Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid E-learning [Ont]Regel de Zorg: Langdurige Zorg

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website E-learning [Ont]Regel de Zorg: Langdurige Zorg
Datum 8 december 2023
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • De techniek van de cursussen op het platform. Daarnaast het inloggen op elearning.ordz.nl/login/index.php, het overzicht op elearning.ordz.nl/my/courses.php en de accountomgeving op elearning.ordz.nl. Dit is onderzocht in het onderzoek Audit digitale toegankelijkheid E-learning [Ont]Regel de zorg - Wijkverpleging: https://toegankelijkheidsrapport.swink.nl/elearning-ontregeldezorg-wijkverpleging/.
  • De content van de overige cursussen op het domein elearning.ordz.nl. De content van deze cursussen wordt apart onderzocht.
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 23

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=118 staat een knop waarop een pijlicoon te zien is naast de tekst 'Dit ga je leren!'. Doordat het pijlicoon in HTML als symbool in de tekst is verwerkt, wordt deze voorgelezen door hulpsoftware zoals een screenreader. Een bezoeker die hier gebruik van maakt, hoort bij deze knop 'Ingevulde pijl die naar links wijst dit ga je leren'. Zorg ervoor dat de pijl op een andere manier op de pagina geplaatst wordt, bijvoorbeeld als img-element. Geef deze een beschrijvende alternatieve tekst, of verberg deze voor hulpsoftware door bijvoorbeeld het alt-attribuut toe te voegen en leeg te laten.
Ditzelfde komt op meerdere pagina's voor bij de knoppen waarmee naar de vorige danwel volgende pagina genavigeerd kan worden.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 2: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=145 is de tekst die begint met 'Hoe bepaal je in fase 1 welke regels jullie gaan aanpakken?...' opgemaakt als een kop op kopniveau h2. Hulpsoftware zoals een screenreader leest daarom aan de bezoeker voor dat het hier om een kop gaat, terwijl dat niet zo is. Zorg ervoor dat deze tekst niet als een kop is opgemaakt, en maak bijvoorbeeld gebruik van de eigenschappen van CSS om de tekst te stylen. Ditzelfde komt voor op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=119 bij de tekst die begint met 'Het verschilt per zorgsector of je spreekt van een...'.

Bevinding 3: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=149 is in de tekst een regel als lijst opgemaakt, met het <ol><li>element in HTML. Bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader, krijgen hierdoor te horen dat het hier gaat om een lijst met één item. Een tekst mag alleen als lijst opgemaakt worden wanneer het om een opsomming gaat, dat is hier niet het geval. Zorg ervoor dat de tekst niet als lijst is opgemaakt, en maak voor de styling bijvoorbeeld gebruik van de eigenschappen van CSS.

Bevinding 4: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/continue.php (waar de bezoeker uitkomt wanneer op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=121 een antwoord is ingestuurd) is het i-element gebruikt om de kop 'Jouw antwoord' te maken, en het em-element is gebruikt voor de kop 'Feedback'. Deze elementen zijn niet geschikt voor het opmaken van een kop, omdat deze de tekst voor hulpsoftware niet herkenbaar maken als kop. Gebruik daarom altijd het h-element om een kop te maken. Ditzelfde komt op meer pagina's voor, bijvoorbeeld op de pagina waar de bezoeker terecht komt na het insturen van de antwoorden op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=151.

Bevinding 5: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/continue.php (waar de bezoeker uitkomt wanneer op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=121 een antwoord is ingestuurd) is een tabel gebruikt voor de opmaak vanzowel het antwoord onder de kop 'Jouw antwoord:', als de kop 'Feedback:' en de content hieronder. Het gaat hier niet daadwerkelijk om een tabel, maar door hulpsoftware zoals een screenreader wordt het wel als zodanig voorgelezen. Dit kan verwarrend werken. Als een tabel gebruikt wordt voor de vormgeving, kan deze voor hulpsoftware verborgen worden door 'role=presentation' op het table-element te plaatsen. Ditzelfde komt op meer pagina's voor, bijvoorbeeld op de pagina waar de bezoeker terecht komt na het insturen van de antwoorden op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=151.

Bevinding 6: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=360 is een certificaat te zien, waarin de zin die begint met 'Programma [Ont]Regel de Zorg...' opgemaakt is met het strong-element. Dit element is bedoeld om één woord of enkele woorden nadruk te geven, niet voor hele zinnen. Plaats de tekst op een andere manier op de pagina en maak gebruik van de eigenschappen van CSS om de tekst te stylen.

