Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid E-learning [Ont]Regel de zorg - Wijkverpleging

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website E-learning [Ont]Regel de zorg - Wijkverpleging
Datum 2 oktober 2023
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Het inloggen op elearning.ordz.nl/login/index.php.
  • Het overzicht op elearning.ordz.nl/my/courses.php.
  • De accountomgeving op elearning.ordz.nl.
  • De techniek en de content van de cursus Wijkverpleging op elearning.ordz.nl/course/view.php?id=6.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • De content van de overige cursussen op het domein elearning.ordz.nl. De content van deze cursussen wordt apart onderzocht.
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 51

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op pagina https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=6 staat voor ieder onderdeel een icoon (een pagina), met als alternatieve tekst 'page icon'. Decoratieve afbeeldingen hoeven geen alternatieve tekst te hebben, het is namelijk storend wanneer voor ieder onderdeel 'page icon' of 'lesson icon' voorgelezen word. Verberg de iconen daarom voor hulpsoftware, door het alt-attribuut van de afbeelding leeg te laten. Een vergelijkbaar probleem komt voor op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=312&forceview=1, met de afbeelding van de flamingo.

Bevinding 2: Op pagina https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=6 staat in het menu aan de zijkant de tekst 'Certificaat' met daarachter een slot-icoon. Dit icoon heeft geen alternatieve tekst. De informatie dat deze content nog niet beschikbaar is, mist daardoor voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien. Geef dit icoon een alternatieve tekst, ofwel aan de afbeelding zelf ofwel door bijvoorbeeld screenreader-only tekst toe te voegen aan de linktekst.

Bevinding 3: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=287 staat de knop 'Dit ga je leren!' met daarnaast een pijl-icoon. Dit icoon wordt door hulpsoftware voorgelezen als 'ingevulde pijl die naar rechts wijst'. Dit is storende informatie voor bezoekers die afhankelijk zijn van voorleessoftware. Daarnaast brengt het niet over dat de bezoeker hiermee naar een vorig- of volgend onderwerp navigeert. Verberg het icoon en voeg bijvoorbeeld een screenreader-only tekst toe aan de knoppen ('Terug naar...'), of plaats de pijlen op een andere manier op de pagina (bijvoorbeeld als img-element) met een alternatieve tekst.

Bevinding 4: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=299&forceview=1 staan afbeeldingen van tekst, waarvan de bovenste verborgen is voor hulpsoftware. Hierdoor heeft de afbeelding geen alternatieve tekst. Zorg ervoor dat informatieve afbeeldingen tenminste een beschrijvende alternatieve tekst hebben, ofwel binnen het alt-attribuut (maar dat wordt hier erg lang), of als platte tekst elders op de pagina. De andere afbeelding heeft wel een alternatieve tekst, maar deze beschrijft de inhoud van de afbeelding onvoldoende. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's in de module voor, waaronder op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=312&forceview=1.

Bevinding 5: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=362&forceview=1 staat het logo van 'Elevate'. Deze afbeelding heeft de role=presentation en wordt daardoor genegeerd door hulpsoftware, maar het gaat hier om een informatieve afbeelding in plaats van een decoratieve afbeelding. Informatieve afbeeldingen moeten beschikbaar zijn voor hulpsoftware. Verwijder role=presentation om dit probleem op te lossen.

Bevinding 6: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/user/edit.php?id=827&course=1 wordt met een uitroepteken-icoon aangegeven dat velden verplicht ingevuld moeten worden. Dit icoon heeft een alternatieve tekst. Echter is het toegankelijker om een attribuut (zoals aria-required) mee te geven aan het invoerveld zelf, zodat daar wordt voorgelezen dat het invoerveld verplicht is. Dit is omdat bezoekers in formuliermodus informatie buiten het veld kunnen missen.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 7: Op pagina https://elearning.ordz.nl/user/profile.php komen twee (disabled) selectievakjes voor (o.a. onder 'Ja, ik ben werkzaam in de zorg') zonder label. De tekst en het selectievakje zijn in een descriptionlist geplaatst maar dat is geen toegankelijke manier van het labelen van invoerelementen.

