Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid Flevomeerbibliotheek

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Flevomeerbibliotheek
Datum 8 oktober 2025
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • De content van alle pagina's op flevomeerbibliotheek.nl
  • Alle PDF's op flevomeerbibliotheek.nl
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • De techniek van alle pagina's op flevomeerbibliotheek.nl. Dit vereist een apart onderzoek.
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
  • Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

    Uitgebreide toetsresultaten

    Aantal bevindingen: 19

    1. Waarneembaar

    1.1 Tekstalternatieven

    1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 1: Nieuwe bevinding als gevolg van het oplossen van een bevinding uit een eerdere audit: de afbeeldingen bij de paginatitel in het blok direct onder de navigatie hebben alt-tekst die niet voldoende beschrijvend is en vaak dezelfde tekst heeft als de paginatitel. Geef de afbeelding een beschrijvende alt-tekst, of markeer deze afbeelding als decoratief. Dit speelt op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/nieuws/impact-waar-we-trots-op-zijn, https://www.flevomeerbibliotheek.nl/nieuws/tarieven-2025, https://www.flevomeerbibliotheek.nl/lid-worden, https://www.flevomeerbibliotheek.nl/bibliotheek-lelystad, https://www.flevomeerbibliotheek.nl/lezen, https://www.flevomeerbibliotheek.nl/online-cursussen, https://www.flevomeerbibliotheek.nl/mijn-overheid, https://www.flevomeerbibliotheek.nl/over-ons en https://www.flevomeerbibliotheek.nl/onderwijs.
    Een soortgelijk probleem komt ook voor bij afbeeldingen in cards op bijvoorbeeld https://www.flevomeerbibliotheek.nl/ en https://www.flevomeerbibliotheek.nl/activiteiten.

    1.2 Op tijd gebaseerde media

    1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 2: Op pagina https://www.flevomeerbibliotheek.nl/mijn-overheid wordt een video getoond. Deze video heeft automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden. Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn. Maak een goede ondertiteling. Of verzorg een zwarte achtergrond voor de "ingebakken" ondertiteling, zodat er geen contrastproblemen zijn met de lichte achtergronden in de film. Dit speelt ook op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/over-ons.

    1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 3: Op de pagina https://www.flevomeerbibliotheek.nl/mijn-overheid is er in de video op verschillende plaatsen tekst en/of logo in beeld aan het begin en/of einde van de video. Er ontbreekt een voiceover die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien, niet weten wat er wordt getoond in de video. Laat alles uitspreken door de voiceover of maak gebruik van een audiodescriptie. Dit speelt ook op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/over-ons, waar ook tekst verschijnt in beeld als de kernpunten/waarden van de bibliotheek worden besproken.

    1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 4: Op de pagina https://www.flevomeerbibliotheek.nl/mijn-overheid is er in de video op verschillende plaatsen tekst en/of logo in beeld aan het begin en/of einde van de video. Er ontbreekt een voiceover die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien, niet weten wat er wordt getoond in de video. Laat alles uitspreken door de voiceover of maak gebruik van een audiodescriptie. Dit speelt ook op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/over-ons, waar ook tekst verschijnt in beeld als de kernpunten/waarden van de bibliotheek worden besproken.

    1.3 Aanpasbaar

    1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 5: De quote op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/nieuws/impact-waar-we-trots-op-zijn is opgemaakt als een kop. Dit is semantisch niet correct. Gebruik het blockquote-element om dit op te lossen. Dit speelt ook op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/lid-worden en https://www.flevomeerbibliotheek.nl/over-ons.

    Bevinding 6: Op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/nieuws/tarieven-2025 wordt gebruikt gemaakt van het strong-element om zaken als een kleine kop op te maken. Daar mag het element niet voor gebruikt worden, het is bedoeld om een woord, of enkele woorden in een zin, nadruk te geven. Maak deze tekst als koppen op. Dit speelt ook op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/vacature-manager-maatschappelijke-opgaven-en-positionering-0 en https://www.flevomeerbibliotheek.nl/over-ons-organisatie.

    Bevinding 7: Visueel staan de openingstijden in een tabel op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/bibliotheek-lelystad. Maar in de code is dit niet zo. Gebruik een tabel om deze informatie te structureren.

