Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid website CJG Moerdijk

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website CJG Moerdijk
Datum 27 november 2023
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op cjgmoerdijk.nl
  • Alle PDF's op de voorgenoemde pagina's.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 18

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op elke pagina staat een logo/afbeelding met een paars wit en blauw poppetje. Het icoon wordt door middel van het pseudo-element :before en de content property in de CSS op de pagina gezet. Op deze manier kan het zijn dat het logo wegvalt, bijvoorbeeld voor mensen die een eigen CSS gebruiken, of wanneer de CSS niet geladen wordt. De content property is alleen geschikt voor het toevoegen van puur decoratieve content. Een oplossing kan zijn om het logo in de html te plaatsen, bijvoorbeeld als img-element of SVG met tekstalternatief. De alternatieve tekst van een logo moet tenminste de naam van de organisatie bevatten.

Bevinding 2: Op pagina https://www.cjgmoerdijk.nl/is/contact-2. staan achter de e-mailadressen en links die verwijzen naar een externe website icoontjes. De iconen worden door middel van het pseudo-element :after en de content property in de CSS op de pagina gezet. Op deze manier kan het zijn dat het icoon wegvalt, bijvoorbeeld voor mensen die een eigen CSS gebruiken, of wanneer de CSS niet geladen wordt. De content property is alleen geschikt voor het toevoegen van puur decoratieve content. Een oplossing kan zijn om het icoon in de html te plaatsen, bijvoorbeeld als img-element of svg met tekstalternatief. Een soortgelijk probleem doet zich voor op pagina https://www.cjgmoerdijk.nl/is/ouderschap/ik-als-ouder/ik-als-moeder, https://www.cjgmoerdijk.nl/is/colofon-cjg en https://www.cjgmoerdijk.nl/is/toegankelijkheid.
Een vergelijkbaar probleem komt voor op pagina https://www.cjgmoerdijk.nl/is/wat-biedt-het-cjg/kopp-kov, daar worden onderaan de pagina CSS icoontjes gebruikt om de te downloaden PDF folders te kunnen downloaden.

Bevinding 3: Op pagina https://www.cjgmoerdijk.nl/ staan in het nieuwsitem een pijl icoon. Het icoon wordt door middel van het pseudo-element :before en de content property in de CSS op de pagina gezet. Op deze manier kan het zijn dat het icoon wegvalt, bijvoorbeeld voor mensen die een eigen CSS gebruiken, of wanneer de CSS niet geladen wordt. De content property is alleen geschikt voor het toevoegen van puur decoratieve content. Een oplossing kan zijn om het icoon in de html te plaatsen, bijvoorbeeld als img-element of svg met tekstalternatief. Een soortgelijk probleem doet zich voor op pagina https://www.cjgmoerdijk.nl/is/nieuws en https://www.cjgmoerdijk.nl/is/ouderschap/ik-als-ouder. Let op: De link wordt nu op veel plekken dubbel geplaatst. Overweeg één link per blok te plaatsen en het klikgebied met JavaScript te vergroten.

Bevinding 4: De onderzochte PDF’s zijn niet gecodeerd. Hierdoor missen er ook alternatieve teksten voor informatieve afbeeldingen en zijn de decoratieve afbeeldingen niet opgemaakt als artefact, zodat hulpsoftware de decoratieve afbeeldingen kan negeren. Let er met het coderen van de documenten op dat dit goed gaat.

Bevinding 5: Advies: Op pagina https://www.cjgmoerdijk.nl/ staat een afbeelding met de naam "foto_kind.jpg". Deze afbeelding is in principe decoratief en heeft daarom geen alternatieve tekst nodig. Wanneer een decoratieve afbeelding een beschrijvende alternatieve tekst is is dat geen toegankelijkheidsprobleem, maar overweeg wel om alleen echt sfeergevende decoratieve afbeeldingen een alternatieve tekst te geven. Alle alternatieve teksten worden voorgelezen en overbodige informatie kan als storend ervaren worden. Een soortgelijk probleem doet zich voor op dezelfde pagina bij de andere 2 afbeeldingen pexels-eren-li-7241548.jpg (alternatieve tekst: Een jongvolwassene zit buiten met een koptelefoon op het hoofd en kijkt nadenkend voor zich uit) en pexels-william-fortunato-6392892(1).jpg (alternatieve tekst: Slapen moeder en kind). Een vergelijk probleem komt voor op onder andere pagina https://www.cjgmoerdijk.nl/is/nieuws en op pagina https://www.cjgmoerdijk.nl/is/nieuws/55189/welkom-op-de-site-van-het-centrum-voor-jeugd-en-gezin-van-de-gemeente-moerdijk.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 6: Op pagina https://www.cjgmoerdijk.nl/is/contact-2 komen visueel kopjes voor, die niet als kop herkenbaar zijn voor hulpsoftware. Bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of koppenlijst door de koppen op een pagina navigeren. Dat kan echter alleen als de tekst als kop is opgemaakt, bijvoorbeeld met het h2- of h3-element. De teksten zijn nu opgemaakt met het strong-element. Dit element mag niet puur voor opmaak gebruikt worden, omdat het aangeeft dat de tekst relatief aan de tekst er om heen belangrijker is. Verwijder de dikgedrukte opmaak en maak de teksten op als koptekst. Een vergelijkbaar probleem komt voor op pagina https://www.cjgmoerdijk.nl/is/wat-biedt-het-cjg/kopp-kov.

