Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website Gemeentelijke Ombudsman Den Haag


Onderzoeker
Mirjam, Swink; Sophie, Swink
Datum
5 februari 2025
Opdrachtgever
Gemeente den Haag

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website Gemeentelijke Ombudsman Den Haag voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 15 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website Gemeentelijke Ombudsman Den Haag is onderzocht tussen 7 en 9 januari 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om de vervolgstappen te bepalen om tot een toegankelijke website te komen.

De meest opvallende bevindingen uit dit onderzoek zijn:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website Gemeentelijke Ombudsman Den Haag
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op ombudsman.denhaag.nl en jeugdombudsman.denhaag.nl.
  • Alle PDF's op ombudsman.denhaag.nl en jeugdombudsman.denhaag.nl.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
  • Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
    Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

    Overzicht toetsresultaat

    Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
    1 Waarneembaar 16 4 0
    2 Bedienbaar 11 6 0
    3 Begrijpelijk 6 4 0
    4 Robuust 2 1 0
    Totaal 35 15 0

    Leeswijzer

    Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

    Uitgebreide toetsresultaten


    1. Waarneembaar

    1.1 Tekstalternatieven

    1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

    Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

    Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op meerdere pagina's (bijvoorbeeld https://ombudsman.denhaag.nl/) staat in het menu een link naar 'jeugdombudsman'. Hierbij staat een icoon waaruit visueel af te leiden valt dat dit om een externe pagina gaat. Het icoon is een svg-afbeelding die met het aria-hidden attribuut voor hulpsoftware is verborgen. Omdat het icoon informatie overbrengt moet deze informatie ook beschikbaar zijn voor bezoekers die niet kunnen zien en dit via hulpsoftware voorgelezen krijgen. Geef het icoon daarom een beschrijvende alternatieve tekst, bijvoorbeeld door deze te plaatsen in een title-element als eerste child-element van de svg, of door een aria-label aan de link toe te voegen.

    Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/nieuws/stop-jongerendakloosheid-jeugdombudsman-den-haag-ondertekent-statement-die-oproept-tot-actie/ staat boven de kop 'Jongeren verdienen een thuis:..' een afbeelding met de alternatieve tekst 'Statement Jongerendakloosheid Den Haag'. Deze tekst beschrijft de afbeelding onvoldoende. Bij een decoratieve afbeelding is een alternatieve tekst niet noodzakelijk, de afbeelding mag voor hulpsoftware worden verborgen met een leeg alt-attribuut. Als er wel een alternatieve tekst is moet deze de afbeelding goed beschrijven (en in dit geval dus worden aangepast).

    Op pagina https://formulieren.denhaag.nl/klacht-melden/startpagina is het logo te vinden. Dit logo heeft geen alternatieve tekst waardoor voor bezoekers die niet kunnen zien, niet af te leiden is dat hier het logo staat. Daardoor missen ze mogelijk de informatie dat dit formulier officieel hoort bij 'Gemeentelijke ombudsman Den Haag'. Voeg dit toe aan bijvoorbeeld het aria-label dat op de link staat waarin het logo te vinden is. Zorg dat de tekst 'logo' en alle tekst die in het logo te zien is, hierin terugkomt.

    Op pagina https://jeugdombudsman.denhaag.nl/over/ staat een afbeelding in de header. Deze heeft een alternatieve tekst die goed omschrijft wat op de afbeelding te zien is. Echter beschrijft deze tekst ook dingen die niet op de afbeelding te zien zijn, bijvoorbeeld een telefoon en een laptop. Pas de tekst aan om dit op te lossen.

    Op pagina https://jeugdombudsman.denhaag.nl/publicaties/ staan links naar publicaties, hierbij staat een afbeelding. Een aantal van deze afbeeldingen hebben een alternatieve tekst waarin de bijbehorende koptekst staat in plaats van een beschrijving van de afbeelding. Het gaat bijvoorbeeld om de afbeelding bij 'College Den Haag geeft antwoord op vragen Jeugdombudsman over Jeugdhulp'. Pas de tekst van het alt-attribuut aan zodat deze de afbeelding omschrijft, of laat het alt-attribuut leeg zodat de afbeelding is verborgen voor hulpsoftware. Een soortgelijk probleem komt voor op pagina https://jeugdombudsman.denhaag.nl/nieuws/vacature-jeugdombudsman-plaatsvervangend-gemeentelijk-ombudsman-den-haag/ bij de afbeelding onder de kop 'Vacature: Jeugdombudsman/plaatsvervangend gemeentelijk ombudsman Den Haag'.


