Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Cpunt

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Cpunt
Datum 28 oktober 2024
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op cpunt.nl.
  • Alle PDF's op static.cpunt.nl.
  • De content op apps.ticketmatic.com.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • De techniek op apps.ticketmatic.com.
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 170

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: In de cookiemelding staan bovenin twee afbeeldingen met de tekstalternatieven "logo" en "logo - opens in a new window". Het eerste tekstalternatief geeft niet duidelijk genoeg aan wat op de afbeelding staat. Wijzig dit naar bijvoorbeeld "Logo Cookiebot". Het tweede tekstalternatief geeft niet goed aan waar de link naartoe gaat en bevat niet alle zichtbare tekst. Zie hiervoor ook succescriteria 2.4.4, 2.5.3 en 3.1.2.

Bevinding 2: Op de website kan een pop-up in beeld komen voor het inschrijven voor de nieuwsbrief. Hierin staat ook een decoratieve afbeelding met het tekstalternatief "Schrijf je in voor de nieuwsbrief". Dit tekstalternatief toont niet aan wat op de afbeelding staat en is tevens gelijk aan de koptekst ernaast. Verwijder het tekstalternatief, zodat het alt-attribuut een lege waarde krijgt (alt=""). Dan kan deze afbeelding genegeerd worden.

Bevinding 3: In de footer van de website staan links naar social media onder "Volg Cpunt op social media". Deze iconen hebben geen tekstalternatief. Omdat dit links zijn, moet duidelijk worden waar deze links naartoe gaan. Zie ook succescriteria 2.4.4 en 4.1.2.

Bevinding 4: Op meerdere pagina's staan decoratieve afbeeldingen die een tekstalternatief hebben dat gelijk is aan de koptekst naast, boven of onder die afbeelding. Dit is dubbelop. Aangezien de afbeeldingen decoratief zijn, kunnen de tekstalternatieven het beste leeggemaakt worden. Het alt-attribuut moet dan wel blijven staan bij img-elementen, maar dan met een lege waarde (alt=""). Dit komt onder andere, maar niet uitsluitend voor op pagina's https://www.cpunt.nl/, https://www.cpunt.nl/praktisch/toegankelijkheid, https://www.cpunt.nl/cursussen/alles-voor-de-podiumbeesten-van-de-toekomst, https://www.cpunt.nl/over-ons/beleid-en-bestuur.

Bevinding 5: Op pagina https://www.cpunt.nl/bibliotheek/hulp-en-spreekuren staan meerdere afbeeldingen van logo's. Deze afbeeldingen bevatten meer informatie (tekst) dan de tekstalternatieven. Deze teksten moeten ook onderdeel worden van de tekstalternatieven. Dit is het geval bij de afbeeldingen naast bijvoorbeeld "Klik & Tik" en "DigiVitaler".

Bevinding 6: Op pagina https://www.cpunt.nl/educatie/contact staat naast "Voor alle vragen…" een afbeelding met het tekstalternatief "51445". Wijzig dit, zodat duidelijk is wat op de afbeelding staat. Dit komt ook voor op pagina https://www.cpunt.nl/agenda/bonfire, bij het logo van de band. Deze afbeelding heeft het tekstalternatief "52657".

Bevinding 7: Op pagina https://www.cpunt.nl/fotoarchief/crash-test-dummies-eelke staan afbeeldingen die vergroot kunnen worden. Deze afbeeldingen hebben geen tekstalternatief die hierover informatie geven.

Bevinding 8: Op pagina https://www.cpunt.nl/cursussen/abstract/CRS000080?courseId=5381&variantId=45&rateCode=g150m1w15l staat een icoon van een klok vóór het tijdstip en een icoon van een markering vóór de locatie. Deze iconen zijn informatief en hebben daardoor een tekstalternatief nodig als "tijd" en "locatie". Dit kan vaker voorkomen.

Bevinding 9: Op pagina's https://www.cpunt.nl/zoeken?q=rock, https://www.cpunt.nl/agenda, https://www.cpunt.nl/agenda/bonfire en https://test.cpunt.nl/agenda/erwin-karine-en-eugenie staan iconen van hartjes, waarmee onderdelen als favoriet kunnen worden aangegeven. Dit icoon heeft geen tekstalternatief. Zie ook succescriterium 4.1.2.

Bevinding 10: Op pagina https://www.cpunt.nl/praktisch/veelgestelde-vragen-bibliotheek staan iconen van pijlen. Deze hebben geen tekstalternatief. Zie ook succescriterium 4.1.2.

Bevinding 11: Op pagina https://apps.ticketmatic.com/widgets/cultuurgebouw/addtickets?edit=yes&event=49135&flow=basketwithcheckout&l=nl&oncompletion=return&returnurl=https%3A%2F%2Ftest.cpunt.nl%2Fmvc%2Fevent%2Freturn&saleschannelid=10006&skinid=10004&accesskey=a72ed6fb09bf483ba23b9a5e&signature=E835A3D7C9E5E89A5F96DA6A3B4CBB9EAE342DC722A9FC6A8C3B4BA8F2745D4F#!/addtickets staat in de stap "Plaatsen" een grote afbeelding met daarin de plaatsen om te selecteren of te verplaatsen. Deze afbeelding heeft geen tekstalternatief.

Bevinding 12: Op pagina https://apps.ticketmatic.com/widgets/cultuurgebouw/addtickets?edit=yes&event=49135&flow=basketwithcheckout&l=nl&oncompletion=return&returnurl=https%3A%2F%2Ftest.cpunt.nl%2Fmvc%2Fevent%2Freturn&saleschannelid=10006&skinid=10004&accesskey=a72ed6fb09bf483ba23b9a5e&signature=E835A3D7C9E5E89A5F96DA6A3B4CBB9EAE342DC722A9FC6A8C3B4BA8F2745D4F#!/addtickets staat onder en boven het formulier het logo van Cpunt. Deze afbeeldingen hebben geen tekstalternatief. Dit zijn tevens links, zie ook succescriteria 2.4.4 en 4.1.2.

Bevinding 13: Op pagina https://apps.ticketmatic.com/widgets/cultuurgebouw/addtickets?edit=yes&event=49135&flow=basketwithcheckout&l=nl&oncompletion=return&returnurl=https%3A%2F%2Ftest.cpunt.nl%2Fmvc%2Fevent%2Freturn&saleschannelid=10006&skinid=10004&accesskey=a72ed6fb09bf483ba23b9a5e&signature=E835A3D7C9E5E89A5F96DA6A3B4CBB9EAE342DC722A9FC6A8C3B4BA8F2745D4F#!/addtickets staat in de stap "Order" een icoon van een prullenbak. Dit icoon is een knop en mist een tekstalternatief. Voeg een tekstalternatief toe, bijvoorbeeld "Verwijder bestelling". Zie ook succescriterium 4.1.2.

Bevinding 14: Op pagina https://issuu.com/marketingcpunt/docs/2024_educatie_brochure_vo_def_druk?fr=sNTE2YTcwMzc4OTA is de gehele inhoud van de brochure opgemaakt als niet-tekstuele content. Hiervoor is geen tekstalternatief gevonden. Dit betekent onder andere dat de inhoud in het geheel niet beschikbaar is voor mensen met een visuele beperking en dat de brochure inhoudelijk niet volledig getest kan worden. Zie ook succescriterium 1.3.1.

Bevinding 15: De PDF op pagina https://www.cpunt.nl/view.asp?guid=230F4826-E886-4FF4-B744-A559A8EA3AB1 bestaat volledig uit afbeeldingen zonder tekstalternatief. In dit geval kan het een alternatief zijn om een uitgeschreven tekst aan te bieden voor de informatie in dit document.

Bevinding 16: De PDF https://static.cpunt.nl/cache/activiteitenplan-2024.46986/activiteitenplan-2024.pdf bevat meerdere decoratieve afbeeldingen, bijvoorbeeld op paginanummers 4, 8 en 10. Deze afbeeldingen moeten genegeerd kunnen worden en dat is nu niet het geval. Maak deze op als artefact, zodat ze uit de codes/tags verwijderd worden.

Bevinding 17: Op paginanummer 7 van de PDF https://static.cpunt.nl/cache/activiteitenplan-2024.46986/activiteitenplan-2024.pdf staat een afbeelding van het organogram. Deze informatieve afbeelding heeft geen tekstalternatief dat omschrijft wat op de afbeelding staat. Er staat wel een stuk tekst op de vorige pagina, maar dat bevat niet voldoende informatie.

Bevinding 18: Op pagina 1 van de PDF https://static.cpunt.nl/cache/begroting-2024.51103/begroting-2024.pdf staat een afbeelding van het logo met het tekstalternatief "Afbeelding met Graphics, cirkel, Lettertype, logo Automatisch gegenereerde beschrijving". Dit is geen goede omschrijving van wat op de afbeelding staat. Wijzig dit naar bijvoorbeeld "Logo Cpunt, maak 't mee!". Zie ook succescriterium 1.4.5.

Bevinding 19: In deze PDF staan vanaf pagina 2 meerdere afbeeldingen van grafieken en tabellen zonder tekstalternatief. Soms staat er wel een korte tekst boven, maar dit geeft onvoldoende informatie. In het geval van de grafieken kan een tabel worden toegevoegd met dezelfde informatie. In het geval van de tabellen kunnen deze beter als 'echte' tabellen ingevoegd worden. Die moeten dan natuurlijk wel toegankelijk zijn.

Bevinding 20: De PDF op pagina https://static.cpunt.nl/cache/meerjarenbeleidsplan-2022-2025.22505/meerjarenbeleidsplan-2022-2025.pdf is niet voorzien van codes of tags en daarom kan niet onderzocht worden of afbeeldingen een goed tekstalternatief hebben. Zie ook succescriterium 1.3.1.

1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 21: Advies: De video's op pagina's https://www.cpunt.nl/cursussen/alles-voor-de-podiumbeesten-van-de-toekomst en https://www.cpunt.nl/zakelijk hebben alleen automatische ondertitels in het Engels. Deze video's bevatten echter geen gesproken tekst of andere belangrijke informatie, dus zijn ondertitels hier niet nodig. Let erop dat dit wel een probleem kan worden bij video's waarbij wel een ondertiteling nodig is voor mensen die doof of slechthorend zijn.

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 22: Op pagina https://www.cpunt.nl/cursussen/alles-voor-de-podiumbeesten-van-de-toekomst komen in de twee video's op verschillende plaatsen tekst in beeld. In de eerste video bijvoorbeeld rond 0:01 de tekst "Sta je graag op een podium". In de tweede video bijvoorbeeld het logo aan het begin en rond 0:27 de tekst "Muziekmakers krijgen een half uur instrumentale les (duo)". Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript of maak gebruik van een (extra) audiospoor om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5.