    Bevinding 8: Advies: op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/lezen is de kopvolgorde onlogisch, waardoor de kop "Wise app" nu veel subkoppen lijkt te hebben, die ook niet met het onderwerp Wise te maken hebben. Corrigeer de koppenstructuur om dit op te lossen. Dit komt ook voor op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/online-cursussen.

    Bevinding 9: Op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/over-ons staat een opsomming die niet als een lijst is opgemaakt. Gebruik een lijst om de structuur en semantiek correct over te brengen naar hulpsoftware.

    Bevinding 10: Het formulier op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/onderwijs heeft ongelabelde elementen. Zo zijn de invoervelden voor naam ongelabeld. Verzorg tekst tussen het <label> en </label> element om dit op te lossen. Bij de optie "ik werk" komt een leeg invoerveld en lege radiobutton voor. Verwijder deze, of verzorg een label om deze tekst/een keuzeoptie te geven.

    1.4 Onderscheidbaar

    1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 11: Voor de focusindicator (bij het tabben met het toetsenbord door de website) wordt enkel gesteund op kleur: de kleur van de link verandert namelijk. Er is geen andere visuele indicatie dat de link de focus heeft. Dit heeft impact op kleurenblinden en slechtzienden. Zorg dat er ook op een andere manier duidelijk is dat een item de focus heeft, zoals bijvoorbeeld een focusrand. Dit probleem is voornamelijk in de header en footer op elke pagina.

    1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 12: De kleurencombinatie van oranje (HEX #FF7320) en zwart (#39373A) in de footer biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is 4,33:1, waar het minstens 4,5:1 moet zijn.

    Bevinding 13: De video op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/mijn-overheid heeft "ingebakken" ondertiteling. Het contrast van deze ondertiteling valt weg tegen de lichte stukken in de achtergrond van de video. Geef de ondertiteling een donkere achtergrond om dit op te lossen. Dit speelt ook op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/over-ons.

    Bevinding 14: Als het formulier op pagina https://www.flevomeerbibliotheek.nl/onderwijs niet volledig juist is ingevuld verschijnen er rode foutmeldingen (HEX #FF0000) op een roze achtergrond (HEX #FFCCCC) met een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 2,8:1 terwijl die minstens 4,5:1 moet zijn. Bij foute invoer hebben de rode labels op witte achtergrond bij de invoervelden een contrastverhouding van 4:1 terwijl die minsten 4.5:1 moet zijn.

    1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 15: De grijze (HEX #E4E4E4) randen om de formulieronderdelen op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/onderwijs hebben onvoldoende contrast met de witte achtergrond. De contrastverhouding is 1,3:1 waar het minstens 3:1 moet zijn.

    2. Bedienbaar

    2.1 Toetsenbordtoegankelijk

    2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 16: Op de pagina https://www.flevomeerbibliotheek.nl/mijn-overheid wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die gebruik maken van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de YouTube video aan te passen zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. Voeg de volgende eigenschap aan de embedcode toe: 'disablekb=1'. Met deze aanpassing zorg je ervoor dat je voldoet aan dit succescriterium. Dit komt ook voor op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/over-ons.

    Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 17: De cards op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/ hebben geen linktekst in de accessibility tree. Hoewel een screenreader het wel correct voorleest, heeft dit mogelijk wel impact op bijvoorbeeld spraakbesturing en noteren we dit toch als een bevinding. Dit vereist wel een technische oplossing: het herstructureren van de code van de card. We raden aan enkel de titel van het artikel/evenement/etc. een link te maken en met JavaScript de hele card klikbaar te maken. Dit komt ook voor op onder andere https://www.flevomeerbibliotheek.nl/jongeren en https://www.flevomeerbibliotheek.nl/activiteiten.

    3. Begrijpelijk

    3.1 Leesbaar

    3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 18: Foutmeldingen van het formulier op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/onderwijs zijn in het Engels. Vertaal deze naar het Nederlands.

    3.3 Assistentie bij invoer

    3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 19: Bij het invullen van een ongeldig e-mailadres op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/onderwijs wordt er geen suggestie gegeven om de fout op te lossen. Geef aan hoe gebruikers de fout op kunnen lossen.

    Onderbouwing van de evaluatie

    Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

    Steekproef getoetste webpagina's

    Ondersteunende technieken

    Bronnen

    Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

    Geprint: 2025-10-24 10:54:01 v2.4-011