Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website van Bibliotheek Dalfsen


Onderzoeker
Julia, Swink; Sophie,Swink
Datum
20 juni 2025
Opdrachtgever
Bibliotheek Dalfsen

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website Bibliotheek Dalfsen voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 22 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website https://www.bibliotheekdalfsen.nl/ is onderzocht tussen 14 en 20 juni 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.

De meest in het oog springende bevindingen zijn:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website Bibliotheek Dalfsen
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpapparatuur.

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 12 8 0
2 Bedienbaar 8 9 0
3 Begrijpelijk 6 4 0
4 Robuust 2 1 0
Totaal 28 22 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/ staat bovenaan een logo met de tekst “de Bibliotheek Dalfsen”. De alt-tekst van dit logo is “Bibliotheek Dalfsen”. Deze alt-tekst is niet voldoende. Omdat het logo in een link staat zonder zichtbare linktekst, fungeert de alt-tekst als linktekst. Daarom moet de alt-tekst beschrijven dat het om een logo gaat en dat de link leidt naar de homepagina.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/ staan in de header naast de link “Inloggen” afbeeldingen die functioneren als links naar Facebook en Instagram. Deze afbeeldingen hebben geen tekstalternatieven. Daardoor bevatten de links geen inhoud en zijn ze niet toegankelijk voor bezoekers die hulpsoftware gebruiken. Om de links toegankelijk te maken, moeten de afbeeldingen tekstalternatieven krijgen die het doel van de link beschrijven.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/agenda/volwassenen-18/4347-oefenpunt-dinsdag-17-juni-2025 staan onder de knop “Terug” links naar social media “Facebook” en “Twitter” die worden weergegeven als afbeeldingen. Deze afbeeldingen hebben geen tekstalternatief. Daardoor hebben de links geen inhoud en zijn ze ontoegankelijk voor hulpsoftware. De afbeeldingen moeten voorzien worden van tekstalternatieven die aangeven wat het doel van de link is.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/ staan onder de kop “Nieuws van de Bibliotheek Dalfsen” twee artikelen die elk bestaan uit een afbeelding die als link dient en een kop die ook als link dient. De afbeeldingen hebben een leeg alt-attribuut. Daardoor hebben de links op de afbeeldingen geen inhoud. De afbeeldingen moeten tekstalternatieven krijgen die het linkdoel beschrijven. Een betere oplossing is om de link van de afbeelding te verwijderen. Aangezien naast elke afbeelding al een link staat in de kop van het artikel, kan het klikbare gebied van die link met JavaScript worden uitgebreid naar de afbeelding. Zo blijft er één link over met een duidelijk linkdoel en blijft de afbeelding aanklikbaar.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/ staan onder de kop “In de bieb” drie decoratieve afbeeldingen. De alt-attributen van deze afbeeldingen bevatten alleen een spatie: alt=” “. Daardoor zijn de afbeeldingen niet verborgen voor schermlezers. Een decoratieve afbeelding moet verborgen worden voor hulpsoftware. Gebruik hiervoor een leeg alt-attribuut: alt=””.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/ staan onder de koppen “Lid worden”, “Meer met de computer” en “Nederlands leren” decoratieve afbeeldingen met een alt-attribuut dat alleen een spatie bevat. Ook op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/leren/nederlands-leren.html staan onder de koppen “Taalspreekuren”, “Taalcafé” en “Contact” decoratieve afbeeldingen met alt=” “. Deze afbeeldingen zijn niet verborgen voor hulpsoftware. Decoratieve afbeeldingen moeten een leeg alt-attribuut hebben zodat ze genegeerd worden door schermlezers.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/klantenservice/contact.html staan onder de kop “Heb je een vraag? Neem contact met ons op via:” drie afbeeldingen, waarvan twee een alt-tekst hebben: “Naar facebook” en “Naar ons contactformulier”. Omdat de afbeeldingen samen met link en tekst bedoeld zijn als een geheel, is het beter om elke afbeelding een leeg alt-attribuut te geven. De afbeelding, tekst en link kunnen samengevoegd worden in een visueel blok (card). Deze hele card kan klikbaar worden gemaakt met JavaScript.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/klantenservice.html staan onder de kop “Formulieren voor aanpassingen lidmaatschap:” vier afbeeldingen met tekst en link. De afbeeldingen maken deel uit van een visueel blok. Daarom moet elke afbeelding een leeg alt-attribuut krijgen. De afbeelding, link en tekst kunnen in één card worden opgemaakt die volledig klikbaar gemaakt wordt met JavaScript.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/agenda?referer=dalfsen staan bij elk evenement afbeeldingen die als decoratief bedoeld zijn. De afbeeldingen bevatten echter tekstalternatieven. Omdat de afbeelding geen aanvullende informatie geeft ten opzichte van de linktekst bij het evenement, moet het alt-attribuut leeg zijn. De afbeelding, link en tekst kunnen als één geheel worden gepresenteerd in een klikbare card.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/leren/nederlands-leren.html staat onder de kop “Taalpunt” een link met de tekst “Leren”. Voor deze link is via CSS een pijlsymbool toegevoegd met een ::before-pseudo-element. Dit symbool wordt door schermlezers voorgelezen als “before”. Omdat het om een decoratief icoon gaat, moet het verborgen worden voor hulpsoftware.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/agenda/volwassenen-18/4347-oefenpunt-dinsdag-17-juni-2025 staat onder de kop van het artikel een afbeelding met alt-tekst “Oefenpunt”. De tekst op de afbeelding herhaalt de kop erboven en bevat geen aanvullende informatie. De afbeelding kan als decoratief worden beschouwd en moet daarom een leeg alt-attribuut krijgen.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023 staat bovenaan een logo dat via een img-element is geplaatst. Dit logo heeft geen alt-attribuut. Daardoor wordt de bestandsnaam voorgelezen door schermlezers. Een informatief logo moet altijd een alt-tekst hebben die de volledige zichtbare tekst bevat. Als het logo geen link is, moet in de alt-tekst ook het woord ‘Logo’ worden opgenomen. Hetzelfde probleem komt voor op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/jeugd-onderwijs en op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/cijfers.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/jeugd-onderwijs staan onder de kop “Maakpunt” drie afbeeldingen die functioneren als knoppen om foto’s te openen. Deze knoppen bestaan uitsluitend uit een afbeelding, maar de afbeeldingen hebben geen tekstalternatief. Omdat de afbeelding de enige inhoud van de knop is, moet de alternatieve tekst het doel of de functie van de knop beschrijven. Dit kan door een alt-tekst toe te voegen aan het img-element, een aria-label te gebruiken of een visueel verborgen tekst toe te voegen die beschikbaar is voor schermlezers.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/jeugd-onderwijs staan onder de koppen “Schrijversfestival” en “Nationale Voorleeswedstrijd” ook knoppen die alleen uit een afbeelding bestaan. Deze afbeeldingen hebben geen tekstalternatief. De alternatieve tekst moet duidelijk maken wat de functie of het doel van de knop is, zodat bezoekers die hulpsoftware gebruiken begrijpen wat er gebeurt als ze op de knop klikken.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/jeugd-onderwijs staat onder de kop “Activiteiten in de bibliotheek” een carrousel. Elke slide bevat een afbeelding en bijbehorende tekst, waardoor de afbeelding toegankelijk is. Eén van de slides, namelijk slide nummer 8, bevat echter geen tekst. In dit geval moet een beschrijvende alt-tekst toegevoegd worden aan de afbeelding, zodat ook deze slide toegankelijk is voor hulpsoftware.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/cijfers staan onder de kop “E-books & Luisterboeken” infografieken die informatief zijn. Deze afbeeldingen hebben lege alt-attributen. Omdat de afbeeldingen belangrijke informatie bevatten, moet die informatie beschikbaar zijn voor hulpsoftware. Dit kan door de informatie zichtbaar op de pagina te plaatsen of door de afbeelding via een img-element te tonen met een beschrijvende alt-tekst.

