Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website bibliotheeknetwerk.nl

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website bibliotheeknetwerk.nl
Datum 13 juli 2023
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek vallen:
Buiten de scope van het onderzoek vallen:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 66

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Onderaan pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/ staat het logo van 'KB Nationale Bibliotheek'. De alternatieve tekst van het logo is 'kb-logo'. In deze alternatieve tekst ontbreekt de tekst 'Nationale Bibliotheek', wat wel op het logo te zien is. Zorg ervoor dat alle teksten die in een logo staan ook terugkomen in de alternatieve tekst. De alternatieve tekst van het logo wordt dan 'Logo KB Nationale Bibliotheek'.

Bevinding 2: Achter de link 'Op deze pagina' op www.bibliotheeknetwerk.nl/toegankelijkheid staat een icoon dat aangeeft dat de link verwijst naar een externe pagina. Deze link is via CSS op de pagina geplaatst en heeft geen alternatieve tekst. In dit geval kan het voorkomen dat sommige bezoekers het icoon niet zien, bijvoorbeeld wanneer ze een eigen CSS-code gebruiken of wanneer de CSS niet correct wordt geladen. Ook is het icoon niet beschikbaar voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien, omdat het geen alternatieve tekst heeft. Een mogelijke oplossing voor dit probleem is het plaatsen van een visueel verborgen alternatieve tekst op de plek van het icoon, óf plaatst het icoon via een img- of svg-element op de pagina met een alternatieve tekst.
Dit icoon komt voor op meerdere pagina', bijvoorbeeld op www.bibliotheeknetwerk.nl/digitaal-burgerschap en www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws/update-netwerkagenda-2023-oogsten-en-borgen-beschikbaar.

Bevinding 3: Wanneer bezoekers op de nieuwsberichten pagina een filter hebben geselecteerd, zoals op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws/datum/2019-08, staat het filter als een link op de pagina met daarvoor een X-icoon. Voor de X-icoon is geen alternatieve tekst aanwezig. Hierdoor weten bezoekers die het scherm niet kunnen zien, niet dat de link waar dit icoon bij staat de filter laat verwijderen. Zorg ervoor dat er een alternatieve tekst op de pagina wordt geplaatst voor het X-icoon, dat kan bijvoorbeeld door een visueel verborgen tekst binnen het a-element te plaatsen.

Bevinding 4: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/digitaal-burgerschap staat het logo 'Vob Vereniging openbare bibliotheken'. Dit logo heeft de alternatieve tekst 'Logo VOB', hierin ontbreekt de tekst 'Vereniging openbare bibliotheken'. Sommige screenreadergebruikers zullen namelijk niet weten waar de afkorting 'VOB' voor staat. Zorg dat wanneer een logo een alternatieve tekst krijgt alle tekst op het logo voorkomt in de alternatieve tekst. Daarnaast staan bij deze logo’s zijn verborgen teksten: ‘Logo’ en ‘Afbeelding’. Dit is overbodig. Als een screenreader een afbeelding tegenkomt, kondigt het aan dat het een afbeelding is. In de alt-tekst van de afbeelding staat het woordje ‘logo’. Verwijder deze teksten.

Bevinding 5: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/evenement/walktalk-kick-start-0 staat een icoon van 'ICS'. Het img-element van dit icoon heeft geen alt-attribuut. Een img-element heeft altijd een alt-attribuut nodig, ook wanneer de afbeelding decoratief is. Als een img-element geen alt-attribuut heeft, gaat hulpsoftware vaak zelf op zoek naar een alternatieve tekst en gebruikt het vaak de bestandsnaam van de afbeelding. In het geval van het 'ICS' icoon heeft het wel een goede alternatieve tekst nodig, niet alleen een leeg alt-attribuut. Geef het icoon een goede alternatieve tekst.

Bevinding 6: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/publicaties/dossier-bibliotheekstatistiek-2021 staat voor de link 'Downloaden' een PDF icoon. Dit icoon geeft aan ziende bezoekers aan dat zij met de link een PDF kunnen downloaden. Deze informatie is niet beschikbaar voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien. Daarom heeft dit icoon een alternatieve tekst nodig. Ook is het icoon via CSS op de pagina geplaatst. Mocht de CSS niet goed laden of een bezoeker een eigen CSS stijl gebruiken, kan het zo zijn dat bezoekers het icoon niet zien. Zorg er daarom voor dat het icoon op de pagina wordt geplaatst via een img- of svg-element, of plaatst een visueel verborgen tekst als tekst alternatief voor het icoon op de pagina.

