Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid E-learning [Ont]Regel de zorg - GGZ
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | E-learning [Ont]Regel de zorg - GGZ |
---|---|
Datum | 28 mei 2024 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 1: Advies: Op onder andere pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=77&forceview=1 staan groepen invoervelden. Deze zijn nu ook als lijst opgemaakt. Dit is overbodig, het groeperen van de invoervelden is voldoende.
2. Bedienbaar
2.4 Navigeerbaar
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 2: Advies: Iedere pagina heeft een beschrijvende titel, maar de afzender ontbreekt. Overweeg daarom om de paginatitels aan te passen.
3. Begrijpelijk
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 3: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=77&forceview=1 staat een vraag, ter beantwoording door de bezoeker middels checkboxen. De instructie leest "Kies een van de beschikbare opties op basis van de vraag". Bij de optie "Anders, namelijk..." staat echter geen invoerveld. Indien bezoekers deze checkbox aanvinken of versturen, kunnen ze er redelijkerwijs van uitgaan dat er iets ingevuld moet worden. Advies is om de instructies aan te passen dan wel een invoerveld in het formulier te verwerken.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 4: Opmerking: Op meerdere plekken, waaronder op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=69&forceview=1, wordt role=alert gebruikt waar dat niet gepast is. Dit is een technische bevinding en wordt derhalve in dit onderzoek niet afgekeurd, maar verdient wel de aandacht.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Overzichtspagina:
https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=3 - Hoe werkt de e-learning:
https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=60&forceview=1 - Video 1:
https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=61 - Ervaringsverhaal:
https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=62 - Formuliervragen radio:
https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=63 - Proces formele regels:
https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=67 - Formuliervragen 2 radio:
https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=69&forceview=1 - Afbeeldingen van tekst:
https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=71&forceview=1 - Forumpagina:
https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=354&forceview=1 - Formuliervragen checkboxes:
https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=77&forceview=1 - Vervolg praktijkvoorbeeld:
https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=78&forceview=1 - Afbeelding van tekst 2:
https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=84&forceview=1 - Koptekst:
https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=86&forceview=1 - Afbeelding van tekst 3:
https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=90&forceview=1 - Comboboxen:
https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=93&forceview=1 - Video 2:
https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=101&forceview=1 - Certificaat:
https://elearning.ordz.nl/mod/feedback/view.php?id=115&forceview=1#module-359 - Evaluatie formuliervelden:
https://elearning.ordz.nl/mod/feedback/complete.php?id=115&courseid=3 - Feedback antwoord:
https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/continue.php - Evaluatie:
https://elearning.ordz.nl/mod/feedback/view.php?id=115 - Antwoorden vragen:
https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=375&forceview=1 - Formuliervragen checkboxes 2:
https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=82&forceview=1
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.