Bevinding 7: Advies: Wanneer een pagina van de E-learning is doorlopen, verschijnt onder de kop een afbeelding die eruit ziet als een groene knop met daarop de tekst 'Voltooid: Bekijk'. Bijvoorbeeld op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=118. Dat op deze plek informatie staat over de voltooiingsvoorwaarden, wordt dubbel doorgegeven aan bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader. Dit komt doordat er gebruik is gemaakt van een aria-label met de tekst 'Voltooiingsvoorwaarden voor Hoe werkt deze e-learning', maar ook een foutief gespelde tekst die op de pagina niet zichtbaar is maar door een screenreader wel voorgelezen wordt. Deze luidt 'Voltooingsvoorwaarden', wat door de spelfout voorgelezen wordt als 'Voltooi N G S Voorwaarden'. Dit kan verwarring opleveren, en omdat het herstellen van de spelfout als resultaat heeft dat dubbele informatie te horen is, is een mogelijke oplossing het verwijderen van deze tekst.

Bevinding 8: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=148 wordt in de koppenstructuur een kop op kopniveau h2 overgeslagen. Voor gebruikers van een screenreader is een goed lopende kopstructuur belangrijk, omdat een lijst van koppen opgevraagd kan worden en op die manier genavigeerd kan worden. Bij een goede kopstructuur worden geen kopniveaus overgeslagen. Ditzelfde komt voor op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=129.

Bevinding 9: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=118 staat een lijst met drie items, hierin wordt beschreven welke knoppen op de pagina te zien zijn. De knoppen die beschreven worden, zijn echter niet terug te vinden op de pagina's. Dit kan voor bezoekers in het algemeen verwarrend werken, maar voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is het mogelijk veel storender omdat zij moeten zoeken naar de beschreven knoppen voordat zij kunnen constateren dat deze er niet zijn. Pas de tekst van de instructies aan zodat deze overeen komt met de informatie die de bezoeker op de pagina's kan vinden.

Bevinding 10: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php komt visueel een koptekst voor, maar deze is onzichtbaar gemaakt met aria-hidden. In plaats daarvan is de tekst, inclusief de inleiding van de pagina, in de legend van de pagina geplaatst. Dit veroorzaakt mogelijk verwarring, bijvoorbeeld voor bezoekers die voorleessoftware gebruiken maar het scherm wel kunnen zien. Zij verwachten dat de kop aanwezig is, terwijl dat nu niet het geval is.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 11: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=118 staat in de tweede alinea informatie over de hoe de ondertiteling van de video's bediend kan worden. Hierbij wordt verwezen naar 'het "cc" symbool rechts onderin het videoscherm'. Deze beschrijving is onvoldoende duidelijk voor bezoekers die een visuele beperking hebben. Visueel is op de videoplayers een knop te zien waarop 'cc' staat, maar deze knop heeft de naam 'Choose captions', dit is hoe de knop wordt voorgelezen door hulpsoftware zoals een screenreader. Voor sommige gebruikers kan het daardoor onduidelijk zijn naar welke knop de beschrijving verwijst. Ook is de visuele locatie (rechts onderin) niet vast te stellen voor visueel beperkte bezoekers. Gebruik geen zintuigelijke eigenschappen bij de instructie voor het bedienen van de ondertiteling.

Bevinding 12: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=126&pageid=46&startlastseen=yes wordt het woord 'hieronder' gebruikt om aan te duiden waar de bezoeker kan klikken. Voor bezoekers met een visuele beperking is niet te zien naar welke locatie op de pagina hiermee verwezen wordt. Gebruik geen zintuiglijke informatie om aan te duiden waar de bezoeker kan klikken.

Bevinding 13: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=126&pageid=46&startlastseen=yes staat de vraag 'Is bovenstaande waar of niet waar?'. Het woord 'bovenstaande' kan voor gebruikers die visuele informatie missen vanwege een visuele beperking, onduidelijkheid opleveren. Direct boven de vraag staat namelijk eerst nog een koptekst, en daarboven pas de vraag waarnaar verwezen wordt. Vermijd verwijzingen naar locaties op de pagina. Ditzelfde komt voor op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=168.

Bevinding 14: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=118 wordt in de tekst verwezen naar 'bovenin de pagina'. Gebruik geen zintuiglijke informatie om aan te duiden waar de bezoeker kan klikken.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 15: De links in de tekst bij de forum-items op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=355, bijvoorbeeld linktekst 'Permanente link' en de naam van de schrijver, zijn alleen herkenbaar doordat ze een andere kleur hebben dan de omringende tekst. Het kleurcontrast tussen de gewone tekst (HEX #1D2125) en de linktekst (HEX @275937) is hierbij ook te laag, de contrastverhouding is 1.9:1. Slechtzienden en kleurenblinden kunnen hierdoor mogelijk niet herkennen dat het om links gaat. Zorg ervoor dat hyperlinks in lopende tekst ook herkenbaar zijn aan minimaal één andere eigenschap, bijvoorbeeld door ze te onderstrepen. Ditzelfde komt op meerdere plekken voor, bijvoorbeeld:

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 16: Als een bezoeker zich op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=360 bevindt, krijgt het menu-item 'Certificaat' in het menu aan de linkerkant van de pagina een donkergroene (HEX #275937) achtergrond. Deze kleur heeft onvoldoende contrast met de zwarte tekst. De kleurverhouding is 2.5:1 waar deze minimaal 4.5:1 moet zijn.

