Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website CBS


Onderzoeker
Kaylee, Swink; Yulia, Swink
Datum
24 april 2023
Opdrachtgever
CBS

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website CBS voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 25 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website cbs.nl is onderzocht tussen 6 en 24 april 2023. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.

Content op de website cbs.nl is voor een dele al toegankelijk; veel elementen zijn te bedienen met het toetsenbord, de meeste decoratieve afbeeldingen hebben een alternatieve tekst en er zijn bijna geen teksten met weinig contrast op de website. Toch zijn er een aantal problemen gevonden die ervoor zorgen dat de website minder goed te bedienen is door mensen met een beperking. De meest opvallende bevindingen zijn:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website CBS
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek vallen:
Buiten de scope van het onderzoek vallen:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 9 11 0
2 Bedienbaar 9 8 0
3 Begrijpelijk 7 3 0
4 Robuust 0 3 0
Totaal 25 25 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepagina staat boven de kop 'Investeringen groeien met ruim 5 procent in februari' een svg afbeelding. Deze is nu niet verborgen voor hulpsoftware. Voeg aria-hidden=true toe om dit op te lossen.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/over-ons/contact staat de afbeelding 'Bel met Teletolk'. De alternatieve tekst van deze afbeelding is 'Logo teletolk'. Zorg ervoor dat wanneer afbeeldingen tekst bevatten, alle tekst op de afbeelding voorkomt in de alternatieve tekst. Er zijn overigens meerdere bevindingen die gaan over deze afbeelding, zie ook succescriterium 1.4.5 en 2.5.3.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/over-ons/contact staat een afbeelding met de alternatieve tekst 'Contact'. Deze alternatieve tekst omschrijft niet wat er op de afbeelding is te zien. De afbeelding kan ook als decoratief worden beschouwd en heeft daarom geen alternatieve tekst nodig. Los dit probleem op door de alternatieve tekst aan te passen, of geef de afbeelding een leeg alt-attribuut zodat hulpsoftware het als decoratief beschouwd.

In het contactformulier op www.cbs.nl/nl-nl/over-ons/contact/contactformulier zijn verplichte velden met een asterisk (*) aangegeven. Deze asterisken hebben een alternatieve tekst nodig omdat ze niet door alle voorleessoftware worden voorgelezen. Het is al voldoende om op de input-elementen van de formuliervelden het required-attribuut te plaatsen.
Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking wordt een asterisk ook gebruikt om informatie over te brengen.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij hebben drie afbeeldingen de alternatieve tekst 'In de regionale Monitor Brede Welvaart wordt de brede welvaart van gemeentes, provincies en COROP-gebieden in kaart gebracht.'. Deze alternatieve tekst omschrijft niet wat er op deze afbeeldingen is te zien. Deze afbeeldingen kunnen als decoratief worden beschouwd en hebben daarom geen alternatieve tekst nodig. Los dit probleem op door of de afbeeldingen een goede alternatieve tekst te geven, of maak de afbeeldingen decoratief door deze een leeg alt-attribuut te geven.

De grafieken op pagina www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/13/economisch-beeld-opnieuw-wat-negatiever zijn opgemaakt als svg-afbeeldingen. Screenreaders lezen de tekst in de grafieken voor, bijvoorbeeld de getallen langs de y-as en de jaartallen langs de x-as. Het kan verwarrend zijn voor screenreadergebruikers als deze teksten worden voorgelezen. Omdat er een toegankelijk alternatief is voor de grafieken (de tabellen) is een mogelijke oplossing voor dit probleem het verbergen van de grafieken door aria-hidden op het svg-element te plaatsen.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/welvaart-in-coronatijd/veiligheid staat een afbeelding van de tekst 'Vragen en antwoorden coronacrisis'. Deze afbeelding heeft geen alternatieve tekst, hierdoor is de tekst op de afbeelding niet beschikbaar voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien. Ook heeft de link waarmee de afbeelding is opgemaakt geen toegankelijke naam (zie succescriteria 2.4.4. en 4.1.2). Het is overigens niet toegestaan om afbeeldingen van tekst op een pagina te gebruiken, zie succescriteria 1.4.5. Los dit probleem op door de tekst in de afbeelding als HTML tekst op de pagina te plaatsen.

Advies: Op de homepage staan boven de koppen afbeeldingen met wisselende alt-teksten. Sommige zijn decoratief (alt=""), andere hebben een beschrijving als 'Een vrouw koopt aubergines bij een groentewinkel, waar de verse groente buiten ligt uitgestald'. Omdat de afbeelding ook als decoratief kan worden beschouwd mag de afbeelding een leeg alt-attribuut krijgen zodat deze verborgen is voor hulpsoftware. Zorg ervoor dat de afbeelding verborgen wordt of een goede alternatieve tekst krijgt.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/statline/info-over-statline staat een video die geen ondertiteling heeft. Hierdoor is de video mogelijk moeilijk te volgen voor mensen met een auditieve beperking. Zorg ervoor dat video's altijd een ondertiteling hebben.


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Voor de video op pagina www.cbs.nl/nl-nl/video/fa3dd282309246feb6c907cc6d166a92 staat een video waarin tekst in beeld komt te staan. Niet alle teksten in beeld komen voor in het audiospoor, bijvoorbeeld de tekst 'Internationaal' rond 1:05 en de percentages in beeld rond 5:42. Ook komt er op het eind van de video een logo met tekst in beeld die niet worden genoemd in het audiospoor. Zorg ervoor dat er een uitgeschreven tekst in de vorm van een transcript aanwezig is, of voeg audiodescriptie toe aan de video om ook gelijk te voldoen aan succescriterium 1.2.5. Het is overigens beter om zowel een transcript en audiodescriptie toe te voegen als alternatief voor de video.


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/video/fa3dd282309246feb6c907cc6d166a92 staat een video waarin tekst in beeld komt te staan. Niet alle teksten in beeld komen voor in het audiospoor, bijvoorbeeld de tekst 'Internationaal' rond 1:05 en de percentages in beeld rond 5:42. Ook komt er op het eind van de video een logo met tekst in beeld die niet worden genoemd in het audiospoor. Zorg ervoor dat visuele informatie in een video terug te vinden is in het audiospoor door deze bijvoorbeeld uit te laten spreken door een voice-over of audiodescriptie toe te voegen aan de video.


