Rapport:
Content-audit digitale toegankelijkheid E-learning [Ont]Regel de Zorg: Eerstelijnszorg
- Onderzoeker
- Mirjam, Swink; Renate, Swink
- Datum
- 19 december 2023
- Opdrachtgever
- Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website E-learning [Ont]Regel de Zorg: Eerstelijnszorg voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 12 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De E-learning Langdurige Zorg, [Ont]Regel de Zorg is onderzocht op 12 december 2023. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. De content voldoet nog niet aan alle onderzochte succescriteria. Dit rapport vormt de basis om verder te werken aan toegankelijkheid. Voor dit deelonderzoek is alleen de content gecontroleerd. Dit rapport en het rapport dat te vinden is op pagina https://toegankelijkheidsrapport.swink.nl/elearning-ontregeldezorg-wijkverpleging/ bepalen gezamenlijk in welke mate de website voldoet. Tevens kunnen de 2 rapporten gezamenlijk gebruikt worden in de Toegankelijkheidsverklaring.
De meest opvallende bevindingen uit dit onderzoek zijn:
- Op meerdere pagina's kan het voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware lastig zijn om de structuur van de informatie op de pagina te bepalen, bijvoorbeeld doordat bij het geven van instructies op sommige plekken gebruik gemaakt wordt van zintuigelijke informatie, en op sommige pagina's niet op correcte wijze gebruik is gemaakt van en tabel- en kopstructuur.
- Er zijn elementen gevonden die mogelijk niet goed te zien zijn door bezoekers die bijvoorbeeld slechtziend zijn, doordat deze elementen alleen aan een kleurverschil te herkennen zijn of doordat er sprake is van een te laag contrast.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | E-learning [Ont]Regel de Zorg: Eerstelijnszorg |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 14 | 6 | 0 |
2 Bedienbaar | 14 | 3 | 0 |
3 Begrijpelijk | 7 | 3 | 0 |
4 Robuust | 3 | 0 | 0 |
Totaal | 38 | 12 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=3 staat een knop waarop een pijlicoon te zien is naast de tekst 'Start vandaag met veranderen'. Doordat het pijlicoon in HTML als symbool in de tekst is verwerkt, wordt deze voorgelezen door hulpsoftware zoals een screenreader. Een bezoeker die hier gebruik van maakt, hoort bij deze knop 'Ingevulde pijl die naar links wijst start vandaag met veranderen'. Zorg ervoor dat de pijl op een andere manier op de pagina geplaatst wordt, bijvoorbeeld als img-element. Geef deze een beschrijvende alternatieve tekst, of verberg deze voor hulpsoftware door bijvoorbeeld het alt-attribuut toe te voegen en leeg te laten.
Ditzelfde komt op meerdere pagina's voor bij de knoppen waarmee naar de vorige danwel volgende pagina genavigeerd kan worden.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Voldoende
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Voldoende
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Voldoende
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=28 is de tekst die begint met 'Hoe je het ook indeelt, tijdens elke fase kom je...' opgemaakt als een kop op kopniveau h2. Hulpsoftware zoals een screenreader leest daarom aan de bezoeker voor dat het hier om een kop gaat, terwijl dat niet zo is. Zorg ervoor dat deze tekst niet als een kop is opgemaakt, en maak bijvoorbeeld gebruik van de eigenschappen van CSS om de tekst te stylen.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=36 staat een kader. De hoofdvragen zijn opgemaakt met het b-element, waardoor de hoofdvragen zich visueel onderscheiden van de toelichting, maar omdat het b-element geen semantische waarde heeft wordt dit niet voorgelezen. Maak de hoofdvragen op als kop met het h-element.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/continue.php (waar de bezoeker uitkomt wanneer op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=7 een antwoord is ingestuurd) is het i-element gebruikt om de kop 'Jouw antwoord' te maken, en het em-element is gebruikt voor de kop 'Feedback'. Deze elementen zijn niet geschikt voor het opmaken van een kop, omdat deze de tekst voor hulpsoftware niet herkenbaar maken als kop. Gebruik daarom altijd het h-element om een kop te maken. Ditzelfde komt op meer pagina's voor, bijvoorbeeld op de pagina waar de bezoeker terecht komt na het insturen van de antwoorden op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=37.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/continue.php (waar de bezoeker uitkomt wanneer op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=7 een antwoord is ingestuurd) is een tabel gebruikt voor de opmaak van zowel het antwoord onder de kop 'Jouw antwoord:', als de kop 'Feedback:' en de content hieronder. Het gaat hier niet daadwerkelijk om een tabel, maar door hulpsoftware zoals een screenreader wordt het wel als zodanig voorgelezen. Dit kan verwarrend werken. Als een tabel gebruikt wordt voor de vormgeving, kan deze voor hulpsoftware verborgen worden door 'role=presentation' op het table-element te plaatsen. Ditzelfde komt op meer pagina's voor, bijvoorbeeld op de pagina waar de bezoeker terecht komt na het insturen van de antwoorden op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=37.