Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website Community Slachtofferhulp Nederland


Onderzoeker
Mirjam, Swink; Kaylee, Swink
Datum
4 maart 2024
Opdrachtgever
Slachtofferhulp Nederland

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website community.slachtofferhulp.nl voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 24 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website community.slachtofferhulp.nl is onderzocht tussen 18 januari en 4 maart 2024. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om de vervolgstappen te bepalen om tot een toegankelijke website te komen.

De meest opvallende bevindingen uit dit onderzoek zijn:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website community.slachtofferhulp.nl
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
  • PDF's die door communityleden zijn toegevoegd
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 9 11 0
2 Bedienbaar 11 6 0
3 Begrijpelijk 5 5 0
4 Robuust 1 2 0
Totaal 26 24 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepagina community.slachtofferhulp.nl/ staat een afbeelding in de header. Deze heeft als alternatieve tekst 'Theme page headerfoto'. Deze tekst beschrijft niet wat op de afbeelding te zien is. Bij een decoratieve afbeelding is het niet nodig om de afbeelding een alternatieve tekst te geven, maar wanneer je dat doet moet de alternatieve tekst wel de afbeelding omschrijven. Los dit probleem bijvoorbeeld op door de decoratieve afbeelding te verbergen voor hulpsoftware met een leeg alt-attribuut. Ditzelfde komt voor op pagina community.slachtofferhulp.nl/over-ons/over-de-community. Op meerdere pagina's komt een soortgelijk probleem voor, bijvoorbeeld in de header van pagina community.slachtofferhulp.nl/over-ons/huisregels waar de afbeelding in de header als alternatieve tekst 'Huisregels' heeft, en op pagina community.slachtofferhulp.nl/voor-de-helpers 'Voor de Helpers'.

Op de homepagina community.slachtofferhulp.nl/ staat onder 'Wie zijn wij?' een afbeelding die als alternatieve tekst 'Huisregels' heeft. Deze tekst omschrijft niet wat op de afbeelding te zien is. Wijzig de alternatieve tekst zodat deze beschrijft wat op de afbeelding te zien is, of verberg de afbeelding voor hulpsoftware als deze decoratief is. Doe dit bijvoorbeeld door het alt-attribuut leeg te laten. Ditzelfde geldt voor de afbeelding met alternatieve tekst 'Oordeel aan oordeel uit', en voor de afbeelding bij 'Hulp nodig?' die als alternatieve tekst 'Employees' heeft (deze staat op meerdere pagina's). Een soortgelijk probleem komt voor bij afbeeldingen op andere pagina's, bijvoorbeeld de afbeelding met de alternatieve tekst 'Vrijwilligers' op pagina community.slachtofferhulp.nl/over-ons/over-de-community en de afbeeldingen op pagina community.slachtofferhulp.nl/over-ons/word-ambassadeur waaronder de afbeelding met de alternatieve tekst 'Hand' bij 'Lees de huisregels'.

Advies: Op pagina community.slachtofferhulp.nl/over-ons/privacy is onder de kop 'Privacy' een datum en het aantal weergaven te zien. Hiertussen staat een symbool dat door hulpsoftware kan worden aangegeven als 'opsommingsteken'. Voor sommige bezoekers kan dit verwarring opleveren, omdat het hierdoor klinkt alsof zich hier een opsomming bevindt. Dit komt doordat het symbool in HTML als de tekst is toegevoegd. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader zou het duidelijker zijn als het symbool wordt vervangen door bijvoorbeeld een icoon (afbeelding) dat voor hulpsoftware verborgen wordt. Ditzelfde komt op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld op pagina community.slachtofferhulp.nl/over-ons/huisregels en community.slachtofferhulp.nl/voor-de-helpers (hier komt dit symbool twee keer voor in de tekst, bijvoorbeeld in de links onder 'Openbaar groepen').


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de registratie pagina (registratie.slachtofferhulp.nl/registreren-community/) staat een invoerveld bij 'E-mailadres'. Buiten het veld is het label 'E-mailadres' te zien, maar dit label is niet programmatisch aan het invoerveld gekoppeld. Bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader horen daardoor niet waar het invoerveld voor bedoeld is, als zij via de tabtoets over de pagina navigeren of op andere manier direct naar het invoerveld springen. Koppel het tekstlabel aan het invoerveld door het for-attribuut toe te voegen aan het label-element, zorg ervoor dat dit for-attribuut verwijst naar een id-attribuut dat in het input-element (invoerveld) staat.

Op de homepagina community.slachtofferhulp.nl/ staat onder 'Is de community iets voor jou?' een opsomming van drie items. Het liggende streepje (-) waarmee de items van elkaar onderscheiden worden, wordt door hulpsoftware niet altijd goed voorgelezen. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is het daardoor niet duidelijk dat hier een opsomming staat. Los dit op door elk item op te maken als lijst-item (<li>) in een lijst (<ul>).

Als een bezoeker die gebruik maakt van hulpsoftware zoals een screenreader is ingelogd maar niet lid is van de groep, is op pagina community.slachtofferhulp.nl/groep/oordeel-uit-aandacht-aan/verhalen/out-loveout-traumabond de kop 'Reactie toevoegen' te horen onder de link 'Word lid'. Deze kop is visueel verborgen op de pagina zolang de bezoeker niet lid van de groep is. Het kan verwarrend werken voor bezoekers die deze kop wel voorgelezen krijgen, terwijl er geen mogelijkheid is om een reactie toe te voegen zolang de bezoeker niet lid van de groep is. Zorg ervoor dat deze kop ook voor hulpsoftware verborgen wordt zodat deze pas wordt voorgelezen nadat de bezoeker lid is geworden van de groep.

Op de homepagina community.slachtofferhulp.nl/ staat onder de kop (h2) 'Nieuwste verhalen' een visueel verborgen kop (h2) met de tekst 'Verhalen'. Bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader komen deze kop wel tegen als ze over de pagina navigeren of wanneer zij de koppenstructuur opvragen en aan de hand daarvan navigeren. Daardoor is voor deze bezoekers de structuur van deze koppen met content niet duidelijk en verwachten zij mogelijk dat er onder 'Nieuwste verhalen' nieuwe verhalen geladen worden, terwijl nieuwe verhalen onder de kop 'Verhalen' komen te staan als deze op de pagina verschijnen. Los dit bijvoorbeeld op door de kop 'Verhalen' te verwijderen. Een soortgelijk probleem komt op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld op pagina community.slachtofferhulp.nl/voor-de-helpers onder de kop 'Recente verhalen', waar de visueel verborgen kop 'Verhalen' onder staat.

Wanneer een niet-ingelogde bezoeker op een pagina probeert te komen waarvoor ingelogd moet worden, verschijnt een pagina (bijvoorbeeld community.slachtofferhulp.nl/group-membership-request) waarop een kop zonder content staat. De kop 'Geen toegang' op kopniveau h1 wordt direct opgevolgd door een kop met dezelfde tekst op hetzelfde kopniveau. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is het belangrijk dat elke kop content heeft en dat deze beschreven wordt. Verwijder de één 'Geen toegang' h1-kop.