    1.2 Op tijd gebaseerde media

    1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

    Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

    Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

    Uitkomst: Niet aanwezig


    1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

    Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

    Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

    Uitkomst: Niet aanwezig


    1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

    Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

    Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

    Uitkomst: Niet aanwezig


    1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

    Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

    Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

    Uitkomst: Niet aanwezig


    1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

    Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

    Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

    Uitkomst: Niet aanwezig


    1.3 Aanpasbaar

    1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

    Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

    Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/nieuws/stop-jongerendakloosheid-jeugdombudsman-den-haag-ondertekent-statement-die-oproept-tot-actie/ zijn in de tekst drie koppen te herkennen (aan de styling), deze zijn niet als koppen opgemaakt. Hierdoor is het voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware niet duidelijk dat het hier om kopteksten gaat. Het gaat om 'Samen bouwen aan een toekomst zonder dakloosheid', 'Lees meer en onderteken het statement' en 'Mail:'. Maak deze teksten op als kop op het juiste kopniveau, bijvoorbeeld h4. Op meerdere pagina's komt een soortgelijk probleem voor, bijvoorbeeld op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/inloopspreekuur/ bij 'Inloopspreekuur Den Haag' en op pagina https://jeugdombudsman.denhaag.nl/nieuws/vacature-jeugdombudsman-plaatsvervangend-gemeentelijk-ombudsman-den-haag/ bij bijvoorbeeld 'Daarnaast beschik je over:'.

    Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/veelgestelde-vragen/ kan de knop 'Hoe kan ik mijn klacht melden?' uitgevouwen worden. Dan is er een lijst te zien. Doordat dit niet als lijst is opgemaakt, is voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader niet duidelijk wat de omvang en structuur van de lijst is. Los dit bijvoorbeeld op door dit op te maken als lijst met het ol- en li-element.

    In het formulier op pagina https://formulieren.denhaag.nl/klacht-melden/stap/inleiding komt bij stap 2 een kop zonder content voor. Het gaat om de h2-kop 'Inleiding'. Deze bevat geen content en wordt direct opgevolgd door een kop op hetzelfde kopniveau. De functie van een kop is het beschrijven van bijbehorende content, als deze content er niet is wordt deze functie niet uitgeoefend. Dit kan bijvoorbeeld worden opgelost door de volgende kop op een volgend kopniveau (h3) op te maken, zodat deze kop de content vormt.

    Op pagina https://jeugdombudsman.denhaag.nl/nieuws/vacature-jeugdombudsman-plaatsvervangend-gemeentelijk-ombudsman-den-haag/ is de introductietekst onder de kop 'Nieuwe Jeugdombudsman Den Haag..' opgemaakt met het strong-element. Omdat dit element semantische betekenis heeft, is deze niet geschikt om alleen voor styling gebruikt te worden. Gebruik het strong-element alleen bij één of enkele woorden die nadruk verdienen. Maak voor de styling van de tekst gebruik van de stylesheet.

    De PDF https://ombudsman.denhaag.nl/wp-content/uploads/2024/01/Klachtenregeling-gemeentelijke-ombudsman-2015.pdf heeft een codelaag. Hierin hebben niet alle elementen de juiste tag gekregen. Hierdoor is het voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader lastig om de structuur van de tekst te herkennen en de informatie te begrijpen. Een aantal voorbeelden van problemen die zich voordoen:

    • Koppen zijn niet als koppen (met h-tag) opgemaakt maar als gewone tekst (met p-tag).
    • Lijsten en sublijsten met hierin lijst-items zijn opgemaakt als gewone tekst (met p-tag), waardoor de structuur van de lijsten niet te interpreteren is. Gebruik de juiste tags.

    De PDF https://ombudsman.denhaag.nl/wp-content/uploads/2024/01/DenHaag_ombudsman_IG_ExternKlachtrecht_Definitief-1.pdf is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat de documentstructuur niet is te bepalen door hulpsoftware. Er kan daardoor bijvoorbeeld niet worden bepaald wat koppen zijn, wat de alternatieve tekst bij afbeeldingen en de leesvolgorde is. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF code laag zoals semantische koppen en alternatieve teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.

