Toegankelijkheidsonderzoek

Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Gemeentelijke Ombudsman Den Haag

(Alleen de bevindingen)

Scope van de evaluatie

Naam website Gemeentelijke Ombudsman Den Haag
Datum 5 februari 2025
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op ombudsman.denhaag.nl en jeugdombudsman.denhaag.nl.
  • Alle PDF's op ombudsman.denhaag.nl en jeugdombudsman.denhaag.nl.
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
  • Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

    Uitgebreide toetsresultaten

    Aantal bevindingen: 41

    1. Waarneembaar

    1.1 Tekstalternatieven

    1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 1: Op meerdere pagina's (bijvoorbeeld https://ombudsman.denhaag.nl/) staat in het menu een link naar 'jeugdombudsman'. Hierbij staat een icoon waaruit visueel af te leiden valt dat dit om een externe pagina gaat. Het icoon is een svg-afbeelding die met het aria-hidden attribuut voor hulpsoftware is verborgen. Omdat het icoon informatie overbrengt moet deze informatie ook beschikbaar zijn voor bezoekers die niet kunnen zien en dit via hulpsoftware voorgelezen krijgen. Geef het icoon daarom een beschrijvende alternatieve tekst, bijvoorbeeld door deze te plaatsen in een title-element als eerste child-element van de svg, of door een aria-label aan de link toe te voegen.

    Bevinding 2: Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/nieuws/stop-jongerendakloosheid-jeugdombudsman-den-haag-ondertekent-statement-die-oproept-tot-actie/ staat boven de kop 'Jongeren verdienen een thuis:..' een afbeelding met de alternatieve tekst 'Statement Jongerendakloosheid Den Haag'. Deze tekst beschrijft de afbeelding onvoldoende. Bij een decoratieve afbeelding is een alternatieve tekst niet noodzakelijk, de afbeelding mag voor hulpsoftware worden verborgen met een leeg alt-attribuut. Als er wel een alternatieve tekst is moet deze de afbeelding goed beschrijven (en in dit geval dus worden aangepast).

    Bevinding 3: Op pagina https://formulieren.denhaag.nl/klacht-melden/startpagina is het logo te vinden. Dit logo heeft geen alternatieve tekst waardoor voor bezoekers die niet kunnen zien, niet af te leiden is dat hier het logo staat. Daardoor missen ze mogelijk de informatie dat dit formulier officieel hoort bij 'Gemeentelijke ombudsman Den Haag'. Voeg dit toe aan bijvoorbeeld het aria-label dat op de link staat waarin het logo te vinden is. Zorg dat de tekst 'logo' en alle tekst die in het logo te zien is, hierin terugkomt.

    Bevinding 4: Op pagina https://jeugdombudsman.denhaag.nl/over/ staat een afbeelding in de header. Deze heeft een alternatieve tekst die goed omschrijft wat op de afbeelding te zien is. Echter beschrijft deze tekst ook dingen die niet op de afbeelding te zien zijn, bijvoorbeeld een telefoon en een laptop. Pas de tekst aan om dit op te lossen.

    Bevinding 5: Op pagina https://jeugdombudsman.denhaag.nl/publicaties/ staan links naar publicaties, hierbij staat een afbeelding. Een aantal van deze afbeeldingen hebben een alternatieve tekst waarin de bijbehorende koptekst staat in plaats van een beschrijving van de afbeelding. Het gaat bijvoorbeeld om de afbeelding bij 'College Den Haag geeft antwoord op vragen Jeugdombudsman over Jeugdhulp'. Pas de tekst van het alt-attribuut aan zodat deze de afbeelding omschrijft, of laat het alt-attribuut leeg zodat de afbeelding is verborgen voor hulpsoftware. Een soortgelijk probleem komt voor op pagina https://jeugdombudsman.denhaag.nl/nieuws/vacature-jeugdombudsman-plaatsvervangend-gemeentelijk-ombudsman-den-haag/ bij de afbeelding onder de kop 'Vacature: Jeugdombudsman/plaatsvervangend gemeentelijk ombudsman Den Haag'.

