Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Content-audit digitale toegankelijkheid Faculteit Militaire Wetenschappen


Onderzoeker
Lidewij, Swink; Sophie, Swink
Datum
17 februari 2025
Opdrachtgever
Ministerie van Defensie

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website Faculteit Militaire Wetenschappen voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 13 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website faculteitmilitairewetenschappen.nl is onderzocht tussen 6 en 11 februari 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. De content voldoet nog niet aan alle onderzochte succescriteria. Dit rapport vormt de basis om verder te werken aan toegankelijkheid. Voor dit deelonderzoek is alleen de content gecontroleerd. Dit rapport en het rapport deelonderzoek techniek bepalen gezamenlijk in welke mate de website voldoet. Tevens kunnen de twee rapporten gezamenlijk gebruikt worden in de toegankelijkheidsverklaring.

De meest opvallende verbeterpunten zijn:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website Faculteit Militaire Wetenschappen
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • De content van alle pagina's op faculteitmilitairewetenschappen.nl.
  • Alle PDF's op faculteitmilitairewetenschappen.nl.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • De techniek van alle pagina's op faculteitmilitairewetenschappen.nl. Dit vereist een apart onderzoek.
  • Log in en registreer op https://account.pleio.nl.
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar de onderzochte website met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 12 8 0
2 Bedienbaar 14 3 0
3 Begrijpelijk 9 1 0
4 Robuust 2 1 0
Totaal 37 13 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/ staat een klikbare afbeelding van het logo met alternatieve tekst 'Site logo'. De alternatieve tekst van een logo moet altijd tenminste de naam van de organisatie en eventuele overige tekst in de afbeelding bevatten en daarnaast een beschrijvend linkdoel als de afbeelding ook als link dient. Visueel is de tekst 'Ministerie van Defensie' te zien, zorg ervoor dat deze informatie ook terugkomt in de alternatieve tekst. Dit probleem komt voor op alle pagina's.

Op de homepagina staan meerdere afbeeldingen met een incorrecte alternatieve tekst, bijvoorbeeld de header afbeelding met alternatieve tekst 'Homepagina Faculteit Militaire Wetenschappen'. Maak de afbeelding decoratief door een leeg alt-attribuut toe te voegen binnen het img-element of pas eventueel de alternatieve tekst aan. Dit probleem komt ook voor bij de afbeeldingen 'Onderwijs' en 'Onderzoek' en bij de afbeeldingen onder de kop 'Research centres'. Dit probleem komt ook voor op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/be190201-bd05-4401-9373-afdb6df71776/war-studies bijvoorbeeld de afbeelding met alternatieve tekst 'Vacancies'.

Op https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/be190201-bd05-4401-9373-afdb6df71776/war-studies heeft de foto van prof. Rietjens geen alt-tekst. Informatieve afbeeldingen moeten altijd alt-tekst hebben. Verzorg een beschrijvende alt-tekst voor deze foto.

Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/7701fec9-b44b-46d6-ae8d-eaf2a4753e2d/over-fmw staat een afbeelding met een bijschrift 'Prof. dr. ir. Patrick Oonincx'. De afbeelding wordt genegeerd door hulpsoftware vanwege de lege alt-tekst, maar hierdoor heeft het bijschrift geen doel meer. Geef de afbeelding een alternatieve tekst, bijvoorbeeld door aan te geven dat het hier om een portretfoto gaat. Een vergelijkbaar probleem komt voor op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/news/view/7baa8753-dc2a-4d7c-a5ea-e066d5309264/wederzijds-vertrouwen-binnen-inlichtingendiensten-cruciaal bij de twee afbeeldingen met lege alt-tekst en bijschrift 'Evert Doorn Fotografie'.

Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/news/view/7baa8753-dc2a-4d7c-a5ea-e066d5309264/wederzijds-vertrouwen-binnen-inlichtingendiensten-cruciaal staat een afbeelding van het proefschrift van Pepijn Tunier. Deze afbeelding heeft een lege alt-tekst en wordt daarom genegeerd door hulpsoftware. Maar de afbeelding bevat informatie, onder andere de titel van het proefschrift die verder niet voorkomt op de pagina. De afbeelding bevat betekenisvolle informatie en heeft een beschrijvende alternatieve tekst nodig.

Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/44f43a36-707c-45a9-bf17-861741249d8a/podcasts-war-studies staan podcasts. Geef de iframes een unieke naam in het title-attribuut. Dit geldt ook voor de YouTube video op deze pagina.

Advies: Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/44f43a36-707c-45a9-bf17-861741249d8a/podcasts-war-studies staat onderaan de pagina een afbeelding waar de tekst 'Mediacentrum Defensie' in voorkomt. Visueel is deze tekst deels te lezen, daarom is het hier niet afgekeurd. Zorg ervoor dat informatie die beschikbaar is voor ziende bezoekers ook beschikbaar is voor hulpsoftware.

Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/44f43a36-707c-45a9-bf17-861741249d8a/podcasts-war-studies staan afbeeldingen in de podcasts met een logo en de titel van de podcast serie. Deze afbeeldingen zijn 'aria-hidden' maar ze zijn informatief. Zorg ervoor dat deze informatie ook beschikbaar is voor bezoekers die gebruikmaken van voorleessoftware.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/44f43a36-707c-45a9-bf17-861741249d8a/podcasts-war-studies staat enkel geluid zonder alternatief. Voeg een transcript toe van de auditieve informatie en zorg dat de link naar het transcript direct beschikbaar is na de audio content.


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/ wordt een video getoond. In de video komt gesproken woord voor, maar de ondertiteling ontbreekt. Zorg ervoor dat mensen met een auditieve beperking ook weten welke informatie in het audiospoor voorkomt door een ondertiteling aan de video toe te voegen. Dit probleem komt ook voor op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/be190201-bd05-4401-9373-afdb6df71776/war-studies en https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/44f43a36-707c-45a9-bf17-861741249d8a/podcasts-war-studies waar enkel automatisch gegenereerde ondertiteling beschikbaar is.


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/ is er in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 2:38 'research center military technology' en rond 8:52 informatie over de spreker. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een voorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5.
Dit probleem komt ook voor in de video op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/be190201-bd05-4401-9373-afdb6df71776/war-studies bijvoorbeeld rond 0:07 waar de spreker zich introduceert met een andere tekst dan visueel in beeld te lezen is en bij de start van de video en op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/44f43a36-707c-45a9-bf17-861741249d8a/podcasts-war-studies.

Op de pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/ staat een video waar het logo van Ministerie van Defensie aan het begin en eind in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van Ministerie van Defensie is. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voiceover waardoor de audiodescriptie overbodig wordt. Ook de teksten aan het begin van de video 'Military Research Centers of the Netherlands Defence Academy' (inclusief website link) en aan het einde 'Dit is een productie van Bureau Multimedia NLDA 2020' ontbreken.
Vergelijkbare problemen komen ook voor in de video op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/be190201-bd05-4401-9373-afdb6df71776/war-studies en in de YouTube video op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/44f43a36-707c-45a9-bf17-861741249d8a/podcasts-war-studies.


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/ is er in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 2:38 'research center military technology' en rond 8:52 informatie over de spreker. Er ontbreekt een voiceover die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien niet weten wat er wordt getoond in de video. Laat de teksten in beeld uitspreken door een voiceover of maak gebruik van een audiodescriptie. Dit probleem komt ook voor in de video op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/be190201-bd05-4401-9373-afdb6df71776/war-studies. De audiodescriptie ontbreekt in deze video. Audiodescriptie is een (extra) audiospoor waarin verteld wordt wat er in beeld te zien is. Zo komen er tussen 0:16 en 1:28 aanvullende beelden in beeld. Iemand die blind is weet nu niet wat er op het scherm te zien is.

