Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website Fraudehelpdesk.nl en FHDZakelijk.nl


Onderzoeker
Mirjam, Swink; Michiel, Swink
Datum
3 januari 2025
Opdrachtgever
Stg. Aanp. Fin.-Econom. Crimin. in Nederland

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website Fraudehelpdesk.nl en FHDZakelijk.nl voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 23 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website Fraudehelpdesk.nl en FHDZakelijk.nl zijn onderzocht tussen 2 december 2024 en 3 januari 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om de vervolgstappen te bepalen om tot een toegankelijke website te komen.

De meest opvallende bevindingen uit dit onderzoek zijn:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website Fraudehelpdesk.nl en FHDZakelijk.nl
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op fraudehelpdesk.nl en fhdzakelijk.nl.
  • Alle PDF's op fraudehelpdesk.nl en fhdzakelijk.nl.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
  • Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
    Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

    Overzicht toetsresultaat

    Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
    1 Waarneembaar 10 10 0
    2 Bedienbaar 8 9 0
    3 Begrijpelijk 7 3 0
    4 Robuust 2 1 0
    Totaal 27 23 0

    Leeswijzer

    Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

    Uitgebreide toetsresultaten


    1. Waarneembaar

    1.1 Tekstalternatieven

    1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

    Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

    Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Het logo dat op elke pagina te vinden is (bijvoorbeeld https://www.fraudehelpdesk.nl/) heeft geen goede alternatieve tekst. De svg-afbeelding staat binnen een link naar de homepagina, in deze link is ook een span-element met de tekst 'Eerste loket bij oplichting' toegevoegd. Bezoekers die niet kunnen zien weten nu niet dat hier het logo te vinden is. Los dit bijvoorbeeld op door de tekst 'logo' en alle tekst die in het logo te vinden is, toe te voegen aan de tekst van het span-element. Ook kan ervoor gekozen worden de svg-afbeelding een alternatieve tekst te geven door een title-element als eerste child-element toe te voegen.

    Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/ zijn onder de koptekst 'Met deze organisaties werken wij graag samen' (bewegende) afbeeldingen van logo's te zien. Welke logo's hier te zien zijn is voor bezoekers die niet kunnen zien niet bekend, omdat de afbeeldingen voor hulpsoftware zijn verborgen middels een leeg alt-attribuut. Omdat het hier om informatieve afbeeldingen gaat, is het belangrijk dat deze een beschrijvende alternatieve tekst krijgen. Dit komt op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/verdieping/.

    Bij de eerste vraag van de quiz op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/ staat een afbeelding van een email. De afbeelding is verborgen voor hulpsoftware doormiddel van een leeg alt attribuut. Blinden weten nu niet wat er in de e-mail staat. Zet de tekst elders op de pagina zodat ook voldaan is aan 1.4.5.

    In de PDF In de PDF https://www.fraudehelpdesk.nl/wp-content/uploads/2021/05/NAWgegevens-bank-procedure-FHD040521.pdf staat onderaan de pagina's een afbeelding met het logo. Deze afbeelding heeft een automatisch gegenereerde alternatieve tekst die het logo niet beschrijft. Pas dit aan in de codelaag en zorg dat het woord 'logo' en alle tekst van het logo in de alternatieve tekst terug komt. In de PDF https://www.fraudehelpdesk.nl/wp-content/uploads/2024/11/Folder-FHD-Engels.pdf doet zich een soortgelijk probleem voor bij het logo dat bovenaan de pagina staat.


    1.2 Op tijd gebaseerde media

    1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

    Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

    Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

    Uitkomst: Niet aanwezig


    1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

    Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

    Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/videos-over-fraude/ staat een video over 'Spoofing'. In de video komt gesproken woord voor, maar de ondertiteling ontbreekt. Zorg ervoor dat mensen met een auditieve beperking ook weten welke informatie in het audiospoor voorkomt door een ondertiteling aan de video toe te voegen. Dit probleem komt ook voor bij de video op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/.

    Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/videos-over-fraude/ staan meerdere YouTube-video's. Bijvoorbeeld de video 'Shop geen flop'. Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden. Bijvoorbeeld op tijdstip 0:28 het woord 'froudo' in plaats van 'fraudeurs'. Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn. Voeg ondertiteling toe om dit op te lossen.


