Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Erfgoed Brabant Academie

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Erfgoed Brabant Academie
Datum 13 maart 2025
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op erfgoedbrabantacademie.nl
  • Alle PDF's op erfgoedbrabantacademie.nl
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
  • Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

    Uitgebreide toetsresultaten

    Aantal bevindingen: 45

    1. Waarneembaar

    1.1 Tekstalternatieven

    1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 1: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/page/15519/agenda is bij elk agenda item een afbeelding te vinden. Bijvoorbeeld bij 'Webinars Collectie in Bewaring'. De afbeelding heeft een alternatieve tekst die overeenkomt met de koptekst. Dit beschrijft niet wat op de afbeelding te zien is. Bij een decoratieve afbeelding is het niet nodig dat deze wordt opgemerkt door hulpsoftware. Er kan voor worden gekozen de afbeelding te verbergen door het alt-attribuut leeg te laten. Een andere oplossing is het aanpassen van de alternatieve tekst, zodat deze beschrijft wat op de afbeelding te zien is. Ditzelfde probleem komt voor op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/search?qs=evenement#%7B%22qs%22%3A%22evenement%22%2C%22type%22%3A%22list%22%2C%22facets%22%3A%7B%7D%7D. Ook op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/kennisbank2#%7B%22qs%22%3A%22%22%2C%22type%22%3A%22list%22%2C%22hassubjects%22%3A%5B12966%5D%2C%22keyword%22%3A%5B%5D%2C%22facets%22%3A%7B%7D%7D komt dit voor bij de zoekresultaten.

    Bevinding 2: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/erfgoed-en-onderwijs staan onder 'Onze dienstverlening' meerdere blokken waarin onder andere een afbeelding te vinden is. Bijvoorbeeld 'Primair onderwijs'. Omdat de afbeelding in een link staat en de alternatieve tekst van de afbeelding de link voorziet van een toegankelijke naam, moet hierin het linkdoel benoemd worden. Dat is nu niet het geval, omdat alleen wordt beschreven wat op de afbeelding te zien is. Hier zijn meerdere oplossingen mogelijk. Omdat het gaat om een decoratieve afbeelding en dezelfde link per blok meerdere keren voorkomt, zou de link hier verwijderd kunnen worden en de afbeelding voor hulpsoftware worden verborgen met een leeg alt-attribuut. Zie ook succescriterium 2.4.4 voor een oplossing.

    Bevinding 3: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/privacy staat onder de kop 'Documenten' de link 'privacyverklaring'. Visueel is te begrijpen dat het hier gaat om een document in plaats van een pagina, door het icoon dat erbij staat. Het icoon heeft geen alternatieve tekst, waardoor deze informatie niet beschikbaar is voor bezoekers die niet kunnen zien. Het gaat om een via CSS geplaatst icoon, een alternatieve tekst kan worden geleverd via de content-property. Ook kan ervoor gekozen worden aan de link een label toe te voegen voor hulpsoftware, bijvoorbeeld een aria-label met de tekst 'privacyverklaring open PDF'.

    1.2 Op tijd gebaseerde media

    1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 4: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/lentefeest-poster-lesidee wordt een video getoond. Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden, zoals op tijdstip 0:18 het woord 'vandaar' terwijl er 'vanwaar' wordt gezegd. Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn. Maak een goede ondertiteling.
    Dit komt ook voor bij de video op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/veelgestelde-vragen-over-het-programma-faro.

    1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 5: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/lentefeest-poster-lesidee is er in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld. Bij tijdstip 0:07 wordt bijvoorbeeld getoond wie de video heeft gemaakt, en bij 0:10 wiens stem te horen is. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Daardoor kunnen bezoekers die niet kunnen zien niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze informatie in een transcript om te voldoen aan dit succes criterium. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5. Dit komt ook voor bij de video op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/veelgestelde-vragen-over-het-programma-faro.

    1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 6: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/lentefeest-poster-lesidee staat een video. Bij deze video ontbreekt audiodescriptie, waardoor de informatie die op tijdstip 0:07 tot en met 0:12 in beeld is niet beschikbaar is voor bezoekers die niet kunnen zien. Audiodescriptie is een (extra) audiospoor waarin verteld wordt wat er in beeld te zien is. Voeg een extra audiospoor toe waarin audiodescriptie te horen is. Dit komt ook voor bij de video op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/veelgestelde-vragen-over-het-programma-faro.