In het PDF-document op https://www.bibliotheekdalfsen.nl/dam/bestanden/Vrijwilligers/241106_vrijwilligersbeleidbijlage-3-3-functieprofiel-vrijwillige.pdf staat bovenaan het logo van “de Bibliotheek Dalfsen”. De afbeelding is toegevoegd via een figure-element en heeft een automatisch gegenereerde beschrijving. Deze beschrijving is niet voldoende. Bezoekers die het document laten voorlezen, krijgen daardoor niet te horen wat op de afbeelding staat. Voeg een beschrijvende alt-tekst toe aan het logo, zodat ook deze bezoekers weten wat op het logo te zien is.

In het PDF-document op https://www.bibliotheekdalfsen.nl/dam/bestanden/Vrijwilligers/241106_vrijwilligersbeleidbijlage-3-4-functieprofiel-vrijwillige.pdf staat hetzelfde logo bovenaan het document. Ook hier is de afbeelding voorzien van een automatisch gegenereerde beschrijving die niet voldoende informatie geeft. Voeg een beschrijvende alt-tekst toe zodat het logo begrijpelijk is voor bezoekers die het document laten voorlezen.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/leren/nederlands-leren.html staat onder de kop “De ervaring van Gerda” een video waarin een voice-over te horen is. De video bevat automatisch gegenereerde ondertitels. Deze ondertitels zijn niet voldoende, omdat ze onnauwkeurig zijn en er geen punctuatie in voorkomt. Video’s waarin gesproken wordt, moeten altijd ondertiteling bevatten die exact overeenkomt met de gesproken tekst. Alleen zo krijgen bezoekers die de video niet (goed) kunnen horen volledige en correcte informatie.