Bevinding 7: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken hebben sommige berichten een aantal sterretjes. Zie bijvoorbeeld “Leermiddelen”. Wat deze afbeeldingen betekenen is niet af te lezen in de HTML-code en is daarom niet beschikbaar voor een blinde bezoeker. Geef deze afbeeldingen een tekstalternatief.

Bevinding 8: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken staat een aantal afbeeldingen met de alternatieve tekst ‘placeholder image’. Laat de alt-attributen van deze afbeeldingen leeg om ze te verbergen voor hulpsoftware.

Bevinding 9: Onder het artikel op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/bookmarks staat een icoon met een kruisje erop. Aan de afbeelding van een kruisje kan de bezoeker afleiden dat hiermee iets kan worden afgesloten. Dit icoon maakt deel uit van een link. De verborgen tekst van de link is ‘Bewaar’. Het title-attribuut op de link luidt ‘Verwijder deze pagina uit uw bladwijzers’. Dit is verwarrend en verklaart het linkdoel van de link niet. Als de afbeelding verandert, dient de beschrijving ook te veranderen.

Bevinding 10: In de PDF www.bibliotheeknetwerk.nl/sites/default/files/documents/… zijn decoratieve elementen met een figure-tag in de codelaag geplaatst. Bij PDF's worden alle Figure-tags in de codelaag voorgelezen door voorleessoftware, daarom hebben alle Figure-tags in de codelaag een alternatieve tekst nodig. Decoratieve elementen moeten worden aangemerkt als Artefact. Zorg ervoor dat in de PDF informatieve afbeeldingen met een figure-tag en alternatieve tekst in de codelaag worden geplaatst. Zie ook de PDF www.bibliotheeknetwerk.nl/sites/default/files/documents/bibliotheekmonitor-_wsob_2021_-_personeel_-… . Op het eerste blad staat een decoratieve afbeelding die niet is gecodeerd als een artefcts.

Bevinding 11: Advies: Op vele pagina’s staan decoratieve afbeeldingen die voorzien zijn van alternatieve teksten. Deze alternatieve teksten voegen niets toe aan de inhoud van de pagina en kunnen juist voor verwarring zorgen. Zie bijvoorbeeld pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/publicaties/dossier-bibliotheekstatistiek-2021waarin op de tweede rij boven het kopje “Het belang van de gegevenslevering” een afbeelding staat met alt-tekst “Corona”. Controleer alle afbeeldingen op de alternatieve teksten en verwijder teksten die de inhoud van de afbeelding niet beschrijven. Laat de alt-attributen van deze decoratieve afbeeldingen leeg om ze voor hulpsoftware te verbergen.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 12: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/contactpersonen-voor-openbare-bibliotheken wordt het strong-element gebruikt voor de visuele opmaak van teksten. Zie functiebenamingen onder “Overige medewerkers”. Hiervoor is het strong-element niet geschikt. Het element heeft namelijk een eigen semantische waarde; het geeft aan hulpsoftware aan dat een tekst belangrijk is en mag alleen worden gebruikt op enkele woorden of korte zinnen. Zorg ervoor dat het strong-element daarom alleen wordt gebruikt om belangrijke teksten nadruk te geven, en niet om teksten dikgedrukt mee te maken.

Bevinding 13: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/lezen-leesbevordering-volwassenen staan twee links: 'Algemeen' en 'Onderzoek'. De link 'Algemeen' is dikgedrukt en onderstreept om aan te geven dat de bezoeker zich op deze pagina bevindt. Deze informatie is visueel beschikbaar, maar niet voor hulpsoftware. Zorg ervoor dat in de code wordt aangegeven dat 'Algemeen' de link is van de huidige pagina. Dit kan bijvoorbeeld door aria-current te gebruiken op het a-element. Een soortgelijk probleem komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld www.bibliotheeknetwerk.nl/publicaties/dossier-bibliotheekstatistiek-2021, in het sub-navigatiemenu bij de link 'Leeswijzer Dossier Bibliotheekstatistiek 2021'.

Bevinding 14: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/lezen-leesbevordering-volwassenen staat de link 'Bewaar'. Visueel is duidelijk wanneer de pagina al bewaard is, dan is het lint-icoon bij de link zwart. Deze informatie is niet beschikbaar voor gebruikers van hulpsoftware. Wel is geprobeerd deze informatie beschikbaar te maken met het title-attribuut, maar dit attribuut wordt niet door alle hulpsoftware ondersteund. Zorg ervoor duidelijk wordt aangegeven wanneer de pagina al bewaard is, dit kan bijvoorbeeld door de waarde van het title-attribuut als visueel verborgen tekst in het a-element te plaatsen.
Deze link komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/evenement/walktalk-kick-start-0 en www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws/update-netwerkagenda-2023-oogsten-en-borgen-beschikbaar.