Advies: Op meerdere pagina's (bijvoorbeeld community.slachtofferhulp.nl/) staan twee koppen op kopniveau h1. Dit komt doordat zowel de tekst 'Community' die in het menu staat en op elke pagina voorkomt als de unieke paginatitel (bijvoorbeeld 'Welkom bij de community!'), is opgemaakt als kop op kopniveau h1. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is het mogelijk om over de pagina te navigeren aan de hand van de koppenstructuur, daarom is het belangrijk dat deze goed is opgebouwd. Hierbij wordt aangeraden om maximaal één kop op kopniveau h1 te gebruiken en deze te gebruiken voor de unieke paginatitel. Maak de tekst 'Community' op een andere manier op, bijvoorbeeld als gewone tekst. Op pagina community.slachtofferhulp.nl/over-ons/huisregels komt hiernaast een soortgelijk probleem voor, hier is een derde h1-kop te vinden doordat beide koppen 'Huisregels' op dit kopniveau h1 zijn opgemaakt. Pas van één van deze koppen het kopniveau en de tekst (zie hiervoor succescriterium 2.4.6) aan.

Advies: Op de pagina 'Mijn overzicht' (community.slachtofferhulp.nl/user/dashboard), die voor een ingelogde bezoeker te vinden is via 'Mijn profiel', is het tabblad 'Groepen' te vinden. Op dit tabblad wordt de kop op kopniveau h1 'Mijn overzicht' opgevolgd door een kop op kopniveau h3, dit is de naam van de eerste groep waar de bezoeker lid van is (bijvoorbeeld 'Test groep private'). Hierbij wordt een kop op kopniveau h2 overgeslagen. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is een goede koppenstructuur belangrijk, hierbij wordt aangeraden geen kopniveau's over te slaan. Los dit bijvoorbeeld op door het kopniveau waarmee de naam van de groep is opgemaakt te wijzigen naar kopniveau h2.

Advies: Op pagina community.slachtofferhulp.nl/groep/voor-nabestaanden-na-zelfdoding verschijnt onder het tabblad 'Verhalen' de tekst 'Bezig met laden...' nadat de bezoeker de verhalen heeft gesorteerd via het keuzemenu 'Sorteren op'. Als de bezoeker de verhalen nogmaals sorteert, verschijnt deze tekst nogmaals. De tekst kan onduidelijkheden opleveren omdat het niet duidelijk is wat er geladen wordt. Dit wordt niet afgekeurd op toegankelijkheid omdat dit voor elke bezoeker onduidelijk kan zijn. Het is duidelijker als de tekst verdwijnt op het moment dat er niks geladen wordt, en als de tekst niet meerdere keren op de pagina komt te staan als de bezoeker de verhalen meerdere keren sorteert.

Advies: Op de pagina 'Instellingen' die te vinden is als de bezoeker is ingelogd (community.slachtofferhulp.nl/user/settings), kan de bezoeker gegevens wijzigen. Nadat dit is gedaan en op de knop 'Opslaan' is gedrukt, verschijnt de melding 'The profile has been saved'. Aan deze statusmelding is via een aria-label de tekst 'Statusmelding' toegevoegd. Doordat er ook een (visueel verborgen) kop is toegevoegd met de tekst 'Statusmelding', is deze tekst dubbel te horen door bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader. Dit wordt niet afgekeurd omdat de informatie wel kloppend is, maar toch kan het storend zijn dat het dubbel te horen is. Verwijder om dit op te lossen de kop. Een soortgelijk probleem komt voor wanneer een ingelogde bezoeker die lid is van een groep een reactie op een verhaal plaatst, dan verschijnt de melding 'Uw reactie is geplaatst'.

Advies: Op de registratie pagina (registratie.slachtofferhulp.nl/registreren-community/) is de knop 'Account aanmaken' disabled gemaakt zolang de bezoeker niet alle verplichte velden heeft ingevuld of aangevinkt. Bij de velden is niet aangegeven dat deze verplicht zijn, waardoor het voor sommige bezoekers onduidelijk kan zijn wat zij moeten doen om de knop functioneel te maken. Om deze reden wordt afgeraden om 'disabled' te gebruiken bij een knop. Ook is voor bezoekers die slechtziend of kleurenblind zijn mogelijk helemaal niet te zien dat hier een knop staat zolang de knop niet werkt, doordat de styling van de disabled knop zorgt voor een te laag kleurcontrast (de contrastverhouding tussen de oranje HEX #F5CFBF en witte HEX #FFFEFE kleur is 1.4:1 waar deze minimaal 3:1 moet zijn) tussen de tekst en de achtergrond van de knop. Los dit bijvoorbeeld op door het disabled-attribuut te verwijderen van de knop en daarnaast aan te geven welke velden verplicht zijn om in te vullen, waarbij een foutmelding en foutsuggestie gegeven kunnen worden als dit niet (correct) gedaan is.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina community.slachtofferhulp.nl/over-ons/word-ambassadeur is bij de kop 'Wat ga je doen?' een afbeelding te zien die als alternatieve tekst 'Eva' heeft. Bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader komen eerst de afbeelding tegen, daarna de kop en tekst, daarna de link. Doordat de afbeelding vóór de kop staat, is het onduidelijk waar deze bij hoort. Zorg ervoor dat de volgorde in HTML correct is, zodat hierin de afbeelding na de kop komt. Visueel mag de volgorde ongewijzigd blijven. Ditzelfde geldt voor de volgorde van de afbeeldingen en koppen 'Neem alvast een kijkje.', 'Lees de huisregels' en 'en meld je aan!'. Als ervoor gekozen wordt om de afbeeldingen als decoratief te zien en deze te verbergen voor hulpsoftware (zie succescriterium 1.1.1), is de volgorde niet langer belangrijk omdat de afbeeldingen dan niet meer opgemerkt worden door hulpsoftware. Ditzelfde komt op meerdere pagina's voor.


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina community.slachtofferhulp.nl/over-ons/huisregels wordt in de tekst onder 'Profiel verwijderen of wijzigen?' beschreven waar de bezoeker naartoe moet op de pagina. Hierbij worden de termen 'rechtsboven' en 'linksonder' gebruikt. Deze instructies zijn niet op te volgen voor bezoekers die niet kunnen zien. Ook zijn de termen waar over gesproken wordt niet makkelijk te vinden, de term 'Profiel bewerken' staat bijvoorbeeld niet rechtsboven in beeld. Zorg ervoor dat er geen zintuiglijke eigenschappen (zoals de locatie van een element) gebruikt worden bij het geven van instructies.


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de inlogpagina (siam.slachtofferhulp.nl/aselectserver/server) kan de bezoeker het e-mailadres en wachtwoord invullen in de invoervelden. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email". Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op pagina www.w3.org/tr/wcag21/. Ditzelfde komt voor bij het invoerveld 'E-mailadres' op pagina registratie.slachtofferhulp.nl/registreren-community/.