    1.3 Aanpasbaar

    1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 7: In het menu op meerdere pagina's is te zien welke pagina uit het menu geopend is, doordat dit menu-item onderstreept is. Bijvoorbeeld op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/erfgoed-en-onderwijs. Deze informatie is niet beschikbaar voor hulpsoftware. Los dit op door aria-current="page" toe te voegen.

    Bevinding 8: De PDF https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/media/inline/2021/4/2/pdf_lesplan_pasen.pdf is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat de documentstructuur niet is te bepalen door hulpsoftware. Er kan daardoor bijvoorbeeld niet worden bepaald wat koppen zijn, wat de alternatieve tekst bij afbeeldingen en wat de leesvolgorde is. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF code laag zoals semantische koppen en alternatieve teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.

    Bevinding 9: Advies: Op verschillende pagina's wordt niet op de juiste manier gebruik gemaakt van een koppenstructuur. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is een koppenstructuur belangrijk, omdat een lijst van koppen opgevraagd kan worden en op die manier genavigeerd kan worden. Het wordt niet op toegankelijkheid afgekeurd als de koppenstructuur niet goed is opgebouwd, maar het verbeteren hiervan zorgt dat de structuur van de content beter geïnterpreteerd kan worden. Zorg voor een goede koppenstructuur, die begint bij een kopniveau h1 voor de belangrijkste kop (titel van de pagina), kopniveau h2 voor de koppen, kopniveau h3 voor de tussenkoppen, etcetera. Sla hierbij geen koppen over.

    Een aantal voorbeelden van een onjuiste koppenstructuur zijn:

    1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 10: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/ staat een blok met drie links, bijvoorbeeld 'Erfgoedontmoeting 2025: Hoezo Faro?'. Bij elke koptekst staat een datum, bijvoorbeeld '3 APR'. Bezoekers die dit blok via het toetsenbord doorlopen, komen de datum tegen voorafgaand aan de koptekst. Visueel is het duidelijk welke datum bij welke kop hoort, maar voor bezoekers die dit in deze volgorde voorgelezen krijgen geldt dat niet. Los dit op door de datum in HTML te verplaatsen zodat deze na de koptekst wordt voorgelezen. Visueel mag het ongewijzigd blijven. Een soortgelijk probleem komt voor op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/agenda/webinars-collectie-in-bewaring, waar de datum vóór de koptekst 'Webinars 'Collectie in Bewaring' staat.

    Bevinding 11: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/erfgoed-en-onderwijs staan onder 'Onze dienstverlening' meerdere blokken bestaande uit een afbeelding, koptekst, tekst en link. Bijvoorbeeld 'Primair onderwijs'. Bezoekers die niet kunnen zien en gebruik maken van hulpsoftware, komen de afbeelding voorafgaand aan de kop tegen. Als zij meerdere blokken achter elkaar doorlopen is het niet duidelijk welke afbeelding bij welke kop hoort, terwijl dit visueel wel af te leiden is. Los dit bijvoorbeeld op door de afbeelding in HTML te verplaatsen zodat deze na de kop komt. Visueel mag deze volgorde wel aangehouden worden. Een andere mogelijke oplossing zou zijn om de (decoratieve) afbeeldingen voor hulpsoftware te verbergen door het alt-attribuut leeg te laten. In dat geval maakt het niet uit waar de afbeelding staat, omdat hulpsoftware de afbeelding niet tegenkomt.

    Bevinding 12: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/page/15519/agenda staan agenda items. Hierbij staat de afbeelding en datum voor de kop. Daardoor is het voor bezoekers die met behulp van een screenreader door de verschillende agenda items heen gaan onduidelijk welke afbeelding en datum bij welk item hoort. Los dit op door de volgorde aan te passen in HTML, zodat de kop vooraan staat. Visueel hoeft dit niet aangepast te worden, omdat visueel goed te begrijpen is welke gegevens bij elkaar horen. Ditzelfde probleem komt voor op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/search?qs=evenement#%7B%22qs%22%3A%22evenement%22%2C%22type%22%3A%22list%22%2C%22facets%22%3A%7B%7D%7D en https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/kennisbank2#%7B%22qs%22%3A%22%22%2C%22type%22%3A%22list%22%2C%22hassubjects%22%3A%5B12966%5D%2C%22keyword%22%3A%5B%5D%2C%22facets%22%3A%7B%7D%7D.

