Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Audit digitale toegankelijkheid website HAS Green Academy


Onderzoeker
Michiel, Swink; Renate,Swink
Datum
9 januari 2023
Opdrachtgever
HAS Green Academy

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website HAS Green Academy voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 27 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website has.nl is onderzocht tussen 20 december 2022 en 6 januari 2023. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. Doel van dit rapport is om de vervolgstappen te bepalen om tot een toegankelijke website te komen.

De website is goed responsive, het vergroten van de teksten geeft geen problemen. Om de website geheel toegankelijk te maken zijn er nog een aantal aandachtspunten, waarvan de voornaamste zijn:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website HAS Green Academy
Scope van de website Binnen de scope van het onderzoek valt:
  • Alle pagina's op has.nl
  • Alle PDF's op has.nl
  • Het formulier op has.cartaonline.nl
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • De pagina's op blog.has.nl Dit vereist een apart onderzoek.
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via has.nl met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 9 11 0
2 Bedienbaar 8 9 0
3 Begrijpelijk 6 4 0
4 Robuust 0 3 0
Totaal 23 27 0

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Boven aan de homepagina staat een SVG-afbeelding van het HAS logo. De naam van deze afbeelding ontbreekt. De toegankelijke tekst van een logo moet altijd tenminste de naam van de organisatie en eventuele overige tekst in de afbeelding bevatten en daarnaast een beschrijvend linkdoel als de afbeelding ook als link dient. Los dit op door role=’img’ toe te voegen aan het SVG-element en een title-element met een alternatieve tekst als eerste child-element toe te voegen. Ditzelfde komt voor op veel pagina's in de website, bijvoorbeeld op pagina www.has.nl/meer-has/vacatures/.

Bovenaan de homepagina staat een afbeelding van een student. Deze afbeelding heeft geen tekst alternatief en dit is ook niet nodig omdat het om een decoratieve afbeelding gaat. Maar de afbeelding heeft wel een leeg alt-attribuut (alt="") nodig, zodat hulpsoftware weet dat de afbeelding genegeerd kan worden. Hetzelfde komt vaker voor in de website, bijvoorbeeld op pagina www.has.nl/en/bachelors-and-more/exchange-applied-animal-sciences/ bij de afbeelding van een varkensstal.

Op pagina has.cartaonline.nl/aanbod/inschrijven/cl1187/basiscursus-wiskunde heeft het logo van 'HAS green academy' geen alternatieve tekst. De alternatieve tekst van een logo moet de naam van de organisatie en andere tekst in beeld bevatten en daarnaast een beschrijvend linkdoel als de afbeelding ook als link dient. Hetzelfde komt vaker voor in de website, bijvoorbeeld op pagina www.has.nl/meer-has/ bij het logo van 'NVAO geaccrediteerde opleiding' en op de pagina www.has.nl/meer-has/ onderin een iframe onder 'Jaarverslag 2018' bij het ISSUU logo.

Op de homepage staan in de carrousel ‘Evenementen’ decoratieve afbeeldingen in blokken content. Wanneer decoratieve afbeeldingen een alternatieve tekst hebben, moet de alternatieve tekst de inhoud van de afbeelding beschrijving. Een herhaling van de titel van het evenement, of een deel daarvan, is niet toegestaan. Pas de alternatieve teksten aan, of laat het alt-attribuut leeg. Hetzelfde geldt voor meer afbeeldingen in de website, bijvoorbeeld op pagina www.has.nl/onderzoek/projecten/ staat bij 'Hippische Monitor' een afbeelding van een galopperend paard waarbij de toegankelijke tekst hetzelfde is als de titel van het artikel.

Op pagina forms.summit.nl/HAS/InformatieaanvragenPost/a635da0f-ee60-400a-aee1-3468082ca8b9/started#/Page/0 staat een afbeelding van een student met de alternatieve tekst 'Banner'. Deze tekst beschrijft de afbeelding niet. Pas de alternatieve tekst aan of maak de afbeelding eventueel decoratief door een leeg alt-attribuut toe te voegen binnen het img-element.