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de inlogpagina (siam.slachtofferhulp.nl/aselectserver/server) zijn de links 'Wachtwoord vergeten?', 'Account aanmaken', 'Wat is Mijn Slachtofferhulp' en 'Inloggen voor medewerkers' te zien. Wanneer de focus op deze links valt is dat alleen te zien doordat de kleur van het lettertype wijzigt van oranje (HEX #D74100) naar donker oranje (HEX #B93800). De contrastverhouding tussen deze twee kleuren is 1.2:1 en doordat deze te laag is, is deze mogelijk voor sommige bezoekers niet te zien. Zorg ervoor dat altijd te zien is waar de focus zich bevindt, voeg bijvoorbeeld een duidelijke focusrand toe. Ditzelfde geldt voor de links 'algemene voorwaarden' en 'gedragsregels' op pagina registratie.slachtofferhulp.nl/registreren-community/.


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Voldoende


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: As de bezoeker voor het eerst op de website komt (bijvoorbeeld op pagina community.slachtofferhulp.nl/), is een cookiemelding te zien waarin de link 'cookieverklaring' staat. Het oranje (HEX #D74100) lettertype heeft onvoldoende contrast met de grijze (HEX #EEEEEE) achtergrond, waardoor sommige bezoekers dit niet goed kunnen zien. De contrastverhouding is 3.9:1 waar dit minimaal 4.5:1 moet zijn.

Op de homepagina community.slachtofferhulp.nl/ staat in de header de tekst 'Deel je ervaringen en vind steun bij anderen.'. Deze witte tekst staat op een afbeelding met verschillende kleuren, bij sommige van deze kleuren is het kleurcontrast van de achtergrond met de tekst onvoldoende. Bijvoorbeeld bij de grijze (HEX 82827F) kleur, hier is de contrastverhouding 3.5:1 waar deze minimaal 4.5:1 moet zijn. Op pagina community.slachtofferhulp.nl/over-ons/over-de-community komt hetzelfde probleem met kleurcontrast tussen de tekst en de achtergrondafbeelding voor.

Op pagina siam.slachtofferhulp.nl/aselectserver/server zijn onderaan de pagina drie links te zien, bijvoorbeeld 'Account aanmaken'. Het contrast tussen het oranje (HEX #D74100) lettertype en de grijze (HEX #F7F6F2) achtergrond is onvoldoende. De contrastverhouding is 4.1:1 waar deze minimaal 4.5:1 moet zijn.

Op pagina community.slachtofferhulp.nl/groep/voor-nabestaanden-na-zelfdoding zijn bij bijeenkomsten die vol zijn (bijvoorbeeld 'Live lotgenotengroep voor ouders/verzorgers die kind zijn verloren door zelfdoding') een knop waarop de grijze (HEX #9E9E9E) tekst 'Bijeenkomst is vol' staat. Het contrast tussen deze tekst en de witte achtergrond is te laag. De contrastverhouding is 2.6:1 waar deze minimaal 4.5:1 moet zijn. Ditzelfde geldt voor de knop met de tekst 'Deel je verhaal', die op deze pagina te zien is als de bezoeker is ingelogd.

Tijdens het registratieproces als nieuwe community-deelnemer doorloopt de bezoeker een aantal stappen, waaronder de stap 'Vind je groep'. Op deze pagina is de link 'Deze stap overslaan' te vinden. Het oranje (HEX #D74100) heeft onvoldoende contrast met de grijze (HEX #FAFAFA) achtergrond. De contrastverhouding is 4.3:1 waar deze minimaal 4.5:1 moet zijn.

Als een ingelogde bezoeker via 'Mijn profiel' op pagina community.slachtofferhulp.nl/user/dashboard ('Mijn overzicht') komt en een verstuurd of ontvangen privébericht (tabblad 'Privéberichten') openklikt, is bij dit bericht een tijdstip te zien. Het donkergrijze (HEX #757575) lettertype heeft onvoldoende contrast met de lichtgrijze (HEX #FAFAFA) achtergrond. De contrastverhouding is 4.4:1 waar deze minimaal 4.5:1 moet zijn.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Als de website bekeken wordt op een schermgrootte van 1280px bij 1024px en er wordt ingezoomd tussen 125% en 150%, komt een deel van het uitvouwbare submenu onder het menu-item 'Groepen' buiten beeld te staan. Als dit submenu is uitgevouwen, gaat het om het submenu-item 'Overige groepen' en de links die hieronder staan. Zorg ervoor dat alle content in beeld blijft als de bezoeker inzoomt.


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Niet aanwezig


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Als op de homepagina community.slachtofferhulp.nl/ wordt ingezoomd vanaf 250% bij een schermgrootte 1280px bij 1024px, verschijnt een horizontale scrollbalk onder de elementen 'Huisregels' en 'Over de Community'. Een scrollbalk mag alleen op uitgezonderde content (zoals tabellen en kaarten) gebruikt worden, gewone content moet herschalen op een pagina wanneer bezoekers inzoomen. Verwijder de horizontale scrollbalk en zorg ervoor dat deze content onder elkaar komt te staan als bezoekers inzoomen. Een soortgelijk probleem doet zich voor bij inzoomen op pagina community.slachtofferhulp.nl/over-ons/word-ambassadeur, bij de items 'Wat ga je doen?', 'Neem alvast een kijkje.', 'Lees de huisregels' en 'en meld je aan'.

Als op pagina community.slachtofferhulp.nl/user/settings ('Instellingen', de pagina die de inlogde bezoeker vindt onder 'Mijn profiel') ingezoomd vanaf 300% bij een schermgrootte van 1280px bij 1024px, valt de tekst 'Geen bestand gekozen' deels buiten beeld. Bij inzoomen naar 400% valt de tekst bijna volledig weg. De tekst is te vinden naast de knop 'Bestand kiezen'. Zorg ervoor dat alle content in beeld blijft bij het inzoomen.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina community.slachtofferhulp.nl/over-ons/over-de-community zijn achter de namen van sommige ambassadeurs (onder 'Ambassadeurs') blauwe (HEX #1A9EFF) iconen te zien met daarop een wit vinkje. Doordat het contrast van deze kleuren onvoldoende is, is voor sommige bezoekers niet te zien is dat hier een icoon staat en welk symbool hierop staat. Het kleurcontrast is 2.8:1 waar deze minimaal 3:1 moet zijn. Ditzelfde probleem doet zich voor op andere pagina's waar dit icoon te zien is, bijvoorbeeld op pagina community.slachtofferhulp.nl/user/4711 en community.slachtofferhulp.nl/groep/voor-nabestaanden-na-zelfdoding.

Op pagina community.slachtofferhulp.nl/user/settings staat een invoerveld dat wordt aangegeven met grijze randen (HEX #E0E0E0). Op de witte achtergrond heeft dit invoerveld onvoldoende contrast. De contrastverhouding is hier 1.3:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn. Dit probleem komt ook voor bij andere invoervelden, bijvoorbeeld als bezoekers hun verhaal willen delen op pagina community.slachtofferhulp.nl/group/56/content/create/group_node%3Astory.

