Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Erasmus Universiteit Rotterdam
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Erasmus Universiteit Rotterdam |
---|---|
Datum | 14 april 2023 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Op pagina www.eur.nl/evenementen/hartintelligentie-je-hart-als-coach-2023-03-06 staat een foto van een voetstap in een zandwoestijn met de alternatieve tekst 'career in progress'. Deze tekst beschrijft de afbeelding niet. Pas de alternatieve tekst aan of maak de afbeelding eventueel decoratief door een leeg alt-attribuut toe te voegen binnen het img-element.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 2: Op pagina www.eur.nl/over-de-eur wordt een video getoond 'De gevolgen van online pesten voor kinderen - Studio Erasmus'. Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden. Bijvoorbeeld op 2:08 'mail' in plaats van 'formeel'. Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn. Maak een goede ondertiteling.
Bevinding 3: Op de website staan veel Engelstalige video's met automatisch gegenereerde ondertitels. Over het algemeen is de automatisch gegenereerde ondertiteling in die video's accurater, maar ook daar komen fouten voor, zoals op pagina www.eur.nl/campus/kunst-cultuur/studium-generale/studium-generale-online/vlogs in de video 'EURvision Song Contest!' op 1:02 de tekst 'eor vision' in plaats van 'eur vision' en op 1:06 'Stadion general' in plaats van 'Studium Generale'.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 4: Op pagina www.eur.nl/over-de-eur staan in de video 'De gevolgen van online pesten voor kinderen - Studio Erasmus' op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld direct aan het begin de tekst 'Geert Maarse Host Studio Erasmus'. Er is transcript of voice-over die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van een screenreader en doofblinden die afhankelijk zijn van een brailleleesregel niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript en/of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5. Hetzelfde geldt voor meer video's op de website, bijvoorbeeld op pagina www.eur.nl/campus/kunst-cultuur/studium-generale/studium-generale-online/vlogs is de video 'Event Highlights Recap Vlog' niet te volgen zonder het lezen van de teksten in beeld.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 5: Op pagina www.eur.nl/over-de-eur staan in de video 'De gevolgen van online pesten voor kinderen - Studio Erasmus' op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld direct aan het begin de tekst 'Geert Maarse Host Studio Erasmus'. Er is transcript of voice-over die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien niet weten wat er wordt getoond in de video. Maak voor deze en andere informatie gebruik van een extra audiospoor.
Hetzelfde geldt voor meer video's op de website, bijvoorbeeld op pagina www.eur.nl/campus/kunst-cultuur/studium-generale/studium-generale-online/vlogs is de video 'Event Highlights Recap Vlog' niet te volgen zonder het lezen van de teksten in beeld.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 6: Op pagina www.eur.nl/nieuws/onze-universiteit-heeft-een-breed-programma-voor-studentenwelzijn-studenten-maak-er-gebruik-van zijn de titels onder 'De zeven projecten binnen studentenwelzijn' met strong opgemaakt terwijl dit koppen van niveau 3 zouden moeten zijn. Het strong- en em-element zijn bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Ook mogen deze elementen niet worden gebruikt als visuele kop, omdat ze niet dezelfde betekenis hebben als een kop (bijvoorbeeld h2 of h3).
Bevinding 7: De PDF op pagina www.eur.nl/media/2021-12-prijzen-verhuurzalen-collegejaar-2021-2022 is niet (geheel) goed gecodeerd:
- De tekst 'Prijzen zalen Conferance & Event services' is visueel een kop voor de onderstaande content, maar is als paragraaftekst opgemaakt. Dit geldt ook voor de tekst 'Meer informatie of reserveren'.
- De tabel op pagina 1 bevat geen tabelkoppen en geen aanduiding voor de scope van de koppen. Daarnaast zijn er een aantal datacellen die ook meerdere kolommen beslaan. Hierdoor is de relatie tussen de visuele koppen en de datacellen niet beschikbaar voor bezoekers die afhankelijk zijn van hulpsoftware. Let met het oplossen van deze bevinding op dat een tabel geen lege tabelkoppen mag bevatten.
Bevinding 8: Advies: In de footer van elke pagina heeft de kop 'Informatie' niveau 2 en 'Volg ons' ernaast niveau 3. Visueel zien ze er hetzelfde uit. Voor hulpsoftware is 'Volg ons' nu een onderdeel van 'Informatie'. Zorg er voor dat visuele informatie en de semantische waarden in de HTML overeenkomen. Hetzelfde geldt voor de kop van niveau 3 daaronder, 'Making Minds Matter' die nu ook semantisch een onderdeel is van 'Informatie'. Geef deze koppen het niveau 2.