Op pagina has.cartaonline.nl/aanbod/inschrijven/cl1187/basiscursus-wiskunde staan social media iconen. De iconen worden door middel van het pseudo-element :before en de content property in de CSS op de pagina gezet. Op deze manier kan het zijn dat de iconen wegvallen, bijvoorbeeld voor mensen die een eigen CSS opmaak gebruiken, of wanneer de CSS niet geladen wordt. De content property is alleen geschikt voor het toevoegen van puur decoratieve content. Een oplossing kan zijn om het icoon in de html te plaatsen, bijvoorbeeld als img-element of svg met tekst alternatief.

Op pagina www.has.nl/has-expo/bo-expositie/thema-dier/ komen meerdere iframes voor met daarin canvas-elementen. Canvas elementen moeten een toegankelijke naam en beschrijving hebben. Daarnaast moet de inhoud van een canvas element dat bedienbaar is met de muis ook een toegankelijke rol hebben, en toetsenbordtoegankelijk zijn. Dat is nu niet het geval. Lees meer over toegankelijke canvas-elementen op pagina pauljadam.com/demos/canvas.html. Hetzelfde geldt voor al de ISSUU objecten in de website, bijvoorbeeld die op de zelfde pagina onder 'BO Expositie thema Dier per onderwerp'.

Bij de verplichte velden in het formulier op pagina has.cartaonline.nl/aanbod/inschrijven/cl1187/basiscursus-wiskunde wordt met een asterisk (*) aangegeven dat velden verplicht zijn. Een asterisk is een speciaal teken dat niet door alle browser en hulpsoftware combinaties wordt voorgelezen. Zorg voor een alternatief, bijvoorbeeld met het required attribuut binnen het input element, om dit probleem op te lossen.

In het pdf-document Bedrijfskunde en foodbusiness heeft het logo van ‘HAS’ geen alternatieve tekst. Het logo vertelt aan de bezoeker bij welke organisatie dit document hoort. Zorg dat de eerste keer dat dit logo voorkomt, het logo een tekstalternatief krijgt, zodat het voor bezoekers die het document niet kunnen zien het ook duidelijk is wie de afzender is van het document.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Voldoende


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina www.has.nl/hbo-opleidingen/bedrijfskunde-en-foodbusiness/ wordt een video 'Bedrijfskunde en foodbusiness Den Bosch' getoond. Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden, bijvoorbeeld op 2:14 'vond geo kamers je moest veel zelf gram penne'. Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn. Voeg een goede ondertiteling toe, met interpunctie.


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepagina is er in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 0:09 'Ontdek het'. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is ook geen voiceover die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van een screenreader niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5.


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Niet aanwezig


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepagina is er in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 0:09 'Ontdek het'. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is ook geen voiceover die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien niet weten wat er wordt getoond in de video. Maak voor deze en andere informatie gebruik van een extra audiospoor.


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Rechts onderaan elke pagina staat de link 'Contact' in een lijst-item die in een <ul> tag zit met role='menubar'. Hulpsoftware beschouwt dit niet langer als een lijst en kan zo niet vaststellen waar het lijst-item bij hoort. Haal de rol weg of geef het lijst-item bijvoorbeeld de rol ='menuitem'.

In de footer van iedere pagina staan visuele koppen die niet als kop zijn opgemaakt. Bezoekers die gebruik maken van voorleessoftware kunnen aan de hand van een sneltoets door de koppen over de pagina navigeren, maar alleen als de koppen met een h-element opgemaakt zijn. Maak de koppen op met een h-element, bijvoorbeeld het h2-element om dit probleem op te lossen.

