Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website GGD Zaanstreek-Waterland
- Onderzoeker
- Renate, Swink; Kaylee, Swink
- Datum
- 31 januari 2023
- Opdrachtgever
- GGD Zaanstreek-Waterland
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website GGD Zaanstreek-Waterland voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 21 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website ggdzw.nl is onderzocht tussen 17 oktober en 24 oktober 2022. De hercontrole van dit onderzoek is uitgevoerd op 31 januari 2023. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om te bepalen welke verbeteringen nodig zijn om dit digitaal kanaal toegankelijker te krijgen.
Er is aandacht besteed aan het toegankelijk aanbieden van de informatie op ggdzw.nl. Zo worden decoratieve afbeeldingen grotendeels genegeerd door hulpsoftware en worden er toegankelijke alternatieven geboden voor ontoegankelijke PDF-documenten op de website. Dit waren de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek:
- Er zijn meerdere bevindingen gevonden met betrekking tot de toetsenbordtoegankelijk van de website. Hierdoor is de website niet toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord om over de website te navigeren.
- Er zijn meerdere bevindingen gevonden met betrekking tot het (onjuist) gebruik van semantische HTML, zoals opsommingen, dikgedrukte teksten, tabellen en koppen.
- De aangeboden ondersteuning voor blinden en slechtzienden, de ReadSpeaker-widget, is niet digitaal toegankelijk. Zo zijn er meerdere contrastproblemen gevonden en krijgen sommige interactieve elementen geen zichtbare toetsenbordfocus.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
Naam website | GGD Zaanstreek-Waterland |
---|---|
Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware. |
Overzicht toetsresultaat
Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
---|---|---|---|
1 Waarneembaar | 10 | 10 | 0 |
2 Bedienbaar | 11 | 6 | 0 |
3 Begrijpelijk | 7 | 3 | 0 |
4 Robuust | 1 | 2 | 0 |
Totaal | 29 | 21 | 0 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Voldoende
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De video op pagina https://www.ggdzw.nl/professionals/scholen/gezonde-leefstijl/ bevat alleen automatisch gegenereerde ondertiteling. Bij automatisch gegenereerde ondertiteling mist interpunctie, waardoor de teksten moeilijker leesbaar zijn. Voeg een eigen ondertiteling toe aan de video om dit probleem op te lossen.
De video op pagina https://www.ggdzw.nl/de-wet-verplichte-geestelijke-gezondheidszorg/ bevat geen ondertiteling. Voor alle gesproken tekst en andere belangrijke informatie in het geluid van een video of animatie (al dan niet interactief) moet ondertiteling geboden worden: een visuele versie van auditieve informatie. Op deze manier is de informatie ook beschikbaar voor bezoekers die doof of slechthorend zijn.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.ggdzw.nl/inwoners/opgroeien-en-opvoeden-ggd-zaanstreek-waterland/ komen video's voor met een onvolledige audiodescriptie. In de video 'Leer lezen en schrijven voor een mooie toekomst' komt bijvoorbeeld een eindscherm voor met logo's van samenwerkende instanties. In de video 'Het Centrum Jong en Centrum voor Jeugd en Gezin' komt op meerdere momenten tekst in beeld, zoals de professionals in het netwerk. Deze informatie is nu niet beschikbaar voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien. Voeg een transcript of audiodescriptie toe om dit probleem op te lossen. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina:
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.ggdzw.nl/inwoners/opgroeien-en-opvoeden-ggd-zaanstreek-waterland/ komen video's voor met een onvolledige audiodescriptie. In de video 'Leer lezen en schrijven voor een mooie toekomst' komt bijvoorbeeld een eindscherm voor met logo's van samenwerkende instanties. In de video 'Het Centrum Jong en Centrum voor Jeugd en Gezin' komt op meerdere momenten tekst in beeld, zoals de professionals in het netwerk. Voeg een volledige audiodescriptie toe om dit probleem op te lossen. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina:
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.ggdzw.nl/over-ggd-zaanstreek-waterland/persvragen/persbericht-gezondheidsmonitor-2022-in-september-van-start/ staan links die zijn opgemaakt met het strong-element. Het strong-element geeft belang of nadruk aan een woord of korte zin en mag daarom niet puur voor opmaak gebruikt worden. Verwijder het strong-element om dit probleem op te lossen.
