Rapport:
Content-audit digitale toegankelijkheid van website CIAM app van Zeeuwse verzekering
- Onderzoeker
- Julia, Swink; Mirjam, Swink
- Datum
- 4 juni 2025
- Opdrachtgever
- Goudse Verzekeringen Services B.V.
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website CIAM app van Zeeuwse verzekering voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 11 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website's gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl en controle-gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl zijn onderzocht tussen 27 mei en 6 juni 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. De content voldoet nog niet aan alle onderzochte succescriteria. Een aantal van de gevonden problemen zijn mogelijk van technische aard.
Dit rapport vormt de basis om verder te werken aan toegankelijkheid. Voor dit deelonderzoek is alleen de content gecontroleerd. Dit rapport en het rapport deelonderzoek techniek bepalen gezamenlijk in welke mate de website voldoet. Tevens kunnen de twee rapporten gezamenlijk gebruikt worden in de toegankelijkheidsverklaring.
De website is al deels toegankelijk. Toch moeten er nog enkele veranderingen plaatsvinden om de website toegankelijk te maken. Dit zijn de belangrijkste conclusies:
- Sommige logo's en informatieve afbeeldingen zijn niet toegankelijk voor schermlezers.
- Verschillende teksten die bedoeld zijn als koppen, zijn niet als zodanig gemarkeerd in de code.
- Op sommige pagina's is de taal van de pagina verkeerd aangegeven in de code.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | CIAM app van Zeeuwse verzekering |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpapparatuur. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 16 | 4 | 0 |
2 Bedienbaar | 15 | 2 | 0 |
3 Begrijpelijk | 6 | 4 | 0 |
4 Robuust | 2 | 1 | 0 |
Totaal | 39 | 11 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://controle-gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/link/ondernemer is het logo bovenaan de pagina geïmplementeerd als achtergrondafbeelding. Hierdoor is het logo niet zichtbaar voor schermlezers. Ditzelfde probleem komt voor bij het logo in de footer. Omdat logo’s informatie geven, moeten ze altijd voorzien zijn van een tekstalternatief. Bezoekers die de afbeelding niet kunnen zien, zoals gebruikers van schermlezers, hebben anders geen toegang tot deze informatie. Logo’s mogen niet als achtergrond worden geplaatst, tenzij er een tekstalternatief beschikbaar is. Plaats het logo daarom als img-element in de HTML en voeg een alt-tekst toe met het woord 'logo' en alle tekst die in het logo staat. Zo wordt de informatie ook toegankelijk voor bezoekers die geen visuele toegang hebben tot de afbeelding.
Op pagina https://controle-gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/link/ondernemer staat bij stap “4. Communicatievoorkeur” een informatieve afbeelding met de tekst “aanbevolen”. Deze afbeelding is toegevoegd met een img-element, maar het alt-attribuut ontbreekt. Bovendien is de afbeelding verborgen voor schermlezers door het gebruik van role="presentation". Ditzelfde probleem komt voor bij stap “5. Bevestigen”, waar dezelfde afbeelding wordt gebruikt. Een img-element moet altijd een alt-attribuut hebben. Alleen als het om een decoratieve afbeelding gaat die geen betekenis overbrengt, mag dit attribuut leeg zijn (alt=""). Bij een informatieve afbeelding zoals deze moet het alt-attribuut een duidelijke beschrijving geven van de inhoud, bijvoorbeeld alt="aanbevolen".
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/ opent de knop “Mijn profiel” een venster met de tekst “Swink Adviseursportaal”. Deze tekst fungeert als kop, maar is niet gemarkeerd als heading-element. Ditzelfde probleem komt voor op een andere plek binnen dezelfde omgeving: in het tabblad “Gebruikersbeheer” onder “Je gebruikers”, wanneer er op een gebruiker zoals “Adviseursportaal, Swink” wordt geklikt en vervolgens het accordeon “Rechten” wordt uitgeklapt, bijvoorbeeld bij “Offreren mijn personeel (2)”. In deze sectie zijn de teksten “De Goudse” en “De Zeeuwse” bedoeld als kop, maar deze zijn niet gemarkeerd als heading-element. Blinde bezoekers hebben niets aan een visueel opvallende tekst die bedoeld is als kop, maar technisch niet als kop is gemarkeerd. Gebruikers van hulpsoftware vertrouwen op heading-elementen om snel door de inhoud van een pagina te navigeren. Zet daarom deze teksten om in correcte heading-elementen, zoals h2 of h3. Ditzelfde probleem komt ook voor op pagina https://controle-gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/link/ondernemer, bij stap “3. Aanwijzen gebruikersbeheerder”. Daar is de tekst “Gebruikersbeheerder toevoegen” bedoeld als kop, maar deze is niet als zodanig gemarkeerd. Ook deze tekst moet worden omgezet in een heading-element zodat de structuur van de pagina duidelijk is voor alle bezoekers.