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=346 is een certificaat te zien, waarin de zin die begint met 'Programma [Ont]Regel de Zorg...' opgemaakt is met het strong-element. Dit element is bedoeld om één woord of enkele woorden nadruk te geven, niet voor hele zinnen. Plaats de tekst op een andere manier op de pagina en maak gebruik van de eigenschappen van CSS om de tekst te stylen.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=3 staat een opsomming van vier vragen. Omdat deze vragen zijn opgemaakt als vier aparte lijsten, klinkt het bezoekers die gebruik maken van een screenreader alsof bij elke vraag een nieuwe lijst begint, waarin telkens één item te vinden is. Dit is verwarrend. Pas de opmaak aan zodat de vragen in één lijst (ul-element) staan, waarin elke vraag een lijst-item (li-element) is.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=50 staat de tekst 'Oude regels die terugkomen'. Doordat deze tekst in een groter lettertype en dikgedrukt te zien is, is visueel te herkennen dat het hier om een kop gaat. Voor hulpsoftware zoals een screenreader is dit niet te herkennen en wordt de tekst als gewone tekst voorgelezen. Zorg ervoor dat bezoekers die niet kunnen zien ook kunnen herkennen dat het om een kop gaat, door de tekst als kop op te maken met het h-element.
Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=44 staat de instructie 'Selecteer één of meer oplossingen.'. Omdat de oplossingen zijn opgemaakt als keuzerondjes, is het niet mogelijk om meer dan één antwoord te selecteren. Dit kan voor alle bezoekers onhandig zijn. Maar voor bezoekers met een visuele beperking is het lastiger om waar te nemen dat de eerste oplossing die geselecteerd is, automatisch wordt gedeselecteerd wanneer een tweede oplossing geselecteerd wordt. Kies om dit op te lossen voor een andere opmaak, bijvoorbeeld selectievakjes.
Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=364 is het formulier gegroepeerd in een fieldset-element, waaraan met een legend-element een tekst is toegevoegd die niet op de pagina is te zien maar welke wel wordt voorgelezen door een screenreader. Het gaat om de tekst 'We hebben deze gegevens van je. Kloppen deze nog?'. Doordat deze tekst overeenkomt met de tekst die wordt voorgelezen bij de knop waarmee het formulier ingevouwen of uitgevouwen kan worden, is de tekst dubbel te horen. Dit kan storend zijn voor bezoekers die gebruik maken van een screenreader. Verwijder de dubbele tekst.
Advies: Wanneer een pagina van de E-learning is doorlopen, verschijnt onder de kop een afbeelding die eruit ziet als een groene knop met daarop de tekst 'Voltooid: Bekijk'. Bijvoorbeeld op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=3. Dat op deze plek informatie staat over de voltooiingsvoorwaarden, wordt dubbel doorgegeven aan bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader. Dit komt doordat er gebruik is gemaakt van een aria-label met de tekst 'Voltooiingsvoorwaarden voor Hoe werkt deze e-learning', maar ook een foutief gespelde tekst die op de pagina niet zichtbaar is maar door een screenreader wel voorgelezen wordt. Deze luidt 'Voltooingsvoorwaarden', wat door de spelfout voorgelezen wordt als 'Voltooi N G S Voorwaarden'. Dit kan verwarring opleveren, en omdat het herstellen van de spelfout als resultaat heeft dat dubbele informatie te horen is, is een mogelijke oplossing het verwijderen van deze tekst.
Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php, waar de bezoeker terecht komt als de vragen op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=7 beantwoord zijn, wordt in de koppenstructuur een kop op kopniveau h2 overgeslagen. Voor gebruikers van een screenreader is een goed lopende kopstructuur belangrijk, omdat een lijst van koppen opgevraagd kan worden en op die manier genavigeerd kan worden. Bij een goede kopstructuur worden geen kopniveau's overgeslagen. Ditzelfde komt voor op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=37.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Voldoende
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In de tekst onder de kop 'Welkom' op pagina https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=2#section-0 wordt verwezen naar een item in het menu, maar omdat hierbij de locatie van dit item wordt beschreven met het woord 'hiernaast' is dit item mogelijk lastig te vinden door bezoekers met een visuele beperking. Gebruik geen visuele locatie of andere zintuiglijke informatie om aan te duiden waar een item zich bevindt.