Als de website bekeken wordt op een klein scherm of in ingezoomde weergave (bijvoorbeeld bij inzoomen vanaf 175% bij een schermgrootte van 1280px bij 1024px), wordt het menu ingevouwen onder een menuknop. Op deze knop (hamburgermenu) zijn drie grijze (HEX #9E9E9E) strepen te zien. Doordat het contrast met de witte achtergrond te laag is, is voor sommige mensen niet goed te zien dat de menuknop zich hier bevindt. De contrastverhouding is 2.6:1 waar deze minimaal 3:1 moet zijn.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Voldoende


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In het navigatiemenu op elke pagina kunnen bezoekers menu-items openklappen door hier met de muisaanwijzer overheen te gaan, bijvoorbeeld bij het menu-item 'Groepen'. De content die dan verschijnt bedekt andere content op de pagina en daarom moet het mogelijk zijn deze content te verwijderen zonder de muisaanwijzer te moeten verplaatsen, bijvoorbeeld via de esc-toets. Dit is niet mogelijk. Zorg ervoor dat de verschenen content verwijderd kan worden via bijvoorbeeld de esc-toets.

Op pagina community.slachtofferhulp.nl/over-ons/over-de-community staan achter de namen van ambassadeurs een knop waarmee de tekst 'Ambassadeur' getoond kan worden. Omdat de tekst voor andere content staan moeten de volgende drie eisen van toepassing zijn: het is mogelijk om de content te verwijderen zonder de focus of muisaanwijzer te verplaatsen, bezoekers moeten met de muisaanwijzer moet over de content kunnen gaan zonder dat deze verdwijnt, en de content blijft zichtbaar tot de focus of muisaanwijzer is verwijderd. In het geval van deze knoppen is het niet mogelijk om met de muisaanwijzer over de verschenen content heen te gaan en kan de content niet worden verwijderd zonder de muisaanwijzer of focus te verplaatsen. Zorg ervoor dat deze twee dingen mogelijk zijn. Het verwijderen van de content zonder de muisaanwijzer of focus te verplaatsen kan bijvoorbeeld via de esc-toets.


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Als de bezoeker voor de eerste keer op de pagina komt, is een cookiemelding te zien. Hierop staan twee knoppen die zijn opgemaakt als links, 'Accepteren' en 'Niet accepteren'. Via het toetsenbord kan de bezoeker de focus niet naar deze links brengen, waardoor deze lastig te bereiken en gebruiken zijn. Los dit op door het linkdoel te definiëren in het a-element, door deze in een href-attribuut te zetten, of maak gebruik van het button-element..

Op de inlogpagina (siam.slachtofferhulp.nl/aselectserver/server) staat de link 'Inloggen voor medewerkers'. Het is niet mogelijk om de focus via het toetsenbord naar deze link te brengen. Daardoor is de link mogelijk lastig te bereiken en te bedienen voor bezoekers die navigeren via het toetsenbord. Zorg ervoor dat de link correct is opgemaakt in HTML, zodat deze focusbaar en bedienbaar is. Los dit op door een href-attribuut met een linkdoel toe te voegen aan het link-element, of op andere wijze te zorgen dat de focus naar de link gebracht kan worden via het toetsenbord.

Tijdens het registratieproces als nieuwe community-deelnemer komt de bezoeker bij de stap 'Vind je groep' drie keuzerondjes tegen onder 'Ben je zelf slachtoffer?' Deze keuzerondjes zijn via het toetsenbord niet goed te bedienen. Als de focus op de keuzerondjes valt, kan via de pijltjestoetsen maar één verplaatsing naar een ander keuzerondje uitgevoerd worden, daarna werken de pijltjestoetsen niet meer. De derde keuzeoptie kan daardoor lastig geselecteerd worden door bezoekers die afhankelijk zijn van navigatie via het toetsenbord. Zorg ervoor dat de bezoekers via de pijltjestoetsen alle keuzerondjes kan bereiken en ook weer terug kan naar het vorige keuzerondje.

Als de website op in mobiele weergave (klein scherm) bekeken wordt door een bezoeker die niet is ingelogd, is het menu samengevouwen onder een menuknop (hamburgermenu). In het menu staan de menu-items 'Groepen' en 'Over ons'. Als bijvoorbeeld het menu-item 'Groepen' uitgevouwen wordt, kan een bezoeker die de muisaanwijzer gebruikt terug gaan naar het hoofdmenu via de link 'Terug'. Voor een bezoeker die navigeert via het toetsenbord is dit niet mogelijk, omdat de focus niet naar dit element gebracht kan worden. Ook op andere wijze is het niet mogelijk om via het toetsenbord naar dit element te komen. Voor bezoekers die navigeren via het toetsenbord is het daardoor niet mogelijk om weer terug naar het hoofdmenu te gaan vanuit een geopend submenu. Ook als het menu helemaal afgesloten en daarna weer geopend wordt, is hierin niet het hoofdmenu maar het betreffende geopende submenu te zien. De enige manier om het hoofdmenu weer te kunnen vinden is door het verversen van de pagina. Zorg dat in het opengevouwen menu de knop 'Terug' ook via het toetsenbord bereikbaar en bedienbaar is, zodat het menu ook via navigatie met het toetsenbord goed werkt. Ditzelfde komt voor bij het submenu-item 'Mijn profiel' dat in het menu te vinden is als de bezoeker is ingelogd.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Voldoende


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Niet aanwezig


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Voldoende


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Voldoende


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Uit de paginatitel van pagina registratie.slachtofferhulp.nl/registreren-community/ ('Maak een persoonlijk account aan - Slachtofferhulp Nederland') wordt niet duidelijk dat de pagina bedoeld is voor het aanmaken van een persoonlijk account voor de community van Slachtofferhulp. Voeg deze informatie ('community') toe aan de paginatitel. Ditzelfde geldt voor de paginatitel van pagina siam.slachtofferhulp.nl/aselectserver/server.

De paginatitel van pagina community.slachtofferhulp.nl/user/4711 is '9c65fac497434d59b29d27d8bf42a970 | Community'. Dit beschrijft de unieke pagina onvoldoende. Bezoekers die deze paginatitel voorgelezen krijgen weten niet op welke pagina zij zich bevinden en bij welke organisatie deze pagina hoort. Pas de paginatitel aan zodat deze eerst de unieke pagina en daarna de naam van de organisatie beschrijft.

De paginatitel van de pagina die te vinden is als ingelogde bezoekers via 'Mijn Profiel' via het tabblad 'Privéberichten' een bericht openklikken, is 'Private Messages | Community'. Dit beschrijft de pagina wel, maar in het Engels. Daardoor is deze mogelijk niet voor iedereen te begrijpen. Daarnaast ontbreekt de naam van de organisatie. Pas de paginatitel aan, bijvoorbeeld naar 'Privéberichten | Community Slachtofferhulp'.

Advies: In de paginatitel van pagina community.slachtofferhulp.nl/404 ontbreekt de naam van de organisatie. Voeg deze toe zodat de bezoeker weet bij welke organisatie de pagina hoort.

