Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Erasmus Universiteit Rotterdam

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Erasmus Universiteit Rotterdam
Datum 9 februari 2023
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • De pagina's op eur.nl
  • De pdf's op eur.nl
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via eur.nl met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

Aantal bevindingen: 45

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op pagina www.eur.nl/evenementen/hartintelligentie-je-hart-als-coach-2023-03-06 staat een foto van een voetstap in een zandwoestijn met de alternatieve tekst 'career in progress'. Deze tekst beschrijft de afbeelding niet. Pas de alternatieve tekst aan of maak de afbeelding eventueel decoratief door een leeg alt-attribuut toe te voegen binnen het img-element.

1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 2: Op pagina www.eur.nl/over-de-eur wordt een video getoond 'Hoe gaat het met het Nationaal Programma Rotterdam Zuid?'. Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden. Bijvoorbeeld op 0:25 'de embr-z' in plaats van 'nprz' en rond 6:02 'en het Rob denk ik ook weer de vraag op' in plaats van 'en het roept denk ik ook weer de vraag op'. Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn. Maak een goede ondertiteling.

Bevinding 3: Op de website staan veel Engelstalige video's met automatisch gegenereerde ondertitels. Over het algemeen is de automatisch gegenereerde ondertiteling in die video's accurater, maar ook daar komen fouten voor, zoals op pagina www.eur.nl/campus/kunst-cultuur/studium-generale/studium-generale-online/vlogs in de video 'EURvision Song Contest!' op 1:02 de tekst 'eor vision' in plaats van 'eur vision' en op 1:06 'Stadion general' in plaats van 'Studium Generale'.

1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 4: Op pagina www.eur.nl/over-de-eur staan in de video 'Hoe gaat het met het Nationaal Programma Rotterdam Zuid?' op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld direct aan het begin de tekst 'Studio Erasmus' en de slide die daarop volgt met o.a. de tekst 'Gijs Custers Hoe gaat het met het Nationaal Programma Rotterdam Zuid?'. Er is transcript of voice-over die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van een screenreader en doofblinden die afhankelijk zijn van een brailleleesregel niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript en/of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5. Hetzelfde geldt voor meer video's op de website, bijvoorbeeld op pagina www.eur.nl/campus/kunst-cultuur/studium-generale/studium-generale-online/vlogs is de video 'Event Highlights Recap Vlog' niet te volgen zonder het lezen van de teksten in beeld.

1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 5: Op pagina www.eur.nl/over-de-eur staan in de video 'Hoe gaat het met het Nationaal Programma Rotterdam Zuid?' op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld direct aan het begin de tekst 'Studio Erasmus' en de slide die daarop volgt met o.a. de tekst 'Gijs Custers Hoe gaat het met het Nationaal Programma Rotterdam Zuid?'. Er is transcript of voice-over die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien niet weten wat er wordt getoond in de video. Maak voor deze en andere informatie gebruik van een extra audiospoor.
Hetzelfde geldt voor meer video's op de website, bijvoorbeeld op pagina www.eur.nl/campus/kunst-cultuur/studium-generale/studium-generale-online/vlogs is de video 'Event Highlights Recap Vlog' niet te volgen zonder het lezen van de teksten in beeld.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 6: Op pagina www.eur.nl/nieuws/onze-universiteit-heeft-een-breed-programma-voor-studentenwelzijn-studenten-maak-… zijn de titels onder 'De zeven projecten binnen studentenwelzijn' met strong opgemaakt terwijl dit koppen van niveau 3 zouden moeten zijn. Het strong- en em-element zijn bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Ook mogen deze elementen niet worden gebruikt als visuele kop, omdat ze niet dezelfde betekenis hebben als een kop (bijvoorbeeld h2 of h3).

Bevinding 7: Op pagina www.eur.nl/en/events/experience-euc-2023-04-12 zijn zinnen opgemaakt met het strong- en em-element, bijvoorbeeld 'Fill out the form below to register' en 'Please note pictures for social media will be taken during the event.' Het strong- en em-element zijn bedoeld om een of enkele woorden nadruk te geven, niet voor hele zinnen. Gebruik bijvoorbeeld CSS om deze zinnen anders vorm te geven.