    1.3 Aanpasbaar

    1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 6: Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/nieuws/stop-jongerendakloosheid-jeugdombudsman-den-haag-ondertekent-statement-die-oproept-tot-actie/ zijn in de tekst drie koppen te herkennen (aan de styling), deze zijn niet als koppen opgemaakt. Hierdoor is het voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware niet duidelijk dat het hier om kopteksten gaat. Het gaat om 'Samen bouwen aan een toekomst zonder dakloosheid', 'Lees meer en onderteken het statement' en 'Mail:'. Maak deze teksten op als kop op het juiste kopniveau, bijvoorbeeld h4. Op meerdere pagina's komt een soortgelijk probleem voor, bijvoorbeeld op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/inloopspreekuur/ bij 'Inloopspreekuur Den Haag' en op pagina https://jeugdombudsman.denhaag.nl/nieuws/vacature-jeugdombudsman-plaatsvervangend-gemeentelijk-ombudsman-den-haag/ bij bijvoorbeeld 'Daarnaast beschik je over:'.

    Bevinding 7: Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/veelgestelde-vragen/ kan de knop 'Hoe kan ik mijn klacht melden?' uitgevouwen worden. Dan is er een lijst te zien. Doordat dit niet als lijst is opgemaakt, is voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader niet duidelijk wat de omvang en structuur van de lijst is. Los dit bijvoorbeeld op door dit op te maken als lijst met het ol- en li-element.

    Bevinding 8: In het formulier op pagina https://formulieren.denhaag.nl/klacht-melden/stap/inleiding komt bij stap 2 een kop zonder content voor. Het gaat om de h2-kop 'Inleiding'. Deze bevat geen content en wordt direct opgevolgd door een kop op hetzelfde kopniveau. De functie van een kop is het beschrijven van bijbehorende content, als deze content er niet is wordt deze functie niet uitgeoefend. Dit kan bijvoorbeeld worden opgelost door de volgende kop op een volgend kopniveau (h3) op te maken, zodat deze kop de content vormt.

    Bevinding 9: Op pagina https://jeugdombudsman.denhaag.nl/nieuws/vacature-jeugdombudsman-plaatsvervangend-gemeentelijk-ombudsman-den-haag/ is de introductietekst onder de kop 'Nieuwe Jeugdombudsman Den Haag..' opgemaakt met het strong-element. Omdat dit element semantische betekenis heeft, is deze niet geschikt om alleen voor styling gebruikt te worden. Gebruik het strong-element alleen bij één of enkele woorden die nadruk verdienen. Maak voor de styling van de tekst gebruik van de stylesheet.

    Bevinding 10: De PDF https://ombudsman.denhaag.nl/wp-content/uploads/2024/01/Klachtenregeling-gemeentelijke-ombudsman-2015.pdf heeft een codelaag. Hierin hebben niet alle elementen de juiste tag gekregen. Hierdoor is het voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader lastig om de structuur van de tekst te herkennen en de informatie te begrijpen. Een aantal voorbeelden van problemen die zich voordoen:

    Bevinding 11: De PDF https://ombudsman.denhaag.nl/wp-content/uploads/2024/01/DenHaag_ombudsman_IG_ExternKlachtrecht_Definitief-1.pdf is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat de documentstructuur niet is te bepalen door hulpsoftware. Er kan daardoor bijvoorbeeld niet worden bepaald wat koppen zijn, wat de alternatieve tekst bij afbeeldingen en de leesvolgorde is. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF code laag zoals semantische koppen en alternatieve teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.

    Bevinding 12: Advies: Op pagina https://formulieren.denhaag.nl/klacht-melden/startpagina wordt gebruik gemaakt van het br-element om een nieuwe alinea te creëren in de tekst. Dit levert geen toegankelijkheidsprobleem op en wordt daarom niet afgekeurd. Toch is het goed om dit aan te passen en een nieuwe alinea op te maken met een nieuw p-element. Dit maakt het makkelijker voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader, om naar de volgende alinea te springen met sneltoetsen.

    Bevinding 13: Advies: Op verschillende pagina's wordt niet op de juiste manier gebruik gemaakt van een koppenstructuur. Voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is een koppenstructuur belangrijk, omdat een lijst van koppen opgevraagd kan worden en op die manier genavigeerd kan worden. Het wordt niet op toegankelijkheid afgekeurd als de koppenstructuur niet goed is opgebouwd, maar het verbeteren hiervan zorgt dat de structuur van de content beter geïnterpreteerd kan worden. Zorg voor een goede koppenstructuur, die begint bij een kopniveau h1 voor de belangrijkste kop (titel van de pagina), kopniveau h2 voor de koppen, kopniveau h3 voor de tussenkoppen, etcetera. Sla hierbij geen koppen over.

