Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Content-audit digitale toegankelijkheid E-learning [Ont]Regel de zorg - Sociaal domein


Onderzoeker
Ralph, Swink; Renate, Swink
Datum
19 december 2023
Opdrachtgever
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website E-learning [Ont]Regel de zorg - Sociaal domein voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 7 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website E-Learning [Ont]Regel de Zorg - Sociaal Domein elearning.ordz.nl/course/view.php is onderzocht tussen 5 en 19 december 2023. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. De content voldoet nog niet aan alle onderzochte succescriteria. Dit rapport vormt de basis om verder te werken aan toegankelijkheid. Voor dit deelonderzoek is alleen de content gecontroleerd. Dit rapport en het rapport Audit digitale toegankelijkheid E-learning [Ont]Regel de zorg - Wijkverpleging toegankelijkheidsrapport.swink.nl/elearning-ontregeldezorg-wijkverpleging/ bepalen gezamenlijk in welke mate de website voldoet. Tevens kunnen de 2 rapporten gezamenlijk gebruikt worden in de toegankelijkheidsverklaring.

Dit zijn de belangrijkste conclusies van het onderzoek:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website E-learning [Ont]Regel de zorg - Sociaal domein
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • De techniek van de cursussen op het platform. Daarnaast het inloggen op elearning.ordz.nl/login/index.php, het overzicht op elearning.ordz.nl/my/courses.php en de accountomgeving op elearning.ordz.nl. Dit is onderzocht in het onderzoek Audit digitale toegankelijkheid E-learning [Ont]Regel de zorg - Wijkverpleging: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/elearning-ontregeldezorg-wijkverpleging/.
  • De content van overige cursussen op het platform. De content van deze cursussen wordt apart onderzocht.
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 16 4 0
2 Bedienbaar 16 1 0
3 Begrijpelijk 8 2 0
4 Robuust 3 0 0
Totaal 43 7 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Onderaan iedere pagina in de cursus staan twee links waarmee je naar de vorige of de volgende module kunt gaan, bijvoorbeeld op pagina elearning.ordz.nl/mod/page/view.php. Pijliconen maken deel uit van de linktekst, waardoor ze door een screenreader beschrijvend worden voorgelezen: "ingevulde pijl die naar links wijst" en "ingevulde pijl die naar rechts wijst". Plaats de iconen niet in de linktekst, zodat deze onnodige informatie niet voorgelezen wordt.

Advies: op pagina elearning.ordz.nl/mod/page/view.php staat een afbeelding van een vrouw. Het is bedoeld als decoratieve afbeelding, de alternatieve tekst leest "Een vrouw, bedoeld als decoratieve afbeelding.". De afbeelding is vervolgens irrelevant gemaakt middels role=presentation. Het passeren van deze tekst wordt echter nog niet door alle screenreaders ondersteund (www.w3.org/WAI/tutorials/images/decorative/) en is daarom geen goede vervanging van een leeg alt-attribuut. Advies zou zijn om de alternatieve tekst leeg te laten middels alt="".


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina elearning.ordz.nl/mod/page/view.php wordt het strong-element gebruikt voor opmaak, bijvoorbeeld voor de tekst "Programma [Ont]Regel de Zorg, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport". Gebruik hiervoor de mogelijkheden in CSS, daar schermleessoftware een andere intonatie kan gebruiken bij het voorlezen van tekst waar strong- of em-elementen gebruikt zijn. Dit probleem doet zich meermalig op de website voor.

Op pagina elearning.ordz.nl/mod/page/view.php wordt het bold element gebruikt voor opmaak, bijvoorbeeld voor de vette tekst "contact op met ORDZ (opent in een nieuw venster)". Gebruik hiervoor de mogelijkheden in CSS, daar schermleessoftware een andere intonatie kan gebruiken bij het voorlezen van tekst waar b- of i-elementen gebruikt zijn. Dit probleem doet zich meermalig op de website voor.

Na invoer van het formulier op pagina elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php komt men op een resultatenpagina. Visueel zijn er koppen in schuin geschreven tekst, bijvoorbeeld "Jouw antwoord:" en "Feedback:". Hiervoor is het i-element gebruikt, welk dient op specifieke nadruk te leggen op bepaalde woorden. Gebruik liever mogelijkheden in CSS ten behoeve van de styling.