    Advies: Op pagina https://formulieren.denhaag.nl/klacht-melden/startpagina wordt gebruik gemaakt van het br-element om een nieuwe alinea te creëren in de tekst. Dit levert geen toegankelijkheidsprobleem op en wordt daarom niet afgekeurd. Toch is het goed om dit aan te passen en een nieuwe alinea op te maken met een nieuw p-element. Dit maakt het makkelijker voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader, om naar de volgende alinea te springen met sneltoetsen.

    Advies: Op verschillende pagina's wordt niet op de juiste manier gebruik gemaakt van een koppenstructuur. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is een koppenstructuur belangrijk, omdat een lijst van koppen opgevraagd kan worden en op die manier genavigeerd kan worden. Het wordt niet op toegankelijkheid afgekeurd als de koppenstructuur niet goed is opgebouwd, maar het verbeteren hiervan zorgt dat de structuur van de content beter geïnterpreteerd kan worden. Zorg voor een goede koppenstructuur, die begint bij een kopniveau h1 voor de belangrijkste kop (titel van de pagina), kopniveau h2 voor de koppen, kopniveau h3 voor de tussenkoppen, etcetera. Sla hierbij geen koppen over.

    Een aantal voorbeelden van een onjuiste koppenstructuur zijn:


    1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

    Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

    Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

    Uitkomst: Voldoende


    1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

    Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

    Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

    Uitkomst: Voldoende


    1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

    De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

    Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

    Uitkomst: Voldoende


    1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

    Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

    Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

    Uitkomst: Voldoende


    1.4 Onderscheidbaar

    1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

    Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

    Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

    Uitkomst: Voldoende


    1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

    Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

    Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

    Uitkomst: Voldoende


    1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

    De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

    Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: In het formulier op pagina https://formulieren.denhaag.nl/klacht-melden/stap/inleiding komt bij stap 2 (Inleiding) een contrastprobleem voor. Het gaat om de rode (HEX #D52B1E) knop met de witte (HEX #FCE9E8) tekst 'Afbreken'. De contrastverhouding is hier 4,2:1 waar deze minimaal 4,5:1 moet zijn.

    Op pagina https://jeugdombudsman.denhaag.nl/publicatie/onderzoek-leerlingenvervoer/ staat een blauw (HEX #3297C8) blok met hierin links. Als de muisaanwijzer hier naartoe wordt gebracht wijzigt de tekstkleur naar geel (HEX #FFC229). Hierbij ontstaat een contrastprobleem. De contrastverhouding is 2:1 waar deze minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit komt op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld ook op pagina https://jeugdombudsman.denhaag.nl/inloopspreekuur/.


    1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

    Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

    Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

    Uitkomst: Voldoende


    1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

    Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

    Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

    Uitkomst: Niet aanwezig


    1.4.10 Reflow (Niveau AA)

    Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

    Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

    Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Als op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/ bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 px wordt ingezoomd tot 400%, verdwijnt er tekst uit beeld bij de nieuwsberichten onder 'Nieuws en updates'. Zorg ervoor dat alle tekst meegeschaald wordt en in beeld blijft bij het inzoomen.

    Op alle pagina's (bijvoorbeeld https://ombudsman.denhaag.nl/) verdwijnt de cookiemelding nadat de bezoeker een keuze heeft gemaakt. Er staat dan een knop ('Toestemmingsvoorkeuren') waarmee een dialoogscherm kan worden geopend. Als bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 px wordt ingezoomd tot 300%, verdwijnt het blok met informatie over cookies uit beeld. Als verder wordt ingezoomd naar 400%, is de laatste keuze-optie ('Alles afwijzen') niet langer in beeld. Ook 'Powered by CookieYes' verdwijnt uit beeld. Zorg dat bij het inzoomen alle content in beeld blijft.

    Advies: Op alle pagina's (bijvoorbeeld https://ombudsman.denhaag.nl/ en https://jeugdombudsman.denhaag.nl/) staat een lijst met links in de footer. Deze zijn verdeeld in kolommen, de laatste kolom bevat links naar sociale media. Bij het inzoomen komen alle items onder elkaar te staan en staan deze links niet meer bij elkaar. Alle items zijn nog wel te vinden en daarom wordt dit niet op toegankelijkheid afgekeurd. Toch kan het de toegankelijkheid verbeteren als de volgorde van de lijst-items in HTML wordt aangepast, zodat de volgorde van de links hetzelfde blijft bij inzoomen.