Op pagina https://www.ggdzw.nl/bestaatniet is de tekst 'Sorry, geen berichten gevonden' opgemaakt met het h5-element, zonder onderliggende content. Bezoekers die gebruik maken van bijvoorbeeld voorleessoftware verwachten content (zoals tekst, een afbeelding of een kop van een niveau lager) onder een kop. Plaatst daarom content onder deze kop of verwijder het kop-eleemnt van de tekst om dit probleem op te lossen.
Het formulier op pagina https://www.ggdzw.nl/inwoners/zorg-voor-kwetsbaren/overlast-en-bemoeizorg/aanmeldformulier-mabz/ vraagt om twee sets gegevens, de gegevens van de aanvrager en de gegevens van de cliënt. De tekst 'Cliëntgegevens:' is niet in de code gekoppeld aan de formuliervelden die daar bij horen. Koppel deze tekst met een fieldset en legend combinatie aan de groep invoervelden.
De invoervelden Maand, Dag en Jaar op pagina https://www.ggdzw.nl/inwoners/zorg-voor-kwetsbaren/overlast-en-bemoeizorg/aanmeldformulier-mabz/ hebben geen toegankelijke naam. Koppel een label met for en id aan ieder invoerveld en groepeer de velden met een fieldset en legend combinatie (met Geboortedatum als de legend) om dit probleem op te lossen.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de homepage staan nieuwsitems (bijvoorbeeld onder 'Actueel'). In de code staat de afbeelding (met link) bóven de kop. Hierdoor is het voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien, moeilijk om te onderscheiden bij welke kop de afbeelding hoort. In dit geval bevat de afbeelding een alternatieve tekst identiek aan de titel van het artikel, en worden zowel de afbeelding als de link beiden voorgelezen. Hierdoor wordt de tekst dubbel voorgelezen. Dit is storend voor bezoekers omdat zij onnodig veel tekst moeten aanhoren. Verwijder één van de links en vergroot bijvoorbeeld het klikbare gebied van de link die de kop bevat om een betekenisvolle navigatievolgorde aan te bieden. Dit komt ook voor onder 'Welke informatie vind ik waar?' op de homepage. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina:
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Voldoende
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Het formulier op pagina https://www.ggdzw.nl/contact/vragen/ bevat autocomplete-attributen, behalve het veld 'Achternaam'. HMTL5 invoervelden die informatie over de bezoeker vragen, zoals naam/achternaam, adres en geboortedatum, moeten een juist autocomplete attritbuut hebben. Lees meer over autocomplete-attributen op pagina https://www.w3.org/TR/WCAG21/#input-purposes. Los dit probleem op door het invoerveld 'Achternaam' het juiste autocomplete-attribuut te geven.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Voldoende
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Niet aanwezig
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.ggdzw.nl/?s=vaccin&asp_active=1&p_asid=1&p_asp_data=1&customset[]=layout&customset[]=page&customset[]=post&asp_gen[]=excerpt&asp_gen[]=content&asp_gen[]=title&filters_initial=1&filters_changed=0&qtranslate_lang=0¤t_page_id=4838 staan 'Lees verder' links. Deze hebben een te laag contrast wanneer bezoekers met de muis over de linktekst hoveren. De contrastratio tussen de blauwe tekst (HEX #227D79) en de grijze achtergrond (HEX #CCCCCC) is 3:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Voldoende
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De website bevat wel een manier om herhalende content over te slaan, maar deze is niet beschikbaar zodra bezoekers inzoomen op de pagina. Zorg ervoor dat er geen functionaliteit en informatie verdwijnt wanneer bezoekers inzoomen op de pagina.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op onder andere de homepage is een ReadSpeaker-widget aanwezig. Wanneer de knoppen om bijvoorbeeld af te spelen, te pauzeren of het geluid aan te passen toetsenbordfocus hebben, kleuren de betreffende iconen lichtgrijs. De contrastratio tussen de lichtgrijze iconen (HEX #F6F9FC) en de witte achtergrond is 1:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn.