Op de pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/ staat een video waar het logo van Ministerie van Defensie aan het begin en eind in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van Ministerie van Defensie is. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voiceover waardoor de audiodescriptie overbodig wordt. Ook de teksten aan het begin van de video 'Military Research Centers of the Netherlands Defence Academy' (inclusief website link) en aan het einde 'Dit is een productie van Bureau Multimedia NLDA 2020' ontbreken. Vergelijkbare problemen komen ook voor in de video op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/be190201-bd05-4401-9373-afdb6df71776/war-studies en in de YouTube video op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/44f43a36-707c-45a9-bf17-861741249d8a/podcasts-war-studies.


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/ wordt onder de kop 'Research centres' gebruik gemaakt van het em- element voor de Engelse teksten 'Military Technology, War Studies en Military Management Studies'. Het em-element wordt gebruikt om nadruk te geven aan een of enkele woorden. Het lijkt erop dat hier het em-element is gebruikt enkel voor opmaak, in dat geval kan er bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van de stylesheet om deze tekst schuin weer te geven. Dit komt ook voor:

Op de pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/7701fec9-b44b-46d6-ae8d-eaf2a4753e2d/over-fmw staat onder de h1 kop een stuk tekst in vet. Hier is het strong-element gebruikt om een heel stuk tekst nadruk te geven, dat is niet de bedoeling. Het strong-element is bedoeld voor het benadrukken van kleine stukjes tekst. Maak gebruik van de stylesheet om een introtekst in een vet lettertype te tonen. Een vergelijkbaar probleem komt voor:

Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/70499d00-d39d-4de2-a50c-a9582ce9a40c/onderwijs-bachelor-en-master staat onder de kop 'Master' een lijst met masteropleidingen. Deze lijst wordt opgebroken wanneer er een pdf in een lijstitem voorkomt. Zo ontstaan er meerdere lijsten, terwijl het eigenlijk om een enkele lijst gaat. Dit kan verwarrend werken voor bezoekers die gebruikmaken van voorleesoftware. Plaats daarom de lijstitems in een enkele lijst. Hetzelfde probleem komt voor bij 'Bachelor' bij de lijst onder de tekst 'De faculteit verzorgt de geaccrediteerde bacheloropleidingen voor de aspirant-officieren van de Nederlandse krijgsmacht:' Dit probleem komt ook voor op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/98b2d927-daa5-4c7d-82f7-b1a1b06600fb/jaarverslagen.

Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/12b662a4-091b-437c-9636-89dc6ba81833 staat de kop 'Veiligheid' dubbel op de pagina. De h1 is een visueel onzichtbare kop zonder onderliggende content. Bezoekers die afhankelijk zijn van hulpsoftware nemen deze kop wel waar. Een kop moet altijd een korte beschrijving zijn van de content die er direct op volgt. Laat de eerste h1 weg en maak van de tweede kop 'Veiligheid' een h1 kop.

Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/61335219-aefc-4340-a193-3cfadeebd3b9/feiten-cijfers missen kolom headers in de eerste en derde tabel. Bijvoorbeeld 'Hoogleraren' in de eerste tabel.

De PDF 'Onderwijs- en onderzoeksverslag 2022' https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/attachment/d9964974-01ce-4270-b094-4538e134512d is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat er de documentstructuur niet is te bepalen. Software kan daardoor bijvoorbeeld niet bepalen wat koppen zijn, de alternatieve tekst bij afbeeldingen en wat de leesvolgorde is. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF-codelaag zoals semantische koppen en ALT-teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.

Advies: Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/3c037e0a-47d7-4e07-89ec-6bf8501f9df0/toegankelijkheid wordt gebruik gemaakt van het br-element om een nieuwe alinea te creëren in de tekst. Dit levert geen toegankelijkheidsprobleem op en wordt daarom niet afgekeurd. Toch is het goed om dit aan te passen en een nieuwe alinea op te maken met een nieuw p-element. Dit maakt het makkelijker voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader, om naar de volgende alinea te springen met sneltoetsen.