Bevinding 15: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/evenement/walktalk-kick-start-0 staat een sub-lijst bij de tekst 'Wanneer'. Deze sublijst is niet opgemaakt als een lijst. Zorg ervoor dat deze lijst wordt opgemaakt met een ul-element die genest is in een li-element van de hoofdlijst die op de pagina staat.
Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/publicaties/dossier-bibliotheekstatistiek-2021 staan blokken content die een afbeelding, kop en link bevatten, bijvoorbeeld het blok met de kop 'Voorwoord: De staat van het stelsel'. De koppen in deze blokken zijn niet opgemaakt met een kopelement, hulpsoftware kan daarom niet aangegeven dat hier koppen staan. Zorg ervoor dat teksten die visueel koppen zijn in de code zijn opgemaakt met een kop-element, bijvoorbeeld een h3-element.

Bevinding 16: In het formulier op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/contact-bnetwerk staan sterretjes om aan te geven dat velden zijn verplicht. Deze sterretjes zijn geplaatst met CSS. Als CSS wordt uitgezet, verdwijnen de sterretjes. Zorg ervoor dat visuele presentatie in de HTML af te lezen is. Het beste is een tekst toe te voegen dat de velden zijn verplicht.

Bevinding 17: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken staan filters waarin gebruik wordt gemaakt van de zogenaamde tri-state checkboxes. De screenreder leest de relatie niet voor van de checkboxes die visueel naar rechts zijn uitgelijnd om aan te geven dat ze onder een bepaald onderwerp vallen, bijvoorbeeld “Basisvaardigheden volwassenen”. Zorg ervoor dat visuele presentatie in de HTML af te lezen is.

Bevinding 18: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/publicaties/dossier-bibliotheekstatistiek-2021 staat een ul-element in de HTML waarin alleen a-elementen zijn genest. De tekst 'Leeswijzer Dossier Bibliotheekstatistiek 2021' staat bijvoorbeeld in deze lijst. In een ul-element mogen alleen li-elementen zijn genest. De huidige opmaak van de lijst kan problemen opleveren voor hulpsoftware. Zorg dat deze lijst correct is opgemaakt. Dat kan bijvoorbeeld door li-elementen in het ul-element te nesten, in de li-elementen kunnen de a-elementen worden genest.

Bevinding 19: De PDF www.bibliotheeknetwerk.nl/sites/default/files/documents/… bevat meerdere problemen:

Bevinding 20: In de PDF www.bibliotheeknetwerk.nl/sites/default/files/documents/bibliotheekmonitor-_wsob_2021_-_personeel_-… komen meerdere problemen voor:

Bevinding 21: Advies: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws/2-nieuwe-spreektaal-programmas-in-trefpunt-leermiddelen staat de visueel verbogen tekst 'Inhoudsblokken'. Het is niet duidelijk waar deze tekst voor is, het is bijvoorbeeld geen kop voor onderstaande content of opgemaakt als een kop. Mogelijk is deze tekst verwarrend voor gebruikers van voorleessoftware. Om deze reden is het beter om de visueel verbogen tekst te verwijderen.
Deze visueel verbogen tekst komt ook voor op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/evenement/walktalk-kick-start-0.

1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 22: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/ staan blokken content die linken naar een artikel. Deze blokken bevatten een afbeelding, datum en kop, die in deze volgorde in de HTML zijn geplaatst. Screenreaders lezen de afbeelding en datum voor, vóór de bijbehorende kop. Hierdoor is het voor screenreadergebruikers lastig te bepalen welke afbeelding en datum bij welke kop hoort. Los dit probleem op door in de HTML de afbeelding en datum onder de kop te plaatsen. Visueel mag de huidige volgorde van de content worden aangehouden. Deze blokken komen ook voor op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/digitaal-burgerschap.
Een soortgelijk probleem komt ook voor op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws bij de nieuwsberichten, hier staat de afbeelding dat bij het nieuwsbericht hoort boven de kop van het bericht in de HTML.

Bevinding 23: De volgorde waarin content in de codelaag van PDF www.bibliotheeknetwerk.nl/sites/default/files/documents/… is geplaatst klopt niet. Op pagina 3 is bijvoorbeeld de kop 'Introductie oogsten en borgen' geplaatst in de codelaag ná de daaropvolgende content. Hierdoor wordt de kop pas ná de inhoud van de pagina voorgelezen. Zorg ervoor dat content in een logische volgorde in de codelaag is geplaatst.