Op pagina https://www.ggdzw.nl/contact/vragen/ komen invoervelden voor. De contrastratio tussen de grijze velden (HEX #F2F2F2) en de witte achtergrond is 1,1:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn. Los dit probleem op door bijvoorbeeld een rand met een contrastratio van minimaal 3:1 toe te voegen. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina:
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Voldoende
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bezoekers met de muis over de menu-items in het navigatiemenu op iedere pagina hoveren, verschijnt er aanvullende content. Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, moet een bezoeker met bijvoorbeeld de escapetoets de aanvullende content kunnen weghalen zonder de focus of hover te verplaatsen. Dat is nu niet het geval.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bezoekers met de muis over de menu-items in het navigatiemenu op iedere pagina hoveren, verschijnt er aanvullende content. Deze content is niet bereikbaar of bedienbaar met het toetsenbord. Zorg ervoor dat interactieve elementen die met de muis bedienbaar zijn, ook bereikbaar en bedienbaar zijn voor bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord om over de website te navigeren. Dit geldt ook voor de menu-items in het hamburgermenu dat verschijnt wanneer bezoekers inzoomen op de pagina.
Op pagina https://www.ggdzw.nl/contact/ staan onder 'Onze locaties' links naar Google maps, deze links zijn aangegeven met de tekst 'Route'. Alleen twee van deze links zijn bedienbaar met het toetsenbord. Zorg ervoor dat alle interactieve elementen die met de muis bedienbaar zijn, ook bereikbaar en bedienbaar zijn voor bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord om over de website te navigeren.
Wanneer bezoekers met schermgrootte 1280 bij 1024 op pagina https://www.ggdzw.nl/inloopspreekuren/ inzoomen naar 400%, zijn de tabellen onder de uitklapbare items leesbaar te maken via een horizontale scrollbalk. Deze scrolbalk is niet te bedienen met het toetsenbord. Zorg ervoor dat alle bedienbare elementen ook te bedienen zijn met het toetsenbord.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Als de website (of webapp) gebruik maakt van sneltoetsen, mogen die de werking van screenreaders niet in de weg zitten. Daarom moet een bezoeker ze kunnen uitzetten, aanpassen, of moeten ze alleen actief zijn als de bezoeker focust op het object waarop de sneltoetsen van toepassing zijn. In Youtube moeten de sneltoetsen uitgeschakeld worden door in de URL van de ingebedde video de parameter disablekb=1 toe te voegen. Dat is nu niet het geval. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina:
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Voldoende
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.ggdzw.nl/?s=vaccin&asp_active=1&p_asid=1&p_asp_data=1&customset[]=layout&customset[]=page&customset[]=post&asp_gen[]=excerpt&asp_gen[]=content&asp_gen[]=title&filters_initial=1&filters_changed=0&qtranslate_lang=0¤t_page_id=4838# is er visueel een skiplink aanwezig, maar deze verwijst nergens naar. Bezoekers kunnen daardoor op deze pagina geen herhalende content overslaan.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Voldoende
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Voldoende
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.ggdzw.nl/?s=vaccin&asp_active=1&p_asid=1&p_asp_data=1&customset[]=layout&customset[]=page&customset[]=post&asp_gen[]=excerpt&asp_gen[]=content&asp_gen[]=title&filters_initial=1&filters_changed=0&qtranslate_lang=0¤t_page_id=4838 komt paginering voor. De links om naar een ander pagina nummer te gaan, bestaan uit een cijfer. Dit is niet beschrijvend genoeg. Geef de links een beschrijvende naam door 'pagina' aan het linkdoel toe te voegen.