Na invoer van het formulier op pagina elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php komt de bezoeker op een antwoordenpagina, waar een tabel gebruikt wordt voor de opmaak van zowel het antwoord onder de kop 'Jouw antwoord:', als de kop 'Feedback:' en de content hieronder. Het gaat hier niet daadwerkelijk om een tabel, maar door hulpsoftware zoals een screenreader wordt het wel als zodanig voorgelezen. Dit kan verwarrend werken. Als een tabel gebruikt wordt voor de vormgeving, kan deze voor hulpsoftware verborgen worden door 'role=presentation' op het table-element te plaatsen. Ditzelfde komt op meer pagina's voor.

Advies: Op pagina elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php staan 5 verschillende stellingen, waaruit men een top 3 moet selecteren middels dropdown menu's naast iedere stelling. Ieder menu bevat "kies..." en de nummers 1 tot en met 5. Gezien er een lijststructuur wordt voorgelezen, heet de eerste cel "1 van 6" en de tweede cel (1) "2 van 6". Dit is verwarrend voor gebruikers van schermleessoftware. Het gebruik van een overzichtelijker invoermechanisme, bijvoorbeeld checkboxen, is aan te raden.

Advies: Op pagina elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php staan onder "Welke oplossing kies jij?" koppen, tekst en checkboxen, gegroepeerd in een fieldset. Op de koppen en tekst staat het aria-hidden element, echter staat het daarentegen nogmaals in de legend, waardoor het daar wel wordt voorgelezen. Voor bezoekers die de koppenstructuur opvragen om door de pagina te navigeren, staat de kop "Selecteer één of meer oplossingen." niet meer in de lijst. Advies is om koppen niet genest in de fieldset onder te brengen, maar apart in de HTML te plaatsen.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Voldoende


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Voldoende


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De links in de tekst bij de forum-items op pagina
elearning.ordz.nl/mod/forum/discuss.php bijvoorbeeld linktekst 'Permanente link' en de naam van de schrijver, zijn alleen herkenbaar doordat ze een andere kleur hebben dan de omringende tekst. Het kleurcontrast tussen de gewone tekst (HEX #1D2125) en de linktekst (HEX #275937) is hierbij ook te laag, de contrastverhouding is 1.9:1. Slechtzienden en kleurenblinden kunnen hierdoor mogelijk niet herkennen dat het om links gaat. Zorg ervoor dat hyperlinks in lopende tekst ook herkenbaar zijn aan minimaal één andere eigenschap, bijvoorbeeld door ze te onderstrepen. Ditzelfde komt op meerdere plekken voor.


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Voldoende


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina elearning.ordz.nl/mod/feedback/view.php staat een vragenmodule. Indien het nog niet is doorlopen, staat er een badge met de tekst "Nog te doen: bekijk" onder de kop "Evaluatie". De witte tekst op de lichtgrijze badge (HEX #F8F9FA) heeft een contrastratio van 1,1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.

Op pagina elearning.ordz.nl/mod/page/view.php heeft het tabje "Certificaat" in de navigatiebalk links een te laag contrast. Het betreft donkergrijze tekst (HEX #1D2125) op een donkergroene achtergrond (HEX #275937). Hier is er sprake van een contrastratio van 2:1, terwijl het criterium een minimum van 4,5:1 voorschrijft.

Op pagina elearning.ordz.nl/mod/page/view.php heeft het tabje "Certificaat" in de navigatiebalk links een te laag contrast bij muishover. De donkergrijze tekst (HEX #1D2125) staat dan in verhouding tot het donkergroene achtergrond (HEX #1B3E27) in een ratio van 1,4:1, terwijl het criterium een minimum van 4,5:1 voorschrijft.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Voldoende


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Voldoende


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Voldoende


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Voldoende


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Advies: Op alle getoetste pagina's is een beschrijvende paginatitel aanwezig. Er ontbreekt echter de organisatienaam. Als advies geven we mee dat het beste na de beschrijving een verbindingsstreepje volgt, met daarna VWS of iets dergelijks.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Voldoende


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Voldoende


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php staan rechtsonder iedere forumbijdrage drie links. Visueel leest men "Toon discussiestart" terwijl als title en aria-label "Permanente link naar het bovenliggende bericht" toegevoegd zijn. Dit is verwarrend voor gebruikers van schermleessoftware: er wordt immers niet naar het bovenliggende bericht gelinkt, maar naar het bovenste bericht.

Op pagina elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php kunnen bezoekers een reactie achterlaten. De visueel zichtbare naam van het invoerveld is ‘Schrijf je antwoord’, en dat verdwijnt wanneer een bezoeker begint met typen (dan is er geen visueel label meer), en de toegankelijke naam is alleen ‘Bericht’. Dit komt niet overeen met de visueel zichtbare naam waardoor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie het veld niet of moeilijk kunnen bedienen.