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De links in de tekst bij de forum-items op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=353, bijvoorbeeld linktekst 'Permanente link' en de links naar de reacties op het forum-item, zijn alleen herkenbaar doordat ze een andere kleur hebben dan de omringende tekst. Het kleurcontrast tussen de gewone tekst (HEX #1D2125) en de linktekst (HEX #275937) is hierbij ook te laag, de contrastverhouding is 1.9:1. Slechtzienden en kleurenblinden kunnen hierdoor mogelijk niet herkennen dat het om links gaat. Zorg ervoor dat hyperlinks in lopende tekst ook herkenbaar zijn aan minimaal één andere eigenschap, bijvoorbeeld door ze te onderstrepen. Ditzelfde komt op meerdere plekken voor, bijvoorbeeld:
- Bij de links (bijvoorbeeld met tekst 'Ga naar Waar komen regels vandaan?') die staan op pagina's wanneer het einde van een 'Waar of niet waar?'-les is bereikt, zoals bijvoorbeeld op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php, waar de bezoeker uitkomt wanneer de les op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=7 is gevolgd.
- Bij de link met de tekst 'Verwijder mijn keuze' die verschijnt wanneer op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=43 een antwoord is ingestuurd.
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Voldoende
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als een bezoeker zich op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=346 bevindt, krijgt het menu-item 'Certificaat' in het menu aan de linkerkant van de pagina een donkergroene (HEX #275937) achtergrond. Deze kleur heeft onvoldoende contrast met de zwarte tekst. De kleurverhouding is 2.5:1 waar deze minimaal 4.5:1 moet zijn.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=346 heeft het tabje "Certificaat" in de navigatiebalk links een te laag contrast bij muishover. De donkergrijze tekst (HEX #1D2125) staat dan in verhouding tot het donkergroene achtergrond (HEX #1B3E27) in een ratio van 1,4:1, terwijl het criterium een minimum van 4,5:1 voorschrijft.
Wanneer de evaluatie van de e-learning nog niet is doorlopen, is op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/feedback/view.php?id=55 onder de kop 'Evaluatie' een knop te zien met daarop de tekst 'Nog te doen: Bekijk'. Het contrast van de witte tekst met de grijze (HEX #E9ECEF) achtergrond is te laag, de contrastverhouding is 1.1:1. Voor de dikgedrukte tekst ('Nog te doen:') geldt dat de contrastverhouding minimaal 3:1 moet zijn, voor de normale tekst ('Bekijk') moet het contrast minimaal 4.5:1 zijn.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=26 staat een afbeelding waarop de tekst 'Als er beren op de weg zijn, zijn er vast ook flamingo's.' te zien is. Omdat tekst op een afbeelding niet aanpasbaar is voor bezoekers met een visuele beperking (bijvoorbeeld qua kleur en contrast), moet een tekst als deze informatief is ook op andere manier op de pagina geplaatst worden. Een alternatieve tekst toevoegen aan de afbeelding is daarbij niet voldoende, omdat deze alleen te horen is voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Voldoende
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Voldoende
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Voldoende
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Advies: De paginatitel van pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=20 en https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=31 komen overeen ('Hoe zou jij dit doen?'), waardoor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader niet aan de paginatitel kunnen afleiden dat het om verschillende pagina's gaat. Pas de paginatitel aan zodat deze eenmalig voor komt en de unieke pagina beschrijft. Ook pagina's https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=43 en https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=44 komen overeen.
Advies: Pagina https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=2#section-0 heeft als paginatitel 'Cursus: Eerstelijnszorg'. Dit beschrijft de unieke pagina onvoldoende. De paginatitel is het eerste dat voorgelezen wordt wanneer een bezoeker die gebruik maakt van hulpsoftware zoals een screenreader op een pagina komt. Daarom is het belangrijk dat de bezoeker hieruit kan opmaken op welke pagina hij is aangekomen. In dit geval gaat het om een pagina die 'Welkom' heet. Pas de paginatitel aan zodat eerst de unieke paginatitel genoemd wordt, en daarna de naam van de E-learning. Let er hierbij op dat op de pagina het woord 'E-learning' gebruikt wordt in plaats van het woord 'Cursus', dus dat het het beste is om in de paginatitel ook voor het woord 'E-learning' te kiezen.