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/ staat in de header een groep met twee keuzerondjes (“Catalogus” en “Site”) voorafgegaan door de tekst “Zoeken in”. Deze elementen vormen visueel een groep, maar deze relatie is in de HTML niet vastgelegd. Om dit toegankelijk te maken, moet de groep worden ingesloten in een fieldset-element met een bijbehorende legend. In het legend-element moet de tekst “Zoeken in” worden geplaatst. Zo wordt voor hulpsoftware duidelijk dat het om een keuzegroep gaat.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/ is de hoofdnavigatie in een lijst gezet. De ul heeft een role=navigation attribuut. Hierdoor wordt het een landmark. Dit heeft als gevolg dat de lijstitems niet in meer in een lijst staan. Semantisch is dat niet correct en het is ook niet toegestaan vanuit de HTML-standaard. Verwijder het attribuut.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/ staat een carrousel met grijze stippen onderaan. Deze stippen geven aan hoeveel slides er zijn en welke slide actief is. De actieve slide wordt visueel onderscheiden, maar deze informatie ontbreekt in de HTML. Hierdoor weten bezoekers die schermlezers gebruiken niet welke slide actief is. Deze informatie moet beschikbaar worden gemaakt met behulp van ARIA-technieken of een tekst die visueel verborgen is maar toegankelijk voor hulpsoftware.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/klantenservice/contact.html is de tekst “Contactgegevens” bedoeld als kop, maar deze is niet gemarkeerd als heading-element. Voor bezoekers die hulpsoftware gebruiken, is deze tekst daardoor niet herkenbaar als kop. Markeer deze tekst met een heading-element, zodat duidelijk is dat het een kop is en de pagina beter scanbaar wordt.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/ volgt de kop “Horeca” direct na de kop “In de bieb”, en beide hebben hetzelfde kopniveau (h3), zonder inhoud ertussen. Als twee koppen van hetzelfde niveau direct onder elkaar staan, dan klopt de structuur niet. Dit moet worden aangepast zodat de koppen hiërarchisch correct zijn gemarkeerd. De structuur van de tekst moet de inhoud weerspiegelen.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/klantenservice/contact.html volgen de koppen “Heb je een vraag? Neem contact met ons op via” (h3) en “Telefoon” (h3) elkaar direct op, zonder tussenliggende inhoud. Dit duidt op een onjuiste kopstructuur. De niveaus van de koppen moeten worden aangepast om de hiërarchie van de inhoud goed weer te geven.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/word-lid-van-de-bibliotheek.html volgen de koppen “Kies uit deze abonnementen” (h3) en “Gratis basis” (h3) elkaar direct op. Ook hier is de hiërarchische structuur van de koppen niet correct. Pas de kopniveaus aan, zodat de structuur van de pagina logisch en toegankelijk is voor hulpsoftware.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/klantenservice/contact/contactformulier.html staan bij het formulier extra instructies bij de velden “E-mailadres” en “Wil je een bijlage meesturen?”. Schermlezers in formuliermodus slaan vaak inhoud over die zich tussen invoervelden bevindt. Hierdoor worden deze instructies niet altijd aangekondigd. De relatie tussen het invoerveld en de instructie is niet vastgelegd in de HTML. Gebruik het attribuut aria-describedby op het invoerveld om deze relatie duidelijk te maken. Dit attribuut moet verwijzen naar het id van de instructie, zodat hulpsoftware de juiste uitleg aan het veld kan koppelen.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/over-ons/word-vrijwilliger/aanmeldformulier-vrijwilliger.html en op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/klantenservice/Adreswijziging.html komen vergelijkbare problemen voor bij verschillende invoervelden met aanvullende instructies. Ook hier moet het attribuut aria-describedby worden toegevoegd aan de velden, waarbij verwezen wordt naar de tekst die uitleg geeft. Zo krijgen bezoekers die hulpsoftware gebruiken de juiste informatie.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/klantenservice/Adreswijziging.html bevat het formulier een groep met vier identieke invoervelden voor “Initialen en achternaam”, voorafgegaan door de tekst “Naam van meeverhuizende huisgenoten:”. De velden lijken visueel gegroepeerd, maar deze relatie is niet in de HTML vastgelegd. De individuele labels geven onvoldoende context over de bedoeling van de groep. Gebruik een fieldset-element met daarin de vier invoervelden en plaats de groepsnaam “Naam van meeverhuizende huisgenoten:” in een legend-element. Zo wordt voor hulpsoftware duidelijk dat deze velden bij elkaar horen.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/over-ons/word-vrijwilliger.html zijn de teksten “Functieprofielen” en “Belangstelling?” bedoeld als tussenkoppen, maar ze zijn niet gemarkeerd als heading-element. Bezoekers die hulpsoftware gebruiken kunnen hierdoor moeilijk navigeren. Markeer deze teksten als koppen met een heading-element, zodat ze functioneren als structurele ankerpunten op de pagina.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/jeugd-onderwijs zijn meerdere teksten, zoals “BoekStart Voorleespret” en “Boekstartdag”, bedoeld als koppen, maar niet als zodanig gemarkeerd. Dit belemmert het gebruik van hulpsoftware. Zet deze teksten om in heading-elementen zodat ze onderdeel worden van de structurele opbouw van de pagina.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023 staat de kop “Jaarverslag” direct gevolgd door een andere kop van hetzelfde niveau: “2023”. Er staat geen inhoud tussen deze twee koppen. Dit wijst op onjuist gebruik van kopniveaus. Pas de kopstructuur aan zodat de hiërarchie van de informatie duidelijk is voor bezoekers die schermlezers gebruiken.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/jeugd-onderwijs staan de koppen “Jeugd & Onderwijs” en “Leesplezier en taalontwikkeling bij kinderen van 0 tot 18 jaar” direct onder elkaar en beide zijn gemarkeerd als h1. Omdat er geen inhoud tussen staat, is dit geen correcte toepassing van kopniveaus. De structuur moet worden aangepast zodat de tweede kop een lager niveau krijgt, passend binnen de hiërarchie van de pagina.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/cijfers staat de kop “Cijfers” direct gevolgd door de kop “Bibliotheek Dalfsen 2023”. Beide zijn van hetzelfde niveau, zonder inhoud ertussen. Ook hier is sprake van een onjuiste kopstructuur. Corrigeer de niveaus, zodat de structuur logisch en toegankelijk is.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/jeugd-onderwijs staat onder de kop “Activiteiten in de bibliotheek” een carrousel. Elke slide bevat een tekst die gemarkeerd is met een h2-element, maar de tekst functioneert niet als kop en heeft geen inhoud eronder. Het kop-element wordt hier uitsluitend gebruikt voor visuele opmaak. Een h2 zonder structurele functie is verwarrend voor bezoekers die hulpsoftware gebruiken. Vervang het h2-element door een p-element en gebruik CSS om het gewenste uiterlijk toe te passen.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/cijfers staan in de secties onder de koppen “Leden”, “Uitleningen” en “Digitaal” teksten met lange reeksen van puntjes. Deze leestekens worden door hulpsoftware niet uitgesproken. Hierdoor kunnen bezoekers die hulpsoftware gebruiken denken dat er inhoud ontbreekt. Verwijder deze symbolen of vervang ze door toegankelijke visuele scheiding die ook voor schermlezers begrijpelijk is.

In het PDF-document op https://www.bibliotheekdalfsen.nl/dam/bestanden/Vrijwilligers/241106_vrijwilligersbeleidbijlage-3-3-functieprofiel-vrijwillige.pdf zijn alle koppen visueel vormgegeven, maar in de tags niet als koppen gemarkeerd. Voorbeelden hiervan zijn “Vrijwilliger publieksservice”, “Werkzaamheden” en “Inzet”. De visuele structuur wijkt hierdoor af van de tagstructuur van het document. Vervang de p-tags door h-tags, zodat de structuur in de tags overeenkomt met de visuele structuur van het document.

In het PDF-document op https://www.bibliotheekdalfsen.nl/dam/bestanden/Vrijwilligers/241106_vrijwilligersbeleidbijlage-3-4-functieprofiel-vrijwillige.pdf zijn de koppen, zoals “Vrijwilliger Taalpunt”, “Activiteiten (per activiteit een link)” en “Profiel”, visueel als kop weergegeven, maar niet als zodanig gemarkeerd in de tags. Ook hier komt de structuur van de tags niet overeen met de visuele structuur. Vervang de p-tags door h-tags zodat de inhoud voor hulpsoftware correct is gestructureerd.

In het PDF-document op https://www.bibliotheekdalfsen.nl/dam/bestanden/Vrijwilligers/241106_vrijwilligersbeleidbijlage-3-4-functieprofiel-vrijwillige.pdf staat op pagina 7 onder de kop “Wat ga je doen?” een lijst met vier items. In de tags is deze lijst verdeeld over twee L-tags en is een deel van de inhoud van het tweede item als losse paragrafen gemarkeerd. Inhoud die eruitziet als een lijst moet in de tagstructuur ook als lijst gemarkeerd zijn. Alleen dan krijgen blinde bezoekers dezelfde structuur aangeboden als ziende bezoekers. Plaats alle lijstitems in één L-tag en zorg dat de volledige inhoud van elk item in het juiste list-item blijft staan.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Voldoende


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Voldoende


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/klantenservice/contact/contactformulier.html bevat het formulier invoervelden voor persoonlijke gegevens zoals voornaam, achternaam en e-mailadres. Deze velden missen het attribuut autocomplete. Door dit attribuut toe te voegen kunnen browsers en hulpsoftware helpen bij het invullen van gegevens, bijvoorbeeld door automatisch eerder ingevoerde informatie aan te bieden. Voor elk veld moet het juiste attribuut worden gebruikt, zoals autocomplete="given-name" voor voornaam, autocomplete="family-name" voor achternaam en autocomplete="email" voor e-mailadres. Op deze pagina staat een overzicht van de juiste waarden: https://www.w3.org/Translations/WCAG22-nl/#input-purposes.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/over-ons/word-vrijwilliger/aanmeldformulier-vrijwilliger.html ontbreekt het autocomplete-attribuut ook bij invoervelden voor persoonlijke gegevens. Voeg het attribuut toe aan elk relevant veld zodat hulpsoftware en browsers ondersteuning kunnen bieden bij het invullen.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/klantenservice/Adreswijziging.html missen vergelijkbare invoervelden voor persoonlijke informatie eveneens het attribuut autocomplete. Deze velden moeten worden voorzien van het juiste attribuut, zodat gebruikers sneller en met minder fouten het formulier kunnen invullen.


