Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website bibliotheekzuidkennemerland.nl
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
| Naam website | bibliotheekzuidkennemerland.nl |
|---|---|
| Datum | 2 december 2025 |
| Scope van de website |
Scope van de website: Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
| Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Het logo bovenaan de website toont de volledige tekst "de Bibliotheek Zuid-Kennemerland", maar de alt-tekst bevat alleen "Bibliotheek Zuid-Kennemerland".
In het tekstalternatief staat dus niet alle tekst die in het logo te zien is. Dit moet wel. Zo weten bezoekers die het plaatje niet kunnen zien, ook precies wat er staat. Verander het tekstalternatief zodat de volledige tekst van het logo erin staat: “de Bibliotheek Zuid-Kennemerland”. Als het logo geen link is, voeg dan ook het woord ‘Logo’ toe aan de alternatieve tekst.
Bevinding 2: Op alle pagina’s, zoals https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/, staan bovenaan links met pijltjesiconen om submenu’s aan te duiden, maar deze iconen hebben geen alternatieve tekst. Het pijltje is een afbeelding die informatie overdraagt ('er is een submenu'). Deze informatie moet ook beschikbaar zijn voor bezoekers die de afbeelding niet kunnen zien. Dat is op dit moment niet zo omdat alternatieve tekst ontbreekt. Dit kan opgelost worden door een alternatieve tekst toe te voegen, of door gebruik te maken van het aria-expanded-attribuut om deze informatie op een niet-visuele manier over te brengen. Zie ook criterium 4.1.2
Bevinding 3: Op pagina https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/ staan onder de koppen “E-books lenen”, “Luisterboeken lenen” en “Online cursussen” decoratieve afbeeldingen. De tekstalternatieven van deze afbeeldingen zijn "Decoratieve afbeelding". Een decoratieve afbeelding geeft geen extra informatie en moet daarom verborgen worden voor schermlezers. Dit kan op verschillende manieren. Gebruik voor afbeeldingen in een img-element een leeg alt-attribuut (alt=""). Dit probleem komt ook voor op andere pagina’s. Op pagina https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/activiteiten.html staan onder de koppen “Alle activiteiten voor volwassenen” en “Activiteiten voor kinderen” afbeeldingen met de tekstalternatief “Decoratieve afbeelding”. Op pagina https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/activiteiten/agenda/online-leesclub-a1.12012026.html staat onder de kop "Online Leesclub (niveau A1)" een decoratieve afbeelding met als tekstalternatief “Online Leesclub”. Op pagina https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/activiteiten/agenda/digitaal-sterk-spreekuur-in-haarlem-centrum-woensdag.19112025.html staat een decoratieve afbeelding met als tekstalternatief “Digitaal Sterk!-Centrum Schalkwijk”. Zie ook andere pagina's.
Bevinding 4: Op pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=werk staan onder de kop "Resultaten uit e-books" afbeeldingen. Deze afbeeldingen zijn toegevoegd via een img-element, maar het alt-attribuut ontbreekt. Een img-element moet altijd een alt-attribuut hebben. Alleen bij een decoratieve afbeelding die geen betekenis overdraagt, moet dit attribuut leeg blijven (`alt=""`). Bij een informatieve afbeelding moet het alt-attribuut een duidelijke beschrijving van de afbeelding bevatten. Op pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=konijn komt hetzelfde probleem voor.
Bevinding 5: Op pagina https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/activiteiten/agenda/digitaal-sterk-spreekuur-in-haarlem-centrum-woensdag.19112025.html staat een logo met de tekst “Buurts” dat geen tekstalternatief heeft. Als het alt-attribuut van een afbeelding leeg is (`alt=""`), negeren schermlezers de afbeelding. Een lege alt-tekst betekent: deze afbeelding is puur decoratief, geeft geen informatie. Er wordt dan dus niets voorgelezen. Daarom moeten informatieve afbeeldingen altijd een alt-tekst krijgen. Voeg een alt-tekst toe die de volledige tekst van het logo bevat. Als het logo geen link is, voeg dan ook het woord ‘Logo’ toe aan de alternatieve tekst.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 6: Op pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/ebooks/detail/Mark-Baker/Peppa-Pig-Opie-Konijn-in-de-ruimte-en-andere/digitaal-luisterboek/?itemid=%7Cuniversal%2Fazb%7CPPN%3A439482720 staat een audiobestand zonder transcriptie.