Op pagina www.has.nl/meer-has/ zijn zinnen/koppen opgemaakt met het strong-element, bijvoorbeeld onder 'Bestuur' de kop 'Medewerkers algemeen'. Het strong-element mag niet worden gebruikt als visuele kop, omdat het niet dezelfde betekenis heeft als een kop (bijvoorbeeld h2 of h3). Hetzelfde komt vaker voor op de website, bijvoorbeeld op de pagina forms.summit.nl/HAS/InformatieaanvragenPost/a635da0f-ee60-400a-aee1-3468082ca8b9/started#/Page/0 de kop 'Interessegebied' en '18 gevonden resultaten'

Op pagina has.cartaonline.nl/aanbod/inschrijven/cl1187/basiscursus-wiskunde is bijvoorbeeld bij het veld 'Voorletters' het label niet geassocieerd met het invoerveld. Tekstlabels moeten gekoppeld worden aan invoervelden door gebruik te maken van het for-attribuut bij het label-element die verwijst naar een id-attribuut bij het invoerveld. Zo krijgt een bezoeker die gebruik maakt van een screenreader direct te horen om welk veld het gaat als direct naar het invoerveld wordt gesprongen. Hetzelfde komt vaker voor op de website, bijvoorbeeld op pagina forms.summit.nl/HAS/InformatieaanvragenPost/a635da0f-ee60-400a-aee1-3468082ca8b9/started is bij de gevonden resultaten het selectievakje niet gekoppeld aan de titel van het pakket en in stap 2 van het zelfde formulier is bijvoorbeeld het label 'Voornaam' niet gekoppeld aan het invoerveld er naast.

Op pagina has.cartaonline.nl/aanbod/inschrijven/cl1187/basiscursus-wiskunde komen keuzerondjes voor, zoals bij 'Geslacht'. Deze keuzerondjes zijn niet goed gegroepeerd. Voor 'Geslacht' is nu een label gebruikt en de keuzerondjes zelf hebben geen label. Koppel de juiste labels (Man/vrouw) aan de keuzerondjes met een labels en de attributen for en id, en groepeer de keuzerondjes door een fieldset en legend combinatie te gebruiken met als legend 'Geslacht'. Dit probleem komt op meerdere plekken voor.

Op pagina www.has.nl/bedrijfsopleidingen/cursus-bakkerijtechnologie/ is de functie van Wijnand Segers opgemaakt met een cite tag. Cite wordt semantisch gebruikt om te verwijzen naar de bron van een geciteerd stuk tekst. Hulpsoftware maakt gebruik van de semantische waarde van elementen om de structuur van de pagina te gebruiken. Zorg voor een correcte semantische opmaak van de pagina's.

In de PDF Bedrijfskunde en foodbusiness is de kop van de pagina als paragraaf opgemaakt en de tekst 'Hogeschool voor agro food en leefomgeving' is niet opgemaakt . Zorg voor de juiste code.

De tabel in de PDF Bedrijfskunde en foodbusiness is bevat geen koppen. Tabellen met drie of meer kolommen moeten altijd tabelkoppen hebben die zijn opgemaakt met het th-element. Voeg tabelkoppen toe en zorg dat de cellen een relatie hebben met de koppen door het bereik in het th-element aan te geven.

Advies: De link 'Inloggen voor studenten en medewerkers' en 'menu' bovenaan elke pagina, hebben een titel waarin de linktekst herhaald wordt. Veel voorleessoftware leest ook de titel, waardoor het linkdoel twee keer voorgelezen wordt. Voorkom overbodige informatie.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina www.has.nl/onderzoek/projecten/ staan blokken met daarin een afbeelding, meta informatie, een kop en tekst. Als de blokken achter elkaar worden voorgelezen is het niet duidelijk bij welke kop de afbeelding, de categorie en de datum hoort. Zet de koppen vooraan in de HTML-code en zet hierachter de afbeelding en de metadata. Visueel mag deze indeling wel aangehouden worden. Dit geldt ook voor pagina diamonds.tno.nl/search. Hetzelfde komt vaker in de website voor, bijvoorbeeld op de homepagina in de carrousel 'Evenementen' boven '6 TOP-OPLEIDINGEN IN KEUZEGIDS HBO 20230'.


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina staat de tekst 'Klik op onderstaande button om door te gaan.' De eerstvolgende knop die focus krijgt is echter 'vorige'. Verwijs alleen naar 'onderstaand' of 'bovenstaand' als die content direct op deze tekst volgt. Vermijd ook het verwijzen naar vorm, omvang, locatie, geluid en oriëntatie van de content wanneer die niet ook een alternatieve tekst hebben.