Advies: Meerdere pagina's (bijvoorbeeld https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=3) hebben een paginatitel waarin eerst de naam van de E-learning (Eerstelijnszorg) genoemd wordt en daarna de titel van de unieke pagina. Het is hierbij het beste als eerst de titel van de unieke pagina voorgelezen wordt, en daarna de naam van de E-learning. Pas dit aan in de paginatitel zodat deze volgorde klopt.
Advies: In de paginatitel van pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=12 ontbreekt de naam van de E-learning (Eerstelijnszorg). Om het voor bezoekers die gebruik maken van een screenreader duidelijk te maken tot welke E-learning deze pagina behoort, is het goed om deze naam aan de paginatitel toe te voegen na de beschrijving van de unieke pagina. Ditzelfde komt voor bij de paginatitel van meerdere pagina's, zoals bijvoorbeeld https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=353 en https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=20.
Advies: In de paginatitel van pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=37 komt de tekst 'Wat is jouw top 3?' dubbel voor. Verwijder de dubbele tekst. Ook in de paginatitel van https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=43 en https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=44 komt dubbele tekst voor.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Voldoende
Bevindingen: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/feedback/complete.php?id=55&courseid=2, waar de bezoeker uitkomt als op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/feedback/view.php?id=55 op 'Beantwoord de vragen' is geklikt, staat nogmaals een link met de tekst 'Beantwoord de vragen'. Deze link verwijst naar zichzelf, en heeft daarmee geen functie. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader kan het onduidelijk zijn dat na het volgen van de link precies dezelfde pagina geladen wordt. Een mogelijke oplossing zou zijn om de link op deze plek te verwijderen.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/continue.php, waar de bezoeker terecht komt na het insturen van een antwoord op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=44, staat de kop 'Selecteer één of meer oplossingen.'. Deze kop beschrijft de bijbehorende content niet, omdat op deze pagina geen oplossingen geselecteerd kunnen worden. Onder de kop is de oplossing te zien die op de voorgaande pagina door de bezoeker geselecteerd is. Pas de kop aan zodat deze de content die eronder staat goed beschrijft, of verwijder de kop.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=11&pageid=6 (hier komt de bezoeker na het doorlopen van vier vragen vanaf pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=11) staat een kop met de tekst 'Klik hieronder op volgende om verder te gaan'. Onder deze kop is geen mogelijkheid om deze instructie uit te voeren, omdat er geen knop of link is met de tekst 'volgende'. Onder deze kop staat een vraag die beantwoord moet worden door een keuzerondje aan te vinden, waarna op de knop 'Insturen' geklikt kan worden. Pas de kop aan of verwijder deze. Dezelfde kop staat op de volgende pagina, die verschijnt wanneer de bezoeker het antwoord ingestuurd heeft. Ook hier beschrijft de kop de bijbehorende content niet.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=16 staat een iframe met als titel '02 - Deel 1 - Hoe krijg ik anderen mee?'. Dit komt overeen met de inhoud van het hoofdstuk maar niet met de inhoud van de video ('Hoe richt ik een werkgroep op?').
Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=364 komen twee koppen voor met dezelfde tekst, 'Accreditatie'. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader en via de koppenstructuur over de pagina navigeren, is het belangrijk dat elke kop de unieke bijbehorende content beschrijft. Als een koptekst dubbel voor komt, kan aan de koptekst niet goed afgeleid worden welke inhoud deze beschrijft. Los dit bijvoorbeeld op door de kopteksten aan te passen. Koppen met dezelfde koptekst ('Het ontregelverhaal van... Evelyn') komen ook voor op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=353.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/discuss.php?d=8&parent=33 staan onder iedere forumbijdrage drie links. Visueel leest men "Toon discussiestart" terwijl als title en aria-label "Permanente link naar het bovenliggende bericht" toegevoegd zijn. Zorg ervoor dat de visuele naam en de toegankelijke naam overeen komen.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=353 kunnen bezoekers een reactie achterlaten. De visueel zichtbare naam van het invoerveld is ‘Schrijf je antwoord’, en dat verdwijnt wanneer een bezoeker begint met typen (dan is er geen visueel label meer), en de toegankelijke naam is alleen ‘Bericht’. Dit komt niet overeen met de visueel zichtbare naam waardoor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie het veld niet of moeilijk kunnen bedienen.
