Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Fraudehelpdesk.nl en FHDZakelijk.nl
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Fraudehelpdesk.nl en FHDZakelijk.nl |
---|---|
Datum | 3 januari 2025 |
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Het logo dat op elke pagina te vinden is (bijvoorbeeld https://www.fraudehelpdesk.nl/) heeft geen goede alternatieve tekst. De svg-afbeelding staat binnen een link naar de homepagina, in deze link is ook een span-element met de tekst 'Eerste loket bij oplichting' toegevoegd. Bezoekers die niet kunnen zien weten nu niet dat hier het logo te vinden is. Los dit bijvoorbeeld op door de tekst 'logo' en alle tekst die in het logo te vinden is, toe te voegen aan de tekst van het span-element. Ook kan ervoor gekozen worden de svg-afbeelding een alternatieve tekst te geven door een title-element als eerste child-element toe te voegen.
Bevinding 2: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/ zijn onder de koptekst 'Met deze organisaties werken wij graag samen' (bewegende) afbeeldingen van logo's te zien. Welke logo's hier te zien zijn is voor bezoekers die niet kunnen zien niet bekend, omdat de afbeeldingen voor hulpsoftware zijn verborgen middels een leeg alt-attribuut. Omdat het hier om informatieve afbeeldingen gaat, is het belangrijk dat deze een beschrijvende alternatieve tekst krijgen. Dit komt op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/verdieping/.
Bevinding 3: Bij de eerste vraag van de quiz op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/ staat een afbeelding van een email. De afbeelding is verborgen voor hulpsoftware doormiddel van een leeg alt attribuut. Blinden weten nu niet wat er in de e-mail staat. Zet de tekst elders op de pagina zodat ook voldaan is aan 1.4.5.
Bevinding 4: In de PDF In de PDF https://www.fraudehelpdesk.nl/wp-content/uploads/2021/05/NAWgegevens-bank-procedure-FHD040521.pdf staat onderaan de pagina's een afbeelding met het logo. Deze afbeelding heeft een automatisch gegenereerde alternatieve tekst die het logo niet beschrijft. Pas dit aan in de codelaag en zorg dat het woord 'logo' en alle tekst van het logo in de alternatieve tekst terug komt. In de PDF https://www.fraudehelpdesk.nl/wp-content/uploads/2024/11/Folder-FHD-Engels.pdf doet zich een soortgelijk probleem voor bij het logo dat bovenaan de pagina staat.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 5: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/videos-over-fraude/ staat een video over 'Spoofing'. In de video komt gesproken woord voor, maar de ondertiteling ontbreekt. Zorg ervoor dat mensen met een auditieve beperking ook weten welke informatie in het audiospoor voorkomt door een ondertiteling aan de video toe te voegen. Dit probleem komt ook voor bij de video op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/.
Bevinding 6: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/videos-over-fraude/ staan meerdere YouTube-video's. Bijvoorbeeld de video 'Shop geen flop'. Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden. Bijvoorbeeld op tijdstip 0:28 het woord 'froudo' in plaats van 'fraudeurs'. Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn. Voeg ondertiteling toe om dit op te lossen.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 7: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/videos-over-fraude/ is een video over 'Spoofing' te vinden, en daarnaast meerdere YouTube-video's (bijvoorbeeld 'Shop geen flop'). In de video's is er in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bij de video over 'Spoofing' het logo met URL 'fraudehelpdesk.nl' en in de video 'Shop geen flop' de titel die in de eerste frames te zien is en de tekst 'Deze film is mogelijk gemaakt door' plus logo's in de laatste frames. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Daardoor kunnen bezoekers die niet kunnen zien niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze informatie in een transcript om te voldoen aan dit succes criterium. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan succescriterium 1.2.5. Dit probleem komt ook voor bij de video op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 8: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/videos-over-fraude/ is een video over 'Spoofing' te vinden, en daarnaast meerdere YouTube-video's (bijvoorbeeld 'Shop geen flop'). In de video's is er in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bij de video over 'Spoofing' het logo met URL 'fraudehelpdesk.nl' en in de video 'Shop geen flop' de titel die in de eerste frames te zien is en de tekst 'Deze film is mogelijk gemaakt door' plus logo's in de laatste frames. De video's bevatten geen audiodescriptie, waardoor deze informatie voor sommige bezoekers niet beschikbaar is. Audiodescriptie is een (extra) audiospoor waarin verteld wordt wat er in beeld te zien is. Voeg een extra audiospoor toe waarin audiodescriptie te horen is. Dit probleem komt ook voor bij de video op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 9: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/contact/ is de tekst onder de header (begint met 'Wij zijn telefonisch bereikbaar via..') geheel opgemaakt met het strong-element. Omdat dit element semantische waarde heeft, mag deze niet alleen voor styling gebruikt worden. Gebruik strong alleen voor enkele woorden waar nadruk op gelegd moet worden. Gebruik de stylesheet voor het stylen van de tekst.