Er moet een alternatief zijn voor mensen die het geluid niet kunnen horen: de volledig uitgeschreven tekst (transcriptie). Dit is bijvoorbeeld belangrijk voor mensen die doof of slechthorend zijn. Deze tekst kan op verschillende manieren worden geplaatst. Eén manier is om de tekst direct bij de video te zetten, eventueel visueel verborgen, waarbij de bezoeker de tekst met een link zichtbaar kan maken. De tekst mag ook op een aparte pagina of in een toegankelijke pdf staan, als de link naar de pagina of pdf direct bij de video staat.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 7: Op pagina https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/klantenservice/contact.html is de volgende tekst niet opgemaakt als kop: "De Bibliotheek Zuid-Kennemerland".
Bezoekers die hulpsoftware gebruiken hebben niets aan een (tussen)kop die er wel uitziet als kop, maar niet als kop is gemarkeerd. Via de koppen op een pagina kunnen gebruikers van hulpsoftware de inhoud scannen of snel naar een bepaalde sectie navigeren. Maar dat kan alleen als de kop ook echt in de code staat. Als koppen alleen visueel als kop zijn vormgegeven (bijvoorbeeld vetgedrukt), ontstaat bovendien nog een ander probleem: de structuur van de informatie in de code wijkt dan af van de visuele structuur. Dit kan voorkomen worden door koppen altijd te markeren met het juiste HTML-element, op het juiste kopniveau: h1, h2, h3, h4, h5 of h6. Meestal is dit niveau instelbaar via de content-editor in het CMS. De HTML-code voor de kop wordt dan automatisch toegepast.
Bevinding 8: Op pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=werk wordt het huidige paginanummer in de paginering onder de zoekresultaten visueel onderscheiden, maar deze onderscheiding is niet aanwezig in de HTML-code.
Hierdoor kan een schermlezer deze informatie niet doorgeven aan de bezoeker. Dit kan opgelost worden door een verborgen tekst aan de link toe te voegen, of door het aria-current-attribuut te gebruiken.
Hetzelfde probleem doet zich voor op https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=konijn.
Bevinding 9:
Op pagina https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/activiteiten.html wordt een kop van niveau 3 direct gevolgd door een andere kop van hetzelfde niveau. Zie de kop “Nederlands leren en oefenen” en de kop van de sectie daaronder, zoals “ma 10 november 2025 Nederlands oefenen in de bibliotheek”, de kop “Bezoek de activiteiten van onze Mee-makers” en de kop van de sectie daaronder, zoals “Kidsleesclub”. Als twee koppen van hetzelfde niveau direct onder elkaar staan zonder inhoud ertussen, dan is één van de koppen niet op de goede manier gebruikt.
Bevinding 10: Op pagina https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/activiteiten/agenda/digitaal-sterk-spreekuur-in-haarlem-centrum-woensdag.19112025.html zijn de teksten “Meer over digitale vaardigheden” en “Meer activiteiten” niet bedoeld als koppen, maar ze zijn onjuist opgemaakt met een h3-element.
Het kop-element is niet betekenisvol gebruikt. De tekst die als kop is gemarkeerd, is geen echte kop. Er staat namelijk geen inhoud onder. Maar door het h3-element krijgt de tekst wel deze betekenis. Kop-elementen zijn bedoeld om structuur te geven aan de informatie op een pagina. Mensen die schermlezers gebruiken, gebruiken koppen om door de pagina te navigeren en de opbouw te begrijpen. Gebruik kop-elementen daarom niet alleen om een visueel effect te bereiken, zoals een grotere, schuin- of vetgedrukte tekst. Zorg dat de tekst die je in een kop-element zet ook echt de functie van kop of tussenkop heeft.
Verwijder het h3-element en gebruik. De gewenste stijl kun je met CSS toevoegen.
Hetzelfde probleem wordt waargenomen op pagina https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/activiteiten/agenda/kindermusical-de-notenkraker.html met teksten: “Meer Mee-maken”, “Meer kinderactiviteiten”, en “Meer activiteiten voor volwassenen”.
Bevinding 11: In het PDF-document op https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/dam/bestanden/2024-08-20-protocol-cameratoezicht-bzk.pdf staan meerdere koppen die niet zijn opgemaakt als kop. Zie bijvoorbeeld “Protocol cameratoezicht Bibliotheek Zuid-Kennemerland”, “Artikel 1. Inleiding”, “Artikel 2. Persoonsgegevens” en andere.
