Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Drents Archief

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Drents Archief
Scope van de website Alle pagina's op www.drentsarchief.nl/
  • met uitzondering van de erfgoedpagina's (Genealogie, Kaarten, Archiefstukken, Beeldbank, Bouwdossiers, Film & Geluid, Koloniehuizen, Bibliotheek, Kentekens D1, Emigranten) (op verzoek van de klant)
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: De grote afbeelding onder het hoofdmenu heeft als alternatieve tekst ‘e-depot-microfiche’. Deze afbeelding is decoratief en moet verborgen worden voor hulpsoftware. Dat kan onder andere door het alt-attribuut van deze afbeelding leeg te laten.
Onder het kopje ‘Planning’ staat een informatieve afbeelding met tekst die juist verborgen is van hulpsoftware doordat het alt-attribuut leeg is gelaten. Deze afbeelding moet alternatieve tekst krijgen waarin de tekst uit de afbeelding in terugkomt. Als de tekst te lang is, mag in het alt-attribuut verwezen worden naar de plek waar de uitgeschreven informatie uit deze afbeelding staat.

Bevinding 2: Op de homepagina, onder het hoofdmenu staat een grote afbeelding met alternatieve tekst ’03.jpg’. Het alt-attribuut van deze decoratieve afbeelding dient leeg gelaten te worden.

Bevinding 3: Op de homepagina onder ‘Bezoeken’ staat een blokje met een kopje ‘Route en parkeren’. In dit blokje staat een historische foto. Historische foto’s zijn niet decoratief en dienen een goede alternatieve tekst te hebben die de foto beschrijven. Deze historische foto’s komen overal op deze website voor.

Bevinding 4: Onderaan de footer staat een telefoonnummer met daarnaast een icoon van een telefoon. Deze heeft een tekstalternatief nodig, omdat het voor blinde bezoekers mogelijk niet direct duidelijk is dat er een telefoonnummer wordt voorgelezen.

Bevinding 5: Alt-teksten ontbreken bij alle afbeeldingen in de PDF www.drentsarchief.nl/images/pdf/educatie/lesbrief-franse-… Op sommige plekken zijn ze niet noodzakelijk, maar die op bladzijde 3 (de spotprent) is dat wel. Van alle niet noodzakelijke afbeeldingen moet een artefact van gemaakt worden.

Bevinding 6: De afbeelding op bladzijde 3 in de PDF www.drentsarchief.nl/images/pdf/educatie/kleuterprogramma/… heeft geen alt-tekst. Als deze decoratief is is het prima, maar er moet dan een artefact van gemaakt worden.

Bevinding 7: De decoratieve afbeelding op bladzijde 1 in de PDF www.drentsarchief.nl/images/pdf/educatie/kleuterprogramma/… heeft als alternatieve tekst ‘Macintosh HD:Users:vanSteenwijk:Dropbox:Bloeii.nu:Klanten:De Buitenplaats:Cultuuracademie:Redactie DCA:kaiillustraties:kai-2.psd’. Deze afbeelding dient als artefact worden aangemerkt om het van de voorleessoftware te verbergen.

Bevinding 8: Advies: Bij het logo linksboven op www.drentsarchief.nl/contact (komt op iedere pagina terug) staat er niet bij dat het om het logo gaat. Dit zou nog aan de alt-tekst toegevoegd kunnen worden.

1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 9: Ondertiteling ontbreekt bij de eerste video (Uitslag Drentse Geschiedenisquiz) op www.drentsarchief.nl/nieuws/uitslag-geschiedenisquiz-2020. Het is voor de dove en slechthorende gebruikers niet duidelijk waar deze video over gaat.
Voeg ondertiteling toe aan deze video die exact overeenkomt met wat gezegd is in de video.

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 10: De video’s op www.drentsarchief.nl/nieuws/uitslag-geschiedenisquiz-2020 hebben geen audiodescriptie of media-alternatief. Audiodescriptie is een (extra) audiospoor waarin verteld wordt wat er in beeld te zien is. Het gaat hier niet alleen om teksten en logo’s die in beeld komen, maar ook alle andere belangrijke visuele informatie die nodig is om de video te begrijpen. Een media-alternatief kan een transcript zijn; dit is een uitgeschreven tekst waarin staat wat er in beeld te zien en te horen is. Aan dit succescriterium kan worden voldaan door een audiodescriptie of uitgeschreven tekst toe te voegen aan de video’s.