Bevinding 8: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=294&forceview=1 komt de tekst 'De 5 belangrijkste oorzaken van regeldruk' voor. Deze tekst ziet er visueel uit als kop, maar is niet als kop opgemaakt. Bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware kunnen aan de hand van een koppenlijst of koppen sneltoets over een pagina navigeren om zo snel een beeld te krijgen van de informatie op de pagina. Koppen die alleen visueel als kop zijn opgemaakt, maar dat niet echt zijn, zijn niet op die manier bereikbaar. Gebruik daarom een h-element om deze tekst op te maken. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=299&forceview=1.

Bevinding 9: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/continue.php wordt het em-element gebruikt om kopjes op te maken, zoals 'Jouw antwoord' en 'Feedback'. Het em-element geeft gesproken nadruk aan een woord of korte zin, en is niet bedoeld voor kop-opmaak. Daarnaast zijn teksten die alleen visueel een kop zijn maar niet als kop zijn opgemaakt, niet herkenbaar als kop voor hulpsoftware. Gebruik daarom een h-element in plaats van een em-element, of eventueel een descriptionlist om dit probleem op te lossen.

Bevinding 10: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=357&forceview=1 zijn teksten opgemaakt met het strong-element. Het strong-element geeft aan dat tekst relatief aan de tekst eromheen belangrijker is. In dit geval lijkt de tekst echter meer dienst te dien als koptekst. Verwijder het strong-element en gebruik in dat geval een h-element om de tekst op te maken.

Bevinding 11: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=331&forceview=1 staat een groep keuzerondjes. In de code komen een fieldset en legend voor, maar de legend is leeg. Hierdoor is de vraag 'Welke ontregeloplossing(en) zou jij kiezen? ' niet gekoppeld aan de groep keuzerondjes. Zorg ervoor dat bezoekers weten waar zij antwoord op geven, door de input-elementen op de juiste manier te groeperen.

Bevinding 12: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=362&forceview=1 staat de tekst 'Toegekend op: 29/09/23'. Deze tekst is opgemaakt als koptekst. Wanneer een tekst een kop is, moet er content onder de kop staan (zoals tekst, afbeelding, video of een kop van een lager niveau). Verwijder daarom hier de koptekst opmaak.

Bevinding 13: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/user/profile.php wordt een kop-niveau overgeslagen. Een duidelijke, aflopende koppenstructuur helpt bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware bij het navigeren. Overweeg daarom om de kopstructuur aan te passen.

Bevinding 14: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=331&forceview=1 staat een groep keuzerondjes. Bij de groep staat de tekst 'Selecteer één of meer oplossingen.'. Dit is bij keuzerondjes niet mogelijk. Gebruik selectievakjes wanneer bezoekers meerdere opties moeten kunnen kiezen.

1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 15: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=297&forceview=1 wordt verwezen naar 'hieronder' en 'hierboven', terwijl er nog een melding tussen zit. Vermijd daarom het verwijzen naar plaatsen en posities op de pagina, of andere verwijzingen waarvoor bezoekers het scherm moeten kunnen zien.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 16: Op pagina https://elearning.ordz.nl/user/profile.php staat de linktekst 'testaccount@swink.nl' onder 'E-mailadres'. De linktekst heeft onvoldoende contrast met de omliggende tekst en geen andere styling om aan te duiden dat er een link aanwezig is. Kleur mag niet als enige visuele middel gebruikt worden om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden. Gebruik daarom minimaal één andere manier, bijvoorbeeld door het onderstrepen van de linktekst. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=299&forceview=1.

Bevinding 17: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=297¬ify=choicesaved&sesskey=2GPZwG3N0o staat een datavisualisatie/ In dit geval wordt er slechts één kleur gebruikt, dus het is niet nodig om onderscheid te maken tussen kleuren om informatie te begrijpen. Let er wel op dat als er meerdere kleuren gebruikt worden, kleur niet het enige middel mag zijn om informatie over te brengen.

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 18: Op pagina https://elearning.ordz.nl/login/index.php staat de link 'Klik hier voor contact met de helpdesk.' Wanneer deze link focus met het toetsenbord heeft, kleurt de achtergrond van de linktekst groen (HEX #A7D8B7). De contrastratio van de witte tekst op de groene achtergrond is 1,5:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit probleem doet zich op iedere pagina met deze linktekst voor.