Advies: De paginatitel van pagina community.slachtofferhulp.nl/ is 'Home | Community'. Dit beschrijft de inhoud van de pagina onvoldoende, omdat de naam van de organisatie ontbreekt. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is de paginatitel het eerste wat voorgelezen wordt als naar een pagina genavigeerd wordt. Daarom is het belangrijk dat deze de unieke pagina en de naam van de organisatie bevat. Pas de paginatitel aan, bijvoorbeeld naar 'Home | Community Slachtofferhulp'. Ditzelfde komt voor bij meerdere pagina's, zoals bijvoorbeeld community.slachtofferhulp.nl/over-ons/over-de-community en community.slachtofferhulp.nl/over-ons/privacy.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer een bezoeker voor de eerste keer op de website komt, is een cookiemelding te zien. De cookiemelding staat achteraan in de focusvolgorde, waardoor bezoekers die navigeren via het toetsenbord eerst door de hele pagina heen moeten voordat zij bij de cookiemelding uitkomen. De cookiemelding staat deels over de content van de pagina heen, en voor bezoekers die de pagina op een klein scherm of in ingezoomde weergave bekijken bedekt de cookiemelding de hele content van de pagina. De bezoeker kan dan niet zien waar de focus zich bevindt op de pagina. Daarom is het belangrijk dat de cookiemelding als eerste de focus krijgt als de bezoeker op de website komt, zodat bezoekers deze kunnen verwijderen.

Als in het menu (bijvoorbeeld op pagina community.slachtofferhulp.nl/) het submenu 'Groepen' uitgevouwen wordt, kunnen bezoekers die navigeren via het toetsenbord de focus verplaatsen naar elementen op de pagina die buiten het submenu staan. Doordat het uitgevouwen submenu over andere content op de pagina heen valt, is dan niet te zien waar de bezoeker zich bevindt op de pagina. Zorg ervoor dat de focus pas verplaatst kan worden naar elementen buiten het uitgevouwen submenu nadat deze weer is ingevouwen.

Op pagina community.slachtofferhulp.nl/groep/oordeel-uit-aandacht-aan/verhalen/out-loveout-traumabond staan reacties op het verhaal. Op de reacties zijn ook weer reacties gegeven. In deze reacties op andere reacties staan twee links ('(Geen onderwerp)' en 'A15BC61C7EC944..') die visueel verborgen zijn, maar welke wel in de focus volgorde voorkomen. Voor bezoekers die wel kunnen zien en afhankelijk zijn van navigatie via het toetsenbord, is het niet duidelijk waar zij zich bevinden op de pagina als de focus op deze onzichtbare links staat. Zorg ervoor dat links die niet zichtbaar zijn op de pagina, geen focus kunnen krijgen. Een mogelijke oplossing is het verwijderen van de links.

Als op de website wordt ingezoomd vanaf 175% bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 px, kan het menu worden opengevouwen via de menuknop (hamburgermenu). Vanuit dit menu is het mogelijk om de focus via het toetsenbord te verplaatsen naar elementen buiten het menu, welke niet zichtbaar zijn op het moment dat het menu uitgevouwen is. Voor de bezoeker is dan niet zichtbaar waar de focus zich bevindt, omdat het menu de hele pagina bedekt. Zorg dat de focus pas naar elementen buiten het menu verplaatst kan worden nadat het menu weer ingevouwen is.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Advies: Als een ingelogde bezoeker via 'Mijn profiel' op de link 'Uitloggen' klikt, komt de bezoeker terecht op de website www.slachtofferhulp.nl/. Dit wordt niet op toegankelijkheid afgekeurd omdat dit voor elke bezoeker geldt. Maar het kan verwarrend werken om op een andere website uit te komen als op de website uitgelogd wordt. De homepagina community.slachtofferhulp.nl/ zou een logischer linkdoel zijn, die beter aansluit bij de verwachting van de bezoeker.

Advies: Op de inlogpagina (siam.slachtofferhulp.nl/aselectserver/server) staat het logo van Slachtofferhulp Nederland. Dit logo is opgemaakt als link met daarin een afbeelding die als alternatieve tekst 'Home' heeft. De link leidt de bezoeker naar de homepagina van Slachtofferhulp Nederland (www.slachtofferhulp.nl/). Voor geen enkele bezoeker is het duidelijk waar deze link naar verwijst, maar voor screenreadergebruikers kan het extra verwarrend zijn omdat zij denken dat zij naar de homepage van Community Slachtofferhulp worden verwezen. Pas om dit op te lossen de alternatieve tekst van de afbeelding aan, bijvoorbeeld naar 'Logo Slachtofferhulp Nederland', voeg hier eventueel het woord 'Home' of 'Homepagina' aan toe. Ook kan ervoor gekozen worden het linkdoel aan te passen zodat de bezoeker op de homepagina van de community-website terecht komt, dan hoeft de alternatieve tekst van de afbeelding niet gewijzigd te worden. Verwijder hiernaast het title-attribuut uit de link, omdat deze ervoor zorgt dat sommige hulpsoftware in sommige browsers de tekst 'Home' dubbel voorleest. Ditzelfde komt voor op pagina registratie.slachtofferhulp.nl/registreren-community/.


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepagina community.slachtofferhulp.nl/ staat de kop 'Nieuwste verhalen', de content die hierbij hoort bestaat uit de tekst 'Bezig met laden...'. Voor n van hulpsoftware niet. Voor hen zijn de nieuwste verhalen niet onder deze kop te vinden. Dit komt doordat de visueel verborgen kop 'Verhalen' in de koppenstructuur staat. Ook deze kop beschrijft de bijbehorende content onvoldoende, omdat onder deze kop de nieuwste verhalen komen te staan als deze op de pagina verschijnen. De kop 'Nieuwste verhalen' beschrijft deze content beter. Dit kan opgelost worden door de kop 'Verhalen' te verwijderen. Zie succescriterium 1.3.1. Een soortgelijk probleem komt op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld op pagina community.slachtofferhulp.nl/voor-de-helpers onder de kop 'Recente verhalen', waar de visueel verborgen kop 'Verhalen' onder staat.

Op pagina community.slachtofferhulp.nl/over-ons/huisregels staan twee koppen met de tekst 'Huisregels'. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is het mogelijk om te navigeren via de koppenstructuur, daarom is het belangrijk dat elke kop uniek is en de bijbehorende content goed beschrijft. Wijzig om dit op te lossen de tekst van één van beide koppen zodat deze de bijbehorende content beter beschrijft, pas hierbij ook het kopniveau (zie succescriterium 1.3.1) aan.

Op pagina community.slachtofferhulp.nl/user/dashboard ('Mijn overzicht')
kan een ingelogde bezoeker via het tabblad 'Groepen' op een groep klikken, om vervolgens via de link 'Deel je verhaal' terecht te komen op een pagina waar een formulier te vinden is. Het invoerveld 'Jouw verhaal*' heeft via een aria-label de naam 'Bewerkingsgebied: main' gekregen. Dit label omschrijft niet duidelijk wat de bedoeling is van het invoerveld. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is het daardoor mogelijk onduidelijk welke invoer van hen verwacht wordt in dit veld. Los dit op door de tekst van het aria-label te vervangen, zodat deze start met de tekst van het visuele label ('Jouw verhaal') met daarna eventueel aanvullende informatie. Zie succescriterium 2.5.3.

