Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid website Flevomeerbibliotheek
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | De bibliotheek Flevomeer |
---|---|
Datum | 20 maart 2025 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: De afbeelding bij het blok "Ontdek wat je allemaal kan" op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/ heeft diezelfde tekst als alt-tekst. Deze alt-tekst beschrijft de afbeelding niet. Geef de afbeelding een beschrijvende alt-tekst, of markeer deze afbeelding als decoratief. Hetzelfde speelt met dergelijke afbeeldingen op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/activiteiten, https://www.flevomeerbibliotheek.nl/nieuws/impact-waar-we-trots-op-zijn, https://www.flevomeerbibliotheek.nl/nieuws/tarieven-2025, https://www.flevomeerbibliotheek.nl/lid-worden, https://www.flevomeerbibliotheek.nl/vacature-manager-maatschappelijke-opgaven-en-positionering-0, https://www.flevomeerbibliotheek.nl/bibliotheek-lelystad, https://www.flevomeerbibliotheek.nl/lezen, https://www.flevomeerbibliotheek.nl/online-cursussen, https://www.flevomeerbibliotheek.nl/mijn-overheid, https://www.flevomeerbibliotheek.nl/over-ons en https://www.flevomeerbibliotheek.nl/onderwijs.
Een soortgelijk probleem komt ook voor bij afbeeldingen in cards op bijvoorbeeld https://www.flevomeerbibliotheek.nl/ en https://www.flevomeerbibliotheek.nl/activiteiten.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 2: Op de pagina https://www.flevomeerbibliotheek.nl/mijn-overheid is er in de video op verschillende plaatsen tekst en/of logo in beeld aan het begin en/of einde van de video. Er ontbreekt een voiceover die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien, niet weten wat er wordt getoond in de video. Laat alles uitspreken door de voiceover of maak gebruik van een audiodescriptie. Dit speelt ook op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/over-ons, waar ook tekst verschijnt in beeld als de kernpunten/waarden van de bibliotheek worden besproken.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 3: Op de pagina https://www.flevomeerbibliotheek.nl/mijn-overheid is er in de video op verschillende plaatsen tekst en/of logo in beeld aan het begin en/of einde van de video. Er ontbreekt een voiceover die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien, niet weten wat er wordt getoond in de video. Laat alles uitspreken door de voiceover of maak gebruik van een audiodescriptie. Dit speelt ook op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/over-ons, waar ook tekst verschijnt in beeld als de kernpunten/waarden van de bibliotheek worden besproken.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 4: De quote op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/nieuws/impact-waar-we-trots-op-zijn is opgemaakt als een kop. Dit is semantisch niet correct. Gebruik het blockquote-element om dit op te lossen. Dit speelt ook op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/lid-worden en https://www.flevomeerbibliotheek.nl/over-ons.
Bevinding 5: Op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/nieuws/tarieven-2025 wordt gebruikt gemaakt van het strong-element om zaken als een kleine kop op te maken. Daar mag het element niet voor gebruikt worden, het is bedoeld om een woord, of enkele woorden in een zin, nadruk te geven. Maak deze tekst als koppen op. Dit speelt ook op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/vacature-manager-maatschappelijke-opgaven-en-positionering-0 en https://www.flevomeerbibliotheek.nl/over-ons-organisatie.
Bevinding 6: Op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/over-ons staat onder "Missie" een opsomming die niet als een lijst is opgemaakt. Gebruik een lijst om de structuur en semantiek correct over te brengen naar hulpsoftware.
Bevinding 7: Het volgende is mogelijk een technisch probleem: Het formulier op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/onderwijs heeft elementen zonder toegankelijke naam. Bijvoorbeeld de invoervelden voor. Zet labeltekst tussen het <label> en </label> element en gebruik het for attribuut om dit op te lossen. Ook is er een lege radiobutton zonder label. Verwijder deze.
Bevinding 8: Advies: op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/lezen is de kopvolgorde onlogisch, waardoor de kop "Wise app" nu veel subkoppen lijkt te hebben, die ook niet met het onderwerp Wise te maken hebben. Corrigeer de koppenstructuur om dit op te lossen. Dit komt ook voor op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/online-cursussen.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 9: Voor de focusindicator (bij het tabben met het toetsenbord door de website) wordt in veel gevallen enkel gesteund op kleur: de kleur van de link verandert namelijk. Er is geen andere visuele indicatie dat de link de focus heeft. Dit heeft impact op kleurenblinden en slechtzienden. Zorg dat er ook op een andere manier duidelijk is dat een item de focus heeft, zoals bijvoorbeeld een focusrand. Dit probleem is voornamelijk in de header en footer op elke pagina.