Bevinding 8: Op pagina www.eur.nl/zoeken dag staat onderaan een paginanavigatie. In deze lijst heeft de ellips een role='presentation' gekregen. Hierdoor wordt de ellips niet gezien als deel van de lijst, terwijl het dat wel is. Verwijder daarom de role='presentation'.

Bevinding 9: De PDF op pagina www.eur.nl/media/2021-12-prijzen-verhuurzalen-collegejaar-2021-2022 is niet (geheel) goed gecodeerd:

Bevinding 10: Advies: In de footer van elke pagina heeft de kop 'Informatie' niveau 2 en 'Volg ons' ernaast niveau 3. Visueel zien ze er hetzelfde uit. Voor hulpsoftware is 'Volg ons' nu een onderdeel van 'Informatie'. Zorg er voor dat visuele informatie en de semantische waarden in de HTML overeenkomen. Hetzelfde geldt voor de kop van niveau 3 daaronder, 'Making Minds Matter' die nu ook semantisch een onderdeel is van 'Informatie'. Geef deze koppen het niveau 2.
Hetzelfde probleem komt op meerdere plaatsen in de website voor. Het veel voorkomende contentblok 'Deel deze pagina' heeft altijd een kop niveau 4. Daardoor valt deze content bijvoorbeeld op pagina www.eur.nl/onderwijs/praktische-zaken/tentamens/faq-online-proctoring onbedoeld onder de kop 'Privacy-aspecten'.

1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 11: Op de homepagina staan onder 'Evenementen' blokken met een afbeelding, een kop en tekst. Als de blokken achter elkaar worden voorgelezen is het niet duidelijk bij welke kop de afbeelding hoort. Zet de koppen vooraan in de HTML-code en zet hierachter de afbeelding. Visueel mag deze indeling wel aangehouden worden. Of laat de alt-tekst leeg als deze decoratief is.
Dit probleem komt vaker voor op de website, bijvoorbeeld bij verschillende artikelen op pagina www.eur.nl/over-de-eur en op pagina www.eur.nl/nieuws/onze-universiteit-heeft-een-breed-programma-voor-studentenwelzijn-studenten-maak-… onder 'Gerelateerde content'.

Bevinding 12: De PDF 'Taking an exam with Online proctoring' op pagina www.eur.nl/onderwijs/praktische-zaken/tentamens/faq-online-proctoring is wel van codes voorzien, maar de leesvolgorde springt willekeurig over de hele pagina. Zorg voor een logische leesvolgorde - dit is meestal gelijk aan de visuele volgorde.

1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 13: Op pagina www.eur.nl/en/bachelor/bachelor-philosophy-specific-discipline/brochure is een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en achternaam kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".
Zie www.w3.org/TR/WCAG21/ voor een volledig overzicht van de velden en de benodigde waarden.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 14: Wanneer de website voor het eerst bezocht wordt, verschijnt een cookiemelding. Wanneer er met de muis over de link 'Cookie instellingen' gehoverd wordt, is het contrast van de licht groene tekst (HEX #87C0B4) op witte achtergrond te laag. De contrastratio is hier 2:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 15: Wanneer bij een schermgrootte van 1280px breed ingezoomd wordt tot 200% kan er een hamburgermenu geopend worden met uitvouwbare elementen, zoals 'Onderwijs'. De grijze tekst 'Terug' (HEX #949494) boven de uitgevouwen submenu-items heeft in combinatie met de lichtgrijze achtergrond een te laag contrast. De contrastratio is hier 2,9:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 16: De PDF op pagina www.eur.nl/media/2021-12-prijzen-verhuurzalen-collegejaar-2021-2022 bevat blauwe cijfers (HEX #338DCD) op een witte achtergrond. De contrastratio is hier 3,6:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 17: De PDF 'Taking an exam with Online proctoring' op pagina www.eur.nl/onderwijs/praktische-zaken/tentamens/faq-online-proctoring heeft witte tekst op een groene achtergrond (HEX #20C47C), bijvoorbeeld 'Taking an exam with'. De contrastratio is hier 2,3:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn voor gewone tekst of 3,0:1 voor grote tekst (minimaal 18pt of 14pt in combinatie met bold). Dit geldt ook voor de groene tekst op de lichte achtergronden.

