Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website CompetentNL
- Onderzoeker
- Julia, Swink; Sophie, Swink; Michiel, Swink
- Datum
- 24 maart 2025
- Opdrachtgever
- Pleio
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website CompetentNL voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 18 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website competentnl.nl is onderzocht tussen 13 en 20 januari 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen. Uit de audit blijkt dat de website nog niet aan alle toegankelijkheidseisen voldoet.
Bij de hercontrole op 21 maart 2025 blijken er heel veel problemen te zijn opgelost. De bevindingen die er nog zijn hebben vooral betrekking op een aantal ontoegankelijke PDF-documenten en video's.
Verder zijn er nog een aantal verbeterpunten:
- Er is een infographic die een betere toegankelijke tekst nodig heeft.
- Niet interactieve elementen krijgen toetsenbord focus.
- Er zijn formulieren met verkeerde toegankelijkheidscodes en incorrecte foutmeldingen.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | CompetentNL |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 11 | 9 | 0 |
2 Bedienbaar | 13 | 4 | 0 |
3 Begrijpelijk | 7 | 3 | 0 |
4 Robuust | 1 | 2 | 0 |
Totaal | 32 | 18 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://competentnl.nl/page/view/5e412cdb-149c-4962-9dc3-99a3849d2249/nieuwsbrief-11-ontwikkeling-competentnl-goed-op-weg onder het kopje "Agenda" staat een afbeelding met de alternatieve tekst "Deze infographic verbeeldt het proces en product van CompetentNL in het Engels. De uitleg volgt in het onderschrift.". De uitleg onder de afbeelding geeft niet alle tekst in de afbeelding weer, bijvoorbeeld de tekst "A common skills language for education and labour market" ontbreekt. Er is ook geen toegankelijk alternatief want het bestand met de afbeelding dat gedownload kan worden is een jpg bestand en geen toegankelijke PDF. Afbeeldingen die informatie overdragen moeten een betekenisvolle alt-tekst hebben, waarin de belangrijke informatie uit de afbeelding wordt beschreven. Met alle informatie uit de afbeelding wordt de alt-tekst echter te lang. Voor complexe afbeeldingen als dit wordt aangeraden de tekst uit te schrijven onder afbeelding en deze paragraaf te linken aan de afbeelding met aria-describedby en in de alt-tekst te vermelden dat de beschrijving onder de afbeelding volgt.
In het PDF-document https://competentnl.nl/attachment/entity/33d721c1-a0df-43c5-a410-66e6e735b2bc staan afbeeldingen zonder tekstalternatief. Zie pagina 1, 2, 3, enz.
Wanneer afbeeldingen aan een PDF-document worden toegevoegd met "figuur"-tags, moeten ze altijd een beschrijving (alt-tekst) hebben. Deze tag is voorbehouden aan informatieve afbeeldingen. Zonder alternatieve tekst kan de schermlezer niet duidelijk maken wat er in de afbeelding staat. Momenteel wordt alleen "afbeelding" voorgelezen. Blinde bezoekers kunnen de indruk krijgen dat ze inhoud missen.
Als de afbeeldingen decoratief zijn, moeten ze worden gemarkeerd als een artefact om ze te verbergen voor schermlezers.
In het PDF-document https://competentnl.nl/file/download/288ab139-2db7-4a5f-ace8-53e9570db940/plenaire-sessies-competentnl-basis-voor-skills.pdf staan op pagina 1 afbeeldingen met een tekstalternatief dat niet betekenisvol is: “Artistieke close-up van de paardenbloemen met pluisjes” en “Afbeelding met kleding, persoon, Menselijk gezicht, person Automatisch gegenereerde beschrijving”. Zorg ervoor dat de alternatieve tekst beschrijft wat er op de afbeelding staat. Een andere optie is om de afbeelding te verbergen door deze te markeren als een artefact als de afbeelding decoratief is en geen belangrijke informatie overbrengt.
Het PDF-document https://competentnl.nl/file/download/288ab139-2db7-4a5f-ace8-53e9570db940/plenaire-sessies-competentnl-basis-voor-skills.pdf bevat afbeeldingen die zijn toegevoegd als artefact. Zie het logo op pagina 1 en de afbeelding op pagina 39 met logo's.