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Voldoende


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina has.cartaonline.nl/aanbod/inschrijven/cl1187/basiscursus-wiskunde is een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en achternaam kunnen invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email". Hetzelfde probleem komt vaker op de website voor, bijvoorbeeld op pagina emails.has.nl/ct/m8/k1/dSaBf6DE0wFxnb6oF77CQDtLFm804ZMnyvWPt46MwFv7XPWnwQsBqq--gfCf_G-x/csURehfBnMnJQyw?_gl=1 bij het invoerveld email.


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De links in de lopende tekst op pagina forms.summit.nl/HAS/InformatieaanvragenPost/a635da0f-ee60-400a-aee1-3468082ca8b9/started#/Page/0 , bijvoorbeeld linktekst 'privacyverklaring', zijn alleen herkenbaar doordat ze een andere kleur hebben. Slechtzienden en kleurenblinden kunnen hierdoor mogelijk niet herkennen dat om links gaat. Zorg ervoor dat hyperlinks in lopende tekst ook herkenbaar zijn aan minimaal één andere eigenschap, bijvoorbeeld door ze te onderstrepen.

Wanneer bezoekers op pagina has.cartaonline.nl/aanbod/inschrijven/cl1187/basiscursus- een veld niet of niet goed hebben ingevuld, is dat alleen duidelijk doordat de velden en de tekstuele labels rood kleuren. Informatie mag niet enkel worden overgebracht met kleur. Voeg duidelijke foutmeldingen toe om dit probleem op te lossen.


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Niet aanwezig


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepagina is een witte tekst 'Nieuws' en 'Evenementen' op een groene achtergrond (HEX #1CD354). Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is 2:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Zorg voor voldoende contrast zodat de tekst voor iedereen leesbaar is. Dit probleem komt ook voor op pagina www.has.nl/zoeken/, bij de paginering.

Op pagina www.has.nl/hbo-opleidingen/bedrijfskunde-en-foodbusiness/ is een witte tekst 'Ervaar het tijdens de open dag' op een roze achtergrond (HEX #EA1FB6). Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is 3,9:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.

Op pagina www.has.nl/hbo-opleidingen/bedrijfskunde-en-foodbusiness/ is een roze tekst (HEX #EA1FB6) 'hbo-opleidingen' op een paarse achtergrond (HEX #421B44). Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is 3,7:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Wanneer deze link muisfocus heeft verandert de achtergrondkleur (HEX #7A5F7C) en is de contrastratio nog slechts 1,4:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.

Op pagina www.has.nl/hbo-opleidingen/bedrijfskunde-en-foodbusiness/ is een donker grijze tekst (HEX #2D2D2D) o.a. 'studenttevredenheid' op een roze achtergrond (HEX #EA1FB6). Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is 3,5:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.

Op pagina www.has.nl/bedrijfsopleidingen/cursus-bakkerijtechnologie/ is een blauwe tekst (HEX #008AFF) 'bedrijfsopleidingen' op een donkerblauwe achtergrond (HEX #163951). Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is 3,3:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.

Op pagina www.has.nl/bedrijfsopleidingen/cursus-bakkerijtechnologie/ is een blauwe tekst (HEX #707C85) 'projectmanager' op een donkerblauwe achtergrond (HEX #163951). Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is 2,8:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.

Op pagina forms.summit.nl/HAS/InformatieaanvragenPost/a635da0f-ee60-400a-aee1-3468082ca8b9/started#/Page/0 is een roze tekst 'Meer info' (HEX #E324A8) op een witte achtergrond. Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is 4,1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. De zelfde contrastverhouding heeft de witte tekst op de zelfde kleur roze achtergrond zoals bijvoorbeeld 'Volgende'.

Op de pagina has.cartaonline.nl/aanbod/inschrijven/cl1187/basiscursus-wiskunde is een witte tekst 'Versturen' op een groene achtergrond (HEX #53AF31). Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is 2,8:1 waar dit 4,5:1 moet zijn. Zorg voor voldoende contrast zodat de tekst voor iedereen leesbaar is.

