Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid E-learning [Ont]Regel de Zorg: Eerstelijnszorg

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website E-learning [Ont]Regel de Zorg: Eerstelijnszorg
Datum 19 december 2023
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • De techniek van de cursussen op het platform. Daarnaast het inloggen op elearning.ordz.nl/login/index.php, het overzicht op elearning.ordz.nl/my/courses.php en de accountomgeving op elearning.ordz.nl. Dit is onderzocht in het onderzoek Audit digitale toegankelijkheid E-learning [Ont]Regel de zorg - Wijkverpleging: https://toegankelijkheidsrapport.swink.nl/elearning-ontregeldezorg-wijkverpleging/.
  • De content van de overige e-learnings op het domein elearning.ordz.nl. De content van deze e-learnings wordt apart onderzocht.
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 38

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=3 staat een knop waarop een pijlicoon te zien is naast de tekst 'Start vandaag met veranderen'. Doordat het pijlicoon in HTML als symbool in de tekst is verwerkt, wordt deze voorgelezen door hulpsoftware zoals een screenreader. Een bezoeker die hier gebruik van maakt, hoort bij deze knop 'Ingevulde pijl die naar links wijst start vandaag met veranderen'. Zorg ervoor dat de pijl op een andere manier op de pagina geplaatst wordt, bijvoorbeeld als img-element. Geef deze een beschrijvende alternatieve tekst, of verberg deze voor hulpsoftware door bijvoorbeeld het alt-attribuut toe te voegen en leeg te laten.
Ditzelfde komt op meerdere pagina's voor bij de knoppen waarmee naar de vorige danwel volgende pagina genavigeerd kan worden.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 2: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=28 is de tekst die begint met 'Hoe je het ook indeelt, tijdens elke fase kom je...' opgemaakt als een kop op kopniveau h2. Hulpsoftware zoals een screenreader leest daarom aan de bezoeker voor dat het hier om een kop gaat, terwijl dat niet zo is. Zorg ervoor dat deze tekst niet als een kop is opgemaakt, en maak bijvoorbeeld gebruik van de eigenschappen van CSS om de tekst te stylen.

Bevinding 3: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=36 staat een kader. De hoofdvragen zijn opgemaakt met het b-element, waardoor de hoofdvragen zich visueel onderscheiden van de toelichting, maar omdat het b-element geen semantische waarde heeft wordt dit niet voorgelezen. Maak de hoofdvragen op als kop met het h-element.

Bevinding 4: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/continue.php (waar de bezoeker uitkomt wanneer op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=7 een antwoord is ingestuurd) is het i-element gebruikt om de kop 'Jouw antwoord' te maken, en het em-element is gebruikt voor de kop 'Feedback'. Deze elementen zijn niet geschikt voor het opmaken van een kop, omdat deze de tekst voor hulpsoftware niet herkenbaar maken als kop. Gebruik daarom altijd het h-element om een kop te maken. Ditzelfde komt op meer pagina's voor, bijvoorbeeld op de pagina waar de bezoeker terecht komt na het insturen van de antwoorden op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=37.

Bevinding 5: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/continue.php (waar de bezoeker uitkomt wanneer op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=7 een antwoord is ingestuurd) is een tabel gebruikt voor de opmaak van zowel het antwoord onder de kop 'Jouw antwoord:', als de kop 'Feedback:' en de content hieronder. Het gaat hier niet daadwerkelijk om een tabel, maar door hulpsoftware zoals een screenreader wordt het wel als zodanig voorgelezen. Dit kan verwarrend werken. Als een tabel gebruikt wordt voor de vormgeving, kan deze voor hulpsoftware verborgen worden door 'role=presentation' op het table-element te plaatsen. Ditzelfde komt op meer pagina's voor, bijvoorbeeld op de pagina waar de bezoeker terecht komt na het insturen van de antwoorden op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=37.

Bevinding 6: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=346 is een certificaat te zien, waarin de zin die begint met 'Programma [Ont]Regel de Zorg...' opgemaakt is met het strong-element. Dit element is bedoeld om één woord of enkele woorden nadruk te geven, niet voor hele zinnen. Plaats de tekst op een andere manier op de pagina en maak gebruik van de eigenschappen van CSS om de tekst te stylen.

