Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website formulierdus-i.nl
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | formulierdus-i.nl |
---|---|
Datum | 17 oktober 2024 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Op pagina https://formulierdus-i.nl/ en alle andere pagina’s van deze steekproef staat bovenaan hetzelfde logo dat met “DUS-I” geen goed tekstalternatief heeft. De teksten “Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen” en “Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport” maken nu geen deel uit van het tekstalternatief van dit logo. Tegelijk moet uit het tekstalternatief blijken dat dit een logo is. Een tekst als “Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I) is onderdeel van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (Logo)” zou wel voldoen.
Bevinding 2: In het proces dat begint op pagina https://formulierdus-i.nl/ispo/ komt na het kiezen van een vestiging bij stap “1 Intro” op een blauw vlak een afbeelding van een diskette in beeld. Deze afbeelding moet hetzelfde tekstalternatief krijgen als de knop rechts onderin het venster. In dit geval is het juiste tekstalternatief te maken door het attribuut alt=“de knop ‘Opslaan en later doorgaan’” toe te voegen. Het goed krijgen van het tekstalternatief moet op deze manier omdat het icoon bij de knop “Opslaan en later doorgaan” met aria-hidden=”true” is verborgen voor hulpsoftware.
Bevinding 3: In het proces dat begint op pagina https://formulierdus-i.nl/ispo/ komt na het kiezen van een vestiging bij stap “1 Intro” een link naar dus-i.nl in beeld. Voor deze link staat een icoon dat aangeeft dat deze link verwijst naar een externe pagina. Als oplossing wordt aangeraden om de class=”external” op deze link te wissen. De gebruiker gaat immer niet naar een externe site, maar naar een andere website die ook onder de verantwoordelijkheid van DUS-I valt. Dit type probleem komt ook bij andere stappen in dit proces voor. Het gaat om de links “Contact” bij stap “2 Aanvrager” en om twee links bij de stap “4 Documenten”.
Bevinding 4: In het proces dat begint op pagina https://formulierdus-i.nl/ispo/ komen na het kiezen van een vestiging bij stap “1 Intro” twee gele vlakken met een uitroepteken in beeld. Dit type vlak zijn twee belangrijke mededelingen die door het uitroepteken icoon visueel extra aandacht krijgen. Er is voor deze visuele opmaak met een icoon geen alternatief aanwezig voor gebruikers die deze visuele opmaak en het icoon niet visueel kunnen waarnemen. Het tekstalternatief ontbreekt. “Let op” zou hiervoor al voldoende informatie zijn. Dit type probleem komt ook op andere plaatsen in dit proces voor. Het hierbij ook op de “voorbeeldversie” van dit proces. Dit type probleem komt ook voor in het proces dat begint op pagina https://formulierdus-i.nl/contact/?kenmerk=OVERIG&dus%2Di%5Furl=https%3A%2F%2Fwww%2Edus%2Di%2Enl%2Fcontact.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 5: In het proces dat begint op pagina https://formulierdus-i.nl/ispo/ komt na het kiezen van een vestiging bij stap “1 Intro” een aantal vetgedrukte teksten in beeld die niet voldoen. Het gaat op deze pagina om de teksten “Aanvragen” tot en met “Voorbeeldversie (alleen doorbladeren)”. Deze teksten zijn in de code opgemaakt met een combinatie van strong- en br- elementen, die combinatie is niet toegestaan. De vetgedrukte teksten werken als koppen en moeten daarom ook als kop opgemaakt worden om te voldoen. Dit type probleem komt ook voor op de tekst “Tweede e-mailadres” bij de stap “2 Aanvrager”.
Bevinding 6: In het proces dat begint op pagina https://formulierdus-i.nl/ispo/ komt na het kiezen van een vestiging bij stap “1 Intro” een serie aan stappen in beeld. Het gaat om de teksten “1 Intro” tot en met “6Controleren en Versturen” direct onder de kop “Instroom schoolleiders 2024 – aanvraagformulier”. In dit proces is één van die zes stappen visueel anders opgemaakt om aan te geven dat die stap actief is. Die visuele informatie is nu niet beschikbaar voor hulpsoftware. Er zijn meerdere manieren om dit probleem op te lossen, een daarvan is om op de actieve tekst het attribuut aria-current=”true” te plaatsen.