Bevinding 10: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/over-ons/privacy-en-cookie-statement/ staan in het zijmenu onder 'Gerelateerd' links. Welke link de huidige pagina betreft, is visueel te herkennen. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader, is deze informatie niet beschikbaar. Los dit bijvoorbeeld op door het attribuut aria-current en een waarde die de content beschrijft ("page") toe te voegen. Dit komt op meerdere pagina's voor, een ander voorbeeld is op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/valse-email/terugbetaling-in-behandeling-duplicaat-afschrijving-geconstateerd/ bij het zijmenu 'Archief: ICS'. Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/?s=melding doet zich een soortgelijk probleem voor bij de filters ('Alles').
Bevinding 11: De PDF https://www.fraudehelpdesk.nl/wp-content/uploads/2021/05/NAWgegevens-bank-procedure-FHD040521.pdf bevat meerdere teksten die visueel als kopteksten te herkennen zijn, zoals bijvoorbeeld op pagina 2 de tekst 'Wat is een civiele procedure?'. In de codelaag van het document is dit niet met de juiste tag opgemaakt, waardoor dit voor hulpsoftware niet als kop te herkennen is. Zorg dat kopteksten in de codelaag als kop worden getagd, bijvoorbeeld met de h1-tag.
Bevinding 12: In de PDF https://www.fraudehelpdesk.nl/wp-content/uploads/2024/11/Folder-FHD-Engels.pdf staan lijsten. Omdat deze in de codelaag niet met de juiste tags zijn opgemaakt, is de structuur en omvang van deze lijsten niet beschikbaar voor bezoekers niet kunnen zien en dit door hulpsoftware voorgelezen krijgen. Zorg dat de lijsten en lijst-items op de juiste manier getagd worden in de codelaag.
Bevinding 13: Advies: De PDF In de PDF https://www.fraudehelpdesk.nl/wp-content/uploads/2021/05/NAWgegevens-bank-procedure-FHD040521.pdf bevat een codelaag die veel lege P-tags heeft. Dit maakt het lastiger om efficiënt door het document heen te navigeren, voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware. Omdat alle informatie in het document wel beschikbaar is voor deze bezoekers wordt dit niet afgekeurd op toegankelijkheid. Wel is het beter om lege tags te verwijderen uit de codelaag.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 14: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/?s=melding bestaan de zoekresultaten uit elementen die niet in een logische volgorde zijn opgemaakt. Bezoekers die niet kunnen zien komen daardoor eerst een datum tegen, dan het filter ('Waarschuwing') en daarna de koptekst (bijvoorbeeld 'Valse sms Rijksoverheid over noodpakket'). Als door de zoekresultaten heen genavigeerd wordt kan onduidelijkheid ontstaan over welke datum bij welk zoekresultaat hoort. Dit kan worden opgelost door te zorgen dat in HTML de koptekst bovenaan wordt geplaatst, daarna de datum en het filter. Visueel mag de huidige volgorde wel worden aangehouden. Een soortgelijk probleem komt voor op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/, waar de afbeelding, het filter en de datum ná de h2-kop moeten worden geplaatst. Ook op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/verdieping/wetenschappelijk/ komt een soortgelijk probleem voor.
