Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid E-learning [Ont]Regel de zorg - Sociaal domein

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website E-learning [Ont]Regel de zorg - Sociaal domein
Datum 19 december 2023
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • De techniek van de cursussen op het platform. Daarnaast het inloggen op elearning.ordz.nl/login/index.php, het overzicht op elearning.ordz.nl/my/courses.php en de accountomgeving op elearning.ordz.nl. Dit is onderzocht in het onderzoek Audit digitale toegankelijkheid E-learning [Ont]Regel de zorg - Wijkverpleging: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/elearning-ontregeldezorg-wijkverpleging/.
  • De content van overige cursussen op het platform. De content van deze cursussen wordt apart onderzocht.
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 23

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Onderaan iedere pagina in de cursus staan twee links waarmee je naar de vorige of de volgende module kunt gaan, bijvoorbeeld op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=174. Pijliconen maken deel uit van de linktekst, waardoor ze door een screenreader beschrijvend worden voorgelezen: "ingevulde pijl die naar links wijst" en "ingevulde pijl die naar rechts wijst". Plaats de iconen niet in de linktekst, zodat deze onnodige informatie niet voorgelezen wordt.

Bevinding 2: Advies: op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=177 staat een afbeelding van een vrouw. Het is bedoeld als decoratieve afbeelding, de alternatieve tekst leest "Een vrouw, bedoeld als decoratieve afbeelding.". De afbeelding is vervolgens irrelevant gemaakt middels role=presentation. Het passeren van deze tekst wordt echter nog niet door alle screenreaders ondersteund (https://www.w3.org/WAI/tutorials/images/decorative/) en is daarom geen goede vervanging van een leeg alt-attribuut. Advies zou zijn om de alternatieve tekst leeg te laten middels alt="".

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 3: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=361 wordt het strong-element gebruikt voor opmaak, bijvoorbeeld voor de tekst "Programma [Ont]Regel de Zorg, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport". Gebruik hiervoor de mogelijkheden in CSS, daar schermleessoftware een andere intonatie kan gebruiken bij het voorlezen van tekst waar strong- of em-elementen gebruikt zijn. Dit probleem doet zich meermalig op de website voor.

Bevinding 4: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=227 wordt het bold element gebruikt voor opmaak, bijvoorbeeld voor de vette tekst "contact op met ORDZ (opent in een nieuw venster)". Gebruik hiervoor de mogelijkheden in CSS, daar schermleessoftware een andere intonatie kan gebruiken bij het voorlezen van tekst waar b- of i-elementen gebruikt zijn. Dit probleem doet zich meermalig op de website voor.

Bevinding 5: Na invoer van het formulier op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=218 komt men op een resultatenpagina. Visueel zijn er koppen in schuin geschreven tekst, bijvoorbeeld "Jouw antwoord:" en "Feedback:". Hiervoor is het i-element gebruikt, welk dient op specifieke nadruk te leggen op bepaalde woorden. Gebruik liever mogelijkheden in CSS ten behoeve van de styling.

Bevinding 6: Na invoer van het formulier op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=218 komt de bezoeker op een antwoordenpagina, waar een tabel gebruikt wordt voor de opmaak van zowel het antwoord onder de kop 'Jouw antwoord:', als de kop 'Feedback:' en de content hieronder. Het gaat hier niet daadwerkelijk om een tabel, maar door hulpsoftware zoals een screenreader wordt het wel als zodanig voorgelezen. Dit kan verwarrend werken. Als een tabel gebruikt wordt voor de vormgeving, kan deze voor hulpsoftware verborgen worden door 'role=presentation' op het table-element te plaatsen. Ditzelfde komt op meer pagina's voor.

Bevinding 7: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=210 staan 5 verschillende stellingen, waaruit men een top 3 moet selecteren middels dropdown menu's naast iedere stelling. Ieder menu bevat "kies..." en de nummers 1 tot en met 5. Gezien er een lijststructuur wordt voorgelezen, heet de eerste cel "1 van 6" en de tweede cel (1) "2 van 6". Dit is verwarrend voor gebruikers van schermleessoftware. Het gebruik van een overzichtelijker invoermechanisme, bijvoorbeeld checkboxen, is aan te raden.