1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 24: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/contact-bnetwerk staat een contactformulier. In dit formulier moeten persoonlijke gegevens ingevuld worden, waaronder een naam, e-mailadres en telefoonnummer. Voor deze invoervelden is een autocomplete attribuut nodig bij de input-elementen. Dit zorgt ervoor dat browsers, maar ook hulpsoftware, ondersteuning kunnen geven bij het invullen van deze invoervelden. Dit kan door bijvoorbeeld de invoervelden al automatisch in te vullen. Het autocomplete attribuut ontbreekt op dit moment bij deze invoervelden. Bij het invoerveld voor e-mail moet bijvoorbeeld autocomplete=”email” gebruikt worden.
Op de volgende pagina is meer informatie te vinden over de toepassing van dit attribuut en welke waardes verplicht zijn om te gebruiken. Zie: www.w3.org/TR/WCAG21/.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 25: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/contact-bnetwerk staat de witte tekst 'Verzenden' voor een gele achtergrond (HEX #CBA052). Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 2,4:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 26: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/digitaal-burgerschap staat blauwe tekst (HEX #386EBB) op een beige achtergrond (HEX #ECDCC8), bijvoorbeeld de tekst 'spreekuur'. Deze teksten hebben een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 3,8:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 27: Op elke pagina staat een zoekbalk. De placeholdertekst is grijs (HEX #797A7A) en heeft kleurcontrast van 4,3:1. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn. Juist hier is de bezoeker afhankelijk van de placeholdertekst omdat de rand van het invoerveld grotendeels ontbreekt.

Bevinding 28: In het formulier op pagina https//www.bibliotheeknetwerk.nl/contact-bnetwerk staan sterretjes om aan te geven dat velden zijn verplicht. De rode kleur van de sterretjes (HEX #EC3A21) heeft kleurcontrast van 4,0:1. Dit valt onder tekst waarvoor een minimum contrast van 4,5:1 is vereist.

Bevinding 29: In de PDF www.bibliotheeknetwerk.nl/sites/default/files/documents/… wordt gebruikgemaakt van oranje tekst (HEX #FF7320) op een witte achtergrond (en andersom). Het contrast van deze teksten is te laag. De contrastverhouding is hier 2,7:1, waar dat minimaal 4,5:1.

Bevinding 30: In de PDF www.bibliotheeknetwerk.nl/sites/default/files/documents/bibliotheekmonitor-_wsob_2021_-_personeel_-… komt vanaf pagina drie blauwe tekst (HEX #366EDC) in tabellen voor die op een lichtblauwe achtergrond (HEX #EAF7F7) staat. Zie tabel onder punt 3. Het kleurcontrast is 4,3:1. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn.

1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 31: Advies: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/toegankelijkheid staat een afbeelding van de status toegankelijkheid van de website. De informatie op deze afbeelding verder niet beschikbaar op deze pagina. De informatie is wel te vinden door een link op de pagina te volgen, maar het is beter als bezoekers de informatie op de afbeelding op dezelfde pagina kunnen vinden.

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 32: Wanneer bezoekers bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels inzoomen tot 400%, verschijnt er op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/sitemap.xml een horizontale scrollbalk. Dit komt doordat er een tabel op de pagina staat. Tabellen zijn een uitzondering op dit succescriterium, bij deze elementen mag een horizontale scrollbalk verschijnen. Echter, deze scrolbalk moet op het element worden geplaatst en mag niet op de hele pagina staan. Zorg ervoor dat er een horizontale scrollbalk op de tabel komt te staan wanneer bezoekers inzoomen en dat deze scrollbalk niet meer op de hele pagina staat.

Bevinding 33: Wanneer bezoekers bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels inzoomen tot 125% op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/lezen-leesbevordering-volwassenen, verdwijnen de sluitknoppen in de uitklapbare menu-items. Hierdoor kunnen toetsenbordgebruikers de uitklapbare menu's niet sluiten, terwijl deze voor andere content staan. Zorg ervoor dat de sluitknoppen niet verdwijnen wanneer bezoekers inzoomen op een pagina.
Dit komt voor op meerdere pagina's, bijvoorbeeld op www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws, www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws/2-nieuwe-spreektaal-programmas-in-trefpunt-leermiddelen en www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws/update-netwerkagenda-2023-oogsten-en-borgen-beschikbaar.

Bevinding 34: Wanneer bezoekers bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels inzoomen tot 400% op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/lezen-leesbevordering-volwassenen, verschijnt er een horizontale scrollbalk op de pagina. Dit komt doordat een menu-item in het hoofdnavigatiemenu buiten de schermweergave valt. Bezoekers moeten kunnen inzoomen op een pagina tot 400% zonder dat hier een horizontale scrollbalk verschijnt. Zorg er daarom voor dat het navigatiemenu niet buiten de schermweergave valt, bijvoorbeeld door deze achter een knop te plaatsen zoals gebeurt op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/wanneer hierop wordt ingezoomd.
Dit probleem komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws en op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws/2-nieuwe-spreektaal-programmas-in-trefpunt-leermiddelen.