Bevinding 7: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=3 staat een opsomming van vier vragen. Omdat deze vragen zijn opgemaakt als vier aparte lijsten, klinkt het bezoekers die gebruik maken van een screenreader alsof bij elke vraag een nieuwe lijst begint, waarin telkens één item te vinden is. Dit is verwarrend. Pas de opmaak aan zodat de vragen in één lijst (ul-element) staan, waarin elke vraag een lijst-item (li-element) is.

Bevinding 8: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=50 staat de tekst 'Oude regels die terugkomen'. Doordat deze tekst in een groter lettertype en dikgedrukt te zien is, is visueel te herkennen dat het hier om een kop gaat. Voor hulpsoftware zoals een screenreader is dit niet te herkennen en wordt de tekst als gewone tekst voorgelezen. Zorg ervoor dat bezoekers die niet kunnen zien ook kunnen herkennen dat het om een kop gaat, door de tekst als kop op te maken met het h-element.

Bevinding 9: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=44 staat de instructie 'Selecteer één of meer oplossingen.'. Omdat de oplossingen zijn opgemaakt als keuzerondjes, is het niet mogelijk om meer dan één antwoord te selecteren. Dit kan voor alle bezoekers onhandig zijn. Maar voor bezoekers met een visuele beperking is het lastiger om waar te nemen dat de eerste oplossing die geselecteerd is, automatisch wordt gedeselecteerd wanneer een tweede oplossing geselecteerd wordt. Kies om dit op te lossen voor een andere opmaak, bijvoorbeeld selectievakjes.

Bevinding 10: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=364 is het formulier gegroepeerd in een fieldset-element, waaraan met een legend-element een tekst is toegevoegd die niet op de pagina is te zien maar welke wel wordt voorgelezen door een screenreader. Het gaat om de tekst 'We hebben deze gegevens van je. Kloppen deze nog?'. Doordat deze tekst overeenkomt met de tekst die wordt voorgelezen bij de knop waarmee het formulier ingevouwen of uitgevouwen kan worden, is de tekst dubbel te horen. Dit kan storend zijn voor bezoekers die gebruik maken van een screenreader. Verwijder de dubbele tekst.

Bevinding 11: Advies: Wanneer een pagina van de E-learning is doorlopen, verschijnt onder de kop een afbeelding die eruit ziet als een groene knop met daarop de tekst 'Voltooid: Bekijk'. Bijvoorbeeld op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=3. Dat op deze plek informatie staat over de voltooiingsvoorwaarden, wordt dubbel doorgegeven aan bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader. Dit komt doordat er gebruik is gemaakt van een aria-label met de tekst 'Voltooiingsvoorwaarden voor Hoe werkt deze e-learning', maar ook een foutief gespelde tekst die op de pagina niet zichtbaar is maar door een screenreader wel voorgelezen wordt. Deze luidt 'Voltooingsvoorwaarden', wat door de spelfout voorgelezen wordt als 'Voltooi N G S Voorwaarden'. Dit kan verwarring opleveren, en omdat het herstellen van de spelfout als resultaat heeft dat dubbele informatie te horen is, is een mogelijke oplossing het verwijderen van deze tekst.

Bevinding 12: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php, waar de bezoeker terecht komt als de vragen op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=7 beantwoord zijn, wordt in de koppenstructuur een kop op kopniveau h2 overgeslagen. Voor gebruikers van een screenreader is een goed lopende kopstructuur belangrijk, omdat een lijst van koppen opgevraagd kan worden en op die manier genavigeerd kan worden. Bij een goede kopstructuur worden geen kopniveau's overgeslagen. Ditzelfde komt voor op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=37.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 13: In de tekst onder de kop 'Welkom' op pagina https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=2#section-0 wordt verwezen naar een item in het menu, maar omdat hierbij de locatie van dit item wordt beschreven met het woord 'hiernaast' is dit item mogelijk lastig te vinden door bezoekers met een visuele beperking. Gebruik geen visuele locatie of andere zintuiglijke informatie om aan te duiden waar een item zich bevindt.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 14: De links in de tekst bij de forum-items op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=353, bijvoorbeeld linktekst 'Permanente link' en de links naar de reacties op het forum-item, zijn alleen herkenbaar doordat ze een andere kleur hebben dan de omringende tekst. Het kleurcontrast tussen de gewone tekst (HEX #1D2125) en de linktekst (HEX #275937) is hierbij ook te laag, de contrastverhouding is 1.9:1. Slechtzienden en kleurenblinden kunnen hierdoor mogelijk niet herkennen dat het om links gaat. Zorg ervoor dat hyperlinks in lopende tekst ook herkenbaar zijn aan minimaal één andere eigenschap, bijvoorbeeld door ze te onderstrepen. Ditzelfde komt op meerdere plekken voor, bijvoorbeeld:

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 15: Als een bezoeker zich op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=346 bevindt, krijgt het menu-item 'Certificaat' in het menu aan de linkerkant van de pagina een donkergroene (HEX #275937) achtergrond. Deze kleur heeft onvoldoende contrast met de zwarte tekst. De kleurverhouding is 2.5:1 waar deze minimaal 4.5:1 moet zijn.

Bevinding 16: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=346 heeft het tabje "Certificaat" in de navigatiebalk links een te laag contrast bij muishover. De donkergrijze tekst (HEX #1D2125) staat dan in verhouding tot het donkergroene achtergrond (HEX #1B3E27) in een ratio van 1,4:1, terwijl het criterium een minimum van 4,5:1 voorschrijft.

Bevinding 17: Wanneer de evaluatie van de e-learning nog niet is doorlopen, is op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/feedback/view.php?id=55 onder de kop 'Evaluatie' een knop te zien met daarop de tekst 'Nog te doen: Bekijk'. Het contrast van de witte tekst met de grijze (HEX #E9ECEF) achtergrond is te laag, de contrastverhouding is 1.1:1. Voor de dikgedrukte tekst ('Nog te doen:') geldt dat de contrastverhouding minimaal 3:1 moet zijn, voor de normale tekst ('Bekijk') moet het contrast minimaal 4.5:1 zijn.

1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 18: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=26 staat een afbeelding waarop de tekst 'Als er beren op de weg zijn, zijn er vast ook flamingo's.' te zien is. Omdat tekst op een afbeelding niet aanpasbaar is voor bezoekers met een visuele beperking (bijvoorbeeld qua kleur en contrast), moet een tekst als deze informatief is ook op andere manier op de pagina geplaatst worden. Een alternatieve tekst toevoegen aan de afbeelding is daarbij niet voldoende, omdat deze alleen te horen is voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader.

2. Bedienbaar

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 19: Advies: De paginatitel van pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=20 en https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=31 komen overeen ('Hoe zou jij dit doen?'), waardoor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader niet aan de paginatitel kunnen afleiden dat het om verschillende pagina's gaat. Pas de paginatitel aan zodat deze eenmalig voor komt en de unieke pagina beschrijft. Ook pagina's https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=43 en https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=44 komen overeen.

Bevinding 20: Advies: Pagina https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=2#section-0 heeft als paginatitel 'Cursus: Eerstelijnszorg'. Dit beschrijft de unieke pagina onvoldoende. De paginatitel is het eerste dat voorgelezen wordt wanneer een bezoeker die gebruik maakt van hulpsoftware zoals een screenreader op een pagina komt. Daarom is het belangrijk dat de bezoeker hieruit kan opmaken op welke pagina hij is aangekomen. In dit geval gaat het om een pagina die 'Welkom' heet. Pas de paginatitel aan zodat eerst de unieke paginatitel genoemd wordt, en daarna de naam van de E-learning. Let er hierbij op dat op de pagina het woord 'E-learning' gebruikt wordt in plaats van het woord 'Cursus', dus dat het het beste is om in de paginatitel ook voor het woord 'E-learning' te kiezen.

Bevinding 21: Advies: Meerdere pagina's (bijvoorbeeld https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=3) hebben een paginatitel waarin eerst de naam van de E-learning (Eerstelijnszorg) genoemd wordt en daarna de titel van de unieke pagina. Het is hierbij het beste als eerst de titel van de unieke pagina voorgelezen wordt, en daarna de naam van de E-learning. Pas dit aan in de paginatitel zodat deze volgorde klopt.