    1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 13: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/ staat een invoerveld waar de bezoeker het eigen e-mailadres kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".
    Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes. Overigens is op de pagina ook een visueel onzichtbaar invoerveld te vinden, bezoekers die navigeren via het toetsenbord komen deze wel tegen. Deze vraagt om een e-mailadres maar heeft het attribuut autocomplete="new-password". Dit is niet de correcte waarde voor dit veld, maar de oplossing is in dit geval dat dit veld geheel verwijderd of verborgen voor hulpsoftware wordt, zie succescriterium 2.4.3.

    Bevinding 14: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/contact staat een invoerveld waar de bezoeker het eigen e-mailadres kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".

    1.4 Onderscheidbaar

    1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 15: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/kennisbank2#%7B%22type%22%3A%22list%22%2C%22hassubjects%22%3A%5B%5D%2C%22keyword%22%3A%5B%5D%2C%22facets%22%3A%7B%7D%7D staan de kopteksten 'Thema' en 'Trefwoord'. De rode (HEX #E2001A) tekstkleur heeft onvoldoende contrast met de grijze (HEX @ECECEC) achtergrondkleur. De contrastratio is 4,1:1 waar deze minimaal 4,5:1 moet zijn.

    Bevinding 16: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/stef-vertelt-over-erfgoedcentrum-nederlands-kloosterleven komen afbeeldingen voor waaronder een onderschrift te vinden is. Bijvoorbeeld 'Stef Coenen met een andere vrijwilliger in het archief'. De grijze (HEX #A2A2A2) tekstkleur heeft onvoldoende contrast met de witte achtergrond. De contrastratio is 2,5:1 waar deze minimaal 4,5:1 moet zijn.

    Bevinding 17: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/page/15519/agenda krijgen de menu-items een zwarte tekstkleur als de focus hierop valt of de muisaanwijzer hier naartoe wordt gebracht (hover). Hierbij kunnen verschillende contrastproblemen ontstaan met de veelkleurige achtergrond. Dit gebeurt ook als er wordt ingezoomd op de pagina. Als de zwarte tekst bijvoorbeeld op donkerbruine (HEX #231E1A) achtergrond valt, is de contrastratio 1,2:1. Zorg ervoor dat de contrastratio overal minimaal 3:1 is. Ditzelfde komt voor in het menu op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/primair-onderwijs.

    1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 18: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/ staat een blok met drie links, bijvoorbeeld 'Erfgoedontmoeting 2025: Hoezo Faro?'. Als de pagina wordt bekeken bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 px en er wordt ingezoomd vanaf 175%, verdwijnen deze links van de pagina. De informatie van één van de drie links blijft wel staan (maar dit is geen link meer), de andere twee zijn niet meer te vinden. Zorg dat alle content en functionaliteit behouden blijft bij het inzoomen.

    1.4.10 Reflow (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 19: Als pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/privacy wordt bekeken bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 px en er wordt ingezoomd vanaf 300%, valt de tekst van een link deels buiten beeld. De link is te vinden in de tekst onder de kop 'Artikel 11 - Cookies'. Zorg dat de link volledig in beeld blijft bij het inzoomen.

    1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 20: Op onder andere pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/ heeft het zoekveld in het menu een blauwe (HEX #51CBEE) focusrand. Deze heeft onvoldoende contrast met de rode (HEX #E2001A) achtergrond. Hierdoor is het voor sommige bezoekers niet duidelijk waar de focus zich bevindt. De contrastratio is 2,6:1. Zorg ervoor dat er een kleurencombinatie wordt gekozen die een minimaal contrastratio van 3:1 heeft. Een soortgelijk probleem komt voor boven de footer, bij het invoerveld 'E-mailadres'.