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking staan blokken content met daarin koppen, zoals 'Bevolkingsteller' en 'Huishoudens'. Deze koppen zijn in de code niet opgemaakt met een kop-element. Zorg ervoor dat wanneer iets visueel een kop is dit ook in de code als zo is aangegeven.
Op andere pagina's komen ook koppen voor die niet zijn opgemaakt met het kop-element. Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/13/economisch-beeld-opnieuw-wat-negatiever zijn bijvoorbeeld de koppen van grafieken niet opgemaakt als kop, en op www.cbs.nl/nl-nl/video/fa3dd282309246feb6c907cc6d166a92 staan koppen zoals 'over het CBS' die niet zijn opgemaakt als kop.

Op pagina www.cbs.nl/en-gb/corporate/2023/12/the-covid-19-pandemic-how-did-it-affect-statistics- is de tekst 'The need for .... Welfare and Sport.' schuingedrukt gemaakt met het em-element. Hiervoor is het em-element niet geschikt. Het element heeft een semantische waarde; het geeft aan hulpsoftware aan dat een tekst met nadruk moet worden uitgesproken. Om deze reden mag het element alleen worden gebruikt op één of enkele woorden en mag het niet worden gebruikt voor de visuele opmaak van tekst. Los dit probleem op door het em-element te verwijderen en de tekst op te maken met een andere methode, bijvoorbeeld via CSS.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/abonnementen staat een groep selectievakjes met het bijschrift 'Beschikbare abonnementen *'. Deze selectievakjes zijn in de code niet gegroepeerd. Hierdoor weten bezoekers die het scherm niet kunnen zien niet dat de selectievakjes bij elkaar horen. Zorg ervoor dat de selectievakjes worden gegroepeerd, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een fieldset legend combinatie.
Dit probleem komt ook voor in de filteropties op pagina www.cbs.nl/nl-nl/zoeken.

Als op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/cijfers-op-de-kaart een thema is geselecteerd, bijvoorbeeld 'Bevolking', worden de gegevens op de kaart ook getoond in een tabel. Deze tabel heeft twee kopcellen in de eerste rij, het bereik van deze th-elementen is niet aangegeven. Hierdoor is het voor hulpsoftware moeilijk te bepalen of deze th-elementen koppen zijn voor rijen of kolommen. Geef het bereik op de th-elementen aan door gebruik te maken van het scope attribuut of id- en headers-attributen.

Wanneer bezoekers gebruikmaken van voorleessoftware zoals NVDA of Microsoft Verteller is het uitklapbare menu 'Filter op beginletter' op pagina www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/methoden/begrippen niet goed te bedienen. Het is mogelijk om de knop uit te klappen met het toetsenbord en focus te plaatsen op alle links in dit uitgeklapte menu, maar de links worden niet voorgelezen door de voorleessoftware wanneer deze focus hebben. Mogelijk komt dit doordat de uitklapbare knop is opgemaakt als een button-element met daaronder een div-element met role=listbox. De a-elementen binnen dit div-element zijn niet opgemaakt met role=option, waardoor de listbox niet goed werkt met hulpsoftware. Maak de listbox correct op om dit probleem op te lossen.

Wanneer het formulier op www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/bereken-huurverhoging-vrije-sector-huurwoning-of-bedrijfspand wordt ingevuld verschijnt er een som op de pagina. Voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien is het niet duidelijk dat in deze som een bedrag door een ander bedrag wordt gedeeld. Zorg ervoor dat de visuele weergave van de som ook duidelijk is in de code. Dit kan bijvoorbeeld door waar nu visueel een streep staat in de code de screenreader only tekst 'gedeeld door' te plaatsen. Waar de 'x' is gebruikt om vermenigvuldigen aan te geven moet dit ook worden aangevuld met een screenreader only tekst.

De PDF 'Statline Flyer' (www.cbs.nl/-/media/_pdf/2017/50/neuwe-statline-flyer.pdf) is niet gecodeerd/van tags voorzien. Hierdoor kan hulpsoftware de structuur van het document niet bepalen. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om te bepalen van koppen zijn, of informatieve afbeeldingen een alternatieve tekst hebben en wat de leesvolgorde van het document is. Zorg ervoor dat de PDF wordt voorzien van een codelaag. Omdat de PDF geen codelaag heeft kan deze niet worden getest op alle succescriteria. Houdt er daarom rekening mee dat bij het aanmaken van de codelaag nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.
Ook de PDF 'Huren aanpassen met de Consumentenprijsindex' (www.cbs.nl/-/media/cbs/infographics/huurprijsmodule/huren-aanpassen-met-de-consumentenprijsindex-(1).pdf) is niet voorzien van een codelaag.

Advies: Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/over-ons/website/toegankelijkheid staat onder de kop 'Deel deze pagina' een visuele lijst van social media iconen die werken als links. In de code zijn deze links niet opgemaakt als een lijst. Het is beter om elementen die visueel een lijst zijn ook in de code op te maken als een lijst, bijvoorbeeld door gebruik te maken van het ul-element.
Deze content komt voor op meerdere pagina's, bijvoorbeeld ook op pagina www.cbs.nl/nl-nl/cijfers en www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking.

Advies: Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/publicatieplanning wordt de H1 kop 'Publicatieplanning' in de koppenstructuur opgevolgd door de H3 kop 'Olieverbruik'. Voor de toegankelijkheid van de pagina is het beter om een logische koppenstructuur te gebruiken. Deze begint bij kopniveau 1, opgevolgd door kopniveau 2, knopniveau 3, etc. Sla geen kopniveau over.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepage staan blokken content die een afbeelding, een kop van een nieuwbericht en aanvullende informatie bevatten. Sommige van deze afbeeldingen hebben een alternatieve tekst maar in de HTML zijn de afbeelding boven de bijbehorende kop geplaatst. Wanneer een screenreader de pagina voorleest is het voor bezoekers niet te bepalen bij welke kop de afbeelding hoort. Daarom is het belangrijk dat in de HTML informatie dat bij een kop hoort daar onder is geplaatst. Een mogelijk oplossing voor dit probleem is het aanpassen van de volgorde waarin content in de HTML is geplaatst. Een andere oplossing voor dit probleem is ervoor zorgen dat de afbeeldingen geen alternatieve tekst hebben en verborgen zijn voor hulpsoftware. Dit mag omdat deze afbeelding decoratief zijn en geen alternatieve tekst nodig hebben.
Een soortgelijk probleem komt ook voor bij de blokken content op pagina www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking staat achter de tekst '2022' een asterisk (*). Deze asterisk is een verwijzing naar de voetnoot '* Voorlopige cijfers'. Bezoekers die het scherm niet kunnen zien en gebruikmaken van een screenreader kunnen de relatie tussen de verwijzing en voetnoot niet bepalen. Daarom is het belangrijk dat de informatie in de voetnoot wordt voorgelezen op de plek van de verwijzing. Dit kan bijvoorbeeld door deze informatie als tekst te plaatsen op de plek van de verwijzing, dat mag als gewone tekst of als een screenreader only tekst.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/13/economisch-beeld-opnieuw-wat-negatiever staan grafieken. Deze grafieken hebben visueel een kop die erboven staat en eventueel extra informatie, bijvoorbeeld de kop 'Conjunctuurklokindicator (ongewogen gemiddelde van de indicatoren in de Conjunctuurklok)'. In de HTML zijn deze koppen onder de grafiek geplaatst, waardoor screenreaders eerst de grafiek voorlezen en daarna de beschrijvende kop. Dit kan verwarrend zijn voor screenreadergebruikers. Plaats de kop en extra informatie in de HTML boven het svg-element van de grafiek.