    1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

    De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

    Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

    Uitkomst: Voldoende


    1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

    Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

    Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

    Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

    Uitkomst: Voldoende


    1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

    Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

    Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

    Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

    Uitkomst: Voldoende


    2. Bedienbaar

    2.1 Toetsenbordtoegankelijk

    2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

    Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

    Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/nieuws/ kunnen de nieuwsberichten gesorteerd worden. De bezoeker kan bij 'Soort' bijvoorbeeld een soort selecteren. Bezoekers die de muis gebruiken om te navigeren, kunnen dit doen door een selectievakje aan te vinken. Deze functionaliteit is niet beschikbaar voor bezoekers die via het toetsenbord navigeren. Als de focus op 'Soort selecteren' valt, is het niet mogelijk om de lijst met keuze-opties uit te vouwen en een optie te selecteren. Zorg ervoor dat deze functionaliteit ook voor toetsenbordgebruikers beschikbaar is. Dit komt op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld ook op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/publicaties/.


    2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

    Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

    Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

    Uitkomst: Voldoende


    2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

    Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

    Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

    Uitkomst: Niet aanwezig


    2.2 Genoeg tijd

    2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

    Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

    Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

    Uitkomst: Niet aanwezig


    2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

    Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

    Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

    Uitkomst: Voldoende


    2.3 Toevallen en fysieke reacties

    2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

    Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

    Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

    Uitkomst: Voldoende


    2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

    Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

    Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Pagina https://formulieren.denhaag.nl/klacht-melden/startpagina bevat een link waarmee herhalende content kan worden overgeslagen, een skiplink. Echter wordt deze niet zichtbaar als de focus hierop valt. Hierdoor is deze mogelijk niet te vinden voor bezoekers die wel kunnen zien (en de pagina niet voorgelezen krijgen door een screenreader) maar navigeren via het toetsenbord. Zorg dat de skiplink zichtbaar wordt zodra de focus hierop valt. Ook kan er op deze pagina voor gekozen worden de skiplink te verwijderen, omdat op deze pagina geen herhalende content staat die overgeslagen kan worden.


    2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

    Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

    Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

    Uitkomst: Voldoende


    2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

    Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

    Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/contact/ staan onder de kop 'Veelgestelde vragen' uitvouwbare knoppen. De content onder de knop 'Hoe kan ik mijn klacht melden?' bevat focusbare links. Ook wanneer de knop ingevouwen is, staan deze links in de focusvolgorde. Bezoekers die navigeren via het toetsenbord komen deze daardoor tegen terwijl ze visueel op de pagina zijn verborgen. De links zijn binnen een div-element geplaatst waar een aria-hidden attribuut op staat, maar het is niet toegestaan om dit attribuut te gebruiken op focusbare elementen. Verwijder het attribuut. Dit komt ook voor op https://ombudsman.denhaag.nl/veelgestelde-vragen/, https://ombudsman.denhaag.nl/hoe-werkt-het/

    Op https://jeugdombudsman.denhaag.nl/nieuws/vacature-jeugdombudsman-plaatsvervangend-gemeentelijk-ombudsman-den-haag/ wordt <div class="cky-consent-container cky-box-bottom-left cky-hide"> in de tabvolgorde gezet met tabindex="0". Met niet-interactieve elementen is het niet toegestaan om deze in de tabvolgorde te zetten. Verwijder het attribuut.

    Op pagina https://formulieren.denhaag.nl/klacht-melden/startpagina staat een cookiemelding als de bezoeker de pagina voor het eerst bezoekt. Deze staat achteraan in de focusvolgorde, waardoor de bezoeker door de hele pagina moet navigeren om hierbij uit te komen. Dit is geen logische focusvolgorde, omdat het goed is als de bezoeker eerst de cookies kan instellen. Voor bezoekers die de pagina in ingezoomde weergave bekijken is dit een groter probleem, omdat de cookiemelding dan andere content bedekt. Zorg ervoor dat de focus eerst langs de cookiemelding gaat.

