Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid E-learning [Ont]Regel de Zorg: Ziekenhuiszorg

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website E-learning [Ont]Regel de Zorg: Ziekenhuiszorg
Datum 28 mei 2024
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • De techniek van de cursussen op het platform. Daarnaast het inloggen op elearning.ordz.nl/login/index.php, het overzicht op elearning.ordz.nl/my/courses.php en de accountomgeving op elearning.ordz.nl. Dit is onderzocht in het onderzoek Audit digitale toegankelijkheid E-learning [Ont]Regel de zorg - Wijkverpleging: https://toegankelijkheidsrapport.swink.nl/e-learning-ontregeldezorg-wijkverpleging-hercontrole/.
  • De content van de overige cursussen op het domein elearning.ordz.nl. De content van deze cursussen wordt apart onderzocht.
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 10

1. Waarneembaar

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 1: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=368 is het formulier gegroepeerd in een fieldset-element, waaraan met een legend-element een tekst is toegevoegd die niet op de pagina is te zien maar welke wel wordt voorgelezen door een screenreader. Het gaat om de tekst 'We hebben deze gegevens van je. Kloppen deze nog?'. Doordat deze tekst overeenkomt met de tekst die wordt voorgelezen bij de knop waarmee het formulier ingevouwen of uitgevouwen kan worden, is de tekst dubbel te horen. Dit kan storend zijn voor bezoekers die gebruik maken van een screenreader. Verwijder de dubbele tekst.

Bevinding 2: Advies: Wanneer een pagina van de E-learning is doorlopen, verschijnt onder de kop een afbeelding die eruit ziet als een groene knop met daarop de tekst 'Voltooid: Bekijk'. Bijvoorbeeld op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=234. Dat op deze plek informatie staat over de voltooiingsvoorwaarden, wordt dubbel doorgegeven aan bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader. Dit komt doordat er gebruik is gemaakt van een aria-label met de tekst 'Voltooiingsvoorwaarden voor Hoe werkt deze e-learning', maar ook een foutief gespelde tekst die op de pagina niet zichtbaar is maar door een screenreader wel voorgelezen wordt. Deze luidt 'Voltooingsvoorwaarden', wat door de spelfout voorgelezen wordt als 'Voltooi N G S Voorwaarden'. Dit kan verwarring opleveren, en omdat het herstellen van de spelfout als resultaat heeft dat dubbele informatie te horen is, is een mogelijke oplossing het verwijderen van deze tekst.

2. Bedienbaar

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 3: Advies: Pagina https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=7 heeft als paginatitel 'Cursus: Ziekenhuiszorg'. Dit beschrijft de unieke pagina onvoldoende. De paginatitel is het eerste dat voorgelezen wordt wanneer een bezoeker die gebruik maakt van hulpsoftware zoals een screenreader op een pagina komt. Daarom is het belangrijk dat de bezoeker hieruit kan opmaken op welke pagina hij is aangekomen. In dit geval gaat het om een pagina die 'Welkom' heet. Pas de paginatitel aan zodat eerst de unieke paginatitel genoemd wordt, en daarna de naam van de E-learning. Let er hierbij op dat op de pagina het woord 'E-learning' gebruikt wordt in plaats van het woord 'Cursus', dus dat het het beste is om in de paginatitel ook voor het woord 'E-learning' te kiezen.

Bevinding 4: Advies: Meerdere pagina's (bijvoorbeeld https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=232) hebben een paginatitel waarin eerst de naam van de E-learning (Ziekenhuiszorg) genoemd wordt en daarna de titel van de unieke pagina. Het is hierbij het beste als eerst de titel van de unieke pagina voorgelezen wordt, en daarna de naam van de E-learning. Pas dit aan in de paginatitel zodat deze volgorde klopt.

Bevinding 5: Advies: In de paginatitel van pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=241 ontbreekt de naam van de E-learning. Om het voor bezoekers die gebruik maken van een screenreader duidelijk te maken tot welke E-learning deze pagina behoort, is het goed om deze naam aan de paginatitel toe te voegen na de beschrijving van de unieke pagina. Ditzelfde komt voor bij de paginatitel van meerdere pagina's, zoals bijvoorbeeld https://elearning.ordz.nl/mod/feedback/view.php?id=286 en https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=368.

Bevinding 6: Advies: In de paginatitel van pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=265 komt de tekst 'Welke catagorie?' dubbel voor. Verwijder de dubbele tekst. Ook in de paginatitel van https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=273 en https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=275 komt dubbele tekst voor.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 7: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/feedback/complete.php?id=286&courseid=7, waar de bezoeker uitkomt als op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/feedback/view.php?id=286 op 'Beantwoord de vragen' heeft geklikt, staat nogmaals een link met de tekst 'Beantwoord de vragen'. Deze link verwijst naar zichzelf, en heeft daarmee geen functie. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader kan het onduidelijk zijn dat na het volgen van de link precies dezelfde pagina geladen wordt. Een mogelijke oplossing zou zijn om de link op deze plek te verwijderen.

2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 8: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=368 komen twee koppen voor met dezelfde tekst, 'Accreditatie'. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader en via de koppenstructuur over de pagina navigeren, is het belangrijk dat elke kop de unieke bijbehorende content beschrijft. Als een koptekst dubbel voor komt, kan aan de koptekst niet goed afgeleidt worden welke inhoud deze beschrijft. Los dit bijvoorbeeld op door de kopteksten aan te passen. Koppen met dezelfde koptekst ('Het ontregelverhaal van... Maureen en Hans') komen ook voor op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=358.

3. Begrijpelijk

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 9: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=249 staat een vraag, ter beantwoording door de bezoeker middels checkboxen. De instructie leest "Kies een van de beschikbare opties op basis van de vraag". Bij de optie "Anders, namelijk..." staat echter geen invoerveld. Indien bezoekers deze checkbox aanvinken of versturen, kunnen ze er redelijkerwijs van uitgaan dat er iets ingevuld moet worden. Advies is om de instructies aan te passen dan wel een invoerveld in het formulier te verwerken.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 10: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=368 staat een knop met de tekst 'We hebben deze gegevens van je. Kloppen deze nog?'. Deze knop is opgemaakt als link waarop de rol en functionaliteit van een knop (button) zijn gezet. Daardoor wordt door hulpsoftware zoals een screenreader op juiste wijze voorgelezen dat hierop geklikt kan worden, en of bijbehorende content is samengevouwen of uitgevouwen. Echter zijn aan deze knop twee extra elementen toegevoegd, deze hebben als titel 'Samenklappen' en 'Uitklappen'. Dit is dubbele informatie, daarnaast kan het voor bezoekers die gebruik maken van een screenreader hierdoor onduidelijk zijn welk element functioneel is. Verwijder om dit op te lossen bijvoorbeeld de 'title' attributen van de betreffende elementen.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2024-10-05 02:52:46 v2.4-011