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 15: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/particulier/ is een formulier dat uit verschillende stappen bestaat, waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en achternaam kan invullen bij de laatste stap. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".
Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes. Dit komt ook voor op pagina https://www.fhdzakelijk.nl/fraude-melden/ondernemer/.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 16: Op meerdere pagina's, bijvoorbeeld pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/, worden verschillende roodtinten op witte of grijze achtergrond gebruikt. Hierbij ontstaan contrastproblemen. Dit kan worden opgelost door te kiezen voor een roodtint die voldoende contrast heeft met de achtergrond. De contrastverhouding moet minimaal 4,5:1 zijn. Contrastproblemen doen zich voor bij de volgende elementen:
- Boven het menu bij 'Particulier' in rood (HEX #FF0000) lettertype op grijze (HEX #EDEDED) achtergrond. De contrastverhouding is onvoldoende, deze is 3,4:1.
- Als de muis over een submenu-item van een uitvouwbaar menu-item gaat (hover), bijvoorbeeld onder 'Meer' het item 'Contact', wordt deze rood (HEX FF0000) en heeft een contrastverhouding van 4:1 met de witte achtergrond.
- De witte tekst 'Fraude melden' op de svg-afbeelding binnen de link in het menu, deze heeft een rode (HEX #F30100) achtergrond. De contrastverhouding is hier 4,3:1.
- Onder het menu staat een rode (HEX #70100) balk met onder andere de (witgekleurde) tekst 'let op' en een tijdstip en datum. De contrastverhouding is 4,2:1.
- In de footer de link 'Direct fraude melden'. Het rode (HEX #FF0000) lettertype heeft onvoldoende contrast met de witte achtergrond. De contrastverhouding is 4:1 waar deze minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 17: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/ staat de witte dikgedrukte koptekst 'Informatie' en kleine tekst eronder. De tekst heeft onvoldoende contrast met de gele achtergrond. Er is een subtiele schaduw om de letter heen, in de gele kleur HEX #DA9535. De contrastverhouding is 2,5:1. De contrastverhouding moet voor de koptekst minimaal 3:1 zijn, en voor kleine tekst minimaal 4,5:1.
Bevinding 18: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/videos-over-fraude/ staat in de header de witte koptekst 'Video's over fraude' over een afbeelding heen. Op sommige plekken levert dit een contrastprobleem op, bijvoorbeeld waar de achtergrondkleur lichtroze (HEX F3CED3) is. Hier is de contrastverhouding 1,4:1. Zorg ervoor dat de contrastverhouding bij deze dikgedrukte koptekst overal minimaal 3:1 is.
Bevinding 19: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/404 heeft de blauwe (HEX #2382D0) linktekst 'Naar de homepagina' onvoldoende contrast met de witte achtergrond. De contrastverhouding is 4:1, waar deze minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit probleem doet zich ook voor op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/brochures/ bij de links 'Gratis download' en op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/verdieping/test-je-kennis/ bij de links 'Lees meer'.
Bevinding 20: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/ zijn voorbeelden van valse e-mails te zien, bijvoorbeeld 'Terugbetaling in behandeling-Duplicaat afschrijving geconstateerd'. Onder de koptekst staan de links 'Voorbeeld' en 'Lees meer'. Deze zijn grijsgekleurd (HEX C5B9B9) en hebben onvoldoende contrast met de witte achtergrond. De contrastverhouding is 1,9:1 waar deze minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 21: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/valse-email/terugbetaling-in-behandeling-duplicaat-afschrijving-geconstateerd/ is de tekst 'Valse e-mail' te zien op de achtergrond van de e-mail. De roze (HEX #FFCCCC) tekstkleur heeft onvoldoende contrast met de witte achtergrond. De contrastverhouding is 1,4:1 waar deze minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 22: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/valse-email/terugbetaling-in-behandeling-duplicaat-afschrijving-geconstateerd/ zijn de links 'Alles weergeven' en 'Volgende' in grijs (HEX 9A9A99) te zien op een witte achtergrond. De contrastverhouding is hier 2,8:1 waar het minimaal 4,5:1 moet zijn.