Zie ook pagina 39. Afbeeldingen die als artefact zijn toegevoegd, zijn niet zichtbaar voor de schermlezer. De informatie in deze afbeeldingen is ontoegankelijk voor blinde bezoekers en gebruikers van screenreaders. Informatieve afbeeldingen moeten via een figuur-tag worden geplaatst en worden voorzien van een beschrijving (alt-tekst).
In het PDF-document https://competentnl.nl/file/download/288ab139-2db7-4a5f-ace8-53e9570db940/plenaire-sessies-competentnl-basis-voor-skills.pdf staan op pagina 8 afbeeldingen zonder tekstalternatief. Zie afbeeldingen met zichtbare tekst "skilld" en "passport for work". Zie ook pagina's 10, 27, 33, enz.
In het PDF-document https://competentnl.nl/file/download/288ab139-2db7-4a5f-ace8-53e9570db940/plenaire-sessies-competentnl-basis-voor-skills.pdf staat op pagina 9 een decoratieve afbeelding die is toegevoegd via een figuurlabel en geen beschrijving heeft. Zie ook pagina 12, 13, 14, enz. De figuur-tag is bedoeld voor informatieve afbeeldingen en heeft altijd een beschrijving nodig. Markeer deze afbeelding als artefact om hem te verbergen voor schermlezers.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de pagina https://competentnl.nl/news wordt een dialoogvenster met een video geopend wanneer de bezoeker op de afspeelknop klikt in het nieuwsartikel met de titel "Video online bijeenkomst voor toolbouwers en ontwikkelaars". Deze video bevat ondertitels, wat correct is. Echter, op ongeveer 41:35 ontbreken de ondertitels voor de gesproken tekst. Alle gesproken inhoud in de video moet volledig en nauwkeurig worden ondertiteld om gelijke toegang te bieden aan bezoekers die de audio niet kunnen horen.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://competentnl.nl/news opent een dialoogvenster met een video als de bezoeker op de afspeelknop klikt in het nieuwsblok met de titel "Video online bijeenkomst voor toolbouwers en ontwikkelaars". Tekst en logo's verschijnen op verschillende momenten in de video, aan het begin en aan het einde van de video. Er is geen media-alternatief of audiobeschrijving. Bezoekers die blind of slechtziend zijn, missen hierdoor informatie. Daarom kan het beste een audiobeschrijving toegevoegd worden die de visuele elementen in de video beschrijft, zoals namen, functies, logo’s en teksten. Een andere oplossing is het toevoegen van een geschreven tekst (een media-alternatief). Maar om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5 moet sowieso een audiobeschrijving worden toegevoegd.
Zie ook de video op de pagina https://competentnl.nl/page/view/cd34ecdc-4757-43f5-95ad-d3e7b2319431/jobdigger-bv. Er is geen media-alternatief of audiobeschrijving voor de tekst en logo's aan het begin en het einde van de video.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Bij succescriterium 1.2.3 zijn video’s beschreven waar audiodescriptie of een media-alternatief ontbreekt. Dit wordt ook afgekeurd onder dit succescriterium. Voor dit succescriterium is audiodescriptie verplicht (niveau AA), waar ruimte is in het standaard audiospoor om deze informatie te geven. Er is in deze video voldoende ruimte hiervoor aanwezig. Een media-alternatief is hier niet meer toegestaan als oplossing. Dit is van belang voor mensen die de video’s niet (goed) kunnen zien.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://competentnl.nl/page/view/f08ab9de-b575-4e98-9e65-8a1ae3f206e4/contactformulier staat een formulier. De invoervelden in dit formulier hebben het attribuut aria-invalid="true", ook al zijn er nog geen fouten gemaakt. Het aria-invalid-attribuut is bedoeld om gebruikers van hulpsoftware te informeren dat een formulierveld ongeldige gegevens bevat. Het moet daarom pas na validatie op true worden gezet. Als dit al gebeurt voordat er een fout is gemaakt kan dit verwarrend zijn, met name voor bezoekers die een schermlezer gebruiken.