    Een aantal voorbeelden van een onjuiste koppenstructuur zijn:

    1.4 Onderscheidbaar

    1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 14: In het formulier op pagina https://formulieren.denhaag.nl/klacht-melden/stap/inleiding komt bij stap 2 (Inleiding) een contrastprobleem voor. Het gaat om de rode (HEX #D52B1E) knop met de witte (HEX #FCE9E8) tekst 'Afbreken'. De contrastverhouding is hier 4,2:1 waar deze minimaal 4,5:1 moet zijn.

    Bevinding 15: Op pagina https://jeugdombudsman.denhaag.nl/publicatie/onderzoek-leerlingenvervoer/ staat een blauw (HEX #3297C8) blok met hierin links. Als de muisaanwijzer hier naartoe wordt gebracht wijzigt de tekstkleur naar geel (HEX #FFC229). Hierbij ontstaat een contrastprobleem. De contrastverhouding is 2:1 waar deze minimaal 4,5:1 moet zijn. Dit komt op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld ook op pagina https://jeugdombudsman.denhaag.nl/inloopspreekuur/.

    1.4.10 Reflow (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 16: Als op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/ bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 px wordt ingezoomd tot 400%, verdwijnt er tekst uit beeld bij de nieuwsberichten onder 'Nieuws en updates'. Zorg ervoor dat alle tekst meegeschaald wordt en in beeld blijft bij het inzoomen.

    Bevinding 17: Op alle pagina's (bijvoorbeeld https://ombudsman.denhaag.nl/) verdwijnt de cookiemelding nadat de bezoeker een keuze heeft gemaakt. Er staat dan een knop ('Toestemmingsvoorkeuren') waarmee een dialoogscherm kan worden geopend. Als bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 px wordt ingezoomd tot 300%, verdwijnt het blok met informatie over cookies uit beeld. Als verder wordt ingezoomd naar 400%, is de laatste keuze-optie ('Alles afwijzen') niet langer in beeld. Ook 'Powered by CookieYes' verdwijnt uit beeld. Zorg dat bij het inzoomen alle content in beeld blijft.

    Bevinding 18: Advies: Op alle pagina's (bijvoorbeeld https://ombudsman.denhaag.nl/ en https://jeugdombudsman.denhaag.nl/) staat een lijst met links in de footer. Deze zijn verdeeld in kolommen, de laatste kolom bevat links naar sociale media. Bij het inzoomen komen alle items onder elkaar te staan en staan deze links niet meer bij elkaar. Alle items zijn nog wel te vinden en daarom wordt dit niet op toegankelijkheid afgekeurd. Toch kan het de toegankelijkheid verbeteren als de volgorde van de lijst-items in HTML wordt aangepast, zodat de volgorde van de links hetzelfde blijft bij inzoomen.

    2. Bedienbaar

    2.1 Toetsenbordtoegankelijk

    2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 19: Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/nieuws/ kunnen de nieuwsberichten gesorteerd worden. De bezoeker kan bij 'Soort' bijvoorbeeld een soort selecteren. Bezoekers die de muis gebruiken om te navigeren, kunnen dit doen door een selectievakje aan te vinken. Deze functionaliteit is niet beschikbaar voor bezoekers die via het toetsenbord navigeren. Als de focus op 'Soort selecteren' valt, is het niet mogelijk om de lijst met keuze-opties uit te vouwen en een optie te selecteren. Zorg ervoor dat deze functionaliteit ook voor toetsenbordgebruikers beschikbaar is. Dit komt op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld ook op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/publicaties/.

    2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 20: Pagina https://formulieren.denhaag.nl/klacht-melden/startpagina bevat een link waarmee herhalende content kan worden overgeslagen, een skiplink. Echter wordt deze niet zichtbaar als de focus hierop valt. Hierdoor is deze mogelijk niet te vinden voor bezoekers die wel kunnen zien (en de pagina niet voorgelezen krijgen door een screenreader) maar navigeren via het toetsenbord. Zorg dat de skiplink zichtbaar wordt zodra de focus hierop valt. Ook kan er op deze pagina voor gekozen worden de skiplink te verwijderen, omdat op deze pagina geen herhalende content staat die overgeslagen kan worden.