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Voldoende


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Voldoende


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Advies: Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/13/economisch-beeld-opnieuw-wat-negatiever staat de grafiek 'Consumenten- en producentenvertrouwen (seizoengecorrigeerd)'. In deze grafiek staan twee lijnen, met verschillende kleuren wordt in de legenda aangegeven wat elke lijn betekent. Bezoekers die kleuren niet goed kunnen waarnemen, bijvoorbeeld vanwege kleurenblindheid, kunnen mogelijk het onderscheidt tussen de twee lijnen aan de hand van de kleuren niet waarnemen. Gebruik daarom kleur niet als enige middel om de lijnen van elkaar te onderscheiden, maak bijvoorbeeld één van de lijnen een gestippelde lijn. De grafiek heeft een toegankelijk alternatief (de tabel), daarom is het niet verplicht om deze aanpassing te maken.
Dit komt ook voor bij andere grafieken, bijvoorbeeld pagina www.cbs.nl/en-gb/news/2023/04/excess-mortality-for-the-third-consecutive-year-in-2022.


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Voldoende


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op onder andere de homepage staat de knop 'Uw mening'. Na het activeren van deze knop verschijnt er een venster op het scherm met daarin de knop 'Ik wil mijn mening geven over de gehele website'. Als deze knop is geactiveerd en daarna het keuzerondje en keuzeveld zijn ingevoerd, is de link 'contactpagina' (HEX #37A1CD) zichtbaar. Op de witte achtergrond heeft deze link een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 2,9:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
Dit contrastprobleem geldt ook voor de knop 'versturen' in hetzelfde venster.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking staat een witte tekst op een oranje achtergrond (HEX #DE8601). Deze tekst heeft onvoldoende contrast. De contrastverhouding is hier 2,7:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn voor grote tekst (vanaf 14pt en dikgedrukt of vanaf 18pt) en 4,5:1 voor kleine tekst.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/over-ons/contact staat een afbeelding van de tekst 'Bel met Teletolk'. Omdat dit een afbeelding is wordt de tekst niet voorgelezen door screenreader. Ook is het niet mogelijk om de tekstgrootte of stijl aan te passen voor mensen met slecht zicht of dyslexie. Vermijd daarom het gebruik van afbeeldingen van tekst en plaats dit als HTML tekst op de pagina.
Een soortgelijk probleem komt ook voor bij de afbeelding van de tekst 'Vragen en antwoorden coronacrisis' op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/welvaart-in-coronatijd/veiligheid.

Opmerking: Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/over-ons/website/toegankelijkheid staat een afbeelding met daarin tekst, de afbeelding is ook opgemaakt als een link. De informatie die op de afbeelding staat is te vinden door de link te volgen, maar verder is de informatie op de afbeelding niet te vinden op deze pagina. Het is beter om de tekst in de afbeelding ook als gewone HTML-tekst op de pagina te plaatsen.


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer op de homepage wordt ingezoomd tot 400% bij een schermbreedte van 1280x1024px, verdwijnt het navigatiemenu achter een knop vanaf 150%. Binnen dit menu is het voor toetsenbordgebruikers niet meer mogelijk om bepaalde menu-items uit te klappen, bijvoorbeeld 'Cijfers'. Focus wordt alleen op de link geplaats, er is geen knop meer waarmee bezoekers het menu-item kunnen uitklappen. Een mogelijk oplossing voor dit probleem is om een knop toe te voegen aan het menu waarmee bezoekers de menu-items kunnen uitklappen. In de code is zo een knop aanwezig, maar deze is verborgen (voor hulpsoftware) door de CSS-eigenschap display: none;.

Wanneer op pagina www.cbs.nl/nl-nl/publicatieplanning wordt ingezoomd tot 400% bij een schermbreedte van 1280x1024px, verdwijnt vanaf 250% een kolom uit de tabel op de pagina. Het gaat hierbij om de kolom 'Verslagperiode'. Content op een pagina mag niet verdwijnen wanneer bezoekers inzoomen. Zorg ervoor dat deze kolom in de tabel blijft staan wanneer bezoekers inzoomen op de pagina.

Wanneer bezoekers op de homepage inzoomen tot 400% bij een schermbreedte van 1280x1024px, staat de knop 'Uw mening' over andere content, bijvoorbeeld voor de hamburgermenuknop. Hierdoor zijn knoppen moeilijk te bedienen en zijn teksten slechter leesbaar. Zorg ervoor dat de knop 'Uw mening' niet over andere content komt te staan wanneer bezoekers inzoomen.
Dit probleem komt voor op meerdere pagina's, bijvoorbeeld op pagina www.cbs.nl/nl-nl/publicatieplanning en www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/welvaart-in-coronatijd/veiligheid.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/cijfers-op-de-kaart verdwijnt de kaart als bezoeker inzoomen tot 400% bij een schermbreedte van 1280x1024px, dit gebeurt vanaf 300%. De kaart en bijbehorende informatie, zoals filteropties en de toegankelijke tabel, zijn niet meer beschikbaar en bedienbaar in ene ingezoomde weergave. Zorg ervoor dat content beschikbaar is wanneer bezoekers inzoomen op de pagina.