Op pagina https://www.ggdzw.nl/?s=vaccin&asp_active=1&p_asid=1&p_asp_data=1&customset[]=layout&customset[]=page&customset[]=post&asp_gen[]=excerpt&asp_gen[]=content&asp_gen[]=title&filters_initial=1&filters_changed=0&qtranslate_lang=0¤t_page_id=4838 komt paginering voor. De link om naar een volgende pagina te gaan, bestaat uit een speciaal teken (>). Dit teken wordt niet voorgelezen door hulpsoftware (en als het wel wordt voorgelezen dan wordt het voorgelezen als 'groter dan') dus een beschrijvend linkdoel mist. Voeg een beschrijvend linkdoel toe, bijvoorbeeld 'Volgende pagina', om dit probleem op te lossen.
Op de homepage komen links voor naar pagina's, onder 'Welke informatie vind ik waar?'. De afbeeldingen zijn (ook) links naar de pagina's, maar deze links hebben geen duidelijk linkdoel omdat de afbeeldingen een inhoudelijk beschrijvende alternatieve tekst hebben, bijvoorbeeld 'Moeder en dochter op het vliegveld'. Dit beschrijft het linkdoel niet. Aangezien de titel van de pagina ook een link naar de pagina is, kan de link op de afbeelding verwijderd worden. Let op: Maak in dat geval de afbeeldingen decoratief, of plaats ze in de code ónder de kop van het artikel zodat een betekenisvolle volgorde wordt aangehouden.
Op pagina https://www.ggdzw.nl/contact/ komt meerdere keren de linktekst 'Route' voor. Wanneer linkteksten niet uniek zijn, moeten ze naar dezelfde pagina verwijzen. Dat is hier niet het geval. Maak de linkteksten uniek, bijvoorbeeld door met screenreader-only tekst de naam van de locatie toe te voegen. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina:
- https://www.ggdzw.nl/?s=vaccin&asp_active=1&p_asid=1&p_asp_data=1&customset[]=layout&customset[]=page&customset[]=post&asp_gen[]=excerpt&asp_gen[]=content&asp_gen[]=title&filters_initial=1&filters_changed=0&qtranslate_lang=0¤t_page_id=4838. Op deze pagina komen meerdere 'Lees verder' linkteksten voor.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Voldoende
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Voldoende
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer de 'Lees verder' links op pagina https://www.ggdzw.nl/?s=vaccin&asp_active=1&p_asid=1&p_asp_data=1&customset[]=layout&customset[]=page&customset[]=post&asp_gen[]=excerpt&asp_gen[]=content&asp_gen[]=title&filters_initial=1&filters_changed=0&qtranslate_lang=0¤t_page_id=4838 focus hebben, is dat niet zichtbaar. Zorg ervoor dat bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord om over de pagina te navigeren, weten waar zij zich bevinden op de pagina door een zichtbare focusrand toe te voegen.
Op onder andere de homepage is een ReadSpeaker-widget aanwezig. Wanneer bezoekers de knop WebReader-menu openen, verschuift de widget en is de aanvullende content verborgen onder het volgende blok content op de pagina. Hierdoor is het niet zichtbaar wanneer de items in het menu focus hebben, en zijn de aanvullende menu-opties niet bereikbaar en bedienbaar met de muis. Dit geldt ook voor de andere knoppen in de widget.
Op onder andere de homepage is een ReadSpeaker-widget aanwezig. Binnen de widget kunnen bezoekers instellingen aanpassen in het dialoogvenster 'Instellingen'. In dit venster krijgen meerdere interactieve elementen, zoals keuzerondjes en knoppen voor meer informatie geen zichtbare toetsenbordfocus. Zorg ervoor dat bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord om over de pagina te navigeren, weten waar zij zich bevinden op de pagina door een zichtbare focusrand toe te voegen.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Voldoende
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De toegankelijke naam van het invoerveld voor zoeken in de header van iedere pagina is 'Search input 1'. Dit komt niet overeen met de zichtbare naam 'Zoeken'. Hierdoor is het invoerveld niet (goed) bereikbaar en bedienbaar voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie. Zorg ervoor dat het zichtbare label voorkomt in de toegankelijke naam, het liefst vooraan.