    1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

    Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

    Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/videos-over-fraude/ is een video over 'Spoofing' te vinden, en daarnaast meerdere YouTube-video's (bijvoorbeeld 'Shop geen flop'). In de video's is er in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bij de video over 'Spoofing' het logo met URL 'fraudehelpdesk.nl' en in de video 'Shop geen flop' de titel die in de eerste frames te zien is en de tekst 'Deze film is mogelijk gemaakt door' plus logo's in de laatste frames. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Daardoor kunnen bezoekers die niet kunnen zien niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze informatie in een transcript om te voldoen aan dit succes criterium. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5. Dit probleem komt ook voor bij de video op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/.


    1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

    Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

    Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

    Uitkomst: Niet aanwezig


    1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

    Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

    Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/videos-over-fraude/ is een video over 'Spoofing' te vinden, en daarnaast meerdere YouTube-video's (bijvoorbeeld 'Shop geen flop'). In de video's is er in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bij de video over 'Spoofing' het logo met URL 'fraudehelpdesk.nl' en in de video 'Shop geen flop' de titel die in de eerste frames te zien is en de tekst 'Deze film is mogelijk gemaakt door' plus logo's in de laatste frames. De video's bevatten geen audiodescriptie, waardoor deze informatie voor sommige bezoekers niet beschikbaar is. Audiodescriptie is een (extra) audiospoor waarin verteld wordt wat er in beeld te zien is. Voeg een extra audiospoor toe waarin audiodescriptie te horen is. Dit probleem komt ook voor bij de video op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/.


    1.3 Aanpasbaar

    1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

    Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/contact/ is de tekst onder de header (begint met 'Wij zijn telefonisch bereikbaar via..') geheel opgemaakt met het strong-element. Omdat dit element semantische waarde heeft, mag deze niet alleen voor styling gebruikt worden. Gebruik strong alleen voor enkele woorden waar nadruk op gelegd moet worden. Gebruik de stylesheet voor het stylen van de tekst.

    Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/over-ons/privacy-en-cookie-statement/ staan in het zijmenu onder 'Gerelateerd' links. Welke link de huidige pagina betreft, is visueel te herkennen. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader, is deze informatie niet beschikbaar. Los dit bijvoorbeeld op door het attribuut aria-current en een waarde die de content beschrijft ("page") toe te voegen. Dit komt op meerdere pagina's voor, een ander voorbeeld is op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/valse-email/terugbetaling-in-behandeling-duplicaat-afschrijving-geconstateerd/ bij het zijmenu 'Archief: ICS'. Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/?s=melding doet zich een soortgelijk probleem voor bij de filters ('Alles').

    De PDF https://www.fraudehelpdesk.nl/wp-content/uploads/2021/05/NAWgegevens-bank-procedure-FHD040521.pdf bevat meerdere teksten die visueel als kopteksten te herkennen zijn, zoals bijvoorbeeld op pagina 2 de tekst 'Wat is een civiele procedure?'. In de codelaag van het document is dit niet met de juiste tag opgemaakt, waardoor dit voor hulpsoftware niet als kop te herkennen is. Zorg dat kopteksten in de codelaag als kop worden getagd, bijvoorbeeld met de h1-tag.

    In de PDF https://www.fraudehelpdesk.nl/wp-content/uploads/2024/11/Folder-FHD-Engels.pdf staan lijsten. Omdat deze in de codelaag niet met de juiste tags zijn opgemaakt, is de structuur en omvang van deze lijsten niet beschikbaar voor bezoekers niet kunnen zien en dit door hulpsoftware voorgelezen krijgen. Zorg dat de lijsten en lijst-items op de juiste manier getagd worden in de codelaag.

    Advies: De PDF In de PDF https://www.fraudehelpdesk.nl/wp-content/uploads/2021/05/NAWgegevens-bank-procedure-FHD040521.pdf bevat een codelaag die veel lege P-tags heeft. Dit maakt het lastiger om efficiënt door het document heen te navigeren, voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware. Omdat alle informatie in het document wel beschikbaar is voor deze bezoekers wordt dit niet afgekeurd op toegankelijkheid. Wel is het beter om lege tags te verwijderen uit de codelaag.


