Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid E-learning [Ont]Regel de Zorg: Langdurige Zorg

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website E-learning [Ont]Regel de Zorg: Langdurige Zorg
Datum 28 mei 2023
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • De techniek van de cursussen op het platform. Daarnaast het inloggen op elearning.ordz.nl/login/index.php, het overzicht op elearning.ordz.nl/my/courses.php en de accountomgeving op elearning.ordz.nl. Dit is onderzocht in het onderzoek Audit digitale toegankelijkheid E-learning [Ont]Regel de zorg - Wijkverpleging: https://toegankelijkheidsrapport.swink.nl/e-learning-ontregeldezorg-wijkverpleging-hercontrole/.
  • De content van de overige cursussen op het domein elearning.ordz.nl. De content van deze cursussen wordt apart onderzocht.
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 7

1. Waarneembaar

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 1: Advies: Wanneer een pagina van de E-learning is doorlopen, verschijnt onder de kop een afbeelding die eruit ziet als een groene knop met daarop de tekst 'Voltooid: Bekijk'. Bijvoorbeeld op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=118. Dat op deze plek informatie staat over de voltooiingsvoorwaarden, wordt dubbel doorgegeven aan bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader. Dit komt doordat er gebruik is gemaakt van een aria-label met de tekst 'Voltooiingsvoorwaarden voor Hoe werkt deze e-learning', maar ook een foutief gespelde tekst die op de pagina niet zichtbaar is maar door een screenreader wel voorgelezen wordt. Deze luidt 'Voltooingsvoorwaarden', wat door de spelfout voorgelezen wordt als 'Voltooi N G S Voorwaarden'. Dit kan verwarring opleveren, en omdat het herstellen van de spelfout als resultaat heeft dat dubbele informatie te horen is, is een mogelijke oplossing het verwijderen van deze tekst.

Bevinding 2: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=148 wordt in de koppenstructuur een kop op kopniveau h2 overgeslagen. Voor gebruikers van een screenreader is een goed lopende kopstructuur belangrijk, omdat een lijst van koppen opgevraagd kan worden en op die manier genavigeerd kan worden. Bij een goede kopstructuur worden geen kopniveaus overgeslagen. Ditzelfde komt voor op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=129.

Bevinding 3: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php komt visueel een koptekst voor, maar deze is onzichtbaar gemaakt met aria-hidden. In plaats daarvan is de tekst, inclusief de inleiding van de pagina, in de legend van de pagina geplaatst. Dit veroorzaakt mogelijk verwarring, bijvoorbeeld voor bezoekers die voorleessoftware gebruiken maar het scherm wel kunnen zien. Zij verwachten dat de kop aanwezig is, terwijl dat nu niet het geval is.

2. Bedienbaar

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 4: Advies: Pagina https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=4 heeft als paginatitel 'Cursus: Langdurige zorg'. Dit beschrijft de unieke pagina onvoldoende. De paginatitel is het eerste dat voorgelezen wordt wanneer een bezoeker die gebruik maakt van hulpsoftware zoals een screenreader op een pagina komt. Daarom is het belangrijk dat de bezoeker hieruit kan opmaken op welke pagina hij is aangekomen. In dit geval gaat het om een pagina die 'Welkom' heet. Pas de paginatitel aan zodat eerst de unieke paginatitel genoemd wordt, en daarna de naam van de E-learning. Let er hierbij op dat op de pagina het woord 'E-learning' gebruikt wordt in plaats van het woord 'Cursus', dus dat het het beste is om in de paginatitel ook voor het woord 'E-learning' te kiezen.

Advies: Meerdere pagina's (bijvoorbeeld https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=118) hebben een paginatitel waarin eerst de naam van de E-learning (Langdurige zorg) genoemd wordt en daarna de titel van de unieke pagina. Het is hierbij het beste als eerst de titel van de unieke pagina voorgelezen wordt, en daarna de naam van de E-learning. Pas dit aan in de paginatitel zodat deze volgorde klopt.

Bevinding 5: Advies: In de paginatitel van pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=355 ontbreekt de naam van de E-learning. Om het voor bezoekers die gebruik maken van een screenreader duidelijk te maken tot welke E-learning deze pagina behoort, is het goed om deze naam aan de paginatitel toe te voegen na de beschrijving van de unieke pagina. Ditzelfde geldt voor de paginatitel van pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=135, https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=366. en https://elearning.ordz.nl/user/view.php?id=791&course=4.

Bevinding 6: Advies: In de paginatitel van pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=159 komt de tekst 'Welke oplossing kies jij?' dubbel voor. Verwijder de dubbele tekst. Ook in de paginatitel van pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=126 en https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=168 komt dubbele tekst voor.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 7: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php staat een knop met de tekst 'We hebben deze gegevens van je. Kloppen deze nog?'. Deze knop is opgemaakt als link waarop de rol en functionaliteit van een knop (button) zijn gezet. Daardoor wordt door hulpsoftware zoals een screenreader op juiste wijze voorgelezen dat hierop geklikt kan worden, en of bijbehorende content is samengevouwen of uitgevouwen. Echter zijn aan deze knop twee extra elementen toegevoegd, deze hebben als titel 'Samenklappen' en 'Uitklappen'. Dit is dubbele informatie, daarnaast kan het voor bezoekers die gebruik maken van een screenreader hierdoor onduidelijk zijn welk element functioneel is. Verwijder om dit op te lossen bijvoorbeeld de 'title' attributen van de betreffende elementen.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2024-10-05 04:24:10 v2.4-011