Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid E-learning [Ont]Regel de zorg - Wijkverpleging
- Onderzoeker
- Renate, Swink; Michiel, Swink
- Datum
- 2 oktober 2023
- Opdrachtgever
- Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website E-learning [Ont]Regel de zorg - Wijkverpleging voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 19 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De E-learning [Ont]Regel de zorg - Wijkverpleging is onderzocht tussen 15 september 2023 en 2 oktober 2023. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Het doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.
Met het overgaan op een nieuwe versie van het platform is de toegankelijkheid, in tegenstelling tot de verouderde versie, verbetert. Toch zijn er nog enkele verbeteringen nodig om het platform volledig toegankelijk te maken. Dit zijn de belangrijkste conclusies:
- De cursusblokken op de overzichtspagina zijn niet bereikbaar en bedienbaar met het toetsenbord. Het is voor bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord om over de pagina te navigeren daardoor niet mogelijk om een cursus te openen.
- Er zijn meerdere bevindingen gevonden met betrekking tot het (onjuist) gebruik van semantische HTML. Hierdoor is de website minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware.
- Meerdere invoer-elementen missen een toegankelijke naam en/of rol, of zijn niet of onvoldoende gegroepeerd. Bezoekers die het scherm niet kunnen zien weten hierdoor niet welke input van hen gevraagd wordt.
- Er zijn meerdere bevindingen gevonden met betrekking tot verlies van informatie of functionaliteit bij inzoomen. Hierdoor is de website minder toegankelijk voor slechtziende bezoekers.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | E-learning [Ont]Regel de zorg - Wijkverpleging |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 11 | 9 | 0 |
2 Bedienbaar | 12 | 5 | 0 |
3 Begrijpelijk | 7 | 3 | 0 |
4 Robuust | 1 | 2 | 0 |
Totaal | 31 | 19 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=6 staat voor ieder onderdeel een icoon (een pagina), met als alternatieve tekst 'page icon'. Decoratieve afbeeldingen hoeven geen alternatieve tekst te hebben, het is namelijk storend wanneer voor ieder onderdeel 'page icon' of 'lesson icon' voorgelezen word. Verberg de iconen daarom voor hulpsoftware, door het alt-attribuut van de afbeelding leeg te laten. Een vergelijkbaar probleem komt voor op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=312&forceview=1, met de afbeelding van de flamingo.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=6 staat in het menu aan de zijkant de tekst 'Certificaat' met daarachter een slot-icoon. Dit icoon heeft geen alternatieve tekst. De informatie dat deze content nog niet beschikbaar is, mist daardoor voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien. Geef dit icoon een alternatieve tekst, ofwel aan de afbeelding zelf ofwel door bijvoorbeeld screenreader-only tekst toe te voegen aan de linktekst.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=287 staat de knop 'Dit ga je leren!' met daarnaast een pijl-icoon. Dit icoon wordt door hulpsoftware voorgelezen als 'ingevulde pijl die naar rechts wijst'. Dit is storende informatie voor bezoekers die afhankelijk zijn van voorleessoftware. Daarnaast brengt het niet over dat de bezoeker hiermee naar een vorig- of volgend onderwerp navigeert. Verberg het icoon en voeg bijvoorbeeld een screenreader-only tekst toe aan de knoppen ('Terug naar...'), of plaats de pijlen op een andere manier op de pagina (bijvoorbeeld als img-element) met een alternatieve tekst.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=299&forceview=1 staan afbeeldingen van tekst, waarvan de bovenste verborgen is voor hulpsoftware. Hierdoor heeft de afbeelding geen alternatieve tekst. Zorg ervoor dat informatieve afbeeldingen tenminste een beschrijvende alternatieve tekst hebben, ofwel binnen het alt-attribuut (maar dat wordt hier erg lang), of als platte tekst elders op de pagina. De andere afbeelding heeft wel een alternatieve tekst, maar deze beschrijft de inhoud van de afbeelding onvoldoende. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's in de module voor, waaronder op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=312&forceview=1.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=362&forceview=1 staat het logo van 'Elevate'. Deze afbeelding heeft de role=presentation en wordt daardoor genegeerd door hulpsoftware, maar het gaat hier om een informatieve afbeelding in plaats van een decoratieve afbeelding. Informatieve afbeeldingen moeten beschikbaar zijn voor hulpsoftware. Verwijder role=presentation om dit probleem op te lossen.
Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/user/edit.php?id=827&course=1 wordt met een uitroepteken-icoon aangegeven dat velden verplicht ingevuld moeten worden. Dit icoon heeft een alternatieve tekst. Echter is het toegankelijker om een attribuut (zoals aria-required) mee te geven aan het invoerveld zelf, zodat daar wordt voorgelezen dat het invoerveld verplicht is. Dit is omdat bezoekers in formuliermodus informatie buiten het veld kunnen missen.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Voldoende
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Voldoende
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Voldoende
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://elearning.ordz.nl/user/profile.php komen twee (disabled) selectievakjes voor (o.a. onder 'Ja, ik ben werkzaam in de zorg') zonder label. De tekst en het selectievakje zijn in een descriptionlist geplaatst maar dat is geen toegankelijke manier van het labelen van invoerelementen.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=294&forceview=1 komt de tekst 'De 5 belangrijkste oorzaken van regeldruk' voor. Deze tekst ziet er visueel uit als kop, maar is niet als kop opgemaakt. Bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware kunnen aan de hand van een koppenlijst of koppen sneltoets over een pagina navigeren om zo snel een beeld te krijgen van de informatie op de pagina. Koppen die alleen visueel als kop zijn opgemaakt, maar dat niet echt zijn, zijn niet op die manier bereikbaar. Gebruik daarom een h-element om deze tekst op te maken. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=299&forceview=1.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/continue.php wordt het em-element gebruikt om kopjes op te maken, zoals 'Jouw antwoord' en 'Feedback'. Het em-element geeft gesproken nadruk aan een woord of korte zin, en is niet bedoeld voor kop-opmaak. Daarnaast zijn teksten die alleen visueel een kop zijn maar niet als kop zijn opgemaakt, niet herkenbaar als kop voor hulpsoftware. Gebruik daarom een h-element in plaats van een em-element, of eventueel een descriptionlist om dit probleem op te lossen.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=357&forceview=1 zijn teksten opgemaakt met het strong-element. Het strong-element geeft aan dat tekst relatief aan de tekst eromheen belangrijker is. In dit geval lijkt de tekst echter meer dienst te dien als koptekst. Verwijder het strong-element en gebruik in dat geval een h-element om de tekst op te maken.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=331&forceview=1 staat een groep keuzerondjes. In de code komen een fieldset en legend voor, maar de legend is leeg. Hierdoor is de vraag 'Welke ontregeloplossing(en) zou jij kiezen? ' niet gekoppeld aan de groep keuzerondjes. Zorg ervoor dat bezoekers weten waar zij antwoord op geven, door de input-elementen op de juiste manier te groeperen.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=362&forceview=1 staat de tekst 'Toegekend op: 29/09/23'. Deze tekst is opgemaakt als koptekst. Wanneer een tekst een kop is, moet er content onder de kop staan (zoals tekst, afbeelding, video of een kop van een lager niveau). Verwijder daarom hier de koptekst opmaak.
Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/user/profile.php wordt een kop-niveau overgeslagen. Een duidelijke, aflopende koppenstructuur helpt bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware bij het navigeren. Overweeg daarom om de kopstructuur aan te passen.
Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=331&forceview=1 staat een groep keuzerondjes. Bij de groep staat de tekst 'Selecteer één of meer oplossingen.'. Dit is bij keuzerondjes niet mogelijk. Gebruik selectievakjes wanneer bezoekers meerdere opties moeten kunnen kiezen.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Voldoende
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=297&forceview=1 wordt verwezen naar 'hieronder' en 'hierboven', terwijl er nog een melding tussen zit. Vermijd daarom het verwijzen naar plaatsen en posities op de pagina, of andere verwijzingen waarvoor bezoekers het scherm moeten kunnen zien.
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Voldoende
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://elearning.ordz.nl/user/profile.php staat de linktekst 'testaccount@swink.nl' onder 'E-mailadres'. De linktekst heeft onvoldoende contrast met de omliggende tekst en geen andere styling om aan te duiden dat er een link aanwezig is. Kleur mag niet als enige visuele middel gebruikt worden om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden. Gebruik daarom minimaal één andere manier, bijvoorbeeld door het onderstrepen van de linktekst. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=299&forceview=1.
Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=297¬ify=choicesaved&sesskey=2GPZwG3N0o staat een datavisualisatie/ In dit geval wordt er slechts één kleur gebruikt, dus het is niet nodig om onderscheid te maken tussen kleuren om informatie te begrijpen. Let er wel op dat als er meerdere kleuren gebruikt worden, kleur niet het enige middel mag zijn om informatie over te brengen.