Opmerking: Tijdens het registratieproces als nieuwe community-deelnemer komt de bezoeker bij de stap 'Vind je groep' drie keuzerondjes tegen onder 'Ben je zelf slachtoffer?' Afhankelijk van de hier gekozen optie, verschijnen onder het label 'Waar ben je slachtoffer van?' nieuwe keuzeopties. De tekst van het label 'Waar ben je slachtoffer van?' heeft geen duidelijk verband met de geboden keuzeopties op inhoudelijk niveau. Als bij voorgaande vraag de keuzeoptie 'Lotgenoten' is gekozen, bestaan de keuzeopties onder 'Waar ben je slachtoffer van' uit 'Overig' en 'Jongeren'. Als bij voorgaande vraag de keuzeoptie 'Nabestaanden' is gekozen, zijn er geen keuzeopties te zien onder het label 'Waar ben je slachtoffer van?' waardoor verwarring kan ontstaan omdat deze vraag wel te lezen is door de bezoeker. Zorg ervoor dat de labels die bij de keuzerondjes antwoorden zijn die bij de gestelde vraag horen, en dat geen vragen verschijnen waarop geen antwoord kan worden gegeven via keuzerondjes.


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op onder andere de homepagina community.slachtofferhulp.nl/ is de focus niet zichtbaar wanneer deze via het toetsenbord wordt gebracht naar de knop 'Meld je aan' onder de kop 'Is de community iets voor jou?
' of de knop met het telefoonnummer '0900-0101'. Daardoor kunnen bezoekers die wel kunnen zien en navigeren via het toetsenbord, bij deze knoppen niet zien waar ze zich bevinden op de pagina. Voeg om dit op te lossen een duidelijke focusrand toe. Een soortgelijk probleem komt op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld bij de knop 'Word vrijwilliger' op pagina community.slachtofferhulp.nl/over-ons/over-de-community en de knop 'Laad meer' op pagina community.slachtofferhulp.nl/user/4711.

Op pagina community.slachtofferhulp.nl/groep/voor-nabestaanden-na-zelfdoding kan de focus via het toetsenbord naar het actieve tabblad (bijvoorbeeld 'Verhalen') gebracht worden, maar het is niet zichtbaar als de focus hierop staat. Voeg een focusrand toe zodat duidelijk zichtbaar is waar de focus zich bevindt.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Voldoende


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Voldoende


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Als een bezoeker is ingelogd, is op pagina community.slachtofferhulp.nl/user/settings onder 'Afbeelding' een knop te vinden die gebruikt kan worden om een afbeelding te uploaden. Op de knop is de tekst 'Bestand kiezen' te zien, maar de toegankelijke tekst die in het label van de knop staat is 'Afbeelding, geen bestand gekozen'. Met name voor bezoekers die gebruik maken van spraaksoftware is het belangrijk dat interactieve elementen (zoals knoppen) een label met dezelfde tekst bevatten als de visueel zichtbare tekst. Anders is het lastig om de knop aan te spreken en van deze functionaliteit gebruik te maken. Pas de toegankelijke tekst van de knop aan, zodat deze begint met de visueel zichtbare tekst ('Bestand kiezen'), de tekst 'Geen bestand gekozen' mag achter deze tekst toegevoegd worden. Een soortgelijk probleem komt voor bij de knop 'Bestanden kiezen' op de pagina 'Deel je verhaal, waar een ingelogde bezoeker terecht komt via de link 'Deel je verhaal' die te vinden is in het tabblad 'Groepen' op de pagina 'Mijn overzicht' (community.slachtofferhulp.nl/user/dashboard).

Op pagina community.slachtofferhulp.nl/user/dashboard ('Mijn overzicht') kan een ingelogde bezoeker via het tabblad 'Groepen' op een groep klikken, om vervolgens via de link 'Deel je verhaal' terecht te komen op een pagina waar een formulier te vinden is. Het invoerveld 'Jouw verhaal*' heeft via een aria-label de naam 'Bewerkingsgebied: main' gekregen. Deze tekst komt niet overeen met het visuele label dat bij dit veld staat ('Jouw verhaal'), waardoor het voor bezoekers die gebruik maken van spraaksoftware lastig is om het veld aan te spreken. Wijzig de tekst van het aria-label, zodat deze begint met de tekst van het visuele label. Zie succescriterium 2.4.6.


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet aanwezig


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina siam.slachtofferhulp.nl/aselectserver/server ontbreekt een taalaanduiding van de inhoud van de pagina. Daardoor kan hulpsoftware zoals een screenreader niet afleiden in welke taal de pagina voorgelezen moet worden, en krijgt de bezoeker mogelijk de tekst met verkeerde uitspraak te horen. Voeg de taalaanduiding toe in de HTML-code, doormiddel van een lang-attribuut (lang="nl") bij het HTML-element.


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina 'Instellingen' die te vinden is als de bezoeker is ingelogd, kan de bezoeker gegevens wijzigen. Nadat dit is gedaan en op de knop 'Opslaan' is gedrukt, verschijnt de melding 'The profile has been saved'. Deze statusmelding is Engelstalig, en daardoor mogelijk niet te begrijpen voor bezoekers die geen Engels spreken. Daarnaast kan hulpsoftware zoals een screenreader deze tekst niet met de juiste uitspraak voorlezen, omdat geen afwijkende taalcode is toegevoegd en op de pagina de Nederlandse taalcode staat. Wijzig de tekst zodat deze volledig Nederlandstalig is.

Een ingelogde bezoeker kan via 'Mijn profiel' op pagina community.slachtofferhulp.nl/user/dashboard ('Mijn overzicht') naar 'Groepen' gaan en vervolgens op de link 'Deel je verhaal' klikken. Als deze link gevolgd wordt, opent een pagina waar bovenaan de link 'Back to community group' te vinden is. Deze tekst maakt het doel van de link wel duidelijk, maar doordat de taal (Engels) afwijkt van de taal van de pagina (Nederlands) is deze voor sommige bezoekers mogelijk niet te begrijpen. Pas de tekst aan zodat deze Nederlandstalig is. Ditzelfde geldt voor de tekst 'private group' die onderaan op deze pagina staat in de zin 'Dit verhaal zal worden geplaatst in de private group'.

Als de bezoeker het menu openvouwt via de menuknop die verschijnt bij een schermgrootte van 1280px bij 1024px als ingezoomd wordt vanaf 175%, is een sluitknop (X) te zien. De toegankelijke naam van deze knop is 'Close menu'. Deze tekst komt niet overeen met tekst die te verwachten is bij knop waar een icoon van een 'X' te zien is. Op een Nederlandse pagina kan een Nederlandse tekst verwacht worden, zoals bijvoorbeeld 'Sluit menu'. Voor bezoekers die gebruik maken van spraakhulpsoftware kan het hierdoor lastig zijn om de knop aan te spreken en te gebruiken. Pas de tekst aan zodat deze Nederlandstalig is. Een soortgelijk probleem komt voor bij de sluitknop op het dialoogvenster dat verschijnt als een ingelogde bezoeker bij een verhaal of reactie op 'Rapporteer' klikt, en bij de sluitknop van het dialoogvenster 'Bedankt' dat verschijnt als binnen het dialoogvenster 'Ongepaste reactie rapporteren' op de knop 'Rapporteer' is geklikt.

