Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid van website De Nieuwe Schatkamer


Onderzoeker
Julia, Swink
Datum
20 februari 2025
Opdrachtgever
De Nederlandsche Bank

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website De Nieuwe Schatkamer voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 19 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website https://www.denieuweschatkamer.nl/ is onderzocht 5 en 19 februari 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.

De meest in het oog springende bevindingen zijn:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website De Nieuwe Schatkamer
Scope van de website Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 10 10 0
2 Bedienbaar 11 6 0
3 Begrijpelijk 8 2 0
4 Robuust 2 1 0
Totaal 31 19 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op alle pagina's, in de footer, staat het logo "DeNederlandscheBank eurosysteem" als een SVG-pictogram zonder alternatieve tekst. Informatieve afbeeldingen zoals een logo moeten altijd een alt-tekst hebben. In die alt-tekst moet de volledige tekst staan die in het logo te zien is. Zo weten bezoekers die het plaatje niet kunnen zien, ook wat er staat. Om een alternatief voor SVG-pictogrammen te bieden, moet een title-element worden gebruikt.
Zie pagina https://www.denieuweschatkamer.nl

Op deze website heeft elke afbeelding naast de alt-tekst via een alt-attribuut ook een title-attribuut met dezelfde tekst. Deze herhaling zorgt ervoor dat gebruikers van schermlezers dezelfde tekst twee keer achter elkaar te horen krijgen.Voegt een title-attribuut geen nieuwe informatie toe? Dan kan dit beter achterwege worden gelaten. Hierdoor vermindert het aantal herhalingen voor bezoekers met een schermlezer. Zie pagina https://www.denieuweschatkamer.nl
Op de homepage, onder de kop "Uitgelicht", staan publicaties met afbeeldingen. Sommige afbeeldingen hebben alt-tekst in het alt-attribuut en sommige niet, bijvoorbeeld de afbeelding met de kop "Rokin". Deze afbeeldingen zijn decoratief en hebben geen alt-tekst nodig, maar als het noodzakelijk is om schermlezers deze informatie uit de afbeeldingen te geven, moet dit voor alle afbeeldingen worden gedaan. Zie pagina https://www.denieuweschatkamer.nl Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/en/ en op de pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/agendaoverzicht/.

Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/algemeen/contact/ staat onder het hoofdmenu een decoratieve afbeelding. Het tekstalternatief is "Image".
Een decoratieve afbeelding geeft geen extra informatie en moet daarom verborgen worden voor schermlezers. Dit kan op verschillende manieren. Gebruik voor afbeeldingen in een img-element een leeg alt-attribuut (alt="").
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/geldcollectie/over-de-geldcollectie/, onder de kop "Samenwerkingen".

Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/kunstcollectie/kunstwerken-en-kunstenaars/bijzondere-kunstwerken-bijzondere-verhalen/ staat onder "Bijzondere kunstwerken, bijzondere verhalen" een link "Golden Bread". Deze link bevat een afbeelding met het tekstalternatief "Kunstwerk: Golden Bread". Het tekstalternatief van de afbeelding dupliceert de linktekst.

Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/educatie/weetjes-en-cijfers/ staat binnen de sectie onder "Over valse eurobiljetten" een complexe afbeelding met het tekstalternatief "Grafiek met data over aantal valse eurobiljetten". Complexe afbeeldingen zoals infographics en schema’s bevatten veel informatie die niet binnen de 150 karakters van de alt-tekst past. Deze informatie kan toegankelijk gemaakt worden door twee tekstalternatieven te bieden: een korte en een lange beschrijving. De korte beschrijving, meestal de alt-tekst, moet de locatie van de lange beschrijving aangeven. De lange beschrijving kan als tekst op de pagina zelf geplaatst worden, maar deze mag ook op een andere pagina of in een downloadbaar bestand staan. Hetzelfde probleem doet zich voor op https://www.denieuweschatkamer.nl/educatie/lespakketten-voor-docenten/, met een geanimeerde afbeelding met het tekstalternatief "image", en op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/geldcollectie/munten-vinden-reinigen-en-laten-onderzoeken/munten-reinigen/ onder de kop "Munten reinigen", met het tekstalternatief "Infographic".

Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/geldcollectie/tentoonstelling-en-online-collectie/nationale-numismatische-collectie/?p=1&l=15 staan zoekresultaten. In elk artikel staat een afbeelding met dezelfde alt-tekst "Afbeelding van de voorzijde". Deze tekst is niet uniek.
Het is noodzakelijk om de alternatieve tekst van elke afbeelding aan te vullen met de koptekst, zodat duidelijk is over welke afbeelding het gaat.
Hetzelfde probleem doet zich voor op https://www.denieuweschatkamer.nl/geldcollectie/tentoonstelling-en-online-collectie/nationale-numismatische-collectie/detail/dnb-04463, onder de kop "Bekijk ook".

In het PDF-document op https://www.denieuweschatkamer.nl/media/yxxn3fnm/hoe-word-ik-rijk-2024-de-nederlandsche-bank.pdf staan op pagina's 1, 2, 3 en verder decoratieve afbeeldingen die zijn toegevoegd via een figure-tag en geen beschrijving hebben.
De figuur-tag is bedoeld voor informatieve afbeeldingen en heeft altijd een beschrijving nodig. Markeer deze afbeelding als artefact om het te verbergen voor schermlezers.

In het PDF-document op https://www.denieuweschatkamer.nl/media/yxxn3fnm/hoe-word-ik-rijk-2024-de-nederlandsche-bank.pdf staat vanaf pagina 2 en verder in de linkerbenedenhoek een logo toegevoegd als een artefact. Afbeeldingen die als artefact zijn toegevoegd, zijn niet zichtbaar voor de schermlezer. De informatie in deze afbeeldingen is ontoegankelijk voor blinde bezoekers en gebruikers van screenreaders. Informatieve afbeeldingen moeten via een figuur-tag worden geplaatst en worden voorzien van een beschrijving (alt-tekst).Voeg deze afbeelding alleen aan de eerste pagina om de herhaling te voorkomen. Zie ook pagina 23 voor logo’s zonder een tekstalternatief.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/geldcollectie/over-de-geldcollectie/ staat een video waarin op bepaalde momenten tekst en logo in beeld verschijnen. Deze informatie is niet toegankelijk voor bezoekers die de video niet kunnen zien. Zie 0:06, 0:13 en 2:27. Bezoekers die blind of slechtziend zijn, missen hierdoor informatie. Je kunt het beste een audiobeschrijving toevoegen die de visuele elementen in de video beschrijft, zoals namen, functies, logo’s en teksten. Een andere oplossing is het toevoegen van een geschreven tekst (een media-alternatief). Maar om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5 moet je sowieso een audiobeschrijving toevoegen.


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/geldcollectie/over-de-geldcollectie/ staan video's waar visuele informatie niet toegankelijk is voor bezoekers die deze teksten en logo’s niet kunnen zien. Bij succescriterium 1.2.3 is deze video al beschreven. Dit wordt ook afgekeurd onder dit succescriterium. Voor dit succescriterium is audiodescriptie namelijk verplicht (niveau AA), waar ruimte is in het standaard audiospoor om deze informatie te geven. Er is in deze video voldoende ruimte hiervoor aanwezig, en dus moet de audiodescriptie toegevoegd worden. Een media-alternatief is hier niet meer toegestaan als oplossing. Dit is van belang voor mensen die de video’s niet (goed) kunnen zien.