Op pagina https://gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/, in het tabblad “Gebruikersbeheer”, verschijnt na het klikken op de knop “Toevoegen gebruiker”, en vervolgens de keuze “Andere organisatie” bij “Is werkzaam bij*” en het klikken op de knop “Naar machtigingen”, het venster “Machtiging toevoegen”. In dit venster is de tekst “Een andere vestiging van je eigen organisatie” gemarkeerd met een h4-element, maar er staat geen inhoud onder. Het h-element is hier niet betekenisvol gebruikt. De tekst fungeert niet als kop, maar wordt door het gebruik van het heading-element wel als zodanig geïnterpreteerd. Kop-elementen zijn bedoeld om structuur te geven aan de pagina en helpen gebruikers van schermlezers om de inhoud te overzien en snel te navigeren. Als er geen inhoud onder de kop staat, wordt de opbouw onduidelijk. Verwijder daarom het h-element rond deze tekst en gebruik in plaats daarvan een ander element, zoals een p-element. Zo blijft de structuur van de pagina logisch en toegankelijk.
Op pagina https://controle-gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/link/ondernemer, bij de stap “Inloggen”, is een lijst aanwezig met drie items. Deze lijst is echter niet voorzien van de juiste markering. Datzelfde probleem doet zich voor bij stap “3. Aanwijzen gebruikersbeheerder”, in het tooltipvenster dat verschijnt wanneer er met de muis over het “i”-icoon naast “Aanwijzen gebruikersbeheerder(s)” wordt bewogen. Een lijst zonder correcte markup is niet toegankelijk voor schermlezers. Bezoekers die hulpsoftware gebruiken, krijgen dan niet te horen dat het om een lijst gaat, en hoeveel items deze bevat. Dit maakt de structuur en samenhang van de informatie minder duidelijk. Zorg dat opsommingen correct zijn gemarkeerd met een ul- of ol-element, waarbij elk onderdeel in een li-element staat. Zo wordt de lijst op een toegankelijke manier gepresenteerd voor alle bezoekers.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://controle-gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/link/ondernemer, in het tabblad “Gebruikersbeheer”, klopt de leesvolgorde van de informatie binnen de layout-tabel onder de kop “Je gebruikers” niet. Een schermlezer leest eerst alle koppen achter elkaar en pas daarna de bijbehorende gegevens. Visueel is de structuur duidelijk, maar voor bezoekers die een schermlezer gebruiken is deze opbouw verwarrend. Zorg dat de informatie op een logische manier wordt gepresenteerd, ook voor hulpsoftware. Dit kan worden opgelost door de gegevens op te maken als een echte tabel met th- en td-elementen, of door gebruik te maken van tussenkopjes om de structuur van de inhoud duidelijk te maken. Zo wordt de informatie in een begrijpelijke volgorde aangeboden aan iedereen.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Voldoende
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://controle-gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/link/ondernemer, bij de stap “Inloggen”, staat een alinea met de link “inkomen@goudse.com”. In deze alinea wordt uitsluitend kleur gebruikt om de link te onderscheiden van de gewone tekst. De kleurcontrastverhouding tussen de linkkleur en de omringende tekst is bovendien onvoldoende. Ditzelfde probleem komt ook voor bij stap “2. Bedrijfsgegevens” en stap “4. Communicatievoorkeur”. Links mogen niet alleen door kleur worden onderscheiden van andere tekst. Er moet een extra visueel kenmerk worden toegevoegd, zoals een onderstreping, zodat ook bezoekers met kleurenblindheid of een visuele beperking het verschil kunnen waarnemen. Zorg dat links goed herkenbaar zijn, zowel visueel als technisch, en dat ze voldoen aan de minimale contrasteisen. Hetzelfde probleem is gevonden op de volgende pagina https://gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/404 en https://controle-gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/404 met de link "webmaster@goudse.com".