Als een ingelogde bezoeker op pagina community.slachtofferhulp.nl/user/dashboard via het tabblad 'Privéberichten' een bericht aanklikt, verschijnt een invoerveld waarin een reactie getypt kan worden. Als dit veld leeggelaten wordt en de bezoeker op de knop 'Versturen' klikt, verschijnt bovenaan de pagina een Engelstalige foutmelding. Voor bezoekers die geen Engels spreken is dit mogelijk niet goed te begrijpen. Daarnaast kan hulpsoftware zoals een screenreader deze tekst niet met de juiste uitspraak voorlezen, omdat geen afwijkende taalcode is toegevoegd en op de pagina de Nederlandse taalcode staat. Los dit op door de foutmelding op andere wijze te plaatsen en te zorgen dat deze Nederlandstalig is. Zie ook succescriterium 3.3.1 en 4.1.3.

Op pagina community.slachtofferhulp.nl/over-ons/over-de-community zijn onder de kop 'Ambassadeurs' verschillende profielen van ambassadeurs te zien. Bij een aantal hiervan is een blauw icoon met een wit vinkje te zien, als de muisaanwijzer hier naartoe wordt gebracht verschijnt de tekst 'Ambassadeur'. De tekst die bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader horen bij dit icoon is 'more info knop'. Deze toegankelijke naam omschrijft de functionaliteit van de knop onvoldoende omdat deze in het Engels is. Vertaal de toegankelijke naam van de knop naar het Nederlands.

Advies: Op pagina community.slachtofferhulp.nl/ is gebruik gemaakt van verschillende visueel verborgen koppen die Engelstalig zijn. Dit zijn koppen voor verschillende navigaties op de pagina. Het is beter om deze koppen te vertalen naar het Nederlands, want op dit moment zijn deze koppen alleen beschikbaar voor screenreadergebruikers en worden ze verkeerd uitgesproken door de screenreaders.

Advies: Op pagina community.slachtofferhulp.nl/user/4711 staat onder de link 'Vincent | Ambassadeur' de tekst '7 stories'. Voor bezoekers die geen Engels spreken is het mogelijk onduidelijk wat hier bedoeld wordt. Omdat de taal van de pagina Nederlands is, en elders op de website de aanduiding 'Verhalen' wordt gebruikt op deze plek (bijvoorbeeld op pagina community.slachtofferhulp.nl/groep/voor-nabestaanden-na-zelfdoding), is het duidelijker als de tekst gewijzigd wordt naar '7 verhalen'. Omdat het hier gaat om een tekst van minden dan drie woorden wordt dit niet afgekeurd.

Advies: Op de pagina 'Instellingen' die te vinden is in 'Mijn profiel' als de bezoeker is ingelogd (community.slachtofferhulp.nl/user/settings), staan drie Engelstalige links. Bijvoorbeeld 'Change your e-mail address'. Deze tekst maakt wel duidelijk wat het doel van de link is, maar doordat de taal afwijkt van de taal van de pagina (Nederlands) is deze mogelijk niet door iedereen te begrijpen. Pas de tekst van de links aan zodat deze Nederlandstalig is. Omdat deze Engelse teksten op de grens van drie woorden zit wordt dit hier niet afgekeurd.


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Advies: Op pagina community.slachtofferhulp.nl/over-ons/huisregels wordt onder de kop 'Profiel verwijderen of wijzigen?' aanwijzingen gegeven over het verwijderen of wijzigen van je account. Mogelijk is deze beschrijving voor bezoekers onduidelijk. Omdat dit voor alle bezoekers geldt wordt dit niet afgekeurd op toegankelijkheid, maar voor bezoekers met een functiebeperking kan dit wel een grotere uitdaging opleveren. Via de link in de tekst komt de bezoeker op een pagina waar het niet mogelijk is de aanwijzing 'Profiel bewerken' op te volgen, omdat er geen link te vinden is met deze tekst. Als de bezoeker (niet via de link) zelf naar de eigen profielpagina gaat, is de aanwijzing 'Account annuleren' lastig op te volgen omdat deze tekst niet op de profielpagina te vinden is (zie hiervoor ook succescriterium 3.1.2). Pas de tekst aan, zodat de gebruikte termen overeenkomen met de benaming van de onderdelen waarnaar verwezen wordt. Zie ook succescriterium 1.3.3.


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina registratie.slachtofferhulp.nl/registreren-community/ een foutief e-mailadres invullen, verschijnt een melding met de tekst 'Vul een geldig e-mailadres in'. Een goede foutidentificatie vermeld welke fout is gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld 'In het veld E-mailadres is een ongeldig e-mailadres ingevoerd’. Dat een geldig e-mailadres ingevoerd moet worden, is een foutsuggestie zoals omschreven bij succescriterium 3.3.3. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader gaat de foutmelding wel goed, door gebruik van aria-invalid en doordat de foutsuggestie op de juiste manier aan het veld gekoppeld is. Los het op door tekst die visueel op de pagina te zien is aan te passen.

Op de inlogpagina (siam.slachtofferhulp.nl/aselectserver/server) verschijnt na foutieve invoer de foutmelding 'Gebruikersnaam en/of wachtwoord verkeerd. Probeer het nogmaals'. In deze tekst wordt verwezen naar 'Gebruikersnaam', dit kan verwarrend werken omdat er geen veld op de pagina voorkomt met dit label. Voor bezoekers is het mogelijk onduidelijk dat hier het veld 'E-mailadres' bedoeld wordt. Pas de tekst aan.

Als een ingelogde bezoeker een verhaal wil delen via de link 'Deel je verhaal' op de pagina van de groep (community.slachtofferhulp.nl/groep/test-groep-private), verschijnt een pagina waarop het formulierveld 'Titel van jouw verhaal*' en 'Jouw verhaal*' te vinden zijn. Wanneer deze velden niet worden ingevuld gaan er verschillende dingen mis met de foutidentificatie. Voeg om dit op te lossen zelf foutmeldingen toe aan het formulier. Een goede foutidentificatie vermeld welke fout is gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld 'Het veld Titel van jouw verhaal is niet ingevuld’. Voorbeelden van problemen die voorkomen in het formulier:

  • Als beide velden niet worden ingevuld en de bezoeker op 'Opslaan' klikt, springt de focus automatisch naar het invoerveld 'Titel van jouw verhaal'. Hieruit zou de bezoeker kunnen afleiden dat dit veld nog ingevuld moet worden, maar voor sommige bezoekers is het mogelijk onduidelijk wat er mis is gegaan omdat er geen tekstuele foutmelding te zien is.
  • Als alleen het invoerveld 'Jouw verhaal*' is ingevuld en op de knop 'Opslaan' gedrukt wordt, verschijnt een automatische HTML5-veldcontrole melding bij het veld dat leeg gelaten is, 'Titel van jouw verhaal*'. Deze foutmeldingen worden niet door alle browsers en hulpsoftware even goed ondersteund. De tekst van de melding is een foutsuggestie zoals beschreven bij succescriterium 3.3.3 en verdwijnt wanneer de bezoeker ergens op de pagina klikt. Ook kan de tekstgrootte niet aangepast worden zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen.
  • Als alleen het veld 'Titel van jouw verhaal*' wordt ingevuld en de bezoeker op 'Opslaan' klikt, verschijnt bovenaan de pagina een melding over het leeggelaten verplichte veld 'Jouw verhaal*'. De tekst van de melding is 'Jouw verhaal is een verplicht veld.'. Dit is een foutsuggestie, hierin wordt niet beschreven wat er mis is gegaan waardoor het geen goede foutmelding is. De melding blijft op de pagina staan, ook nadat de fout is opgelost.