    Advies: Op elke pagina (bijvoorbeeld https://ombudsman.denhaag.nl/ en https://jeugdombudsman.denhaag.nl/) staan in de footer drie links naar sociale media; Facebook, LinkedIn en Instagram. Visueel staan deze onder elkaar in de laatste kolom, maar bezoekers die navigeren via het toetsenbord komen deze links niet na elkaar tegen. De links zijn wel te vinden en te begrijpen en daarom wordt dit niet afgekeurd, maar het zou logischer zijn als de focusvolgorde in de footer-links wordt aangepast (per kolom van boven naar beneden). Pas bijvoorbeeld de volgorde van de lijstitems in HTML aan.


    Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

    Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/nieuws/stop-jongerendakloosheid-jeugdombudsman-den-haag-ondertekent-statement-die-oproept-tot-actie/ staan bij 'Deel deze pagina' links naar sociale media. Deze links hebben geen naam, waardoor door hulpsoftware in sommige gevallen een deel van de URL wordt voorgelezen. Hierdoor is het linkdoel onvoldoende duidelijk. Voeg een toegankelijke naam toe die het linkdoel beschrijft. Er kan voor gekozen worden de svg-afbeelding die in de link staat een alternatieve tekst te geven via een title-element als eerste child-element van de svg, of via een aria-label dat op de link (a-element) wordt geplaatst. Dit komt op alle pagina's voor waar deze sociale media-links staan, bijvoorbeeld ook op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/publicatie/2023-037/ en https://jeugdombudsman.denhaag.nl/publicatie/onderzoek-leerlingenvervoer/. Zie ook succescriterium 4.1.2.

    Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/ staat een carousel met hierin verschillende links naar verhalen. Deze links hebben als naam 'Lees het hele verhaal'. Visueel is af te leiden bij welk verhaal de link hoort, maar voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is het mogelijk om te navigeren aan de hand van een lijst van links op de pagina en daarbij valt deze context weg. Daarom moet de toegankelijke naam van de link het linkdoel voldoende beschrijven. Visueel hoeft dit niet aangepast te worden, maar voeg voor hulpsoftware bijvoorbeeld de koptekst van het verhaal toe aan de naam van de link. Dit komt voor op elke slide binnen de carousel. Ditzelfde komt voor op pagina https://jeugdombudsman.denhaag.nl.

    Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/pers/ staat onder 'Download hier een persfoto' de link 'Download'. Deze link heeft geen naam, waardoor hulpsoftware zoals een screenreader in sommige gevallen een deel van de URL voorleest. Het linkdoel is hierdoor niet duidelijk. Voeg een linktekst toe. Zie ook succescriterium 4.1.2.

    Pagina https://formulieren.denhaag.nl/klacht-melden/startpagina bevat een link (met daarin het logo) die via een aria-label de tekst 'Terug naar de website van' heeft gekregen. Deze tekst maakt het linkdoel onvoldoende duidelijk. Overigens leidt de link naar de pagina waar de bezoeker zich al bevindt, wat verwarring kan scheppen. Mogelijk kan deze link verwijderd worden. Als de link blijft staan of aangepast wordt zodat deze naar de homepagina leidt, is het belangrijk dat de tekst van het aria-label wordt aangepast zodat het linkdoel duidelijk wordt. Zie ook de bevinding over het logo in deze link, bij succescriterium 1.1.1.


    2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

    Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

    Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

    Uitkomst: Voldoende


    2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

    Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

    Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op elke pagina, bijvoorbeeld https://ombudsman.denhaag.nl/, is na het toestemmen van de cookies een knop te vinden waarmee dit kan worden aangepast. Deze knop heet 'Toestemmingsvoorkeuren'. Hieruit wordt niet duidelijk dat dit gaat om de cookie-instellingen. Visueel is dit wel te herkennen aan de afbeelding die voor de knop is gebruikt. Pas het aria-label van de knop aan, zodat duidelijk wordt dat het gaat om de toestemmingsvoorkeuren voor de cookie-instellingen.

    Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/ staan een aantal verhalen binnen een carousel. Hulpsoftware zoals een screenreader leest de naam van de carousel voor, dit is (via aria-label) 'carousel'. Dit beschrijft wel welk onderdeel zich hier bevindt, maar onvoldoende welke content deze bevat. Pas de tekst van het aria-label aan zodat duidelijk wordt welke content hier te vinden is.