Bevinding 7: Op de pagina https://www.cjgmoerdijk.nl/is/contact-2 staat aan de linkerzijde een rijtje met links. De actieve link is roze en vetgedrukt. Deze informatie is niet beschikbaar voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware. Maak gebruik van bijvoorbeeld aria-current om dit probleem op te lossen. Dit geldt ook voor het navigatiemenu, bijvoorbeeld op pagina https://www.cjgmoerdijk.nl/is/contact-2.

Bevinding 8: De PDF op pagina https://informatieservice.info/media/FolderKOPP-KOVgroep8-12jaar.pdf is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat er de documentstructuur niet is te bepalen. Er kan daardoor bijvoorbeeld niet worden bepaald wat koppen zijn, de alternatieve tekst bij afbeeldingen en wat de leesvolgorde is. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriterium met betrekking tot de PDF code laag zoals semantische koppen en alt teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan. Dit geldt ook voor de PDF op pagina https://informatieservice.info/media/FolderKOPP-KOVgroep12-18jaar.pdf.

Bevinding 9: Advies: Op pagina https://www.cjgmoerdijk.nl/is/wat-biedt-het-cjg/kopp-kov staan onderaan de pagina 2 downloadbare bestanden. In de titels van de bestanden wordt het br-element gebruikt om tekst af te breken. Voor sommige browser en hulpsoftware combinaties geldt dat de tekst hierdoor niet meer goed voorgelezen wordt. Vermijd daarom om zelf br-elementen toe te voegen.

1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 10: Op pagina https://www.cjgmoerdijk.nl/ staan blokken met een afbeelding, een kop en tekst. Als de blokken achter elkaar worden voorgelezen is het niet duidelijk bij welke kop de afbeelding hoort. Zet de koppen vooraan in de HTML-code en zet hierachter de afbeelding. Visueel mag deze indeling wel aangehouden worden.
Een soortgelijk probleem doet zich voor op de pagina https://www.cjgmoerdijk.nl/is/nieuws.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 11: Op pagina https://www.cjgmoerdijk.nl/is/nieuws/55189/welkom-op-de-site-van-het-centrum-voor-jeugd-en-gezin-van-de-gemeente-moerdijk wordt twee keer verwezen naar een plek op de pagina, nl. "Aan de linkerkant vindt je onze algemene informatie, zoals..." en "Bovenaan vindt je alle thema's waar je alle informatie kunt vinden die je zoekt.". Voor iemand die niet kan zien, zijn dit aanwijzingen die niet behulpzaam zijn. Alle instructies om content te kunnen begrijpen of te bedienen, moeten ook tekstueel en/of semantisch aanwezig zijn zodat de instructies ook te begrijpen zijn voor mensen die het beeld niet zien. Denk hierbij aan vorm, omvang, locatie, geluid en oriëntatie van de content, die ook tekstueel beschreven moet zijn op dezelfde pagina.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 12: Deze bevinding vereist mogelijk een technische oplossing:
Op alle pagina's staat een Zoekbalk in de header. Het contrast van de rand van deze zoekbalk is grijs (HEX #DEE2E6) op de witte achtergrond is te laag. De contrastverhouding is hier 1.3:1, waar dit minimaal 3:1 moet zijn.
Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.

2. Bedienbaar

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 13: Op pagina https://www.cjgmoerdijk.nl/ is een paginatitel maar deze beschrijft de inhoud van de pagina onvoldoende. Er staat nu alleen de naam van de site maar niet de paginatitel "Home". Zorg dat elke pagina identificeerbaar is zoals wel gedaan is bij de andere pagina's binnen deze website.

Bevinding 14: De PDF op pagina https://informatieservice.info/media/FolderKOPP-KOVgroep8-12jaar.pdf heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.
Een soortgelijk probleem komt voor bij de PDF op pagina https://informatieservice.info/media/FolderKOPP-KOVgroep12-18jaar.pdf. Tevens staat bij beide PDF's in de eigenschappen ingesteld dat de Bestandsnaam wordt getoond. Zorg dat niet de bestandsnaam maar de Documenttitel wordt getoond.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 15: Advies: Op pagina https://www.cjgmoerdijk.nl/is/toegankelijkheid staat bij de link naar dashboard Digitoegankelijk een title attribuut "Zo Digitoegankelijk is Jalp". Het linkdoel verwijst echter naar Digitoegankelijk Dashbord met de kop "Zó Digitoegankelijk is website CJG Moerdijk".

Bevinding 16: Advies: Er wordt een dubbele skiplink gebruikt waarvan de eerste naar de hoofdinhoud verwijst, maar de tweede link verwijst naar de volgende locatie #main_search_query_large (dit zou de zoekoptie moeten zijn). Dit linkdoel bestaat niet op de pagina. Zorg ervoor dat iedere skiplink ook daadwerkelijk werkt.

Bevinding 17: Advies: Op pagina https://www.cjgmoerdijk.nl/is/ouderschap/ik-als-ouder/ik-als-moeder staan in de lopende tekst een aantal links, bijvoorbeeld "je relatie", "bezorgd" en "taakverdeling". Deze links hebben geen (goed) linkdoel. Het is voor screenreadergebruikers nu niet duidelijk waar de link naar verwijst.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 18: In de eigenschappen van PDF op pagina https://informatieservice.info/media/FolderKOPP-KOVgroep8-12jaar.pdf is de taal niet ingevuld. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF. Een soortgelijk probleem komt voor bij de PDF op pagina https://informatieservice.info/media/FolderKOPP-KOVgroep12-18jaar.pdf.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2025-01-30 08:14:48 v2.4-011