Bevinding 35: Wanneer bezoekers op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/publicaties/dossier-bibliotheekstatistiek-2021 inzoomen tot 400% bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels, valt de tekst 'BIBLIOTHEEKSTATISTIEK' voor een deel buiten de schermweergave. Hierdoor is de tekst niet goed te lezen. Zorg ervoor dat teksten niet buiten de schermweergave vallen als bezoekers inzoomen op een pagina.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 36: Wanneer bezoekers met het toetsenbord over www.bibliotheeknetwerk.nl/ navigeren, wordt op sommige elementen een gele focusrand geplaatst (HEX #FFBC40). Op een witte achtergrond heeft deze focusrand onvoldoende contrast. De contrastverhouding is hier 1,6:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn.
Wanneer focus wordt geplaatst op elementen in de footer van de pagina wordt ook de gele focusrand gebruikt. Op de grijsgroene achtergrond van de footer (HEX #E3E8E3) heeft de gele focusrand een contrastverhouding van 1,3:1. Ook wanneer focus is geplaatst op het logo 'KB Nationale Bibliotheek' heeft de gele focusrand onvoldoende contrast op de achtergrond (HEX #CBA052), hier is de contrastverhouding 1,4:1.
Deze gele focusrand wordt ook gebruikt op andere pagina's, bijvoorbeeld op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/contactpersonen-voor-openbare-bibliotheken en pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/publicaties/dossier-bibliotheekstatistiek-2021.

Bevinding 37: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken hebben sommige berichten een aantal sterretjes. Zie bijvoorbeeld “Leermiddelen”. De kleur van deze icoontjes is lichtgrijs (HEX #D6D5D7). Dit zorgt voor onvoldoende contrast: 1,5:1. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 38: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws staan uitklapbare knoppen, zoals 'Datum' en 'Sectie / Thema'. Deze knoppen zijn niet te bedienen met het toetsenbord, hierdoor kunnen toetsenbordgebruikers de content onder de knoppen niet zichtbaar maken. Zorg ervoor dat deze knoppen te bedienen zijn met het toetsenbord.
Soortgelijke knoppen die ook niet te bedienen zijn met het toetsenbord staan ook op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken.
Wanneer bezoekers inzoomen op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws verdwijnen de filters achter de knop 'Verfijn de resultaten'. Deze knop is niet te bedienen met het toetsenbord, het is namelijk niet mogelijk om focus te plaatsen op de knop. Zorg ervoor dat toetsenbordgebruikers deze knop kunnen bedienen.

2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 39: Het formulier op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/contact-bnetwerk maakt alleen gebruik van HTML5-veldcontroles. Deze foutmeldingen worden niet door alle browsers en hulpsoftware even goed ondersteund. De melding blijft te kort in beeld staan. Zorg voor foutmeldingen die in beeld blijven staan totdat een bezoeker ze afsluit.

2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 40: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/ is een skiplink aanwezig waarmee toetsenbordgebruikers content wat op meerdere pagina wordt gehaald kunnen overslaan. Deze skiplink verwijst naar een punt op de pagina dat na de H1 kop 'BNETWERK' komt. Hierdoor kunnen toetsenbordgebruikers die het scherm niet kunnen zien deze kop missen. Daarnaast verwijst de skiplink naar een leeg element. De screenreader leest niets voor. Zorg ervoor dat de skiplink verwijst naar een punt voor de eigen content van de pagina.
Dit probleem komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/contactpersonen-voor-openbare-bibliotheken, www.bibliotheeknetwerk.nl/publicaties/dossier-bibliotheekstatistiek-2021 en www.bibliotheeknetwerk.nl/over-deze-website.

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 41: In de PDF www.bibliotheeknetwerk.nl/sites/default/files/documents/bibliotheekmonitor-_wsob_2021_-_personeel_-… is de titel niet ingesteld. De bestandsnaam wordt getoond. Het document heeft als titel “bobliotheekmonitor-_wsob_2021_-_personeel_-pdf.pdf.’ Voor gebruikers van hulpsoftware is het voor de navigatie tussen documenten belangrijk dat de titel duidelijk maakt waar ze zijn. Wanneer een pdf geen titel heeft wordt de bestandsnaam getoond, deze is niet altijd even duidelijk.