Hetzelfde probleem komt op meerdere plaatsen in de website voor. Het veel voorkomende contentblok 'Deel deze pagina' heeft altijd een kop niveau 4. Daardoor valt deze content bijvoorbeeld op pagina www.eur.nl/onderwijs/praktische-zaken/tentamens/faq-online-proctoring onbedoeld onder de kop 'Privacy-aspecten'.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 9: De PDF 'Taking an exam with Online proctoring' op pagina www.eur.nl/onderwijs/praktische-zaken/tentamens/faq-online-proctoring is wel van codes voorzien, maar de leesvolgorde springt willekeurig over de hele pagina. Zorg voor een logische leesvolgorde - dit is meestal gelijk aan de visuele volgorde.
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 10: Op pagina www.eur.nl/en/bachelor/bachelor-philosophy-specific-discipline/brochure is een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en achternaam kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".
Zie https://www.w3.org/TR/WCAG21/#input-purposes voor een volledig overzicht van de velden en de benodigde waarden.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 11: De PDF 'Taking an exam with Online proctoring' op pagina www.eur.nl/onderwijs/praktische-zaken/tentamens/faq-online-proctoring heeft witte tekst op een groene achtergrond (HEX #20C47C), bijvoorbeeld 'Taking an exam with'. De contrastratio is hier 2,3:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn voor gewone tekst of 3,0:1 voor grote tekst (minimaal 18pt of 14pt in combinatie met bold). Dit geldt ook voor de groene tekst op de lichte achtergronden.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 12: Wanneer op elke pagina bij een schermgrootte van 1280px breed ingezoomd wordt tot 200% verdwijnen de drie skiplinks onder de witte header waardoor de tekst niet (goed) leesbaar is.
Bevinding 13: Advies: Wanneer op elke pagina bij een schermgrootte van 1280px breed ingezoomd wordt tot 200% en het hamburgermenu geopend is, verdwijnen een aantal menu items onder de witte balk met het logo en de taalkeuze. Elk menuitem is wel in beeld te krijgen, maar het zou beter zijn als de witte balk een minder groot gedeelte van het scherm in beslag zou nemen.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 14: Wanneer op elke pagina bij een schermgrootte van 1280px breed ingezoomd wordt tot 400% verdwijnen de drie skiplinks onder de witte header waardoor de tekst niet (goed) leesbaar is.
Bevinding 15: In de PDF 'Taking an exam with Online proctoring' op pagina www.eur.nl/onderwijs/praktische-zaken/tentamens/faq-online-proctoring kan de tekst niet aangepast worden aan een schermbreedte van 320 pixels door middel van de optie 'Opnieuw plaatsen'. Zorg ervoor dat dit wel kan.
Bevinding 16: Advies: Wanneer op een pagina met een zijmenu zoals https://www.eur.nl/campus/kunst-cultuur/studium-generale/studium-generale-online/vlogs bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan is er een hoofdmenu balk boven- en een zijmenubalk onder in beeld. Er is hierdoor weinig ruimte over voor de content. Overweeg daarom de balken niet sticky te maken.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 17: Advies: Op pagina www.eur.nl/campus/kunst-cultuur/studium-generale/studium-generale-online/vlogs staan afbeeldingen met daaroverheen een 'play'-knop. In Chrome werkt de button niet: zowel met het toetsenbord als met de muis. Iedereen heeft daar last van dus het is niet afkeurbaar onder de WCAG. Ook is er een toegankelijk alternatief door de knop 'Bekijk de video' eronder die wel werkt.
In Firefox werkt de knop wel, maar dan begint de video af te spelen zonder dat deze getoond wordt. Het is dan niet mogelijk om het geluid te stoppen, en wanneer een of meerdere andere video's worden aangeklikt, worden deze over het geluid heen gespeeld waardoor een kakofonie aan geluiden ontstaat.
Zorg dat de 'play'-knop dezelfde actie start als de knop 'Bekijk de video' of maak het klikbare gebied groter met Javascript.
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 18: Op de homepagina wordt met de knop 'Bekijk de video' een videospeler geopend. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de YouTube video aan te passen zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. De eigenschap die toegevoegd moet worden aan de embedcode is 'disablekb=1'. Met deze aanpassing zorg je ervoor dat je voldoet aan dit succescriterium.