    2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 21: Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/contact/ staan onder de kop 'Veelgestelde vragen' uitvouwbare knoppen. De content onder de knop 'Hoe kan ik mijn klacht melden?' bevat focusbare links. Ook wanneer de knop ingevouwen is, staan deze links in de focusvolgorde. Bezoekers die navigeren via het toetsenbord komen deze daardoor tegen terwijl ze visueel op de pagina zijn verborgen. De links zijn binnen een div-element geplaatst waar een aria-hidden attribuut op staat, maar het is niet toegestaan om dit attribuut te gebruiken op focusbare elementen. Verwijder het attribuut. Dit komt ook voor op https://ombudsman.denhaag.nl/veelgestelde-vragen/, https://ombudsman.denhaag.nl/hoe-werkt-het/

    Bevinding 22: Op https://jeugdombudsman.denhaag.nl/nieuws/vacature-jeugdombudsman-plaatsvervangend-gemeentelijk-ombudsman-den-haag/ wordt <div class="cky-consent-container cky-box-bottom-left cky-hide"> in de tabvolgorde gezet met tabindex="0". Met niet-interactieve elementen is het niet toegestaan om deze in de tabvolgorde te zetten. Verwijder het attribuut.

    Bevinding 23: Op pagina https://formulieren.denhaag.nl/klacht-melden/startpagina staat een cookiemelding als de bezoeker de pagina voor het eerst bezoekt. Deze staat achteraan in de focusvolgorde, waardoor de bezoeker door de hele pagina moet navigeren om hierbij uit te komen. Dit is geen logische focusvolgorde, omdat het goed is als de bezoeker eerst de cookies kan instellen. Voor bezoekers die de pagina in ingezoomde weergave bekijken is dit een groter probleem, omdat de cookiemelding dan andere content bedekt. Zorg ervoor dat de focus eerst langs de cookiemelding gaat.

    Bevinding 24: Advies: Op elke pagina (bijvoorbeeld https://ombudsman.denhaag.nl/ en https://jeugdombudsman.denhaag.nl/) staan in de footer drie links naar sociale media; Facebook, LinkedIn en Instagram. Visueel staan deze onder elkaar in de laatste kolom, maar bezoekers die navigeren via het toetsenbord komen deze links niet na elkaar tegen. De links zijn wel te vinden en te begrijpen en daarom wordt dit niet afgekeurd, maar het zou logischer zijn als de focusvolgorde in de footer-links wordt aangepast (per kolom van boven naar beneden). Pas bijvoorbeeld de volgorde van de lijstitems in HTML aan.

    Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 25: Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/nieuws/stop-jongerendakloosheid-jeugdombudsman-den-haag-ondertekent-statement-die-oproept-tot-actie/ staan bij 'Deel deze pagina' links naar sociale media. Deze links hebben geen naam, waardoor door hulpsoftware in sommige gevallen een deel van de URL wordt voorgelezen. Hierdoor is het linkdoel onvoldoende duidelijk. Voeg een toegankelijke naam toe die het linkdoel beschrijft. Er kan voor gekozen worden de svg-afbeelding die in de link staat een alternatieve tekst te geven via een title-element als eerste child-element van de svg, of via een aria-label dat op de link (a-element) wordt geplaatst. Dit komt op alle pagina's voor waar deze sociale media-links staan, bijvoorbeeld ook op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/publicatie/2023-037/ en https://jeugdombudsman.denhaag.nl/publicatie/onderzoek-leerlingenvervoer/. Zie ook succescriterium 4.1.2.

    Bevinding 26: Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/ staat een carousel met hierin verschillende links naar verhalen. Deze links hebben als naam 'Lees het hele verhaal'. Visueel is af te leiden bij welk verhaal de link hoort, maar voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader is het mogelijk om te navigeren aan de hand van een lijst van links op de pagina en daarbij valt deze context weg. Daarom moet de toegankelijke naam van de link het linkdoel voldoende beschrijven. Visueel hoeft dit niet aangepast te worden, maar voeg voor hulpsoftware bijvoorbeeld de koptekst van het verhaal toe aan de naam van de link. Dit komt voor op elke slide binnen de carousel. Ditzelfde komt voor op pagina https://jeugdombudsman.denhaag.nl.

    Bevinding 27: Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/pers/ staat onder 'Download hier een persfoto' de link 'Download'. Deze link heeft geen naam, waardoor hulpsoftware zoals een screenreader in sommige gevallen een deel van de URL voorleest. Het linkdoel is hierdoor niet duidelijk. Voeg een linktekst toe. Zie ook succescriterium 4.1.2.