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/over-ons/word-vrijwilliger/aanmeldformulier-vrijwilliger.html in het formulier gebruiken de selectievakjes een aangepaste indicator voor toetsenbordfocus die alleen te zien is als een verandering van de achtergrondkleur.
Het gebruik van alleen kleur om focus aan te geven is hier echter niet voldoende, omdat de contrastverhouding tussen de gefocuste en niet-gefocuste staat van de achtergrondkleur minder dan 3,0:1 is. Voor bezoekers met een visuele beperking of kleurenblindheid is zo’n subtiele kleurverandering vaak niet duidelijk genoeg. En ook mensen die met het toetsenbord navigeren moeten goed kunnen zien op welke plek van de pagina ze zijn. Daarvoor moet er een duidelijk zichtbare focusindicator zijn. Hiervoor kan het beste een extra visuele aanduiding toegevoegd worden. Denk aan een dikkere rand, een onderstreping of een verandering van achtergrond met de voldoende contrast ratio. Een soortgelijk probleem is er met select-elementen onder de "Geboortedatum".
Een soortgelijk probleem doet zich voor op de https://www.bibliotheekdalfsen.nl/klantenservice/contact/contactformulier.html pagina met het veld "Wil je een bijlage meesturen?


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Niet aanwezig


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de website staat in de header een zoekveld met een plaatshoudertekst. In de hover-toestand heeft deze tekst een grijze kleur (HEX #757575) tegen een lichtgrijze achtergrond (HEX #EDEDED). De contrastratio is 3,9:1. In de focus-toestand staat dezelfde tekst tegen een oranje achtergrond, met een contrastratio van 3,8:1. Deze waarden voldoen niet aan de vereiste minimale contrastratio van 4,5:1 voor kleine tekst. Zorg dat de plaatshoudertekst altijd voldoende contrast heeft ten opzichte van de achtergrond.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/agenda?referer=dalfsen staat in de filters een invoerveld met de plaatshoudertekst “Zoek op trefwoord” in grijs (HEX #A1A1A1) tegen een witte achtergrond. De contrastratio is 2,6:1. Dit is lager dan de vereiste minimumwaarde van 4,5:1. Zorg dat de plaatshoudertekst voldoende contrast heeft met de achtergrond.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/zoekresultaten.website.html?q=dalfsen staat in de zijbalk onder de kop “Verfijnen op resultaten” een uitschuifmenu “Type”. Wanneer dit element toetsenbordfocus krijgt, verandert de kleur van de koptekst van zwart naar oranje (HEX #FF7320) tegen een witte achtergrond. De contrastratio van 2,7:1 is lager dan de vereiste minimumwaarde van 4,5:1 voor kleine tekst die niet vetgedrukt is. Zorg voor voldoende contrast in de gefocuste toestand.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/zoekresultaten.website.html?q=dalfsen hebben de getallen die het aantal resultaten per filtercategorie aangeven een te laag contrast. Deze donkergrijze tekst (HEX #757575) staat tegen een lichtgrijze achtergrond (HEX #EDEDED) en heeft een contrastratio van 3,9:1. Deze waarde ligt onder de vereiste minimumwaarde van 4,5:1. Zorg voor voldoende contrast tussen tekst en achtergrond.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/agenda?referer=dalfsen wordt het bericht “Geen evenementen aanwezig” getoond wanneer er geen zoekresultaten zijn. Deze tekst heeft een blauwe kleur (HEX #0DCAF0) tegen een witte achtergrond. De contrastratio van 2,0:1 is onvoldoende voor kleine tekst. Zorg dat deze tekst een contrastratio heeft van minimaal 4,5:1.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/word-lid-van-de-bibliotheek.html staat naast de kop “Of je gaat volledig digitaal!” een afbeelding met daarin tekst. De witte tekst staat op een oranje achtergrond (HEX #F57921). De contrastratio is 2,7:1. Voor kleine tekst is een minimale contrastratio van 4,5:1 vereist. Voor grote tekst geldt een minimum van 3,0:1. Zorg dat de tekst in de afbeelding voldoet aan deze richtlijnen.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/over-ons/word-vrijwilliger.html staan onder de kop “Alle vrijwilligersfuncties” uitklapbare onderdelen (accordions). Wanneer een accordion focus krijgt met het toetsenbord, verandert de koptekst van zwart naar oranje (HEX #FF7320) tegen een witte achtergrond. De contrastratio is 2,7:1. Aangezien deze tekst kleiner is dan 24px en niet vetgedrukt, moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn. Pas de kleuren aan zodat dit contrast wordt bereikt.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/jeugd-onderwijs staat onder de kop “Voorleestent en andere voorleesmomenten” grijze tekst (HEX #746B67) op een oranje achtergrond (HEX #FDE5D0). De contrastratio is 4,3:1. Omdat de tekst kleiner is dan 24px en niet vetgedrukt, voldoet deze waarde niet aan de vereiste minimumcontrastverhouding van 4,5:1. Zorg dat de tekstkleur en achtergrondkleur voldoende contrast bieden.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/jeugd-onderwijs staat onder de kop “Activiteiten in de bibliotheek” een carrousel. De slides bevatten donkere tekst (HEX #39373A) op verschillende achtergronden. Op sommige achtergronden, zoals een zeer donkere kleur (HEX #070602), is de contrastratio slechts 1,7:1. Dit is veel lager dan de vereiste minimumwaarde van 4,5:1 voor kleine tekst. Zorg dat de tekst op alle slides een voldoende hoog contrast heeft ten opzichte van de achtergrond.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/cijfers heeft de tekst onder de kop “Digitaal” op sommige plekken onvoldoende contrast. Daar staat de donkere tekstkleur (HEX #39373A) op een blauwe achtergrond (HEX #819DAD), met een contrastratio van 4,1:1. Deze waarde voldoet niet aan de vereiste minimumwaarde van 4,5:1. Pas de kleuren aan zodat de tekst goed leesbaar blijft.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/cijfers staat de tekst “Cijfers 2023” met een zwarte kleur (HEX #39373A) op een bruine achtergrond (HEX #B7967A). De contrastratio is 4,3:1. Voor kleine tekst is dit niet voldoende. Zorg dat het contrast minimaal 4,5:1 is.