Bevinding 11: In de eerste video komen de namen van de sprekers Ferry Sieders en Wim Ensing in beeld, dit wordt niet opgelezen. Dit gebeurt ook aan het eind. Ook komen er teksten in beeld die mogelijk belangrijk zijn (rond -3:49) die niet worden opgelezen.

Bevinding 12: Zowel in de eerste video als in de tweede video worden er beelden getoond die niet toegankelijk zijn voor een blinde gebruiker. Vooral in de tweede video is dit belangrijk, want die bestaat alleen maar uit beelden.

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 13: De video’s op www.drentsarchief.nl/nieuws/uitslag-geschiedenisquiz-2020 hebben geen audiodescriptie. Voor dit succescriterium is het niet voldoende om uitgeschreven tekst aan te bieden.

Bevinding 14: In de eerste video komen de namen van de sprekers Ferry Sieders en Wim Ensing in beeld, dit wordt niet opgelezen. Dit gebeurt ook aan het eind. Ook komen er teksten in beeld die mogelijk belangrijk zijn (rond -3:49) die niet worden opgelezen.

Bevinding 15: Zowel in de eerste video als in de tweede video worden er beelden getoond die niet toegankelijk zijn voor een blinde gebruiker. Vooral in de tweede video is dit belangrijk, want die bestaat alleen maar uit beelden.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 16: Op www.drentsarchief.nl/contact staan de kopjes 'Postadres', 'Bezoekadres' en 'Contactgegevens'. Deze teksten zijn opgemaakt met een strong-element. Gebruik in plaats daarvan kopteksten.

Bevinding 17: De hiërarchische structuur van de content op pagina www.drentsarchief.nl/onderzoeken/zoektips/veelgestelde-… komt in de code niet overeen met de visuele structuur. Alle tussenkoppen hebben hetzelfde niveau (h3).

Bevinding 18: Er staan twee lege H3’s op www.drentsarchief.nl/onderzoeken/zoektips/veelgestelde-….

Bevinding 19: De tussenkopjes op pagina www.drentsarchief.nl/organisatie/over-het-drents-archief/… zijn opgemaakt met strong- en em-elementen. Een kop moet altijd het kop element hebben, bijvoorbeeld H2. Wanneer deze kop met een kop element wordt opgemaakt, wordt de structurele informatie die de tekst geeft ook overgedragen aan hulpsoftware.
Het strong- of em-element is niet bedoeld als alternatief voor koppen, deze elementen geven namelijk nadruk aan een tekst. Dit komt ook op andere pagina’s voor, bijvoorbeeld www.drentsarchief.nl/bezoeken/route-en-parkeren.

Bevinding 20: Op pagina www.drentsarchief.nl/contact als een van de keuzerondjes wordt aangevinkt, verschijnt een contactformulier. Naast ‘Aanhef’ staan twee radiobuttons. Deze radiobuttons moeten worden gekoppeld aan het label 'Aanhef' (bijvoorbeeld door een legend en fieldset te gebruiken).

Bevinding 21: Op pagina www.drentsarchief.nl/onderzoeken/zoektips/veelgestelde-… onder het kopje ‘Kijk ook eens bij’ blokjes met links naar vier onderwerpen. Deze teksten zijn als koppen opgemaakt terwijl het geen koppen zijn. Deze teksten zijn geen koppen omdat ze geen inhoud onder zich hebben. Gebruik CSS om deze links opvallende styling te geven.

Bevinding 22: Op pagina www.drentsarchief.nl/onderzoeken/tarieven-onderzoek worden de koppen in de tabel met strong-element opgemaakt. Gebruik in plaats daarvan th-elementen om deze kopteksten op te maken.
Het is overigens beter voor de toegankelijkheid om hier 4 losse tabellen van te maken.

Bevinding 23: Op pagina www.drentsarchief.nl/zoek onder de zoekbalk staat tekst ‘Totaal: 61 resultaten gevonden’. Deze tekst is opgemaakt met een strong-element. Hier is het strong-element gebruikt voor styling. Gebruik CSS om deze zin vet te drukken.