Bevinding 23: In de PDF https://www.fraudehelpdesk.nl/wp-content/uploads/2021/05/NAWgegevens-bank-procedure-FHD040521.pdf komen contrastproblemen voor. Op de eerste pagina is er bijvoorbeeld witte tekst die een contrastverhouding van 2,9:1 heeft met de blauwe (HEX #8497B0) achtergrond, en lichtblauwe (HEX #D9E2F3) tekst die hiermee een contrastverhouding van 2,2:1 heeft. Zorg dat de tekst overal een minimale contrastverhouding van 4,5:1 heeft. Dit komt ook op pagina 6 van het document voor.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 24: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/ kan een dialoogscherm met een afbeelding worden geopend via de links 'Voorbeeld'. Deze afbeelding bevat tekst. Slechtzienden kunnen deze tekst niet aanpassen om de leesbaarheid te verhogen. De tekst op de afbeelding komt verder niet voor op de pagina, zodat blinden deze informatie helemaal moeten missen. Plaats deze tekst daarom als HTML-tekst in het dialoogvenster of elders op de pagina.
Bevinding 25: Bij de eerste vraag van de quiz op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/ staat een afbeelding van een email. Slechtzienden kunnen deze tekst niet aanpassen om de leesbaarheid te verhogen. De tekst op de afbeelding komt verder niet voor op de pagina, zodat blinden deze informatie helemaal moeten missen. Plaats deze tekst daarom als HTML-tekst in het dialoogvenster of elders op de pagina.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 26: Als op de pagina's (bijvoorbeeld https://www.fraudehelpdesk.nl/) bij een paginagrootte van 1280 bij 1024 pixels wordt ingezoomd vanaf 125%, is de zoekfunctie niet meer te zien in het menu. Overigens komen bezoekers die navigeren via het toetsenbord de zoekfunctie nog wel tegen, maar dit kan verwarrend werken omdat deze op dat moment niet te zien is op de pagina. De oplossing is in dit geval er voor te zorgen dat de zoekfunctie niet van de pagina verdwijnt bij het inzoomen.
Bevinding 27: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/ komt content over elkaar heen te staan als bij een paginagrootte van 1280 bij 1024 pixels wordt ingezoomd vanaf 250%. Het gaat bijvoorbeeld om de link 'Lees onze tips', die over de tekst 'Eerst checken, dan bestellen' heen komt te staan. Zorg ervoor dat content elkaar niet overlapt bij het inzoomen. Hetzelfde komt vaker voor in de website, bijvoorbeeld bij dezelfde resolutie in het uitklapbare menu valt de knop "Fraude melden" over menu-items.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 28: Op meerdere pagina's (bijvoorbeeld https://www.fraudehelpdesk.nl/) is boven het menu een zoekfunctie te vinden. Via de muis kan op de zoekknop geklikt worden om een invoerveld te openen. Deze functionaliteit is niet beschikbaar voor bezoekers die navigeren via het toetsenbord. Zij komen het invoerveld ook tegen als deze niet zichtbaar is op de pagina (zie ook succescriterium 4.1.2) en via de knop kan via het toetsenbord geen functionerend invoerveld geopend worden. Zorg ervoor dat de zoekfunctie ook voor toetsenbordgebruikers te gebruiken is.
Bevinding 29: Op meerdere pagina's (bijvoorbeeld https://www.fraudehelpdesk.nl/) zijn in het menu de uitvouwbare items 'Meer' en 'Over ons' te vinden. Via het toetsenbord is het niet mogelijk de submenu's uit te vouwen. Ook wordt niet voorgelezen dat zich bij deze items een submenu bevindt. Los dit bijvoorbeeld op door dit op andere wijze op te maken, mogelijk met naast de link een uitvouwbare knop. Zie ook succescriterium 4.1.2.