Op onder andere de homepage staat een ReadSpeaker-widget. De visuele naam om te beginnen met voorlezen is 'Lees voor'. De toegankelijke naam van deze knop is echter 'ReadSpeaker webReader: Luister met webReader'. Hierdoor is de knop niet bereikbaar en bedienbaar voor bezoekers die gebruik maken van spraakgestuurde navigatie. Zorg ervoor dat het zichtbare label voorkomt in de toegankelijke naam, het liefst vooraan.
In de header van elke pagina staat een knop die gelabeld is met een vergrootglas en het woord 'Zoek'. Via aria-label heeft deze kop de toegankelijke naam 'Search magnifier button' gekregen. Het visuele label van de knop komt niet voor in de toegankelijke naam. Hierdoor is de knop moeilijk te bedienen voor bezoekers die gebruikmaken van spraakbediening. Zorg ervoor dat het visueel label 'Zoek' voorkomt in de toegankelijke naam van de knop.
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De titel van pagina https://www.ggdzw.nl/corona-information-in-other-languages/ is 'Corona information in other languages' maar de ingestelde taal voor de pagina is Nederlands. Sommige Engelse teksten op deze pagina hebben een taalwissel, maar niet alle teksten. Bijvoorbeeld op de Engelse links is geen taalwissel aangegeven. Zorg ervoor dat op alle Engelse teksten op deze pagina een taalwissel is aangegeven, of geef deze pagina een Engelse taalinstelling en geef op alle Nederlandse teksten een taalwissel aan.
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: De toegankelijke naam van het invoerveld voor zoeken in de header van iedere pagina is 'Search input 1'. Biedt interactieve elementen aan in de hoofdtaal van de pagina (idealiter) of geef een taalwissel aan in de code, zodat hulpsoftware zoals screenreaders de naam van interactieve elementen in de juiste taal voorlezen.
De titel van pagina https://www.ggdzw.nl/corona-information-in-other-languages/ is 'Corona information in other languages' maar een groot deel van de informatie op de pagina is Nederlandstalig. Geef een taalwissel aan of biedt de pagina aan in het Engels, met taalwissels voor de Nederlandstalige teksten zodat voorleessoftware de teksten in de juiste taal voorleest. Zie ook succescriterium 3.1.1.
In de header van iedere pagina staat een zoekfunctie. Het vergrootglas-icoon is een knop die via aria-label de toegankelijke naam 'Search magnifier button' heeft gekregen. Biedt interactieve elementen aan in de hoofdtaal van de pagina of geef een taalwissel aan in de code, zodat hulpsoftware het element in de juiste taal kan voorlezen.
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Voldoende
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Voldoende
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Het formulier op pagina https://www.ggdzw.nl/inwoners/zorg-voor-kwetsbaren/overlast-en-bemoeizorg/aanmeldformulier-mabz/ bevat veldinstructies voor het veld 'Datum aanmelding'. Deze zijn geplaatst als placeholder. Een placeholder verdwijnt zodra een bezoeker begint met typen. Zorg ervoor dat labels en instructies permanent zichtbaar zijn op de pagina.
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Voldoende
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Voldoende
Bevindingen: Advies: Het formulier op pagina https://www.ggdzw.nl/inwoners/zorg-voor-kwetsbaren/overlast-en-bemoeizorg/aanmeldformulier-mabz/ vraagt gevoelige persoonlijke informatie uit derden (burgerservicenummer, gegevens over de psychische gesteldheid), zonder een vorm van aanwezige foutpreventie. Voeg een controlepagina toe waar bezoekers gegevens kunnen controleren, wijzigen of bevestigen.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op de homepage komen meerdere parsing fouten voor:
- Er wordt een div-element binnen een span-element gebruikt. Dit probleem komt op alle pagina's in de sample voor.
- De volgende ID komt meerdere keren voor: landing. ID's moeten uniek zijn om mogelijke toegankelijkheidsproblemen te voorkomen.