2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 42: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws staan uitklapbare knoppen, bijvoorbeeld de knop 'Datum'. Onder deze knoppen zitten selectievakjes. Wanneer de knoppen zijn ingeklapt is het voor toetsenbordgebruikers alsnog mogelijk om focus te plaatsen op de visueel verborgen selectievakjes. Hierdoor weten ziende toetsenbordgebruikers niet welke elementen focus hebben. Zorg ervoor dat focus alleen geplaatst wordt op elementen die visueel zichtbaar zijn, of laat de knoppen automatisch uitklappen wanneer focus wordt geplaatst op de selectievakjes. Zorg er dan wel voor dat bezoekers deze content ook weer kunnen sluiten met de escapetoets. Dit probleem komt ook voor op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken.

Bevinding 43: Wanneer bezoekers inzoomen op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws verdwijnen de filters achter de knop 'Verfijn de resultaten'. Voor toetsenbordgebruikers is het mogelijk om focus te plaatsen op de selectievakjes die achter deze knop verborgen zijn. Dit kan verwarrend zijn, ziende toetsenbordgebruikers weten namelijk niet welk element focus heeft. Zorg ervoor dat focus alleen geplaatst wordt op zichtbare elementen.

Bevinding 44: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/lezen-leesbevordering-volwassenen staan twee links: 'Algemeen' en 'Onderzoek'. Als de bezoeker op de link ‘Onderzoek’ op Enter drukt, gaat de focus niet naar de inhoud die onder deze link staat, maar begint bovenaan de pagina. Dit is geen logische focusvolgorde.

Bevinding 45: Wanneer bezoekers bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels inzoomen tot 125%, verdwijnt het navigatiemenu achter een knop. Wanneer toetsenbordgebruikers het menu openen staat er een venster over de hele pagina. Voor toetsenbordgebruikers is het nog mogelijk om focus te plaatsen op de achterliggende pagina. Hierdoor kunnen ze niet zien welk element focus heeft. Zorg ervoor dat focus binnen het venster blijft tot de bezoeker het afsluit, of dat het venster automatisch inklapt zodra de focus hieruit wordt gehaald.
Ook is het bij dit menu mogelijk om focus te plaatsen op de menu-items terwijl het menu nog is ingeklapt. Hierdoor weten ziende toetsenbordgebruikers niet welk element focus heeft. Zorg ervoor dat focus niet wordt geplaatst op elementen die verborgen zijn.

Bevinding 46: Wanneer bezoekers bij een schermbreedte van 1280 bij 1024 pixels inzoomen tot 125%, verdwijnt het navigatiemenu achter een knop. Toetsenbordgebruikers kunnen de menu-items in dit menu uitklappen, dan is er een submenu geopend wat voor de andere menu-items staat. Terwijl dit submenu is uitgeklapt kunnen bezoekers focus plaatsten op de niet meer zichtbare menu-items, zoals 'Landelijke voorzieningen' en 'Beleid'. Hierdoor weten ziende toetsenbordgebruikers niet welk elementen focus heeft., Een mogelijk oplossing voor dit probleem is om ervoor te zorgen dat het submenu inklapt zodra hier focus uit wordt gehaald.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 47: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/evenement/walktalk-kick-start-0 staat een link die visueel gelabeld is met het icoon 'ICS'. Deze link heeft geen toegankelijke naam (zie ook succescriterium 4.1.2). Doordat de link geen toegankelijke naam heeft kan het linkdoel niet worden bepaald voor gebruikers van voorleessofware. Ze weten bijvoorbeeld niet waar deze link naar verwijst. Zorg ervoor dat deze link een toegankelijke naam krijgt waarin het linkdoel staat aangegeven. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van aria-label op het a-element.

Bevinding 48: Onder het artikel op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/bookmarks staat een icoon met een kruisje erop. In de HTML is dit een link (a-element). Aan het icoon van een kruisje kan de bezoeker afleiden dat hiermee iets kan worden afgesloten. De verborgen tekst van de link is ‘Bewaar’. Het title-attribuut op de link luidt ‘Verwijder deze pagina uit uw bladwijzers’. Dit is verwarrend en verklaart het linkdoel van de link niet. Zorg voor een duidelijk linkdoel.

Bevinding 49: Onder het kopje van een artikel op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/bookmarks staat een lege link zonder tekst of alternatief om het linkdoel aan te geven. Zorg voor een duidelijk linkdoel of verwijder deze link omdat het naar dezelfde bron verwijst als de kop van het artikel.

Bevinding 50: Advies: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/toegankelijkheid staat de link 'Op deze pagina'. Uit de context van de zin/tekst is het linkdoel te achterhalen. Toch is het beter wanneer uit de linktekst het linkdoel te halen is. Op deze manier is het linkdoel ook duidelijk wanneer bezoekers gebruikmaken van een linklijst, wat bijvoorbeeld door screenreadergebruikers wordt gebruikt.