Bevinding 7: Bij stap “6 Controleren en Versturen” van het proces dat begint op pagina https://formulierdus-i.nl/ispo/ is het mogelijk om een PDF te downloaden. Die PDF is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat er de documentstructuur niet is te bepalen. Software kan daardoor bijvoorbeeld niet bepalen wat koppen zijn, de alternatieve tekst bij afbeeldingen en wat de leesvolgorde is. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF code laag zoals semantische koppen en tekstalternatieven bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 8: Advies: In het proces dat begint op pagina https://formulierdus-i.nl/ispo/ komt na het kiezen van een vestiging bij stap “1 Intro” op een blauw vlak een instructie in beeld met de tekst “rechts onderin de pagina”. Deze instructie voldoet doordat er bij deze tekst ook een kopie van het icoon staat. De reden voor deze opmerking is dat dit icoon technisch gezien niet rechts onderin de pagina, maar rechts onderin het venster van de gebruiker staat. Deze knop staat nu in de weg bij het gebruik van een sterk ingezoomde versie van de pagina. Er zijn verschillende verbeteringen mogelijk het aanpassen van de instructie is daarvan de eenvoudigste, maar er voor zorgen dat deze knop niet in de weg kan staan door hem rechts onderin de pagina – en dus onder de knop “Volgende”- te plaatsen is een betere oplossing.
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 9: Op pagina https://formulierdus-i.nl/contact/?kenmerk=OVERIG&dus%2Di%5Furl=https%3A%2F%2Fwww%2Edus%2Di%2Enl%2Fcontact staan meerdere invoervelden die niet aan de eisen van dit succescriterium voldoen. Het gaat om de invoervelden “Voornaam”, “Achternaam” en “E-mail”. Op deze invoervelden moet een autocomplete attribuut met de juiste waarde geplaatst worden zodat hulpsoftware kan ondersteunen bij het invullen van deze velden. Het gaat om de waarden “given-name”, “family-name” en “email”. Het invoerveld “Telefoonnummer” moet normaal gesproken ook aan deze eis voldoen door het gebruik van autocomplete=”tel-national”, maar door het Nederlandse nummer al gedeeltelijk in te vullen werkt die oplossing nu niet. Het wordt dan ook aangeraden om het gedrag van dat invoerveld aan te passen zodat autocomplete op al deze invoervelden werkt.
Dit type probleem komt ook voor in het proces dat start op pagina https://formulierdus-i.nl/ispo/. Het gaat in dat proces dan wel alleen om invoervelden die bij stap “5 ondertekenen” in beeld komen. Daar moet de persoon die het formulier daadwerkelijk invult zijn of haar eigen gegevens naar waarheid invullen. In de stappen “2 aanvrager” en “3 Instromer” gaat het mogelijk om andere gegevens. Bij stap “5 ondertekenen” moet autocomplete gebruikt worden op het invoerveld “E-mailadres”. Het advies is om de invoervelden “Tussenvoegsel” en “Achternaam” samen te voegen om te voorkomen dat gebruikers een dubbel “Tussenvoegsel” opgeven en om het mogelijk te maken om autocomplete=”family-name” te gebruiken. Vergeet ook niet het invoerveld voor e-mailadres dat in beeld komt bij het opslaan van de gegevens. Op pagina https://www.w3.org/Translations/WCAG22-nl/#input-purposes staat een overzicht van de te gebruiken waarden voor autocomplete.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 10: Op pagina https://formulierdus-i.nl/contact/?kenmerk=OVERIG&dus-i_url=https%3A%2F%2Fwww.dus-i.nl%2Fcontact staat onder het invoerveld “Uw vraag of opmerking*” de grijze tekst (#767676) “Maximaal: 500 woorden”. Deze tekst heeft met 4,1:1 niet voldoende contrast met de achtergrond (#F3F3F3) om goed zichtbaar te zijn.
Bevinding 11: Op pagina https://formulierdus-i.nl/contact/?kenmerk=OVERIG&dus-i_url=https%3A%2F%2Fwww.dus-i.nl%2Fcontact komen bij het maken van een invoerfout blauwe links (#01689B) in beeld op een lichtrode achtergrond (#F7D2DD). Deze links hebben met 4,4:1 net niet voldoende contrast om te voldoen. Het contrast moet minimaal 4,5:1 zijn om te voldoen.