Advies: Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/ staat de h2 kop 'Research centres'. Hierna volgen de drie research centres die ook als h2 kop zijn opgemaakt, waar dit subkoppen zijn van de h2 'Research centres', gebruik hiervoor h3. Gebruik kopniveaus op een correcte volgorde. Bezoekers die gebruikmaken van voorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets of een koppenlijst over een pagina navigeren om snel informatie te vinden. Daarom is het belangrijk om een goed lopende koppenstructuur te gebruiken. Een goede koppenstructuur begint bij een kopniveau 1 voor de titel van de pagina, kopniveau 2 voor de koppen, kopniveau 3 voor de tussenkoppen, etcetera. Een vergelijkbaar probleem komt voor bij h2 'Faculteit Militaire Wetenschappen' maak hier een h1 kop van en verwijder h1 home. Een vergelijkbaar probleem komt op meerdere pagina's voor:


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Voldoende


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/12b662a4-091b-437c-9636-89dc6ba81833 staat de tekst 'Hieronder staat een aantal projecten binnen dit thema genoemd... Dit is geen complete opsomming, maar geeft enkele voorbeelden'. De opsomming volgt niet direct onder deze tekst. Een instructie gebaseerd op oriëntatie is niet behulpzaam voor blinde bezoekers. Zorg voor een toegankelijke instructie.


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Voldoende

Bevindingen: Advies: Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/search?q=militaire kan een bezoeker een onderwerp 'liken'. De actie die hierbij hoort, is het aanvinken van een hartje wat dan groen kleurt. Hoe dit precies werkt, is bij dit onderzoek niet onderzocht omdat daarvoor eerst ingelogd moet worden en dat is buiten scope. Daarom is het hier niet afgekeurd, maar let wel op dat een actie niet enkel door kleur wordt aangegeven.


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Voldoende


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/ staat een witte tekst op de header afbeelding en op de pagina staan witte tekst op afbeeldingen zoals bijvoorbeeld bij 'Military Management Studies'. De witte teksten hebben niet overal voldoende contrast met de achtergrond afbeeldingen. Voor grote tekst moet de contrastverhouding minimaal 3:1 zijn. Zorg ervoor dat het contrast altijd voldoende is. Hiervoor zijn verschillende oplossingen te bedenken, bijvoorbeeld een semitransparante achtergrond met voldoende contrast of een schaduwrand rondom de hele tekst (geen dropschaduw). Het gebruik van witte tekst op een afbeelding komt voor op meerdere pagina's:

Op https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/news komt er grijze tekst voor (HEX #898989). Dit levert een contrastverhouding op van 3,5:1 waar het minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit komt ook voor op https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/search?q=militaire.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Voldoende


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.

Dit probleem vereist mogelijk een technische oplossing: Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/search?q=militaire staat een knop 'Sorteer op' met een lijst met opties. Enkel de optie 'relevantie' is te selecteren voor bezoekers die gebruikmaken van toetsenbordbediening. Zorg ervoor dat alle content bereikbaar en bedienbaar is. Zie ook succescriterium 4.1.2.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/ en https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/be190201-bd05-4401-9373-afdb6df71776/war-studies wordt gebruikgemaakt van een videospeler die gebruik maakt van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die gebruik maken van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Zorg ervoor dat dit commando uitgeschakeld is of uit te schakelen is.


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Voldoende


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/ is de titel van de pagina 'Faculteit Militaire Wetenschappen'. Dit bevat de organisatienaam, maar het onderwerp of doel van de pagina ontbreekt, bijvoorbeeld 'Home'. Voeg dit toe aan de titel om dit probleem op te lossen.

De PDF 'Onderwijs- en onderzoeksverslag 2022' https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/attachment/d9964974-01ce-4270-b094-4538e134512d heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond. Hetzelfde probleem komt voor bij de PDF 'What is the Fath 360, Iran’s ballistic missile now arming Russia?' https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/attachment/entity/5589dd56-398a-47ad-90cc-f7b0a52a69bb.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.