Bevinding 51: Advies: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/digitaal-burgerschap staan logo's die zijn opgemaakt als links, deze logo's staan onder de tekst 'In opdracht van Stichting Pica; in samenwerking met'. Binnen het a-element van deze links is de visueel verbogen tekst 'logo' en 'afbeelding' geplaatst én een img-element met een alt-tekst. Het is voldoende als deze links alleen een toegankelijke naam hebben die de alt-tekst op de afbeelding is, de tekst 'logo' en 'afbeelding' zijn overbodig en maken het linkdoel onduidelijk. Verwijder daarom de teksten 'logo' en 'afbeelding' uit de a-elementen.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 52: Wanneer bezoekers met het toetsenbord over pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/ navigeren, is het niet zichtbaar wanneer focus is geplaatst op bepaalde elementen. Bijvoorbeeld wanneer focus is geplaatst op de links onder 'Het laatste nieuws' en 'Agenda' of op de link 'Basisvaardigheden volwassenen', wordt niet aangegeven met een visuele indicator. Zorg ervoor dat focus altijd wordt aangegeven met een visuele indicator, bijvoorbeeld door een focusrand te gebruiken. De focus is niet zichtbaar op het logo links boven elke pagina.
Op verschillende pagina's hebben elementen ook geen zichtbare focus, bijvoorbeeld op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/lezen-leesbevordering-volwassenen, www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws/2-nieuwe-spreektaal-programmas-in-trefpunt-leermiddelen, www.bibliotheeknetwerk.nl/digitaal-burgerschap, www.bibliotheeknetwerk.nl/publicaties/dossier-bibliotheekstatistiek-2021 en www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken.

Bevinding 53: Advies: Wanneer focus wordt geplaatst op het logo 'KB Nationale Bibliotheek' onderaan pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/ wordt de focusrand niet helemaal om het logo geplaatst. De focusrand valt deels weg, en staat deels over het logo. Hierdoor is het voor sommige toetsenbordgebruikers mogelijk niet duidelijk dat het element focus heeft. Zorg ervoor dat de focusrand om het element dat focus heeft staat, nier er overheen.

2.5 Input modaliteiten

2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 54: Bovenaan onder andere www.bibliotheeknetwerk.nl/ staat een zoekveld. Dit veld heeft het visuele label 'Zoek naar trefwoord(en)', maar de toegankelijke naam van het veld is 'zoekterm'. Doordat de toegankelijke naam niet overeenkomt met het visuele label is het veld lastig of niet te bedienen met spraakbesturing. Zorg ervoor dat het visuele label van het zoekveld in de toegankelijke naam staat, het liefst vooraan. Dit probleem komt ook voor bij het tweede zoekveld op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws.

Bevinding 55: Onderaan pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/ staat het logo van 'KB Nationale Bibliotheek'. De alternatieve tekst van het logo is 'kb-logo'. De afbeelding fungeert als een link en is niet met stem te bedienen, omdat de zichtbare tekst ‘KB Nationale Bibliotheek’ niet overeenkomt met de toegankelijkheidsnaam 'kb-logo'.

Bevinding 56: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken staan berichten die linken naar een detailpagina van een bericht. Elk bericht bestaat uit een afbeelding, een kop en wat tekst. De afbeelding is voorzien van alternatieve tekst die deel uitmaakt van de toegankelijkheidsnaam van de link, bijvoorbeeld de naam van de link met ‘Voorleesexpres’ is ‘Jongen en meisje kijken door een grote letter Voorleesexpres’. Deze links zijn niet met stem te bedienen. Laat de alt-attributen daarom leeg.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 57: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/sitemap.xml ontbreekt een taalaanduiding. Hierdoor wordt de pagina mogelijk niet correct weergegeven als de browsertaal anders is dan Nederlands. Ook lezen screenreaders de pagina mogelijk niet correct voor. Zorg ervoor dat de pagina een taalaanduiding krijgt door gebruik te maken van het lang-attribuut op het html-element.

3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 58: Wanneer op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/ een menu-item wordt geopend, bijvoorbeeld 'Lezen & vaardigheden', verschijnt een submenuvenster in beeld. In dit venster staat een sluitknop dat via een aria-label de toegankelijke naam 'Close' heeft gekregen. Dit is een Engelse toegankelijke naam terwijl de taalaanduiding van de pagina Nederlands is. Hierdoor wordt de toegankelijke naam van de knop niet correct uitgesproken door voorleessoftware. Zorg ervoor dat een taalwissel wordt aangegeven op het button-element, of vertaal de naam van de knop naar het Nederlands. Het is overigens beter als elementen een toegankelijke naam hebben in dezelfde taal als de hoofdtaal van de pagina. Dit probleem komt ook voor wanneer bezoekers inzoomen op de pagina en het navigatiemenu achter een knop verdwijnt. De sluitknop van dit menu heet ook 'Close'.