2.4 Navigeerbaar
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 19: De PDF 'Taking an exam with Online proctoring' op pagina www.eur.nl/onderwijs/praktische-zaken/tentamens/faq-online-proctoring heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 20: Op pagina www.eur.nl/en/education/find-your-study/find-your-master komt meerdere keren de linktekst 'Masters in this domain' voor. De links verwijzen naar verschillende pagina’s, bijvoorbeeld: 'Health' en 'Economics and Business'. Dit is verwarrend voor onder andere screenreadergebruikers die met behulp van de tab-toets de interactieve elementen in de pagina doorlopen. Zorg dat links naar verschillende doelen unieke linkteksten hebben, door bijvoorbeeld de tekst aan te vullen met de titel van het bericht of pagina waarnaar gelinkt wordt. Als visueel duidelijk is waar de link bij hoort hoeft deze aanvullende tekst niet visueel zichtbaar te zijn.
Bevinding 21: Onderaan de contact pagina www.eur.nl/contact staat een button met de naam 'Lees meer'. Uit de context is visueel duidelijk dat het hier gaat om nummers die alleen voor calamiteiten en noodgevallen gebeld kunnen worden. Bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware missen die context. Vul bijvoorbeeld de linktekst aan met de tekst 'over Calamiteiten, noodgevallen en meldingen'.
Overigens beschrijft een linktekst als 'Toon telefoonnummers' mogelijk beter het doel dan 'Lees meer'.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 22: In de eigenschappen van de PDF 'Taking an exam with Online proctoring' op pagina www.eur.nl/onderwijs/praktische-zaken/tentamens/faq-online-proctoring is de taal niet ingevuld. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 23: Op pagina www.eur.nl/campus/kunst-cultuur/studium-generale/studium-generale-online/vlogs zijn de titels van alle vlogs Engelstalig. Daarom moet in de code een taalwisseling aangegeven worden. Dit kan door de omliggende html-code een lang="en" toe te voegen zoals dat bij 'Making Minds Matter' in de footer van elke pagina is gedaan.
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 24: Op pagina https://www.eur.nl/registratieformulier-workshop-getting-started-chatgpt-teaching staat een formulier waar bij de verplichte velden een * wordt getoond. Nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Er staat wel '*providing a short motivation why you want to attend the event is necessary' maar het "E-mail" veld en het ''First Name" veld zijn ook verplicht. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier, bijvoorbeeld: ‘Fields with an asterisk (*) are required'.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 25: Op pagina https://www.eur.nl/en/research/research-services/research-data-management/tooling komt de id='surfdrive' twee keer voor. Zorg dat id's uniek zijn.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Home:
https://www.eur.nl/ - Contact overzicht:
https://www.eur.nl/contact - Contact campus:
https://www.eur.nl/campus/locaties/campus-woudestein - Niet bestaande pagina:
https://www.eur.nl/404 - Zoekresultaten:
https://www.eur.nl/zoeken?s=open+dag - Engels:
https://www.eur.nl/en/education/find-your-study/find-your-master - Nieuws en agenda:
https://www.eur.nl/nieuws-agenda - Nieuws:
https://www.eur.nl/nieuws/onze-universiteit-heeft-een-breed-programma-voor-studentenwelzijn-studenten-maak-er-gebruik-van - Vacatures:
https://www.eur.nl/vacatures/overzicht - Vacature:
https://www.eur.nl/vacatures/assistant-professor-digitalization-responsible-business-08-10-fte - Video's:
https://www.eur.nl/campus/kunst-cultuur/studium-generale/studium-generale-online/vlogs - Tabellen:
https://www.eur.nl/onderzoek/research-services/subsidie/subsidiemogelijkheden - Brochure aanvragen formulier:
https://www.eur.nl/en/bachelor/bachelor-philosophy-specific-discipline/brochure - Verhuur:
https://www.eur.nl/campus/verhuur/prijzen-en-faciliteiten - Verhuur PDF:
https://www.eur.nl/media/2021-12-prijzen-verhuurzalen-collegejaar-2021-2022 - Agenda item:
https://www.eur.nl/evenementen/hartintelligentie-je-hart-als-coach-2023-03-06 - Training aanbod:
https://www.eur.nl/werken-bij/trainingen-eur/trainingen-z - Tooling:
https://www.eur.nl/en/research/research-services/research-data-management/tooling - FAQ:
https://www.eur.nl/onderwijs/praktische-zaken/tentamens/faq-online-proctoring - Proctoring PDF:
https://www.eur.nl/media/93006 - Over:
https://www.eur.nl/over-de-eur - Formulier 2:
https://www.eur.nl/en/events/experience-euc-2023-04-12
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.