Op deze manier verschilt de visuele informatiestructuur van de structuur van het document in de tags. Vervang de P-tag door de H-tag, zodat de tag-structuur gelijk is aan de visuele structuur.
Bevinding 12: In het PDF-document op https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/dam/bestanden/2024-08-20-protocol-cameratoezicht-bzk.pdf staat op pagina 1 een lijst met 4 items. De juiste opmaak ontbreekt.
Inhoud die eruitziet als een lijst, moet ook in de tags zo zijn gemarkeerd. Zo krijgen blinde bezoekers dezelfde informatiestructuur door als ziende bezoekers. Een ander voordeel van het markeren van een lijst is dat schermlezers het aantal items dan aankondigen voordat ze gaan voorlezen. Markeer de lijst met een L- en Li-tags.
Bevinding 13: In het PDF-document op https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/dam/bestanden/Duurzaamheidsverklaring%20BZK%20november%202024.pdf ontbreken structurele codes, waardoor de inhoud niet toegankelijk is voor schermlezers.
Bovendien kunnen wij de pdf hierdoor niet volledig onderzoeken. Het gaat om alle succescriteria die met de pdf-codelaag te maken hebben, zoals semantische koppen en alternatieve teksten bij afbeeldingen. Als dit wordt opgelost, is het dus mogelijk dat er nieuwe toegankelijkheidsproblemen ontstaan die nu nog niet aan het licht zijn gekomen.
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 14: Op pagina https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/klantenservice/contact.html bevat een formulier invoervelden voor persoonlijke gegevens, zoals “Mijn naam is”, “Mijn e-mailadres is” en andere, maar het attribuut autocomplete ontbreekt.
Invoervelden voor persoonlijke informatie zoals achternaam, e-mailadres of telefoonnummer moeten het autocomplete-attribuut hebben. Hierdoor kunnen browsers en hulpsoftware helpen bij het invoeren. Bijvoorbeeld door de velden al automatisch in te vullen. Gebruik het autocomplete-attribuut voor alle velden waar persoonlijke informatie in moet worden gevuld. Op deze pagina staat meer informatie over autocomplete en welke waardes verplicht gebruikt moeten worden: https://www.w3.org/Translations/WCAG22-nl/#input-purposes.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 15: Op pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=werk staat de grijze tekst “resultaten 1 - 10 van 2.185 voor” met kleur HEX #999999 op een witte achtergrond. De contrastratio is te laag: 2,8:1.
Hetzelfde probleem komt voor op de pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=konijn.
Deze tekst is kleiner dan 24px en niet vetgedrukt, daarom moet het contrast minimaal 4,5:1 zijn.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 16: Wanneer de pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=werk wordt bekeken met een schermresolutie van 1280 bij 1024 pixels en ingezoomd tot 200%, zijn de navigatielinks, zoals “Activiteiten”, “Lezen”, “Leren” en andere, en de “sorteer op:”-links, zoals “relevantie”, niet zichtbaar.
Hetzelfde probleem komt voor op de pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=konijn.
Als een bezoeker inzoomt, moet alles nog werken.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 17: Er ontstaan problemen als een bezoeker inzoomt tot 400% op een scherm van 1280 bij 1024 pixels. Bij succescriterium 1.4.4 is al beschreven dat er content en/of functionaliteit verloren gaat als tot 200% wordt ingezoomd. Dat gebeurt ook als tot 400% wordt ingezoomd. Deze problemen zijn hier daarom niet nog een keer benoemd. Zorg dat de problemen niet alleen opgelost worden voor als tot 200% is ingezoomd, maar ook voor 400%.
Bevinding 18: Wanneer de pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=werk wordt bekeken met een schermresolutie van 1280 bij 1024 pixels en ingezoomd tot 400%, overlapt de “X”-knop in het zoekveld de tekst die door de bezoeker is ingevoerd. Daarnaast wordt het zoekveld te smal en zijn er slechts ongeveer drie tekens van de getypte tekst zichtbaar. Hierdoor is het voor bezoekers lastig om te zien wat ze typen, hun zoekopdracht na te lezen of fouten te corrigeren.
Hetzelfde probleem komt voor op de pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=konijn.