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Niet aanwezig
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://elearning.ordz.nl/login/index.php staat de link 'Klik hier voor contact met de helpdesk.' Wanneer deze link focus met het toetsenbord heeft, kleurt de achtergrond van de linktekst groen (HEX #A7D8B7). De contrastratio van de witte tekst op de groene achtergrond is 1,5:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit probleem doet zich op iedere pagina met deze linktekst voor.
Wanneer bezoekers de module nog niet hebben afgerond, is het woord 'Certificaat' in het module-overzicht minder leesbaar gemaakt. De contrastratio tussen de grijze tekst (HEX #6A737B) en de groen/grijze achtergrond (HEX #E1E6E1) is 3,8:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=299&forceview=1 staan afbeeldingen van tekst. Voor bezoekers met een visuele beperking is het belangrijk dat tekst als HTML wordt geplaatst en niet in een afbeelding. Zij kunnen tekst in HTML namelijk met een eigen stylesheet naar hun wensen opmaken, terwijl tekst in een afbeelding niet aanpasbaar is. Plaats tekst uit informatieve afbeeldingen daarom ook op een andere manier op de pagina. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=312&forceview=1.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bezoekers met viewport 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% op pagina https://elearning.ordz.nl/my/courses.php is de linktekst 'Klik hier voor contact met de helpdesk.' niet meer helemaal leesbaar. Zorg ervoor dat inzoomen niet zorgt voor verlies van informatie of functionaliteit. Dit komt voor op iedere pagina met deze linktekst.
Wanneer bezoekers in de cursus module, op onder andere pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=292&forceview=1, inzoomen naar 400% valt het hamburgermenu van de module over meerdere onderdelen van de pagina heen waardoor niet alle iconen (bijvoorbeeld van het hamburgermenu van de gehele omgeving) en teksten meer geheel zichtbaar en leesbaar zijn wanneer bezoekers met het toetsenbord over de pagina navigeren. Dit komt omdat de pagina gebruik maakt van twee afzonderlijke verticale scrollbalken, waarbij de scrollbalk van de module pas verschijnt zodra een bezoeker met de muis of met het toetsenbord in het veld van de module actief is.
Wanneer bezoekers met viewport 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/search.php?id=6&search= zijn niet alle invoervelden meer geheel zichtbaar. Zorg ervoor dat inzoomen niet zorgt voor verlies van informatie of functionaliteit.
Wanneer bezoekers op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=369&forceview=1 het selectievakje 'Ik ben niet ingeschreven in een kwaliteitsregister.' aanvinken verschijnt de melding 'Let op: de velden kwaliteitsregister en registratienummer zullen leeg gemaakt worden.' Bij inzoomen is deze melding niet meer geheel leesbaar. Zorg ervoor dat inzoomen niet zorgt voor verlies van informatie of functionaliteit.
Advies: Bij inzoomen verschijnen er links die niet op een andere manier bereikbaar zijn, zoals de link 'Beleid'. Zorg ervoor dat zoomen ook niet voor éxtra informatie zorgt die een bezoeker in normale weergave niét zou hebben, door de links ook op een andere manier bereikbaar te maken, bijvoorbeeld in de footer of via het gebruikersmenu.
Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=297¬ify=choicesaved&sesskey=2GPZwG3N0o staat een datavisualisatie. Bij zoomen is deze niet meer geheel zichtbaar. Er staat een toegankelijke tabel onder die wel goed leesbaar blijft, maar idealiter is het ook mogelijk om de grafiek horizontaal te kunnen scrollen.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bezoekers pagina https://elearning.ordz.nl/login/index.php voor het eerst bezoeken, verschijnt er onderaan de pagina een cookiemelding. In de cookiemelding staat een X-knop om de melding te sluiten. De contrastratio tussen het grijze icoon (HEX #474747) en de donkergrijze achtergrond (HEX #2C2D2C) is 1,4:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn.
