Issues:
Audit digitale toegankelijkheid E-learning [Ont]Regel de zorg - Wijkverpleging
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | E-learning [Ont]Regel de zorg - Wijkverpleging |
---|---|
Datum | 28 mei 2024 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 1: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/user/edit.php?id=827&course=1 wordt met een uitroepteken-icoon aangegeven dat velden verplicht ingevuld moeten worden. Dit icoon heeft een alternatieve tekst. Echter is het toegankelijker om een attribuut (zoals aria-required) mee te geven aan het invoerveld zelf, zodat daar wordt voorgelezen dat het invoerveld verplicht is. Dit is omdat bezoekers in formuliermodus informatie buiten het veld kunnen missen.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 2: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/user/profile.php wordt een kop-niveau overgeslagen. Een duidelijke, aflopende koppenstructuur helpt bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware bij het navigeren. Overweeg daarom om de kopstructuur aan te passen.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 3: .
2. Bedienbaar
2.4 Navigeerbaar
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 4: Advies: Iedere pagina heeft een beschrijvende titel, maar de afzender ontbreekt. Overweeg daarom om de paginatitels aan te passen.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 5: Advies: Wanneer bezoekers pagina https://elearning.ordz.nl/user/edit.php?id=827&course=1# openen, staat de link 'Alles openklappen' bovenaan het formulier, terwijl alle uitklapbare elementen al opengeklapt zijn op dat moment. Dit is verwarrend.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 6: Advies: Wanneer de profielfoto op pagina https://elearning.ordz.nl/user/profile.php focus heeft, is niet de hele focusrand zichtbaar. Idealiter is de gehele focusrand zichtbaar wanneer bezoekers met het toetsenbord over de pagina navigeren.
2.5 Input modaliteiten
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 7: Advies: De knop om het gebruikersmenu te openen heeft als toegankelijke naam 'Gebruikersmenu'. De zichtbare naam bestaat uit echter uit de initialen van de bezoeker. Hierdoor is de knop moeilijker bedienbaar voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Login:
https://elearning.ordz.nl/login/index.php - Overzicht:
https://elearning.ordz.nl/my/courses.php - Profiel:
https://elearning.ordz.nl/user/profile.php - Wijzig profiel:
https://elearning.ordz.nl/user/edit.php?id=827&course=1 - Contact:
https://elearning.ordz.nl/theme/ordz/pages/contact.php - Proces cursus wijkverpleging:
https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=6 - Module start met veranderen:
https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=287 - Dit ga je leren:
https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=288&forceview=1 - Video:
https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=294&forceview=1 - Tussentijdse vraag:
https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=292&forceview=1 - Antwoordpagina:
https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/continue.php - Praktijkvoorbeeld:
https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=297&forceview=1 - Statistieken:
https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=297¬ify=choicesaved&sesskey=2GPZwG3N0o - Afbeelding van tekst:
https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=299&forceview=1 - Forum widget:
https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=357&forceview=1 - Zoekfunctie forum:
https://elearning.ordz.nl/mod/forum/search.php?id=6&search= - Keuzerondjes:
https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=331&forceview=1 - Accreditatie:
https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=369&forceview=1 - Certificaat:
https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=362&forceview=1 - Tussentijdse vraag 2:
https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=296&pageid=102 - Afbeelding van tekst:
https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=312&forceview=1
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.