Bevinding 8: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=216 staan onder "Welke oplossing kies jij?" koppen, tekst en checkboxen, gegroepeerd in een fieldset. Op de koppen en tekst staat het aria-hidden element, echter staat het daarentegen nogmaals in de legend, waardoor het daar wel wordt voorgelezen. Voor bezoekers die de koppenstructuur opvragen om door de pagina te navigeren, staat de kop "Selecteer één of meer oplossingen." niet meer in de lijst. Advies is om koppen niet genest in de fieldset onder te brengen, maar apart in de HTML te plaatsen.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 9: De links in de tekst bij de forum-items op pagina
https://elearning.ordz.nl/mod/forum/discuss.php?d=11&parent=23 bijvoorbeeld linktekst 'Permanente link' en de naam van de schrijver, zijn alleen herkenbaar doordat ze een andere kleur hebben dan de omringende tekst. Het kleurcontrast tussen de gewone tekst (HEX #1D2125) en de linktekst (HEX #275937) is hierbij ook te laag, de contrastverhouding is 1.9:1. Slechtzienden en kleurenblinden kunnen hierdoor mogelijk niet herkennen dat het om links gaat. Zorg ervoor dat hyperlinks in lopende tekst ook herkenbaar zijn aan minimaal één andere eigenschap, bijvoorbeeld door ze te onderstrepen. Ditzelfde komt op meerdere plekken voor.

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 10: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/feedback/view.php?id=229 staat een vragenmodule. Indien het nog niet is doorlopen, staat er een badge met de tekst "Nog te doen: bekijk" onder de kop "Evaluatie". De witte tekst op de lichtgrijze badge (HEX #F8F9FA) heeft een contrastratio van 1,1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 11: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=361 heeft het tabje "Certificaat" in de navigatiebalk links een te laag contrast. Het betreft donkergrijze tekst (HEX #1D2125) op een donkergroene achtergrond (HEX #275937). Hier is er sprake van een contrastratio van 2:1, terwijl het criterium een minimum van 4,5:1 voorschrijft.

Bevinding 12: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=361 heeft het tabje "Certificaat" in de navigatiebalk links een te laag contrast bij muishover. De donkergrijze tekst (HEX #1D2125) staat dan in verhouding tot het donkergroene achtergrond (HEX #1B3E27) in een ratio van 1,4:1, terwijl het criterium een minimum van 4,5:1 voorschrijft.

2. Bedienbaar

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 13: Advies: Op alle getoetste pagina's is een beschrijvende paginatitel aanwezig. Er ontbreekt echter de organisatienaam. Als advies geven we mee dat het beste na de beschrijving een verbindingsstreepje volgt, met daarna VWS of iets dergelijks.

2.5 Input modaliteiten

2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 14: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=356 staan rechtsonder iedere forumbijdrage drie links. Visueel leest men "Toon discussiestart" terwijl als title en aria-label "Permanente link naar het bovenliggende bericht" toegevoegd zijn. Dit is verwarrend voor gebruikers van schermleessoftware: er wordt immers niet naar het bovenliggende bericht gelinkt, maar naar het bovenste bericht.

Bevinding 15: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=356 kunnen bezoekers een reactie achterlaten. De visueel zichtbare naam van het invoerveld is ‘Schrijf je antwoord’, en dat verdwijnt wanneer een bezoeker begint met typen (dan is er geen visueel label meer), en de toegankelijke naam is alleen ‘Bericht’. Dit komt niet overeen met de visueel zichtbare naam waardoor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie het veld niet of moeilijk kunnen bedienen.

3. Begrijpelijk

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 16: Indien men op https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=197 geen optie aanvinkt en het formulier instuurt, komt men op een landingspagina waarop staat dat de invoer fout was. De specifieke fout wordt echter niet medegedeeld, waardoor de bezoeker niet weet wat er precies fout is gegaan. Er staat tevens een linkje naar een derde informatiepagina (https://docs.moodle.org/401/en/error/choice/choicesaved), echter wordt hier ook geen verduidelijking gegeven.