Advies: In de PDF https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/attachment/entity/5589dd56-398a-47ad-90cc-f7b0a52a69bb springt de focus aan het eind van een pagina naar de link 'Breaking Defense' bovenaan pagina, per pagina. Het staat mogelijk efficiente navigatie in de weg en zou desorienterend kunnen werken.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/ staat in de header een link met toegankelijke naam 'Homepagina Faculteit Militaire Wetenschappen Faculteit Militaire Wetenschappen'. De dubbele tekst is overbodig en het linkdoel is niet de homepagina (waar de bezoeker al is) maar een pagina 'over FMW'. Zorg voor een correcte toegankelijke naam waarin ook het linkdoel duidelijk is.

Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/ staan de links 'Onderwijs' en 'Onderzoek' met een toegankelijke naam zoals 'Onderwijs Onderwijs'. Zorg ervoor dat deze tekst niet dubbel voorkomt. Bezoekers die gebruikmaken van hulpsoftware krijgen zo onnodig extra informatie wat efficiënte navigatie in de weg kan staan. Dit probleem komt ook voor bij de vier links onder de kop 'Research centres', bijvoorbeeld de link met toegankelijke naam 'Research Center Military Technology Military Technology' en op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/be190201-bd05-4401-9373-afdb6df71776/war-studies bijvoorbeeld bij de link 'Vacancies' met toegankelijke naam 'Vacancies Vacancies'. Het lijkt erop dat dit probleem voorkomt bij klikbare afbeeldingen waarbij de afbeeldingen een alternatieve tekst hebben.

Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/be190201-bd05-4401-9373-afdb6df71776/war-studies staan klikbare afbeeldingen waar de tekst 'Lees meer' te zien is. Deze tekst wordt niet gecommuniceerd aan hulpsoftware. Plaats deze tekst bijvoorbeeld in de toegankelijke naam van de links. Dit probleem komt ook voor op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/.

Zorg ervoor dat links een duidelijk linkdoel hebben en dat een bezoeker niet op een 404-pagina terechtkomt. Dit gebeurt bijvoorbeeld op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/44f43a36-707c-45a9-bf17-861741249d8a/podcasts-war-studies. Hier staat onder 'Overige podcasts' de link 'hier' in de tekst 'Luister hier naar de podcast'. Voor alle bezoekers is het onduidelijk waar de link heen gaat, omdat er context mist en de link niet werkt. Dit probleem komt op meerdere plekken voor, voorbeelden:

Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/44f43a36-707c-45a9-bf17-861741249d8a/podcasts-war-studies staat bij seizoen 3 aflevering 4 een link 'deze link' waarna een link volgt zonder toegankelijke naam. Dit is een lege link. Verwijder deze link of voeg een toegankelijke naam toe. Zie ook succescriterium 4.1.2. Dit probleem komt ook voor op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/8eec2296-7781-477e-8986-9572e831c6e1/research-papers na '...Breaking defense, june 29, 2020. Breaking media.'.

Wanneer een link als linkdoel een externe website heeft en uit de omliggende tekst niet kan worden afgeleid dat dit zo is, vermeld dit dan in de toegankelijke naam van een link, bijvoorbeeld op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/44f43a36-707c-45a9-bf17-861741249d8a/podcasts-war-studies bij de link 'deze pagina' onder seizoen 3 aflevering 4 en bij de link 'open access'. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld bij de links 'hier' in de teksten 'Klik hier voor het volledige artikel' op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/8eec2296-7781-477e-8986-9572e831c6e1/research-papers.


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Voldoende


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.

