitklapbare comboboxen, maar zijn niet toegankelijk via het toetsenbord. Het is niet mogelijk om deze filters te openen of te sluiten met alleen het toetsenbord. Zorg dat alle interactieve elementen, waaronder de filters, volledig met het toetsenbord bediend kunnen worden. Bezoekers die afhankelijk zijn van toetsenbordnavigatie moeten de filters kunnen bereiken, openen, opties selecteren en weer sluiten zonder gebruik van een muis.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Voldoende
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/contact/contactformulier.html maakt het formulier uitsluitend gebruik van HTML5-validatie voor alle invoervelden. De foutmeldingen die hierdoor verschijnen, verdwijnen te snel. Er is dus sprake van een tijdslimiet. Bezoekers krijgen hierdoor mogelijk niet voldoende tijd om de meldingen te lezen of hierop te reageren. Voeg daarom altijd zelf foutmeldingen toe aan het formulier, zodat deze duidelijk zichtbaar blijven en pas verdwijnen wanneer de gebruiker daar zelf actie op onderneemt. Controleer ook of er nog andere formulieren op de website zijn met hetzelfde probleem.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Voldoende
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://bibliotheekwierden.op-shop.nl/ zijn skiplinks aanwezig. Ze worden correct weergegeven zodra ze toetsenbordfocus krijgen en zijn toegankelijk met het toetsenbord. De functionaliteit is echter onjuist: in plaats van de focus te verplaatsen naar het bedoelde gedeelte van de pagina, zoals de hoofdinhoud, wordt de bezoeker doorgestuurd naar de homepagina op https://www.bibliotheekwierden.nl/. Er moet een mogelijkheid zijn om vaste onderdelen van een pagina, zoals het navigatiemenu, over te slaan. Dit gebeurt met een skiplink. Een skiplink moet de eerste link op de pagina zijn en mag verborgen zijn zolang die zichtbaar wordt bij toetsenbordfocus. Zorg ervoor dat de skiplink goed werkt: de link moet de focus daadwerkelijk verplaatsen naar het juiste inhoudsdeel op dezelfde pagina. Pas de link aan zodat deze niet leidt tot een paginaverversching of redirect, maar de focus correct verplaatst binnen de huidige pagina.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/contact/word-lid-van-de-bibliotheek.html ontbreekt het title-element. Dit element moet op elke pagina aanwezig zijn en een unieke tekst bevatten die de inhoud van de pagina beschrijft, bij voorkeur gevolgd door de naam van de organisatie. Deze titel verschijnt in de browsertab en helpt bezoekers om snel te herkennen waar de pagina over gaat, vooral bij het gebruik van meerdere tabbladen of hulpsoftware. Voeg het title-element toe aan de HTML van de pagina en geef het een duidelijke en beschrijvende tekst, zoals bijvoorbeeld: “Lid worden van de bibliotheek – Bibliotheek Wierden”.
In het PDF-document https://www.bibliotheekwierden.nl/dam/afbeeldingen/protocol-cameratoezicht-ondertekend-door-directie.pdf is de titel niet ingesteld in de documenteigenschappen. Zelfs als er een titel op de eerste pagina staat, moet ook in de pdf-instellingen een documenttitel ingesteld worden. Als een pdf geopend wordt in een pdf-lezer (zoals Adobe Acrobat of een browser), staat de bestandsnaam meestal bovenaan in de titelbalk, bijvoorbeeld document123.pdf. Maar als een documenttitel in de pdf-metadata is ingesteld, dan wordt die titel in plaats van de bestandsnaam getoond. Dit maakt het document toegankelijker voor bezoekers met verschillende beperkingen. Zij kunnen dan snel en gemakkelijk zien of het document relevant is. Dit kan aangepast worden in de bestandseigenschappen van het bronbestand of van het pdf-document.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina’s van de website https://www.bibliotheekwierden.nl komt de toetsenbordfocus eerst op het logo terecht. Daarna verplaatst de focus zich naar de cookiebanner en vervolgens naar de skiplink. Omdat de cookiebanner visueel en functioneel het eerste interactieve element op de pagina is, moet deze ook als eerste focus krijgen. Daarna moet de skiplink volgen. De volgorde van interactieve elementen moet overeenkomen met de visuele volgorde om bezoekers die alleen een toetsenbord gebruiken goed te ondersteunen.