    2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

    Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

    Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Als de pagina's bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 pixels worden bekeken in ingezoomde (vanaf 150%) weegave, vouwt het menu samen onder een knop (hamburgermenu). Na het uitvouwen van dit menu is in de zoekfunctie de zoek-knop te vinden. Als de focus hier via het toetsenbord naartoe wordt gebracht, is dit niet zichtbaar. Bezoekers die navigeren via het toetsenbord weten daardoor niet waar de focus zich op dat moment bevindt. Zorg ervoor dat het altijd zichtbaar is waar de focus op staat, voeg bijvoorbeeld een focusrand toe.


    2.5 Input modaliteiten

    2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

    Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

    Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

    Uitkomst: Voldoende


    2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

    Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

    Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

    Uitkomst: Voldoende


    2.5.3 Label in naam (Niveau A)

    Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

    Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

    Uitkomst: Voldoende


    2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

    Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

    Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

    Uitkomst: Niet aanwezig


    3. Begrijpelijk

    3.1 Leesbaar

    3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

    De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

    Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

    Uitkomst: Voldoende


    3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

    De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

    Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/ staat een carousel met hierin verschillende slides met verhalen. Onder de link 'Lees het hele verhaal' zijn knoppen te vinden waarmee de bezoeker naar een andere slide kan navigeren. Deze knoppen hebben een Engelstalige naam gekregen, via een span-element binnen het button-element. Bijvoorbeeld 'Go to slide 2'. Omdat de taal van de pagina Nederlands is, is de beste oplossing het naar het Nederlands vertalen van deze tekst. Ditzelfde komt voor op pagina https://jeugdombudsman.denhaag.nl/.

    Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/nieuws/ staat onder de nieuwsberichten een paginering. De links naar andere pagina's hebben via een aria-label een Engelstalige naam gekregen. Bijvoorbeeld 'Go to page 2'. Vertaal deze tekst, zodat deze overeen komt met de taal van de pagina (Nederlands). Dit komt op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld ook op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/publicaties/ en pagina https://jeugdombudsman.denhaag.nl/publicaties/.


    3.2 Voorspelbaar

    3.2.1 Bij focus (Niveau A)

    Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

    Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

    Uitkomst: Voldoende


    3.2.2 Bij input (Niveau A)

    Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

    Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

    Uitkomst: Voldoende


    3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

    Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

    Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

    Uitkomst: Voldoende


    3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

    Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

    Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

    Uitkomst: Voldoende


    3.3 Assistentie bij invoer

    3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

    Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

    Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Als op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/klacht-over-de-ombudsman/ het formulier wordt verzonden terwijl een verplicht veld niet is ingevuld, komt hierbij een foutmelding te staan. Met bijvoorbeeld de tekst 'Voornaam: Dit veld mag niet leeg zijn'. Deze tekst beschrijft onvoldoende wat er mis is gegaan. Het maakt wel duidelijk dat het veld niet leeg mag zijn, maar legt niet uit dat de bezoeker in dit veld niks heeft ingevuld. Pas de tekst aan zodat deze duidelijk beschrijft wat er mis is gegaan, en (met betrekking tot succescriterium 3.3.3) vul dit aan met een een duidelijke suggestie om het probleem op te lossen. Bijvoorbeeld 'Voornaam: Dit veld is niet ingevuld. Vul je voornaam in'. Ditzelfde komt voor in het formulier op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/contact/.

    Als op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/klacht-over-de-ombudsman/ het formulier wordt verzonden terwijl een veld foutief is ingevuld, komt er een foutmelding bij het veld te staan. Bij het veld 'E-mailadres' is dat bijvoorbeeld 'E-mailadres: Dit veld moet een @ bevatten'. Deze tekst beschrijft onvoldoende wat er mis is gegaan (bijvoorbeeld dat er een ongeldig e-mailadres is ingevuld). Pas de tekst aan zodat dit duidelijk wordt. Ditzelfde komt voor in het formulier op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/contact/. Zie ook succescriterium 3.3.3.