    1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

    Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

    Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/?s=melding bestaan de zoekresultaten uit elementen die niet in een logische volgorde zijn opgemaakt. Bezoekers die niet kunnen zien komen daardoor eerst een datum tegen, dan het filter ('Waarschuwing') en daarna de koptekst (bijvoorbeeld 'Valse sms Rijksoverheid over noodpakket'). Als door de zoekresultaten heen genavigeerd wordt kan onduidelijkheid ontstaan over welke datum bij welk zoekresultaat hoort. Dit kan worden opgelost door te zorgen dat in HTML de koptekst bovenaan wordt geplaatst, daarna de datum en het filter. Visueel mag de huidige volgorde wel worden aangehouden. Een soortgelijk probleem komt voor op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/, waar de afbeelding, het filter en de datum ná de h2-kop moeten worden geplaatst. Ook op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/verdieping/wetenschappelijk/ komt een soortgelijk probleem voor.


    1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

    Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

    Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

    Uitkomst: Voldoende


    1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

    De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

    Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

    Uitkomst: Voldoende


    1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

    Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

    Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/particulier/ is een formulier dat uit verschillende stappen bestaat, waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en achternaam kan invullen bij de laatste stap. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".
    Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes. Dit komt ook voor op pagina https://www.fhdzakelijk.nl/fraude-melden/ondernemer/.


    1.4 Onderscheidbaar

    1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

    Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

    Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

    Uitkomst: Voldoende


    1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

    Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

    Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

    Uitkomst: Voldoende


    1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

    De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

    Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op meerdere pagina's, bijvoorbeeld pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/, worden verschillende roodtinten op witte of grijze achtergrond gebruikt. Hierbij ontstaan contrastproblemen. Dit kan worden opgelost door te kiezen voor een roodtint die voldoende contrast heeft met de achtergrond. De contrastverhouding moet minimaal 4,5:1 zijn. Contrastproblemen doen zich voor bij de volgende elementen:

    • Boven het menu bij 'Particulier' in rood (HEX #FF0000) lettertype op grijze (HEX #EDEDED) achtergrond. De contrastverhouding is onvoldoende, deze is 3,4:1.
    • Als de muis over een submenu-item van een uitvouwbaar menu-item gaat (hover), bijvoorbeeld onder 'Meer' het item 'Contact', wordt deze rood (HEX FF0000) en heeft een contrastverhouding van 4:1 met de witte achtergrond.
    • De witte tekst 'Fraude melden' op de svg-afbeelding binnen de link in het menu, deze heeft een rode (HEX #F30100) achtergrond. De contrastverhouding is hier 4,3:1.
    • Onder het menu staat een rode (HEX #70100) balk met onder andere de (witgekleurde) tekst 'let op' en een tijdstip en datum. De contrastverhouding is 4,2:1.
    • In de footer de link 'Direct fraude melden'. Het rode (HEX #FF0000) lettertype heeft onvoldoende contrast met de witte achtergrond. De contrastverhouding is 4:1 waar deze minimaal 4,5:1 moet zijn.

    Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/ staat de witte dikgedrukte koptekst 'Informatie' en kleine tekst eronder. De tekst heeft onvoldoende contrast met de gele achtergrond. Er is een subtiele schaduw om de letter heen, in de gele kleur HEX #DA9535. De contrastverhouding is 2,5:1. De contrastverhouding moet voor de koptekst minimaal 3:1 zijn, en voor kleine tekst minimaal 4,5:1.

    Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/videos-over-fraude/ staat in de header de witte koptekst 'Video's over fraude' over een afbeelding heen. Op sommige plekken levert dit een contrastprobleem op, bijvoorbeeld waar de achtergrondkleur lichtroze (HEX F3CED3) is. Hier is de contrastverhouding 1,4:1. Zorg ervoor dat de contrastverhouding bij deze dikgedrukte koptekst overal minimaal 3:1 is.

    Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/404 heeft de blauwe (HEX #2382D0) linktekst 'Naar de homepagina' onvoldoende contrast met de witte achtergrond. De contrastverhouding is 4:1, waar deze minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit probleem doet zich ook voor op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/brochures/ bij de links 'Gratis download' en op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/verdieping/test-je-kennis/ bij de links 'Lees meer'.

    Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/ zijn voorbeelden van valse e-mails te zien, bijvoorbeeld 'Terugbetaling in behandeling-Duplicaat afschrijving geconstateerd'. Onder de koptekst staan de links 'Voorbeeld' en 'Lees meer'. Deze zijn grijsgekleurd (HEX C5B9B9) en hebben onvoldoende contrast met de witte achtergrond. De contrastverhouding is 1,9:1 waar deze minimaal 4,5:1 moet zijn.

    Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/valse-email/terugbetaling-in-behandeling-duplicaat-afschrijving-geconstateerd/ is de tekst 'Valse e-mail' te zien op de achtergrond van de e-mail. De roze (HEX #FFCCCC) tekstkleur heeft onvoldoende contrast met de witte achtergrond. De contrastverhouding is 1,4:1 waar deze minimaal 4,5:1 moet zijn.

    Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/valse-email/terugbetaling-in-behandeling-duplicaat-afschrijving-geconstateerd/ zijn de links 'Alles weergeven' en 'Volgende' in grijs (HEX 9A9A99) te zien op een witte achtergrond. De contrastverhouding is hier 2,8:1 waar het minimaal 4,5:1 moet zijn.

    In de PDF https://www.fraudehelpdesk.nl/wp-content/uploads/2021/05/NAWgegevens-bank-procedure-FHD040521.pdf komen contrastproblemen voor. Op de eerste pagina is er bijvoorbeeld witte tekst die een contrastverhouding van 2,9:1 heeft met de blauwe (HEX #8497B0) achtergrond, en lichtblauwe (HEX #D9E2F3) tekst die hiermee een contrastverhouding van 2,2:1 heeft. Zorg dat de tekst overal een minimale contrastverhouding van 4,5:1 heeft. Dit komt ook op pagina 6 van het document voor.


    1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

    Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

    Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

    Uitkomst: Voldoende


    1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

    Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

    Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/ kan een dialoogscherm met een afbeelding worden geopend via de links 'Voorbeeld'. Deze afbeelding bevat tekst. Slechtzienden kunnen deze tekst niet aanpassen om de leesbaarheid te verhogen. De tekst op de afbeelding komt verder niet voor op de pagina, zodat blinden deze informatie helemaal moeten missen. Plaats deze tekst daarom als HTML-tekst in het dialoogvenster of elders op de pagina.

    Bij de eerste vraag van de quiz op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/ staat een afbeelding van een email. Slechtzienden kunnen deze tekst niet aanpassen om de leesbaarheid te verhogen. De tekst op de afbeelding komt verder niet voor op de pagina, zodat blinden deze informatie helemaal moeten missen. Plaats deze tekst daarom als HTML-tekst in het dialoogvenster of elders op de pagina.


    1.4.10 Reflow (Niveau AA)

    Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

    Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

    Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Als op de pagina's (bijvoorbeeld https://www.fraudehelpdesk.nl/) bij een paginagrootte van 1280 bij 1024 pixels wordt ingezoomd vanaf 125%, is de zoekfunctie niet meer te zien in het menu. Overigens komen bezoekers die navigeren via het toetsenbord de zoekfunctie nog wel tegen, maar dit kan verwarrend werken omdat deze op dat moment niet te zien is op de pagina. De oplossing is in dit geval er voor te zorgen dat de zoekfunctie niet van de pagina verdwijnt bij het inzoomen.

    Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/ komt content over elkaar heen te staan als bij een paginagrootte van 1280 bij 1024 pixels wordt ingezoomd vanaf 250%. Het gaat bijvoorbeeld om de link 'Lees onze tips', die over de tekst 'Eerst checken, dan bestellen' heen komt te staan. Zorg ervoor dat content elkaar niet overlapt bij het inzoomen. Hetzelfde komt vaker voor in de website, bijvoorbeeld bij dezelfde resolutie in het uitklapbare menu valt de knop "Fraude melden" over menu-items.