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 23: Op pagina https://www.cpunt.nl/cursussen/alles-voor-de-podiumbeesten-van-de-toekomst staan twee video's. Een audiodescriptie ontbreekt in deze video's. Audiodescriptie is een (extra) audiospoor waarin verteld wordt wat er in beeld te zien is. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware, niet weten wat er wordt getoond in de video. Zie ook succescriterium 1.2.3.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 24: In de cookiemelding is de content in het tabblad onder "Over" opgemaakt als één stuk tekst, terwijl het visueel verschillende alinea's zijn. Maak dit op als verschillende alinea's (p-elementen).

Bevinding 25: Op pagina https://www.cpunt.nl/bibliotheek/hulp-en-spreekuren staan meerdere teksten in dikgedrukte tekst. Deze teksten zijn opgemaakt met het strong-element. bijvoorbeeld "Voor vragen over e-books, tablets, internet en meer". Het strong- en em-element zijn bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Ook mogen deze elementen niet worden gebruikt als visuele kop, omdat ze niet dezelfde betekenis hebben als een kop (bijvoorbeeld h2 of h3). Dit probleem komt vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.cpunt.nl/educatie/contact.

Bevinding 26: Op pagina https://www.cpunt.nl/praktisch/veelgestelde-vragen-bibliotheek staan onder de kop "Kies het onderwerp of typ je zoekwoord in" de teksten "Lidmaatschap & bibliotheekpas" tot en met "Kopiëren, printen en internetten". Deze teksten zijn onterecht opgemaakt als kopteksten (h4), want ze hebben geen content onder zich. Wijzig deze naar 'normale' teksten.
Dit probleem komt vaker voor, bijvoorbeeld op pagina's https://www.cpunt.nl/praktisch/contact, https://www.cpunt.nl/bibliotheek en https://www.cpunt.nl/bibliotheek/hulp-en-spreekuren.

Bevinding 27: Op pagina https://www.cpunt.nl/praktisch/veelgestelde-vragen-bibliotheek staan onder "Hoe sluit ik een jaarabonnement af?" en Hoe sluit ik een maandabonnement af? de teksten "Via de website" en "In een bibliotheekvestiging". Hier zijn meerdere problemen mee.
Ten eerste zijn deze teksten onterecht opgemaakt met het strong-element. Dit element is bedoeld om de nadruk te leggen op één of enkele woorden, niet om een bepaalde opmaak te bereiken.
Ten tweede zijn deze teksten opgemaakt in twee opsommingslijsten met één onderdeel. Dit moet één opsommingslijst met twee onderdelen worden.

Bevinding 28: Op pagina https://www.cpunt.nl/cursussen/abstract/CRS000080?courseId=5381&variantId=45&rateCode=g150m1w15l is de tekst "Niet natuurgetrouw, maar…" onterecht opgemaakt als kop (<h5>), omdat hier geen content onder staat. Wijzig dit naar normale tekst.

Bevinding 29: Op pagina https://www.cpunt.nl/zakelijk/offerte-aanvragen staan kopteksten als "Enthousiast geworden? Wij ontmoeten je graag!" en "Algemene voorwaarden". Deze zijn echter niet als koppen (bijvoorbeeld <h2>) opgemaakt.

Bevinding 30: Op pagina https://www.cpunt.nl/ staan onder "Actueel bij Cpunt" de filters "Alles" tot en met "Onze mensen". Ook staat onder de resultaten een navigatie. Hierin wordt visueel duidelijk gemaakt wat de actuele filter of pagina is. Deze informatie is niet programmatisch te bepalen. Voeg deze informatie toe, bijvoorbeeld via een verborgen tekst. Dit komt ook voor op pagina's https://www.cpunt.nl/agenda en https://www.cpunt.nl/bibliotheek.

Bevinding 31: Op pagina https://www.cpunt.nl/cursussen/abstract/CRS000080?courseId=5381&variantId=45&rateCode=g150m1w15l staan onder "Inschrijven" twee radioknoppen. Deze horen gegroepeerd te worden om de relatie tussen deze twee radioknoppen te kunnen bepalen. Let op: deze groepering heeft vervolgens ook een naam nodig. Dit geldt ook voor de twee radioknoppen en voor de twee selectievakjes onder "In één keer betalen".

Bevinding 32: Vergelijkbare problemen komen ook op andere pagina's voor. Bijvoorbeeld op https://www.cpunt.nl/nieuwsbrief en https://www.cpunt.nl/mijn-cpunt/mijn-voorkeuren. Ook op pagina https://apps.ticketmatic.com/widgets/cultuurgebouw/addtickets?edit=yes&event=49135&flow=basketwithcheckout&l=nl&oncompletion=return&returnurl=https%3A%2F%2Ftest.cpunt.nl%2Fmvc%2Fevent%2Freturn&saleschannelid=10006&skinid=10004&accesskey=a72ed6fb09bf483ba23b9a5e&signature=E835A3D7C9E5E89A5F96DA6A3B4CBB9EAE342DC722A9FC6A8C3B4BA8F2745D4F#!/addtickets komt iets vergelijkbaars voor.

Bevinding 33: Iets vergelijkbaars komt voor in het formulier op pagina https://www.cpunt.nl/praktisch/contact/contactformulier-opzeggen-lidmaatschap-bibliotheek, bij "Bij welke bibliotheekvestiging sta je ingeschreven?". De radioknoppen staan hier wel in een fieldset (wat op zich een goede manier is om ze te groeperen). Deze fieldset mist echter het legend-element (met de tekst van het label erboven). Daarnaast is deze fieldset niet beschikbaar als groepering, omdat het role="presentation" heeft gekregen.
Dit komt vaker voor, bijvoorbeeld op pagina https://www.cpunt.nl/zakelijk/offerte-aanvragen.

Bevinding 34: Op pagina https://www.cpunt.nl/praktisch/contact/contactformulier-opzeggen-lidmaatschap-bibliotheek staat onder "Lidmaatschapsnummer" de tekst "Te vinden op je bibliotheekpas.". Deze tekst is niet gekoppeld aan het invoerveld en daarom is de relatie tussen deze tekst en dit invoerveld niet te bepalen. Zie ook succescriterium 3.3.2.

Bevinding 35: Op pagina https://apps.ticketmatic.com/widgets/cultuurgebouw/addtickets?edit=yes&event=49135&flow=basketwithcheckout&l=nl&oncompletion=return&returnurl=https%3A%2F%2Ftest.cpunt.nl%2Fmvc%2Fevent%2Freturn&saleschannelid=10006&skinid=10004&accesskey=a72ed6fb09bf483ba23b9a5e&signature=E835A3D7C9E5E89A5F96DA6A3B4CBB9EAE342DC722A9FC6A8C3B4BA8F2745D4F#!/addtickets, in stap "Order", staat de content onder "Je winkelmandje" in een tabel. Hierin staan twee rijen met tabelkoppen, maar bij de datacellen is niet aangegeven welke tabelkop(pen) hierop van toepassing zijn. Enkele van deze tabelkoppen zijn leeg. Een tabel mag geen lege tabelkoppen hebben.

Bevinding 36: Op pagina https://issuu.com/marketingcpunt/docs/2024_educatie_brochure_vo_def_druk?fr=sNTE2YTcwMzc4OTA is de gehele inhoud van de brochure opgemaakt als niet-tekstuele content. Dit betekent onder andere dat de brochure inhoudelijk niet volledig getest kan worden. Zie ook succescriterium 1.1.1.

Bevinding 37: De PDF op pagina https://static.cpunt.nl/cache/meerjarenbeleidsplan-2022-2025.22505/meerjarenbeleidsplan-2022-2025.pdf is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat de documentstructuur niet is te bepalen. Software kan daardoor bijvoorbeeld niet bepalen wat koppen zijn, de alternatieve tekst bij afbeeldingen en wat de leesvolgorde is. Omdat codes of tags ontbreken, kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF-codelaag, zoals semantische koppen en alternatieve teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.

Bevinding 38: De PDF op pagina https://www.cpunt.nl/view.asp?guid=230F4826-E886-4FF4-B744-A559A8EA3AB1 bestaat volledig uit afbeeldingen en dat betekent dat de informatie en relaties tussen de zichtbare teksten niet bepaald kan worden.

Bevinding 39: In de PDF https://static.cpunt.nl/cache/rooster-van-aftreden.44921/rooster-van-aftreden.pdf staat een tabel. De tabelcellen in de eerste rij zijn niet opgemaakt als tabelkoppen (TH). Wijzig deze, zodat het tabelkoppen worden voor de cellen eronder.

Bevinding 40: In de PDF https://static.cpunt.nl/cache/activiteitenplan-2024.46986/activiteitenplan-2024.pdf zijn meerdere problemen met de codes/tags gevonden. Hier volgen enkele voorbeelden:

Bevinding 41: In de PDF https://static.cpunt.nl/cache/begroting-2024.51103/begroting-2024.pdf zijn kopteksten niet opgemaakt als koppen (<H1>, <H2> etc). Bijvoorbeeld "1. Begroting 2024, Inleiding" op pagina 2 en "1.1 Begroting 2024" en "Eigen inkomsten" op pagina 4. Ook is de tekst "Begroting 2024 Meerjarenbegroting 2025-2027 Stichting C." op pagina 1 opgemaakt als verschillende alinea's. Dit moet in één code staan. Verder bevat het document veel lege codes. Dit laatste wordt niet afgekeurd, maar kan wel voor een vervelende (voor)leeservaring zorgen.

Bevinding 42: De PDF-documenten https://static.cpunt.nl/cache/meerjarenbeleidsplan-2022-2025.22505/meerjarenbeleidsplan-2022-2025.pdf en https://static.cpunt.nl/cache/activiteitenplan-2024.46986/activiteitenplan-2024.pdf hebben paginanummers die niet overeenkomen met de pagina's in de PDF-lezer. Zorg ervoor dat deze overeenkomen, bijvoorbeeld door de paginalabels in de PDF aan te passen.

1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 43: De bedoeling van dit succescriterium is om te garanderen dat gebruikers de informatie in een logische volgorde kunnen gebruiken en de betekenis niet verloren gaat.

Bevinding 44: Op pagina https://issuu.com/marketingcpunt/docs/2024_educatie_brochure_vo_def_druk?fr=sNTE2YTcwMzc4OTA is de gehele inhoud van de brochure opgemaakt als niet-tekstuele content. Dit betekent onder andere dat de brochure inhoudelijk niet volledig getest kan worden. Zie ook succescriterium 1.1.1.