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op alle pagina's staat in de linkerbovenhoek een menuknop met drie horizontale lijnen. In dit mobile menu zijn de volgende teksten niet gemarkeerd als koppen: "Home", "Educatie", "Geldcollectie" en "Kunstcollectie". Blinde bezoekers hebben niets aan een (tussen)kop die er wel uitziet als kop, maar die niet als kop is gemarkeerd. Via de koppen op een pagina kunnen gebruikers van hulpsoftware de inhoud scannen of snel naar een bepaalde sectie navigeren. Maar dat kan alleen als de kop ook echt in de code staat. Zijn koppen alleen visueel als kop vormgegeven (bijvoorbeeld vetgedrukt), maar niet in de code gemarkeerd? Dan ontstaat nog een ander probleem. De structuur van de informatie in de code wijkt dan namelijk af van de visuele structuur. Dit kan voorkomen worden door koppen altijd te markeren met het juiste HTML-element, op het juiste kopniveau: h1, h2, h3, h4, h5 of h6. Meestal is dit niveau instelbaar via de content-editor in het CMS. De HTML-code voor de kop wordt dan automatisch toegepast. Zie pagina https://www.denieuweschatkamer.nl.

Op de homepage, onder het hoofdmenu, is de volgende tekst niet gemarkeerd als kop: "De Nieuwe Schatkamer". Zie pagina https://www.denieuweschatkamer.nl

Op de homepage verschijnt op een klein scherm onderaan de pagina een sectie met verborgen inhoud onder het kopje "Direct naar". De rol van kop ontbreekt.
De teksten waarmee delen van een accordion kunnen worden in- en uitgeklapt, doen dienst als koppen voor deze delen. Daarom moeten deze teksten ook de rol van kop hebben. Het gaat verkeerd als deze teksten niet in de code als kop zijn gemarkeerd met een h-element zoals h2 of h3. Zie pagina https://www.denieuweschatkamer.nl
Hetzelfde probleem staat op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/en/.

Op de homepage verschijnt op een klein scherm onder de kop "Uitgelicht" een slider met een voortgangsbalk. Voortgangsbalk laat zien op welk punt de bezoeker is in een proces. Deze informatie is zichtbaar voor ziende bezoekers, en moet ook toegankelijk zijn voor bezoekers met een schermlezer. Daarvoor moet de informatie over de voortgang in de code worden vastgelegd. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een visueel verborgen tekst of een aria-label. Dit probleem heeft ook betrekking op succescriterium 4.1.3. Zie pagina https://www.denieuweschatkamer.nl. Hetzelfde probleem staat op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/en/.

Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/educatie/weetjes-en-cijfers/ staat onder de kop "Over eurobiljetten" een lijst met vier items. In de HTML is deze lijst echter opgemaakt als vier afzonderlijke lijsten. Tekst die eruitziet als een opsomming, moet ook zo in de code worden gemarkeerd. Meestal is hier een knop voor in de content-editor in het CMS. Voor lijsten en opsommingen worden de HTML-elementen ol (lijst met cijfers) of ul (lijst met bullets) gebruikt. Hulpsoftware weet dan hoe de tekst is gestructureerd. Bovendien kondigen schermlezers dan het aantal items in de lijst aan, voordat ze die gaan voorlezen. Zo weet een blinde bezoeker hoeveel informatie er nog komt.
Hetzelfde probleem staat hieronder, onder het kopje "Over valse eurobiljetten".

Op alle pagina's hebben de links in het hoofdmenu het attribuut aria-current="page" gekregen. Dit attribuut geeft aan dat dit de link naar de huidige pagina is. Omdat dit attribuut echter aan elke link in het hoofdmenu is toegevoegd, kunnen schermlezers niet duidelijk maken welke link daadwerkelijk de huidige pagina is. Dit attribuut mag alleen worden gebruikt bij de huidige link. Hetzelfde probleem doet zich voor bij de links in het mobile menu. Zie pagina https://www.denieuweschatkamer.nl.

Het PDF-document https://www.denieuweschatkamer.nl/media/bkrl3xhq/reinigen-munten.pdf heeft geen codes en daardoor is voor hulpsoftware (zoals voorleessoftware) geen informatie beschikbaar om de PDF te interpreteren. Omdat codes ontbreken, kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF-codelaag, zoals semantische koppen en alternatieve teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.