    1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

    De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

    Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

    Uitkomst: Voldoende


    1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

    Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

    Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

    Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

    Uitkomst: Voldoende


    1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

    Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

    Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

    Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

    Uitkomst: Voldoende


    2. Bedienbaar

    2.1 Toetsenbordtoegankelijk

    2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

    Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

    Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op meerdere pagina's (bijvoorbeeld https://www.fraudehelpdesk.nl/) is boven het menu een zoekfunctie te vinden. Via de muis kan op de zoekknop geklikt worden om een invoerveld te openen. Deze functionaliteit is niet beschikbaar voor bezoekers die navigeren via het toetsenbord. Zij komen het invoerveld ook tegen als deze niet zichtbaar is op de pagina (zie ook succescriterium 4.1.2) en via de knop kan via het toetsenbord geen functionerend invoerveld geopend worden. Zorg ervoor dat de zoekfunctie ook voor toetsenbordgebruikers te gebruiken is.

    Op meerdere pagina's (bijvoorbeeld https://www.fraudehelpdesk.nl/) zijn in het menu de uitvouwbare items 'Meer' en 'Over ons' te vinden. Via het toetsenbord is het niet mogelijk de submenu's uit te vouwen. Ook wordt niet voorgelezen dat zich bij deze items een submenu bevindt. Los dit bijvoorbeeld op door dit op andere wijze op te maken, mogelijk met naast de link een uitvouwbare knop. Zie ook succescriterium 4.1.2.

    Als bij een pagina grootte van 1280 bij 1024 pixels wordt ingezoomd vanaf 125% verschijnt er een menu knop waarmee het hoofdmenu uitgeklapt kan worden. Deze knop krijgt geen focus en kan daardoor niet met behulp van het toetsenbord bediend worden. De menu-items krijgen vervolgens wel focus maar deze zijn niet altijd te zien. Zorg er voor dat alle functionaliteit van de website ook enkel met behulp van het toetsenbord te bedienen is.

    Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/?s=melding kan een filter worden ingesteld voor de zoekresultaten. Het filter ('Alles') dat de huidige pagina betreft kan via het toetsenbord worden bereikt, maar de andere filters (bijvoorbeeld 'Waarschuwingen') niet. Zorg dat deze filters ook via het toetsenbord bereikt en bediend kunnen worden.

    Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/verdieping/wetenschappelijk/ kan een filter ingesteld worden via 'Kies een categorie'. Dit element is niet te bedienen via het toetsenbord. Ook kan de focus hier niet naartoe gebracht worden. Omdat dit element via muisbediening fungeert als een uitvouwbare knop, is het beter om deze met het button-element op te maken.

    De quiz op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/quiz/valse-berichten-quiz/ is niet te bedienen met behulp van de tab-toets. Bijvoorbeeld antwoorden van vragen komen in beeld voordat de vraag te zien is. Zorg er voor dat alle content ook met behulp van het toetsenbord bediend kan worden.


    2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

    Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

    Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

    Uitkomst: Voldoende


    2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

    Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

    Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/videos-over-fraude/ staat een video over 'Spoofing'. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die gebruik maken van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Zorg ervoor dat dit commando uitgeschakeld is of uit te schakelen is. Dit komt ook voor op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/.

    Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/videos-over-fraude/ wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Bijvoorbeeld bij de video 'Shop geen flop'. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van hulpsoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met hulpsoftware hun computer te bedienen.
    Op dit moment werkt de oplossing die we normaalgesproken zouden adviseren ('disablekb=1' toevoegen aan de URL) niet goed. De normale bediening gaat bij deze oplossing goed, maar zodra je instellingen wil aanpassen (zoals afspeelsnelheid) werkt dit niet via het toetsenbord. Daarom is een YouTube-videospeler (momenteel) niet goed toetsenbordtoegankelijk. Daarom adviseren we, tot dit probleem is opgelost, om andere videospeler te gebruiken.


    2.2 Genoeg tijd

    2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

    Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

    Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

    Uitkomst: Niet aanwezig


    2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

    Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

    Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op meerdere pagina's, bijvoorbeeld https://www.fraudehelpdesk.nl/, komt bewegende content voor. Bijvoorbeeld de rode balk met elkaar afwisselende meldingen en de knipperende tekst 'Let op (1/5)', en onderaan de pagina onder 'Met deze organisaties werken wij graag samen' een balk waarin logo's voorbij komen. Het is niet mogelijk om de beweging stop te zetten, te pauzeren of verbergen. Voor sommige bezoekers kan beweging misselijkheid opwekken of kan het lastig zijn stilstaande content die zich naast bewegende content bevindt te lezen. Zorg er daarom voor dat de beweging kan worden stilgezet of kan worden verborgen. Of plaats de informatie op andere wijze op de pagina.