Bevinding 45: De PDF https://static.cpunt.nl/cache/meerjarenbeleidsplan-2022-2025.22505/meerjarenbeleidsplan-2022-2025.pdf is niet getagd, waardoor de leesvolgorde niet te bepalen is. Wanneer het document wel getagd is, kan dit alsnog een probleem zijn en worden afgekeurd.

Bevinding 46: De PDF https://www.cpunt.nl/view.asp?guid=230F4826-E886-4FF4-B744-A559A8EA3AB1 bestaat alleen uit afbeeldingen. Er is echter ook tekst aanwezig die nu regel voor regel worden voorgelezen. Dit is geen betekenisvolle volgorde. In dit geval kan het een oplossing zijn om een uitgeschreven alternatief te maken voor de informatie uit dit document. Zie ook succescriterium 1.1.1.

Bevinding 47: In de PDF https://static.cpunt.nl/cache/activiteitenplan-2024.46986/activiteitenplan-2024.pdf is de leesvolgorde niet overal logisch. Zo komt de afbeelding met het organogram op paginanummer 7 in de leesvolgorde pas na de opsommingslijst onderaan op paginanummer 9. Ook andere afbeeldingen komen niet op de juiste plaats in de leesvolgorde. Wanneer afbeeldingen decoratief zijn en geen tekstalternatief nodig hebben, moeten ze genegeerd kunnen worden, zie ook succescriteria 1.1.1 en 1.3.1.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 48: Op pagina https://www.cpunt.nl/praktisch/veelgestelde-vragen-bibliotheek staan onder "Ik zie mijn persoonlijke account niet (meer), waar kan ik het vinden?" en "Hoe kan ik een groot aantal zoekresultaten verkleinen?" instructies als "als je bovenin het scherm op het icoontje van het poppetje klikt" en "In het linker menu in de catalogus…". Deze instructies zijn afhankelijk van de visuele weergave en kan daarom gemist worden door blinde en slechtziende gebruikers. Voeg een instructie toe die niet alleen afhankelijk is van zintuiglijke eigenschappen. Bijvoorbeeld "In het linker menu in de catalogus, onder de kop "Filters"…" of iets dergelijks voor het laatstgenoemde voorbeeld.

Bevinding 49: Op pagina https://www.cpunt.nl/praktisch/toegankelijkheid staat onder "Online" de instructie "Via het 'oogje' rechtsboven onder de menubalk…". Deze instructie is afhankelijk van de visuele weergave en kan daarom gemist worden door blinde en slechtziende gebruikers.

Bevinding 50: Op pagina https://apps.ticketmatic.com/widgets/cultuurgebouw/addtickets?edit=yes&event=49135&flow=basketwithcheckout&l=nl&oncompletion=return&returnurl=https%3A%2F%2Ftest.cpunt.nl%2Fmvc%2Fevent%2Freturn&saleschannelid=10006&skinid=10004&accesskey=a72ed6fb09bf483ba23b9a5e&signature=E835A3D7C9E5E89A5F96DA6A3B4CBB9EAE342DC722A9FC6A8C3B4BA8F2745D4F#!/addtickets staat in de stap "Plaatsen" de instructie "Klik op een lege plaats op het zaalplan …". Deze instructie is afhankelijk van de visuele weergave en kan daarom gemist worden door blinde en slechtziende gebruikers. Voeg een instructie toe die niet alleen afhankelijk is van zintuiglijke eigenschappen.

Bevinding 51: Advies: Op pagina https://www.cpunt.nl/praktisch/contact staat onder "Liever telefonisch contact?" de instructie "Klik op onderstaande knop…". Dit is echter geen knop, maar een link en dat kan voor sommige gebruikers verwarrend zijn. Wijzig hier "knop" naar "link" en/of verwijs naar de tekst op de link.

1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 52: Op de volgende pagina's staat een formulier waar de bezoeker persoonlijke gegevens, zoals de naam en het e-mailadres kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email". Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut staat op de pagina: https://www.w3.org/Translations/WCAG21-nl/#input-purposes.

Bevinding 53: In het formulier op pagina's https://www.cpunt.nl/cursussen/abstract/CRS000080?courseId=5381&variantId=45&rateCode=g150m1w15l, https://www.cpunt.nl/nieuwsbrief en https://www.cpunt.nl/mijn-cpunt/inloggen ontbreekt het autocomplete-attribuut op de relevante invoervelden.

Bevinding 54: In het formulier op pagina's https://www.cpunt.nl/praktisch/contact/contactformulier-opzeggen-lidmaatschap-bibliotheek en https://www.cpunt.nl/zakelijk/offerte-aanvragen is het autocomplete-attribuut wel aanwezig, maar zonder waarde.

Bevinding 55: Op de website kan een pop-up in beeld komen voor het inschrijven voor de nieuwsbrief. Hierin staat een invoerveld voor het e-mailadres. Dit veld moet automatisch ingevuld kunnen worden. Voeg autocomplete="email" toe.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 56: Op pagina's https://www.cpunt.nl/agenda, https://www.cpunt.nl/agenda/bonfire en https://www.cpunt.nl/verken-cpunt/cafe kunnen favorieten worden weergegeven met het icoon van een hartje. Hier wordt alleen via kleur aangegeven of een activiteit een favoriet is. Kleur mag niet het enige middel zijn om informatie over te brengen. Gebruik daarom nog een methode om deze informatie over te brengen, bijvoorbeeld een andere vorm of achtergrond met voldoende contrast.

Bevinding 57: In het bestelproces op pagina https://apps.ticketmatic.com/widgets/cultuurgebouw/addtickets?edit=yes&event=49135&flow=basketwithcheckout&l=nl&oncompletion=return&returnurl=https%3A%2F%2Ftest.cpunt.nl%2Fmvc%2Fevent%2Freturn&saleschannelid=10006&skinid=10004&accesskey=a72ed6fb09bf483ba23b9a5e&signature=E835A3D7C9E5E89A5F96DA6A3B4CBB9EAE342DC722A9FC6A8C3B4BA8F2745D4F#!/addtickets wordt op meerdere manieren alleen kleur gebruikt om informatie over te brengen.
Ten eerste is de actieve stap in het proces alleen te herkennen doordat het icoon en de tekst een paarse kleur (HEX #6731B7) hebben in plaats van een blauwe (HEX #2F9AFF) of donkergrijze kleur (HEX #333333). De contrastratio is dan ook te laag, namelijk 2,7:1 en 1,6:1. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.
Ten tweede wordt in de stap "Plaatsen" alleen door middel van kleur aangegeven wat "jouw keuze", "beschikbaar" en "niet beschikbaar" is. Ook hier is het contrast tussen de opties te laag om als tweede manier te dienen.
Ten derde kunnen in de stappen "Order info" en "Contact info" formulierfouten voorkomen. De foute invoervelden worden alleen via kleur aangeduid.

Bevinding 58: In de PDF op pagina https://www.cpunt.nl/view.asp?guid=230F4826-E886-4FF4-B744-A559A8EA3AB1 wordt alleen kleur gebruikt om informatie over te brengen, bijvoorbeeld wat het theater, het kunstencentrum, het poppodium en de bibliotheek is. In dit geval kan het een alternatief zijn om een uitgeschreven tekst aan te bieden voor de informatie in dit document.

Bevinding 59: In de PDF https://static.cpunt.nl/cache/begroting-2024.51103/begroting-2024.pdf wordt vanaf pagina 2 in de grafieken alleen kleur gebruikt om informatie over te brengen. In de grafiek op pagina 4 hebben de verschillende kleuren van de lijnen ook niet voldoende contrast om onderscheiden te kunnen worden. Zo hebben donkerblauw (HEX #4472C4) en lichtblauw (#00B0F0) een contrastratio van 1,9:1 waar dit minimaal 3,0:1 moet zijn. Zie ook succescriterium 1.4.11.

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 60: De website wordt weergegeven in verschillende kleurencombinaties en dit kan wisselen als een pagina wordt ververst. Daarom kunnen nu geen specifieke contrastproblemen benoemd worden. In het algemeen kan wel gesteld worden dat meerdere kleurencombinaties een te laag contrast hebben om goed gezien en gelezen te kunnen worden. Er is een functie aanwezig voor hoog contrast, maar deze is niet toegankelijk (zie onder andere succescriteria 2.1.1 en 4.1.2). Dit is daarom geen alternatief.

Bevinding 61: Als de functie voor hoog contrast gebruikt wordt hebben in het hoofdmenu de links in het submenu onder "Educatie" geel (HEX #FFFF0) op witte achtergrondeen een te laag contrast. De contrastverhouding is 1,1:1 terwijl dit tenminste 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 62: Normale teksten moeten een contrastratio van minimaal 4,5:1 hebben op de achtergrond. Voor grote teksten geldt een minimum van 3,0:1. Enkele voorbeelden van problemen zijn:

Bevinding 63: Bovengenoemde problemen komen ook voor in de pop-up voor inschrijven voor de nieuwsbrief.

Bevinding 64: Onderaan op de pagina's staat de grijze tekst "Website by" (HEX #A0A0A0). Deze heeft ook een te laag contrast op de wisselende achtergrondkleuren. Bijvoorbeeld 3,0:1 op paars, 1,1:1 op lila en 1,4:1 op roze.

Bevinding 65: Op pagina https://www.cpunt.nl/ staat witte tekst op een achtergrondafbeelding. Deze tekst heeft niet altijd voldoende contrast op de achtergrond. Bijvoorbeeld 2,6:1 op een grijze achtergrond (HEX #A0A2A5) en 3,9:1 op een groene achtergrond (HEX #0A9274).
Dit probleem komt vaker voor, bijvoorbeeld op https://www.cpunt.nl/agenda/bonfire, https://www.cpunt.nl/theater en https://www.cpunt.nl/zakelijk.

Bevinding 66: Op pagina https://www.cpunt.nl/cursussen/abstract/CRS000080?courseId=5381&variantId=45&rateCode=g150m1w15l staat een placeholdertekst met extra informatie onder "Geboortedatum". De contrastratio van deze grijze tekst (HEX #C3C3C3) op de witte achtergrond is slechts 1,8:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Er zijn meer problemen met placeholderteksten, zie onder andere succescriterium 3.3.2.