Bevinding 19: Wanneer de pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/detail/Stephenie-Meyer/Twilight/gedrukt-boek/?itemid=%7Cuniversal%2Fazb%7CPPN%3A397117183 wordt bekeken met een schermresolutie van 1280 bij 1024 pixels en ingezoomd tot 400%, verschijnt er een scrollbalk.
Horizontaal scrollen is niet toegestaan, ook niet als de viewport is ingesteld of ingezoomd op 320 CSS-pixels breed (voor verticale inhoud) of 256 CSS-pixels hoog (voor horizontale inhoud). Zorg ervoor dat de tekst binnen het scherm past. Alleen als scrollen in beide richtingen echt nodig is voor de betekenis of het gebruik van de inhoud mag het wel. Uitzonderingen zijn tabellen, betekenisvolle afbeeldingen en kaarten. Deze moeten leesbaar blijven, dus binnen deze elementen mag je wel scrollen.
Bevinding 20: Wanneer de pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/detail/Stephenie-Meyer/Twilight/gedrukt-boek/?itemid=%7Cuniversal%2Fazb%7CPPN%3A397117183 wordt bekeken met een schermresolutie van 1280 bij 1024 pixels en ingezoomd tot 400%, zijn in het dialoogvenster dat wordt geopend via de knop “Waar staat het?” de volgende interactieve elementen niet zichtbaar: de link met het “X”-icoon en de link “sluit”.
Als een bezoeker inzoomt, moet alles nog werken.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 21: Op de pagina’s van de website https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/ wordt in de footer een aangepaste toetsenbordfocusindicator gebruikt op de knoppen “Trek je toestemming in”/“Geef toestemming” en “Cookie-instellingen wijzigen”, zichtbaar als een oranje rand (HEX #FF7320) op een lichtoranje achtergrond (HEX #FDE5D0). De contrastratio tussen deze kleuren is 2,3:1, wat lager is dan de vereiste minimumwaarde van 3,0:1.
In de header van de website gebruiken de links “Bibliotheken” en “Klantenservice” ook een aangepaste toetsenbordfocusindicator, zichtbaar als een oranje rand (HEX #FF7320) op een witte achtergrond. De contrastratio tussen deze kleuren is 2,7:1.
Op de site wordt niet de standaard focusindicator gebruikt, maar een aangepaste versie met een (gekleurde) rand. Die aanpassing is met CSS toegevoegd. Voor de standaard focusindicator zijn geen contrasteisen in WCAG; die wordt dus altijd goedgekeurd voor dit succescriterium. Bezoekers kunnen een standaard focusindicator namelijk zelf aanpassen, naar hun eigen wensen. Maar dat kan niet meer als de focusindicator met CSS is aangepast. Daarom gelden de contrasteisen in dat geval wél. Dit moet ten minste 3,0:1 zijn.
Een vergelijkbaar probleem is te zien op andere pagina’s. Op pagina https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/ bij de links “Ontdek alles voor jeugd”, “E-books lenen bij de Bibliotheek”, “Luisterboeken lenen bij de Bibliotheek” en andere. Op pagina https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/klantenservice/contact.html bij de knop “Verzenden”. Zie ook andere pagina's.
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 22: Het hoofdmenu bevat items met submenu’s, zoals “Activiteiten”. Wanneer een bezoeker met de muis over deze items beweegt, verschijnen de submenu’s. Deze submenu’s overlappen de inhoud van de pagina.
De bezoeker moet deze content makkelijk kunnen sluiten zonder de muis te gebruiken of de toetsenbordfocus te verplaatsen. Bijvoorbeeld door de Escape-toets in te drukken. Zo kan de bezoeker snel de extra informatie verbergen en doorgaan met de belangrijkste onderdelen van de pagina.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 23: Op pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=werk wordt bij het bewegen van de muis over de secties met links in de zijbalkfilters het aantal overeenkomende items tussen haakjes naast de links weergegeven. Dit gebeurt niet bij toetsenbordfocus.
Hierdoor kunnen bezoekers die alleen met het toetsenbord navigeren het aantal overeenkomende items niet zien. Deze informatie is voor hen dus niet toegankelijk. Zorg dat deze informatie ook is weergegeven als de links toetsenbordfocus krijgt.
Hetzelfde probleem wordt waargenomen op pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=konijn.