In het PDF-document https://competentnl.nl/attachment/entity/33d721c1-a0df-43c5-a410-66e6e735b2bc staan meerdere koppen die niet opgemaakt zijn als kop. Zie bijvoorbeeld "CompetentNL: a common skills language for the Netherlands", “Skills as the foundation for career choice and development”, “What is CompetentNL?”, etc. Hierdoor verschilt de visuele informatiestructuur van de structuur van het document in de tags. Vervang de p-tags door h-tags, zodat de structuur van het document in de tags overeenkomt met wat te zien is in het document.
In het PDF-document https://competentnl.nl/file/download/288ab139-2db7-4a5f-ace8-53e9570db940/plenaire-sessies-competentnl-basis-voor-skills.pdf staan meerdere koppen die niet opgemaakt zijn als kop. Zie bijvoorbeeld "Welkom", “Najaarsconferentie 18 september 2024”, “Samenwerking pilotpartijen CompetentNL”, etc. Hierdoor verschilt de visuele informatiestructuur van de structuur van het document in de tags. Vervang de p-tags door h-tags, zodat de structuur van het document in de tags overeenkomt met wat te zien is in het document.
In het PDF-document https://competentnl.nl/file/download/288ab139-2db7-4a5f-ace8-53e9570db940/plenaire-sessies-competentnl-basis-voor-skills.pdf staat op pagina 4 een tabel. In de tags is deze tabel opgesplitst in twee afzonderlijke tabel-tags. Dat is niet de bedoeling.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Voldoende
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Niet aanwezig
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://competentnl.nl/page/view/f08ab9de-b575-4e98-9e65-8a1ae3f206e4/contactformulier staat een formulier waarin bezoekers hun persoonlijke gegevens in kunnen vullen. Bij dit formulier ontbreekt het attribuut autocomplete.
Kan een bezoeker in een formulier persoonlijke gegevens invullen zoals achternaam, e-mailadres of telefoonnummer? Dan moeten deze invoervelden het autocomplete-attribuut hebben. Hierdoor kunnen browsers en hulpsoftware helpen bij het invoeren. Bijvoorbeeld door de velden al automatisch in te vullen. Gebruik het autocomplete-attribuut voor alle velden waar persoonlijke informatie in moet worden gevuld. Voor het e-mailadres moet bijvoorbeeld autocomplete="email" worden gebruikt.
Op deze pagina staat meer informatie over autocomplete en welke waardes verplicht gebruikt moeten worden: https://www.w3.org/Translations/WCAG22-nl/#input-purposes
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Voldoende
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Niet aanwezig
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In het PDF-document https://competentnl.nl/attachment/entity/33d721c1-a0df-43c5-a410-66e6e735b2bc staat op pagina 5 een blauwe tekst "CompetentNL Timeline" op een lichtblauwe achtergrond. Het contrast tussen de tekstkleur en de achtergrond is te laag: 2,7:1. Er staat daarnaast ook witte tekst op een lichtblauwe achtergrond, bijvoorbeeld "Phase 1". Ook hier is het contrast te laag: 2,5:1. In beide gevallen moet het contrast minstens 3,0:1 zijn.
In het PDF-document https://competentnl.nl/file/download/288ab139-2db7-4a5f-ace8-53e9570db940/plenaire-sessies-competentnl-basis-voor-skills.pdf staat op pagina 6 een witte tekst "Onderwijs en arbeidsmarkt samen één taal" op een groene achtergrond. Het kleurcontrast is 2,0:1. Dit moet minstens 3,0:1 zijn. Zie ook pagina 22 de tekst "Plenair vervolg".
Op pagina 11 staat de blauwe tekst "Brigitte Barendse (SBB)" op een donkerblauwe achtergrond. Het kleurcontrast is 2,9:1. Dit moet minstens 3,0:1 zijn. Zie ook de tekst "Lisa Hummel (TNO)" op pagina 26.
Op pagina 21 staat de groene tekst "Zaalindeling - Workshops Ronde 1 en 2" op een witte achtergrond. Het kleurcontrast is 1,8:1. Dit moet minstens 3,0:1 zijn.