Bevinding 67: Op pagina https://www.cpunt.nl/nieuwsbrief staat de grijze tekst "Meerdere opties mogelijk" (HEX #888888). De contrastratio op de witte achtergrond is 3,5:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 68: Op pagina https://www.cpunt.nl/mijn-cpunt/inloggen staan witte invoervelden en op pagina https://www.cpunt.nl/mijn-cpunt/mijn-voorkeuren staan meerdere witte teksten. De achtergrondkleur kan wijzigen en dat betekent dat de de invoervelden selectievakjes niet altijd voldoende contrast hebben met de achtergrond. Bijvoorbeeld 2,6:1 op een lila achtergrond (HEX #BF8AF0). Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.

Bevinding 69: Op pagina https://apps.ticketmatic.com/widgets/cultuurgebouw/addtickets?edit=yes&event=49135&flow=basketwithcheckout&l=nl&oncompletion=return&returnurl=https%3A%2F%2Ftest.cpunt.nl%2Fmvc%2Fevent%2Freturn&saleschannelid=10006&skinid=10004&accesskey=a72ed6fb09bf483ba23b9a5e&signature=E835A3D7C9E5E89A5F96DA6A3B4CBB9EAE342DC722A9FC6A8C3B4BA8F2745D4F#!/addtickets staan witte cijfers van de overige stappen op een blauwe achtergrond (HEX #2F9AFF) met een contrastratio van 2,9:1. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn. Dit geldt ook voor de knoppen "Volgende", "Verder winkelen" etc.
In de stap "Order" staat de grijze tekst "Exclusief transactiekosten…" (HEX #999999) op een witte achtergrond met een te lage contrastratio van 2,8:1.
In de stap "Checkout" staat de grijze tekst "doen een test" (HEX #969696) op een grijze achtergrond (HEX #F9F9F9) met een te lage contrastratio van 2,8:1.
In de stap "Contact info" staat de grijze tekst "Bijvoorbeeld: 15-02-1972…" (HEX #737373) op een witte achtergrond met een te lage contrastratio van 2,9:1.

Bevinding 70: Op pagina https://issuu.com/marketingcpunt/docs/2024_educatie_brochure_vo_def_druk?fr=sNTE2YTcwMzc4OTA staan meerdere groene teksten (HEX #8ECD9C) met een contrastratio van 1,8:1 op de witte achtergrond. Voor grote teksten moet dit minimaal 3,0:1 zijn en voor normale teksten minimaal 4,5:1.
Op pagina 12 staat donkergroene tekst (HEX #00632D) op een roze achtergrond (HEX #F6A1A8) met een contrastratio van 3,7:1. Voor de tekst onder de afbeelding is dit niet voldoende.

Bevinding 71: In de PDF op pagina https://www.cpunt.nl/view.asp?guid=230F4826-E886-4FF4-B744-A559A8EA3AB1 staan meerdere witte teksten op gekleurde achtergronden. De contrastratio van de witte tekst op een groene achtergrond (HEX #52A846) is 2,9:1 en op een gele achtergrond (HEX #F89740) 2,2:1. Voor grote teksten moet dit minimaal 3,0:1 zijn en voor normale teksten minimaal 4,5:1.
In de afbeelding op pagina 16 staat witte tekst op een blauwe achtergrond (HEX #17A4D9) met een contrastratio van 2,9:1. Ook staat hierin witte tekst op een oranje achtergrond (HEX #F47A24) met een contrastratio van 2,7:1.

Bevinding 72: In de PDF https://static.cpunt.nl/cache/meerjarenbeleidsplan-2022-2025.22505/meerjarenbeleidsplan-2022-2025.pdf staan vanaf paginanummer 5 paarse teksten (HEX #8C9ACE) die een contrastratio van 2,8:1 op de witte achtergrond hebben. Voor grote teksten moet dit minimaal 3,0:1 zijn.

Bevinding 73: In de PDF https://static.cpunt.nl/cache/activiteitenplan-2024.46986/activiteitenplan-2024.pdf worden verschillende kleuren gebruikt met een te laag contrast op de witte achtergrond. Dit is bijvoorbeeld te zien in de inhoudsopgave: roze (HEX #EA2891) met contrastratio 4,0:1; paars (HEX #9093C8) met contrastratio: 2,9:1; blauw (HEX #00B8D6) met contrastratio 2,4:1; rood (HEX #ED1C24) met contrastratio 4,4:1; roze (HEX #F1A7A5) met contrastratio 1,9:1 en groen (HEX #0BB14B) met contrastratio 2,8:1.
Verder staat op paginanummer 7 een organogram met daarin witte teksten op gekleurde achtergronden met een te laag contrast: op een rode achtergrond (HEX #ED1C24) is de contrastratio 4,4:1; op een grijze achtergrond (HEX #95979A) is de contrastratio 2,9:1 en op een groene achtergrond (HEX #00AA4F) is de contrastratio 3,1:1.

Bevinding 74: In de PDF https://static.cpunt.nl/cache/begroting-2024.51103/begroting-2024.pdf staan vanaf pagina 7 afbeeldingen van tabellen met daarin verschillende teksten met een te laag contrast op de achtergrond. De blauwe cijfers (HEX #0070C0) hebben een contrastratio van 3,9:1 op de lichtblauwe achtergrond (HEX #D9E1F2). De rode cijfers (HEX #FC1314) hebben een contrastratio van 3,1:1 op deze achtergrond.

1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 75: Als de website bij een breedte van 1280 pixels wordt ingezoomd, kunnen de teksten niet toto 200% vergroot worden. Sterker nog, de meeste teksten worden relatief gezien zelfs kleiner. Zorg ervoor dat in ieder geval de normale teksten tot 200% vergroot kunnen worden, zodat mensen met een visuele beperking deze ook kunnen lezen. Zorg er ook voor dat het menu volledig zichtbaar blijft bij elke vergroting tussen100% en 200%.

1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 76: Op pagina https://www.cpunt.nl/theater staan onder "Theaterzalen" meerdere afbeeldingen met daarin teksten als "Grote Meer (550 stoelen), "Kleine Meer (250 stoelen)" en "Kleine Pier (150 stoelen)". Dit zijn afbeeldingen van tekst. Voor bezoekers met een visuele beperking is het belangrijk dat tekst als HTML wordt geplaatst en niet in een afbeelding. Zij kunnen tekst in HTML namelijk met een eigen stylesheet naar hun wensen opmaken, terwijl tekst in een afbeelding niet aanpasbaar is. Plaats de links indien mogelijk als platte tekst of voeg een toegankelijk alternatief toe. Let op: het toevoegen van een alternatieve tekst zoals beschreven in succescriterium 1.1.1 is niet voldoende om te voldoen aan dit succescriterium.

Bevinding 77: In de PDF's https://static.cpunt.nl/cache/meerjarenbeleidsplan-2022-2025.22505/meerjarenbeleidsplan-2022-2025.pdf en https://static.cpunt.nl/cache/begroting-2024.51103/begroting-2024.pdf staat op pagina 1 de afbeelding van tekst "maak 't mee!". Dit wordt niet gezien als onderdeel van het logo. Maak er gewone tekst van.

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 78: Als pagina https://www.cpunt.nl/fotoarchief/crash-test-dummies-eelke wordt bekeken met een zoomniveau van 400% en een schermresolutie van 1280 x 1024 pixels, valt de knop "Terug" deels over de koptekst, waardoor het eerste deel van het woord "Crash" niet goed leesbaar is.

Bevinding 79: Op pagina https://issuu.com/marketingcpunt/docs/2024_educatie_brochure_vo_def_druk?fr=sNTE2YTcwMzc4OTA is de gehele inhoud van de brochure opgemaakt als niet-tekstuele content. Dit betekent onder andere dat de brochure inhoudelijk niet volledig getest kan worden. Zie ook succescriterium 1.1.1.

Bevinding 80: De PDF op pagina https://static.cpunt.nl/cache/meerjarenbeleidsplan-2022-2025.22505/meerjarenbeleidsplan-2022-2025.pdf is niet getagd, waardoor de content niet zonder verlies van informatie of functionaliteit kan worden weergegeven in de genoemde dimensies.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 81: Bij succescriterium staat een algemene opmerking over de gekleurde achtergronden die verschillen per pagina en wisselen wanneer een pagina wordt ververst. Dit probleem komt ook voor bij niet-tekstuele content. Deze moet een contrastratio van minimaal 3,0:1 hebben als het informatief of functioneel is en dat is niet overal het geval. Hier volgen enkele voorbeelden, maar dit komt vaker voor:

Bevinding 82: Op pagina's https://www.cpunt.nl/zoeken?q=rock en https://www.cpunt.nl/agenda staan iconen van hartjes, waarmee favorieten worden aangeduid. Als deze zijn geselecteerd, hebben ze een rode kleur (HEX #FF0000). Ook dan hebben deze iconen een te lage contrastratio op de wisselende achtergrondkleuren. Bijvoorbeeld 1,9:1 op een paarse achtergrond (HEX #6731B7) en 1,5:1 op een lila achtergrond (HEX #BF8AF0).

Bevinding 83: Op pagina https://www.cpunt.nl/agenda/bonfire staat ook een icoon van een hartje, maar dan op een achtergrondafbeelding. Deze heeft ook niet altijd voldoende contrast. Bijvoorbeeld als het icoon rood is (HEX #FF0000) op de bruine achtergrond (HEX #97591A). Dan is de contrastratio 1,4:1.

Bevinding 84: In de formulieren op pagina's https://www.cpunt.nl/cursussen/abstract/CRS000080?courseId=5381&variantId=45&rateCode=g150m1w15l, https://www.cpunt.nl/nieuwsbrief, https://www.cpunt.nl/praktisch/contact/contactformulier-opzeggen-lidmaatschap-bibliotheek en https://www.cpunt.nl/zakelijk/offerte-aanvragen hebben de grijze randen van de invoervelden (HEX #CBCBCB) een te lage contrastratio van 1,6:1 op de witte achtergrond. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.
Dit komt ook voor bij de zoekvelden op pagina https://www.cpunt.nl/bibliotheek.

Bevinding 85: Op pagina https://www.cpunt.nl/mijn-cpunt/inloggen staan witte invoervelden en op pagina https://www.cpunt.nl/mijn-cpunt/mijn-voorkeuren staan meerdere selectievakjes met een witte rand. De achtergrondkleur kan wijzigen en dat betekent dat de de invoervelden selectievakjes niet altijd voldoende contrast hebben met de achtergrond. Bijvoorbeeld 2,6:1 op een lila achtergrond (HEX #BF8AF0). Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.