Bevinding 30: Als bij een pagina grootte van 1280 bij 1024 pixels wordt ingezoomd vanaf 125% verschijnt er een menu knop waarmee het hoofdmenu uitgeklapt kan worden. Deze knop krijgt geen focus en kan daardoor niet met behulp van het toetsenbord bediend worden. De menu-items krijgen vervolgens wel focus maar deze zijn niet altijd te zien. Zorg er voor dat alle functionaliteit van de website ook enkel met behulp van het toetsenbord te bedienen is.
Bevinding 31: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/?s=melding kan een filter worden ingesteld voor de zoekresultaten. Het filter ('Alles') dat de huidige pagina betreft kan via het toetsenbord worden bereikt, maar de andere filters (bijvoorbeeld 'Waarschuwingen') niet. Zorg dat deze filters ook via het toetsenbord bereikt en bediend kunnen worden.
Bevinding 32: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/verdieping/wetenschappelijk/ kan een filter ingesteld worden via 'Kies een categorie'. Dit element is niet te bedienen via het toetsenbord. Ook kan de focus hier niet naartoe gebracht worden. Omdat dit element via muisbediening fungeert als een uitvouwbare knop, is het beter om deze met het button-element op te maken.
Bevinding 33: De quiz op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/quiz/valse-berichten-quiz/ is niet te bedienen met behulp van de tab-toets. Bijvoorbeeld antwoorden van vragen komen in beeld voordat de vraag te zien is. Zorg er voor dat alle content ook met behulp van het toetsenbord bediend kan worden.
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 34: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/videos-over-fraude/ staat een video over 'Spoofing'. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die gebruik maken van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Zorg ervoor dat dit commando uitgeschakeld is of uit te schakelen is. Dit komt ook voor op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/.
Bevinding 35: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/videos-over-fraude/ wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Bijvoorbeeld bij de video 'Shop geen flop'. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van hulpsoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met hulpsoftware hun computer te bedienen.
Op dit moment werkt de oplossing die we normaalgesproken zouden adviseren ('disablekb=1' toevoegen aan de URL) niet goed. De normale bediening gaat bij deze oplossing goed, maar zodra je instellingen wil aanpassen (zoals afspeelsnelheid) werkt dit niet via het toetsenbord. Daarom is een YouTube-videospeler (momenteel) niet goed toetsenbordtoegankelijk. Daarom adviseren we, tot dit probleem is opgelost, om andere videospeler te gebruiken.
2.2 Genoeg tijd
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 36: Op meerdere pagina's, bijvoorbeeld https://www.fraudehelpdesk.nl/, komt bewegende content voor. Bijvoorbeeld de rode balk met elkaar afwisselende meldingen en de knipperende tekst 'Let op (1/5)', en onderaan de pagina onder 'Met deze organisaties werken wij graag samen' een balk waarin logo's voorbij komen. Het is niet mogelijk om de beweging stop te zetten, te pauzeren of verbergen. Voor sommige bezoekers kan beweging misselijkheid opwekken of kan het lastig zijn stilstaande content die zich naast bewegende content bevindt te lezen. Zorg er daarom voor dat de beweging kan worden stilgezet of kan worden verborgen. Of plaats de informatie op andere wijze op de pagina.