Op pagina 27 staat witte tekst op een lichtblauwe achtergrond, bijvoorbeeld "fase 1". Het contrast tussen de tekst en de achtergrond is te laag: 2,5:1. Dit moet minstens 3,0:1 zijn.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Bij tijdens de hercontrole is een nieuwe bevinding geconstateerd als gevolg van het oplossen van een eerdere bevinding:
Als een bezoeker pagina https://competentnl.nl/groups/view/8dc00ad8-f345-494e-9cc0-6f64c36784a0/beheer/files/fc3ee280-9bc8-4b36-9390-ca00496d7dae bekijkt met een scherm van 1280 bij 1024 pixels en inzoomt tot 400%, worden de link "Documenten" en de tekst "Presentaties Conferentie 'CompetentNL: basis voor vaardigheden' 18092024" in het kruimelpad juist weergegeven. Maar nu is de rest van de pagina hier achter verborgen. Dat is niet de bedoeling. In deze situatie moet alles nog gewoon leesbaar zijn.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://competentnl.nl/page/view/f08ab9de-b575-4e98-9e65-8a1ae3f206e4/contactformulier staat een formulier met invoervelden. Het contrast tussen de grijze randkleur (kleur #D2D6DC) en de witte achtergrond (kleur #FFFFFF) van de pagina is 1,5:1. Dit is te laag. De randen van interactieve elementen zoals invoervelden moeten minimaal een contrast van 3,0:1 hebben met de achtergrond.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Voldoende
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Niet aanwezig
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op https://competentnl.nl/news komt in elk nieuwsblok <span tabindex="0"> voor, waarin de publicatiedatum wordt vermeld. Elementen die niet interactief zijn in de tabindex zetten, is niet toegestaan. Verwijder het attribuut.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Voldoende
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Voldoende
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Niet aanwezig
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Voldoende
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Het PDF-document https://competentnl.nl/attachment/entity/33d721c1-a0df-43c5-a410-66e6e735b2bc heeft als titel “RWS Brochure A5 Drieluik”. Deze titel beschrijft de inhoud van het document niet.
In het PDF-document https://competentnl.nl/file/download/288ab139-2db7-4a5f-ace8-53e9570db940/plenaire-sessies-competentnl-basis-voor-skills.pdf luidt de titel “Titel van deze presentatie over twee regels”. Deze tekst beschrijft de inhoud niet.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://competentnl.nl/page/view/f08ab9de-b575-4e98-9e65-8a1ae3f206e4/contactformulier staat een formulier. Als het formulier wordt verzonden met lege velden of met onjuiste gegevens, verschijnen er foutmeldingen zonder dat de pagina opnieuw wordt geladen. De toetsenbordfocus gaat alleen niet naar de eerste foutmelding. Bezoekers die met het toetsenbord navigeren, moeten daardoor terug navigeren met Shift Tab om bij de velden met foutmeldingen te komen.
Zorg dat de toetsenbordfocus automatisch naar de eerste foutmelding gaat zodra deze verschijnt. Zo wordt de bezoeker meteen over de fout geïnformeerd en kan hij zijn invoer aanpassen.
Op pagina https://competentnl.nl/news opent een dialoogvenster met een video als de bezoeker op de afspeelknop klikt in het nieuwsblok met de titel "Video online bijeenkomst voor toolbouwers en ontwikkelaars". Als het dialoogvenster wordt geopend, gaat de toetsenbordfocus naar een onzichtbare knop met de toegankelijke naam "Schakel video toetsenbordbediening uit".
De toetsenbordfocus mag niet terechtkomen op onzichtbare interactieve elementen (links, knoppen, formuliervelden). Als dat wel gebeurt, kan een bezoeker ze onbedoeld activeren. Alleen elementen die zichtbaar zijn mogen dus toetsenbordfocus krijgen.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Voldoende
Bevindingen: Het volgende is alleen een advies, maar het kan de toegankelijkheid van de website vergroten.