Bevinding 24: Op pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=werk staan in de header drie links: “Activiteiten”, “Lezen” en “Leren”. Deze links zijn niet toegankelijk met het toetsenbord. Wanneer een bezoeker met het toetsenbord navigeert, wordt deze links overgeslagen. Zorg dat alle links ook met de Enter-, Return- of spatietoetsen kunnen worden bediend. Hetzelfde probleem staat op de pagina's https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=konijn, https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/ebooks/detail/Mark-Baker/Peppa-Pig-Opie-Konijn-in-de-ruimte-en-andere/digitaal-luisterboek/?itemid=%7Cuniversal%2Fazb%7CPPN%3A439482720 en https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/detail/Stephenie-Meyer/Twilight/gedrukt-boek/?itemid=%7Cuniversal%2Fazb%7CPPN%3A397117183.
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 25: Op pagina https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/klantenservice/contact.html gebruikt een formulier alleen HTML5-validatie voor de invoervelden “Ik wil graag een reactie ontvangenVerplicht”, “Jouw vraag / opmerking” en “Los deze som op. Hoeveel is zeven min één?”. Deze foutmeldingen verdwijnen te snel. Er is dus tijdslimiet ingesteld. Voeg daarom altijd zelf foutmeldingen toe aan het formulier. Controleer of er nog meer formulieren zijn die dit probleem hebben.
2.4 Navigeerbaar
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 26: In het PDF-document op https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/dam/bestanden/2024-08-20-protocol-cameratoezicht-bzk.pdf is geen titel ingesteld in de documenteigenschappen.
Zelfs als er een titel op de eerste pagina staat, moet ook in de pdf-instellingen een documenttitel ingesteld worden. Als een pdf geopend wordt in een pdf-lezer (zoals Adobe Acrobat of een browser), staat de bestandsnaam meestal bovenaan in de titelbalk, bijvoorbeeld document123.pdf. Maar als een documenttitel in de pdf-metadata is ingesteld, dan wordt die titel in plaats van de bestandsnaam getoond. Dit maakt het document toegankelijker voor bezoekers met verschillende beperkingen. Zij kunnen dan snel en gemakkelijk zien of het document relevant is. Dit kan aangepast worden in de bestandseigenschappen van het bronbestand of van het pdf-document.
Hetzelfde probleem doet zich voor bij pdf-documenten op https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/dam/bestanden/Duurzaamheidsverklaring%20BZK%20november%202024.pdf.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 27: Wanneer de website https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/ voor het eerst wordt bezocht, verschijnt er een cookiebanner. Het toetsenbord komt correct terecht op de interactieve elementen binnen de cookiebanner. De focus kan echter buiten de banner verplaatst worden terwijl deze nog openstaat. De focus verschuift dan naar de inhoud van de pagina, terwijl interactie met de pagina pas mogelijk zou moeten zijn nadat de banner is gesloten.
Een vergelijkbaar probleem wordt waargenomen op pagina’s van de website https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/ wanneer deze op een klein scherm wordt bekeken. Wanneer het mobiele menu is geopend, kan de toetsenbordfocus het open menu verlaten en verplaatst worden naar elementen op de onderliggende pagina. Ditzelfde gedrag doet zich voor wanneer het zoekpaneel wordt geopend.
Bij dit soort dialoogvensters moet de toetsenbordfocus goed worden ingesteld. Wanneer het cookie banner actief is, moet de focus binnen het banner blijven en mag deze niet op de onderliggende pagina terechtkomen. Dit kan worden opgelost door de focus binnen het banner te houden totdat de bezoeker op de sluitknop heeft geklikt of op de ESC-toets heeft gedrukt. Het is ook mogelijk om het banner automatisch te sluiten zodra de toetsenbordfocus eruit gaat.
Bevinding 28: Op pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=werk komt de toetsenbordfocus na het logo bovenaan de pagina terecht op twee onzichtbare interactieve elementen.
Hetzelfde probleem komt voor op andere pagina’s: https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=konijn, https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/detail/Stephenie-Meyer/Twilight/gedrukt-boek/?itemid=%7Cuniversal%2Fazb%7CPPN%3A397117183.
De toetsenbordfocus mag niet terechtkomen op onzichtbare interactieve elementen (links, knoppen, formuliervelden). Als dat wel gebeurt, kan een bezoeker ze onbedoeld activeren.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 29: Op pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=werk staan onder de kop "Resultaten uit e-books" links die geen inhoud hebben en daardoor geen herkenbaar doel.
Om dit op te lossen moet de link content krijgen. Dit kan bijvoorbeeld door een tekst toe te voegen in het a-element of door een aria-label toe te voegen. Zorg dat alle links een duidelijk linkdoel hebben.