    2. Bedienbaar

    2.1 Toetsenbordtoegankelijk

    2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 21: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/ staat een blok met drie links, waarbij het via de muisaanwijzer (hover) mogelijk is om de afbeelding en het bijschrift dat bij de link hoort op de pagina te laten verschijnen. Het gaat bijvoorbeeld om de link 'Erfgoedontmoeting 2024: Hoezo Faro?'. Via toetsenbordbediening is deze functie niet beschikbaar. Bezoekers die navigeren via het toetsenbord en gebruik maken van een screenreader, kunnen het bijschrift bij de link wel voorgelezen krijgen ookal is deze op dat moment niet in beeld. Dit kan verwarrend werken. Zorg dat de bediening binnen dit blok ook via het toetsenbord beschikbaar is.

    2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 22: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/lentefeest-poster-lesidee wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van hulpsoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met hulpsoftware hun computer te bedienen.
    Op dit moment werkt de oplossing die we normaalgesproken zouden adviseren ('disablekb=1' toevoegen aan de URL) niet goed. De normale bediening gaat bij deze oplossing goed, maar zodra je instellingen wil aanpassen (zoals afspeelsnelheid) werkt dit niet via het toetsenbord. Daarom is een YouTube-videospeler (momenteel) niet goed toetsenbordtoegankelijk. Daarom adviseren we, tot dit probleem is opgelost, om andere videospeler te gebruiken.

    2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 23: Er zijn pagina's die wel een skiplink bevatten, maar waarbij deze niet correct werkt. Bijvoorbeeld op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/. Een skiplink is een link die gebruikt kan worden om content die op elke pagina wordt herhaald over te slaan. Dit maakt het navigeren efficiënter voor bezoekers die dit doen via het toetsenbord. Het is de bedoeling dat de bezoeker door de skiplink te volgen terecht komt bij de eerste unieke content op de pagina. Dat is nu niet het geval. Pas het linkdoel van de skiplink aan om dit op te lossen.

    2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 24: De PDF https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/media/inline/2021/4/2/pdf_lesplan_pasen.pdf heeft als titel 'Microsoft Word - Lesplan Pasen.docx'. Deze titel geeft deels juiste informatie. Toch zou de titel duidelijker zijn als deze wordt aangepast. Ook wordt niet de documenttitel maar de bestandsnaam van deze PDF getoond als deze wordt geopend. Los dit op door in de documenteigenschappen de titel aan te passen, en bij 'Weergave bij openen' in te stellen dat de documenttitel wordt getoond.

    Bevinding 25: Advies: De meeste pagina's hebben een goede paginatitel, waarin de naam van de unieke pagina en de naam van de organisatie terugkomen. Hiertussen staat echter een '-' teken, wat door sommige schermleessoftware wordt voorgelezen als 'min'. Dit wordt niet afgekeurd op toegankelijkheid, maar het is een optie om dit leesteken te vervangen door een ' | ' teken.

    Bevinding 26: Advies: Pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/kennisbank2#%7B%22type%22%3A%22list%22%2C%22hassubjects%22%3A%5B%5D%2C%22keyword%22%3A%5B%5D%2C%22facets%22%3A%7B%7D%7D heeft als paginatitel 'Zoeken in Kennisbank:'. Hierin ontbreekt de naam van de organisatie. Dit wordt niet afgekeurd op toegankelijkheid, maar de paginatitel zou nog duidelijker kunnen worden gemaakt door de tekst 'Erfgoed Brabant Academie' toe te voegen, zoals ook is gedaan bij andere pagina's. Een soortgelijke situatie komt voor bij pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/404 en https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/search?qs=evenement#%7B%22qs%22%3A%22evenement%22%2C%22type%22%3A%22list%22%2C%22facets%22%3A%7B%7D%7D.

    2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 27: Op onder andere pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/ staat boven de footer een invoerveld waar de bezoeker zich kan inschrijven voor de nieuwsbrief. Visueel is alleen het invoerveld 'E-mailadres' te zien, maar bezoekers die navigeren via het toetsenbord komen een tweede invoerveld ('Your e-mail here') tegen. Voor bezoekers die niet kunnen zien is het verwarrend dat dit tweede veld hier staat en dat deze een Engelstalig label heeft, voor bezoekers die wel kunnen zien is het onduidelijk waar de focus zich bevindt als deze op dit onzichtbare veld staat. Zorg ervoor dat de focus niet naar elementen gebracht kan worden die niet zichtbaar zijn op de pagina. In dit geval is het wellicht de beste oplossing om dit tweede invoerveld te verwijderen.