Op pagina emails.has.nl/ct/m8/k1/dSaBf6DE0wFxnb6oF77CQDtLFm804ZMnyvWPt46MwFv7XPWnwQsBqq--gfCf_G-x/csURehfBnMnJQyw?_gl=1 is een blauwe tekst 'Privacy Statement' (HEX #008AFF) op een witte achtergrond. Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is 3,5:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.

Bij stap 2 in het formulier op pagina forms.summit.nl/HAS/InformatieaanvragenPost/a635da0f-ee60-400a-aee1-3468082ca8b9/started#/Page/0 is er een invoerveld 'Geboortedatum' dat doormiddel van een datum picker ingevuld kan worden. Daarin is het contrast van de grijze tekst (HEX #AAAAAA) op witte achtergrond is te laag. Dat is 2,3:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.

Op de pagina www.has.nl/bedrijfsopleidingen/praktische-informatie/ is een witte tekst 'Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze nieuwsbrief' op een foto als achtergrond. Deze tekst heeft op sommige plaatsen een te laag contrast. De contrastverhouding is soms 1,2:1 waar dit 4,5:1 moet zijn. Zorg voor voldoende contrast zodat de tekst voor iedereen leesbaar is door bijvoorbeeld een schaduwrand rond de tekst of een donkere foto.

Als op pagina forms.summit.nl/HAS/InformatieaanvragenPost/a8970eda-83b6-49e7-a9fe-edf7ad876923/started bij stap 1 bijvoorbeeld het filter 'Engels' wordt ingesteld wordt de locatie Venlo licht grijs (HEX #ADB5BD) op wit. Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is 2,1:1 waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn.

Wanneer bezoekers inzoomen op pagina forms.summit.nl/HAS/InformatieaanvragenPost/69230f62-21ad-4fda-b137-cd2b8eadf408/started verschijnt de tekst 'Toon gemaakte keuzes'. De contrastratio tussen de witte tekst en de lichtbruine achtergrond (HEX #AEA9AE) is 2,3:1 waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Voldoende


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Voldoende


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.has.nl/zoeken/ komt paginering voor, met pijl-iconen op een groene achtergrond. De contrastratio tussen de witte iconen en de groene achtergrond (HEX #1CD354) is 2:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn.

Wanneer de invoervelden op pagina has.cartaonline.nl/aanbod/inschrijven/cl1187/basiscursus-wiskundefocus hebben is de contrastratio tussen de lichtblauwe focusrand (HEX #66AFE9) en de witte achtergrond 2,3:1 waar dat minimaal 3:1 moet zijn.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Voldoende


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Voldoende


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.has.nl/hbo-opleidingen/bedrijfskunde-en-foodbusiness/ is een keuzeknop Den Bosch/Venlo. Bezoekers die met het toetsenbord navigeren, bijvoorbeeld met de tabtoets, kunnen deze link niet gebruiken.. Zorg ervoor dat alle interactieve elementen bereikbaar en bedienbaar zijn met het toetsenbord. Deze knop komt twee keer voor in de pagina.

Op pagina forms.summit.nl/HAS/InformatieaanvragenPost/a635da0f-ee60-400a-aee1-3468082ca8b9/started#/Page/0 kan rechtsboven naar pagina 2 van het formulier gegaan worden. Bezoekers die met het toetsenbord navigeren, bijvoorbeeld met de tabtoets, kunnen deze link niet gebruiken. Zorg ervoor dat alle interactieve elementen bereikbaar en bedienbaar zijn met het toetsenbord. Hetzelfde geldt voor de paginering van de gevonden resultaten onder aan dezelfde pagina en de knop 'Toon gemaakte keuzes' op dezelfde pagina.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Voldoende


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepagina wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de YouTube video aan te passen zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. De eigenschap die toegevoegd moet worden aan de embedcode is 'disablekb=1'. Met deze aanpassing zorg je ervoor dat je voldoet aan dit succescriterium. Dit probleem komt voor bij alle video's in de website.