    3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

    Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

    Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/klacht-over-de-ombudsman/ staat een formulier waarin verplichte velden aanwezig zijn. Voordat het formulier is verzonden is te herkennen om welke velden dit gaat, daar komt de bezoeker pas achter via de foutmelding na het versturen van een formulier waarin een verplicht veld is leeggelaten. Voor sommige bezoekers kan het hierdoor lastig zijn om het formulier op de juiste wijze in te vullen. Los dit bijvoorbeeld op door aan de verplichte velden een asterisk (*) toe te voegen en boven het formulier te verklaren dat dit inhoudt dat het om een verplicht veld gaat. Ditzelfde komt voor in het formulier op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/contact/. Een soortgelijk probleem komt voor in het formulier op pagina https://formulieren.denhaag.nl/klacht-melden/stap/uw-gegevens, bij stap 3 (Gegevens). Voeg hier ook het 'aria-required="true"' attribuut toe bij de verplichte velden, zodat dit ook voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader duidelijk is.

    Op https://ombudsman.denhaag.nl/?s=toegankelijkheid heeft het zoekveld geen label. Dit komt omdat het label middels CSS (display:none) is verwijderd. Dit is niet toegestaan. Verwijder dit uit de CSS.


    3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

    Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

    Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Als op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/klacht-over-de-ombudsman/ het formulier wordt verzonden terwijl een verplicht veld niet is ingevuld, komt hierbij een foutmelding te staan. Hieruit is te begrijpen dat het veld niet leeg mag zijn, maar voor sommige bezoekers geeft dit onvoldoende suggestie voor een oplossing. Er kan bijvoorbeeld verwarring ontstaan doordat het veld (visueel) al wel gevuld is met een placeholdertekst. Pas de tekst aan zodat de bezoeker weet wat er moet gebeuren om het probleem op te lossen. Ditzelfde komt voor in het formulier op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/contact/.

    Als op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/klacht-over-de-ombudsman/ het formulier wordt verzonden terwijl een veld foutief is ingevuld, komt er een foutmelding bij het veld te staan. Bij het veld 'E-mailadres' is dat bijvoorbeeld 'E-mailadres: Dit veld moet een @ bevatten'. Deze tekst geeft onvoldoende suggestie voor de invoer van een correct e-mailadres. Beschrijf waar een correct e-mailadres aan moet voldoen en noem hierbij een voorbeeld. Ditzelfde komt voor in het formulier op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/contact/. Zie ook succescriterium 3.3.1.


    Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

    1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
    2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
    3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

    Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

    Uitkomst: Niet aanwezig


    4. Robuust

    4.1 Compatibel

    4.1.1 Parsen (Niveau A)

    In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

    Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

    Uitkomst: Voldoende


    4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

    Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

    Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevindingen: Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/nieuws/stop-jongerendakloosheid-jeugdombudsman-den-haag-ondertekent-statement-die-oproept-tot-actie/ staan bij 'Deel deze pagina' links naar sociale media. Deze links hebben geen naam, waardoor door hulpsoftware in sommige gevallen een deel van de URL wordt voorgelezen. Voor dit succescriterium is het noodzakelijk dat hulpsoftware een naam van een element zoals een link kan interpreteren, daarom moet deze worden toegevoegd. Voeg een toegankelijke naam toe die het linkdoel beschrijft. Er kan voor gekozen worden de svg-afbeelding die in de link staat een alternatieve tekst te geven via een title-element als eerste child-element van de svg, of via een aria-label dat op de link (a-element) wordt geplaatst. Dit komt op alle pagina's voor waar deze sociale media-links staan, bijvoorbeeld ook op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/publicatie/2023-037/ en https://jeugdombudsman.denhaag.nl/publicatie/onderzoek-leerlingenvervoer/. Zie ook succescriterium 2.4.4.

    Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/pers/ staat onder 'Download hier een persfoto' de link 'Download'. Deze link heeft geen naam, waardoor hulpsoftware zoals een screenreader in sommige gevallen een deel van de URL voorleest. Het linkdoel is hierdoor niet duidelijk. Voeg een linktekst toe. Zie ook succescriterium 2.4.4.


    4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

    In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

    Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

    Uitkomst: Voldoende

    Onderbouwing van de evaluatie

    Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

    Steekproef getoetste webpagina's

    Ondersteunende technieken

    Webbrowsers (useragents) en andere software

    Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

    Bronnen

    Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

    Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/gemeentelijke-ombudsman-den-haag/audit/
    Geprint: 2025-03-09 15:48:45 v2.4-011