Op de homepage staan blokken met links onder het kopje "Bekijk hier de praktijkvoorbeelden uit de pilots". Elk blok bevat dubbele links: de eerste link is een afbeelding en de tweede link staat onder de afbeelding als tekst, bijvoorbeeld "Video Jobdigger". Dit zorgt voor onnodige herhaling, vooral voor bezoekers die een schermlezer gebruiken. Schermlezers zullen beide links namelijk apart voorlezen, ook al gaan ze naar dezelfde bestemming, wat verwarrend en frustrerend kan zijn voor bezoekers.
https://competentnl.nl/
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Voldoende
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Het volgende is alleen een advies, maar het kan de toegankelijkheid van de website vergroten.
Op pagina https://competentnl.nl/page/view/63d99ec2-9304-4b1b-891f-2cec30d0debe/veelgestelde-vragen staan twee kopteksten met dezelfde tekst: "Veelgestelde vragen". Een van deze koppen is een h1-element, dat niet zichtbaar is voor ziende bezoekers. Maar schermlezers zien deze kop wel. Dit kan verwarrend zijn.
Op onder andere de volgende pagina's komt met hetzelfde probleem voor:
https://competentnl.nl/page/view/953f367d-fe48-4221-be15-e751d7c22f49/kopie-contact de kopjes “Sitemap”
https://competentnl.nl/page/view/b62b55d3-23ea-40c3-bfbb-89b445d65517/flyer-competentnl-in-english de kopjes “Flyer CompetentNL (In English)”
https://competentnl.nl/page/view/5e412cdb-149c-4962-9dc3-99a3849d2249/nieuwsbrief-11-ontwikkeling-competentnl-goed-op-weg de kopjes “Nieuwsbrief #10 - Hoe gaat het met onze nationale skillstaal?”
Op pagina https://competentnl.nl/files/view/288ab139-2db7-4a5f-ace8-53e9570db940/plenaire-sessies-competentnl-basis-voor-skills.pdf staat een knop met een pijl naar links. De toegankelijke naam van deze knop is "Ga terug". Deze tekst beschrijft niet duidelijk naar welke pagina de knop verwijst.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Voldoende
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Voldoende
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Voldoende
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Voldoende
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de metadata van het PDF-document https://competentnl.nl/attachment/entity/33d721c1-a0df-43c5-a410-66e6e735b2bc is de taal ingesteld op “nl”. Dit is een verkeerde code aangezien de taal van het document Engels is. De schermlezer leest dit document nu voor met de uitspraakregels van het Nederlands. Dit is geen toegankelijke ervaring voor een blinde bezoeker. Verander de code in “en”.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://competentnl.nl/news opent een dialoogvenster met een video als de bezoeker op de afspeelknop klikt in het nieuwsblok met de titel "Video online bijeenkomst voor toolbouwers en ontwikkelaars". In de videospeler staan ARIA-labels met Engelse teksten. Deze labels worden door schermlezers voorgelezen volgens de uitspraakregels van een andere taal. Wijzig de waarde van deze labels in Nederlands. Het gaat om de knoppen in de rechterbovenhoek van de videospeler die toegankelijke namen hebben: "Share” en "Add to Watch Later". Zie ook de mute-knop en de volumeknop.
De knop voor de beeld-in-beeldmodus heeft ook een toegankelijke naam in het Engels: "Picture-in-Picture". Hetzelfde probleem komt voor bij de afbeelding in de linkerbovenhoek van de video. De alt-tekst van de afbeelding is in het Engels: "Link to video owner's profile”.
Als de pagina wordt bekeken op kleine schermen of als een bezoeker inzoomt tot 400% op een scherm van 1280 bij 1024 pixels, verschijnen in de videospeler knoppen die submenu's openen. Dit is de knop met drie stippen en de knop met een pijltje. De toegankelijke namen van de knoppen zijn in het Engels. Ook de koptekst "More options”, die te zien is als de knop met drie puntjes is geactiveerd, is in het Engels.
Zie ook de videospeler op pagina https://competentnl.nl/page/view/cd34ecdc-4757-43f5-95ad-d3e7b2319431/jobdigger-bv.
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Voldoende
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Voldoende
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://competentnl.nl/page/view/f08ab9de-b575-4e98-9e65-8a1ae3f206e4/contactformulier staat een formulier. Als dit formulier wordt verzonden met lege velden of met onjuiste gegevens, verschijnt er een foutmelding, bijvoorbeeld "Het veld organisatie is verplicht". Dit is een instructie, geen foutmelding.