Bevinding 24: Op pagina www.drentsarchief.nl/nieuws bestaat elk nieuwsbericht uit een afbeelding en tekst. De tekst is opgemaakt als koptekst (h3). Deze tekst is geen koptekst omdat het geen content onder zich heeft. Een blinde gebruiker verwacht content onder een kop. Verwijder h3-elementen en laat de tekst als linktekst staan.

Bevinding 25: Advies: Op www.drentsarchief.nl/onderzoeken/tarieven-onderzoek wordt de tabel puur voor de opmaak gebruikt. Gebruik liever CSS voor styling.

Bevinding 26: Op pagina 12 in het pdf-document staan tussenkoppen die met een cijfer beginnen. Zie bijvoorbeeld ‘1 058 D 76’, ‘2 096 B20 Bulletin (..)’, ‘3 0001 inventarisnummer (..)’. Deze tussenkoppen zijn als opsommingen opgemaakt die een lijstitem bevatten. De structuur van de content in de code ziet er anders uit dan op het scherm. Voor deze koppen dienen kop-tags worden gebruikt.

Bevinding 27: In het pdf-document www.drentsarchief.nl/images/pdf/educatie/kleuterprogramma/… zijn de koppen niet als kopteksten opgemaakt. De voorleessoftware leest deze teksten als gewone alinea’s voor waardoor de hiërarchische structuur van de content verloren gaat. Gebruik voor koppen en tussenkoppen h1 t/m h6 tags. Dit gebeurt ook in het pdf-document www.drentsarchief.nl/images/pdf/educatie/lesbrief-franse-….

Bevinding 28: Op bladzijde 4 in het pdf-document www.drentsarchief.nl/images/pdf/educatie/kleuterprogramma/… staat een opsomming die alleen visueel te onderscheiden is omdat het gemaakt is met min tekens en het inspringen naar de nieuwe regel met het Enter-toets. In de code gaat deze structuur verloren. Gebruik hier ul- en li-tags om deze opsomming als een lijst op te maken.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 29: Op pagina 3 van de PDF www.drentsarchief.nl/images/pdf/educatie/lesbrief-franse-… wordt verwezen naar de afbeelding rechts. Deze verwijzing is afhankelijk van de locatie (rechts) die niet door iedereen zo wordt waargenomen (bijvoorbeeld door blinde gebruikers). Zorg ervoor dat er ook op een andere manier naar deze afbeelding wordt verwezen, bijvoorbeeld middels een tekstuele verwijzing.

1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 30: Op pagina www.drentsarchief.nl/contact staat een formulier. In dit formulier moeten persoonlijke gegevens ingevuld worden, waaronder een achternaam, e- mailadres en telefoonnummer. Voor deze invoervelden is een autocomplete attribuut nodig bij de input-elementen. Dit zorgt ervoor dat browsers, maar ook hulpsoftware, ondersteuning kunnen geven bij het invullen van deze invoervelden. Dit kan door bijvoorbeeld de invoervelden al automatisch in te vullen. Het autocomplete attribuut ontbreekt op dit moment bij deze invoervelden. Bij het invoerveld voor achternaam moet bijvoorbeeld autocomplete=”family-name” gebruikt worden.
Op de volgende pagina is meer informatie te vinden over de toepassing van dit attribuut en welke waardes verplicht zijn om te gebruiken. Zie: www.w3.org/TR/WCAG21/.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 31: Op pagina www.drentsarchief.nl/bezoeken/educatie/primair-onderwijs/… worden links in lopende tekst alleen in kleur onderscheiden van de rest van de tekst. Zie links onder het kopje ‘Informatie en aanmelden’.
Zie ook links in tekst op pagina www.drentsarchief.nl/fout.

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 32: Op de homepage staan onder het nieuws en de agenda 2 links: “Bekijk het nieuws” en “Bekijk de agenda”. Deze hebben een contrast van 4,2:1 en moeten minimaal 4,5:1 zijn.

Bevinding 33: Op pagina www.drentsarchief.nl/ onder het kopje ‘Bezoeken’ staat een link ‘naar bezoeken’. Deze tekst heeft een contrast 3,8:1 en moet minimaal 4,5:1 zijn.