1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 18: Wanneer op elke pagina bij een schermgrootte van 1280px breed ingezoomd wordt tot 200% verdwijnen de drie skiplinks onder de witte header waardoor de tekst niet (goed) leesbaar is.

Bevinding 19: Advies: Wanneer op elke pagina bij een schermgrootte van 1280px breed ingezoomd wordt tot 200% en het hamburgermenu geopend is, verdwijnen een aantal menu items onder de witte balk met het logo en de taalkeuze. Elk menuitem is wel in beeld te krijgen, maar het zou beter zijn als de witte balk een minder groot gedeelte van het scherm in beslag zou nemen.

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 20: Wanneer op elke pagina bij een schermgrootte van 1280px breed ingezoomd wordt tot 400% verdwijnen de drie skiplinks onder de witte header waardoor de tekst niet (goed) leesbaar is.

Bevinding 21: In de PDF 'Taking an exam with Online proctoring' op pagina www.eur.nl/onderwijs/praktische-zaken/tentamens/faq-online-proctoring kan de tekst niet aangepast worden aan een schermbreedte van 320 pixels door middel van de optie 'Opnieuw plaatsen'. Zorg ervoor dat dit wel kan.

Bevinding 22: Advies: Wanneer op een pagina met een zijmenu zoals www.eur.nl/campus/kunst-cultuur/studium-generale/studium-generale-online/vlogs bij een schermgrootte van 1280x1024px ingezoomd wordt tot 400% dan is er een hoofdmenu balk boven- en een zijmenubalk onder in beeld. Er is hierdoor weinig ruimte over voor de content. Overweeg daarom de balken niet sticky te maken.

1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 23: Wanneer de muis wordt geplaatst op een van de items in het hoofdmenu bovenaan elke pagina, verschijnen er aanvullende menu-items. De bezoeker kan deze content niet weghalen zonder de muis te bewegen of de focus met het toetsenbord te verplaatsen. Een bezoeker moet dit bijvoorbeeld met de escape-toets kunnen doen.

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Voldoende

Bevinding 24: Advies: Op pagina www.eur.nl/campus/kunst-cultuur/studium-generale/studium-generale-online/vlogs staan afbeeldingen met daaroverheen een 'play'-knop. In Chrome werkt de button niet: zowel met het toetsenbord als met de muis. Iedereen heeft daar last van dus het is niet afkeurbaar onder de WCAG. Ook is er een toegankelijk alternatief door de knop 'Bekijk de video' eronder die wel werkt.
In Firefox werkt de knop wel, maar dan begint de video af te spelen zonder dat deze getoond wordt. Het is dan niet mogelijk om het geluid te stoppen, en wanneer een of meerdere andere video's worden aangeklikt, worden deze over het geluid heen gespeeld waardoor een kakofonie aan geluiden ontstaat.
Zorg dat de 'play'-knop dezelfde actie start als de knop 'Bekijk de video' of maak het klikbare gebied groter met Javascript.

2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 25: In de hele website wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube, bijvoorbeeld op pagina www.eur.nl/campus/kunst-cultuur/studium-generale/studium-generale-online/vlogs. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de YouTube video aan te passen zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. De eigenschap die toegevoegd moet worden aan de embedcode is 'disablekb=1'. Met deze aanpassing zorg je ervoor dat je voldoet aan dit succescriterium.

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 26: De PDF 'Taking an exam with Online proctoring' op pagina www.eur.nl/onderwijs/praktische-zaken/tentamens/faq-online-proctoring heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.

