Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid E-learning [Ont]Regel de Zorg: Eerstelijnszorg

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website E-learning [Ont]Regel de Zorg: Eerstelijnszorg
Datum 28 mei 2024
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • De techniek van de cursussen op het platform. Daarnaast het inloggen op elearning.ordz.nl/login/index.php, het overzicht op elearning.ordz.nl/my/courses.php en de accountomgeving op elearning.ordz.nl. Dit is onderzocht in het onderzoek Audit digitale toegankelijkheid E-learning [Ont]Regel de zorg - Wijkverpleging: https://toegankelijkheidsrapport.swink.nl/e-learning-ontregeldezorg-wijkverpleging-hercontrole/.
  • De content van de overige e-learnings op het domein elearning.ordz.nl. De content van deze e-learnings wordt apart onderzocht.
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 9

2. Bedienbaar

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 1: Advies: Pagina https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=2#section-0 heeft als paginatitel 'Cursus: Eerstelijnszorg'. Dit beschrijft de unieke pagina onvoldoende. De paginatitel is het eerste dat voorgelezen wordt wanneer een bezoeker die gebruik maakt van hulpsoftware zoals een screenreader op een pagina komt. Daarom is het belangrijk dat de bezoeker hieruit kan opmaken op welke pagina hij is aangekomen. In dit geval gaat het om een pagina die 'Welkom' heet. Pas de paginatitel aan zodat eerst de unieke paginatitel genoemd wordt, en daarna de naam van de E-learning. Let er hierbij op dat op de pagina het woord 'E-learning' gebruikt wordt in plaats van het woord 'Cursus', dus dat het het beste is om in de paginatitel ook voor het woord 'E-learning' te kiezen.

Bevinding 2: Advies: Meerdere pagina's (bijvoorbeeld https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=3) hebben een paginatitel waarin eerst de naam van de E-learning (Eerstelijnszorg) genoemd wordt en daarna de titel van de unieke pagina. Het is hierbij het beste als eerst de titel van de unieke pagina voorgelezen wordt, en daarna de naam van de E-learning. Pas dit aan in de paginatitel zodat deze volgorde klopt.

Bevinding 3: Advies: In de paginatitel van pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=12 ontbreekt de naam van de E-learning (Eerstelijnszorg). Om het voor bezoekers die gebruik maken van een screenreader duidelijk te maken tot welke E-learning deze pagina behoort, is het goed om deze naam aan de paginatitel toe te voegen na de beschrijving van de unieke pagina. Ditzelfde komt voor bij de paginatitel van meerdere pagina's, zoals bijvoorbeeld https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=353 en https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=20.

Bevinding 4: Advies: In de paginatitel van pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=37 komt de tekst 'Wat is jouw top 3?' dubbel voor. Verwijder de dubbele tekst. Ook in de paginatitel van https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=43 en https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=44 komt dubbele tekst voor.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 5: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/feedback/complete.php?id=55&courseid=2, waar de bezoeker uitkomt als op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/feedback/view.php?id=55 op 'Beantwoord de vragen' is geklikt, staat nogmaals een link met de tekst 'Beantwoord de vragen'. Deze link verwijst naar zichzelf, en heeft daarmee geen functie. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader kan het onduidelijk zijn dat na het volgen van de link precies dezelfde pagina geladen wordt. Een mogelijke oplossing zou zijn om de link op deze plek te verwijderen.

2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 6: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=353 komen twee koppen voor met dezelfde tekst, 'Het ontregelverhaal van... Evelyn' Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader en via de koppenstructuur over de pagina navigeren, is het belangrijk dat elke kop de unieke bijbehorende content beschrijft. Als een koptekst dubbel voor komt, kan aan de koptekst niet goed afgeleid worden welke inhoud deze beschrijft. Los dit bijvoorbeeld op door de kopteksten aan te passen.

3. Begrijpelijk

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 7: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=20 kan de bezoeker door selectievakjes aan te vinken antwoord geven op een vraag. De selectievakjes zijn gegroepeerd en hebben een label gekregen in een legend-element; 'Kies een van de beschikbare opties op basis van de vraag'. Om het voor een bezoeker die gebruik maakt van hulpsoftware zoals een screenreader duidelijker te maken bij welke vraag de keuze-opties horen, zou het beter zijn om de tekst van het label te vervangen door de vraag zelf. Let er hierbij ook op dat als er instructies staan in het label ('Kies een van de beschikbare opties'), deze inhoudelijk overeen komt met de kop die er boven staat ('Kies 1 of meer antwoorden'). Ditzelfde komt voor op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=31.

Bevinding 8: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=20 staat een vraag, ter beantwoording door de bezoeker middels checkboxen. De instructie leest "Kies een van de beschikbare opties op basis van de vraag". Bij de optie "Anders, namelijk..." staat echter geen invoerveld. Indien bezoekers deze checkbox aanvinken of versturen, kunnen ze er redelijkerwijs van uitgaan dat er iets ingevuld moet worden. Advies is om de instructies aan te passen dan wel een invoerveld in het formulier te verwerken.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 9: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=364 staat een knop met de tekst 'We hebben deze gegevens van je. Kloppen deze nog?'. Deze knop is opgemaakt als link waarop de rol en functionaliteit van een knop (button) zijn gezet. Daardoor wordt door hulpsoftware zoals een screenreader op juiste wijze voorgelezen dat hierop geklikt kan worden, en of bijbehorende content is samengevouwen of uitgevouwen. Echter zijn aan deze knop twee extra elementen toegevoegd, deze hebben als titel 'Samenklappen' en 'Uitklappen'. Dit is dubbele informatie, daarnaast kan het voor bezoekers die gebruik maken van een screenreader hierdoor onduidelijk zijn welk element functioneel is. Verwijder om dit op te lossen bijvoorbeeld de 'title' attributen van de betreffende elementen.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2024-10-05 02:45:45 v2.4-011