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 37: Op elke pagina ontbreekt een mechanisme om de herhalende content over te slaan. Bezoekers die via het toetsenbord navigeren moeten op elke pagina langs dezelfde onderdelen gaan voordat ze bij de inhoud van de pagina zijn. Dit kan worden opgelost door een link op de pagina te plaatsen (skiplink) die de focus verplaatst naar de eerste unieke inhoud van de pagina. Deze link moet de eerste link van de pagina zijn. Deze link mag standaard verborgen zijn voor bezoekers, maar moet zichtbaar worden als de focus er op komt wanneer met het toetsenbord wordt genavigeerd.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 38: De PDF https://www.fraudehelpdesk.nl/wp-content/uploads/2021/05/NAWgegevens-bank-procedure-FHD040521.pdf heeft geen titel in de documenteigenschappen. Voeg een titel toe en zorg dat bij het openen de documenttitel wordt getoond en niet de bestandsnaam.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 39: Als bij een pagina grootte van 1280 bij 1024 pixels wordt ingezoomd vanaf 125% wordt het menu samengevouwen in een hamburgermenu (dit is een link). Als via het toetsenbord de focus hier naartoe wordt gebracht, wordt het menu automatisch uitgevouwen in een klein deel van het scherm. De menu-items krijgen focus terwijl ze niet altijd zichtbaar zijn bijvoorbeeld menu-items in de submenu’s zoals onder “Meer”. Als het menu is uitgeklapt met de muis krijgen elementen in de pagina onder het menu focus terwijl ze niet zichtbaar zijn. Zorg ervoor dat alleen zichtbare elementen focus kunnen krijgen. Dat kan bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat de focus een uitgeklapt menu niet kan verlaten of door uitklapbare menu’s te openen wanneer elementen daarin focus krijgen en te sluiten als de focus het menu verlaat.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 40: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/ staan onder de kop 'Actueel' de links 'Waarschuwingen', 'Actuele valse e-mails', en 'Veilig online'. Deze links hebben geen naam, waardoor het linkdoel onduidelijk is voor bezoekers die niet kunnen zien. Hulpsoftware leest soms een deel van de URL op als linknaam. Dit kan bijvoorbeeld worden opgelost door de kop binnen de link te plaatsen (bijvoorbeeld de h4-kop 'Waarschuwingen'). De koptekst wordt dan als linkdoel voorgelezen. Ditzelfde komt voor bij de drie links onder de kop 'Verdieping' en 'Bibliotheek'.
Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/contact/ komt dit voor bij de 3 links onder de kop 'Meldformulieren'. Op onder andere pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/ bij de links 'Ik ben particulier' en 'Ik meld namens mijn bedrijf'. Ook op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-cat/veilig-online/ komt dit voor.
Bevinding 41: Op meerdere pagina's, bijvoorbeeld https://www.fraudehelpdesk.nl/, staan in de footer links naar sociale media. Deze links hebben geen naam doordat er geen linktekst is en de iconen waaraan de links herkenbaar zijn geen alternatieve tekst hebben. Hierdoor weten bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware wel dat zich hier links bevinden, maar is niet af te leiden wat het linkdoel is. Los dit op door een toegankelijke naam toe te voegen die het linkdoel beschrijft. Op sommige pagina's staan deze links behalve in de footer ook onder de kop 'Pagina delen', zoals op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/contact/.
Bevinding 42: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/brochures/ zijn brochures te vinden, per brochure staan er twee links met hetzelfde doel (het downloaden van de brochure). De link die te herkennen is aan de afbeelding heeft geen toegankelijke naam, de link met de tekst 'Gratis download' is onvoldoende beschrijvend. Een mogelijke oplossing zou zijn als dit op andere wijze wordt opgemaakt, waarbij er één link per brochure is en deze een naam heeft die beschrijft welke brochure hier kan worden gedownload. De h2-koptekst zou hier bijvoorbeeld aan voldoen. Het klikbare gebied van de link kan worden vergroot via CSS of JavaScript. Een soortgelijk probleem doet zich voor op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/verdieping/test-je-kennis/, bijvoorbeeld bij 'Bent u oplichters te snel af?' met de linktekst 'Lees meer'.
Bevinding 43: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/ kan worden gefilterd via de link 'Op bedrijf'. Visueel is af te leiden dat deze link hoort bij de rode tekst 'Filter', maar voor bezoekers die niet kunnen zien en navigeren aan de hand van een lijst van koppen valt deze context weg. Voeg daarom het woord 'Filter' toe aan de toegankelijke linktekst, eventueel via een aria-label op de link. Het zou overigens beter zijn om dit element op te maken als button, omdat dit als uitvouwbare knop fungeert in plaats van als een link.
Bevinding 44: Pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/ bevat voorbeelden van valse e-mails. Elk voorbeeld bevat meerdere links met hetzelfde linkdoel, maar de link die te herkennen is aan een afbeelding bevat geen toegankelijke naam, de link met de tekst 'Lees meer' beschrijft het linkdoel onvoldoende. De link die binnen de h2-kop is geplaatst voldoet wel. Los dit bijvoorbeeld op door dubbele links te verwijderen en het klikbare gebied van de koptekst-link te vergroten via CSS of JavaScript.