In de cookiebanner opent de knop “Lees hier meer over cookies” een dialoogvenster, maar de toetsenbordfocus verplaatst zich niet automatisch naar de knop “Sluiten” van dit venster. Hierdoor is het niet duidelijk waar de gebruiker zich bevindt binnen de interface. Bij het openen van een dialoogvenster moet de toetsenbordfocus direct verplaatst worden naar het eerste logische element binnen dat venster.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/zoekresultaten.website.html?q=boek verplaatst de toetsenbordfocus zich na de zoekknop in de header direct naar de zoekresultaten, waarbij de filters in de zijbalk worden overgeslagen. De filters zijn echter visueel gezien het eerstvolgende interactieve onderdeel. De focusvolgorde moet worden aangepast zodat de filters eerst focus krijgen, aansluitend op de visuele structuur.
Op alle pagina’s van de website https://www.bibliotheekwierden.nl opent de knop “Lees hier meer over cookies” in de cookiebanner een dialoogvenster. Wanneer dit venster open is, kan de toetsenbordfocus ontsnappen naar onderliggende pagina-inhoud. De focus moet binnen het actieve dialoogvenster blijven totdat het wordt gesloten met de sluitknop of via de ESC-toets. Dit voorkomt dat bezoekers met het toetsenbord per ongeluk buiten het venster terechtkomen en de context verliezen.
Op pagina https://bibliotheekwierden.op-shop.nl/ openen de interactieve elementen “Categorie”, “Locatie”, “Tag” en “Wanneer” een dialoogvenster. Ook hier kan de toetsenbordfocus ontsnappen naar de onderliggende pagina terwijl het venster open blijft. De focus moet worden beperkt tot het actieve dialoogvenster totdat het gesloten wordt.
Wanneer de website op een klein scherm wordt bekeken, verschijnt onderaan de pagina een hamburgermenu. Dit menu opent een mobiel menu, maar bezoekers kunnen met het toetsenbord buiten dit menu navigeren terwijl het nog openstaat. De toetsenbordfocus moet binnen het geopende menu blijven totdat het menu wordt gesloten via de sluitknop of de ESC-toets. Dit voorkomt verwarring en vergroot de bruikbaarheid van het menu voor bezoekers die het toetsenbord gebruiken.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/jeugd-en-onderwijs/jeugd-en-jongeren/6-12/mediawijsheid.html staat onder de kop “Mediawijsheid” de link “Jeugd | 6-12 jaar” met een toegankelijke naam “before Jeugd | 6-12 jaar”. Deze linktekst beschrijft niet duidelijk waar de link naartoe leidt. Voor bezoekers met cognitieve beperkingen of voor gebruikers van schermlezers kan dit verwarrend zijn. De linktekst moet duidelijk maken wat de bestemming of functie van de link is.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/activiteiten/activiteiten/voorleesfilmpjes/digitale-voorleestas.html staat de link “Voorleesfilmpjes” met het woordje ‘before’ in de naam. Ook hier is de betekenis van de link onduidelijk voor bezoekers die gebruikmaken van hulpsoftware. De linktekst moet verduidelijken wat er te verwachten is bij het volgen van de link.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/zoekresultaten.website.html?q=boek komt de linktekst “Virussen door de eeuwen heen” twee keer voor, maar met verschillende bestemmingen. Voor bezoekers die gebruikmaken van schermlezers is dit verwarrend, omdat zij dezelfde linktekst horen maar niet weten dat de doelen verschillen. Links met identieke teksten moeten ook naar dezelfde bestemming verwijzen. Als het doel verschilt, moet ook de linktekst worden aangepast.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/zoekresultaten.website.html?q=boek bevat de paginering links met alleen cijfers, zoals “1”, “2”, “3”, en een link met de tekst “Volgende”. Voor ziende bezoekers is het duidelijk dat dit paginanummers zijn, maar voor bezoekers met een visuele beperking of gebruikers van schermlezers is dit onduidelijk. De linkteksten moeten aangevuld worden met het visueel verborgen woord ‘pagina’, zodat schermlezers bijvoorbeeld “pagina 1” of “pagina 2” voorlezen. Zie ook paginering op pagina https://bibliotheekwierden.op-shop.nl/.