Op pagina https://gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/, in het tabblad “Gebruikersbeheer”, verschijnt bij de stap “Rechten verlenen” een alinea met de link “webmaster@goudse.com”, nadat de knop “Toevoegen gebruiker” is gebruikt, de optie “Eigen organisatie” is geselecteerd en de twee formulieren zijn ingevuld. In deze alinea wordt uitsluitend kleur gebruikt om de link te onderscheiden van gewone tekst.
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Niet aanwezig
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Voldoende
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Voldoende
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Niet aanwezig
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/404 staat in het title-element van de pagina de tekst “Single Sign On”. Deze titel geeft geen duidelijke beschrijving van de inhoud van de pagina. Bezoekers begrijpen hierdoor niet waar de pagina over gaat. Hetzelfde probleem staat op pagina https://controle-gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/404. In het title-element van elke pagina moet een duidelijke en beschrijvende tekst staan die de inhoud van de pagina samenvat, bij voorkeur gevolgd door de naam van de organisatie. Deze titel verschijnt in de tab van de browser en helpt bezoekers bij het oriënteren en navigeren tussen openstaande pagina’s. Zorg dat het title-element aangeeft dat het om een foutpagina gaat, zoals: “Pagina niet gevonden – De Goudse”. Zo is meteen duidelijk wat er op de pagina te vinden is en bij welke organisatie de pagina hoort.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Voldoende
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Voldoende
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina’s van https://gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/index3.html staat in de footer het logo dat werkt als een knop. De zichtbare tekst komt niet voor in de toegankelijke naam van deze knop. Dit kan problemen geven voor bezoekers die stembediening gebruiken. Zij spreken een commando uit door de zichtbare tekst voor te lezen. Als deze niet voorkomt in de toegankelijke naam die in de code staat, werkt het commando niet. Zorg dat de toegankelijke naam de zichtbare tekst bevat, en zet deze tekst het liefst vooraan in de naam. De toegankelijke naam mag ook precies hetzelfde zijn als de zichtbare tekst. Zie ook https://controle-gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/link/ondernemer.
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/404 is de primaire taal Nederlands, maar het lang-attribuut op het html-element is onjuist ingesteld op "en". Schermlezers gebruiken deze taalcode om de uitspraakregels toe te passen. Als deze code verkeerd is, wordt de inhoud niet met de juiste uitspraak voorgelezen, wat de tekst minder goed te begrijpen maakt. Zorg dat de taal correct wordt aangegeven met lang="nl" op het html-element. Dit maakt de pagina beter toegankelijk voor bezoekers die hulpsoftware gebruiken. Ditzelfde probleem is ook aanwezig op pagina https://controle-gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/404. Ook daar moet het lang-attribuut worden aangepast naar lang="nl".
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/404 is de titel van de pagina “Single Sign On”, terwijl de rest van de pagina in het Nederlands is geschreven. Ditzelfde probleem komt ook voor op pagina https://controle-gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/404. Er ontbreekt de taalswitch. De beste oplossing in deze situatie is echter geen taalswitch, maar het aanpassen van de titel. Pas de titel aan naar een duidelijke Nederlandse beschrijving van de inhoud, zoals bijvoorbeeld: “Pagina niet gevonden – De Goudse”. Hierdoor wordt de inhoud beter begrepen en sluit de titel beter aan bij de verwachtingen van Nederlandstalige bezoekers.
