Issues:
Content-audit digitale toegankelijkheid website Gooise Meren Spreekt
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Gooise Meren Spreekt |
---|---|
Datum | 6 maart 2023 |
Scope van de website |
Binnen de scope van dit onderzoek vallen:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 1: Advies: Op de homepagina staan twee koppen; een H1-kop en een H3-kop. Voor de toegankelijkheid van een pagina is het beter om een goedlopende koppenstructuur te gebruiken. Bij een goede koppenstructuur begint de pagina met een H1-kop voor de titel, opgevolgd door een H2-koppen voor de koppen, H3-koppen voor de tussenkopen, etc. Bij een goedlopende koppenstructuur worden geen kopniveaus overgeslagen, zoals wel gebeurt op de homepage. Pas een goedlopende koppenstructuur waarbij geen kopniveaus worden overgeslagen toe op de homepage.
Dit komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op pagina https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/voorwaarden en https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/uitleg.
Bevinding 2: Advies: Op pagina https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/onderzoeken;x=p3iels1a9buj19f89wgqnhxp3196;z=qeq4ldu4rsx2ftio66oe26vywqgjhdvc (pagina 'Onderzoeken' wanneer de bezoeker is ingelogd) staan twee H1-koppen. Het kan verwarrend zijn voor verschillende bezoekers wanneer twee H1-koppen op één pagina staan. De H1-kop geeft namelijk aan wat het hoofdonderwerp van de pagina is. Als een pagina twee H1-koppen heeft is het lastig te bepalen wat het hoofdonderwerp van de pagina is. Dit is bijvoorbeeld verwarrend voor mensen die gebruikmaken van koppenlijsten, zoals screenreadergebruikers. Het is daarom beter om maar één H1-kop op elke pagina te laten voorkomen.
Bevinding 3: Advies: Op pagina https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/inloggen zijn de links 'Maak hier een account aan' en 'Stel hier uw wachtwoord in' opgemaakt met het strong-element. Het is hier lastig te bepalen of het strong-element puur is gebruikt voor opmaak of omdat de zinnen belangrijk zijn. Het strong-element mag worden gebruikt op woorden of korte zinnen wanneer deze belangrijk zijn en nadruk verdienen. Let er goed op dat het strong-element niet wordt gebruikt om zinnen dikgedrukt mee te maken. Het is ook beter om het strong-element alleen te gebruiken op woorden of zinnen van enkele woorden.
2. Bedienbaar
2.4 Navigeerbaar
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 4: De paginatitel van elke pagina benoemd niet om welke website het gaat. De homepage heeft bijvoorbeeld alleen de paginatitel 'Home'. Hierdoor weten bijvoorbeeld screenreadergebruikers die het scherm niet kunnen zien niet van welke website dit de homepage is. Zorg er daarom voor dat elke paginatitel wordt aangevuld met de naam van de website.
Bevinding 5: Wanneer een bezoeker op pagina https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/inloggen een fout maakt bij het inloggen, worden de bezoeker doorverwezen naar pagina https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/j.a.m.b.o/authentication/login. Deze pagina heeft de paginatitel 'Not authorized (401)'. Dit omschrijft de inhoud van de pagina niet, daarnaast is deze paginatitel ook in het Engels terwijl de taalaanduiding van de pagina Nederlands is (zie ook succescriterium 3.1.2). Zorg ervoor dat elke pagina een paginatitel heeft die de inhoud goed omschrijft.
Bevinding 6: Wanneer bezoekers zijn ingelogd komen zij op de pagina 'Persoonlijke pagina' https://moventem.jambo-mobile.com/psgsrt/;x=o4q4wxtr70602q86vp397oh102;z=keo2jzavivfuvhzv4yl2v67aksqkb3ry. De titel van deze pagina is echter 'Home'. Dit beschrijft de de inhoud van de pagina niet. Pas de titel aan, bijvoorbeeld naar 'Persoonlijke pagina - Inwonerspanel Moerdijk Spreekt'.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 7: Advies: Wanneer bezoekers het contactformulier op de website succesvol versturen worden zij doorverwezen naar de pagina https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/messages/vraag-verstuurd;z=axo2f5shjpntafgencr7jlzdguk44ipb?m=1CC18394-ED62-4B9A-AF44-E2514D1C9C39. Op deze pagina staat de link 'hier'. Uit de context van deze link wordt duidelijk waar deze link naar verwijst, toch is het beter om linkteksten zoals 'hier' of 'lees verder' te vermijden. De linktekst zelf geeft niet duidelijk aan waar de link naar verwijst en een duidelijk linktekst is prettig voor gebruikers van screenreaders.
Bevinding 8: Advies: Op pagina https://moventem.jambo-mobile.com/psgsrt/bestaatniet komt de linktekst 'hier' voor. Deze tekst is niet herkenbaar als link. Aangezien dit een usability probleem is voor alle bezoekers, is dit niet afkeurbaar binnen de WCAG. Overweeg wel om de linktekst herkenbaar te maken, bijvoorbeeld door de linktekst te onderstrepen.