Bevinding 22: Advies: In de paginatitel van pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=12 ontbreekt de naam van de E-learning (Eerstelijnszorg). Om het voor bezoekers die gebruik maken van een screenreader duidelijk te maken tot welke E-learning deze pagina behoort, is het goed om deze naam aan de paginatitel toe te voegen na de beschrijving van de unieke pagina. Ditzelfde komt voor bij de paginatitel van meerdere pagina's, zoals bijvoorbeeld https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=353 en https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=20.

Bevinding 23: Advies: In de paginatitel van pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=37 komt de tekst 'Wat is jouw top 3?' dubbel voor. Verwijder de dubbele tekst. Ook in de paginatitel van https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=43 en https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=44 komt dubbele tekst voor.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 24: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/feedback/complete.php?id=55&courseid=2, waar de bezoeker uitkomt als op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/feedback/view.php?id=55 op 'Beantwoord de vragen' is geklikt, staat nogmaals een link met de tekst 'Beantwoord de vragen'. Deze link verwijst naar zichzelf, en heeft daarmee geen functie. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader kan het onduidelijk zijn dat na het volgen van de link precies dezelfde pagina geladen wordt. Een mogelijke oplossing zou zijn om de link op deze plek te verwijderen.

2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 25: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/continue.php, waar de bezoeker terecht komt na het insturen van een antwoord op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=44, staat de kop 'Selecteer één of meer oplossingen.'. Deze kop beschrijft de bijbehorende content niet, omdat op deze pagina geen oplossingen geselecteerd kunnen worden. Onder de kop is de oplossing te zien die op de voorgaande pagina door de bezoeker geselecteerd is. Pas de kop aan zodat deze de content die eronder staat goed beschrijft, of verwijder de kop.

Bevinding 26: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=11&pageid=6 (hier komt de bezoeker na het doorlopen van vier vragen vanaf pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=11) staat een kop met de tekst 'Klik hieronder op volgende om verder te gaan'. Onder deze kop is geen mogelijkheid om deze instructie uit te voeren, omdat er geen knop of link is met de tekst 'volgende'. Onder deze kop staat een vraag die beantwoord moet worden door een keuzerondje aan te vinden, waarna op de knop 'Insturen' geklikt kan worden. Pas de kop aan of verwijder deze. Dezelfde kop staat op de volgende pagina, die verschijnt wanneer de bezoeker het antwoord ingestuurd heeft. Ook hier beschrijft de kop de bijbehorende content niet.

Bevinding 27: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=16 staat een iframe met als titel '02 - Deel 1 - Hoe krijg ik anderen mee?'. Dit komt overeen met de inhoud van het hoofdstuk maar niet met de inhoud van de video ('Hoe richt ik een werkgroep op?').

Bevinding 28: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=364 komen twee koppen voor met dezelfde tekst, 'Accreditatie'. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader en via de koppenstructuur over de pagina navigeren, is het belangrijk dat elke kop de unieke bijbehorende content beschrijft. Als een koptekst dubbel voor komt, kan aan de koptekst niet goed afgeleid worden welke inhoud deze beschrijft. Los dit bijvoorbeeld op door de kopteksten aan te passen. Koppen met dezelfde koptekst ('Het ontregelverhaal van... Evelyn') komen ook voor op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=353.

2.5 Input modaliteiten

2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 29: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/discuss.php?d=8&parent=33 staan onder iedere forumbijdrage drie links. Visueel leest men "Toon discussiestart" terwijl als title en aria-label "Permanente link naar het bovenliggende bericht" toegevoegd zijn. Zorg ervoor dat de visuele naam en de toegankelijke naam overeen komen.

Bevinding 30: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=353 kunnen bezoekers een reactie achterlaten. De visueel zichtbare naam van het invoerveld is ‘Schrijf je antwoord’, en dat verdwijnt wanneer een bezoeker begint met typen (dan is er geen visueel label meer), en de toegankelijke naam is alleen ‘Bericht’. Dit komt niet overeen met de visueel zichtbare naam waardoor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie het veld niet of moeilijk kunnen bedienen.