Bevinding 34: De foutmelding die bovenaan de pagina komt te staan op www.drentsarchief.nl/contact heeft een te laag contrast. Dit heeft een contrast van 3,8:1 en moet minimaal 4,5:1 zijn

Bevinding 35: Het contrast van de tekst in de afbeelding op www.drentsarchief.nl/archief-advies/e-depot/wie-is-wie is te laag. In het blauwe vlak is het contrast met de witte tekst 1,9:1, bij het oranje vlak 2,9:1 en bij het groene vlak 1,4:1. In alle gevallen moet dit minimaal 4,5:1 zijn.

Bevinding 36: Op pagina www.drentsarchief.nl/zoek staat een placeholdertekst in de zoekbalk. Deze tekst heeft het kleurcontrast van 2,6:1. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn.

Bevinding 37: Op pagina www.drentsarchief.nl/onderzoeken/zoektips/veelgestelde-…, in de linker kolom staat menu met blauwe links die op lichtgrijze achtergrond staan. Het kleurcontrast is 4,0:1.

Bevinding 38: Op pagina www.drentsarchief.nl/contact staat een grijze knop met witte tekst ‘Reset’ erop. Het kleurcontrast is 2,5:1. Dit moet 4,5:1 voor deze tekst van normale grootte.

Bevinding 39: In het pdf-document www.drentsarchief.nl/images/pdf/educatie/lesbrief-franse-… op pagina 1 t/m 7 staat een rode tekstballon. De tekst “wist je dat” heeft kleurcontrast 1,3:1, de witte tekst heeft kleurcontrast 4,0:1. Dit moet minimaal 4,5:1 zijn.

Bevinding 40: De roze teksten bij bijvoorbeeld ‘Vraag 1’ op pagina 1 in de PDF www.drentsarchief.nl/images/pdf/educatie/lesbrief-franse-… hebben een te laag contrast. Deze hebben een contrast van 3.1:1 en moeten minimaal 4.5:1 zijn. Deze roze teksten komen op alle pagina’s voor als ‘Vraag X’ of als tekst op de pagina.

Bevinding 41: Het contrast van de witte tekst op de gele achtergrond is te laag in de PDF www.drentsarchief.nl/images/pdf/educatie/kleuterprogramma/… is 1,3:1 en moet minimaal 3:1 zijn bij grote tekst (18 pt, of 14 pt bij vetgedrukte tekst) of 4,5:1 bij normale tekst.

1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 42: Op www.drentsarchief.nl/archief-advies/e-depot/wie-is-wie wordt tekst in een afbeelding gebruikt, en deze is niet schaalbaar en de tekstafstand kan niet aangepast worden.

Bevinding 43: Op www.drentsarchief.nl/organisatie/over-het-drents-archief/… staat een ontoegankelijke afbeelding met de verklaring. In de alt-tekst staat weliswaar dat je een toegankelijke versie vindt als je op de afbeelding klikt, maar deze informatie is niet zichtbaar voor mensen die wel kunnen zien, maar moeite hebben met het waarnemen van de tekst op de afbeelding. Deze tekst is ondertussen niet aan te passen omdat dit een afbeelding is.

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 44: Bij een schermbreedte van 320px breed valt in combinatie met het aanpassen van de tekstafstand (volgens de eisen van criterium 1.4.12) het adres in de footer gedeeltelijk weg. Dit is o.a. zichtbaar op www.drentsarchief.nl/bezoeken/educatie/primair-onderwijs/…

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 45: Op pagina www.drentsarchief.nl/contact hebben de invoervelden hebben lichtgrijze randkleur. Het kleurcontrast is 1,6:1. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.

Bevinding 46: In de chatfunctie staan lichtgrijze knoppen voor een smily en een bestand toe te voegen. Deze knoppen hebben kleurcontrast van 2,2:1. Dit moet minimaal 3,0:1 zijn.