Bevinding 86: Op pagina https://apps.ticketmatic.com/widgets/cultuurgebouw/addtickets?edit=yes&event=49135&flow=basketwithcheckout&l=nl&oncompletion=return&returnurl=https%3A%2F%2Ftest.cpunt.nl%2Fmvc%2Fevent%2Freturn&saleschannelid=10006&skinid=10004&accesskey=a72ed6fb09bf483ba23b9a5e&signature=E835A3D7C9E5E89A5F96DA6A3B4CBB9EAE342DC722A9FC6A8C3B4BA8F2745D4F#!/addtickets zijn meerdere blauwe (HEX #2F9AFF) en grijze (HEX ##BCBCBC) bollen. Deze hebben een te lage contrastratio van 2,9:1 en 1,9:1 op de witte achtergrond. Ook hebben zij een te laag contrast van 1,5:1 ten opzichte van elkaar. De blauwe bollen hebben ook een te lage contrastratio van 2,7:1 ten opzichte van de paarse bollen (HEX #6731B7). Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.

Bevinding 87: Op pagina https://issuu.com/marketingcpunt/docs/2024_educatie_brochure_vo_def_druk?fr=sNTE2YTcwMzc4OTA kan gekozen worden voor "Grid view". De pagina's van het document die dan de toetsenbordfocus hebben, zijn voorzien van een paarse rand. De contrastratio van deze paarse rand (HEX #5F5DE4) met de donkergrijze achtergrond (HEX #333333) is met 2,5:1 te laag. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.

Bevinding 88: In de PDF https://www.cpunt.nl/view.asp?guid=230F4826-E886-4FF4-B744-A559A8EA3AB1 wordt kleur gebruikt om informatie over te brengen over waar zich wat bevindt. De gele (HEX #FEBA12) en groene (HEX #52A846) hebben een contrastratio van 1,7:1 en 2,9:1 op de witte achtergrond. Verder hebben de kleuren onderling ook te weinig contrast om goed onderscheiden te worden. Bijvoorbeeld rood (HEX #E82C2E) en geel met een contrastratio van 2,5:1; rood en groen met een contrastratio van 1,5:1 en geel en groen met een contrastratio van 1,7:1. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.

Bevinding 89: In de PDF https://static.cpunt.nl/cache/begroting-2024.51103/begroting-2024.pdf hebben de verschillende lijnen in de grafiek op pagina 4 niet overal voldoende contrast met de witte achtergrond: de grijze lijn (HEX #BFBFBF) heeft een contrastratio van 1,8:1; de lichtblauwe lijn (HEX #00B0F0) heeft een contrastratio van 2,5:1; de gele lijn (HEX #FFC000) heeft een contrastratio van 1,6:1 en de groene lijn (HEX #70AD47) heeft een contrastratio van 2,7:1.
Ook hebben de lijnen ten opzichte van elkaar niet altijd voldoende contrast om goed onderscheiden te kunnen worden. Zo hebben donkerblauw (HEX #4472C4) en lichtblauw (#00B0F0) een contrastratio van 1,9:1 waar dit minimaal 3,0:1 moet zijn. Ook andere lijnen hebben onvoldoende contrast ten opzichte van elkaar. Zie ook succescriterium 1.4.1.

1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 90: Als de tekstafstanden uit dit succescriterium worden toegepast bij een schermbreedte van 1280 pixels, is in het hoofdmenu het onderdeel "Bibliotheek" niet meer helemaal leesbaar. Dit geldt ook voor het eerste onderdeel "Educatie" in het submenu onder "Educatie", maar dit is dezelfde link als het hoofdonderdeel. Dat is hiermee een alternatief.

1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 91: Als je op de website over de onderdelen "Educatie" en "Zakelijk" hovert met de muis, verschijnt er aanvullende content. De bezoeker kan deze content niet weghalen zonder de muis te bewegen of de focus met het toetsenbord te verplaatsen. Een bezoeker moet dit bijvoorbeeld met de Escape-toets kunnen doen.

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 92: Een aanzienlijk deel van de website is niet met alleen het toetsenbord te bedienen. Hieronder volgen enkele voorbeelden, maar er kunnen meer problemen zijn. Let erop dat door het oplossen van dit probleem andere problemen aan het licht kunnen komen die nu niet getest kunnen worden.

Bevinding 93: Onder het hoofdmenu staat een icoon van een loep. Met de muisaanwijzer kan hiermee een zoekfunctie getoond worden. Dit is niet mogelijk met alleen het toetsenbord.

Bevinding 94: Op de website staat een icoon van een oog. Met de muisaanwijzer kunnen hiermee diverse toegankelijkheidsopties getoond en geactiveerd worden. Dit is echter niet mogelijk met alleen het toetsenbord. De opties "Hoog contrast" en "Vergroot tekst" kunnen ook niet met het toetsenbord bediend worden.

Bevinding 95: Als de website wordt bekeken op een klein of ingezoomd scherm, is een deel van het hoofdmenu verplaatst achter de knop "Menu". Deze knop kan niet bereikt en bediend worden met alleen het toetsenbord. Hier zijn meer problemen mee, zie bijvoorbeeld succescriteria 2.4.3 en 4.1.2.

Bevinding 96: Op pagina https://www.cpunt.nl/praktisch/veelgestelde-vragen-bibliotheek kunnen de antwoorden op de veelgestelde vragen niet getoond worden met alleen het toetsenbord. Deze zijn namelijk niet te bereiken.

Bevinding 97: Op pagina https://www.cpunt.nl/agenda kunnen de filters niet bereikt en bediend worden met alleen het toetsenbord.

Bevinding 98: Op pagina https://www.cpunt.nl/agenda/bonfire kan de link naar het Facebook-evenement niet bereikt en bediend worden met alleen het toetsenbord.

Bevinding 99: Op pagina https://www.cpunt.nl/cursussen/abstract/CRS000080?courseId=5381&variantId=45&rateCode=g150m1w15l staan twee knoppen "Kortingen" boven de kop "Inschrijven". Deze knoppen kunnen wel benaderd worden met het toetsenbord, maar niet bediend. Let op dat de pop-ups die met de muis geopend kunnen worden ook met het toetsenbord bediend kunnen worden én dat de focusvolgorde logisch is. Dit laatste kan nu niet getest worden.

Bevinding 100: Op pagina https://www.cpunt.nl/cursussen/abstract/CRS000080?courseId=5381&variantId=45&rateCode=g150m1w15l kunnen de radioknoppen en selectievelden niet benaderd en bediend worden met alleen het toetsenbord. Dit komt waarschijnlijk doordat de input-elementen zijn verborgen via display:none; in de stylesheet (CSS).
Dit probleem komt vaker voor, onder andere op pagina's https://www.cpunt.nl/nieuwsbrief en https://www.cpunt.nl/mijn-cpunt/mijn-voorkeuren.

Bevinding 101: Op pagina https://test.cpunt.nl/agenda/erwin-karine-en-eugenie staat een knop waarmee de activiteit kan worden toegevoegd aan de favorieten. Deze knop kan niet benaderd worden met alleen het toetsenbord. Dit heeft mogelijk te maken met het tabindex-attribuut en de waarde "-1". Verwijder dit attribuut.
Let op: deze knop staat binnen een element dat verborgen is voor hulpsoftware en dat is niet toegestaan. Zie ook succescriterium 4.1.2.

2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 102: Op pagina's https://www.cpunt.nl/cursussen/alles-voor-de-podiumbeesten-van-de-toekomst en https://www.cpunt.nl/zakelijk staan één of meer videospelers van YouTube. Deze videospelers maken gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld "M" voor het dempen van het geluid en "K" voor het pauzeren van de video. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de YouTube-video aan te passen, zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. Voeg daarvoor de volgende eigenschap aan de embedcode toe: 'disablekb=1'. Met deze aanpassing zorg je ervoor dat je voldoet aan dit succescriterium.

2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 103: Op meerdere pagina's - waaronder https://www.cpunt.nl/, https://www.cpunt.nl/theater en https://www.cpunt.nl/zakelijk - staat een carrousel die na elke paar seconden een nieuw beeld laat zien. Deze content gaat dusdanig snel voorbij dat sommige bezoekers moeite hebben met het lezen of bedienen van deze content. Een mogelijkheid om dit op te lossen, is door een bedieningsmechanisme toe te voegen waarmee de bezoeker de content kan pauzeren. Zie ook succescriterium 2.2.2.

Bevinding 104: Wanneer bezoekers in het formulier op pagina https://www.cpunt.nl/nieuwsbrief en in de pop-up voor het aanmelden voor de nieuwsbrief een formulierveld niet goed invullen, verschijnt er een foutmelding. Deze melding verdwijnt na enige tijd, waardoor sommige bezoekers niet voldoende tijd hebben om de melding te lezen. Zorg ervoor dat foutmeldingen blijven staan totdat de bezoeker de fout heeft opgelost.

2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 105: Op meerdere pagina's - waaronder https://www.cpunt.nl/, https://www.cpunt.nl/theater en https://www.cpunt.nl/zakelijk - staat een carrousel die na elke paar seconden een nieuw beeld laat zien. Deze carrousel kan niet gestopt, gepauzeerd of verborgen worden. Bij sommige mensen kan de beweging misselijkheid veroorzaken. Voor mensen met bijvoorbeeld een cognitieve beperking kan het lastig zijn omdat zij zich tijdens het lezen niet kunnen concentreren op de tekst, door de beweging op het scherm. Zorg dat bezoekers de carrousel kunnen stoppen of pauzeren. Een alternatief is om de carrousel niet automatisch te laten bewegen.

Bevinding 106: Op pagina's https://www.cpunt.nl/cursussen/alles-voor-de-podiumbeesten-van-de-toekomst en https://www.cpunt.nl/zakelijk staan video's die automatisch afspelen en niet gepauzeerd kunnen worden. Door de bewegende content, hebben sommige bezoekers moeite met het lezen en bekijken van de stilstaande content. Zorg ervoor dat bezoekers de bewegende of scrollende content kunnen stoppen of pauzeren of verwijder de bewegende of scrollende content.
Let op: er moet één mechanisme zijn waarmee eenvoudig direct meerdere bewegende content gestopt of gepauzeerd kan worden.

2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 107: Advies: Op pagina https://www.cpunt.nl/zakelijk staat een video waarin flitsen voorkomen. Onder andere wanneer een fotocamera wordt nagedaan en wanneer podiumlichten te zien zijn. Volgens metingen vallen deze flitsen binnen de grenswaarden en daarom is dit niet afgekeurd. Het zou goed zijn om dergelijke flitsen zoveel mogelijk te voorkomen, omdat deze epileptische aanvallen kunnen veroorzaken.