Opmerking: Wanneer bezoekers inzoomen op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/cijfers-op-de-kaart is het venster waar de kaart, toegankelijke tabel en informatie in wordt getoond erg klein. Ook staat de knop 'Filteren' deels voor deze content. Hierdoor is de content op deze pagina slecht leesbaar voor bezoekers die moeten inzoomen, bijvoorbeeld vanwege slecht zicht of kleurenblindheid.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking staat de meerkeuzevraag 'Heeft deze informatie u geholpen? *'. Wanneer met het toetsenbord focus wordt geplaatst op de meerkeuzeopties 'Ja' en 'Nee' wordt dat aangegeven met een blauwe focusrand (HEX #A0D1FA). Het contrast van deze focusrand op de witte achtergrond is te laag. De contrastverhouding is hier 1,6:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn.
Dit contrastprobleem komt voor op meerdere pagina's, bijvoorbeeld op pagina www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/08/economie-groeit-het-sterkst-in-regio-haarlemmermeer en www.cbs.nl/en-gb/news/2023/04/excess-mortality-for-the-third-consecutive-year-in-2022.

Advies: In de grafieken op pagina www.cbs.nl/en-gb/news/2023/04/excess-mortality-for-the-third-consecutive-year-in-2022 wordt een oranje kleur (HEX #F39200) gebruikt om informatie over te brengen. Op de witte achtergrond heeft deze kleur een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 2,3:1. Voor de grafiek is een toegankelijke tabel als alternatief aanwezig. Daarom is het niet nodig dat de gebruikte kleuren in de grafieken voldoende contrast hebben. Maar om de grafieken toegankelijker te maken is het beter om kleuren te gebruiken die een minimale contrastverhouding van 3:1 hebben.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Voldoende


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In het navigatiemenu op onder andere de homepage wordt content zichtbaar wanneer bezoekers met de muisaanwijzer over de menu-items gaan. Het is niet mogelijk voor bezoekers om deze content te verwijderen zonder de muisaanwijzer te verplaatsen. Zorg ervoor dat bezoekers de aanvullende content kunnen verwijderen zonder de muisaanwijzer te bewegen, bijvoorbeeld met de Escape toets.


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op onder andere de homepage staat de knop 'Uw mening'. Deze knop is niet met het toetsenbord te bedienen wanneer bezoekers gebruikmaken van voorleessoftware, zoals NVDA of Microsoft Verteller. Mogelijk komt dit doordat het element geen knop is maar een klikbaar iframe. Daarom zou een mogelijk oplossing voor dit probleem zijn om de knop op te maken met een button-element.

Op onder andere de homepage staat de knop 'Uw mening'. Na het activeren van deze knop verschijnt er een venster op het scherm met daarin de knop 'Ik wil mijn mening geven over een deel van de pagina'. Nadat deze knop is geactiveerd kunnen bezoekers die gebruikmaken van de muisaanwijzer een deel van de pagina selecteren. Voor toetsenbordgebruikers is deze functie niet aanwezig. Zorg ervoor dat deze functionaliteit ook beschikbaar is voor toetsenbordgebruikers, of zorg voor een gelijkwaardig alternatief.

In de grafieken op pagina www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/13/economisch-beeld-opnieuw-wat-negatiever staan knoppen waarmee menu's kunnen worden uitgeklapt. Deze knoppen zijn niet te bedienen met het toetsenbord, het is niet mogelijk om hier focus op te plaatsen. Een mogelijke oorzaak hiervoor is dat de knoppen onderdeel zijn van het svg-element van de grafiek en niet zijn opgemaakt met een button-element. Zorg ervoor dat deze knoppen ook te bedienen zijn met het toetsenbord.
Deze knop komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/08/economie-groeit-het-sterkst-in-regio-haarlemmermeer en www.cbs.nl/en-gb/news/2023/04/excess-mortality-for-the-third-consecutive-year-in-2022.

Wanneer een thema is geselecteerd op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/cijfers-op-de-kaart zijn filteropties naast de kaart te zien. De 'Bekijk meer' knoppen in dit filter zijn niet te bedienen met het toetsenbord. Mogelijk komt dit doordat deze knoppen niet zijn opgemaakt als knoppen maar met label- en input-elementen. Ook zijn de keuzerondjes zelf niet te bedienen met het toetsenbord, mogelijk omdat geen focus wordt geplaatst op het input-element maar op een span-elementen (zie ook succescriterium 2.4.3). Zorg ervoor dat de filteropties te bedienen zijn met het toetsenbord.

Wanneer bezoekers bij een schermbreedte van 1280x1024px inzoomen tot 400%, verdwijnt op pagina www.cbs.nl/nl-nl/longread/rapportages/2023/cbs-jaarplan-2023 vanaf 125% het sub-navigatiemenu achter een knop. Deze knop is niet te bedienen met het toetsenbord. Zorg ervoor dat alle interactieve elementen te bedienen zijn met het toetsenbord.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Voldoende


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Niet aanwezig


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Voldoende


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Behalve de homepage bevat elke pagina een skiplink waarmee herhalende content kan worden overgeslagen. Zorg ervoor dat de homepage ook een skiplink bevat zodat bezoekers op deze pagina ook de herhalende content kunnen overslaan. Het is namelijk hinderlijk voor toetsenbordgebruikers als zij elke keer dat zij de homepage bezoeker moeten navigeren door het menu en andere items in de header.

Wanneer bezoekers inzoomen tot 400% bij een schermbreedte van 1280x1024px, verdwijnt vanaf 170% de skiplink op www.cbs.nl/nl-nl/cijfers. Hierdoor is er geen mechanisme aanwezig waarmee bezoekers de herhalende content op de pagina kunnen overslaan. Zorg ervoor dat de skiplink in ingezoomde weergave ook op de pagina blijft staan.
Dit probleem komt op meerde pagina's voor, bijvoorbeeld ook op pagina www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij en www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/welvaart-in-coronatijd/veiligheid.


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Aan de hand van de paginatitel op www.cbs.nl/nl-nl/over-ons/contact kan de bezoeker niet weten op welke website hij zich bevindt. Voeg daarom de naam van de website toe aan de paginatitel.
Bij meerdere pagina's op de website ontbreekt de naam van de website in de paginatitel, bijvoorbeeld op pagina www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij en www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/cijfers-op-de-kaart.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/statline/info-over-statline kan de uitgeschreven van de video worden gedownload als een PDF. Deze PDF heeft geen documenttitel. Een documenttitel bij PDF's is belangrijk. Het geeft aan screenreadergebruikers door wat het hoofdonderwerp van het document is en het helpt lezers met navigeren wanneer meerdere documenten openstaan. Geef het bestand daarom een goede documenttitel in de documenteigenschappen.