Zie ook pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=konijn.
Bevinding 30: Op pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=werk missen de pagineringslinks voldoende context. Voor ziende gebruikers is het duidelijk dat "1", "2", "3", enzovoort paginanummers voorstellen, maar dit is niet duidelijk voor gebruikers met een visuele beperking of voor wie een schermlezer gebruikt.
Voor ziende bezoekers is het duidelijk dat dit paginanummers zijn, maar voor slechtziende bezoekers en bezoekers die een schermlezer gebruiken, is het niet altijd duidelijk dat dit links naar volgende pagina’s zijn. Dit kan verbeterd worden door de linkteksten aan te vullen met het (visueel verborgen) woord ‘pagina’.
Zie ook pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=konijn.
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 31: Op pagina https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/ beschrijft de kop “Snel naar...” de inhoud die volgt niet voldoende.
Teksten zoals “Snel naar”, “Direct naar”, en “Ga naar” zijn te algemeen: links leiden in principe altijd naar een andere pagina, dit weet iemand ook al zonder dat er bijvoorbeeld “Direct naar” boven staat. Zo’n soort kop geeft dus geen extra informatie of context. Dat is vooral voor bezoekers die schermlezers gebruiken een probleem. Zij laten de koppen voorlezen om snel de structuur van een pagina te begrijpen, en de inhoud te vinden die voor hen relevant is. Gebruik daarom een meer specifieke kop, die duidelijk maakt wat voor soort inhoud of functionaliteit erna komt. Bijvoorbeeld door context te geven aan de links die volgen. Denk aan een kop als “Populaire pagina’s” of “Belangrijke onderwerpen”.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 32: Op alle pagina’s van de website https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/ is de toetsenbordfocus niet zichtbaar op het keuzerondje “Catalogus” en “Site”.
De toetsenbordfocus moet altijd zichtbaar zijn op interactieve elementen zoals links, knoppen en invoervelden die met het toetsenbord focus kunnen krijgen. Bezoekers die met het toetsenbord navigeren moeten goed kunnen zien op welke plek van de pagina ze zijn. Anders weten ze niet op welk moment ze op Enter moeten drukken om een knop of link te bedienen.
Bevinding 33: Op pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=werk is de toetsenbordfocus niet zichtbaar op de links met afbeeldingen in de zoekresultaten. Zie bijvoorbeeld “Werk Martijn BaalmanAnne HammersSylvia de Groot Heupner”. Dit probleem komt ook voor bij de links onder de kop “Resultaten uit e-books”.
Hetzelfde probleem komt voor op pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=konijn.
De toetsenbordfocus moet altijd zichtbaar zijn op interactieve elementen zoals links, knoppen en invoervelden die met het toetsenbord focus kunnen krijgen.
2.5 Input modaliteiten
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 34: Op alle pagina’s van de website https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/ is de zichtbare tekst in de zoekbalk (de plaatshoudertekst) “Waar ben je naar op zoek?”, en is de toegankelijke naam van het input-element “Zoekopdracht”.
Als de toegankelijke naam van een element niet hetzelfde is als de zichtbare tekst (in dit geval de placeholder-tekst), is het voor bezoekers die gebruikmaken van spraaksoftware niet mogelijk om het element te bedienen. Zij spreken een commando uit door de zichtbare tekst voor te lezen. Als deze niet voorkomt in de toegankelijke naam die in de code staat, werkt het commando niet. Zorg dat de toegankelijke naam de zichtbare tekst bevat, en zet deze tekst het liefst vooraan in de naam. De toegankelijke naam mag ook precies hetzelfde zijn als de zichtbare tekst.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 35: In het PDF-document op https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/dam/bestanden/Duurzaamheidsverklaring%20BZK%20november%202024.pdf is de taal niet ingesteld in de metadata.
Het is belangrijk om de taal in te stellen. Dan kan hulpsoftware de informatie uit het bestand met de juiste uitspraakregels voorlezen. Dit kan worden ingesteld via de bestandseigenschappen.
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 36: Op pagina https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/klantenservice/contact.html wordt in een formulier HTML5-validatie gebruikt, waarbij standaard HTML5-foutmeldingen worden getoond wanneer het formulier leeg wordt verzonden.