Bevinding 12: In het proces dat start op pagina https://formulierdus-i.nl/ispo/ komt er bij stap “6 Controleren en Versturen” een PDF in beeld. Die PDF moet in dit geval ook toegankelijk zijn. Het probleem is de diagonale “Nog te versturen” tekst. Die grote grijze tekst (#CCCCCC) heeft met 1,6:1 niet voldoende contrast met de witte achtergrond.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 13: Op pagina https://formulierdus-i.nl/ispo/ staat een klein deel van het logo buiten beeld als de test resolutie van 1280x1024 herschaalt wordt naar 400%. Bij een breedte van 320 CSS-pixels staat een deel het woord “Instellingen” en een deel van het woord “Volksgezondheid” buiten beeld. Dit komt ook bij de overige stappen van dit proces. Dit probleem veroorzaakt later in dit proces een klein probleem met de zichtbaarheid van de knop “Opslaan en later doorgaan”. Die blauwe diskette staat bij viewport van 320 CSS-pixels ook gedeeltelijk buiten beeld, dat is een probleem omdat het icoon daardoor moeilijker te herkennen is. Het verkleinen van de margin-left in CSS is een mogelijke oplossing.
2. Bedienbaar
2.4 Navigeerbaar
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 14: In het proces dat begint op pagina https://formulierdus-i.nl/ispo/ zijn verschillende paginatitels gebruikt. De eerste pagina heeft met “Instroom schoolleiders – E-formulieren DUS-I” een paginatitel die niet duidelijk maakt dat het gaat om het zoeken van de vestiging voor het aanvragen van subsidie voor een instromende schoolleider. Het is toegestaan om alle stappen in één proces dezelfde paginatitel te geven als die paginatitel het onderwerp of doel van het gehele proces aangeeft en dat is hier niet het geval. Het is ook nodig om de voorbeeldversies van de verschillende stappen van het proces een andere paginatitel te geven zodat duidelijk is dat dit slechts een voorbeeldformulier is, dit kan helpen om verwarring van gebruikers te voorkomen.
Bevinding 15: Bij stap “6 Controleren en Versturen” van het proces dat begint op pagina https://formulierdus-i.nl/ispo/ is het mogelijk om een PDF te downloaden. Die PDF moet in de bestandseigenschappen een goede titel hebben om aan de eisen van dit succescriterium te voldoen. De huidige titel is met “_subsidieaanvraag.pdf” niet voldoende, omdat dit een bestandsnaam is. Denk bij dit bestand aan een algemene tekst als “subsidieaanvraag instroom schoolleiders”.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 16: In het proces dat begint op pagina https://formulierdus-i.nl/ispo/ komt na het zoeken naar een vestiging zoals zoeken op de plaats Tilburg een serie vestigingen in beeld. Bij elk van deze link staat een link “Selecteer” die geen context heeft met de overige content op deze pagina. Links kunnen maar op enkele manieren context krijgen. Het is een optie om een visueel verborgen tekst aan elk van de links toe te voegen die duidelijk maakt om welke link het gaat.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 17: In het proces dat begint op pagina https://formulierdus-i.nl/ispo/ is het bij stap “6 Controleren en Versturen” mogelijk om een PDF te downloaden. Die PDF moet in de bestandseigenschappen een goede taal hebben om aan de eisen van dit succescriterium te voldoen. Op dit moment is de taal van dat document niet ingesteld, dat moet aangepast worden naar Nederlands.
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 18: In het proces dat begint op pagina https://formulierdus-i.nl/ispo/ komt na het kiezen van een vestiging bij stap “1 Intro” een aantal invoervelden in beeld die met asterisk zijn aangegeven als verplicht. Nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier, bijvoorbeeld: ‘Velden met een sterretje (*) zijn verplicht'. Dit komt ook bij andere stappen van dit proces voor en komt ook voor in het proces dat begint op pagina https://formulierdus-i.nl/contact/?kenmerk=OVERIG&dus%2Di%5Furl=https%3A%2F%2Fwww%2Edus%2Di%2Enl%2Fcontact.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- home:
https://formulierdus-i.nl/ - 404:
https://formulierdus-i.nl/Ikbestaniet - Instroom schoolleiders:
https://formulierdus-i.nl/ispo/ - Contactformulier DUS-I:
https://formulierdus-i.nl/contact/?kenmerk=OVERIG&dus%2Di%5Furl=https%3A%2F%2Fwww%2Edus%2Di%2Enl%2Fcontact
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.