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Voldoende


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina forms.summit.nl/HAS/InformatieaanvragenPost/a635da0f-ee60-400a-aee1-3468082ca8b9/started#/Page/0 beweegt de A van het HAS logo. Er is geen mechanisme beschikbaar om de content te laten stoppen, te pauzeren of te verbergen. Door de bewegende content, hebben sommige bezoekers moeite met het lezen en bekijken van de stilstaande content. Voeg een mechanisme toe waarmee de gebruiker dit kan verhelpen, of verwijder de content om dit probleem op te lossen.


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Voldoende


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op elke pagina ontbreekt een mechanisme om de herhalende content over te slaan. Dit kan opgelost worden door een link op de pagina te plaatsen (skiplink) die de focus verplaatst naar de eerste unieke inhoud van de pagina. Deze link moet de eerste link van de pagina zijn. Deze link mag standaard verborgen zijn voor bezoekers, maar moet zichtbaar worden als de focus er op komt wanneer met het toetsenbord wordt genavigeerd.


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De paginatitel op pagina www.has.nl/has-expo/bo-expositie/thema-dier/ ontbreekt. Zorg dat er door middel van het title-element een beknopte titel aanwezig is die de inhoud van de pagina beschrijft.

De titel van de inschrijf pagina voor nieuwsbrieven emails.has.nl/ct/m8/k1/dSaBf6DE0wFxnb6oF77CQDtLFm804ZMnyvWPt46MwFv7XPWnwQsBqq--gfCf_G-x/… is 'HAS green academy'. Dit beschrijft de inhoud van de pagina niet, zorg voor een beschrijvende titel.

De PDF Bedrijfskunde en foodbusiness heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepage wordt in de HTML gebruik gemaakt van het attribuut tabindex=0 op bijvoorbeeld bij de nieuws carrousel. Daardoor ontstaat er bij een onlogische focusvolgorde. Zorg dat de focusvolgorde door webpagina's logisch is, wanneer men met het toetsenbord navigeert. Plaats geen tabindex="0" op elementen die geen focus horen te krijgen. Hetzelfde komt vaker voor in de website, bijvoorbeeld op pagina www.has.nl/hbo-opleidingen/bedrijfskunde-en-foodbusiness/ bij de review carrousel.

Op pagina www.has.nl/zoeken/ opent een menuvenster wanneer een bezoeker rechtsboven op het hamburger icoon klikt. Wanneer het venster openstaat, is de content op de achterliggende pagina nog steeds bereikbaar met het toetsenbord. Hierdoor kan je niet altijd meer zien waar je bent als je met het toetsenbord navigeert. Zorg dat de focus binnen het menuvenster blijft totdat deze gesloten is en dat de achterliggende content "onzichtbaar" is voor hulpsoftware en niet bereikbaar is met het toetsenbord. Hetzelfde komt vaker voor op de website, bijvoorbeeld op pagina www.has.nl/meer-has/.

Op pagina www.has.nl/hbo-opleidingen/bedrijfskunde-en-foodbusiness/ wordt in de HTML gebruikgemaakt van het attribuut tabindex met een waarde groter dan 0. Daardoor ontstaat er bijvoorbeeld bij de keuzeknop Den Bosch/Venlo een onlogische focusvolgorde. Zorg dat de focusvolgorde door webpagina's logisch is, wanneer men met het toetsenbord navigeert.

Rechts onder aan de homepagina staat een knop naar het begin van pagina waarmee een bezoeker naar het begin van de pagina scrollt. Je zou verwachten dat daarna het eerste element van de pagina focus zou krijgen maar de focus blijft op het zelfde element onder aan de pagina, dat is verwarrend. Zorg er voor dat de focus mee gaat met het venster.