Als een ingelogde bezoeker lid is van een groep, zijn onder verhalen van community-deelnemers invoervelden te vinden ('Reageer op het verhaal van..') waar de bezoeker een reactie kan typen. Bij dit veld is gebruik gemaakt van HTML5-veldcontrole, waardoor de melding 'Vul dit veld in' bij het veld verschijnt als het veld niet is ingevuld. Deze foutmelding wordt niet door alle browsers en hulpsoftware even goed ondersteund. Daarnaast is de tekst van de melding een foutsuggestie zoals beschreven bij succescriterium 3.3.3 in plaats van een foutidentificatie, en verdwijnt deze wanneer de bezoeker ergens op de pagina klikt. Ook kan de tekstgrootte niet aangepast worden zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf een foutmelding toe die beschrijft wat er mis is gegaan en welk veld dit betreft.

Als een ingelogde bezoeker op de pagina 'Mijn overzicht' community.slachtofferhulp.nl/user/dashboard via het tabblad 'Privéberichten' een bericht openklikt, is een invoerveld 'Bericht' te zien. Als dit veld niet wordt ingevuld en de bezoeker op de knop 'Versturen' klikt, verschijnt bovenaan de pagina de melding 'Oops, something went wrong. Check your browser's developer console for more details.'. Uit deze melding wordt niet duidelijk wat er mis is gegaan op deze pagina, en welk invoerveld dit betreft, en de melding is in een afwijkende taal (Engels). Als de bezoeker vervolgens klikt op de link 'Terug naar mijn profiel', is daar een statusbericht te vinden met de tekst 'Bericht is een verplicht veld'. Deze melding staat op de verkeerde pagina, en de tekst bevat een foutsuggestie in plaats van een foutmelding. Zorg ervoor dat op de juiste pagina een foutmelding verschijnt waaruit duidelijk wordt wat er mis is gegaan en welk veld dit betreft. Zie succescriterium 4.1.3.


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina community.slachtofferhulp.nl/user/dashboard kan een ingelogde bezoeker via het tabblad 'Groepen' op een groep klikken, deze bezoeker komt vervolgens via de link 'Deel je verhaal' terecht op een pagina waar een formulier te vinden is met daarin de velden 'Titel van jouw verhaal' en 'Jouw verhaal'. Dat het verplicht is om deze velden in te vullen is duidelijk gemaakt doormiddel van een asterisk (*). Binnen het formulier staat nergens een verklaring van de betekenis van de asterisk, waardoor het voor sommige bezoekers mogelijk onduidelijk is dat de velden verplicht zijn. Plaats om dit op te lossen een melding bovenaan in het formulier, bijvoorbeeld: ‘Velden met een sterretje (*) zijn verplicht'. Dit probleem komt ook voor bij het invoerveld 'Bericht*' dat te vinden is als de ingelogde bezoeker onder het tabblad 'Privéberichten' op een bericht geklikt wordt, en bij het invoerveld 'Reageer op het verhaal van...*' dat te vinden is als een verhaal wordt opengeklikt van een groep waar de bezoeker lid van is (community.slachtofferhulp.nl/groep/test-groep-private). Ook in het registratieproces van nieuwe community-deelnemers komt dit voor, bijvoorbeeld bij het veld 'Bijnaam*' in de stap 'Kies je bijnaam'.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In verschillende formulieren op de website wordt gebruik gemaakt van HTML5-foutmeldingen. Deze meldingen zijn niet toegankelijk omdat ze niet duidelijk aangeven welke fout de bezoeker heeft gemaakt (zie succescriterium 3.3.1), en ze geven niet altijd aan hoe bezoekers de fout kunnen oplossen. Maak daarom gebruik van eigen foutmeldingen in deze formulieren.


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet aanwezig


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Voldoende


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepagina community.slachtofferhulp.nl/ staan bij de menu-items 'Groepen' en 'Over ons' knoppen waarmee submenu's uitgevouwen kunnen worden. De knoppen hebben beiden de naam 'Open submenu' gekregen, deze wordt voorgelezen door hulpsoftware zoals een screenreader. Voor bezoekers die hier gebruik van maken is uit deze tekst niet af te leiden bij welk menu-item de knop hoort. Dit is onduidelijk voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader en via de tab-toets over de pagina navigeren of een lijst opvragen van knoppen op de pagina. Voeg de naam van het menu-item toe aan de betreffende knop.

Op pagina community.slachtofferhulp.nl/over-ons/over-de-community staan achter de namen van ambassadeurs een knop waarmee de tekst 'Ambassadeur' getoond kan worden. In de code wordt niet aangegeven wanneer deze knop in of uitgeklapt is. Zorg ervoor dat deze informatie beschikbaar is door gebruik te maken aria-expanded of een soortgelijke techniek.
Het is overigens niet mogelijk om deze knop weer in te klappen met het toetsenbord.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina 'Instellingen' die te vinden is als de bezoeker is ingelogd (community.slachtofferhulp.nl/user/settings), kan de bezoeker gegevens wijzigen in het tabblad 'Mijn gegevens'. Nadat dit is gedaan en op de knop 'Opslaan' is gedrukt, verschijnt de melding 'The profile has been saved'. Deze melding wordt niet voorgelezen door hulpsoftware zoals een screenreader. Voor bezoekers die hiervan gebruik maken is het hierdoor niet duidelijk of het aanpassen van de gegevens goed is gegaan. Een soortgelijk probleem komt voor wanneer een ingelogde bezoeker die lid is van een groep een reactie op een verhaal plaatst, dan verschijnt de melding 'Uw reactie is geplaatst'.

Als een ingelogde bezoeker op de pagina 'Mijn overzicht' community.slachtofferhulp.nl/user/dashboard via het tabblad 'Privéberichten' een bericht openklikt, is een invoerveld 'Bericht' te zien. Als dit veld niet wordt ingevuld en de bezoeker op de knop 'Versturen' klikt, verschijnt een statusbericht met 'Oops, something went wrong. Check your browser's developer console for more details.' op de pagina. Deze melding wordt niet opgemerkt door hulpsoftware. Zorg ervoor dat hulpsoftware de melding kan doorgeven aan bezoekers.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/community-slachtofferhulp/audit/
Geprint: 2024-05-20 09:39:24 v2.4-011