    2.3 Toevallen en fysieke reacties

    2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

    Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

    Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

    Uitkomst: Voldoende


    2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

    Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

    Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op elke pagina ontbreekt een mechanisme om de herhalende content over te slaan. Bezoekers die via het toetsenbord navigeren moeten op elke pagina langs dezelfde onderdelen gaan voordat ze bij de inhoud van de pagina zijn. Dit kan worden opgelost door een link op de pagina te plaatsen (skiplink) die de focus verplaatst naar de eerste unieke inhoud van de pagina. Deze link moet de eerste link van de pagina zijn. Deze link mag standaard verborgen zijn voor bezoekers, maar moet zichtbaar worden als de focus er op komt wanneer met het toetsenbord wordt genavigeerd.


    2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

    Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

    Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: De PDF https://www.fraudehelpdesk.nl/wp-content/uploads/2021/05/NAWgegevens-bank-procedure-FHD040521.pdf heeft geen titel in de documenteigenschappen. Voeg een titel toe en zorg dat bij het openen de documenttitel wordt getoond en niet de bestandsnaam.


    2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

    Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

    Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Als bij een pagina grootte van 1280 bij 1024 pixels wordt ingezoomd vanaf 125% wordt het menu samengevouwen in een hamburgermenu (dit is een link). Als via het toetsenbord de focus hier naartoe wordt gebracht, wordt het menu automatisch uitgevouwen in een klein deel van het scherm. De menu-items krijgen focus terwijl ze niet altijd zichtbaar zijn bijvoorbeeld menu-items in de submenu’s zoals onder “Meer”. Als het menu is uitgeklapt met de muis krijgen elementen in de pagina onder het menu focus terwijl ze niet zichtbaar zijn. Zorg ervoor dat alleen zichtbare elementen focus kunnen krijgen. Dat kan bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat de focus een uitgeklapt menu niet kan verlaten of door uitklapbare menu’s te openen wanneer elementen daarin focus krijgen en te sluiten als de focus het menu verlaat.


    Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

    Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/ staan onder de kop 'Actueel' de links 'Waarschuwingen', 'Actuele valse e-mails', en 'Veilig online'. Deze links hebben geen naam, waardoor het linkdoel onduidelijk is voor bezoekers die niet kunnen zien. Hulpsoftware leest soms een deel van de URL op als linknaam. Dit kan bijvoorbeeld worden opgelost door de kop binnen de link te plaatsen (bijvoorbeeld de h4-kop 'Waarschuwingen'). De koptekst wordt dan als linkdoel voorgelezen. Ditzelfde komt voor bij de drie links onder de kop 'Verdieping' en 'Bibliotheek'.
    Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/contact/ komt dit voor bij de 3 links onder de kop 'Meldformulieren'. Op onder andere pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/ bij de links 'Ik ben particulier' en 'Ik meld namens mijn bedrijf'. Ook op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-cat/veilig-online/ komt dit voor.

    Op meerdere pagina's, bijvoorbeeld https://www.fraudehelpdesk.nl/, staan in de footer links naar sociale media. Deze links hebben geen naam doordat er geen linktekst is en de iconen waaraan de links herkenbaar zijn geen alternatieve tekst hebben. Hierdoor weten bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware wel dat zich hier links bevinden, maar is niet af te leiden wat het linkdoel is. Los dit op door een toegankelijke naam toe te voegen die het linkdoel beschrijft. Op sommige pagina's staan deze links behalve in de footer ook onder de kop 'Pagina delen', zoals op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/contact/.

    Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/brochures/ zijn brochures te vinden, per brochure staan er twee links met hetzelfde doel (het downloaden van de brochure). De link die te herkennen is aan de afbeelding heeft geen toegankelijke naam, de link met de tekst 'Gratis download' is onvoldoende beschrijvend. Een mogelijke oplossing zou zijn als dit op andere wijze wordt opgemaakt, waarbij er één link per brochure is en deze een naam heeft die beschrijft welke brochure hier kan worden gedownload. De h2-koptekst zou hier bijvoorbeeld aan voldoen. Het klikbare gebied van de link kan worden vergroot via CSS of JavaScript. Een soortgelijk probleem doet zich voor op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/verdieping/test-je-kennis/, bijvoorbeeld bij 'Bent u oplichters te snel af?' met de linktekst 'Lees meer'.

    Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/ kan worden gefilterd via de link 'Op bedrijf'. Visueel is af te leiden dat deze link hoort bij de rode tekst 'Filter', maar voor bezoekers die niet kunnen zien en navigeren aan de hand van een lijst van koppen valt deze context weg. Voeg daarom het woord 'Filter' toe aan de toegankelijke linktekst, eventueel via een aria-label op de link. Het zou overigens beter zijn om dit element op te maken als button, omdat dit als uitvouwbare knop fungeert in plaats van als een link.

    Pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/ bevat voorbeelden van valse e-mails. Elk voorbeeld bevat meerdere links met hetzelfde linkdoel, maar de link die te herkennen is aan een afbeelding bevat geen toegankelijke naam, de link met de tekst 'Lees meer' beschrijft het linkdoel onvoldoende. De link die binnen de h2-kop is geplaatst voldoet wel. Los dit bijvoorbeeld op door dubbele links te verwijderen en het klikbare gebied van de koptekst-link te vergroten via CSS of JavaScript.

    Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/?s=melding is bij elk zoekresultaat te zien bij welk filter deze hoort, bijvoorbeeld 'Waarschuwing'. Dit is als link opgemaakt, maar werkt alleen voor toetsenbordgebruikers als link. De link heeft als linktekst de naam van het filter, bijvoorbeeld "Waarschuwing" maar leidt naar de huidige pagina zonder iets te veranderen. Maak dit niet op als link of zorg dat de linktekst klopt door bijvoorbeeld de resultaten te filteren.


    2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

    Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

    Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

    Uitkomst: Voldoende


    2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

    Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

    Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

    Uitkomst: Voldoende


    2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

    Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

    Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op meerdere pagina's (bijvoorbeeld https://www.fraudehelpdesk.nl/) is boven het menu een zoekfunctie te vinden. Als de focus via het toetsenbord naar de zoekknop wordt gebracht, is het niet te zien dat de focus hierop staat. Voor bezoekers die op deze manier navigeren, is het dan lastig om af te leiden waar zij zich bevinden. Zorg er daarom voor dat er een focusrand wordt toegevoegd. Dit komt bij meerdere elementen voor, bijvoorbeeld bij de link 'Fraude melden' in het menu. Ook bij alle links onder 'Actueel', 'Verdieping' en 'Bibliotheek'.


    2.5 Input modaliteiten

    2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

    Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

    Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

    Uitkomst: Voldoende


    2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

    Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

    Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

    Uitkomst: Voldoende


    2.5.3 Label in naam (Niveau A)

    Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

    Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op meerdere pagina's (bijvoorbeeld https://www.fraudehelpdesk.nl/) staat een ReadSpeaker-plugin. Visueel is hier de tekst 'Lees voor' te vinden, maar deze tekst komt niet terug in de toegankelijke naam. Hierdoor is het lastig om deze functie aan te spreken en te bedienen voor bezoekers die gebruik maken van spraaksoftware. Er is een aria-label met de tekst 'ReadSpeaker webReader: Luister met webReader'. Pas deze tekst aan zodat de visueel zichtbare tekst hierin voorkomt, het liefst vooraan.


    2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

    Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

    Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

    Uitkomst: Niet aanwezig


    3. Begrijpelijk

    3.1 Leesbaar

    3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

    De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

    Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: De PDF https://www.fraudehelpdesk.nl/wp-content/uploads/2024/11/Folder-FHD-Engels.pdf is Engelstalig, maar in de documenteigenschappen is de taal ingesteld op Nederlands. Hulpsoftware kan de tekst daardoor niet met de juiste uitspraak voorlezen, wat de inhoud mogelijk lastig te begrijpen maakt. Stel de taal in op Engels.