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/cijfers staan onder de kop “E-books & Luisterboeken” informatieve afbeeldingen met infografieken. In deze afbeeldingen worden verschillende combinaties gebruikt van witte tekst en grijze achtergrond (HEX #DEDEDE), samen met oranje kleuren (HEX #ED732A, HEX #EC732B, HEX #EB732B). Deze combinaties hebben onvoldoende contrast. In alle gevallen moet het contrast voor grote tekst minimaal 3,0:1 zijn en voor kleine tekst minimaal 4,5:1. Zorg dat de tekst in de afbeeldingen altijd voldoet aan deze richtlijnen zodat de informatie toegankelijk is.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer de pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023 wordt bekeken met een schermresolutie van 1280 bij 1024 pixels en wordt ingezoomd tot 400%, is het einde van het woord "Jaarverslag" niet zichtbaar. Zorg dat alles nog werkt en leesbaar is als je inzoomt tot 400% op een scherm van 1280 bij 1024 pixels.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/ staat een carrousel. Onder de carrousel zijn drie grijze stippen (HEX #999999) zichtbaar tegen een witte achtergrond. Deze dienen om de actieve slide aan te geven. De contrastratio van 2,8:1 is te laag voor informatieve elementen. Voor dit soort visuele aanduidingen geldt een minimum contrastratio van 3,0:1. Zorg dat deze indicatoren voldoende contrast hebben met de achtergrond.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/ verandert de kleur van de rand bij toetsenbordfocus op sommige links van zwart naar oranje (HEX #FF7320), bijvoorbeeld bij “Meer spannende boeken”, “Naar het Taalpunt” en “Naar het Infopunt”. De contrastratio van deze oranje rand tegen de witte achtergrond is 2,7:1. Dit is lager dan de vereiste minimumwaarde van 3,0:1 voor focusindicatoren. Pas de kleuren aan zodat het contrast aan de minimale vereisten voldoet.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/word-lid-van-de-bibliotheek.html komt hetzelfde probleem voor bij links die eruitzien als knoppen, zoals “Ja, ik word lid!” en “Lees meer”. De oranje randkleur in de focustoestand heeft onvoldoende contrast met de achtergrond. Ook hier is de contrastratio lager dan 3,0:1. Dit probleem komt voor op meerdere pagina’s van de site.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/klantenservice/contact/contactformulier.html heeft de knop “Verzenden” bij toetsenbordfocus een oranje rand (HEX #FF7320) tegen een witte achtergrond. De contrastratio is 2,7:1. Ook hier voldoet de aangepaste focusindicator niet aan de minimale eis van 3,0:1.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/leren/nederlands-leren.html staat onder de kop “Taalpunt” een link “Leren” met een aangepaste focusindicator: een oranje rand (HEX #FF7320) tegen een lichtoranje achtergrond (HEX #FDE5D0). De contrastratio van 2,2:1 is te laag. Aangezien dit een visueel aangepaste focusindicator is, moet deze voldoen aan de minimale contrastratio van 3,0:1.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/zoekresultaten.website.html?q=dalfsen staat in de zijbalk onder de kop “Verfijnen op resultaten” een accordion “Type”. Wanneer dit element toetsenbordfocus krijgt, verandert het pijltje van zwart naar oranje (HEX #FF7320) tegen een witte achtergrond. De contrastratio van 2,7:1 voldoet niet aan de minimale vereiste van 3,0:1 voor informatieve iconen. Pas de kleur aan zodat deze goed zichtbaar blijft bij focus.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/agenda?referer=dalfsen staat onder de kop “Activiteiten | Wat is er in de Bibliotheek te doen?” een filter met een invoerveld “Zoek op trefwoord”. De rand van dit veld is grijs (HEX #CCCCCC) tegen een witte achtergrond. De contrastratio is slechts 1,6:1. De rand van een interactief element moet minimaal een contrastratio van 3,0:1 hebben ten opzichte van de achtergrond. De huidige stijl maakt het moeilijk zichtbaar voor bezoekers met een visuele beperking.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/over-ons/word-vrijwilliger.html staan onder de kop “Alle vrijwilligersfuncties” uitklapbare onderdelen (accordions). Wanneer een accordion focus krijgt met het toetsenbord, verandert het bijbehorende pictogram (“+” of “–”) van zwart naar oranje (HEX #FF7320) tegen een witte achtergrond. De contrastratio van 2,7:1 is onvoldoende. De minimale contrastratio voor informatieve iconen is 3,0:1. Zorg dat de pictogrammen beter zichtbaar zijn bij focus.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/cijfers staan onder de kop “E-books & Luisterboeken” infografieken waarin verschillende kleurcombinaties zijn gebruikt. Daarbij worden witte en grijze teksten (HEX #DEDEDE) gecombineerd met oranje kleuren (HEX #ED732A, HEX #EC732B, HEX #EB732B). Deze combinaties leveren in alle gevallen een te laag contrast op, variërend van minder dan 3,0:1 tot minder dan 4,5:1. Voor grote tekst is een minimum van 3,0:1 vereist, voor kleine tekst 4,5:1. Zorg dat alle informatieve elementen in de afbeeldingen voldoen aan de contrastnormen.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Voldoende


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Voldoende


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/jeugd-onderwijs toont de menuknop met drie horizontale lijnen een submenu als de muisaanwijzer over deze knop wordt bewogen, maar deze functionaliteit is niet beschikbaar voor gebruikers die alleen een toetsenbord gebruiken. Dit submenu werkt niet voor bezoekers die alleen met het toetsenbord navigeren. Zij kunnen het menu niet oproepen. Zorg dat de inhoud van het menu ook toegankelijk is voor bezoekers die met het toetsenbord navigeren.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Voldoende


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/klantenservice/contact/contactformulier.html maakt het formulier uitsluitend gebruik van HTML5-validatie voor alle invoervelden. De foutmeldingen die hierdoor verschijnen, verdwijnen te snel. Er is dus sprake van een tijdslimiet. Bezoekers krijgen hierdoor mogelijk niet voldoende tijd om de meldingen te lezen of hierop te reageren. Voeg daarom altijd zelf foutmeldingen toe aan het formulier, zodat deze duidelijk zichtbaar blijven en pas verdwijnen wanneer de gebruiker daar zelf actie op onderneemt. Controleer ook of er nog andere formulieren op de website zijn met hetzelfde probleem. Een soortgelijk probleem doet zich ook voor bij formulieren op de pagina's https://www.bibliotheekdalfsen.nl/over-ons/word-vrijwilliger/aanmeldformulier-vrijwilliger.html en https://www.bibliotheekdalfsen.nl/klantenservice/Adreswijziging.html.


