Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid E-learning [Ont]Regel de zorg - Wijkverpleging

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website E-learning [Ont]Regel de zorg - Wijkverpleging
Datum 28 mei 2024
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Het inloggen op elearning.ordz.nl/login/index.php.
  • Het overzicht op elearning.ordz.nl/my/courses.php.
  • De accountomgeving op elearning.ordz.nl.
  • De techniek en de content van de cursus Wijkverpleging op elearning.ordz.nl/course/view.php?id=6.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • De content van de overige cursussen op het domein elearning.ordz.nl. De content van deze cursussen wordt apart onderzocht.
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 7

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 1: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/user/edit.php?id=827&course=1 wordt met een uitroepteken-icoon aangegeven dat velden verplicht ingevuld moeten worden. Dit icoon heeft een alternatieve tekst. Echter is het toegankelijker om een attribuut (zoals aria-required) mee te geven aan het invoerveld zelf, zodat daar wordt voorgelezen dat het invoerveld verplicht is. Dit is omdat bezoekers in formuliermodus informatie buiten het veld kunnen missen.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 2: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/user/profile.php wordt een kop-niveau overgeslagen. Een duidelijke, aflopende koppenstructuur helpt bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware bij het navigeren. Overweeg daarom om de kopstructuur aan te passen.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 3: .

2. Bedienbaar

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 4: Advies: Iedere pagina heeft een beschrijvende titel, maar de afzender ontbreekt. Overweeg daarom om de paginatitels aan te passen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 5: Advies: Wanneer bezoekers pagina https://elearning.ordz.nl/user/edit.php?id=827&course=1# openen, staat de link 'Alles openklappen' bovenaan het formulier, terwijl alle uitklapbare elementen al opengeklapt zijn op dat moment. Dit is verwarrend.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 6: Advies: Wanneer de profielfoto op pagina https://elearning.ordz.nl/user/profile.php focus heeft, is niet de hele focusrand zichtbaar. Idealiter is de gehele focusrand zichtbaar wanneer bezoekers met het toetsenbord over de pagina navigeren.

2.5 Input modaliteiten

2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 7: Advies: De knop om het gebruikersmenu te openen heeft als toegankelijke naam 'Gebruikersmenu'. De zichtbare naam bestaat uit echter uit de initialen van de bezoeker. Hierdoor is de knop moeilijker bedienbaar voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2024-10-05 04:20:49 v2.4-011