Op pagina homepage komt een p-eindtag voor zonder begintag. Dit veroorzaakt mogelijk toegankelijkheidsproblemen. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina:
- https://www.ggdzw.nl/contact/vragen/
- https://www.ggdzw.nl/inwoners/zorg-voor-kwetsbaren/overlast-en-bemoeizorg/aanmeldformulier-mabz/
Op pagina https://www.ggdzw.nl/contact/vragen/ komt een a-element voor (een link) met een leeg href-attribuut. Hierdoor is er geen linkdoel aanwezig. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina:
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Wanneer bezoekers inzoomen op de pagina, verandert het navigatiemenu in een hamburgermenu. Het is voor bezoekers die het scherm niet kunnen zien niet duidelijk of het menu open of gesloten is, omdat de toegankelijke naam niet wijzigt. Het uiterlijk wel. Zorg ervoor dat het duidelijk is of het menu open of gesloten is, bijvoorbeeld door een aria-expanded attribuut toe te voegen.
De iframes op pagina https://www.ggdzw.nl/inwoners/opgroeien-en-opvoeden-ggd-zaanstreek-waterland/ hebben geen beschrijving binnen het title-attribuut. Voeg een beschrijving van de video toe, bijvoorbeeld de titel van de video, binnen het title-attribuut in het iframe-element.
De uitklapbare elementen op pagina https://www.ggdzw.nl/professionals/scholen/gezonde-leefstijl/ zijn wel bereikbaar en bedienbaar met het toetsenbord, maar hebben geen toegankelijke rol. Hierdoor weten bezoekers die het scherm niet kunnen zien niet wat de functie is van het klikbare element. Daarnaast is het voor hen niet zichtbaar of het uitklapbare element in- of uitgeklapt is. Voeg bijvoorbeeld een aria-expanded attribuut toe om dit probleem op te lossen. Dit komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina:
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Niet aanwezig
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://www.ggdzw.nl/
- https://www.ggdzw.nl/contact/
- https://www.ggdzw.nl/contact/vragen/
- https://www.ggdzw.nl/?s=vaccin&asp_active=1&p_asid=1&p_asp_data=1&customset[]=layout&customset[]=page&customset[]=post&asp_gen[]=excerpt&asp_gen[]=content&asp_gen[]=title&filters_initial=1&filters_changed=0&qtranslate_lang=0¤t_page_id=1002
- https://www.ggdzw.nl/bestaatniet
- https://www.ggdzw.nl/inwoners/opgroeien-en-opvoeden-ggd-zaanstreek-waterland/
- https://www.ggdzw.nl/over-ggd-zaanstreek-waterland/persvragen/persbericht-gezondheidsmonitor-2022-in-september-van-start/
- https://www.ggdzw.nl/wp-content/uploads/2022/09/Persbericht_2022_EV_MvE.pdf
- https://www.ggdzw.nl/professionals/scholen/gezonde-leefstijl/
- https://www.ggdzw.nl/corona-information-in-other-languages/
- https://www.ggdzw.nl/inloopspreekuren/
- https://www.ggdzw.nl/inwoners/zorg-voor-kwetsbaren/overlast-en-bemoeizorg/aanmeldformulier-mabz/
- https://www.ggdzw.nl/inwoners/gezondheid/gezonde-leefstijl/roken/rookvrij-zaanstreek-waterland-help-mee-onze-regio-rookvrij-te-maken/
- https://www.ggdzw.nl/zelfmoordpreventie/routekaart-suicidepreventie-ggd-zaanstreek-waterland/
- https://www.ggdzw.nl/wp-content/uploads/2022/06/GGD-routekaart-suicidepreventie.pdf
- https://www.ggdzw.nl/de-wet-verplichte-geestelijke-gezondheidszorg/
- https://www.ggdzw.nl/professionals/scholen/
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:- Chrome 106
- Firefox 105
- NVDA 2021
- Adobe Acrobat Pro
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.