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/jeugd-onderwijs staat een carrousel die elke paar seconden een nieuwe afbeelding weergeeft. Deze carrousel kan niet worden gestopt, gepauzeerd of verborgen. Bewegende content kan storend zijn voor mensen met een cognitieve beperking. De bewegende inhoud zorgt voortdurend voor afleiding terwijl ze de tekst op de pagina proberen te lezen. Daarom moet er een manier zijn waarmee bezoekers beweging kunnen stoppen, pauzeren of verbergen. Dit geldt voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende content die tegelijk met andere informatie wordt getoond, automatisch start en langer dan 5 seconden speelt.


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Voldoende


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/word-lid-van-de-bibliotheek.html ontbreekt een title-element. Dit element moet op elke pagina aanwezig zijn en een unieke tekst bevatten die de inhoud van de pagina beschrijft, bij voorkeur gevolgd door de naam van de organisatie. Deze titel verschijnt in de browsertab en helpt bezoekers om snel te herkennen waar de pagina over gaat, vooral bij het gebruik van meerdere tabbladen of hulpsoftware. Voeg het title-element toe aan de HTML van de pagina en geef het een duidelijke en beschrijvende tekst, zoals bijvoorbeeld: “Lid worden van de bibliotheek – Bibliotheek Dalfsen”.

In pdf-document https://www.bibliotheekdalfsen.nl/dam/bestanden/Vrijwilligers/241106_vrijwilligersbeleidbijlage-3-3-functieprofiel-vrijwillige.pdf is de titel niet ingesteld in documenteigenschappen. Zelfs als er een titel op de eerste pagina staat, moet ook in de pdf-instellingen een documenttitel ingesteld worden. Als een pdf geopend wordt in een pdf-lezer (zoals Adobe Acrobat of een browser), staat de bestandsnaam meestal bovenaan in de titelbalk, bijvoorbeeld document123.pdf. Maar als een documenttitel in de pdf-metadata is ingesteld, dan wordt die titel in plaats van de bestandsnaam getoond. Dit maakt het document toegankelijker voor bezoekers met verschillende beperkingen. Zij kunnen dan snel en gemakkelijk zien of het document relevant is. Dit kan aangepast worden in de bestandseigenschappen van het bronbestand of van het pdf-document.
Hetzelfde probleem met de titel staat in het pdf-document https://www.bibliotheekdalfsen.nl/dam/bestanden/Vrijwilligers/241106_vrijwilligersbeleidbijlage-3-4-functieprofiel-vrijwillige.pdf.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/zoekresultaten.website.html?q=dalfsen is de volgorde van de toetsenbordfocus niet logisch. Na het activeren van de zoekknop in de header verspringt de focus direct naar de zoekresultaten, terwijl visueel gezien de filters in de zijbalk boven de resultaten staan. Pas de volgorde van de focus aan zodat deze aansluit op de visuele structuur: eerst de filters, daarna de zoekresultaten. Zo kunnen bezoekers die met het toetsenbord navigeren de inhoud beter volgen en bedienen.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/ staan in de header naast de link “Inloggen” iconen van Facebook en Instagram die functioneren als links. Deze links hebben geen tekstalternatief, waardoor het doel van de links niet duidelijk is voor bezoekers die hulpsoftware gebruiken. Voeg een duidelijke beschrijving toe aan elke link, bijvoorbeeld met een tekstalternatief of aria-label, zodat duidelijk is dat de links leiden naar de Facebook- en Instagrampagina van de bibliotheek.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/ staan onder de kop “Nieuws van de Bibliotheek Dalfsen” afbeeldingen die als links functioneren, maar een leeg alt-attribuut hebben. Daardoor hebben deze links geen inhoud en is het linkdoel onduidelijk. Voeg betekenisvolle inhoud toe aan de links, bijvoorbeeld een tekst binnen het a-element of een aria-label, zodat hulpsoftwaregebruikers weten waar de link naartoe leidt.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/ staat in de carrousel onder de kop een dia met de tekstlink “Meer” onder het blokje “Boetevrij & gratis lidmaatschap tot 27 jaar”. Deze linktekst geeft geen duidelijke aanwijzing over de bestemming van de link. Vervang deze tekst of breid deze uit met een beschrijvende linktekst, bijvoorbeeld “Lees meer over boetevrij & gratis lidmaatschap tot 27 jaar”. Als dit visueel te lang is, kan het gedeelte buiten beeld worden geplaatst voor visuele gebruikers, maar wel toegankelijk blijven voor hulpsoftware.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/word-lid-van-de-bibliotheek.html staat onder de kop “Of je gaat volledig digitaal!” een link met de tekst “Lees meer”. Deze tekst maakt niet duidelijk waar de link naartoe leidt. Ook de links “Ja, ik word lid!” geven zonder extra context geen duidelijke bestemming aan. Zorg dat alle linkteksten helder beschrijven wat de bezoeker kan verwachten na het aanklikken, bijvoorbeeld door aan te vullen met de naam van de actie of het onderwerp. Visueel kan dit verborgen worden als het ontwerp dit vereist.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/agenda?referer=dalfsen staan meerdere links met de tekst “Meer lezen” die niet duidelijk maken waar ze naartoe leiden. Zorg dat deze linkteksten worden aangevuld met context, zodat het linkdoel helder wordt. Ook hier kan aanvullende tekst visueel verborgen worden als dat beter past binnen de vormgeving.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/leren/nederlands-leren.html staat onder de kop “Taalpunt” een link met de tekst “Leren” die wordt aangekondigd als “before Leren” door hulpsoftware. Deze toegankelijke naam is onduidelijk en verwarrend. Zorg dat de toegankelijke naam alleen de relevante linktekst bevat en dat deze tekst duidelijk maakt waar de link naartoe leidt.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/jeugd-onderwijs staan onder de carrousel links met de tekst “Vorige” en “Volgende” waarin niet-leesbare tekens voorkomen, zoals “less” en “greater” symbolen. Deze symbolen verstoren de begrijpelijkheid van de linktekst. Verwijder de tekens en zorg dat de linkteksten duidelijk en beschrijvend zijn, zodat het doel van de link voor iedereen begrijpelijk is.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/cijfers komt hetzelfde probleem voor met de links onderaan de pagina. De linkteksten bevatten symbolen die niet goed worden uitgesproken door hulpsoftware. Verwijder deze symbolen en geef de links beschrijvende teksten.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/agenda/volwassenen-18/4347-oefenpunt-dinsdag-17-juni-2025 staan onder de knop “Terug” links naar Facebook en Twitter. Deze links bestaan alleen uit iconen zonder tekstalternatief. Omdat er geen inhoud is, is het doel van de links niet duidelijk voor hulpsoftware. Het toevoegen van een title-attribuut is niet voldoende. Voeg daarom een tekstalternatief of aria-label toe dat duidelijk maakt waar de links naartoe leiden.