Een goede foutmelding maakt duidelijk dat er een fout is gemaakt, en geeft aan waar de fout zit. Vaak staat er een ontkenning in. Een voorbeeld van een goede foutmelding is: "Het veld is niet (goed) ingevuld."
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Voldoende
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Voldoende
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://competentnl.nl/page/view/cd34ecdc-4757-43f5-95ad-d3e7b2319431/jobdigger-bv. staat een video in een iframe. Het title-attribuut ontbreekt.
Iframes moeten een goede beschrijving hebben. Die staat meestal in het title-attribuut van het iframe. Er moet in staan welk type inhoud het is (bijvoorbeeld een podcast of video), en waar het inhoudelijk over gaat. Deze beschrijving van de inhoud moet uniek en betekenisvol zijn. Door de beschrijving kunnen blinde bezoekers beslissen of het de moeite waard is om de inhoud van het iframe te verkennen.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://competentnl.nl/groups/view/8dc00ad8-f345-494e-9cc0-6f64c36784a0/beheer/files/fc3ee280-9bc8-4b36-9390-ca00496d7dae staat een "i"-pictogram boven de tabel met bestanden. Als een bezoeker op het pictogram klikt, wordt aanvullende informatie zichtbaar op het scherm: de tekst "Presentaties Conferentie 'CompetentNL: basis voor skills' 18092024" met een map-icoon. Deze nieuw weergegeven inhoud wordt nu niet voorgelezen door schermlezers.
Een mogelijke oplossing is om aria-live te gebruiken voor dit soort dynamische inhoud, zodat schermlezers de nieuwe informatie automatisch aankondigen op het moment dat deze verschijnt.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://competentnl.nl
- https://competentnl.nl/page/view/f08ab9de-b575-4e98-9e65-8a1ae3f206e4/contactformulier
- https://competentnl.nl/news
- https://competentnl.nl/news/view/5a6be91c-5863-4312-915b-04632beb3e82/de-kracht-van-competentnl-is-dat-we-straks-een-skillstaal-hebben
- https://competentnl.nl/page/view/63d99ec2-9304-4b1b-891f-2cec30d0debe/veelgestelde-vragen
- https://competentnl.nl/page/view/953f367d-fe48-4221-be15-e751d7c22f49/kopie-contact
- https://competentnl.nl/search
- https://competentnl.nl/404
- https://competentnl.nl/page/view/01b46a89-606e-4899-9349-5a6f65b2e19c/toegankelijkheid
- https://competentnl.nl/page/view/b62b55d3-23ea-40c3-bfbb-89b445d65517/flyer-competentnl-in-english
- https://competentnl.nl/page/view/5e412cdb-149c-4962-9dc3-99a3849d2249/nieuwsbrief-11-ontwikkeling-competentnl-goed-op-weg
- https://competentnl.nl/page/view/cd34ecdc-4757-43f5-95ad-d3e7b2319431/jobdigger-bv
- https://competentnl.nl/groups/view/8dc00ad8-f345-494e-9cc0-6f64c36784a0/beheer/files/fc3ee280-9bc8-4b36-9390-ca00496d7dae
- https://competentnl.nl/files/view/288ab139-2db7-4a5f-ace8-53e9570db940/plenaire-sessies-competentnl-basis-voor-skills.pdf
- https://competentnl.nl/attachment/entity/33d721c1-a0df-43c5-a410-66e6e735b2bc downloaded from https://competentnl.nl/page/view/b62b55d3-23ea-40c3-bfbb-89b445d65517/flyer-competentnl-in-english
- https://competentnl.nl/file/download/288ab139-2db7-4a5f-ace8-53e9570db940/plenaire-sessies-competentnl-basis-voor-skills.pdf downloaded from https://competentnl.nl/files/view/288ab139-2db7-4a5f-ace8-53e9570db940/plenaire-sessies-competentnl-basis-voor-skills.pdf
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:Bij het onderzoek zijn de volgende browsers en software gebruikt:
- Chrome, versie 131
- Firefox, versie 130
- Edge, versie125
- Acrobat PRO DC
- PAC 2024 software om PDF te testen
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.