In het PDF-document op https://www.denieuweschatkamer.nl/media/yxxn3fnm/hoe-word-ik-rijk-2024-de-nederlandsche-bank.pdf staan op pagina's 5-23, 25-35, 37-46 en 48-64 meerdere koppen die niet als koppen zijn gemarkeerd. Zie bijvoorbeeld "Vraag 1", "Vraag 2" en andere.
Op deze manier verschilt de visuele informatiestructuur van de structuur van het document in de tags. Vervang de p-tag door de h-tag om de structuur van het document in de tags te laten overeenkomen met wat te zien is in het document.

In het PDF-document op https://www.denieuweschatkamer.nl/media/yxxn3fnm/hoe-word-ik-rijk-2024-de-nederlandsche-bank.pdf staat op pagina 68 een lijst met drie items. In de tags is deze lijst gemarkeerd met drie L-tags.
Hetzelfde probleem doet zich voor op pagina 69, waar een lijst met vier items ook is gemarkeerd met afzonderlijke L-tags.
Een lijst in de tags moet dezelfde structuur hebben als de lijst in het document om een blinde bezoeker dezelfde informatiestructuur te bieden als in het document. Een ander voordeel van het gebruik van een lijst is dat de schermlezer het aantal items aankondigt voordat ze worden voorgelezen. Zo weet een blinde bezoeker hoeveel informatie er volgt. De lijst moet worden gemarkeerd met een L en LI tags.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/geldcollectie/tentoonstelling-en-online-collectie/nationale-numismatische-collectie/?p=1&l=15 is de volgorde van HTML-elementen binnen artikelen onjuist, waarbij afbeeldingen boven koppen worden geplaatst. De huidige volgorde is afbeelding, kop en tekst. Dat komt doordat de koppen niet bovenaan staan in de code van elk artikel. Dat kan verwarrend zijn voor bezoekers die een schermlezer gebruiken. Dit kan worden opgelost door alle inhoud die bij een bepaalde kop hoort, in de code onder die kop te plaatsen. Dit zorgt voor een logische structuur. De visuele vormgeving mag wel afwijken.

In het PDF-document op https://www.denieuweschatkamer.nl/media/yxxn3fnm/hoe-word-ik-rijk-2024-de-nederlandsche-bank.pdf is de volgorde van tags niet logisch.
Оp pagina 5 volgt de tag met de tekst "Vraag 1" direct na de tag met de tekst "Wat is de waarde van een eurobiljet?". Hetzelfde probleem doet zich voor op andere pagina's.
De schermlezer leest een PDF-document in de volgorde van de tags die in de codelaag staan. Wanneer deze tags niet in een logische volgorde staan, wordt de leesvolgorde niet logisch en wordt het voor een blinde bezoeker moeilijk om de inhoud van het document te begrijpen.


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Voldoende


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/agendaoverzicht/inschrijfformulieren/inschrijfformulier-evenement/ ontbreekt het autocomplete-attribuut bij een formulier met invoervelden voor persoonlijke informatie (zoals voornaam, achternaam, e-mailadres .
Kan een bezoeker in een formulier persoonlijke gegevens invullen zoals achternaam, e-mailadres of telefoonnummer? Dan moeten deze invoervelden het autocomplete-attribuut hebben. Hierdoor kunnen browsers en hulpsoftware helpen bij het invoeren. Bijvoorbeeld door de velden al automatisch in te vullen. Gebruik het autocomplete-attribuut voor alle velden waar persoonlijke informatie in moet worden gevuld. Voor het e-mailadres moet bijvoorbeeld autocomplete="email" worden gebruikt.
Op deze pagina staat meer informatie over autocomplete en welke waardes verplicht gebruikt moeten worden: https://www.w3.org/Translations/WCAG22-nl/#input-purposes.