Dit probleem komt ook voor in de volgende PDF's:

De PDF 'Huren aanpassen met de Consumentenprijsindex' (www.cbs.nl/-/media/cbs/infographics/huurprijsmodule/huren-aanpassen-met-de-consumentenprijsindex-(1).pdf) heeft een documenttitel in de documenteigenschappen, maar deze documenttitel omschrijft de inhoud van het document niet goed. Er staat bijvoorbeeld 'Microsoft Word' in de documenttitel. Ook wordt deze titel niet getoond bij het openen van het document. Pas de documenttitel aan en zorg ervoor dat deze wordt getoond bij openen, wat kan worden aangegeven in de documenteigenschappen onder 'Weergave bij openen'.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op onder andere de homepage staat de knop 'Uw mening'. Na het activeren van deze knop verschijnt er een venster op het scherm. In dit venster is het voor toetsenbordgebruikers mogelijk om focus te plaatsen op de teksten 'Uw mening telt!' en 'Dankzij uw reactie kunnen wij de website verbeteren.'. Dit zijn geen bedienbare elementen, het is alleen mogelijk hier focus op te plaatsen omdat de teksten een tabindex hebben. Zorg ervoor dat focus niet wordt geplaatst op niet-bedienbare elementen. Los dit probleem op door de tabindex op de teksten te verwijderen.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/publicatieplanning staat een tabel. Het is voor toetsenbordgebruikers mogelijk om focus te plaatsen op elke tabelrij terwijl dit geen interactief element is. Dit kan verwarrend zijn voor toetsenbordgebruikers. Zorg ervoor dat het alleen mogelijk is om focus te plaatsen op elementen die bedienbaar zijn. De reden dat focus wordt geplaatst op de tabelrijen is omdat de tr-elementen tabindex=0 hebben. Verwijder dit attribuut van de elementen om het probleem op te lossen.

Het is voor toetsenbordgebruikers mogelijk om twee keer focus te plaatsen op de selectievakjes op pagina www.cbs.nl/nl-nl/abonnementen. Eén keer is het zichtbaar dat de focus is geplaatst op het selectievakje aan de hand van een focusrand, en één keer is de focus verbogen. Mogelijk komt dit doordat er onder de input-elementen een span-element is geplaatst met tab-index=0. Dat focus twee keer wordt geplaatst op dezelfde elementen is verwarrend voor bezoekers die de pagina bedienen met het toetsenbord. Zorg ervoor dat focus maar één keer op de selectievakjes wordt geplaatst en dat de focus te allen tijde zichtbaar is door gebruik te maken van een focusrand.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/cijfers-op-de-kaart is het mogelijk om focus te plaatsen op de hele kaart terwijl dit geen interactief element is. Zorg ervoor dat focus alleen geplaatst kan worden op elementen die interactief zijn.

Wanneer een thema is geselecteerd op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/cijfers-op-de-kaart zijn filteropties naast de kaart te zien. Bij de opmaakt van de keuzerondjes in dit filter gaat er iets mis, de input-elementen van de keuzerondjes zijn uit de focusvolgorde gehaald met het attribuut tab-index=-1. In plaats van op de input-elementen wordt focus geplaatst op de span-elementen met tab-index=0 binnen de label-elementen. Voorleessoftware leest deze span-elementen voor als 'klikbaar' wanneer hier focus op wordt geplaatst, hierdoor worden de keuzerondjes niet voorgelezen. Zorg voor een opmaak die overeenkomt met de visuele weergave van de keuzerondjes. Zorg dat focus wordt geplaatst op de keuzerondjes zelf en niet op de span-elementen.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/statline/info-over-statline staat een video. Het is voor toetsenbordgebruikers mogelijk om focus te plaatsen op de hele videospeler terwijl dit geen interactief element is. Dit komt doordat er op het div-element met het aria-label 'Video Player' het attribuut tab-index=0 is geplaatst. Zorg ervoor dat focus niet wordt geplaatst op inactieve elementen.

De volgorde waarin elementen focus krijgen in de videospeler op pagina www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/statline/info-over-statline houdt geen logische volgorde aan. Na het activeren van de knop 'Afspelen' krijgt de knop om de uitgeschreven tekst te openen focus, daarna de hele videospeler, daarna de schuifregelaar en de afspeel/pauzeer knop. De afspeel/pauzeer knop moet voor de schuifregelaar focus krijgen omdat deze daar visueel voorstaat. Ook mag de hele videospeler geen focus krijgen omdat dit geen interactief element is.

Op pagina verschijnt een foutmelding dynamisch op de pagina als bezoekers het verplichte veld niet goed hebben ingevuld bij versturen. De toetsenbordfocus verplaatst niet naar het veld waar de foutmelding bij verschijnt. Hierdoor kunnen sommige bezoekers de foutmelding missen. Zorg ervoor dat de toetsenbordfocus verplaatst naar het veld waar de foutmelding bij verschijnt.

Wanneer op de homepage wordt ingezoomd tot 400% bij een schermbreedte van 1280x1024px, verandert de lay-out van de pagina vanaf 150% inzoomen. Als bezoekers met het toetsenbord over de pagina navigeren, wordt het zoekveld geopend in een apart venster wanneer deze focus krijgt. Hierbij is de achterliggende pagina nog zichtbaar, maar deze is donkerder gemaakt. Als focus uit het zoekveld wordt gehaald blijft het venster openstaan en gaat de toetsenbord focus verder op de achterliggende pagina terwijl deze slecht zichtbaar is. Zorg ervoor dat wanneer de toetsenbordfocus uit het zoekveld wordt gehaald dit venster automatisch afsluit.

Wanneer op de homepage wordt ingezoomd tot 400% bij een schermbreedte van 1280x1024px, verdwijnt het navigatiemenu achter een knop vanaf 150%. Het is voor toetsenbordgebruikers mogelijk om focus te plaatsen op de achterliggende pagina terwijl dit menu is geopend. Hierdoor weten ziende toetsenbordgebruikers niet welk element focus heeft. Een mogelijk oplossing voor dit probleem is zorgen dat het menu automatisch afsluit wanneer focus van het laatste menu-item wordt gehaald, of zorg ervoor dat focus binnen het menu blijft tot de bezoeker deze afsluit.