Bevinding 19: Wanneer bezoekers de module nog niet hebben afgerond, is het woord 'Certificaat' in het module-overzicht minder leesbaar gemaakt. De contrastratio tussen de grijze tekst (HEX #6A737B) en de groen/grijze achtergrond (HEX #E1E6E1) is 3,8:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 20: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=299&forceview=1 staan afbeeldingen van tekst. Voor bezoekers met een visuele beperking is het belangrijk dat tekst als HTML wordt geplaatst en niet in een afbeelding. Zij kunnen tekst in HTML namelijk met een eigen stylesheet naar hun wensen opmaken, terwijl tekst in een afbeelding niet aanpasbaar is. Plaats tekst uit informatieve afbeeldingen daarom ook op een andere manier op de pagina. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/page/view.php?id=312&forceview=1.

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 21: Wanneer bezoekers met viewport 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% op pagina https://elearning.ordz.nl/my/courses.php is de linktekst 'Klik hier voor contact met de helpdesk.' niet meer helemaal leesbaar. Zorg ervoor dat inzoomen niet zorgt voor verlies van informatie of functionaliteit. Dit komt voor op iedere pagina met deze linktekst.

Bevinding 22: Wanneer bezoekers in de cursus module, op onder andere pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=292&forceview=1, inzoomen naar 400% valt het hamburgermenu van de module over meerdere onderdelen van de pagina heen waardoor niet alle iconen (bijvoorbeeld van het hamburgermenu van de gehele omgeving) en teksten meer geheel zichtbaar en leesbaar zijn wanneer bezoekers met het toetsenbord over de pagina navigeren. Dit komt omdat de pagina gebruik maakt van twee afzonderlijke verticale scrollbalken, waarbij de scrollbalk van de module pas verschijnt zodra een bezoeker met de muis of met het toetsenbord in het veld van de module actief is.

Bevinding 23: Wanneer bezoekers met viewport 1280 bij 1024 inzoomen naar 400% op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/search.php?id=6&search= zijn niet alle invoervelden meer geheel zichtbaar. Zorg ervoor dat inzoomen niet zorgt voor verlies van informatie of functionaliteit.

Bevinding 24: Wanneer bezoekers op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=369&forceview=1 het selectievakje 'Ik ben niet ingeschreven in een kwaliteitsregister.' aanvinken verschijnt de melding 'Let op: de velden kwaliteitsregister en registratienummer zullen leeg gemaakt worden.' Bij inzoomen is deze melding niet meer geheel leesbaar. Zorg ervoor dat inzoomen niet zorgt voor verlies van informatie of functionaliteit.

Bevinding 25: Advies: Bij inzoomen verschijnen er links die niet op een andere manier bereikbaar zijn, zoals de link 'Beleid'. Zorg ervoor dat zoomen ook niet voor éxtra informatie zorgt die een bezoeker in normale weergave niét zou hebben, door de links ook op een andere manier bereikbaar te maken, bijvoorbeeld in de footer of via het gebruikersmenu.

Bevinding 26: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=297¬ify=choicesaved&sesskey=2GPZwG3N0o staat een datavisualisatie. Bij zoomen is deze niet meer geheel zichtbaar. Er staat een toegankelijke tabel onder die wel goed leesbaar blijft, maar idealiter is het ook mogelijk om de grafiek horizontaal te kunnen scrollen.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 27: Wanneer bezoekers pagina https://elearning.ordz.nl/login/index.php voor het eerst bezoeken, verschijnt er onderaan de pagina een cookiemelding. In de cookiemelding staat een X-knop om de melding te sluiten. De contrastratio tussen het grijze icoon (HEX #474747) en de donkergrijze achtergrond (HEX #2C2D2C) is 1,4:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn.

Bevinding 28: Wanneer bezoekers pagina https://elearning.ordz.nl/login/index.php voor het eerst bezoeken, verschijnt er onderaan de pagina een cookiemelding. In de cookiemelding staat een X-knop om de melding te sluiten. Wanneer deze knop focus heeft, is de contrastratio tussen de grijze focusrand (HEX #565656) en de donkergrijze achtergrond (HEX #2C2D2C) 1,8:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn.

1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 29: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=297¬ify=choicesaved&sesskey=2GPZwG3N0o staat een datavisualisatie. Wanneer bezoekers met de muis over de datavisualisatie hoveren, verschijnt er aanvullende content, die deels over andere content heen valt. Bezoekers moeten deze melding kunnen verwijderen zonder de muishover of focus te verwijderen, bijvoorbeeld met de escape-toets. Een vergelijkbaar probleem komt voor op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/myaccreditation/view.php?id=369&forceview=1.