3. Begrijpelijk

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 31: Wanneer op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=364 het selectievakje 'Ik bevestig dat de gegevens volledig en juist zijn ingevuld' niet aangevinkt wordt voordat op de knop 'Bewaar' geklikt wordt, verschijnt een foutmelding onder dit selectievakje. Een goede foutmelding vermeldt welke fout de bezoeker heeft gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld ‘Het selectievakje Ik bevestig dat de gegevens volledig en juist zijn ingevuld. is niet ingevuld.’ Dat een bezoeker het moét bevestigen is een foutsuggestie zoals bedoeld bij succescriterium 3.3.3. . Een soortgelijk probleem komt voor bij het veld 'Registratienummer', waar wel een uitroepteken geplaatst wordt in het betreffende veld, maar deze is niet te zien voor bezoekers met een visuele beperking.

Bevinding 32: Indien men op https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=7 geen optie aanvinkt en het formulier instuurt, komt men op een landingspagina waarop staat dat de invoer fout was. De specifieke fout wordt echter niet medegedeeld, waardoor de bezoeker niet weet wat er precies fout is gegaan.

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 33: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=353 kunnen bezoekers een antwoord achterlaten. Het invoerveld waarmee je het antwoord achter kan laten heeft alleen de placeholdertekst 'Schrijf je antwoord...' als visueel label. Wanneer bezoekers iets typen in dit veld verdwijnt de placeholdertekst en heeft het veld geen visueel label meer. Zorg ervoor dat invoervelden altijd een visueel label hebben, ook als hier iets is ingevuld. Een placeholdertekst alleen is dus niet geschikt voor het visuele label. Plaats een visueel label buiten het veld dat altijd in beeld blijft staan.

Bevinding 34: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=20 kan de bezoeker door selectievakjes aan te vinken antwoord geven op een vraag. De selectievakjes zijn gegroepeerd en hebben een label gekregen in een legend-element; 'Kies een van de beschikbare opties op basis van de vraag'. Om het voor een bezoeker die gebruik maakt van hulpsoftware zoals een screenreader duidelijker te maken bij welke vraag de keuze-opties horen, zou het beter zijn om de tekst van het label te vervangen door de vraag zelf. Let er hierbij ook op dat als er instructies staan in het label ('Kies een van de beschikbare opties'), deze inhoudelijk overeen komt met de kop die er boven staat ('Kies 1 of meer antwoorden'). Ditzelfde komt voor op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=31.

Bevinding 35: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=44 staat een vraag, ter beantwoording door de bezoeker middels radiobuttons. De instructie leest "Selecteer één of meer oplossingen". Inherent aan radiobuttons is het niet mogelijk om meerdere te selecteren. Advies is om de instructies aan te passen of een andere invoermethode te gebruiken.

Bevinding 36: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=20 staat een vraag, ter beantwoording door de bezoeker middels checkboxen. De instructie leest "Kies een van de beschikbare opties op basis van de vraag". Bij de optie "Anders, namelijk..." staat echter geen invoerveld. Indien bezoekers deze checkbox aanvinken of versturen, kunnen ze er redelijkerwijs van uitgaan dat er iets ingevuld moet worden. Advies is om de instructies aan te passen dan wel een invoerveld in het formulier te verwerken.

3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 37: Wanneer op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=364 het registratienummer niet of niet correct ingevuld wordt voordat op de knop 'Bewaar' geklikt wordt, verschijnt een foutmelding onder het invulveld. Voeg aan de tekst van deze foutmelding een suggestie toe die duidelijk maakt op welke manier het nummer moet worden ingevuld. Dit kan bijvoorbeeld opgelost worden door een voorbeeld te benoemen in de foutmelding.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 38: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=364 staat een knop met de tekst 'We hebben deze gegevens van je. Kloppen deze nog?'. Deze knop is opgemaakt als link waarop de rol en functionaliteit van een knop (button) zijn gezet. Daardoor wordt door hulpsoftware zoals een screenreader op juiste wijze voorgelezen dat hierop geklikt kan worden, en of bijbehorende content is samengevouwen of uitgevouwen. Echter zijn aan deze knop twee extra elementen toegevoegd, deze hebben als titel 'Samenklappen' en 'Uitklappen'. Dit is dubbele informatie, daarnaast kan het voor bezoekers die gebruik maken van een screenreader hierdoor onduidelijk zijn welk element functioneel is. Verwijder om dit op te lossen bijvoorbeeld de 'title' attributen van de betreffende elementen.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2025-01-14 13:43:56 v2.4-011