Dit probleem vereist mogelijk een technische oplossing: Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/ krijgen drie onderdelen toetsenbord focus die niet zichtbaar zijn, na de link 'registreer' zoals bijvoorbeeld 'Onderzoek lees meer'. Hetzelfde probleem komt voor bij de items onder 'research centres' op dezelfde pagina. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/7701fec9-b44b-46d6-ae8d-eaf2a4753e2d/over-fmw en https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/be190201-bd05-4401-9373-afdb6df71776/war-studies. Ook is er geen zichtbare focusrand om de skiplink in Chrome op iedere pagina.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Voldoende


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Voldoende


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/be190201-bd05-4401-9373-afdb6df71776/war-studies staat de tekst in het Engels, waar de taal van de pagina Nederlands is. Hiervoor moet in de code een taalwisseling aangegeven worden. Dit kan door de omliggende html-code bijvoorbeeld een lang="en" toe te voegen. Dit probleem komt ook voor op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/44f43a36-707c-45a9-bf17-861741249d8a/podcasts-war-studies staat onderaan een kop 'Back to main page War Studies'. Zorg voor een taalwissel of vertaal de tekst naar het Nederlands, denk ook aan de toegankelijke naam van de link.

De Spotify spelers op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/44f43a36-707c-45a9-bf17-861741249d8a/podcasts-war-studies hebben een Engelse taal instelling terwijl de teksten en bedieningselementen in de speler in het Nederlands zijn. Laat deze taalinstellingen weg.

FMV maakt veel gebruik van Engelste teksten. Omdat het in veel gevallen om namen gaat hoeft hier geen vertaling of taalwissel voor te komen. Echter, er komt op meerdere plekken content voor die vertaald moet worden omdat het anders onbegrijpelijke tekst is voor bezoekers die gebruikmaken van hulpsoftware. Een aantal voorbeelden:


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.

Dit probleem vereist mogelijk een technische oplossing: Wanneer op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/search?q=militaire een "like" wordt ingeschakeld, dan wordt de bezoeker automatisch doorverwezen naar een andere pagina (Pleio), zonder daar vooraf over geinformeerd te worden. Dit werkt mogelijk verwarrend en desorienterend voor sommige bezoekers. Zorg ervoor dat het duidelijk is dat een bezoeker eerst ingelogd moet zijn om iets te kunnen "liken". Hetzelfde probleem komt voor op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/news bij de nieuwsitems.


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Voldoende


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Voldoende


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/news/view/7baa8753-dc2a-4d7c-a5ea-e066d5309264/wederzijds-vertrouwen-binnen-inlichtingendiensten-cruciaal wanneer de knop voor social media 'Mastodon' wordt geselecteerd verschijnt er een dialoogvenster met een invoerveld waar een placeholdertekst in staat 'link'. Het invoerveld heeft geen toegankelijke naam. Voeg dit toe om dit probleem op te lossen.

Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/44f43a36-707c-45a9-bf17-861741249d8a/podcasts-war-studies staat in de podcast 'BNR' een slider zonder toegankelijke naam.

Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/44f43a36-707c-45a9-bf17-861741249d8a/podcasts-war-studies staat bij seizoen 3 aflevering 4 een link 'deze link' waarna een link volg zonder toegankelijke naam. Verwijder deze link of voeg een toegankelijke naam toe. Zie ook succescriterium 2.4.4. Dit probleem komt ook voor op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/page/view/8eec2296-7781-477e-8986-9572e831c6e1/research-papers na '...Breaking defense, june 29, 2020. Breaking media.'.

Dit probleem vereist mogelijk een technische oplossing: Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/search?q=militaire staat onder de tabbladen een 'Sorteer op' knop. De opties zoals 'Gepubliceerd' hebben als rol knop, maar wanneer ze geselecteerd zijn veranderd de rol naar 'option'. Het probleem is dat de opties niet met het toetsenbord bereikbaar of bedienbaar zijn, ook niet met de instructie in de beschrijving van de knop om de pijlknoppen te gebruiken. Zorg voor een opmaak waarbij de lijst-items bedienbaar zijn en dat de naam rol en vooral ook de waarde hiervoor kloppen. Zie ook succescriterium 2.1.1.

Op pagina https://faculteitmilitairewetenschappen.nl/ staat een video. De toegankelijke naam van de 'afspelen' knop is 'Video afspelen Video afspelen'. Zorg dat de tekst een enkele keer voorkomt.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Niet aanwezig

Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/faculteitmilitairewetenschappen.nl/audit/
Geprint: 2025-05-09 09:53:51 v2.4-011