Bevinding 17: Wanneer op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=367 het selectievakje 'Ik bevestig dat de gegevens volledig en juist zijn ingevuld' niet aangevinkt wordt voordat op de knop 'Bewaar' geklikt wordt, verschijnt een foutmelding ‘Bevestig of de gegevens volledig en juist zijn ingevuld.’ onder dit selectievakje. Een goede foutmelding vermeldt welke fout de bezoeker heeft gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld ‘Het selectievakje Ik bevestig dat de gegevens volledig en juist zijn ingevuld. is niet ingevuld.’ Dat een bezoeker het moét bevestigen is een foutsuggestie zoals bedoeld bij succescriterium 3.3.3. Een soortgelijk probleem komt voor bij het veld 'Registratienummer', waar wel een uitroepteken geplaatst wordt in het betreffende veld, maar deze is niet te zien voor bezoekers met een visuele beperking.

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 18: Deze bevinding vereist mogelijk een technische oplossing:
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/discuss.php?d=11&parent=23 kunnen bezoekers een antwoord achterlaten. Het invoerveld waarmee je het antwoord achter kan laten heeft alleen de placeholdertekst 'Schrijf je antwoord...' als visueel label. Wanneer bezoekers iets typen in dit veld verdwijnt de placeholdertekst en heeft het veld geen visueel label meer. Zorg ervoor dat invoervelden altijd een visueel label hebben, ook als hier iets is ingevuld. Een placeholdertekst alleen is dus niet geschikt voor het visuele label. Plaats een visueel label buiten het veld dat altijd in beeld blijft staan.

Bevinding 19: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=218 staat een vraag, ter beantwoording door de bezoeker middels radiobuttons. De instructie leest "Selecteer één of meer oplossingen". Inherent aan radiobuttons is het niet mogelijk om meerdere te selecteren. Advies is om de instructies aan te passen of een andere invoermethode te gebruiken; bijvoorbeeld checkboxen zoals gebruikt op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=216.

Bevinding 20: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=197 staat een vraag, ter beantwoording door de bezoeker middels checkboxen. De instructie leest "Kies een van de beschikbare opties op basis van de vraag". Bij de optie "Anders, namelijk..." staat echter geen invoerveld. Indien bezoekers deze checkbox aanvinken of versturen, kunnen ze er redelijkerwijs van uitgaan dat er iets ingevuld moet worden. Advies is om de instructies aan te passen dan wel een invoerveld in het formulier te verwerken.

Bevinding 21: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/feedback/view.php?id=229 staat een evaluatiemodule. Indien men op "beantwoord de vragen" drukt komt men bij een vragenlijst op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/feedback/complete.php?id=229&courseid=5. Bij de vierde vraag met radiobuttons staat de instructie "Je kunt je antwoord toelichten in de opmerkingen.". Onder de vraag staat geen formulierveld en er is verder op de pagina geen veld met de naam "opmerkingen" aanwezig. Voor gebruikers van schermleessoftware kan dit verwarrend zijn. Advies is om de instructies aan te passen of een invoerveld “opmerkingen” aan te maken.

Bevinding 22: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php staan een reeks van 5 zinnen met bijbehorende dropdown menu's. De instructie is om een top 3 te selecteren. Indien men echter de overige twee keuzes onbeantwoord laat, komt de bezoeker op een foutpagina. Advies is om de instructie aan te passen, het keuzemenu niet meer verplicht te stellen of de invoermethode te veranderen, bijvoorbeeld middels genummerde checkboxen.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 23: Advies: Op meerdere pagina's, waaronder op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/feedback/view.php?id=229, wordt role=alert gebruikt waar dat niet gepast is. Dit is een technische bevinding en wordt derhalve in dit onderzoek niet afgekeurd, maar verdient wel de aandacht.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2025-05-10 02:24:14 v2.4-011