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Voldoende


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Niet aanwezig


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In het PDF-document op https://www.denieuweschatkamer.nl/media/bkrl3xhq/reinigen-munten.pdf staat op pagina 23 witte tekst op een oranje achtergrond (HEX #FBBE3B): "De Nederlandsche Bank N.V. Postbus 98, 1000 AB Amsterdam 020 524 91 11 dnb.nl". De kleurcontrastverhouding is te laag: 1,7:1. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn.

In het PDF-document op https://www.denieuweschatkamer.nl/media/yxxn3fnm/hoe-word-ik-rijk-2024-de-nederlandsche-bank.pdf staat op pagina's 2, 66-69 witte tekst op een lichtgroene (HEX #49D380) en groene (HEX #18975E) achtergrond.
De kleurcontrastverhouding is te laag, variërend van 1,9:1 tot 3,7:1. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn voor normale tekst en 3,0:1 voor deze dikte en grootte van de tekst.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/geldcollectie/munten-vinden-reinigen-en-laten-onderzoeken/munten-reinigen/ staat onder de kop "Munten reinigen" een afbeelding met ingesloten tekst. Als tekst als afbeelding wordt geplaatst, kunnen veel bezoekers er niets meer mee. Dit komt omdat ze de tekst in de afbeelding niet kunnen vergroten of aanpassen. Het is beter om deze tekst gewoon als normale tekst op de pagina te plaatsen. Op die manier kunnen mensen de grootte, kleur of het lettertype aanpassen zodat het voor hen leesbaarder wordt. Als de tekst in de afbeelding staat, kunnen ze dit niet doen.


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepage, bij een schermresolutie van 1280 x 1024 en een zoomniveau van 400%, bedekken de sticky header en de knop "Direct naar" een groot deel van de pagina-inhoud tijdens het omhoog scrollen. Als een bezoeker inzoomt tot 400% op een scherm van 1280 bij 1024 pixels, moet alles nog gewoon leesbaar zijn. Zie pagina https://www.denieuweschatkamer.nl. Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/en/ en op de pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/geldcollectie/tentoonstelling-en-online-collectie/nationale-numismatische-collectie/?p=1&l=15, waar de sticky header en de filterknop bij het omhoog scrollen een groot deel van de pagina-inhoud bedekken.

Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/geldcollectie/tentoonstelling-en-online-collectie/nationale-numismatische-collectie/?p=1&l=15 verschijnt bij een schermresolutie van 1280 x 1024 en een zoomniveau van 400% een filterknop onderaan de pagina. De inhoud van de filters is niet meer leesbaar.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/algemeen/wat-is-er-te-beleven/ is de huidige link "Wat is er te beleven" in het hoofdmenu onderstreept met een blauwe lijn (HEX #1728D9) op een donkerblauwe achtergrond (HEX #050B2E). De kleurcontrastverhouding is te laag: 2,1:1. Dit moet minimaal 3:1 zijn. Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/kunstcollectie/kunstwerken-en-kunstenaars/bijzondere-kunstwerken-bijzondere-verhalen/, waar een roze lijn (HEX #EA615F) op een rode achtergrond (HEX #C51E1C) staat. De kleurcontrastverhouding is te laag: 1,8:1.

Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/agendaoverzicht/inschrijfformulieren/inschrijfformulier-evenement/ staat een formulier.
De contrastverhouding tussen de grijze rand (HEX #A6A6A6) van de invoervelden en de witte achtergrond van de pagina is 2,4:1. De randen van interactieve elementen zoals invoervelden moeten minimaal een contrast van 3,0:1 hebben met de achtergrond.

Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/educatie/weetjes-en-cijfers/ staat onder het hoofdmenu een video met een pauze- en afspeelknop.
Deze knop is wit en staat op een lichtroze achtergrond (HEX #F48D80). De kleurcontrastverhouding is te laag: 2,3:1.Dit moet minimaal 3:1 zijn.
Hetzelfde probleem is op de pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/geldcollectie/over-de-geldcollectie/, boven de heading “Over de geldcollectie” is dezelfde knop wit op een lichtblauwe achtergrond (HEX#73C7FB), contrastverhouding te laag 1,9:1. Onder de heading “Het werk van numismaten” staat een witte knop op een lichtgrijze achtergrond (HEX#E1E2D7) met de contrastverhouding van 1,3:1.

Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/educatie/weetjes-en-cijfers/, onder de heading “Over valse eurobiljetten”, staat een complexe afbeelidng van een grafiek. De lichtgroene kleur (HEX#4AD480) van de balken op een lichtgrijze achtergrond (HEX#F5F1F9) heeft een onvoldoende contrastverhouding van 1,7:1. Dit moet minimaal 3:1 zijn.

In het PDF-document https://www.denieuweschatkamer.nl/media/bkrl3xhq/reinigen-munten.pdf, op pagina 23, staan witte sociale media-iconen op een oranje achtergrond (HEX#FBBE3B). De kleurcontrastverhouding is te laag: 1,7:1. Dit moet minimaal 3:1 zijn.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Voldoende


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Voldoende


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/geldcollectie/tentoonstelling-en-online-collectie/nationale-numismatische-collectie/?p=1&l=15, onder het zoekveld, staan links met de tekst “Dubbele flabbe”, “Snaphaan” en “Denarius” die niet toegankelijk zijn via het toetsenbord.
Zorg dat alle links ook met de Enter-, Return- of spatietoetsen kunnen worden bediend.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Voldoende


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Voldoende


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/educatie/lespakketten-voor-docenten/ staat een animatie die automatisch afspeelt.
Het kan storend zijn voor mensen met een cognitieve beperking als een video, GIF of animatie op een website automatisch gaat spelen. De bewegende inhoud zorgt voortdurend voor afleiding terwijl ze de tekst op de pagina proberen te lezen. Daarom moet er een manier zijn waarmee bezoekers dit soort multimedia kunnen stoppen, pauzeren of verbergen. Dit geldt voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende content die tegelijk met andere informatie wordt getoond, automatisch start en langer dan 5 seconden speelt.


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Voldoende


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Het PDF-document op https://www.denieuweschatkamer.nl/media/yxxn3fnm/hoe-word-ik-rijk-2024-de-nederlandsche-bank.pdf heeft geen documenttitel ingesteld in de bestandsinstellingen.
Een PDF-document moet een titel bevatten die duidelijk het onderwerp of het doel van het document beschrijft. Daarnaast dient deze titel in de titelbalk te worden getoond in plaats van de bestandsnaam. Dit is belangrijk voor bezoekers met verschillende beperkingen omdat het hen in staat stelt snel en gemakkelijk vast te stellen of de informatie in het document relevant is voor hen. Dit kan worden opgelost door dit aan te passen in de bestandseigenschappen van het bronbestand of van het PDF-document.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Voldoende


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/algemeen/contact/, onder de heading “Contact”, staat een link met de tekst “veelgestelde vragen”. In de HTML zijn dit echter twee aparte links: “veelgestelde” en “vragen”. Het doel van de links is mogelijk niet duidelijk voor schermlezers, dus combineer de links tot één.

Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/agendaoverzicht/ staan meerdere links met dezelfde toegankelijke naam, die naar verschillende pagina's leiden. Bijvoorbeeld 5 links “Rondleiding Kunstcollectie (vol)” en 4 links “Rondleiding Geldcollectie (vol)”. Deze links verwijzen naar evenementen op verschillende data, maar de data staan niet in de link, waardoor het doel van de links onduidelijk is.
Hetzelfde probleem doet zich voor op de pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/geldcollectie/tentoonstelling-en-online-collectie/nationale-numismatische-collectie/detail/dnb-04463, onder de heading “Bekijk ook”, waar er twee links met dezelfde toegankelijke naam “Dollar” zijn.

Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/algemeen/veelgestelde-vragen/, in de sectie met de ingeklapte inhoud onder “Zijn er lespakketten?”, staat een link “hier”. Het doel van de link is niet duidelijk. Linkteksten die meerdere nietszeggend zijn (zoals “hier”), helpen niet bij het begrijpen welke bestemming deze links hebben.


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepage, onder het hoofdmenu, staat een video die automatisch wordt afgespeeld. Onderaan deze video bevindt zich een pauze- en afspeelknop, maar de toegankelijke naam ervan is "Introductie", wat de functie niet nauwkeurig beschrijft.
Een blinde bezoeker weet daardoor niet wat deze knop precies doet. Voeg tekst toe die deze knop goed beschrijft. Zie pagina https://www.denieuweschatkamer.nl
Hetzelfde probleem staat op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/en/.

Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/agendaoverzicht/inschrijfformulieren/inschrijfformulier-evenement/ staat een knop voor taalkeuze. De taalopties “Nederlands” en “English (United States)” hebben de toegankelijke namen “nl” en “en-us”, wat hun functie niet nauwkeurig beschrijft. Deze toegankelijke namen komen van het aria-label.
Een blinde bezoeker weet daardoor niet wat deze knop precies doet.
Dit probleem houdt ook verband met succescriterium 2.5.3.

Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/geldcollectie/tentoonstelling-en-online-collectie/nationale-numismatische-collectie/?p=1&l=15 zijn er filters. In het filter “Periode” staat een balk met 2 sliders. De toegankelijke namen van deze sliders zijn “ngx-slider” en “ngx-slider-max”. Deze toegankelijke namen geven onvoldoende informatie over deze sliders en bevatten betekenisloze tekst “ngx”. Verander bijvoorbeeld de namen naar “Period Start” en “Period End”.

Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/geldcollectie/over-de-geldcollectie/, onder de kop “Collectie beheren en toegankelijk maken”, staat een iframe met een video. De waarde van het title-attribuut is “.”. Iframes moeten een goede beschrijving hebben. Die komt meestal in het title-attribuut van het iframe. Er moet in staan welk type inhoud het is (bijvoorbeeld een podcast of video), en waar het inhoudelijk over gaat. Deze beschrijving van de inhoud moet uniek en betekenisvol zijn. Door de beschrijving kunnen blinde bezoekers beslissen of het de moeite waard is om de inhoud van het iframe te verkennen.


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Voldoende


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Niet aanwezig


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Voldoende


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepage, op een klein scherm, onderaan de pagina, staat een knop met de zichtbare tekst “Direct naar.” De toegankelijke naam van de knop is “Open snelle navigatie”, die afkomstig is van het aria-label. Het aria-label-attribuut overschrijft alle andere methoden voor het benoemen van elementen. Schermlezers en spraakherkenningssoftware gebruikt de naam die in het aria-label staat. Dit wordt de “Open snelle navigatie” genoemd. Als deze toegankelijke naam anders is dan de zichtbare tekst, zal de tekst die schermlezers voorlezen en die door spraakherkenningssoftware wordt gebruikt, dus afwijken van de zichtbare tekst op de knop. Hierdoor kunnen bezoekers de knop niet meer met stemcommando bedienen. Zij lezen daarvoor namelijk de tekst voor die op de knop te zien is. Omdat deze niet hetzelfde is als de toegankelijke naam, weet de spraaksoftware niet om welke knop het gaat. Zorg dat de toegankelijke naam de zichtbare tekst bevat, en zet deze tekst het liefst vooraan in de naam. De toegankelijke naam mag ook precies hetzelfde zijn als de zichtbare tekst.
Zie pagina https://www.denieuweschatkamer.nl
Hetzelfde probleem staat op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/en/.

Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/agendaoverzicht/inschrijfformulieren/inschrijfformulier-evenement/ staat een knop met taalkeuze. De taalopties hebben de zichtbare tekst “Nederlands” en “English (United States)”. De toegankelijke namen zijn “nl” en “en-us”, die afkomstig zijn van het aria-label. Dit kan problemen geven voor bezoekers die stembediening gebruiken.


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet aanwezig


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Voldoende


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/en/ staat een zin in een andere taal zonder een taalcode. Zie de tekst “De Nieuwe Schatkamer”. Deze tekst wordt nu voorgelezen volgens de uitspraakregels van de primaire taal van de pagina. Die is ingesteld in het lang-attribuut op het html-element, in dit geval op “en”. Staan er op de pagina teksten in een andere taal? Dan moet de schermlezer op die taal overschakelen. Geef hiervoor deze anderstalige inhoud een lokaal lang-attribuut met de juiste waarde. Voeg lang="nl" toe aan de container (een overkoepelend HTML-element) waarin de content in een andere taal staat. Hetzelfde probleem is te zien in alternatieve tekst, onder het kopje "De Nieuwe Schatkamer". Deze alt-tekst kan het beste naar het Engels worden vertaald. Een andere optie is om in de code aan te geven dat er een taalwisseling is, door in een omliggend HTML-element lang="nl" toe te voegen.


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/agendaoverzicht/inschrijfformulieren/inschrijfformulier-evenement/ wordt na het indienen van het formulier met lege velden of onjuiste gegevens een bericht weergegeven: "Deze vraag is vereist." Dit bericht fungeert als een instructie en niet als een foutmelding. Een goede foutmelding maakt duidelijk dat er een fout is gemaakt, en geeft aan waar de fout zit. Vaak staat er een ontkenning in. Een voorbeeld van een goede foutmelding is: "Het veld is niet (goed) ingevuld."


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Voldoende


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Voldoende


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet aanwezig


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Voldoende


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Voldoende


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepage, op een klein scherm, onder de kop 'Uitgelicht', bevindt zich een slider met een voortgangsbalk die aangeeft in welke fase van het proces de bezoeker zich bevindt.
Dit voortgangsbericht is een statusbericht maar mist de nodige attributen om aangekondigd te worden door schermlezers. Om het toegankelijk te maken, voeg je role="status" of een geschikt aria-live attribuut (bijv. aria-live="polite") toe aan het element dat het voortgangsbericht bevat. Dit zorgt ervoor dat screenreaders de updates van de voortgang aankondigen. Zie pagina https://www.denieuweschatkamer.nl. Hetzelfde probleem staat op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/en/.

Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/agendaoverzicht/ staat een filterknop met de tekst “Filter op”. Wanneer een bezoeker een filter selecteert, verschijnt er naast de knop tekst met het aantal actieve filters. Meldingen zoals deze worden statusberichten genoemd. En die moeten altijd opgemerkt worden door schermlezers, zodat die ze automatisch voorlezen. Om dit te bereiken moet role="status" aan de melding worden toegevoegd. Hetzelfde probleem doet zich voor bij de zoekresultaten wanneer een bezoeker een filter selecteert. Deze resultaten zijn een statusbericht.

Op pagina https://www.denieuweschatkamer.nl/geldcollectie/tentoonstelling-en-online-collectie/nationale-numismatische-collectie/?p=1&l=15 staan filters. In elke sectie met ingeklapte inhoud staat een zoekveld met selectievakjes. Wanneer een bezoeker een waarde invoert in het zoekveld, verandert de lijst met selectievakjes. Deze lijst met selectievakjes is een statusbericht, omdat het informatie geeft over de resultaten van een actie (typen) en geen focus krijgt. Echter, het wordt niet automatisch aangekondigd door schermlezers, omdat de rol ervan niet is gedefinieerd in de code.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/denieuweschatkamer.nl/audit/
Geprint: 2025-03-09 16:09:33 v2.4-011