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/ staat bovenaan een carrousel met een knop “Volgende” voor navigatie. Deze knop werkt correct, maar de toegankelijke naam is niet beschrijvend genoeg. Voor bezoekers die hulpsoftware gebruiken is het niet duidelijk wat er precies gebeurt bij activering van de knop. Pas de toegankelijke naam aan naar “Volgende slide” om duidelijk te maken dat hiermee naar de volgende dia in de carrousel wordt genavigeerd.

Op dezelfde pagina staat onder de kop “Nieuwe boeken” nog een carrousel met knoppen “Vorige” en “Volgende”. Ook hier zijn de toegankelijke namen van deze knoppen niet voldoende beschrijvend. Verander deze naar respectievelijk “Vorige slide” en “Volgende slide” zodat het doel van de knoppen duidelijk wordt.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/leren/nederlands-leren.html staat onder de kop “De ervaring van Gerda” een iframe met daarin een video. Het iframe heeft het title-attribuut “Video”. Deze titel is te algemeen en geeft geen informatie over de inhoud van de ingesloten video. Geef het iframe een unieke en betekenisvolle titel, zodat bezoekers die schermlezers gebruiken begrijpen waar de video over gaat.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/leren/nederlands-leren.html bevat de video bedieningsknoppen met foutieve informatie over toetsenbordbediening. De afspeelknop heeft bijvoorbeeld de toegankelijke naam “Afspelen sneltoets k”, terwijl deze sneltoets niet beschikbaar is. Dit kan verwarrend zijn voor bezoekers die afhankelijk zijn van hulpsoftware. Verwijder of corrigeer deze verwijzingen naar niet-bestaande sneltoetsen in de toegankelijke namen van de knoppen.


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer de website voor het eerst wordt bezocht, verschijnt er bovenaan de pagina een cookiebanner. Bij het klikken op de knop “Lees hier meer over cookies” wordt een dialoogvenster geopend. In dit venster is de toetsenbordfocus niet zichtbaar op de “X”-knop waarmee het venster gesloten kan worden. De focus moet altijd duidelijk zichtbaar zijn op interactieve elementen zoals knoppen. Bezoekers die met het toetsenbord navigeren moeten kunnen zien waar de focus zich bevindt, zodat ze weten wanneer ze een knop kunnen activeren. Zorg dat de “X”-knop een goed zichtbare focusindicator krijgt.

Op alle pagina’s van de website, bijvoorbeeld op https://www.bibliotheekdalfsen.nl/, is in de header de toetsenbordfocus niet zichtbaar op de twee keuzerondjes “Catalogus” en “Site”. Deze elementen zijn met het toetsenbord bereikbaar, maar zonder zichtbare focus kunnen bezoekers die toetsenbordnavigatie gebruiken niet bepalen welk element actief is. Zorg dat beide radio buttons een goed waarneembare focusindicator krijgen.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/jeugd-onderwijs is de toetsenbordfocus niet zichtbaar op de links “Vorige” en “Volgende” onder de carrousel. Zonder zichtbare focusindicator is het voor bezoekers niet duidelijk waar ze zich bevinden. Deze focus moet altijd zichtbaar zijn op interactieve elementen. Pas de opmaak aan zodat de focus goed zichtbaar is bij gebruik van het toetsenbord.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/cijfers is hetzelfde probleem aanwezig bij de links “Vorige” en “Volgende” onderaan de pagina. De toetsenbordfocus is hier niet zichtbaar. Ook deze links moeten een duidelijke focusindicator krijgen.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/agenda/volwassenen-18/4347-oefenpunt-dinsdag-17-juni-2025 is de focus niet zichtbaar op de link “Terug”. Zonder zichtbare focus kunnen bezoekers die afhankelijk zijn van toetsenbordnavigatie deze link niet bedienen. Zorg dat de link een goed zichtbare focus krijgt.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/agenda?referer=dalfsen is de toetsenbordfocus niet zichtbaar op de links met de tekst “Meer lezen”. Ook hier ontbreekt een focusindicator. Deze links moeten een visueel waarneembare focus krijgen zodat bezoekers weten welke link actief is.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Niet aanwezig


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Voldoende


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de header van de website staat een invoerveld voor zoeken. De placeholder-tekst is "Waar ben je naar op zoek?", maar de toegankelijke naam van het invoerelement is "Zoekopdracht". Als de toegankelijke naam van een element niet hetzelfde is als de zichtbare tekst (in dit geval de placeholder-tekst), is het voor bezoekers die gebruikmaken van spraaksoftware niet mogelijk om het element te bedienen. Zij spreken een commando uit door de zichtbare tekst voor te lezen. Als deze niet voorkomt in de toegankelijke naam die in de code staat, werkt het commando niet. Zorg dat de toegankelijke naam de zichtbare tekst bevat, en zet deze tekst het liefst vooraan in de naam. De toegankelijke naam mag ook precies hetzelfde zijn als de zichtbare tekst.


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet aanwezig


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekdinkelland.nl/ is het lang-attribuut onjuist ingesteld op "nl_NL". De juiste waarde voor het lang-attribuut is "nl-NL", met een koppelteken in plaats van een underscore. Dit is belangrijk zodat hulpsoftware de juiste uitspraakregels kan toepassen voor Nederlandse inhoud. Pas het lang-attribuut aan naar "nl-NL" op deze pagina.