Deze foutmeldingen worden niet door alle browsers en schermlezers even goed ondersteund. Elke browser toont de meldingen anders, en niet altijd op een toegankelijke manier: de melding is soms kortaf en onvolledig. Voeg daarom altijd zelf foutmeldingen toe aan het formulier. Controleer of er nog meer formulieren zijn die dit probleem hebben.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 37: Op pagina https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/klantenservice/contact.html wordt in een formulier HTML5-validatie gebruikt, waarbij standaard HTML5-foutmeldingen worden getoond wanneer het formulier leeg wordt verzonden.
Deze foutmeldingen worden niet door alle browsers en schermlezers even goed ondersteund. Elke browser toont de meldingen anders, en niet altijd op een toegankelijke manier: de melding is soms kortaf en onvolledig. Voeg daarom altijd zelf foutmeldingen toe aan het formulier. Controleer of er nog meer formulieren zijn die dit probleem hebben.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 38: Op alle pagina’s, zoals https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/, staan bovenaan links met pijltjesiconen om submenu’s aan te duiden, maar deze iconen hebben geen alternatieve tekst. Het pijltje is een afbeelding die informatie overdraagt ('er is een submenu'). Deze informatie moet ook beschikbaar zijn voor bezoekers die de afbeelding niet kunnen zien. Dat is op dit moment niet zo omdat alternatieve tekst ontbreekt. Los dit op door het attribuut aria-expanded toe te voegen aan elke hoofdlink (die de lijst bevat). Ditzelfde probleem wordt waargenomen op een klein scherm in de vaste footer bij de menu-items “Menu” en “Zoeken”.
Bevinding 39: Wanneer de website voor het eerst wordt bezocht, verschijnt er een cookiedialoogvenster. Dit dialoogvenster mist zowel een correcte rol als een toegankelijke naam.
Ditzelfde probleem wordt waargenomen bij het dialoogvenster “Cookies op deze website”, dat wordt geopend via de knop “Cookie-instellingen wijzigen” in de footer.
Schermlezers kunnen hierdoor niet doorgeven dat het om een dialoogvenster gaat, en wat de inhoud ervan is. Dit kan opgelost worden door twee attributen toe te voegen aan het dialoogvenster: een aria-label met een duidelijke beschrijving van de inhoud (`aria-label="Beschrijving van de inhoud"`) of een aria-describedby en `role="dialog"`.
Bevinding 40: Op de pagina’s van de website https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/ verschijnt bij weergave op een klein scherm een vaste footer met een navigatiemenu. Dit navigatiemenu is een lijst (`ul`) met `role="menubar"`. De vereiste kindrol ontbreekt echter bij de items in het menu. Het item “Menu” en het item met een vergrootglasicoon zijn selectievakjes. Voor sommige ARIA-rollen is een combinatie van ouder- en kindrollen nodig. Dit is voor elke rol precies beschreven in WAI-ARIA. Als deze rollen niet (volledig) in de code staan, werken de elementen niet zoals de ontwikkelaar het bedoeld heeft. En als maar een deel van de verplichte rollen aanwezig is, heeft dat geen enkel positief effect op de toegankelijkheid. Deze rol kan beter weggelaten worden, want die is hier niet nodig. Er zou veel moeten worden aangepast om het kloppend te krijgen, terwijl de lijst op zichzelf al toegankelijk is, zonder deze rol. Het beste is om de rol ‘menubar’ weg te laten. Moet deze rol toch gebruikt worden? Raadpleeg dan https://www.w3.org/WAI/ARIA/apg/patterns/menu/. Hier staat uitgelegd wat er nodig is om een toepassing met `role="menubar"` te bouwen.
In het menu dat wordt geopend via het item “Menu” is hetzelfde probleem te zien. Dit menu is een lijst (`ul`) met `role="menu"`. De items in het menu zijn echter selectievakjes.
Bevinding 41: Op pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/detail/Stephenie-Meyer/Twilight/gedrukt-boek/?itemid=%7Cuniversal%2Fazb%7CPPN%3A397117183 opent een knop met het label "Waar staat het?" een dialoogvenster dat een onjuiste rol heeft. De schermlezer herkent dit venster niet als een dialoogvenster, omdat `role="dialog"` onjuist is toegepast op een kindelement in plaats van op het element dat het dialoogvenster bevat.
