Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid website Enschede in cijfers
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Enschede in cijfers |
---|---|
Datum | 18 augustus 2023 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Op pagina https://enschede.incijfers.nl/dashboard/nieuws staat achter de tekst 'CBS migratie (2022)' een * (asterisk). Deze asterisk brengt informatie over, namelijk dat wordt verwezen naar een onderstaande voetnoot. Niet elke screenreader leest de asterisk ook correct voor. Zorg daarom dat er een alternatieve tekst beschikbaar is voor de asterisk, of plaatst de voetnoot op de plek waar nu de asterisk staat, of maak gebruik van CSS om footnotes te plaatsen, zoals: https://codepen.io/SitePoint/pen/QbMgvY.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 2: Op pagina https://enschede.incijfers.nl/dashboard/over-deze-site staan koppen die niet als kop zijn opgemaakt, bijvoorbeeld de dikgedrukte tekst 'Bronnen van gegevens'. Wanneer koppen niet zijn opgemaakt met een kop-element kan hulpsoftware niet aangeven dat hier een kop staat. Ook is het niet mogelijk voor screenreader gebruikers om van kop naar kop te navigeren met de kopsneltoets. Zorg er daarom voor dat wanneer een tekst visueel een kop is, deze ook is opgemaakt met een kop-element. Los dit op door de koppen op te maken met een H2-element.
Bevinding 3: Opmerking: Op pagina https://enschede.incijfers.nl/Search/ staat een groep selectievakjes met het bijschrift 'Type Resultaat'. Het bijschrift is niet gekoppeld aan de selectievakjes. Los dit op door gebruik te maken van een fieldset en legend combinatie. Omdat dit een technisch probleem is wordt dit niet afgekeurd bij deze content-audit.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 4: Wanneer op pagina https://enschede.incijfers.nl/dashboard/ links focus krijgen wordt dit aangegeven met een blauwe focusrand. (HEX #0000FF). Deze blauwe focusrand heeft onvoldoende contrast op de rode achtergrond (HEX #E30613), bijvoorbeeld wanneer focus staat op de links 'Kerncijfers'. De contrastverhouding is hier 1,7:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn. Zorg ervoor dat de focusrand voldoende contrast heeft op elke achtergrond.
Bevinding 5: Op pagina https://enschede.incijfers.nl/dashboard/economie staat een grijze schuifknop achter de tekst 'Vergelijk met'. Het witte deel van deze knop heeft onvoldoende contrast met het grijze deel (HEX #C1C1C1). Hierdoor is de knop mogelijk niet goed zichtbaar voor mensen met slecht zicht of kleurenblindheid. De contrastverhouding is hier 1,8:1, waar dat minimaal 3:1 moet zijn. Zorg ervoor dat de knop voldoende contrast heeft.
Deze knop komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op pagina https://enschede.incijfers.nl/dashboard/primair-onderwijs en https://enschede.incijfers.nl/dashboard/zorg-en-gezondheid.
2. Bedienbaar
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevinding 6: Opmerking: Op pagina https://enschede.incijfers.nl/dashboard/nieuws staat de skiplink 'Inhoud'. Deze skiplink werkt niet, het verplaatst namelijk niet de toetsenbordfocus. Hierdoor kunnen toetsenbordgebruikers niet direct navigeren naar de inhoud. Dit is een technische bevinding en wordt daarom niet afgekeurd bij deze content-audit.
Een soortgelijk probleem komt ook voor op pagina https://enschede.incijfers.nl/dashboard/ bij de skiplink 'Zoek'.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 7: De paginatitel van pagina https://enschede.incijfers.nl/Search/ is 'Zoekresultaten'. Hierbij wordt niet aangegeven op welke website de bezoeker zich bevind. Dat kan verwarrend zijn voor sommige bezoekers.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Home:
https://enschede.incijfers.nl/dashboard/ - Nieuws:
https://enschede.incijfers.nl/dashboard/nieuws - Over deze site:
https://enschede.incijfers.nl/dashboard/over-deze-site - Kerncijfers:
https://enschede.incijfers.nl/dashboard/kerncijfers - Economie:
https://enschede.incijfers.nl/dashboard/economie - Zoekresultaten:
https://enschede.incijfers.nl/Search/ - Gebied in cijfers:
https://enschede.incijfers.nl/dashboard/gebied-in-cijfers - Onderwijs:
https://enschede.incijfers.nl/dashboard/primair-onderwijs - Kaarten:
https://enschede.incijfers.nl/dashboard/buurt--en-wijkdata-3 - Zorg:
https://enschede.incijfers.nl/dashboard/zorg-en-gezondheid - Bestuur:
https://enschede.incijfers.nl/dashboard/bestuur - Beleidsindicatoren BBV:
https://enschede.incijfers.nl/dashboard/beleidsindicatoren-bbv
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.