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://controle-gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/link/ondernemer, bij de stap “Inloggen”, worden in het formulier foutmeldingen getoond zoals “Vul hier uw polisnummer in” en “Vul hier uw verificatiecode in”. Ditzelfde soort foutmelding verschijnt ook bij stap “2. Bedrijfsgegevens” en bij stap “3. Aanwijzen gebruikersbeheerder” in het venster dat opent na het klikken op de knop “Gebruikersbeheerder toevoegen”. Deze meldingen zijn instructies, geen foutmeldingen. Een goede foutmelding moet duidelijk maken dat er een fout is gemaakt en aangeven waar de fout zit. Vaak bevat een goede foutmelding een ontkenning, zoals: “Het veld is niet ingevuld” of “De invoer is ongeldig”. Zorg dat foutmeldingen worden herschreven zodat ze duidelijk maken dat er iets mis is gegaan, bijvoorbeeld: “Het polisnummer is niet ingevuld” of “De verificatiecode is niet (goed) ingevuld”. Zo begrijpen bezoekers wat het probleem is en hoe ze het kunnen oplossen.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/, in het tabblad “Gebruikersbeheer”, opent de knop “Filteren” een venster met invoervelden. Bij de velden “Voornaam”, “Achternaam”, “Gebruikersnaam” en “E-mailadres” geldt de instructie dat er minimaal 3 tekens moeten worden ingevoerd. Deze instructie is echter alleen zichtbaar wanneer de bezoeker te weinig tekens invoert en op de knop “Zoeken” klikt. De melding “Dit veld heeft minimaal 3 karakters nodig.” verschijnt dan als foutmelding. Instructies mogen niet alleen via foutmeldingen worden gegeven. Ze moeten vooraf zichtbaar en toegankelijk zijn voor alle bezoekers, ook voor mensen die geen foutmelding te zien krijgen. Verplaats deze instructie daarom naar een vaste plek in de buurt van het betreffende invoerveld, zodat deze altijd beschikbaar is voor iedereen. Ditzelfde probleem komt ook voor in een ander formulier dat geopend kan worden via de volgende stappen: in het tabblad “Gebruikersbeheer” op de knop “Toevoegen gebruiker” klikken, daarna bij “Is werkzaam bij*” de optie “Andere organisatie” kiezen, vervolgens op de knop “Naar machtigingen” klikken, de optie “Een andere organisatie” selecteren, en in het venster “Zoekfunctie” het formulier openen. Ook daar verschijnt de foutmelding “Dit veld heeft minimaal 3 karakters nodig.” pas ná het indienen, terwijl de instructie vooraf zichtbaar moet zijn. Zorg dat deze instructie ook daar vooraf zichtbaar is bij het invoerveld.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Voldoende
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op alle pagina’s ontbreekt bij het logo in de footer, dat tevens een knop is, een toegankelijke naam. Dit veroorzaakt problemen voor bezoekers die stembediening gebruiken. Zij geven commando’s op basis van zichtbare tekst. Als die tekst niet voorkomt in de toegankelijke naam van het element, werkt het spraakcommando niet. Voor hulpsoftware is het niet mogelijk de naam van dit element af te leiden. Zorg daarom dat de toegankelijke naam de zichtbare tekst bevat. Zet de zichtbare tekst het liefst vooraan in de naam. De toegankelijke naam mag ook precies overeenkomen met de zichtbare tekst. Dit probleem komt onder andere voor op pagina’s zoals https://gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/ en https://controle-gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/link/ondernemer.
Op pagina https://controle-gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/link/ondernemer, bij de stap “Inloggen”, ontbreekt bij het invoerveld onder “Je polisnummer” een toegankelijke naam. Ditzelfde probleem komt voor bij stap “3. Aanwijzen gebruikersbeheerder”, bij het invoerveld met het vergrootglasicoon. Hierdoor is het voor blinde of slechtziende bezoekers die een schermlezer gebruiken niet duidelijk wat zij in het veld moeten invullen.
Invoervelden moeten altijd een toegankelijke naam hebben die beschrijft waarvoor het veld bedoeld is. Dit kan bijvoorbeeld door een label-element te koppelen aan het invoerveld met behulp van het for-attribuut. Zo kunnen alle bezoekers begrijpen wat er in het veld moet worden ingevoerd.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/
- https://gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/404
- https://controle-gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/link/ondernemer
- https://controle-gebruikersbeheer-accp.apps.dezeeuwse.nl/404
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:- Chrome, versie 137
- Firefox, versie 134
- Safari, versie 17 in combinatie met VoiceOver
- PAC om pdf's te onderzoeken
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.