Wanneer bezoekers pagina https://elearning.ordz.nl/login/index.php voor het eerst bezoeken, verschijnt er onderaan de pagina een cookiemelding. In de cookiemelding staat een X-knop om de melding te sluiten. Wanneer deze knop focus heeft, is de contrastratio tussen de grijze focusrand (HEX #565656) en de donkergrijze achtergrond (HEX #2C2D2C) 1,8:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Voldoende
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=297¬ify=choicesaved&sesskey=2GPZwG3N0o staat een datavisualisatie. Wanneer bezoekers met de muis over de datavisualisatie hoveren, verschijnt er aanvullende content, die deels over andere content heen valt. Bezoekers moeten deze melding kunnen verwijderen zonder de muishover of focus te verwijderen, bijvoorbeeld met de escape-toets. Een vergelijkbaar probleem komt voor op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=369&forceview=1.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De cursusblokken op pagina https://elearning.ordz.nl/my/courses.php zijn niet bereikbaar en bedienbaar met het toetsenbord. Het is voor bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord om over de pagina te navigeren daardoor niet mogelijk om een cursus te openen. Zorg ervoor dat alle interactieve elementen ook met het toetsenbord bereikbaar en bedienbaar zijn.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Voldoende
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Voldoende
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Pagina https://elearning.ordz.nl/my/courses.php bevat wel een skiplink, maar deze slaat de herhalende content niet over. Zodra een bezoeker verder navigeert op https://elearning.ordz.nl/my/courses.php#maincontent, verschijnt er weer een skiplink ('Cursusoverzicht overslaan'). Zorg ervoor dat de skiplink ook daadwerkelijk naar de hoofdinhoud van de pagina verwijst.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Voldoende
Bevindingen: Advies: Iedere pagina heeft een beschrijvende titel, maar de afzender ontbreekt. Overweeg daarom om de paginatitels aan te passen.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bezoekers pagina https://elearning.ordz.nl/login/index.php voor het eerst bezoeken, verschijnt er onderaan de pagina een cookiemelding. De cookiemelding staat zowel visueel als in de code van de website onderaan de pagina. De cookiemelding krijgt daardoor pas focus nadat een bezoeker door alle andere interactieve elementen op de pagina genavigeerd is. Zorg ervoor dat bezoekers de cookiemelding direct kunnen wegklikken, door deze bovenaan in de focusvolgorde te plaatsen.
Wanneer bezoekers inzoomen verandert het navigatiemenu bovenaan iedere pagina in een hamburgermenu. Na het doorlopen van het laatste item in het menu, gaat de focusvolgorde verder op de achterliggende pagina terwijl het hamburgermenu zelf open blijft staan, waardoor de achterliggende pagina niet geheel zichtbaar is. Zorg ervoor dat bezoekers het menu zelf moeten sluiten, ofwel dat het menu vanzelf sluit zodra de bezoeker verder navigeert.
Wanneer bezoekers op pagina https://elearning.ordz.nl/user/edit.php?id=827&course=1 een selectievakje niet invullen, verschijnt onder het invoerveld de melding '- Bovenstaande veld moet je verplicht invullen.'. Deze melding krijgt toetsenbordfocus, terwijl het geen interactief element is. Dit is verwarrend. Verwijder niet-interactieve elementen uit de focusvolgorde om dit probleem op te lossen. Om ervoor te zorgen dat bezoeker in formuliermodus deze informatie krijgen als ze in het invoerveld staan kan bijvoorbeeld aria-label gebruikt worden.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Voldoende
Bevindingen: Advies: Wanneer bezoekers pagina https://elearning.ordz.nl/user/edit.php?id=827&course=1# openen, staat de link 'Alles openklappen' bovenaan het formulier, terwijl alle uitklapbare elementen al opengeklapt zijn op dat moment. Dit is verwarrend.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Voldoende
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Voldoende
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=6 de skiplink gebruiken om naar de hoofdinhoud te gaan, verschuift de focus visueel verder dan de toetsenbordfocus. Wanneer bezoekers vervolgens verder navigeren, krijgt de uitklapknop naast 'Welkom' en de knop 'Alles samenklappen' wel focus, maar is dat daardoor niet zichtbaar. Zorg ervoor dat bezoekers weten waar de focus zich bevind door de focus visueel mee te verplaatsen naar waar de toetsenbordfocus is.
Advies: Wanneer de profielfoto op pagina https://elearning.ordz.nl/user/profile.php focus heeft, is niet de hele focusrand zichtbaar. Idealiter is de gehele focusrand zichtbaar wanneer bezoekers met het toetsenbord over de pagina navigeren.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Voldoende
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://elearning.ordz.nl/my/courses.php staan knoppen die bezoekers uit kunnen klappen om zo een andere sortering of filter aan te brengen. De toegankelijke naam van de knop met het visuele label 'Sorteer op cursusnaam' is 'Rolmenu sortering'. Hierdoor is de knop moeilijker te bedienen voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie. Zorg ervoor dat de visuele naam tenminste voorkomt in de toegankelijke naam, het liefst vooraan. Dit geldt ook voor de knoppen 'Alle' en 'Kaart' in hetzelfde menu.
Advies: De knop om het gebruikersmenu te openen heeft als toegankelijke naam 'Gebruikersmenu'. De zichtbare naam bestaat uit echter uit de initialen van de bezoeker. Hierdoor is de knop moeilijker bedienbaar voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie.