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/contact/word-lid-van-de-bibliotheek.html staan onder de kop “Onze Bibliotheek abonnementen” twee links met dezelfde tekst: “Word lid!”. Deze tekst maakt niet duidelijk wat de bestemming van de link is. Dit kan verwarrend zijn voor bezoekers met cognitieve beperkingen of voor gebruikers van schermlezers. De linktekst moet verduidelijken waar de link naartoe leidt, bijvoorbeeld door aan te geven om welk abonnement het gaat. Deze aanvullende informatie kan visueel verborgen worden als het visueel al duidelijk is bij welk onderdeel de link hoort.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/jeugd-en-onderwijs.html staat onder de kop “Voor jeugd & jongeren” een link met de tekst “Lees meer”. Deze tekst is niet informatief genoeg voor schermlezers. De linktekst moet aangevuld worden met informatie over de bestemming, zoals de titel van de pagina of het onderwerp. Deze toevoeging kan visueel verborgen worden als het in de context al duidelijk is.
Op pagina https://bibliotheekwierden.op-shop.nl/ staan meerdere links met de tekst “Meer informatie en reserveren” en “Meer informatie”. Omdat deze teksten op meerdere plaatsen voorkomen, is het voor schermlezers onduidelijk waar de link naartoe leidt. De linkteksten moeten worden aangevuld met specifieke informatie over het betreffende evenement. Indien de context visueel al duidelijk is, kan deze toevoeging visueel verborgen worden.
Op pagina https://bibliotheekwierden.op-shop.nl/ bevatten de afbeeldingen bij de evenementen alt-teksten die gelijk zijn aan de titel van het evenement. Aangezien de afbeeldingen decoratief zijn, moet het alt-attribuut leeg gelaten worden (alt=""). Ook moet de link om de afbeelding aangepast worden zodat het alle inhoud van het artikel bevat. Als het wenselijk is dat de afbeelding klikbaar blijft, is het beter om het hele evenement op te maken als een card waarbij de titel van het evenement de enige link is. De volledige card kan dan klikbaar worden gemaakt met JavaScript.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Voldoende
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina’s van de website https://www.bibliotheekwierden.nl/ staat in de footer de kop “Snel naar”. Deze kop is te algemeen en biedt geen context over de inhoud die volgt. Koppen zoals “Snel naar”, “Direct naar” of “Ga naar” geven geen extra informatie voor bezoekers die gebruikmaken van schermlezers. Deze bezoekers gebruiken koppen om snel te navigeren en te begrijpen wat voor soort inhoud volgt. De kop moet worden vervangen door een specifiekere aanduiding, zoals “Populaire pagina’s” of “Belangrijke onderwerpen”, zodat de inhoud die volgt duidelijker wordt.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/ bevat de carrousel onder de header navigatieknoppen met pijlen. De toegankelijke naam van deze knoppen is “Volgende”. Deze naam geeft onvoldoende informatie over de functie van de knop. Een betere naam is bijvoorbeeld “Volgende slide”. Zo is voor gebruikers van hulpsoftware direct duidelijk wat de knop doet. Ditzelfde probleem is aanwezig op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/collectie.html onder de kop “Nieuwe boeken”.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/contact.html wordt de kop “Contact” meerdere keren gebruikt met verschillende kopniveaus, zoals h2 en h3. Elke kop verwijst naar een ander gedeelte van de inhoud, zoals een algemene introductie of een specifieke sectie met contactgegevens. Door dezelfde koptekst te herhalen zonder duidelijke context ontstaat verwarring, vooral bij gebruikers van hulpsoftware. Deze technologieën gebruiken kopteksten om de structuur van een pagina te begrijpen. Unieke en betekenisvolle kopteksten zijn nodig om duidelijk te maken wat de inhoud van een sectie is. Ook op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/collectie.html komt de kop “Collectie” meerdere malen voor. Ook hier moet elke kop uniek worden gemaakt door het onderwerp van de sectie toe te voegen.