Bevinding 59: Via een aria-label hebben de interactieve tabelkoppen op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/sitemap.xml een Engelse toegankelijke naam gekregen. Dit komt niet overeen met de taal van de rest van de pagina. Ook is geen taalwissel aangegeven op deze elementen. Zorg ervoor dat deze elementen een Nederlandse toegankelijke naam krijgen, of dat een taalwissel wordt aangegeven op de elementen. De beste optie is om ervoor te zorgen dat elementen een toegankelijke naam hebben die in dezelfde taal is als de rest van de pagina.

Bevinding 60: Onder de nieuwsberichten op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws staat paginering. De genummerde links die hier in staan hebben via een visueel verborgen tekst het woord 'Page' in hun toegankelijke naam staan. Dit is een Engelse tekst terwijl de taalaanduiding van de pagina Nederlands is. Ook is de waarde in het title-attribuut dat op het a-elementen van deze links staat in het Engels. Vertaal de Engelse teksten naar het Nederlands zodat deze links een toegankelijke naam hebben in dezelfde taal als de hoofdtaal van de pagina.
Dit probleem komt ook voor bij de paginering op www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken.
Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken staat een aantal afbeeldingen met alternatieve tekst ‘placeholder image’. De alternatieve teksten dienen in de taal van de website te zijn.

3.2 Voorspelbaar

3.2.2 Bij input (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 61: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/nieuws staan selectievakjes waarmee bezoekers de nieuwsberichten kunnen filteren. Wanneer bezoekers een selectievakje selecteren herlaadt de pagina en komt de toetsenbordfocus weer bovenaan de pagina te staan. Dit kan verwarrend en mogelijk desoriënterend zijn voor sommige bezoekers. Maak gebruik van een knop waarmee bezoekers zelf het filteren controleren of gebruik asynchrone JavaScript-functionaliteit die de selectie aanpast. Gebruik bij dit laatste ook een "live-region" waar je aan de bezoeker duidelijk maakt dat er iets is gewijzigd (via hulpsoftware). Dit probleem komt ook voor op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken.

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 62: Het formulier op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/contact-bnetwerk maakt alleen gebruik van HTML5-veldcontroles. Deze foutmeldingen worden niet door alle browsers en hulpsoftware even goed ondersteund. De melding is vaak kortaf, onvolledig én blijft te kort in beeld staan. Ook kan de tekstgrootte niet aangepast worden, zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf foutmeldingen toe aan het formulier om dit probleem op te lossen.

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 63: In het formulier op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/contact-bnetwerk worden verplichte velden aangegeven met een * (asterisk). Nergens op de pagina staat in tekst uitgelegd wat de asterisk betekent. Dit kan verwarrend zijn voor bezoekers met bepaalde cognitieve beperkingen. Zorg ervoor dat de betekenis van informatieve iconen altijd wordt uitgelegd.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 64: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/ wordt in de HTML het id 'arrow-fill' meerdere keren gebruikt. Zorg ervoor dat elke id die gebruikt wordt in de HTML uniek is. Dubbele id's kunnen mogelijk problemen opleveren voor hulpsoftware.
Deze id wordt ook meerdere keren gebruikt op andere pagina's, bijvoorbeeld op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/contactpersonen-voor-openbare-bibliotheken en www.bibliotheeknetwerk.nl/toegankelijkheid.

Bevinding 65: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/digitaal-burgerschap is een alt-attribuut gebruikt op a-elementen, het gaat hier om de links onder de tekst 'In opdracht van Stichting Pica; in samenwerking met'. Het alt-attribuut werkt niet wanneer deze op een a-element wordt gebruikt. Verwijder daarom het alt-attribuut van de a-elementen. Als het alt-attribuut gebruikt is om de link een toegankelijke naam te geven kan beter een aria-label worden gebruikt.

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 66: Op pagina www.bibliotheeknetwerk.nl/zoeken staat paginering. Een van de items is een li-element met role=”presentation”. Door deze rol aan een li-element toe te voegen wordt zijn eigen rol overschreven. De HTML-specifictie schrijft bepaalde elementen voor die als directe kinderen van een ul-element mogen voorkomen. Dit kan de werking van de voorleessoftware verstoren.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2024-05-20 07:06:17 v2.4-011