    Bevinding 28: Als de pagina wordt bekeken op een schermgrootte van 1280 bij 1024 px, en er wordt ingezoomd vanaf 125%, vouwt het menu samen onder een menuknop (hamburgermenu). Deze knop staat op de verkeerde plek in de focusvolgorde. Bezoekers die navigeren via het toetsenbord komen eerst alle menu-items tegen en dan pas deze knop. Als het menu dan wordt geopend, gaat de focus vervolgens niet naar de menu-items maar gaat deze verder over de pagina (die op dat moment bedekt wordt door het menu). Zorg ervoor dat de bezoeker eerst de menuknop tegenkomt, dan pas de menu-items. Zorg er daarnaast voor dat de focus het menu pas weer kan verlaten nadat deze is afgesloten.

    Bevinding 29: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/stef-vertelt-over-erfgoedcentrum-nederlands-kloosterleven staan in de tekst een aantal afbeeldingen. Een slider met de afbeeldingen kan worden geopend door op de afbeelding te klikken. Als dit via het toetsenbord wordt gedaan, is het mogelijk om verder te navigeren op de pagina. Deze wordt op dat moment bedekt door de afbeelding, het is daardoor niet zichtbaar waar de focus zich bevindt. Daarnaast kunnen de navigatie knoppen van de slider pas worden bereikt nadat de bezoeker door alle focusbare elementen van de pagina is gegaan. Zorg dat de focus nadat de slider geopend wordt gelijk naar de navigatieknoppen gaat, en dat de focus de slider niet kan verlaten voordat deze is afgesloten.

    Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 30: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/stef-vertelt-over-erfgoedcentrum-nederlands-kloosterleven staan in de tekst een aantal afbeeldingen. Bijvoorbeeld 'Stef Coenen in het archief. Foto Erfgoed Brabant.'. Deze staat in een link, waarbij bovenstaande tekst wordt voorgelezen als linkdoel. Voor bezoekers die niet kunnen zien en gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader, is het niet duidelijk dat hier een slider met afbeeldingen wordt geopend door de link te volgen. Dit kan verwarring opleveren. Los dit bijvoorbeeld op door het linkdoel toe te voegen aan de tekst van het alt-attribuut van de afbeelding.

    Bevinding 31: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/erfgoed-en-onderwijs staan onder 'Onze dienstverlening' meerdere blokken waarin onder andere een afbeelding te vinden is. Bijvoorbeeld 'Primair onderwijs'. De afbeelding staat in een link, maar het linkdoel wordt niet duidelijk doordat de naam van de link alleen bestaat uit een beschrijving van wat er op de afbeelding staat. Voeg het linkdoel toe aan de alternatieve tekst van de afbeelding. Een andere (en betere) oplossing zou zijn dat de link van de afbeelding verwijderd wordt, omdat in ditzelfde blok ook twee andere links met hetzelfde linkdoel staan. De beste oplossing zou zijn om per blok één link te hebben, bijvoorbeeld de link met de koptekst. Maak het klikbare gebied van de link groter via CSS of JavaScript.

    Bevinding 32: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/privacy staan in de tekst onder de kop 'Privacyverklaring' twee links. Het lijkt erop dat dit eigenlijk één link zou moeten zijn. Beide links hebben hetzelfde linkdoel, maar omdat de eerste van deze links alleen als linktekst 'de' heeft is het linkdoel hier niet duidelijk. Hierop wordt deze link onder dit succescriterium afgekeurd. De beste oplossing lijkt in dit geval te zijn dat deze link verwijderd wordt, of wordt samengevoegd met de link 'website van de Autoriteit persoonsgegevens...'.

    2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 33: Op onder andere pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/ staat een zoekfunctie in het menu. Als de focus naar de zoek-knop (waarop een vergrootglas te zien is) wordt gebracht, is dat niet zichtbaar. Voor bezoekers die navigeren via het toetsenbord maar die wel kunnen zien, is op dat moment niet duidelijk waar de focus zich bevindt en wanneer zij met de tabtoets deze knop hebben bereikt. Los dit bijvoorbeeld op door een focusrand (met een contrastratio van minimaal 3:1) toe te voegen.