    Bevinding 28: Pagina https://formulieren.denhaag.nl/klacht-melden/startpagina bevat een link (met daarin het logo) die via een aria-label de tekst 'Terug naar de website van' heeft gekregen. Deze tekst maakt het linkdoel onvoldoende duidelijk. Overigens leidt de link naar de pagina waar de bezoeker zich al bevindt, wat verwarring kan scheppen. Mogelijk kan deze link verwijderd worden. Als de link blijft staan of aangepast wordt zodat deze naar de homepagina leidt, is het belangrijk dat de tekst van het aria-label wordt aangepast zodat het linkdoel duidelijk wordt. Zie ook de bevinding over het logo in deze link, bij succescriterium 1.1.1.

    2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 29: Op elke pagina, bijvoorbeeld https://ombudsman.denhaag.nl/, is na het toestemmen van de cookies een knop te vinden waarmee dit kan worden aangepast. Deze knop heet 'Toestemmingsvoorkeuren'. Hieruit wordt niet duidelijk dat dit gaat om de cookie-instellingen. Visueel is dit wel te herkennen aan de afbeelding die voor de knop is gebruikt. Pas het aria-label van de knop aan, zodat duidelijk wordt dat het gaat om de toestemmingsvoorkeuren voor de cookie-instellingen.

    Bevinding 30: Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/ staan een aantal verhalen binnen een carousel. Hulpsoftware zoals een screenreader leest de naam van de carousel voor, dit is (via aria-label) 'carousel'. Dit beschrijft wel welk onderdeel zich hier bevindt, maar onvoldoende welke content deze bevat. Pas de tekst van het aria-label aan zodat duidelijk wordt welke content hier te vinden is.

    2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 31: Als de pagina's bij een schermgrootte van 1280 bij 1024 pixels worden bekeken in ingezoomde (vanaf 150%) weegave, vouwt het menu samen onder een knop (hamburgermenu). Na het uitvouwen van dit menu is in de zoekfunctie de zoek-knop te vinden. Als de focus hier via het toetsenbord naartoe wordt gebracht, is dit niet zichtbaar. Bezoekers die navigeren via het toetsenbord weten daardoor niet waar de focus zich op dat moment bevindt. Zorg ervoor dat het altijd zichtbaar is waar de focus op staat, voeg bijvoorbeeld een focusrand toe.

    3. Begrijpelijk

    3.1 Leesbaar

    3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 32: Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/ staat een carousel met hierin verschillende slides met verhalen. Onder de link 'Lees het hele verhaal' zijn knoppen te vinden waarmee de bezoeker naar een andere slide kan navigeren. Deze knoppen hebben een Engelstalige naam gekregen, via een span-element binnen het button-element. Bijvoorbeeld 'Go to slide 2'. Omdat de taal van de pagina Nederlands is, is de beste oplossing het naar het Nederlands vertalen van deze tekst. Ditzelfde komt voor op pagina https://jeugdombudsman.denhaag.nl/.

    Bevinding 33: Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/nieuws/ staat onder de nieuwsberichten een paginering. De links naar andere pagina's hebben via een aria-label een Engelstalige naam gekregen. Bijvoorbeeld 'Go to page 2'. Vertaal deze tekst, zodat deze overeen komt met de taal van de pagina (Nederlands). Dit komt op meerdere pagina's voor, bijvoorbeeld ook op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/publicaties/ en pagina https://jeugdombudsman.denhaag.nl/publicaties/.

    3.3 Assistentie bij invoer

    3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 34: Als op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/klacht-over-de-ombudsman/ het formulier wordt verzonden terwijl een verplicht veld niet is ingevuld, komt hierbij een foutmelding te staan. Met bijvoorbeeld de tekst 'Voornaam: Dit veld mag niet leeg zijn'. Deze tekst beschrijft onvoldoende wat er mis is gegaan. Het maakt wel duidelijk dat het veld niet leeg mag zijn, maar legt niet uit dat de bezoeker in dit veld niks heeft ingevuld. Pas de tekst aan zodat deze duidelijk beschrijft wat er mis is gegaan, en (met betrekking tot succescriterium 3.3.3) vul dit aan met een een duidelijke suggestie om het probleem op te lossen. Bijvoorbeeld 'Voornaam: Dit veld is niet ingevuld. Vul je voornaam in'. Ditzelfde komt voor in het formulier op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/contact/.

    Bevinding 35: Als op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/klacht-over-de-ombudsman/ het formulier wordt verzonden terwijl een veld foutief is ingevuld, komt er een foutmelding bij het veld te staan. Bij het veld 'E-mailadres' is dat bijvoorbeeld 'E-mailadres: Dit veld moet een @ bevatten'. Deze tekst beschrijft onvoldoende wat er mis is gegaan (bijvoorbeeld dat er een ongeldig e-mailadres is ingevuld). Pas de tekst aan zodat dit duidelijk wordt. Ditzelfde komt voor in het formulier op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/contact/. Zie ook succescriterium 3.3.3.