2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 108: Op elke pagina ontbreekt een mechanisme om de herhalende content over te slaan. Bezoekers die de website met een toetsenbord en/of hulpsoftware bedienen, moeten op elke pagina langs dezelfde onderdelen gaan voordat ze bij de inhoud van de pagina zijn. Dit is op te lossen door een link op de pagina te plaatsen (skiplink) die de focus verplaatst naar de eerste unieke inhoud van de pagina. Deze link moet de eerste link van de pagina zijn. Deze link mag standaard verborgen zijn voor bezoekers, maar moet zichtbaar worden als de focus erop komt wanneer met het toetsenbord wordt genavigeerd.

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 109: De pagina's https://www.cpunt.nl/praktisch/contact en https://www.cpunt.nl/educatie/contact hebben allebei de paginatitel "Contact bij Cpunt in Hoofddorp". Deze titel geeft is niet uniek. Geef deze pagina's een unieke titel die beknopt het onderwerp of doel aangeeft, bijvoorbeeld "Contactpunt educatie bij Cpunt in Hoofddorp" voor de laatstgenoemde pagina.

Bevinding 110: Pagina https://www.cpunt.nl/mijn-cpunt/mijn-voorkeuren heeft de paginatitel "Cpunt bij Cpunt in Hoofddorp". Dit geeft niet het onderwerp of doel van de pagina weer. Wijzig dit naar bijvoorbeeld "Mijn voorkeuren bij Cpunt in Hoofddorp".

Bevinding 111: Geen enkele onderzochte PDF heeft een documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat de titel van het document wordt getoond in plaats van de bestandsnaam.
https://www.cpunt.nl/view.asp?guid=230F4826-E886-4FF4-B744-A559A8EA3AB1 https://static.cpunt.nl/cache/meerjarenbeleidsplan-2022-2025.22505/meerjarenbeleidsplan-2022-2025.pdf https://static.cpunt.nl/cache/rooster-van-aftreden.44921/rooster-van-aftreden.pdf https://static.cpunt.nl/cache/activiteitenplan-2024.46986/activiteitenplan-2024.pdf https://static.cpunt.nl/cache/begroting-2024.51103/begroting-2024.pdf

Bevinding 112: Advies: de pagina's https://www.cpunt.nl/cursussen/abstract/CRS000080?courseId=5381&variantId=45&rateCode=g150m1w15l en https://www.cpunt.nl/nieuwsbrief hebben de paginatitels "Abstract bij Cpunt in Hoofddorp" en "Nieuwsbrief bij Cpunt in Hoofddorp". Dit is principe voldoende, maar zou nog duidelijker kunnen. Bijvoorbeeld door ze te wijzigen in "Inschrijven voor Abstract bij Cpunt in Hoofddorp" en "Inschrijven voor de nieuwsbrief bij Cpunt in Hoofddorp".

2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 113: Als de website voor het eerst wordt bezocht, verschijnt eerst een cookiemelding in beeld. Vervolgens kan achter de cookiemelding een pop-up verschijnen voor het inschrijven voor de nieuwsbrief. De toetsenbordfocus gaat dan naar deze pop-up, terwijl de cookiemelding er nog vóór staat en dat is niet de bedoeling. Omdat de focus binnen de pop-up voor de nieuwsbrief blijft, kan de cookiemelding niet bediend worden. Let op: voor WCAG 2.2 wordt dit ook afgekeurd onder het nieuwe succescriterium 2.4.11.

Bevinding 114: In de cookiemelding is een groot deel van de content opgemaakt als tablist. Als een tabblad actief wordt, moet de toetsenbordfocus naar de inhoud van dat tabblad gaan. Dit is nu echter niet het geval, want de focus gaat eerst langs de andere onderdelen van de tablist. Bij een correct gecodeerde tablist zijn de tabbladen met behulp van de pijltjestoetsen te bereiken. Zie ook succescriterium 4.1.2.

Bevinding 115: In het hoofdmenu kan de toetsenbordfocus terechtkomen op subonderdelen onder "Educatie" en "Zakelijk". Deze onderdelen zijn dan niet zichtbaar. De toetsenbordfocus mag echter niet terechtkomen op onderdelen die onzichtbaar zijn. Dit probleem geldt ook voor het zoekicoon. Daar is de focus drie keer niet zichtbaar.

Bevinding 116: Als de website wordt bekeken op een klein of ingezoomd scherm, is een deel van het hoofdmenu verplaatst achter de knop "Menu". De toetsenbordfocus kan terechtkomen op verborgen onderdelen in dit menu en dat is niet toegestaan. Hier zijn meer problemen mee, zie bijvoorbeeld succescriteria 2.1.1 en 4.1.2.

Bevinding 117: Op pagina https://test.cpunt.nl/agenda/erwin-karine-en-eugenie gaat de toetsenbordfocus van de header eerst naar de knop "Aanmelden" onderaan het scherm, om vervolgens bovenaan het scherm verder te gaan. Dit is problematisch, deels omdat het niet overeenkomt met de visuele volgorde en deels omdat de focus dan buiten beeld verdwijnt.

Bevinding 118: Op pagina https://issuu.com/marketingcpunt/docs/2024_educatie_brochure_vo_def_druk?fr=sNTE2YTcwMzc4OTA kan een zoekscherm getoond worden. De toetsenbordfocus gaat hier dan meteen naartoe en dat is goed. Als dit zoekscherm weer wordt gesloten, gaat de focus echter naar de knop "Previous page". Dit is geen logische focusvolgorde. Zorg ervoor dat de focus teruggaat naar de zoekknop die het zoekscherm opent.

Bevinding 119: Op pagina https://issuu.com/marketingcpunt/docs/2024_educatie_brochure_vo_def_druk?fr=sNTE2YTcwMzc4OTA kan een scherm getoond worden voor het delen van de publicatie. De toetsenbordfocus gaat hier echter niet direct naartoe als het getoond wordt. De gebruiker moet terugnavigeren naar een plek vóór de knop "Read more on Issuu" en dat is niet logisch. Ook als het scherm met deelopties gesloten wordt, gaat de focus naar de knop "Read more on Issuu". Zorg ervoor dat de focus bij het openen direct naar het deelscherm gaat en dat de focus bij het sluiten van dit scherm terugkomt op de knop die het heeft geopend.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 120: In de cookiemelding staat rechtsboven een link naar de website van Cookiebot. Deze link heeft de naam "logo - opens in a new window". Hierdoor is het doel van de link niet duidelijk. Wijzig dit naar bijvoorbeeld "Cookiebot by Usercentrics, lees meer over deze organisatie" of iets dergelijks. Zie ook succescriteria 1.1.1, 2.5.3 en 3.1.2.

Bevinding 121: In de footer van de website staan links naar social media onder "Volg Cpunt op social media". Deze links hebben geen linktekst of andere naam, waardoor het linkdoel niet duidelijk is. Zie ook succescriteria 1.1.1 en 4.1.2.

Bevinding 122: Op pagina https://www.cpunt.nl/zoeken?q=rock staan meerdere links onder "Agenda" en "Cursussen". Deze links hebben geen inhoud, waardoor het linkdoel niet duidelijk is. Zie ook succescriteria 2.5.3 en 4.1.2.
Dit komt ook voor op pagina's https://www.cpunt.nl/agenda en https://www.cpunt.nl/verken-cpunt/cafe.

Bevinding 123: Op pagina https://www.cpunt.nl/fotoarchief/crash-test-dummies-eelke staan meerdere afbeeldingen die links zijn naar een vergrote weergave. Deze links hebben geen naam en daarom is het doel van deze links niet duidelijk. Zie ook succescriterium 4.1.2.

Bevinding 124: Op pagina https://www.cpunt.nl/zoeken?q=rock staan onder "Educatie" en "Pagina's" links met de linktekst "Lees meer". Deze links hebben geen context met de tekst ernaast en daarom kan deze tekst niet gebruikt worden om het linkdoel te bepalen. Dit betekent dat niet duidelijk is waar de links naartoe gaat.

Bevinding 125: Op pagina https://www.cpunt.nl/ staat onder "Het compositieproject voor jong muzikaal talent" de link "Bekijk". Deze link heeft geen context met de tekst erboven en daarom kan deze tekst niet gebruikt worden om het linkdoel te bepalen. Daarom is niet duidelijk waar de link naartoe gaat.
Dit komt vaker voor, bijvoorbeeld op pagina https://www.cpunt.nl/bibliotheek de link "Bekijk meer" onder "Ontdek wat je allemaal kan", de link "Bekijk" onder "Ontdek wat je allemaal kan in de bibliotheek" en de link "Meer informatie" onder "Reserveren en verlengen".

Bevinding 126: Op pagina https://www.cpunt.nl/bibliotheek/hulp-en-spreekuren staan meerdere links met de linktekst "Meer informatie". Zorg dat links naar verschillende doelen unieke linkteksten hebben, door bijvoorbeeld de tekst aan te vullen met de titel van het bericht of pagina waarnaar gelinkt wordt. De tekst boven deze links kan niet gebruikt worden om context mee te geven aan deze links.

Bevinding 127: Bovengenoemd probleem komt ook in vergelijkbare vorm voor op andere pagina's. Bijvoorbeeld op pagina https://www.cpunt.nl/over-ons/beleid-en-bestuur, bij de links "Open document".

Bevinding 128: Onder andere op de homepagina https://www.cpunt.nl/ is onder "Actueel bij Cpunt" staat een navigatie om tussen de pagina's met items te kunnen navigeren. De naam van de links luiden nu "1", "2", "3" etc. Voor ziende bezoekers is het duidelijk dat het hier gaat om paginanummers, maar bezoekers die het scherm niet kunnen zien, weten niet dat deze links naar volgende pagina's verwijzen. Vul de toegankelijke naam van deze links daarom aan met het woord "pagina" zodat het linkdoel voor screenreadergebruikers duidelijk is.

Bevinding 129: Op pagina https://apps.ticketmatic.com/widgets/cultuurgebouw/addtickets?edit=yes&event=49135&flow=basketwithcheckout&l=nl&oncompletion=return&returnurl=https%3A%2F%2Ftest.cpunt.nl%2Fmvc%2Fevent%2Freturn&saleschannelid=10006&skinid=10004&accesskey=a72ed6fb09bf483ba23b9a5e&signature=E835A3D7C9E5E89A5F96DA6A3B4CBB9EAE342DC722A9FC6A8C3B4BA8F2745D4F#!/addtickets staat onder en boven het formulier het logo van Cpunt. Deze afbeeldingen zijn tevens links. Het doel van deze links is nu niet te bepalen. Los dit op door bijvoorbeeld in het tekstalternatief van de afbeeldingen aan te geven waar de links naartoe gaan. Zie ook succescriteria 1.1.1 en 4.1.2.