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 10: De kleurencombinatie van oranje (HEX #FF7320) en zwart (#39373A) in de footer biedt te weinig contrast. De contrastverhouding is 4,33:1, waar het minstens 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 11: De video op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/mijn-overheid heeft "ingebakken" ondertiteling. Het contrast van deze ondertiteling valt weg tegen de lichte stukken in de achtergrond van de video. Geef de ondertiteling een donkere achtergrond om dit op te lossen. Dit speelt ook op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/over-ons.
Bevinding 12: Als het formulier op pagina https://www.flevomeerbibliotheek.nl/onderwijs niet volledig juist is ingevuld verschijnen er rode foutmeldingen (HEX #FF0000) op een roze achtergrond (HEX #FFCCCC) met een te laag contrast. De contrastverhouding is hier 2,8:1 terwijl die minstens 4,5:1 moet zijn. Bij foute invoer hebben de rode labels op witte achtergrond bij de invoervelden een contrastverhouding van 4:1 terwijl die minsten 4.5:1 moet zijn.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 13: De grijze (HEX #E4E4E4) randen om de formulieronderdelen op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/onderwijs hebben onvoldoende contrast met de witte achtergrond. De contrastverhouding is 1,3:1 waar het minstens 3:1 moet zijn.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 14: Op de pagina https://www.flevomeerbibliotheek.nl/mijn-overheid wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld m voor geluid uit (mute). Deze functionaliteit is iets wat mensen die gebruik maken van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de YouTube video aan te passen zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. Voeg de volgende eigenschap aan de embedcode toe: 'disablekb=1'. Met deze aanpassing zorg je ervoor dat je voldoet aan dit succescriterium. Dit komt ook voor op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/over-ons.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 15: Foutmeldingen van het formulier op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/onderwijs zijn in het Engels. Vertaal deze naar het Nederlands.
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 16: Bij het invullen van een ongeldig e-mailadres op https://www.flevomeerbibliotheek.nl/onderwijs wordt er geen suggestie gegeven om de fout op te lossen. Geef aan hoe gebruikers de fout op kunnen lossen.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Home:
https://www.flevomeerbibliotheek.nl/ - Foutpagina:
https://www.flevomeerbibliotheek.nl/oepsie - Jongeren:
https://www.flevomeerbibliotheek.nl/jongeren - Activiteiten:
https://www.flevomeerbibliotheek.nl/activiteiten - Artikel:
https://www.flevomeerbibliotheek.nl/nieuws/impact-waar-we-trots-op-zijn - Tarieven:
https://www.flevomeerbibliotheek.nl/nieuws/tarieven-2025 - Lid worden:
https://www.flevomeerbibliotheek.nl/lid-worden - Vacature:
https://www.flevomeerbibliotheek.nl/vacature-manager-maatschappelijke-opgaven-en-positionering-0 - Vestigingen en openingstijden:
https://www.flevomeerbibliotheek.nl/vestigingen-openingstijden - Bibliotheek Lelystad:
https://www.flevomeerbibliotheek.nl/bibliotheek-lelystad - Lezen:
https://www.flevomeerbibliotheek.nl/lezen - Online cursussen:
https://www.flevomeerbibliotheek.nl/online-cursussen - Video:
https://www.flevomeerbibliotheek.nl/mijn-overheid - Activiteit:
https://www.flevomeerbibliotheek.nl/activiteiten/literaircafe-met-judith-koelemeijer - Accordeons:
https://www.flevomeerbibliotheek.nl/contact - Video:
https://www.flevomeerbibliotheek.nl/over-ons - Pagina PDF's:
https://www.flevomeerbibliotheek.nl/over-ons-organisatie - PDF 1:
https://vbp-flevo-website-p01.s3.eu-central-1.amazonaws.com/s3fs-public/2025-02/Factsheet%202024%20FlevoMeer%20Bibliotheek.pdf - PDF 2:
https://vbp-flevo-website-p01.s3.eu-central-1.amazonaws.com/s3fs-public/2025-02/Anbi-FlevoMeer-Bibliotheek%202023.pdf - formulier:
https://www.flevomeerbibliotheek.nl/onderwijs
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.