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/jeugd-en-onderwijs/jeugd-en-jongeren/6-12/mediawijsheid.html staat onder de kop “NTR | Klokhuis - Wat is journalistiek” een iframe met als beschrijving de tekst “Video”. Deze beschrijving geeft alleen het type inhoud aan en beschrijft niet waar de video over gaat. Een iframe moet een unieke en betekenisvolle beschrijving hebben die de inhoud beschrijft. Hierdoor kunnen blinde bezoekers beter beslissen of ze het bekijken van de inhoud de moeite waard vinden.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/contact/open-plus.html is hetzelfde probleem zichtbaar bij de video’s. De iframes hebben beschrijvingen die onvoldoende beschrijven waar de video over gaat. Ook hier moet een duidelijke en beschrijvende titel worden toegevoegd aan het title-attribuut.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina’s van de website, bijvoorbeeld op https://www.bibliotheekwierden.nl, is in de header de toetsenbordfocus niet zichtbaar op de twee radio buttons “Catalogus” en “Site”. De focus moet altijd visueel waarneembaar zijn op interactieve elementen zoals knoppen, links en invoervelden die met het toetsenbord bereikbaar zijn. Zonder zichtbare focus kunnen bezoekers die met het toetsenbord navigeren niet bepalen welk element actief is, waardoor zij het niet kunnen bedienen.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/jeugd-en-onderwijs/jeugd-en-jongeren/6-12/mediawijsheid.html zijn onder de kop “Aan de slag met mediawijze thema’s” afbeeldingen aanwezig die functioneren als links. Deze zijn focusbaar, maar de toetsenbordfocus is niet zichtbaar. Hierdoor is voor toetsenbordgebruikers onduidelijk wanneer een afbeelding actief is.
Op pagina https://bibliotheekwierden.op-shop.nl/ is de focusindicator niet zichtbaar op de knoppen voor paginering. Ook hier is het niet mogelijk om te zien welk paginanummer op dat moment focus heeft. De visuele focus moet worden toegevoegd aan deze knoppen zodat toetsenbordgebruikers correct kunnen navigeren.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Voldoende
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina’s van de website https://www.bibliotheekwierden.nl/ bevat de header een zoekveld met de placeholdertekst “Waar ben je naar op zoek?”. De toegankelijke naam van het invoerveld is echter “Zoekopdracht”. Omdat de zichtbare tekst niet overeenkomt met de toegankelijke naam, kunnen bezoekers die spraaksoftware gebruiken het zoekveld niet bedienen. Deze software herkent alleen commando’s op basis van zichtbare tekst. Zorg dat de toegankelijke naam de zichtbare tekst bevat, bij voorkeur met “Waar ben je naar op zoek?” aan het begin van de naam. De naam mag ook precies gelijk zijn aan de placeholdertekst.
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina’s van de website https://www.bibliotheekwierden.nl/ is het lang-attribuut onjuist ingesteld als nl_NL. Deze waarde is niet geldig. Schermlezers gebruiken het lang-attribuut om te bepalen welke uitspraakregels toegepast moeten worden. Als dit attribuut fout is ingesteld, wordt de tekst op een onjuiste manier uitgesproken, wat het begrijpen bemoeilijkt. De juiste taalcode voor Nederlands in Nederland is lang="nl-NL". Dit moet op het html-element worden toegepast.
In het PDF-document op https://www.bibliotheekwierden.nl/dam/bestanden/Belangrijke-documenten/Financiele-resultaten/jaarverslag-wierden-2022.pdf is de documenttaal niet ingesteld in de metadata. Hierdoor kunnen schermlezers de inhoud niet met de juiste uitspraakregels voorlezen. De taal moet worden ingesteld in de bestandseigenschappen van het document, zodat hulpsoftware de juiste uitspraak kan toepassen.