1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 47: De stijlkenmerken zoals in dit succescriterium zijn beschreven, zijn van belang voor bijvoorbeeld mensen met dyslexie. Zij kunnen hiermee de tekst beter lezen. Het toepassen van deze stijlkenmerken mag echter niet leiden tot verlies van content of functionaliteit.
Als de stijlkenmerken uit dit succescriterium worden toegepast, mist een deel van de kop in de chatfunctionaliteit (witte tekst op de oranje achtergrond). Op pagina www.drentsarchief.nl/bezoeken/educatie in de rechterkolom gaat de knop ‘Aanmelden nieuwsbrief’ stuk.

1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 48: Op de onderzochte pagina's is een menu aanwezig. Als er met de muis over een menu onderdeel heen wordt gegaan of de focus staat erop, klapt het menu onderdeel uit. Deze content die onder hover of focus verschijnt moet volgens dit succescriterium aan drie voorwaarden voldoen. Er wordt nu aan twee voorwaarden voldaan, de content is aanwijsbaar en is aanhoudend. De content kan echter niet worden gesloten. Dit wil zeggen dat de content niet weggehaald kan worden zonder de muis of focus te verplaatsen. Een oplossing kan zijn om dit mogelijk te maken met de Escape toets.

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 49: In de chat staat een knop met drie verticale stippen. Deze knop opent een extra scherm met drie links. Deze links zijn niet met het toetsenbord te bedienen.

2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 50: De eerste link op de homepage is niet de skiplink, maar het chatvenster. De skiplink moet de eerste link zijn.

Bevinding 51: Als je de skiplink gebruikt naar de inhoud op www.drentsarchief.nl/zoek vallen de zoekresultaten weg.

Bevinding 52: Op www.drentsarchief.nl/fout gaat de skiplink niet naar de inhoud, maar naar de homepage.

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 53: Er is geen titel ingevuld in de bestandseigenschappen van de PDF www.drentsarchief.nl/images/pdf/educatie/lesbrief-franse-…

Bevinding 54: Er is geen titel ingevuld in de bestandseigenschappen van de PDF www.drentsarchief.nl/images/pdf/educatie/kleuterprogramma/…

2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 55: Als de website bekeken wordt op kleine schermen, verschijnt een zogenaamde ‘hamburger’ knop (drie verticale streepjes). Deze knop opent het mobiele menu. Met de tab-toets kan de gebruiker door de items in dit menu doorlopen. Na het laatste item gaat de focus verder op de onderliggende pagina. Dit is niet logisch.

Bevinding 56: De knop waarmee je het menu kunt laten tonen of verbergen staat in de focusvolgorde onder het menu zelf. Visueel staat deze wel hierboven. Als je nu op de knop klikt voor “toon menu” moet je terug gaan in de focusvolgorde om het menu dat visueel daaronder staat te zien.

Bevinding 57: Ook al heb je de video’s niet gestart op www.drentsarchief.nl/nieuws/uitslag-geschiedenisquiz-2020 en zijn de verschillende knoppen niet zichtbaar, je gaat er wel doorheen in de focusvolgorde.

Bevinding 58: Het eerste interactieve element waar de focus naartoe gaat is de chat. Dit is niet logisch.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 59: Als de website bekeken wordt op een klein scherm, komt de zo genaamde ‘hamburger’ knop in beeld (drie horizontale streepjes). Deze link heeft geen linktekst of alternatief om deze link een linkdoel te geven.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 60: De focus is niet zichtbaar bij het chatvenster, dit gebeurt op iedere pagina.

Bevinding 61: Bij de video’s op www.drentsarchief.nl/nieuws/uitslag-geschiedenisquiz-2020 is de focus niet zichtbaar bij de verschillende knoppen onderaan, op de tijdbalk na.

Bevinding 62: Ook al heb je de video’s niet gestart op www.drentsarchief.nl/nieuws/uitslag-geschiedenisquiz-2020 en zijn de verschillende knoppen niet zichtbaar, je gaat er wel doorheen in de focusvolgorde.

Bevinding 63: Als op www.drentsarchief.nl/nieuws/uitslag-geschiedenisquiz-2020 de focus staat op Drents archief in de video (voordat deze is gestart), dan verdwijnt de video bij de eerstvolgende tab. Als deze al gestart was, dan gebeurt dit na de facebook link. 3 tabs later komt dit terug op de shareknop, maar toont dan alleen de rechterkant van de video, de linkerkant wordt afgekapt.