2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 130: Het volgen van links is één manier om pagina's te vinden. Hiernaast moet een andere manier zijn, bijvoorbeeld een zoekmachine of een sitemap. De website heeft een zoekmachine, maar daarmee kunnen niet alle pagina's gevonden worden. Zo zijn bijvoorbeeld https://www.cpunt.nl/fotoarchief/crash-test-dummies-eelke, https://www.cpunt.nl/agenda, https://www.cpunt.nl/mijn-cpunt/inloggen en mogelijk meer niet vindbaar. De website bevat geen sitemap of andere manier om pagina's te vinden.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 131: Wanneer gebruikers het toetsenbord gebruiken, moeten zij kunnen zien waar zij zich bevinden. Dit gebeurt normaal gesproken door de toetsenbordfocus weer te geven, meestal via een gekleurd kader om links, knoppen en andere interactieve onderdelen. Deze toetsenbordfocus is echter vrijwel overal verwijderd via de CSS-eigenschap outline:none; zonder dat hiervoor een alternatieve weergave is ingesteld. Zorg ervoor dat de standaard focusindicator van de browser weer zichtbaar is of maak zelf een focusindicator. In het laatste geval moet deze ook op alle plaatsen gaan voldoen aan de kleur- en contrasteisen van succescriteria 1.4.1 en 1.4.11.

2.5 Input modaliteiten

2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 132: In de cookiemelding staat rechtsboven een link naar de website van Cookiebot. Deze link heeft de naam "logo - opens in a new window" vanwege het aria-label op deze link. De zichtbare tekst "Cookiebot by Usercentrics" komt niet voor in deze naam, wat ervoor zorgt dat deze tekst niet gebruikt kan worden door spraakbedieningssoftware. Zorg ervoor dat de zichtbare tekst onderdeel is van de naam van de link. Zie ook succescriterium 2.4.4.

Bevinding 133: Op pagina https://www.cpunt.nl/zoeken?q=rock staan meerdere links onder "Agenda" en "Cursussen". Deze links hebben geen toegankelijke naam, waardoor de zichtbare tekst niet gebruikt kan worden met spraakbedieningssoftware. Zie ook succescriteria 2.4.4 en 4.1.2.
Dit komt ook voor op pagina's https://www.cpunt.nl/agenda en https://www.cpunt.nl/verken-cpunt/cafe.

Bevinding 134: Op pagina's https://www.cpunt.nl/cursussen/abstract/CRS000080?courseId=5381&variantId=45&rateCode=g150m1w15l, https://www.cpunt.nl/nieuwsbrief en https://www.cpunt.nl/mijn-cpunt/mijn-voorkeuren staan radioknoppen en selectievelden die zijn verborgen via display:none; in de stylesheet (CSS). Deze interactieve elementen hebben daardoor geen naam, wat ook inhoudt dat de labelteksten bij deze velden niet gebruikt kan worden om ze met spraakbedieningssoftware te bedienen. Zie ook succescriteria 2.1.1 en 4.1.2.

Bevinding 135: Op pagina https://apps.ticketmatic.com/widgets/cultuurgebouw/addtickets?edit=yes&event=49135&flow=basketwithcheckout&l=nl&oncompletion=return&returnurl=https%3A%2F%2Ftest.cpunt.nl%2Fmvc%2Fevent%2Freturn&saleschannelid=10006&skinid=10004&accesskey=a72ed6fb09bf483ba23b9a5e&signature=E835A3D7C9E5E89A5F96DA6A3B4CBB9EAE342DC722A9FC6A8C3B4BA8F2745D4F#!/addtickets staan in de stappen "Checkout" en "Contact info" meerdere invoervelden zonder naam. Bijvoorbeeld bij "E-mail" in de eerstgenoemde stap en "Land", Nr.", "Toevoeging" en "Geboortedatum" in de laatstgenoemde stap. Dit betekent ook dat de labelteksten bij deze velden niet gebruikt kan worden om ze met spraakbedieningssoftware te bedienen. Zie ook succescriterium 4.1.2.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 136: Pagina https://apps.ticketmatic.com/widgets/cultuurgebouw/addtickets?edit=yes&event=49135&flow=basketwithcheckout&l=nl&oncompletion=return&returnurl=https%3A%2F%2Ftest.cpunt.nl%2Fmvc%2Fevent%2Freturn&saleschannelid=10006&skinid=10004&accesskey=a72ed6fb09bf483ba23b9a5e&signature=E835A3D7C9E5E89A5F96DA6A3B4CBB9EAE342DC722A9FC6A8C3B4BA8F2745D4F#!/addtickets heeft geen taal ingesteld. Voeg het attribuut en de waarde lang="nl" toe aan het HTML-element van de pagina.

Bevinding 137: In de eigenschappen van de PDF op pagina https://www.cpunt.nl/view.asp?guid=230F4826-E886-4FF4-B744-A559A8EA3AB1 is de taal niet ingevuld. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.

3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 138: In de cookiemelding staat rechtsboven een link naar de website van Cookiebot. Deze link heeft de naam "logo - opens in a new window". Dit is Engelse taal, terwijl de pagina en dit deel van de content de Nederlandse taal hebben gekregen. Vertaal deze naam naar het Nederlands. Let op, dit probleem komt vaker voor in deze cookiemelding en hier zijn meer problemen mee, zie succescriteria 1.1.1, 2.4.4 en 2.5.3.

Bevinding 139: Op de website kan een pop-up in beeld komen voor het inschrijven voor de nieuwsbrief. Hierin staat rechtsboven een icoon voor het sluiten van deze pop-up. Dit icoon is een knop waarmee de pop-up gesloten kan worden. Deze knop heeft de naam en beschrijving "x, Close (Esc)". Vertaal dit naar het Nederlands.

Bevinding 140: In het formulier op pagina https://www.cpunt.nl/cursussen/abstract/CRS000080?courseId=5381&variantId=45&rateCode=g150m1w15l staat een invoerveld voor "E-mailadres". Als hier een verkeerde waarde wordt ingevuld, verschijnt de Engelstalige foutmelding "Please enter a valid email address". Hiervoor is geen taalwisseling aangegeven. Voeg lang="en" toe of vertaal de melding naar het Nederlands.

Bevinding 141: Op pagina https://apps.ticketmatic.com/widgets/cultuurgebouw/addtickets?edit=yes&event=49135&flow=basketwithcheckout&l=nl&oncompletion=return&returnurl=https%3A%2F%2Ftest.cpunt.nl%2Fmvc%2Fevent%2Freturn&saleschannelid=10006&skinid=10004&accesskey=a72ed6fb09bf483ba23b9a5e&signature=E835A3D7C9E5E89A5F96DA6A3B4CBB9EAE342DC722A9FC6A8C3B4BA8F2745D4F#!/addtickets staat in de stap "Checkout" de Engelstalige tekst "Print at home (e-mail)". Hiervoor is geen taalwisseling aangegeven. Voeg hier een taalwisseling toe of vertaal de tekst naar het Nederlands.

Bevinding 142: Op pagina https://issuu.com/marketingcpunt/docs/2024_educatie_brochure_vo_def_druk?fr=sNTE2YTcwMzc4OTA is de taal van de pagina Engels. De inhoud van de brochure is echter Nederlands. Momenteel kan deze inhoud niet voorgelezen worden (zie succescriterium 1.1.1), maar als dat het geval is, moet hiervoor een taalwisseling naar het Nederlands worden aangegeven.

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 143: Op de website kan een pop-up in beeld komen voor het inschrijven voor de nieuwsbrief. Het invoerveld "E-mailadres" maakt alleen gebruik van HTML5-veldcontroles. Deze foutmeldingen worden niet door alle browsers en hulpsoftware goed ondersteund. De melding is soms kortaf, onvolledig of blijft te kort staan. Ook kun je de tekstgrootte niet aanpassen, zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf foutmeldingen toe aan het formulier om dit probleem op te lossen.

Bevinding 144: Dit probleem komt ook voor op pagina https://www.cpunt.nl/nieuwsbrief. Daar is ook het probleem dat bij meerdere fouten in het formulier steeds maar één fout in beeld komt. Alle bekende fouten moeten in beeld komen, zodat de gebruiker het formulier in zo min mogelijk stappen kan voltooien.

Bevinding 145: Wanneer bezoekers op pagina's https://www.cpunt.nl/praktisch/contact/contactformulier-opzeggen-lidmaatschap-bibliotheek en https://www.cpunt.nl/zakelijk/offerte-aanvragen geen of foutieve invoer invullen, verschijnen meldingen bij de betreffende invoervelden. Bijvoorbeeld "Dit veld is verplicht". Een goede foutidentificatie vermeldt welke fout is gemaakt en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld "Het veld 'Voor- en achternaam is niet ingevuld".

Bevinding 146: Wanneer bezoekers op pagina https://apps.ticketmatic.com/widgets/cultuurgebouw/addtickets?edit=yes&event=49135&flow=basketwithcheckout&l=nl&oncompletion=return&returnurl=https%3A%2F%2Ftest.cpunt.nl%2Fmvc%2Fevent%2Freturn&saleschannelid=10006&skinid=10004&accesskey=a72ed6fb09bf483ba23b9a5e&signature=E835A3D7C9E5E89A5F96DA6A3B4CBB9EAE342DC722A9FC6A8C3B4BA8F2745D4F#!/addtickets in stap "Contact info" geen of foutieve invoer invullen, worden de randen van betreffende invoervelden rood gekleurd en verschijnt de foutmelding "Een of meer velden zijn ongeldig. Verbeter de aangeduide velden.". Dit geeft niet voldoende aan wat fout is gegaan. Zie ook succescriterium 1.4.1.

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 147: Op de website kan een pop-up in beeld komen voor het inschrijven voor de nieuwsbrief. Hierin wordt bij het invoerveld een asterisk "\*" getoond. Nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier, bijvoorbeeld: "Velden met een sterretje (\*) zijn verplicht" of wijzig de asterisk naar een tekst als "(verplicht)".
Dit probleem komt vaker voor, bijvoorbeeld op pagina's https://www.cpunt.nl/nieuwsbrief, https://www.cpunt.nl/praktisch/contact/contactformulier-opzeggen-lidmaatschap-bibliotheek en https://www.cpunt.nl/zakelijk/offerte-aanvragen.

Bevinding 148: Op pagina https://www.cpunt.nl/cursussen/abstract/CRS000080?courseId=5381&variantId=45&rateCode=g150m1w15l staat bovenaan aangegeven dat velden gemarkeerd met een asterisk verplicht zijn. Er zijn echter ook velden verplicht die niet gemarkeerd zijn. Geef bij deze velden ook aan dat ze verplicht zijn.