1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 17: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=142 staat een afbeelding waarop de tekst 'Als er beren op de weg zijn, zijn er vast ook flamingo's.' te zien is. Omdat tekst op een afbeelding niet aanpasbaar is voor bezoekers met een visuele beperking (bijvoorbeeld qua kleur en contrast), moet een tekst als deze informatief is ook op andere manier op de pagina geplaatst worden. Een alternatieve tekst toevoegen aan de afbeelding is daarbij niet voldoende, omdat deze alleen te horen is voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader.

2. Bedienbaar

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 18: Advies: Pagina https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=4 heeft als paginatitel 'Cursus: Langdurige zorg'. Dit beschrijft de unieke pagina onvoldoende. De paginatitel is het eerste dat voorgelezen wordt wanneer een bezoeker die gebruik maakt van hulpsoftware zoals een screenreader op een pagina komt. Daarom is het belangrijk dat de bezoeker hieruit kan opmaken op welke pagina hij is aangekomen. In dit geval gaat het om een pagina die 'Welkom' heet. Pas de paginatitel aan zodat eerst de unieke paginatitel genoemd wordt, en daarna de naam van de E-learning. Let er hierbij op dat op de pagina het woord 'E-learning' gebruikt wordt in plaats van het woord 'Cursus', dus dat het het beste is om in de paginatitel ook voor het woord 'E-learning' te kiezen.

Advies: Meerdere pagina's (bijvoorbeeld https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=118) hebben een paginatitel waarin eerst de naam van de E-learning (Langdurige zorg) genoemd wordt en daarna de titel van de unieke pagina. Het is hierbij het beste als eerst de titel van de unieke pagina voorgelezen wordt, en daarna de naam van de E-learning. Pas dit aan in de paginatitel zodat deze volgorde klopt.

Bevinding 19: Advies: In de paginatitel van pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=355 ontbreekt de naam van de E-learning. Om het voor bezoekers die gebruik maken van een screenreader duidelijk te maken tot welke E-learning deze pagina behoort, is het goed om deze naam aan de paginatitel toe te voegen na de beschrijving van de unieke pagina. Ditzelfde geldt voor de paginatitel van pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=135, https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=366. en https://elearning.ordz.nl/user/view.php?id=791&course=4.

Bevinding 20: Advies: In de paginatitel van pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=159 komt de tekst 'Welke oplossing kies jij?' dubbel voor. Verwijder de dubbele tekst. Ook in de paginatitel van pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=126 en https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=168 komt dubbele tekst voor.

2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 21: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=126&pageid=46&startlastseen=yes staat een kop met de tekst 'Klik hieronder op volgende om verder te gaan'. Deze kop beschrijft de bijbehorende content onvoldoende, omdat op deze pagina geen element met de tekst 'volgende' voorkomt waarop geklikt kan worden. Op deze pagina is het de bedoeling dat de bezoeker een keuzerondje aanvinkt als reactie op een stelling. Pas de kop aan zodat deze de bijbehorende content beschrijft. Let er hierbij op dat dit gaat om zowel de kop op kopniveau h2 die visueel zichtbaar is maar voor een screenreader verborgen, als om dezelfde tekst die in het 'legend' element staat en die alleen bedoeld is voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader.

3. Begrijpelijk

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 22: Wanneer op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php het selectievakje 'Ik bevestig dat de gegevens volledig en juist zijn ingevuld' niet aangevinkt wordt voordat op de knop 'Bewaar' geklikt wordt, verschijnt een foutmelding ‘Bevestig of de gegevens volledig en juist zijn ingevuld.’ onder dit selectievakje. Een goede foutmelding vermeldt welke fout de bezoeker heeft gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld ‘Het selectievakje Ik bevestig dat de gegevens volledig en juist zijn ingevuld. is niet ingevuld.’ Dat een bezoeker het moét bevestigen is een foutsuggestie zoals bedoeld bij succescriterium 3.3.3. Een soortgelijk probleem komt voor bij het veld 'Registratienummer', waar wel een uitroepteken geplaatst wordt in het betreffende veld, maar deze is niet te zien voor bezoekers met een visuele beperking.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 23: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php staat een knop met de tekst 'We hebben deze gegevens van je. Kloppen deze nog?'. Deze knop is opgemaakt als link waarop de rol en functionaliteit van een knop (button) zijn gezet. Daardoor wordt door hulpsoftware zoals een screenreader op juiste wijze voorgelezen dat hierop geklikt kan worden, en of bijbehorende content is samengevouwen of uitgevouwen. Echter zijn aan deze knop twee extra elementen toegevoegd, deze hebben als titel 'Samenklappen' en 'Uitklappen'. Dit is dubbele informatie, daarnaast kan het voor bezoekers die gebruik maken van een screenreader hierdoor onduidelijk zijn welk element functioneel is. Verwijder om dit op te lossen bijvoorbeeld de 'title' attributen van de betreffende elementen.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2025-01-15 12:17:05 v2.4-011