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Voldoende


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Voldoende


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Indien men op elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php geen optie aanvinkt en het formulier instuurt, komt men op een landingspagina waarop staat dat de invoer fout was. De specifieke fout wordt echter niet medegedeeld, waardoor de bezoeker niet weet wat er precies fout is gegaan. Er staat tevens een linkje naar een derde informatiepagina (docs.moodle.org/401/en/error/choice/choicesaved), echter wordt hier ook geen verduidelijking gegeven.

Wanneer op pagina elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php het selectievakje 'Ik bevestig dat de gegevens volledig en juist zijn ingevuld' niet aangevinkt wordt voordat op de knop 'Bewaar' geklikt wordt, verschijnt een foutmelding ‘Bevestig of de gegevens volledig en juist zijn ingevuld.’ onder dit selectievakje. Een goede foutmelding vermeldt welke fout de bezoeker heeft gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld ‘Het selectievakje Ik bevestig dat de gegevens volledig en juist zijn ingevuld. is niet ingevuld.’ Dat een bezoeker het moét bevestigen is een foutsuggestie zoals bedoeld bij succescriterium 3.3.3. Een soortgelijk probleem komt voor bij het veld 'Registratienummer', waar wel een uitroepteken geplaatst wordt in het betreffende veld, maar deze is niet te zien voor bezoekers met een visuele beperking.


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Deze bevinding vereist mogelijk een technische oplossing:
Op pagina elearning.ordz.nl/mod/forum/discuss.php kunnen bezoekers een antwoord achterlaten. Het invoerveld waarmee je het antwoord achter kan laten heeft alleen de placeholdertekst 'Schrijf je antwoord...' als visueel label. Wanneer bezoekers iets typen in dit veld verdwijnt de placeholdertekst en heeft het veld geen visueel label meer. Zorg ervoor dat invoervelden altijd een visueel label hebben, ook als hier iets is ingevuld. Een placeholdertekst alleen is dus niet geschikt voor het visuele label. Plaats een visueel label buiten het veld dat altijd in beeld blijft staan.

Advies: Op pagina elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php staat een vraag, ter beantwoording door de bezoeker middels radiobuttons. De instructie leest "Selecteer één of meer oplossingen". Inherent aan radiobuttons is het niet mogelijk om meerdere te selecteren. Advies is om de instructies aan te passen of een andere invoermethode te gebruiken; bijvoorbeeld checkboxen zoals gebruikt op pagina elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php.

Advies: Op pagina elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php staat een vraag, ter beantwoording door de bezoeker middels checkboxen. De instructie leest "Kies een van de beschikbare opties op basis van de vraag". Bij de optie "Anders, namelijk..." staat echter geen invoerveld. Indien bezoekers deze checkbox aanvinken of versturen, kunnen ze er redelijkerwijs van uitgaan dat er iets ingevuld moet worden. Advies is om de instructies aan te passen dan wel een invoerveld in het formulier te verwerken.

Advies: Op pagina elearning.ordz.nl/mod/feedback/view.php staat een evaluatiemodule. Indien men op "beantwoord de vragen" drukt komt men bij een vragenlijst op pagina elearning.ordz.nl/mod/feedback/complete.php. Bij de vierde vraag met radiobuttons staat de instructie "Je kunt je antwoord toelichten in de opmerkingen.". Onder de vraag staat geen formulierveld en er is verder op de pagina geen veld met de naam "opmerkingen" aanwezig. Voor gebruikers van schermleessoftware kan dit verwarrend zijn. Advies is om de instructies aan te passen of een invoerveld “opmerkingen” aan te maken.

Advies: Op pagina elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php staan een reeks van 5 zinnen met bijbehorende dropdown menu's. De instructie is om een top 3 te selecteren. Indien men echter de overige twee keuzes onbeantwoord laat, komt de bezoeker op een foutpagina. Advies is om de instructie aan te passen, het keuzemenu niet meer verplicht te stellen of de invoermethode te veranderen, bijvoorbeeld middels genummerde checkboxen.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Voldoende


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Voldoende


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Advies: Op meerdere pagina's, waaronder op pagina elearning.ordz.nl/mod/feedback/view.php, wordt role=alert gebruikt waar dat niet gepast is. Dit is een technische bevinding en wordt derhalve in dit onderzoek niet afgekeurd, maar verdient wel de aandacht.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Firefox, versie 119
Google Chrome, versie 118
Microsoft Edge, versie 118
NVDA 2023.3

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/elearning-ontregeldezorg-sociaal-domein/audit/
Geprint: 2024-04-23 20:41:13 v2.4-011