In het PDF-document op https://www.bibliotheekwierden.nl/dam/afbeeldingen/protocol-cameratoezicht-ondertekend-door-directie.pdf is eveneens geen taal ingesteld in de metadata. Ook hier moet de taal worden toegevoegd via de bestandseigenschappen, zodat de inhoud correct wordt voorgelezen door schermlezers.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Voldoende
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Voldoende
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Voldoende
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/contact/contactformulier.html wordt HTML5-validatie gebruikt in het formulier. Bij het indienen van onjuiste of onvolledige gegevens worden standaard HTML5-foutmeldingen getoond. Deze foutmeldingen worden niet in alle browsers en door alle schermlezers op dezelfde manier ondersteund. Ze zijn soms onduidelijk of onvolledig, waardoor bezoekers die hulpsoftware gebruiken het formulier mogelijk niet goed kunnen invullen. Voeg daarom altijd eigen foutmeldingen toe die duidelijk en toegankelijk zijn. Controleer of er op andere pagina’s ook formulieren aanwezig zijn die gebruikmaken van standaard HTML5-validatie en pas dit daar ook aan.
Op pagina https://www.bibliotheekwierden.nl/contact/contactformulier.html bevat het formulier meerdere verplichte velden die aangeduid zijn met een asterisk (*). Wanneer een asterisk wordt gebruikt om verplichte velden aan te duiden, moet boven het formulier een duidelijke instructie worden toegevoegd, zoals: “Velden gemarkeerd met * zijn verplicht”. Dit zorgt voor duidelijkheid voor alle bezoekers, inclusief mensen die gebruikmaken van hulpsoftware.
Op alle pagina’s van de website, zoals op https://www.bibliotheekwierden.nl/, staat in de header een zoekfunctie. De zoekknop heeft geen label. Verzorg een label voor deze knop.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Voldoende
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Voldoende
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina’s van de website https://bibliotheekwierden.op-shop.nl/ openen de interactieve elementen “Categorie”, “Locatie”, “Tag” en “Wanneer” een dialoogvenster. Het role="dialog" en een toegankelijke naam ontbreken. Deze attributen zijn nodig zodat schermlezers correct kunnen aangeven dat het om een dialoogvenster gaat en wat de inhoud ervan is.
Op alle pagina’s van de website https://www.bibliotheekwierden.nl/ opent de knop “Lees hier meer over cookies” een dialoogvenster, maar in de code wordt deze functionaliteit niet aangegeven. Voeg aan de knop het attribuut aria-haspopup="dialog" toe om aan te geven dat de knop een dialoogvenster opent. De cookiebanner heeft niet de juiste rol om aan te geven dat dit een dialogvenster is.
Op alle pagina’s van de website https://www.bibliotheekwierden.nl/ bevat de zoekbalk in het hoofdmenu een zoekknop zonder toegankelijke naam. Hierdoor is voor bezoekers die een schermlezer gebruiken niet duidelijk wat deze knop doet. De knop moet een toegankelijke naam krijgen.
Op kleine schermen is op alle pagina’s van https://www.bibliotheekwierden.nl/ een menu onderaan de pagina aanwezig. Het menu-item “Zoeken” opent een venster waarin twee zoekbalken staan met knoppen die eveneens geen toegankelijke naam hebben. Ook deze knoppen moeten worden voorzien van een duidelijke toegankelijke naam.