Wanneer op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/cijfers-op-de-kaart wordt ingezoomd tot 400% bij een schermbreedte van 1280x1024px, verdwijnen de filteropties achter een knop vanaf 150%. Met deze knop kan een venster worden geopend dat de hele pagina bedekt. Terwijl dit venster openstaat is het mogelijk om focus te plaatsen op de achterliggende pagina. Dit is vervelend voor ziende toetsenbordgebruikers. Zorg ervoor dat focus binnen het venster blijft tot de bezoeker het afsluit of dat het venster automatisch afsluit als focus eruit wordt gehaald.
Dit probleem komt ook voor bij de filteropties op pagina www.cbs.nl/nl-nl/zoeken.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking zijn blokken content opgemaakt als link doordat alle content binnen dit blok in een a-element is geplaatst. Hierdoor kloppen de toegankelijke namen van de blokken 'Bevolkingsontwikkeling' en 'Levensloop' niet. Er staan namelijk svg-afbeeldingen en verbogen cijfers in deze blokken die worden voorgelezen door screenreaders. Hierdoor geeft de toegankelijke naam niet duidelijk aan waar de link naar verwijst. Wel is geprobeerd deze verbogen tekst te overschrijven met een aria-label, maar dit aria-label is niet correct geplaatst (zie succescriterium 4.1.2). Zorg dat de links een goede toegankelijke naam hebben door de verbogen teksten ook te verbergen voor hulpsoftware, bijvoorbeeld met aria-hidden of aria-label.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/zoeken staat paginering onder de zoekresultaten. Deze links hebben de toegankelijke namen '1', '2', '3', '324' en 'Volgende'. Voor ziende bezoekers is het duidelijk dat deze links naar pagina's verwijzen, maar voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien is dat niet duidelijk. Zorg ervoor dat 'pagina' wordt toegevoegd aan de toegankelijke namen van deze links.

Op pagina www.cbs.nl/bestaatniet komt twee keer de linktekst 'homepage' voor. Een van deze links verwijst naar de Nederlandstalige homepage en de andere naar de Engelstalige homepage. Bezoekers die gebruikmaken van een linklijst, bijvoorbeeld screenreadergebruikers, kunnen het onderscheid tussen deze twee links niet maken. Zorg ervoor dat wanneer twee dezelfde linkteksten op een pagina worden gebruikt, beide links naar dezelfde pagina verwijzen. Een mogelijk oplossing voor dit probleem is door één linktekst aan te passen, pas bijvoorbeeld de link 'homepage' naar de Nederlandstalige homepage aan naar homepagina.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/welvaart-in-coronatijd/veiligheid is de afbeelding van de tekst 'Vragen en antwoorden coronacrisis' opgemaakt als link. Doordat deze afbeelding geen alternatieve tekst heeft, heeft de link geen toegankelijke naam. Hierdoor weten bezoekers die bijvoorbeeld gebruikmaken van voorleessoftware niet waar de link naar verwijst. Zorg ervoor dat de link een toegankelijke naam krijgt, bijvoorbeeld door de afbeelding een alternatieve tekst te geven.

Advies: Op de homepage zijn blokken content opgemaakt als link, bijvoorbeeld de afbeelding, kop van een nieuwsbericht en bijbehorende informatie. Omdat zoveel content is geplaatst in het a-element is de toegankelijke naam van de links erg lang. Dit kan vervelend zijn voor screenreadergebruikers die navigeren over de pagina aan de hand van een linklijst. Het is daarom beter om alleen de kop van het nieuwsartikel op te maken met een a-element, daarna kan het klikgebied van de link worden vergroot met JavaScript.
Op de homepage is ook alle tekst onder de kop 'Verwacht' opgemaakt als één link, en soortgelijke blokken content komen ook op andere pagina's voor, bijvoorbeeld op www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij.


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/video/fa3dd282309246feb6c907cc6d166a92 staat een videospeler die met een iframe-element op de pagina is geplaatst. Via het title-attribuut heeft het iframe de toegankelijke naam 'The Kaltura Dynamic Video Player' gekregen. Dit omschrijft de video in het iframe niet. Zorg ervoor dat de toegankelijke naam van de iframe de video omschrijft.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/statline/info-over-statline staat een videospeler. Deze videospeler is opgemaakt met een div-element dat het aria-label 'Video Player' heeft. Naast dat dit label Engels is omschrijft het ook de video niet. Zorg ervoor dat het label de video beschrijft en niet de videospeler.

In de videospeler op pagina www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/statline/info-over-statline staat een knop met de toegankelijke naam 'Achteruit zoeken'. Deze knop heeft geen visueel label en daardoor alleen te bedienen voor bezoekers die navigeren met het toetsenbord. Zorg ervoor dat deze knop een visueel label krijgt.

Wanneer op de homepage wordt ingezoomd tot 400% bij een schermbreedte van 1280x1024px, verdwijnt het navigatiemenu achter een knop vanaf 150%. Deze knop heeft het toegankelijke label 'Wissel navigatie'. Dit label geeft niet duidelijk aan wat de knop doet. Het lijkt namelijk of de knop de bezoeker laat wisselen van navigatie, terwijl de knop eigenlijk een menu opent. Zorg ervoor dat het label van de knop duidelijk aangeeft wat de functie is. Ook als de functie van de knop wissel moet het toegankelijke label wisselen. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer het menu is geopend, dan wordt de functie van de knop het sluiten van het menu maar blijft het label 'Wissel navigatie'.
Dit probleem komt voor op meerdere pagina's, bijvoorbeeld ook bij de tweede 'Wissel navigatie' knop op pagina www.cbs.nl/nl-nl/over-ons/contact en pagina www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/methoden/begrippen.


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Bij de vraag 'Heeft deze informatie u geholpen? *' op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking staat de knop 'Versturen'. Wanneer deze knop focus heeft is dat niet zichtbaar. Zorg ervoor dat focus altijd wordt aangegeven met een visuele indicator, bijvoorbeeld door een focusrand te gebruiken.
Deze knop staat ook op andere pagina's, bijvoorbeeld op www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/methoden/begrippen en www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/bereken-huurverhoging-vrije-sector-huurwoning-of-bedrijfspand.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/abonnementen wordt focus twee keer op de selectievakjes geplaatst, zie succescriterium 2.4.3. Een van deze keren wordt de focus niet aangeven met een visuele indicatie zoals een focusrand. Hierdoor weten ziende toetsenbordgebruikers niet welk element focus heeft. Voeg een focusrand toe om dit probleem op te lossen, of zorg ervoor dat focus niet twee keer wordt geplaatst op de selectievakjes.

Wanneer op www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/welvaart-in-coronatijd/veiligheid focus wordt geplaatst op de knoppen 'Download CSV' en 'Toon tabel' bij de grafieken 'Geregistreerde misdrijven' en 'Woninginbraken' is dat niet zichtbaar. Zorg ervoor dat focus altijd wordt aangegeven met een visuele indicator, bijvoorbeeld door een focusrand te gebruiken.