2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 27: De eerste keer dat een bezoeker de website bezoekt, verschijnt er een cookiemelding over de pagina heen. De cookiemelding krijgt niet als eerste focus. Dit belemmert het gebruik van de website voor bezoekers die met het toetsenbord navigeren. Zorg dat de melding als eerste weg te klikken is of integreer de melding in de webpagina.

Bevinding 28: Wanneer in Firefox op pagina www.eur.nl/en/bachelor/bachelor-philosophy-specific-discipline/brochure met het toetsenbord wordt genavigeerd, verplaatst de focus na het veld 'Nationality' naar bovenaan de pagina. Een bezoeker kan alleen door in omgekeerde volgorde (SHIFT+TAB) te navigeren bij de onderste formuliervelden komen. Zorg dat de focus volgorde de visuele volgorde volgt.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 29: Op pagina www.eur.nl/en/education/find-your-study/find-your-master komt meerdere keren de linktekst 'Masters in this domain' voor. De links verwijzen naar verschillende pagina’s, bijvoorbeeld: 'Health' en 'Economics and Business'. Dit is verwarrend voor onder andere screenreadergebruikers die met behulp van de tab-toets de interactieve elementen in de pagina doorlopen. Zorg dat links naar verschillende doelen unieke linkteksten hebben, door bijvoorbeeld de tekst aan te vullen met de titel van het bericht of pagina waarnaar gelinkt wordt. Als visueel duidelijk is waar de link bij hoort hoeft deze aanvullende tekst niet visueel zichtbaar te zijn.

Bevinding 30: Onderaan de contact pagina www.eur.nl/contact staat een button met de naam 'Lees meer'. Uit de context is visueel duidelijk dat het hier gaat om nummers die alleen voor calamiteiten en noodgevallen gebeld kunnen worden. Bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware missen die context. Vul bijvoorbeeld de linktekst aan met de tekst 'over Calamiteiten, noodgevallen en meldingen'.
Overigens beschrijft een linktekst als 'Toon telefoonnummers' mogelijk beter het doel dan 'Lees meer'.

2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 31: Bovenaan elke pagina staat een menu met dropdown-iconen. Deze knoppen hebben als naam 'Open submenu'. Het is dan (voor bezoekers die voorleessoftware gebruiken) niet duidelijk om welk submenu het gaat. Voeg dit onder water toe, zodat de naam bijvoorbeeld wordt: 'Open submenu Onderwijs'.

Bevinding 32: Wanneer een pagina wordt bekeken in een schermresolutie van 1280x1024px in combinatie met inzoomen tot 400% verschijnen een zoek-knop en een menu-knop (hamburgermenu). De naam van de menu-knop is 'Zoeken'. Dit komt niet overeen met de functie van de knop. Pas de naam aan.

Bevinding 33: Advies: Wanneer een pagina wordt bekeken in een schermresolutie van 1280x1024px in combinatie met inzoomen tot 400% verschijnen een zoek-knop en een menu-knop (hamburgermenu). Wanneer het menu geopend is, verschijnt een sluit-knop (kruisje) met de naam 'Close'. Pas deze naam liever aan naar het Nederlands.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 34: Wanneer een pagina wordt bekeken in een schermresolutie van 1280x1024px in combinatie met inzoomen tot 400% verschijnt een menu-knop (hamburgermenu). Wanneer een menu-item geopend is, verschijnt de knop 'Terug'. In Firefox is het niet zichtbaar wanneer deze knop de focus ontvangt. Zorg dat de focus altijd zichtbaar is.

Bevinding 35: Advies: Wanneer bij een schermgrootte van 1280px breed ingezoomd wordt tot 200% kan er een hamburgermenu geopend worden. Als een uitvouwbaar element daarin, bijvoorbeeld 'Onderwijs', focus heeft is dat alleen te zien aan het pijltje rechts dat iets groter wordt. Zorg voor een duidelijke focusrand. De eisen over focus zichtbaarheid worden strenger in de WCAG 2.2, lees er meer over op: www.w3.org/WAI/WCAG22/Understanding/focus-appearance-minimum.html.