Bevinding 149: Op pagina https://www.cpunt.nl/cursussen/abstract/CRS000080?courseId=5381&variantId=45&rateCode=g150m1w15l zijn bepaalde eisen waaraan de velden "Geboortedatum", "Postcode" en "Telefoonnummer" moeten voldoen. Deze eisen worden niet vooraf bekendgemaakt. Bij de geboortedatum staat wel een voorbeeld als placeholder in het veld, maar dat voldoet niet. Deze placeholder verdwijnt namelijk zodra de gebruiker iets invult. Zie ook succescriterium 3.3.3.

Bevinding 150: Op pagina https://apps.ticketmatic.com/widgets/cultuurgebouw/addtickets?edit=yes&event=49135&flow=basketwithcheckout&l=nl&oncompletion=return&returnurl=https%3A%2F%2Ftest.cpunt.nl%2Fmvc%2Fevent%2Freturn&saleschannelid=10006&skinid=10004&accesskey=a72ed6fb09bf483ba23b9a5e&signature=E835A3D7C9E5E89A5F96DA6A3B4CBB9EAE342DC722A9FC6A8C3B4BA8F2745D4F#!/addtickets staat in de stap "Checkout" een invoerveld onder "E-mail". Dit veld heeft geen label of instructie, zodat nu niet voor iedereen duidelijk is wat hier ingevuld moet worden. De placeholdertekst voldoet niet. Dit komt ook voor in de stap "Contact info". Zie ook succescriterium 4.1.2.

Bevinding 151: Let op: Op meerdere pagina's staan formulieren met radioknoppen en selectievakjes die momenteel verborgen zijn voor hulpsoftware. Bijvoorbeeld op pagina's https://www.cpunt.nl/cursussen/abstract/CRS000080?courseId=5381&variantId=45&rateCode=g150m1w15l, https://www.cpunt.nl/nieuwsbrief, https://www.cpunt.nl/praktisch/contact/contactformulier-opzeggen-lidmaatschap-bibliotheek en https://www.cpunt.nl/mijn-cpunt/mijn-voorkeuren. Wanneer deze beschikbaar worden gemaakt, moeten zij ook labels of instructies krijgen zodat duidelijk is wat hier ingevuld moet worden.

3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 152: Op pagina https://www.cpunt.nl/cursussen/abstract/CRS000080?courseId=5381&variantId=45&rateCode=g150m1w15l zijn bepaalde eisen waaraan de velden "Geboortedatum", "Postcode" en "Telefoonnummer" moeten voldoen. Als deze velden verkeerd worden ingevuld, is er geen foutsuggestie beschikbaar die hulp biedt aan de gebruiker om de velden goed in te vullen. Zie ook succescriterium 3.3.2.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 153: In de cookiemelding is een groot deel van de content opgemaakt als tablist. Dit component voldoet echter niet aan alle voorwaarden voor toegankelijkheid. Zo mist het element met role="tablist" een naam. Ook missen de elementen met role="tab" het attribuut aria-controls. Zie ook pagina https://www.w3.org/WAI/ARIA/apg/patterns/tabs/. Verder klopt de toetsenbordbediening niet, want deze moet direct naar de geselecteerde tabblad gaan, zie ook succescriterium 2.4.3.

Bevinding 154: Als de website wordt bekeken op een klein of ingezoomd scherm, is een deel van het hoofdmenu verplaatst achter de knop "Menu". Deze knop kan niet bereikt en bediend worden met alleen het toetsenbord. Hier zijn meer problemen mee, zie bijvoorbeeld succescriteria 2.1.1 en 2.4.3.

Bevinding 155: Als de website wordt bekeken bij een zoomniveau van 400%, staat ook het onderdeel "Agenda" onder de knop "Menu". Deze link kan in- en uitgeklapt worden. Deze status kan echter niet programmatisch bepaald worden. Voeg deze informatie toe als verborgen tekst of via aria-expanded.

Bevinding 156: In de footer van de website staan links naar social media onder "Volg Cpunt op social media". Deze links hebben geen naam. Zie ook succescriteria 1.1.1 en 2.4.4.

Bevinding 157: Op pagina https://www.cpunt.nl/zoeken?q=rock staan meerdere links onder "Agenda" en "Cursussen". Deze links hebben geen naam. Zie ook succescriteria 2.4.4 en 2.5.3.
Dit komt ook voor op pagina's https://www.cpunt.nl/agenda en https://www.cpunt.nl/verken-cpunt/cafe.

Bevinding 158: Op pagina https://www.cpunt.nl/fotoarchief/crash-test-dummies-eelke staan meerdere afbeeldingen die links zijn naar een vergrote weergave. Deze links hebben geen naam. Zie ook succescriterium 2.4.4.

Bevinding 159: Op pagina's https://www.cpunt.nl/praktisch/veelgestelde-vragen-bibliotheek, https://www.cpunt.nl/agenda en https://www.cpunt.nl/bibliotheek staat een zoekveld met een placeholdertekst. Dit veld heeft echter geen naam. Een placeholdertekst is niet voldoende om het veld een naam te geven, want dit wordt niet door alle hulpsoftware ondersteund.

Bevinding 160: Op pagina https://www.cpunt.nl/bibliotheek staat na het zoekveld ook een combobox zonder naam.

Bevinding 161: Op pagina's https://www.cpunt.nl/cursussen/abstract/CRS000080?courseId=5381&variantId=45&rateCode=g150m1w15l, https://www.cpunt.nl/nieuwsbrief en https://www.cpunt.nl/mijn-cpunt/mijn-voorkeuren staan radioknoppen en selectievelden die zijn verborgen via display:none; in de stylesheet (CSS). Deze interactieve elementen hebben daardoor geen naam, rol en waarde. Zie ook succescriteria 2.1.1 en 2.5.3.

Bevinding 162: Op pagina's https://www.cpunt.nl/zoeken?q=rock, https://www.cpunt.nl/agenda, https://www.cpunt.nl/agenda/bonfire en https://test.cpunt.nl/agenda/erwin-karine-en-eugenie staan iconen van hartjes, waarmee onderdelen als favoriet kunnen worden aangegeven. Dit is een knop zonder naam en zonder informatie over de status (wel of niet toegevoegd aan de favorieten.

Bevinding 163: Op pagina's https://www.cpunt.nl/agenda/bonfire en https://test.cpunt.nl/agenda/erwin-karine-en-eugenie staat deze knop ook binnen een element dat verborgen is voor hulpsoftware en dat is niet toegestaan.

Bevinding 164: Op pagina https://apps.ticketmatic.com/widgets/cultuurgebouw/addtickets?edit=yes&event=49135&flow=basketwithcheckout&l=nl&oncompletion=return&returnurl=https%3A%2F%2Ftest.cpunt.nl%2Fmvc%2Fevent%2Freturn&saleschannelid=10006&skinid=10004&accesskey=a72ed6fb09bf483ba23b9a5e&signature=E835A3D7C9E5E89A5F96DA6A3B4CBB9EAE342DC722A9FC6A8C3B4BA8F2745D4F#!/addtickets staat onder en boven het formulier het logo van Cpunt. Deze afbeeldingen zijn tevens links. Deze links hebben geen naam. Zie ook succescriteria 1.1.1 en 2.4.4.

Bevinding 165: Op pagina https://apps.ticketmatic.com/widgets/cultuurgebouw/addtickets?edit=yes&event=49135&flow=basketwithcheckout&l=nl&oncompletion=return&returnurl=https%3A%2F%2Ftest.cpunt.nl%2Fmvc%2Fevent%2Freturn&saleschannelid=10006&skinid=10004&accesskey=a72ed6fb09bf483ba23b9a5e&signature=E835A3D7C9E5E89A5F96DA6A3B4CBB9EAE342DC722A9FC6A8C3B4BA8F2745D4F#!/addtickets staat in de stap "Order" een icoon van een prullenbak. Dit icoon is een knop zonder naam. Zie ook succescriterium 1.1.1.

Bevinding 166: Op pagina https://apps.ticketmatic.com/widgets/cultuurgebouw/addtickets?edit=yes&event=49135&flow=basketwithcheckout&l=nl&oncompletion=return&returnurl=https%3A%2F%2Ftest.cpunt.nl%2Fmvc%2Fevent%2Freturn&saleschannelid=10006&skinid=10004&accesskey=a72ed6fb09bf483ba23b9a5e&signature=E835A3D7C9E5E89A5F96DA6A3B4CBB9EAE342DC722A9FC6A8C3B4BA8F2745D4F#!/addtickets staan in de stappen "Checkout" en "Contact info" meerdere invoervelden zonder naam. Bijvoorbeeld bij "E-mail" in de eerstgenoemde stap en "Land", Nr.", "Toevoeging" en "Geboortedatum" in de laatstgenoemde stap. Zie ook succescriteria 2.5.3 en 3.3.2.

Bevinding 167: Op pagina https://issuu.com/marketingcpunt/docs/2024_educatie_brochure_vo_def_druk?fr=sNTE2YTcwMzc4OTA staan knoppen voor het tonen of verbergen van een zoekscherm en een deelscherm. De status van deze knoppen (getoond of verborgen) is nu niet te bepalen. Los dit op door deze informatie toe te voegen als tekst of via bijvoorbeeld het attribuut aria-expanded.

Bevinding 168: Let op: Er zijn meerdere componenten die nu niet interactief zijn, maar wel interactief moeten worden, bijvoorbeeld voor toetsenbordgebruikers (zie onder andere succescriterium 2.1.1). Deze moeten dan ook een naam, rol en waarde krijgen.

4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 169: Wanneer bezoekers in het formulier op pagina https://www.cpunt.nl/cursussen/abstract/CRS000080?courseId=5381&variantId=45&rateCode=g150m1w15l een formulierveld niet goed invullen, verschijnen foutmeldingen zonder dat de pagina ververst. Blinden en slechtzienden die met een screenreader werken krijgen geen signaal dat er iets is gewijzigd en dat er foutmeldingen op het scherm staan. Los dit op met bijvoorbeeld aria-live="assertive" of role="alert".

Bevinding 170: Op pagina https://www.cpunt.nl/praktisch/veelgestelde-vragen-bibliotheek kan na het invullen van een zoekterm de melding "Geen resultaten gevonden" verschijnen. Dit wordt niet gecommuniceerd aan gebruikers van hulpsoftware, zoals een screenreader.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2024-11-21 13:17:56 v2.4-011