    Bevinding 34: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/ staat een blok met drie links, bijvoorbeeld 'Erfgoedontmoeting 2025: Hoezo Faro?'. Voor bezoekers die navigeren via het toetsenbord is het niet zichtbaar op welke link de focus staat. Hierdoor is het lastig deze links te bedienen en is het onduidelijk waar de bezoeker zich bevindt op de pagina. Zorg dat duidelijk zichtbaar is waar de focus zich bevindt. Een oplossing hangt in dit geval mogelijk samen met het probleem dat beschreven is bij succescriterium 2.1.1.

    3. Begrijpelijk

    3.1 Leesbaar

    3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 35: Bij de PDF https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/media/inline/2021/4/2/pdf_lesplan_pasen.pdf ontbreekt een taalinstelling in de documenteigenschappen. Hierdoor kan hulpsoftware zoals een screenreader niet programmatisch bepalen wat de taal van het document is, en wordt mogelijk de tekst met onjuiste uitspraak voorgelezen. Los dit op door de taal in de documenteigenschappen in te stellen op 'Nederlands'.

    3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 36: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/kennisbank2#%7B%22type%22%3A%22list%22%2C%22hassubjects%22%3A%5B%5D%2C%22keyword%22%3A%5B%5D%2C%22facets%22%3A%7B%7D%7D staat zowel boven als onder de zoekresultaten een paginering. Deze is geplaatst in een nav-element dat via een aria-label de naam 'Pagination' heeft gekregen. Omdat de taal van de pagina is ingesteld op Nederlands kan hulpsoftware dit niet met de juiste uitspraak voorlezen. De beste oplossing is om de tekst te vertalen naar het Nederlands. Dit komt ook voor op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/search?qs=evenement#%7B%22qs%22%3A%22evenement%22%2C%22type%22%3A%22list%22%2C%22facets%22%3A%7B%7D%7D.

    Bevinding 37: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/stef-vertelt-over-erfgoedcentrum-nederlands-kloosterleven kan een slider worden geopend door op de afbeelding 'Stef Coenen in het archief. Foto Erfgoed Brabant' te klikken. De slider bevat navigatieknoppen (opgemaakt als links) met een Engelse naam. Het gaat om 'Previous', 'Next' en 'Close'. Omdat de taal van de pagina Nederlands is, kan dit door hulpsoftware niet met de juiste uitspraak worden voorgelezen. De beste oplossing is het vertalen van deze teksten naar het Nederlands.

    3.3 Assistentie bij invoer

    3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 38: Op onder andere pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/ staat boven de footer het invoerveld 'E-mailadres' onder de kop 'Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief:'. Als in dit veld een onjuist e-mailadres wordt ingevoerd, verschijnt een foutmelding op een andere pagina die geopend wordt. Op deze pagina staat een link 'Terug naar het formulier', maar deze link werkt niet. Hoewel dit voor alle bezoekers een probleem is en daarmee niet alleen een toegankelijkheidsprobleem, kan dit het voor sommige bezoekers wel heel moeilijk maken om de foutmelding aan het veld te koppelen en deze uiteindelijk juist in te vullen. Een oplossing zou zijn dat de foutmelding verschijnt bij het verkeerd ingevoerde veld, en dat de foutmelding programmatisch aan het veld gekoppeld is.

    Bevinding 39: Het formulier op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/contact maakt alleen gebruik van HTML5-veldcontroles. De tekst van deze foutmelding bevat voldoende suggestie voor een oplossing zoals beschreven bij succescriterium 3.3.3, maar het beschrijft onvoldoende wat er mis is gegaan. Daarnaast kan een HTML5-melding niet worden aangepast qua tekstgrootte, waardoor de melding voor sommige bezoekers niet goed te lezen is. Los dit op door zelf foutmeldingen aan het formulier toe te voegen en hierin duidelijk te omschrijven wat er mis is gegaan en bij welk invoerveld.