Daarnaast heeft het element dat het dialoogvenster bevat een `aria-labelledby`-attribuut. De waarde van dit attribuut verwijst naar een element dat zowel de zichtbare titel van het dialoogvenster “Twilight - Stephenie Meyer | gedrukt boek” als een “x”-knop bevat. Hierdoor is de toegankelijke naam die via het `aria-labelledby`-attribuut wordt doorgegeven: “sluit Twilight - Stephenie Meyer | gedrukt boek”. De toegankelijke naam moet alleen afkomstig zijn van de kop. Voor meer informatie over hoe een dialoogvenster toegankelijk gemaakt kan worden, raadpleeg de pagina: https://www.w3.org/WAI/ARIA/apg/patterns/dialog-modal/.
Ditzelfde probleem wordt waargenomen bij het dialoogvenster “U heeft 1 item op uw lijst:”. Dit dialoogvenster wordt geopend wanneer een bezoeker in de zoekresultaten op de knop “Zet op lijst” klikt en vervolgens “Afdrukken” selecteert of een optie kiest uit de keuzelijst die wordt geopend via de pijlknop naast de link “Afdrukken”.
Hetzelfde probleem komt voor op pagina’s https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=werk en https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=konijn, https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/detail/Stephenie-Meyer/Twilight/gedrukt-boek/?itemid=%7Cuniversal%2Fazb%7CPPN%3A397117183.
Bevinding 42: Op alle pagina’s van de website bibliotheekzuidkennemerland.nl heeft de zoekbalk in het bovenste menu een zoekknop met een vergrootglasicoon. Deze knop heeft geen toegankelijke naam.
Hierdoor is het voor bezoekers die een schermlezer gebruiken niet duidelijk wat deze knop doet. Geef een toegankelijke naam aan de knop.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 43: Op pagina https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=werk verschijnt na het klikken op de knop “Zet op lijst” een melding met de tekst “U heeft 1 item op uw lijst”. Wanneer de bezoeker op een andere knop “Zet op lijst” klikt, verandert het aantal naar “2”. Dit is een belangrijke statuswijziging die automatisch door schermlezers aangekondigd moet worden zodra deze verschijnt of verandert. De benodigde code om deze functionaliteit mogelijk te maken ontbreekt. Dit kan opgelost worden door een aria-live-attribute aan de melding toe te voegen.
Ditzelfde probleem komt voor op andere pagina’s https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=konijn en https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/detail/Stephenie-Meyer/Twilight/gedrukt-boek/?itemid=%7Cuniversal%2Fazb%7CPPN%3A397117183.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Home:
https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/ - Contact:
https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/klantenservice/contact.html - Zoekresultaat Catalogus werk:
https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=werk - Zoekresultaat Catalogus konijn:
https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/?q=konijn - Pagina niet gevonden:
https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/test.html - Peppa Pig - Opie Konijn in de ruimte en andere verhaaltjes:
https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/ebooks/detail/Mark-Baker/Peppa-Pig-Opie-Konijn-in-de-ruimte-en-andere/digitaal-luisterboek/?itemid=%7Cuniversal%2Fazb%7CPPN%3A439482720 - Twilight:
https://zoeken.bibliotheekzuidkennemerland.nl/detail/Stephenie-Meyer/Twilight/gedrukt-boek/?itemid=%7Cuniversal%2Fazb%7CPPN%3A397117183 - Lid worden:
https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/klantenservice/lidmaatschap.html - Agenda:
https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/activiteiten.html - Online Leesclub (niveau A1):
https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/activiteiten/agenda/online-leesclub-a1.12012026.html - Digitaal Sterk! spreekuur in Haarlem Centrum:
https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/activiteiten/agenda/digitaal-sterk-spreekuur-in-haarlem-centrum-woensdag.19112025.html - Kindermusical: De Notenkraker (7+):
https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/activiteiten/agenda/kindermusical-de-notenkraker.html - Tarieven:
https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/klantenservice/lidmaatschap/tarieven.html - Privacyverklaring:
https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/over-ons/privacyverklaring.html - 2024-08-20-protocol-cameratoezicht-bzk.pdf:
https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/dam/bestanden/2024-08-20-protocol-cameratoezicht-bzk.pdf - Duurzaamheid en de Bibliotheek:
https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/over-ons/organisatie/duurzaamheidsbeleid.html - Duurzaamheidsverklaring BZK november 2024.pdf:
https://www.bibliotheekzuidkennemerland.nl/dam/bestanden/Duurzaamheidsverklaring%20BZK%20november%202024.pdf
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.