    3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

    De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

    Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/fraudhelpdesk-the-dutch-national-anti-fraud-hotline/ bevat Engelstalige content. Omdat de taalcode van de pagina Nederlands is, kan deze content niet met de juiste uitspraak worden voorgelezen door hulpsoftware zoals een screenreader. Het menu en de footer zijn wel Nederlandstalig, dus om dit op te lossen kan op de Engelstalige content een afwijkende taalcode (lang="en") worden geplaatst.

    Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/ kan een dialoogvenster worden geopend via de links 'Voorbeeld'. Dit dialoogvenster bevat een sluitknop met de Engelstalige naam 'Close'. Omdat het om een Nederlandstalige pagina gaat, kan beter worden gekozen voor een Nederlandstalige term (bijvoorbeeld 'Sluit').

    Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/verdieping/wetenschappelijk/ staan Engelstalige teksten, bijvoorbeeld 'The implications of fraud committed against enterprises in the Netherlands'. Om te zorgen dat hulpsoftware deze tekst met de juiste uitspraak kan voorlezen, moet hierop een afwijkende taalcode (lang="en") worden geplaatst.


    3.2 Voorspelbaar

    3.2.1 Bij focus (Niveau A)

    Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

    Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Als op de pagina's (bijvoorbeeld https://www.fraudehelpdesk.nl/) bij een paginagrootte van 1280 bij 1024 pixels wordt ingezoomd vanaf 125%, wordt het menu samengevouwen in een hamburgermenu (dit is een link). Als via het toetsenbord de focus hier naartoe wordt gebracht, wordt het menu automatisch uitgevouwen. Voor bezoekers die navigeren via het toetsenbord is het lastig als bij focus een contextwijziging wordt veroorzaakt. Zorg ervoor dat dit pas gebeurt na een actie van de bezoeker (het volgen van een link, drukken op een knop). Een mogelijke oplossing zou zijn dat de hamburgermenu-knop wordt opgemaakt met het button-element, geef deze een naam en voeg het aria-expanded attribuut toe.


    3.2.2 Bij input (Niveau A)

    Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

    Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

    Uitkomst: Voldoende


    3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

    Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

    Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

    Uitkomst: Voldoende


    3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

    Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

    Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

    Uitkomst: Voldoende


    3.3 Assistentie bij invoer

    3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

    Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

    Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

    Uitkomst: Voldoende


    3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

    Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

    Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

    Uitkomst: Voldoende


    3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

    Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

    Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

    Uitkomst: Voldoende


    Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

    1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
    2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
    3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

    Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

    Uitkomst: Niet aanwezig


    4. Robuust

    4.1 Compatibel

    4.1.1 Parsen (Niveau A)

    In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

    Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

    Uitkomst: Voldoende


    4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

    Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

    Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op meerdere pagina's (bijvoorbeeld https://www.fraudehelpdesk.nl/) zijn in het menu de uitvouwbare items 'Meer' en 'Over ons' te vinden. Voor bezoekers die niet kunnen zien is niet bekend dat deze items een submenu bevatten, dit wordt niet voorgelezen. Voor bezoekers die wel kunnen zien en navigeren via het toetsenbord is wel te zien dat hier iets uitgevouwen zou moeten kunnen worden, maar dit is via het toetsenbord niet mogelijk. Zorg ervoor dat dit op andere wijze wordt opgemaakt, zodat de functie van het element en de staat (ingevouwen of uitgevouwen, via het aria-expanded attribuut) goed kan worden geïnterpreteerd en voorgelezen, en dat alle functionaliteit via het toetsenbord beschikbaar is. Zie ook succescriterium 2.1.1.

    Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/videos-over-fraude/ staan meerdere YouTube-video's. Deze staan in een iframe, maar een titel ontbreekt. Hierdoor is voor bezoekers die niet kunnen zien niet bekend welke video zich in het iframe bevindt. Voeg een titel toe om dit op te lossen.


    4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

    In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

    Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

    Uitkomst: Voldoende

    Onderbouwing van de evaluatie

    Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

    Steekproef getoetste webpagina's

    Ondersteunende technieken

    Webbrowsers (useragents) en andere software

    Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

    Bronnen

    Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

    Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/fraudehelpdesk.nl/audit/
    Geprint: 2025-02-05 07:37:47 v2.4-011