Wanneer op de homepage wordt ingezoomd tot 400% bij een schermbreedte van 1280x1024px, verdwijnt het navigatiemenu achter een hambugermenuknop vanaf 150%. Wanneer focus wordt geplaatst op deze knop is dat niet zichtbaar. Zorg ervoor dat focus altijd wordt aangegeven met een visuele indicator, door bijvoorbeeld een focusrand te gebruiken.
Dit probleem komt ook voor bij de tweede hamburgermenuknop op pagina www.cbs.nl/nl-nl/over-ons/contact en www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/methoden/begrippen.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Niet aanwezig


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Voldoende


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op onder andere de homepage staat de knop 'Uw mening'. Deze knop heeft de toegankelijke naam 'Usabilla Feedback Button'. Wanneer het visuele label van een knop niet voorkomt in de toegankelijke naam is de knop moeilijk te bedienen met spraaksoftware. Zorg er daarom voor het visuele label altijd voorkomt in de toegankelijke naam.

De afbeelding 'Bel met Teletolk' op pagina www.cbs.nl/nl-nl/over-ons/contact is opgemaakt als link. De toegankelijke naam van deze link is 'Logo teletolk'. Het visuele label van deze link komt niet voor in de alternatieve tekst. Hierdoor is deze niet goed te bedienen met spraaksoftware. Zorg ervoor dat het visuele label voorkomt in de toegankelijke naam van de link.


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet aanwezig


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Voldoende


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/statline/info-over-statline staat een videospeler. Deze videospeler is opgemaakt met een div-element dat het aria-label 'Video Player' heeft. Dit label is Engels terwijl de hoofdtaal van de pagina Nederlands is. Zorg ervoor dat elementen een label hebben die in dezelfde taal is als de taalaanduiding van de pagina, of maak gebruik van een taalwissel.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/longread/rapportages/2023/cbs-jaarplan-2023 staat de screenreader only kop 'pageNavigation'. Deze kop is in het Engels terwijl de taalaanduiding van de pagina Nederlands is. Zorg ervoor dat alle teksten (ook verborgen teksten) in dezelfde taal zijn als de hoofdtaal van de pagina, of geef een taalwissel aan op deze tekst.


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Advies: Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/methoden/begrippen staat een uitklapbaar menu 'Filter op beginletter'. Wanneer bezoekers een item in dit menu selecteren herlaadt de pagina en staat de toetsenbordfocus bovenaan de pagina. Dit kan verwarrend zijn voor sommige bezoekers omdat het menu 'Filter op beginletter' eerder lijkt op een combobox dan een echt menu. Om deze reden kunnen bezoekers verwachten dat het menu werkt als een combobox en daardoor geen wijziging van context zal plaatsvinden, zoals het verplaatsen van de focus, wanneer een item wordt geselecteerd. Daarom is het beter om ervoor te zorgen dat wanneer de pagina herlaadt de focus begint op de uitklapbare knop 'Filter op beginletter' in plaats van boven aan de pagina.


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers een verplicht veld op pagina www.cbs.nl/nl-nl/over-ons/contact/contactformulier niet (goed) invullen en het formulier vesturen, verschijnt er een foutmelding op het scherm, bijvoorbeeld de foutmelding 'Stel uw vraag * is een verplicht veld.'. Deze foutmelding geeft niet goed aan welke fout de bezoeker heeft gemaakt, het geeft namelijk niet duidelijk aan dat de gemaakte fout het leeg laten van het veld is. Een foutmelding moet altijd aangeven welke fout de bezoeker heeft gemaakt.

In het formulier op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking (bestaande uit alleen de vraag 'Heeft deze informatie u geholpen?') wordt gebruik gemaakt van HTML5 foutmeldingen als het formulier wordt gestuurd zonder dat de vraag is ingevuld. HTLM5 foutmeldingen zijn niet toegankelijke omdat de melding niet altijd duidelijk is en maar kort in beeld blijft staan. Los dit probleem op door eigen foutmeldingen toe te voegen aan dit formulier.
Dit formulier komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/methoden/begrippen en www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/bereken-huurverhoging-vrije-sector-huurwoning-of-bedrijfspand.

In het formulier op pagina www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/bereken-huurverhoging-vrije-sector-huurwoning-of-bedrijfspand verschijnt bij het verplichte veld de foutmelding 'Vul alstublieft eerst de geldende huurprijs in.' als deze leeg is gelaten bij het versturen. Deze foutmelding geeft niet aan welke fout de bezoeker heeft gemaakt. De gemaakte fout is namelijk dat het veld niet is ingevuld. Dit probleem komt ook voor bij de foutmelding 'Vul uw huurprijs in zonder punt of spatie (bijvoorbeeld: 1.287,25 noteert u als 1287,25)' die verschijnt wanneer geen geldige waarde wordt ingevuld. Zorg ervoor dat foutmeldingen altijd aangeven welke fout de bezoeker heeft gemaakt.


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking staat bij de vraag 'Heeft deze informatie u geholpen?' een asterisk (*). Nergens staat bij deze vraag aangegeven wat de asterisk betekend. Dit kan verwarrend zijn voor bezoekers met bepaalde cognitieve beperkingen. Zorg ervoor dat wanneer iconen informatie overbrengen de betekenis hiervan wordt uitgelegd in tekst. In deze situatie kan de betekenis van de asterisk bij deze vraag ook worden verward met de asterisk die wordt gebruikt als een verwijzing naar een voetnoot.
Deze vraag komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/methoden/begrippen, www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/08/economie-groeit-het-sterkst-in-regio-haarlemmermeer en www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/bereken-huurverhoging-vrije-sector-huurwoning-of-bedrijfspand.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Voldoende


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Voldoende


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de broncode van pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking staat een </p> zonder openingstag. Dit kan problemen opleveren voor hulpsoftware. Zorg ervoor dat er een <p> op de juiste plek wordt geplaatst of verwijder de </p>.

Dit komt ook voor op pagina:

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/abonnementen zijn in de code label-elementen en input-elementen samen geplaatst in label-elementen. Doordat een label-element in een ander label-element is genest kan dit problemen opleveren voor hulpsoftware. Zorg ervoor dat het tweede label-element niet genest is in een ander label-element.