Bevinding 45: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/?s=melding is bij elk zoekresultaat te zien bij welk filter deze hoort, bijvoorbeeld 'Waarschuwing'. Dit is als link opgemaakt, maar werkt alleen voor toetsenbordgebruikers als link. De link heeft als linktekst de naam van het filter, bijvoorbeeld "Waarschuwing" maar leidt naar de huidige pagina zonder iets te veranderen. Maak dit niet op als link of zorg dat de linktekst klopt door bijvoorbeeld de resultaten te filteren.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 46: Op meerdere pagina's (bijvoorbeeld https://www.fraudehelpdesk.nl/) is boven het menu een zoekfunctie te vinden. Als de focus via het toetsenbord naar de zoekknop wordt gebracht, is het niet te zien dat de focus hierop staat. Voor bezoekers die op deze manier navigeren, is het dan lastig om af te leiden waar zij zich bevinden. Zorg er daarom voor dat er een focusrand wordt toegevoegd. Dit komt bij meerdere elementen voor, bijvoorbeeld bij de link 'Fraude melden' in het menu. Ook bij alle links onder 'Actueel', 'Verdieping' en 'Bibliotheek'.
2.5 Input modaliteiten
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 47: Op meerdere pagina's (bijvoorbeeld https://www.fraudehelpdesk.nl/) staat een ReadSpeaker-plugin. Visueel is hier de tekst 'Lees voor' te vinden, maar deze tekst komt niet terug in de toegankelijke naam. Hierdoor is het lastig om deze functie aan te spreken en te bedienen voor bezoekers die gebruik maken van spraaksoftware. Er is een aria-label met de tekst 'ReadSpeaker webReader: Luister met webReader'. Pas deze tekst aan zodat de visueel zichtbare tekst hierin voorkomt, het liefst vooraan.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 48: De PDF https://www.fraudehelpdesk.nl/wp-content/uploads/2024/11/Folder-FHD-Engels.pdf is Engelstalig, maar in de documenteigenschappen is de taal ingesteld op Nederlands. Hulpsoftware kan de tekst daardoor niet met de juiste uitspraak voorlezen, wat de inhoud mogelijk lastig te begrijpen maakt. Stel de taal in op Engels.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 49: Pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/fraudhelpdesk-the-dutch-national-anti-fraud-hotline/ bevat Engelstalige content. Omdat de taalcode van de pagina Nederlands is, kan deze content niet met de juiste uitspraak worden voorgelezen door hulpsoftware zoals een screenreader. Het menu en de footer zijn wel Nederlandstalig, dus om dit op te lossen kan op de Engelstalige content een afwijkende taalcode (lang="en") worden geplaatst.
Bevinding 50: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/ kan een dialoogvenster worden geopend via de links 'Voorbeeld'. Dit dialoogvenster bevat een sluitknop met de Engelstalige naam 'Close'. Omdat het om een Nederlandstalige pagina gaat, kan beter worden gekozen voor een Nederlandstalige term (bijvoorbeeld 'Sluit').
Bevinding 51: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/verdieping/wetenschappelijk/ staan Engelstalige teksten, bijvoorbeeld 'The implications of fraud committed against enterprises in the Netherlands'. Om te zorgen dat hulpsoftware deze tekst met de juiste uitspraak kan voorlezen, moet hierop een afwijkende taalcode (lang="en") worden geplaatst.