    3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 40: Op onder andere pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/ staat boven de footer het invoerveld 'E-mailadres' onder de kop 'Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief:'. Bij dit invoerveld ontbreekt een visueel label dat in beeld blijft op het moment dat de bezoeker begint te typen, er is alleen een placeholder die verdwijnt. Voor sommige bezoekers kan dat een probleem opleveren. Los dit bijvoorbeeld op door de tekst van de placeholder buiten het invoerveld te plaatsen.

    3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 41: Op onder andere pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/ staat boven de footer het invoerveld 'E-mailadres' onder de kop 'Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief:'. Als in dit veld een onjuist e-mailadres wordt ingevoerd, verschijnt een foutmelding op een andere pagina die geopend wordt. De tekst van de foutmelding is 'E-mailadres: dit is geen correct e-mailadres'. Deze tekst bevat onvoldoende suggestie voor een oplossing. Vul de tekst aan zodat de bezoeker weet hoe dit veld ingevuld moet worden, noem hierbij eventueel een voorbeeld. Zorg er hiernaast voor dat de foutmelding niet op een andere pagina maar bij het invoerveld verschijnt.

    Bevinding 42: Het formulier op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/contact maakt alleen gebruik van HTML5-veldcontroles. De tekst van de foutmelding wordt inhoudelijk niet afgekeurd onder dit succescriterium, maar omdat dit wordt getoond via een HTML5-melding volstaat de melding niet. De tekstgrootte kan bijvoorbeeld niet worden aangepast door de bezoeker, waardoor dit niet voor iedereen goed te lezen is. Los dit op door zelf foutmeldingen toe te voegen.

    4. Robuust

    4.1 Compatibel

    4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 43: Als pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/kennisbank2#%7B%22qs%22%3A%22%22%2C%22type%22%3A%22list%22%2C%22hassubjects%22%3A%5B12966%5D%2C%22keyword%22%3A%5B%5D%2C%22facets%22%3A%7B%7D%7D in ingezoomde weergave wordt bekeken, vouwen de filteropties samen onder de knop 'Zoekopties'. Dat het hier gaat om een uitvouwbare knop is voor hulpsoftware niet duidelijk. Ook de staat van de knop (ingevouwen of uitgevouwen) is niet duidelijk. Los dit bijvoorbeeld op door gebruik te maken van het aria-expanded attribuut.

    Bevinding 44: Als pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/kennisbank2#%7B%22qs%22%3A%22%22%2C%22type%22%3A%22list%22%2C%22hassubjects%22%3A%5B12966%5D%2C%22keyword%22%3A%5B%5D%2C%22facets%22%3A%7B%7D%7D in ingezoomde weergave wordt bekeken, vouwen de filteropties samen onder de knop 'Zoekopties'. Nadat deze is uitgevouwen zijn twee uitvouwbare items te zien, 'Thema' en 'Trefwoord'. De rol en functie van deze elementen kan door hulpsoftware niet geïnterpreteerd worden, waardoor het voor bezoekers die niet kunnen zien niet duidelijk is dat het hier gaat om knoppen en dat deze uitgevouwen kunnen worden. Het is wel mogelijk om de elementen via het toetsenbord te bedienen, maar omdat dit niet voorgelezen wordt is dit onbekend voor deze bezoekers. Los dit bijvoorbeeld op door deze elementen op te maken als knoppen, en gebruik te maken van het aria-expanded attribuut.

    4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 45: Op pagina https://www.erfgoedbrabantacademie.nl/kennisbank2#%7B%22qs%22%3A%22%22%2C%22type%22%3A%22list%22%2C%22hassubjects%22%3A%5B%5D%2C%22keyword%22%3A%5B%5D%2C%22facets%22%3A%7B%7D%7D kan de bezoeker de zoekresultaten filteren. Als bijvoorbeeld onder 'Thema' het selectievakje 'Collectiebeheer' wordt aangevinkt, verschijnt de melding '18 resultaten'. Deze melding wordt door hulpsoftware niet opgemerkt, waardoor bezoekers die niet kunnen zien niet weten dat wat er gewijzigd is op de pagina. Zorg ervoor dat deze melding voorgelezen kan worden, maak er bijvoorbeeld een aria live-region van.

    Onderbouwing van de evaluatie

    Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

    Steekproef getoetste webpagina's

    Ondersteunende technieken

    Bronnen

    Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

    Geprint: 2025-04-12 03:41:32 v2.4-011