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepage staat onder de kop 'Presentatie economische groei en arbeidsmarkt Q4 2022' een afspeel-icoon. Dit icoon is met een span-element in de HTML code geplaatst. Op dit span-element staat een alt-attribuut en aria-label. Beide element mogen alleen op een element met een geschikte rol staan. Plaats een role=image op het span-element om dit probleem op te lossen.
Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/08/economie-groeit-het-sterkst-in-regio-haarlemmermeer komt dit element ook voor en op pagina www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/statline/info-over-statline wordt een aria-label ook geplaatst op een div-element zonder rol.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/over-ons/contact/contactformulier staat een tweede navigatiemenu met daarin het lijstitem 'Klachten of bezwaar'. Op het li-element van dit lijstitem is het attribuut 'aria-haspopup="aria-haspopup"' geplaatst. Dit is geen geldige waarde voor het attribuut aria-haspopup. Wanneer een aria-attribuut geen geldige waarde heeft kan dit problemen opleveren voor hulpsoftware. Zorg ervoor dat het attribuut aria-haspopup een geldige waarde krijgt. Kijk voor meer informatie op developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/Accessibility/ARIA/Attributes/aria-haspopup.
Dit probleem komt ook voor op pagina www.cbs.nl/nl-nl/over-ons/contact en www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/methoden/begrippen.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking is gebruik gemaakt van een aria-label op div-elementen, bijvoorbeeld in het content blok 'Bevolkingsontwikkeling'. Het aria-label mag alleen worden gebruikt op elementen die een rol hebben. Wanneer aria-label wordt geplaatst op een div-element wordt dit meestal genegeerd door hulpsoftware. Zorg ervoor dat aria-label wordt geplaatst op elementen met een geschikte rol, zie developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/Accessibility/ARIA/Attributes/aria-label voor meer informatie. Een mogelijke oplossing voor het probleem op deze pagina is om het aria-label niet te plaatsten op een div-elementen dat genest is in een a-elementen, maar om het attribuut op het a-element zelf te plaatsen.

Het formulier op www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking is met een iframe-element op de pagina geplaatst. Een iframe heeft altijd een toegankelijke naam nodig via het title-attribuut. Zorg ervoor dat op het iframe een title-attribuut wordt geplaats met een toegankelijke naam die de inhoud van het element omschrijft.
Dit formulier komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/08/economie-groeit-het-sterkst-in-regio-haarlemmermeer, www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/methoden/begrippen en www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/bereken-huurverhoging-vrije-sector-huurwoning-of-bedrijfspand.

In de videospeler op pagina www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/statline/info-over-statline staat een knop waarmee bezoekers de uitgeschreven tekst kunnen openen. Deze knop heeft geen toegankelijke naam. Hierdoor is de knop moeilijk te bedienen voor bezoekers die gebruikmaken van hulpsoftware. Zorg ervoor dat de knop een toegankelijke naam krijgt, bijvoorbeeld door gebruik te maken van aria-label.
In deze videospeler komen meerdere knoppen voor zonder toegankelijke naam, zoals de knop 'Thema' die op het eind van de video wordt getoond.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/bereken-huurverhoging-vrije-sector-huurwoning-of-bedrijfspand staan 'Meer informatie' knoppen die gelabeld zijn met een vraagteken. Visueel is duidelijk wanneer deze knoppen zijn uitgeklapt, maar deze informatie is niet beschikbaar voor mensen die het scherm niet kunnen zien. Zorg ervoor dat in de code wordt aangegeven wanneer deze knoppen in- en uit zijn geklapt, bijvoorbeeld door gebruik te maken van aria-expanded.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/welvaart-in-coronatijd/veiligheid komt een link voor zonder toegankelijke naam, zie ook succescriterium 2.4.4.

Advies: Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/longread/rapportages/2023/cbs-jaarplan-2023 staan de knoppen 'Hoofdstuk' en 'Pagina'. Deze knoppen werken niet als knoppen maar als links. Wanneer bezoekers deze knoppen activeren herlaadt de pagina en verplaatst de toetsenbordfocus. Dat is wat een link doet, terwijl een knop een actie uitvoert. Het is beter om knoppen alleen als knop op te maken als deze een actie uitvoeren. Maak deze knoppen daarom als links op door het attribuut role=button te verwijderen van de a-elementen.
Een soortgelijk probleem komt ook voor bij de 'Meer informatie' knoppen die zijn opgemaakt als links op pagina www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/bereken-huurverhoging-vrije-sector-huurwoning-of-bedrijfspand.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers de vraag 'Heeft deze informatie u geholpen?*' op pagina www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-bevolking hebben verstuurd verschijnt de melding 'Bedankt! Bedankt voor het delen van uw feedback met ons' op het scherm. Deze melding wordt niet opgemerkt door screenreaders, hierdoor kunnen screenreadergebruikers deze informatie missen. Zorg ervoor dat wanneer content op het scherm verschijnt dit wordt opgemerkt door screenreader, bijvoorbeeld door gebruik te maken van aria-live.
Dit probleem komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/08/economie-groeit-het-sterkst-in-regio-haarlemmermeer en www.cbs.nl/en-gb/news/2023/04/excess-mortality-for-the-third-consecutive-year-in-2022.

Op pagina www.cbs.nl/nl-nl/abonnementen staan selectievakjes. Als geen van de selectievakjes is ingevuld en op 'Aanmelden' of 'Afmelden' wordt gedrukt, verschijnt de foutmelding 'Selecteer minimaal één van bovenstaande abonnementen.*' op het scherm. Deze foutmelding wordt niet opgemerkt door hulpsoftware. Zorg ervoor dat meldingen die op het scherm verschijnen worden opgemerkt door hulpsoftware.
Dit probleem komt ook voor bij andere meldingen op deze pagina, bijvoorbeeld wanneer het formulier is verstuurd en er een bevestigingsmelding verschijnt op de pagina.

Wanneer bezoekers het verplichte veld op pagina www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/bereken-huurverhoging-vrije-sector-huurwoning-of-bedrijfspand niet invullen bij versturen, verschijnt er dynamisch een foutmelding bij dit veld. Deze melding wordt niet opgemerkt door voorleessoftware. Hierdoor kunnen bezoekers die het scherm niet kunnen zien deze melding mogelijk missen. Zorg ervoor dat de foutmelding wordt opgemerkt door hulpsoftware. Dit kan bijvoorbeeld door de toetsenbordfocus te verplaatsen naar het veld waar de foutmelding bij staat (zie ook succescriterium 2.4.3).

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/cbs.nl/audit/
Geprint: 2024-04-24 06:24:32 v2.4-011