Bevinding 64: Als de website bekeken wordt op kleine schermen, verschijnt een zogenaamde ‘hamburger’ knop (drie verticale streepjes). Deze knop opent het mobiele menu. Met de tab-toets kan de gebruiker door de items in dit menu doorlopen. Na het laatste item gaat de focus verder op de onderliggende pagina. Onzichtbare interactieve elementen krijgen focus. Dit mag niet gebeuren omdat de gebruiker per ongeluk knoppen en links kan activeren.

2.5 Input modaliteiten

2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 65: Op www.drentsarchief.nl/organisatie/over-het-drents-archief/… staat een ontoegankelijke afbeelding met de verklaring. In de alt-tekst staat andere tekst dan op het scherm te zien is. Dit zorgt ervoor dat deze link niet met de stem te bedienen is.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 66: Het iframe op onderstaande pagina’s heeft een Nederlandstalig content maar heeft een Engels als taalattribuut. Zie www.drentsarchief.nl/nieuws/uitslag-geschiedenisquiz-2020. De inhoud van dit iframe wordt met de Engelse uitspraakregels voorgelezen.

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 67: Als er in het formulier op pagina www.drentsarchief.nl/contact niets wordt ingevuld, verschijnt een foutmelding ‘Ongeldige invoer’. Er wordt niet duidelijk aangegeven wat er precies fout gaat. Met deze foutmeldingen is het niet mogelijk om fout te identificeren.

3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 68: Als er in het formulier op pagina www.drentsarchief.nl/contact niets wordt ingevuld, verschijnt een foutmelding ‘Ongeldige invoer’. Er wordt niet duidelijk aangegeven wat er precies fout gaat. Met deze foutmeldingen geven geen suggestie van hoe de fout verbeterd kan worden.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 69: Op pagina www.drentsarchief.nl/contact is een p-element gezien dat niet correct is afgesloten. www.drentsarchief.nl/bezoeken/.

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 70: Het iframe op onderstaande pagina's heeft geen naam. Zorg dat iframes een naam hebben middels een title. Gebruikers van hulpsoftware weten niet wat er in dit iframe staat en of ze deze daarom willen openen of overslaan. Voeg een beschrijvende title toe. Zie www.drentsarchief.nl/nieuws/uitslag-geschiedenisquiz-2020.

Bevinding 71: Als de website bekeken wordt op kleine schermen, verschijnt een zogenaamde ‘hamburger’ knop (drie verticale streepjes). Deze knop opent het mobiele menu. Deze knop heeft geen naam (bijvoorbeeld ‘Open menu’) en geen naam en geen status (of het menu open of dicht is). Als het menu geopend is, verandert de afbeelding op de knop in een kruisje. Deze verandering dient ook in de naam van de knop terug te komen (bijvoorbeeld ‘Sluit menu’). De status van het menu kan door middel van aria-expanded attribuut worden aangegeven.

Bevinding 72: Zo worden op meerdere plaatsen aria technieken gebruikt op een verkeerde manier waardoor de toegankelijkheid eigen slechter wordt in plaats van beter. De eerste regel van ARIA is ‘gebruik GEEN aria’. Alleen als het echt nodig is en er geen HTML oplossingen zijn. In veel gevallen waar aria technieken zijn toegepast is dit helemaal niet nodig. De oproep is hier dus ook om goed te controleren waar en of aria technieken echt nodig zijn en als het wel nodig is of ze op de juiste manier zijn toegepast. In veel gevallen dus niet. Zie voor goede uitleg hoe aria-technieken goed toe te passen de volgende website: www.w3.org/TR/wai-aria-practices-1.2/.

Bevinding 73: In het kader van bovenstaande wordt voor het menu helemaal bovenaan elke pagina role=’menubar’ gebruikt zonder erbij horende rol voor de kind-elementen. Dit komt ook in het hoofdmenu er onder. Zie bijvoorbeeld de homepagina. Op pagina www.drentsarchief.nl/bezoeken/educatie/primair-onderwijs/… in de linker kolom staat het menu waar ditzelfde probleem ook voorkomt.

****** Tot.: 73 Bevindingen

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2024-04-19 02:23:06 v2.3-011