2.5 Input modaliteiten

2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 36: Wanneer een pagina wordt bekeken in een schermresolutie van 1280x1024px in combinatie met inzoomen tot 400% komt het Erasmus logo links bovenaan de pagina te staan. De alternatieve tekst van dit logo is dan 'Home', terwijl de visueel zichtbare tekst 'Erasmus' is. Hierdoor komt de toegankelijke naam niet overeen met de visueel zichtbare tekst.
In een reguliere weergave gaat het wel goed, dan is de alternatieve tekst 'Erasmus logo, ga naar homepagina'.

3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 37: In de eigenschappen van de PDF 'Taking an exam with Online proctoring' op pagina www.eur.nl/onderwijs/praktische-zaken/tentamens/faq-online-proctoring is de taal niet ingevuld. Zorg ervoor dat de taalinstelling overeenkomt met de taal die gebruikt wordt in de PDF.

3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 38: Op pagina www.eur.nl/campus/kunst-cultuur/studium-generale/studium-generale-online/vlogs zijn de titels van alle vlogs Engelstalig. Daarom moet in de code een taalwisseling aangegeven worden. Dit kan door de omliggende html-code een lang="en" toe te voegen zoals dat bij 'Making Minds Matter' in de footer van elke pagina is gedaan.

3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 39: Wanneer een pagina wordt bekeken in een schermresolutie van 1280x1024px in combinatie met inzoomen tot 400% verschijnt een menu-knop (hamburgermenu). Wanneer een menu-item geopend is, verschijnt de knop 'Terug'. In Chrome wordt de knop geactiveerd zodra deze de focus ontvangt. In Firefox kan de knop 'Terug' de focus ontvangen zonder direct te activeren, maar wordt alsnog teruggegaan wanneer de gebruiker met SHIFT+TAB naar het element vóór de 'Terug'-knop navigeert.
Zorg dat een interactief element pas activeert wanneer de gebruiker dit zelf initieert.

3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 40: Het formulier op pagina www.eur.nl/en/events/experience-euc-2023-04-12 maakt alleen gebruik van HTML5-veldcontroles. Deze foutmeldingen worden niet door alle browsers en hulpsoftware even goed ondersteund. De melding is soms kortaf, onvolledig of blijft te kort staan. Ook kan de tekstgrootte niet aangepast worden zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf foutmeldingen toe aan het formulier om dit probleem op te lossen. Een goede foutmelding heeft het format: 'Het veld [Naam veld] is niet ingevuld.'

3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 41: Op pagina www.eur.nl/en/events/experience-euc-2023-04-12 staat een formulier waar bij de verplichte velden een * wordt getoond. Nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Er staat wel '*providing a short motivation why you want to attend the event is necessary' maar het "E-mail" veld en het ''First Name" veld zijn ook verplicht. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier, bijvoorbeeld: ‘Fields with an asterisk (*) are required'.

3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 42: Het formulier op pagina www.eur.nl/en/events/experience-euc-2023-04-12 maakt alleen gebruik van HTML5-veldcontroles. Deze foutmeldingen worden niet door alle browsers en hulpsoftware even goed ondersteund. De melding is soms kortaf, onvolledig of blijft te kort staan. Ook kan de tekstgrootte niet aangepast worden zodat sommige mensen de tekst mogelijk niet kunnen lezen. Voeg zelf foutmeldingen toe aan het formulier om dit probleem op te lossen.

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 43: Op pagina www.eur.nl/campus/locaties/campus-woudestein komt de id="navigation-sidebar-heading" twee keer voor op de pagina. Zorg dat id's uniek zijn.
Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder pagina www.eur.nl/onderzoek/research-services/subsidie/subsidiemogelijkheden .

Bevinding 44: Op pagina www.eur.nl/en/research/research-services/research-data-management/tooling komt de id='surfdrive' twee keer voor. Zorg dat id's uniek zijn.

Bevinding 45: Op pagina www.eur.nl/vacatures/overzicht komt de id='readspeaker_button' twee keer voor. Zorg dat id's uniek zijn.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Geprint: 2024-04-26 07:54:50 v2.4-011