    3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 36: Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/klacht-over-de-ombudsman/ staat een formulier waarin verplichte velden aanwezig zijn. Voordat het formulier is verzonden is te herkennen om welke velden dit gaat, daar komt de bezoeker pas achter via de foutmelding na het versturen van een formulier waarin een verplicht veld is leeggelaten. Voor sommige bezoekers kan het hierdoor lastig zijn om het formulier op de juiste wijze in te vullen. Los dit bijvoorbeeld op door aan de verplichte velden een asterisk (*) toe te voegen en boven het formulier te verklaren dat dit inhoudt dat het om een verplicht veld gaat. Ditzelfde komt voor in het formulier op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/contact/. Een soortgelijk probleem komt voor in het formulier op pagina https://formulieren.denhaag.nl/klacht-melden/stap/uw-gegevens, bij stap 3 (Gegevens). Voeg hier ook het 'aria-required="true"' attribuut toe bij de verplichte velden, zodat dit ook voor bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware zoals een screenreader duidelijk is.

    Bevinding 37: Op https://ombudsman.denhaag.nl/?s=toegankelijkheid heeft het zoekveld geen label. Dit komt omdat het label middels CSS (display:none) is verwijderd. Dit is niet toegestaan. Verwijder dit uit de CSS.

    3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

    Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 38: Als op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/klacht-over-de-ombudsman/ het formulier wordt verzonden terwijl een verplicht veld niet is ingevuld, komt hierbij een foutmelding te staan. Hieruit is te begrijpen dat het veld niet leeg mag zijn, maar voor sommige bezoekers geeft dit onvoldoende suggestie voor een oplossing. Er kan bijvoorbeeld verwarring ontstaan doordat het veld (visueel) al wel gevuld is met een placeholdertekst. Pas de tekst aan zodat de bezoeker weet wat er moet gebeuren om het probleem op te lossen. Ditzelfde komt voor in het formulier op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/contact/.

    Bevinding 39: Als op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/klacht-over-de-ombudsman/ het formulier wordt verzonden terwijl een veld foutief is ingevuld, komt er een foutmelding bij het veld te staan. Bij het veld 'E-mailadres' is dat bijvoorbeeld 'E-mailadres: Dit veld moet een @ bevatten'. Deze tekst geeft onvoldoende suggestie voor de invoer van een correct e-mailadres. Beschrijf waar een correct e-mailadres aan moet voldoen en noem hierbij een voorbeeld. Ditzelfde komt voor in het formulier op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/contact/. Zie ook succescriterium 3.3.1.

    4. Robuust

    4.1 Compatibel

    4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

    Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

    Uitkomst: Onvoldoende

    Bevinding 40: Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/nieuws/stop-jongerendakloosheid-jeugdombudsman-den-haag-ondertekent-statement-die-oproept-tot-actie/ staan bij 'Deel deze pagina' links naar sociale media. Deze links hebben geen naam, waardoor door hulpsoftware in sommige gevallen een deel van de URL wordt voorgelezen. Voor dit succescriterium is het noodzakelijk dat hulpsoftware een naam van een element zoals een link kan interpreteren, daarom moet deze worden toegevoegd. Voeg een toegankelijke naam toe die het linkdoel beschrijft. Er kan voor gekozen worden de svg-afbeelding die in de link staat een alternatieve tekst te geven via een title-element als eerste child-element van de svg, of via een aria-label dat op de link (a-element) wordt geplaatst. Dit komt op alle pagina's voor waar deze sociale media-links staan, bijvoorbeeld ook op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/publicatie/2023-037/ en https://jeugdombudsman.denhaag.nl/publicatie/onderzoek-leerlingenvervoer/. Zie ook succescriterium 2.4.4.

    Bevinding 41: Op pagina https://ombudsman.denhaag.nl/pers/ staat onder 'Download hier een persfoto' de link 'Download'. Deze link heeft geen naam, waardoor hulpsoftware zoals een screenreader in sommige gevallen een deel van de URL voorleest. Het linkdoel is hierdoor niet duidelijk. Voeg een linktekst toe. Zie ook succescriterium 2.4.4.

    Onderbouwing van de evaluatie

    Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

    Steekproef getoetste webpagina's

    Ondersteunende technieken

    Bronnen

    Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

    Geprint: 2025-03-09 23:05:21 v2.4-011