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 30: De cursusblokken op pagina https://elearning.ordz.nl/my/courses.php zijn niet bereikbaar en bedienbaar met het toetsenbord. Het is voor bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord om over de pagina te navigeren daardoor niet mogelijk om een cursus te openen. Zorg ervoor dat alle interactieve elementen ook met het toetsenbord bereikbaar en bedienbaar zijn.

2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 31: Pagina https://elearning.ordz.nl/my/courses.php bevat wel een skiplink, maar deze slaat de herhalende content niet over. Zodra een bezoeker verder navigeert op https://elearning.ordz.nl/my/courses.php#maincontent, verschijnt er weer een skiplink ('Cursusoverzicht overslaan'). Zorg ervoor dat de skiplink ook daadwerkelijk naar de hoofdinhoud van de pagina verwijst.

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 32: Advies: Iedere pagina heeft een beschrijvende titel, maar de afzender ontbreekt. Overweeg daarom om de paginatitels aan te passen.

2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 33: Wanneer bezoekers pagina https://elearning.ordz.nl/login/index.php voor het eerst bezoeken, verschijnt er onderaan de pagina een cookiemelding. De cookiemelding staat zowel visueel als in de code van de website onderaan de pagina. De cookiemelding krijgt daardoor pas focus nadat een bezoeker door alle andere interactieve elementen op de pagina genavigeerd is. Zorg ervoor dat bezoekers de cookiemelding direct kunnen wegklikken, door deze bovenaan in de focusvolgorde te plaatsen.

Bevinding 34: Wanneer bezoekers inzoomen verandert het navigatiemenu bovenaan iedere pagina in een hamburgermenu. Na het doorlopen van het laatste item in het menu, gaat de focusvolgorde verder op de achterliggende pagina terwijl het hamburgermenu zelf open blijft staan, waardoor de achterliggende pagina niet geheel zichtbaar is. Zorg ervoor dat bezoekers het menu zelf moeten sluiten, ofwel dat het menu vanzelf sluit zodra de bezoeker verder navigeert.

Bevinding 35: Wanneer bezoekers op pagina https://elearning.ordz.nl/user/edit.php?id=827&course=1 een selectievakje niet invullen, verschijnt onder het invoerveld de melding '- Bovenstaande veld moet je verplicht invullen.'. Deze melding krijgt toetsenbordfocus, terwijl het geen interactief element is. Dit is verwarrend. Verwijder niet-interactieve elementen uit de focusvolgorde om dit probleem op te lossen. Om ervoor te zorgen dat bezoeker in formuliermodus deze informatie krijgen als ze in het invoerveld staan kan bijvoorbeeld aria-label gebruikt worden.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 36: Advies: Wanneer bezoekers pagina https://elearning.ordz.nl/user/edit.php?id=827&course=1# openen, staat de link 'Alles openklappen' bovenaan het formulier, terwijl alle uitklapbare elementen al opengeklapt zijn op dat moment. Dit is verwarrend.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 37: Wanneer bezoekers op pagina https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=6 de skiplink gebruiken om naar de hoofdinhoud te gaan, verschuift de focus visueel verder dan de toetsenbordfocus. Wanneer bezoekers vervolgens verder navigeren, krijgt de uitklapknop naast 'Welkom' en de knop 'Alles samenklappen' wel focus, maar is dat daardoor niet zichtbaar. Zorg ervoor dat bezoekers weten waar de focus zich bevind door de focus visueel mee te verplaatsen naar waar de toetsenbordfocus is.

Bevinding 38: Advies: Wanneer de profielfoto op pagina https://elearning.ordz.nl/user/profile.php focus heeft, is niet de hele focusrand zichtbaar. Idealiter is de gehele focusrand zichtbaar wanneer bezoekers met het toetsenbord over de pagina navigeren.

2.5 Input modaliteiten

2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 39: Op pagina https://elearning.ordz.nl/my/courses.php staan knoppen die bezoekers uit kunnen klappen om zo een andere sortering of filter aan te brengen. De toegankelijke naam van de knop met het visuele label 'Sorteer op cursusnaam' is 'Rolmenu sortering'. Hierdoor is de knop moeilijker te bedienen voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie. Zorg ervoor dat de visuele naam tenminste voorkomt in de toegankelijke naam, het liefst vooraan. Dit geldt ook voor de knoppen 'Alle' en 'Kaart' in hetzelfde menu.