Op alle pagina’s van de website https://www.bibliotheekwierden.nl/ is op kleine schermen een vast menu aanwezig dat is opgebouwd met een ul-element met role="menubar" en li-elementen met role="menuitem". Deze ARIA-rollen zijn in deze context onnodig en kunnen tot problemen leiden. Daarnaast wordt binnen de submenu’s een geneste ul gebruikt met role="menu", maar de li-elementen hebben role="none" en bevatten links zonder duidelijke rol of semantiek. Hierdoor ontstaat een inconsistente en incorrecte structuur, waarbij de rol menuitem ontbreekt binnen een menurol. Verder wordt role="checkbox" toegepast op container-elementen van het menu, terwijl deze rol bedoeld is voor invoervelden met een aan/uit-toestand. Het gebruik van deze rol op structurele of interactieve elementen buiten formuliercontext is niet correct. Omdat een standaard geneste lijst met links al toegankelijk is zonder extra rollen, is het beter om role="menubar", role="menu", role="menuitem" en role="checkbox" volledig te verwijderen. Voor uitklapbare menu’s kunnen de correcte ARIA-attributen worden toegepast, zoals aria-haspopup="true" en aria-expanded="true" of "false", op het activerende element. Dit sluit beter aan bij de structuur die wordt aanbevolen in de W3C-richtlijnen: https://www.w3.org/WAI/ARIA/apg/patterns/menu/
Op pagina https://bibliotheekwierden.op-shop.nl/ missen de interactieve elementen met de teksten “Categorie”, “Locatie”, “Tag” en “Wanneer” een correcte toegankelijke rol en naam. Deze elementen openen een interface waarmee filters geselecteerd kunnen worden, maar in de code ontbreekt de juiste rol of semantische aanduiding. Hierdoor is het voor schermlezers onduidelijk wat deze elementen doen. Elk interactief element moet een passende toegankelijke rol hebben die de functie beschrijft (zoals button of dialog) en een duidelijke toegankelijke naam (bijvoorbeeld met aria-label) die aangeeft wat de bezoeker ermee kan doen. Zo kunnen bezoekers die afhankelijk zijn van hulpsoftware goed begrijpen welke actie wordt uitgevoerd.
Op pagina https://bibliotheekwierden.op-shop.nl/ heeft het invoerveld met de placeholder Zoeken geen toegankelijke naam. Dit invoerveld is gekoppeld aan een label, maar het label is verborgen met display: none. Hierdoor wordt het niet gedetecteerd door schermlezers en heeft het invoerveld geen toegankelijke naam. Hierdoor is het voor blinde of slechtziende bezoekers die een schermlezer gebruiken niet duidelijk wat zij in moeten vullen. Invoervelden moeten altijd een toegankelijke naam hebben die het doel van het veld beschrijft. Geef het invoerveld dus een toegankelijke naam, bijvoorbeeld door een label-element aan het veld te koppelen.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Voldoende
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://www.bibliotheekwierden.nl/
- https://www.bibliotheekwierden.nl/contact.html
- https://www.bibliotheekwierden.nl/zoekresultaten.website.html?q=boek
- https://www.bibliotheekwierden.nl/contact/word-lid-van-de-bibliotheek.html
- https://www.bibliotheekwierden.nl/contact/contactformulier.html
- https://www.bibliotheekwierden.nl/jeugd-en-onderwijs/jeugd-en-jongeren/6-12/mediawijsheid.html
- https://www.bibliotheekwierden.nl/jeugd-en-onderwijs.html
- https://www.bibliotheekwierden.nl/contact/open-plus.html
- https://www.bibliotheekwierden.nl/collectie.html
- https://www.bibliotheekwierden.nl/contact/veelgestelde-vragen/website-en-apps.html
- https://www.bibliotheekwierden.nl/contact/onze-vestigingen/vestiging.html
- https://bibliotheekwierden.op-shop.nl/
- https://www.bibliotheekwierden.nl/contact/digitale-toegankelijkheid.html
- https://www.bibliotheekwierden.nl/privacy-statement.html
- https://www.bibliotheekwierden.nl/activiteiten/activiteiten/voorleesfilmpjes/digitale-voorleestas.html
- https://www.bibliotheekwierden.nl/404.html
- https://www.bibliotheekwierden.nl/dam/bestanden/Belangrijke-documenten/Financiele-resultaten/jaarverslag-wierden-2022.pdf
- https://www.bibliotheekwierden.nl/contact/over-ons/financiele-resultaten/jaarverslag-2022
- https://www.bibliotheekwierden.nl/dam/afbeeldingen/protocol-cameratoezicht-ondertekend-door-directie.pdf
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:- Chrome, versie 139
- Firefox, versie 137
- Safari, versie 18 in combinatie met VoiceOver
- NVDA in combinatie met Firefox
- PAC om pdf's te onderzoeken
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.