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Voldoende
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=6 staat voor ieder onderdeel een icoon (een pagina), met als alternatieve tekst 'page icon', 'lesson icon' of 'choice icon'. Deze tekst is in een andere taal. Hiervoor moet in de code een taalwisseling aangegeven worden. Dit kan door de omliggende html-code een lang="en" toe te voegen. Het is ook mogelijk om het alt-attribuut leeg te laten, zie 1.1.1.
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Voldoende
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Voldoende
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina https://elearning.ordz.nl/login/index.php geen of verkeerde gegevens invullen, verschijnt de melding 'Ongeldige login, probeer nog eens'. Een foutmelding moet beschrijven welke fout er is gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld 'Het veld 'wachtwoord' is niet ingevuld.'
Wanneer bezoekers op pagina https://elearning.ordz.nl/user/edit.php?id=827&course=1 een verplicht veld niet invullen, verschijnt onder het invoerveld de melding '- Voornaam ontbreekt'. Een correcte foutidentificatie vermeld welke fout de bezoeker heeft gemaakt en waar de fout is gemaakt, bijvoorbeeld: 'Het veld Voornaam is niet ingevuld'.
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De invoervelden op pagina https://elearning.ordz.nl/login/index.php hebben geen visueel label. Er is wel een placeholder aanwezig, maar deze verdwijnt zodra de bezoeker begint met typen. Zorg ervoor dat labels en eventuele instructies bij invoer-elementen zichtbaar zijn en blijven. Dat geldt ook voor de invoervelden om te sorteren en filteren op pagina https://elearning.ordz.nl/my/courses.php.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=357&forceview=1 staat een select-element, met als visuele naam 'Laat de antwoorden genest zien'. De toegankelijke naam van dit element is 'Toon modus'. Deze beschrijving is niet zichtbaar, het select-element mist een visueel label of een instructie. Zorg ervoor dat voor alle bezoekers duidelijk is wat het doel is van dit element. Dit maakt de elementen ook beter bedienbaar voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/search.php?id=6&search=, bij 'Geef tags in'.
Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=297&forceview=1 is het visuele label wel goed gekoppeld aan de invoervelden, maar de vraag zelf ('Wat zou de eerstvolgende stap voor deze organisatie kunnen zijn?') staat bóven het gekoppelde label ('Kies een van de beschikbare opties op basis van de vraag hierboven'). Kies er liever voor de vraag zelf als label te plaatsen.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Voldoende
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/search.php?id=6&search= komt een element voor met het attribuut aria-activedescendant="form_autocomplete_selection-1695898981234-NaN". Dit is een niet bestaand id. Zorg ervoor dat aria-attributen verwijzen naar bestaande id's.
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=6 staat een zij-menu met daarin klikbare div-elementen, zoals 'Welkom' en 'Regeldruk: waar komt het vandaan?'. Deze elementen hebben een toegankelijke naam, maar geen rol. Zorg ervoor dat ieder interactief element een toegankelijke naam, rol en waar van toepassing een waarde heeft.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/search.php?id=6&search= komen twee selectievakjes voor, zonder toegankelijke naam (bij het filteren op datum). Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware is het daardoor niet duidelijk welke input van hen verwacht wordt. Zorg ervoor dat ieder interactief element een toegankelijke naam, rol en waar van toepassing een waarde heeft.
Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/search.php?id=6&search= komt een div-element voor met als rol 'listbox', waar niet de juiste opties onder hangen. Daarnaast gaat het hier niet om een interactief element. De rol listbox is hier daarom niet gepast.
Op meerdere pagina's, waaronder op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=296&pageid=102, komt tekst voor met role=alert, waar dat niet gepast is.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Voldoende
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://elearning.ordz.nl/login/index.php
- https://elearning.ordz.nl/my/courses.php
- https://elearning.ordz.nl/user/profile.php
- https://elearning.ordz.nl/user/edit.php?id=827&course=1
- https://elearning.ordz.nl/theme/ordz/pages/contact.php
- https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=6
- https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=287
- https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=288&forceview=1
- https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=294&forceview=1
- https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=292&forceview=1
- https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/continue.php
- https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=297&forceview=1
- https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=297¬ify=choicesaved&sesskey=2GPZwG3N0o
- https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=299&forceview=1
- https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=357&forceview=1
- https://elearning.ordz.nl/mod/forum/search.php?id=6&search=
- https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=331&forceview=1
- https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=369&forceview=1
- https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=362&forceview=1
- https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=296&pageid=102
- https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=312&forceview=1
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:- Chrome 117
- Firefox 118
- NVDA 2023.1
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.