Bevinding 40: Advies: De knop om het gebruikersmenu te openen heeft als toegankelijke naam 'Gebruikersmenu'. De zichtbare naam bestaat uit echter uit de initialen van de bezoeker. Hierdoor is de knop moeilijker bedienbaar voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 41: Op pagina https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=6 staat voor ieder onderdeel een icoon (een pagina), met als alternatieve tekst 'page icon', 'lesson icon' of 'choice icon'. Deze tekst is in een andere taal. Hiervoor moet in de code een taalwisseling aangegeven worden. Dit kan door de omliggende html-code een lang="en" toe te voegen. Het is ook mogelijk om het alt-attribuut leeg te laten, zie 1.1.1.

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 42: Wanneer bezoekers op pagina https://elearning.ordz.nl/login/index.php geen of verkeerde gegevens invullen, verschijnt de melding 'Ongeldige login, probeer nog eens'. Een foutmelding moet beschrijven welke fout er is gemaakt, en waar de fout is gemaakt. Bijvoorbeeld 'Het veld 'wachtwoord' is niet ingevuld.'

Bevinding 43: Wanneer bezoekers op pagina https://elearning.ordz.nl/user/edit.php?id=827&course=1 een verplicht veld niet invullen, verschijnt onder het invoerveld de melding '- Voornaam ontbreekt'. Een correcte foutidentificatie vermeld welke fout de bezoeker heeft gemaakt en waar de fout is gemaakt, bijvoorbeeld: 'Het veld Voornaam is niet ingevuld'.

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 44: De invoervelden op pagina https://elearning.ordz.nl/login/index.php hebben geen visueel label. Er is wel een placeholder aanwezig, maar deze verdwijnt zodra de bezoeker begint met typen. Zorg ervoor dat labels en eventuele instructies bij invoer-elementen zichtbaar zijn en blijven. Dat geldt ook voor de invoervelden om te sorteren en filteren op pagina https://elearning.ordz.nl/my/courses.php.

Bevinding 45: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/view.php?id=357&forceview=1 staat een select-element, met als visuele naam 'Laat de antwoorden genest zien'. De toegankelijke naam van dit element is 'Toon modus'. Deze beschrijving is niet zichtbaar, het select-element mist een visueel label of een instructie. Zorg ervoor dat voor alle bezoekers duidelijk is wat het doel is van dit element. Dit maakt de elementen ook beter bedienbaar voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie. Dit probleem doet zich op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/search.php?id=6&search=, bij 'Geef tags in'.

Bevinding 46: Advies: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/choice/view.php?id=297&forceview=1 is het visuele label wel goed gekoppeld aan de invoervelden, maar de vraag zelf ('Wat zou de eerstvolgende stap voor deze organisatie kunnen zijn?') staat bóven het gekoppelde label ('Kies een van de beschikbare opties op basis van de vraag hierboven'). Kies er liever voor de vraag zelf als label te plaatsen.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 47: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/search.php?id=6&search= komt een element voor met het attribuut aria-activedescendant="form_autocomplete_selection-1695898981234-NaN". Dit is een niet bestaand id. Zorg ervoor dat aria-attributen verwijzen naar bestaande id's.

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 48: Op pagina https://elearning.ordz.nl/course/view.php?id=6 staat een zij-menu met daarin klikbare div-elementen, zoals 'Welkom' en 'Regeldruk: waar komt het vandaan?'. Deze elementen hebben een toegankelijke naam, maar geen rol. Zorg ervoor dat ieder interactief element een toegankelijke naam, rol en waar van toepassing een waarde heeft.

Bevinding 49: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/search.php?id=6&search= komen twee selectievakjes voor, zonder toegankelijke naam (bij het filteren op datum). Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware is het daardoor niet duidelijk welke input van hen verwacht wordt. Zorg ervoor dat ieder interactief element een toegankelijke naam, rol en waar van toepassing een waarde heeft.

Bevinding 50: Op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/forum/search.php?id=6&search= komt een div-element voor met als rol 'listbox', waar niet de juiste opties onder hangen. Daarnaast gaat het hier niet om een interactief element. De rol listbox is hier daarom niet gepast.

Bevinding 51: Op meerdere pagina's, waaronder op pagina https://elearning.ordz.nl/mod/lesson/view.php?id=296&pageid=102, komt tekst voor met role=alert, waar dat niet gepast is.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2025-02-05 19:06:32 v2.4-011