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Voldoende
Bevinding 9: Advies: Op pagina https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/aanmelden kunnen bezoekers gegevens opsturen door op de knop 'Volgende' te drukken. Voor verschillende bezoekers kan het verwarrend zijn dat gegevens worden opgestuurd met deze knop, de verwachting is namelijk dat je gegevens alleen kan opsturen door een 'Verzend' knop te activeren. In dit formulier wel in tekst aangegeven dat de 'Volgende' knop de aanmelding afrond, daarom is dit niet af te keuren. Houd er wel rekening mee dat een 'Volgende' knop als verzendknop te gebruiken verwarrend kan zijn voor verschillende bezoekers.
Deze knop komt ook voor op pagina https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/contact.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 10: Deze bevinding vereist mogelijk een technische oplossing:
In de slider op de homepage staan knoppen waarmee bezoekers naar de vorige en volgende slide kunnen navigeren. Deze knoppen hebben de toegankelijke namen 'Previous slide' en 'Next slide'. Dit is een Engelse toegankelijke naam, en dat terwijl de hoofdtaal van de pagina Nederlands is. Wanneer een element een toegankelijke naam heeft in een andere taal dan de hoofdtaal van de pagina wordt dit niet correct voorgelezen voor screenreaders. Zorg ervoor dat er een taalwissel wordt aangegeven op deze knoppen door gebruik te maken van het lang-attribuut, of vertaal de toegankelijke namen van deze knoppen naar het Nederlands. Het is overigens beter als elementen een toegankelijke naam hebben die in dezelfde taal als de hoofdtaal van de pagina zijn.
Bevinding 11: Wanneer een bezoeker op pagina https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/inloggen een fout maakt bij het inloggen, worden de bezoeker doorverwezen naar pagina https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/j.a.m.b.o/authentication/login. Deze pagina heeft de paginatitel 'Not authorized (401)'. Dit is een Engelse titel terwijl de taalaanduiding van de pagina Nederlands is. Zorg ervoor dat pagina een paginatitel hebben die in dezelfde taal is als de hoofdtaal van de pagina. In dit geval moet de paginatitel worden vertaal naar het Nederlands.
Dit probleem komt ook voor bij pagina https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/bestaatniet.
Bevinding 12: Op pagina https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/bestaatniet staat de H1-kop 'Not found (404)'. Dit is een Engelse tekst op een pagina met een Nederlandse taalaanduiding. Engelse teksten op een Nederlandse pagina worden niet goed voorgelezen door screenreaders. Zorg er daarom voor dat een taalwissel is aangegeven op de Engelse tekst door middel van het lang-attribuut, of vertaal de Engelse tekst naar het Nederlands.
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 13: Wanneer bezoekers in het contactformulier op pagina https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/contact een verplicht veld niet invullen verschijnt een pop-up met de melding 'Vul een antwoord in'. Dit is geen geschikte foutmelding voor de fout die de bezoeker heeft gemaakt. De gemaakte fout is hier namelijk dat een verplicht veld niet is ingevuld, dat wordt niet duidelijk uit deze foutmelding. Zorg ervoor dat de foutmelding aangeeft welke fout de bezoeker heeft gemaakt, bijvoorbeeld door de foutmelding aan te passen naar bijvoorbeeld '[naam veld] is niet ingevuld. Vul een antwoord in.'.
Deze foutmelding komt ook voor op pagina https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/aanmelden.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 14: Deze bevinding vereist mogelijk een technische oplossing:
Op pagina https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/contact kunnen bezoekers het contactformulier versturen met de 'Volgende' knop. Het button-element van deze knop is niet opgemaakt met type="submit". Wanneer een knop gegevens verstuurd moet deze altijd zijn opgemaakt met type="submit".
Deze knop komt ook voor op andere pagina's, bijvoorbeeld op pagina https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/aanmelden.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Home:
https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/ - Aanmelden:
https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/aanmelden - Inloggen:
https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/inloggen - Uitleg:
https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/uitleg - Contactformulier:
https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/contact - FAQ:
https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/faq - Persoonlijke pagina (na inloggen):
https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/;x=61bm67rx4tak14zhhxuv20c1l30;z=xfnm7fbsqdrjyrgnkp3waswyynaikjfr - Profiel wijzigen (na inloggen):
https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/aanpassen;x=1qmsas0gw4ty8uv870jxj2lq632;z=q34bpfcgqrnqshtdu44rieeoogb6ym5e - Onderzoeken (na inloggen):
https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/onderzoeken;x=1qmsas0gw4ty8uv870jxj2lq632;z=nqsnfy3nnmqveqtd4fig5jiwm636ib4e - 404:
https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/bestaatniet - Algemene voorwaarden:
https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/voorwaarden - Privacyverklaring:
https://moventem.jambo-mobile.com/zqbkhs/privacyverklaring
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.