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 52: Als op de pagina's (bijvoorbeeld https://www.fraudehelpdesk.nl/) bij een paginagrootte van 1280 bij 1024 pixels wordt ingezoomd vanaf 125%, wordt het menu samengevouwen in een hamburgermenu (dit is een link). Als via het toetsenbord de focus hier naartoe wordt gebracht, wordt het menu automatisch uitgevouwen. Voor bezoekers die navigeren via het toetsenbord is het lastig als bij focus een contextwijziging wordt veroorzaakt. Zorg ervoor dat dit pas gebeurt na een actie van de bezoeker (het volgen van een link, drukken op een knop). Een mogelijke oplossing zou zijn dat de hamburgermenu-knop wordt opgemaakt met het button-element, geef deze een naam en voeg het aria-expanded attribuut toe.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 53: Op meerdere pagina's (bijvoorbeeld https://www.fraudehelpdesk.nl/) zijn in het menu de uitvouwbare items 'Meer' en 'Over ons' te vinden. Voor bezoekers die niet kunnen zien is niet bekend dat deze items een submenu bevatten, dit wordt niet voorgelezen. Voor bezoekers die wel kunnen zien en navigeren via het toetsenbord is wel te zien dat hier iets uitgevouwen zou moeten kunnen worden, maar dit is via het toetsenbord niet mogelijk. Zorg ervoor dat dit op andere wijze wordt opgemaakt, zodat de functie van het element en de staat (ingevouwen of uitgevouwen, via het aria-expanded attribuut) goed kan worden geïnterpreteerd en voorgelezen, en dat alle functionaliteit via het toetsenbord beschikbaar is. Zie ook succescriterium 2.1.1.
Bevinding 54: Op pagina https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/videos-over-fraude/ staan meerdere YouTube-video's. Deze staan in een iframe, maar een titel ontbreekt. Hierdoor is voor bezoekers die niet kunnen zien niet bekend welke video zich in het iframe bevindt. Voeg een titel toe om dit op te lossen.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Homepagina:
https://www.fraudehelpdesk.nl/ - Contact:
https://www.fraudehelpdesk.nl/contact/ - Zoekresultaten:
https://www.fraudehelpdesk.nl/?s=melding - Video's:
https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/videos-over-fraude/ - Privacy en cookie statement:
https://www.fraudehelpdesk.nl/over-ons/privacy-en-cookie-statement/ - Pagina bestaat niet:
https://www.fraudehelpdesk.nl/404 - Andere taal:
https://www.fraudehelpdesk.nl/fraudhelpdesk-the-dutch-national-anti-fraud-hotline/ - Toptaak Fraude melden:
https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/ - Fraude melden formulier:
https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/particulier/ - Valse mails:
https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/ - Valse mail voorbeeld:
https://www.fraudehelpdesk.nl/valse-email/terugbetaling-in-behandeling-duplicaat-afschrijving-geconstateerd/ - Waarschuwingen:
https://www.fraudehelpdesk.nl/actueel/alerts/ - Veilig digitaal:
https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-cat/veilig-online/ - PDF pagina:
https://www.fraudehelpdesk.nl/kennis/brochures/ - PDF 1:
https://www.fraudehelpdesk.nl/wp-content/uploads/2021/05/NAWgegevens-bank-procedure-FHD040521.pdf - PDF 2 (Engels):
https://www.fraudehelpdesk.nl/wp-content/uploads/2024/11/Folder-FHD-Engels.pdf - Quiz overzicht:
https://www.fraudehelpdesk.nl/verdieping/test-je-kennis/ - Wetenschappelijk:
https://www.fraudehelpdesk.nl/verdieping/wetenschappelijk/ - Verdieping:
https://www.fraudehelpdesk.nl/verdieping/ - Eerst checken dan bestellen:
https://www.fraudehelpdesk.nl/campagnes/eerst-checken-dan-bestellen/ - Homepagina zakelijk:
https://www.fhdzakelijk.nl/ - Over ons zakelijk:
https://www.fhdzakelijk.nl/over-ons/ - Welke tools zakelijk:
https://www.fhdzakelijk.nl/preventie/welke-tools-zijn-er/ - Fraude melden zakelijk:
https://www.fhdzakelijk.nl/fraude-melden/ - Quiz meerdere stappen:
https://www.fraudehelpdesk.nl/quiz/valse-berichten-quiz/ - Diensten zakelijk:
https://www.fhdzakelijk.nl/diensten/diensten/ - Contact zakelijk:
https://www.fhdzakelijk.nl/contact/ - Blogs zakelijk:
https://www.fhdzakelijk.nl/preventie/blogs/
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.