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/leren/nederlands-leren.html staat een kopje "Уроки мови для українців" zonder taalcode. Deze tekst wordt nu voorgelezen volgens de uitspraakregels van de primaire taal van de pagina. Die is ingesteld in het lang-attribuut op het html-element, in dit geval op “nl”. De schermlezer moet hier echter op de taal van deze zin overschakelen. Geef deze anderstalige inhoud daarom een lokaal lang-attribuut met de juiste waarde. Als de tekst bijvoorbeeld in het Oekraïens is, voeg je `lang="uk"` toe aan het element. Een soortgelijke uitgave staat op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/agenda?referer=dalfsen met het evenement "Taallessen voor Oekraïners / Уроки мови для українців (5)" dat ook veel tekst in het Oekraïens bevat.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/jeugd-onderwijs, onder het kopje "Activiteiten in de bibliotheek", staat een carrousel. In een van de dia's staat een link met de tekst"Read more" in het Engels, wat afwijkt van de primaire taal van de pagina. Deze tekst wordt nu voorgelezen volgens de uitspraakregels van de primaire taal van de pagina. Die is ingesteld in het lang-attribuut op het html-element, in dit geval op “nl”. De schermlezer moet hier echter op de taal van deze zin overschakelen. Geef deze anderstalige inhoud daarom een lokaal lang-attribuut met de juiste waarde. Als de tekst bijvoorbeeld in het Engels is, voeg je `lang="en"` toe aan het element. Of vertaal deze link naar het Nederlands.


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/klantenservice/contact/contactformulier.html wordt in het formulier de HTML5-validatie gebruikt, waarbij standaard HTML5-foutberichten worden weergegeven voor alle invoervelden als het formulier wordt verzonden met onjuiste gegevens. Deze foutmeldingen worden niet door alle browsers en schermlezers even goed ondersteund. Elke browser toont de meldingen anders, en niet altijd op een toegankelijke manier: de melding is soms kortaf en onvolledig. Voeg daarom altijd zelf foutmeldingen toe aan het formulier. Controleer of er nog meer formulieren zijn die dit probleem hebben. Een soortgelijk probleem doet zich ook voor bij invoervelden op de pagina's https://www.bibliotheekdalfsen.nl/over-ons/word-vrijwilliger/aanmeldformulier-vrijwilliger.html en https://www.bibliotheekdalfsen.nl/klantenservice/Adreswijziging.html.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/klantenservice/contact/contactformulier.html staat een formulier met een aantal verplichte velden die zijn gemarkeerd met een sterretje. Als een sterretje wordt gebruikt om verplichte velden aan te geven, geef dan een instructie boven het formulier zoals "Velden gemarkeerd met * zijn verplicht". Zie ook het formulier op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/over-ons/word-vrijwilliger/aanmeldformulier-vrijwilliger.html.


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/over-ons/word-vrijwilliger/aanmeldformulier-vrijwilliger.html is een formulier aanwezig. De select-elementen onder "Geboortedatum" hebben geen permanent label. Invoervelden moeten een label hebben dat altijd zichtbaar is. Dat kan een tekst zijn of een afbeelding (icoon). Een placeholder-tekst kan niet als label dienen, omdat deze tekst verdwijnt als de bezoeker begint te typen. Een invoerveld zonder zichtbaar label kan mensen in de war brengen, omdat ze niet weten wat ze moeten invullen. Voeg een label toe in de vorm van een tekst of een icoon. Hetzelfde probleem doet zich voor met het veld "Zoek op trefwoord" op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/agenda?referer=dalfsen.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Voldoende


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet aanwezig


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Voldoende


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op alle pagina’s van de website https://www.bibliotheekdalfsen.nl/ opent de knop “Lees hier meer over cookies” een dialoogvenster, maar in de code wordt deze functionaliteit niet aangegeven. Voeg aan de knop het attribuut aria-haspopup="dialog" toe om aan te geven dat de knop een dialoogvenster opent. De cookiebanner heeft niet de juiste rol om aan te geven dat dit een dialogvenster is.

Op alle pagina's van de website staan in de header naast "Inloggen" de links "Facebook" en "Instagram". Deze links hebben geen toegankelijke namen. Als gevolg hiervan kunnen gebruikers van ondersteunende technologieën het doel of de bestemming van deze links niet bepalen. Wijs ze toegankelijke namen toe die hun doel duidelijk omschrijven.
Ditzelfde probleem is te zien op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/agenda/volwassenen-18/4347-oefenpunt-dinsdag-17-juni-2025 met links naar sociale media "Facebook" en "Twitter" onder de knop "Terug".

Op alle pagina's van de website heeft de zoekbalk in het bovenste menu een zoekknop zonder toegankelijke naam. Hierdoor is het voor bezoekers die een schermlezer gebruiken niet duidelijk wat deze knop doet. Geef een toegankelijke naam aan de knop.

Op pagina https://www.bibliotheekdalfsen.nl/, onder het kopje "Nieuws van de Bibliotheek Dalfsen", missen de links die bestaan uit afbeeldingen toegankelijke namen. Hierdoor begrijpen bezoekers die een schermlezer gebruiken niet wat de bestemming of de functie is van de link. Daarnaast zijn deze links verborgen met aria-hidden. Geef deze link een toegankelijke naam die het doel van de link beschrijft. Dit vereist het verwijderen van het aria-hidden attribuut en het anders opbouwen van deze cards. Zorg dat enkel de titel van het artikel een link is en maak met JavaScript de hele card klikbaar.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/agenda?referer=dalfsen onder de kop “Activiteiten | Wat is er in de Bibliotheek te doen?” zijn de select-elementen aanwezig. Zie bijvoorbeeld het select-element met de zichtbare tekst "Voor welke leeftijd". De toegankelijke namen ontbreken. Hierdoor zijn elementen niet toegankelijk. Geef de select-elementen toegankelijke namen.

Op pagina https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/jeugd-onderwijs opent een menuknop met drie horizontale regels het navigatiemenu. Deze knop heeft momenteel geen toegankelijke naam. Zorg dat de knop een toegankelijke naam krijgt, en dat deze naam van de knop de functie van de knop beschrijft. Zorg ook dat de naam mee verandert als de functie van de knop verandert (“menu openen” of “menu sluiten”).
Hetzelfde probleem kan worden gevonden op andere pagina's van dit subdomein, bijvoorbeeld https://weblocal.bibliotheekdalfsen.nl/jaarverslag-2023/cijfers.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Voldoende

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/bibliotheekdalfsen.nl/audit/
Geprint: 2025-07-02 15:56:58 v2.4-011