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Voldoende
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Voldoende
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=364 het selectievakje 'Ik bevestig dat de gegevens volledig en juist zijn ingevuld' niet aangevinkt wordt voordat op de knop 'Bewaar' geklikt wordt, verschijnt een foutmelding onder dit selectievakje. Een goede foutmelding vermeldt welke fout de bezoeker heeft gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld ‘Het selectievakje Ik bevestig dat de gegevens volledig en juist zijn ingevuld. is niet ingevuld.’ Dat een bezoeker het moét bevestigen is een foutsuggestie zoals bedoeld bij succescriterium 3.3.3. . Een soortgelijk probleem komt voor bij het veld 'Registratienummer', waar wel een uitroepteken geplaatst wordt in het betreffende veld, maar deze is niet te zien voor bezoekers met een visuele beperking.
Indien men op https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=7 geen optie aanvinkt en het formulier instuurt, komt men op een landingspagina waarop staat dat de invoer fout was. De specifieke fout wordt echter niet medegedeeld, waardoor de bezoeker niet weet wat er precies fout is gegaan.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=353 kunnen bezoekers een antwoord achterlaten. Het invoerveld waarmee je het antwoord achter kan laten heeft alleen de placeholdertekst 'Schrijf je antwoord...' als visueel label. Wanneer bezoekers iets typen in dit veld verdwijnt de placeholdertekst en heeft het veld geen visueel label meer. Zorg ervoor dat invoervelden altijd een visueel label hebben, ook als hier iets is ingevuld. Een placeholdertekst alleen is dus niet geschikt voor het visuele label. Plaats een visueel label buiten het veld dat altijd in beeld blijft staan.
Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=20 kan de bezoeker door selectievakjes aan te vinken antwoord geven op een vraag. De selectievakjes zijn gegroepeerd en hebben een label gekregen in een legend-element; 'Kies een van de beschikbare opties op basis van de vraag'. Om het voor een bezoeker die gebruik maakt van hulpsoftware zoals een screenreader duidelijker te maken bij welke vraag de keuze-opties horen, zou het beter zijn om de tekst van het label te vervangen door de vraag zelf. Let er hierbij ook op dat als er instructies staan in het label ('Kies een van de beschikbare opties'), deze inhoudelijk overeen komt met de kop die er boven staat ('Kies 1 of meer antwoorden'). Ditzelfde komt voor op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=31.
Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=44 staat een vraag, ter beantwoording door de bezoeker middels radiobuttons. De instructie leest "Selecteer één of meer oplossingen". Inherent aan radiobuttons is het niet mogelijk om meerdere te selecteren. Advies is om de instructies aan te passen of een andere invoermethode te gebruiken.
Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=20 staat een vraag, ter beantwoording door de bezoeker middels checkboxen. De instructie leest "Kies een van de beschikbare opties op basis van de vraag". Bij de optie "Anders, namelijk..." staat echter geen invoerveld. Indien bezoekers deze checkbox aanvinken of versturen, kunnen ze er redelijkerwijs van uitgaan dat er iets ingevuld moet worden. Advies is om de instructies aan te passen dan wel een invoerveld in het formulier te verwerken.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=364 het registratienummer niet of niet correct ingevuld wordt voordat op de knop 'Bewaar' geklikt wordt, verschijnt een foutmelding onder het invulveld. Voeg aan de tekst van deze foutmelding een suggestie toe die duidelijk maakt op welke manier het nummer moet worden ingevuld. Dit kan bijvoorbeeld opgelost worden door een voorbeeld te benoemen in de foutmelding.
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Voldoende
Bevindingen: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=364 staat een knop met de tekst 'We hebben deze gegevens van je. Kloppen deze nog?'. Deze knop is opgemaakt als link waarop de rol en functionaliteit van een knop (button) zijn gezet. Daardoor wordt door hulpsoftware zoals een screenreader op juiste wijze voorgelezen dat hierop geklikt kan worden, en of bijbehorende content is samengevouwen of uitgevouwen. Echter zijn aan deze knop twee extra elementen toegevoegd, deze hebben als titel 'Samenklappen' en 'Uitklappen'. Dit is dubbele informatie, daarnaast kan het voor bezoekers die gebruik maken van een screenreader hierdoor onduidelijk zijn welk element functioneel is. Verwijder om dit op te lossen bijvoorbeeld de 'title' attributen van de betreffende elementen.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=2#section-0
- https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=3
- https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=6
- https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=7
- https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=11
- https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=12
- https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=16
- https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=353
- https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=20
- https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=26
- https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=28
- https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=31
- https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=36
- https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=37
- https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=43
- https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=44
- https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=50
- https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=364
- https://elearning.ordz.nl/mod/feedback/view.php?id=55
- https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=346
- https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=371
- https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=46
- https://elearning.ordz.nl/mod/forum/discuss.php?d=8&parent=33
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:- Chrome, versie 119
- Firefox, versie 119
- NVDA, versie 2023.1
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.