Op pagina www.has.nl/has-expo/bo-expositie/thema-dier/ staat een Canvas van ISSUU waarin een publicatie bekeken kan worden. Recht bovenin is een knop 'SHARE' dat een venster met social media links opent. Er doet zich hier een probleem voor met de focusvolgorde. De sociale media items krijgen toetsenbordfocus, ook als het venster niet uitgevouwen is. Dit is verwarrend voor gebruikers die met het toetsenbord navigeren, maar wel het scherm kunnen zien. Zorg ervoor dat de items die niet zichtbaar zijn geen focus krijgen als het venster dicht is.

De eerste keer dat een bezoeker het formulier op pagina forms.summit.nl/HAS/InformatieaanvragenPost/a8970eda-83b6-49e7-a9fe-edf7ad876923/started bezoekt, verschijnt er een cookiemelding over de pagina heen. De cookiemelding krijgt niet als eerste focus. Dit belemmert het gebruik van de website voor bezoekers die met het toetsenbord navigeren. Zorg dat de melding als eerste weg te klikken is of integreer de melding in de webpagina.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Onder aan de homepagina staat een facebook logo. Dit is een link naar de 'hasgreenacademy' pagina op facebook. De toegankelijke linktekst @HASgreenacademy' is niet duidelijk. Pas de naam van de link aan zodat de naam het linkdoel beschrijft. Hetzelfde geldt voor de Instagram, Twitter en LinkedIn links er naast. Hetzelfde kom op meerdere pagina's in de website voor.

Op pagina www.has.nl/zoeken/ wordt onderaan gebruikgemaakt van paginering. De linknaam is onvoldoende voor screenreadergebruikers. Zo is de linknaam '1' bij pagina 1, '2' bij pagina 2, enzovoorts. Vul deze links aan door er het woord 'pagina ' voor te zetten. Deze tekst kan visueel verborgen worden.

Op pagina has.cartaonline.nl/aanbod/inschrijven/cl1187/basiscursus-wiskunde staat een icoon dat linkt naar Google+. De link heeft geen naam. Omdat de link geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een duidelijke linktekst toe om dit probleem op te lossen.(Advies: Overigens is dit een link naar een dienst die niet langer geleverd wordt: "Google+ is no longer available for consumer (personal) and brand accounts".) Hetzelfde probleem komt voor bij de 'facebook', 'Twitter' en 'LinkedIn' logo's op de zelfde pagina.


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Voldoende


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Voldoende


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer op pagina www.has.nl/onderzoek/projecten de expertise filter items naast de Projecten carrousel focus hebben, is dat niet zichtbaar. Zorg ervoor dat bezoekers die met het toetsenbord navigeren weten welk element de focus heeft door een duidelijke focusrand toe te voegen.

Wanneer de selectievakjes op pagina forms.summit.nl/HAS/InformatieaanvragenPost/69230f62-21ad-4fda-b137-cd2b8eadf408/started focus hebben, is dat niet zichtbaar. . Zorg ervoor dat bezoekers die met het toetsenbord navigeren weten welk element de focus heeft door een duidelijke focusrand toe te voegen. Dit geldt ook voor de paginering en de knop om de cookiemelding te sluiten.

Wanneer in de pagina www.has.nl/has-expo/bo-expositie/thema-dier/ in het canvas element van ISSUU bijvoorbeeld de knop Fullscreen focus heeft, is dat niet zichtbaar. Zorg ervoor dat bezoekers die met het toetsenbord navigeren weten welk element de focus heeft door een duidelijke focusrand toe te voegen. Hetzelfde geldt voor meer interface elementen in het canvas zoals de zoom-in en zoom-out knop.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Voldoende


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Voldoende


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De labels in het formulier op pagina has.cartaonline.nl/aanbod/inschrijven/cl1187/basiscursus-wiskunde hebben geen naam. Daardoor komt de naam van een invoerveld niet overeen met wat er op het scherm staat. Zorg ervoor dat de visuele naam in de toegankelijke naam aanwezig is, liefst vooraan. Hetzelfde geldt op pagina forms.summit.nl/HAS/InformatieaanvragenPost/a8970eda-83b6-49e7-a9fe-edf7ad876923/started voor de invoervelden bij stap 2 in het formulier.


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Voldoende


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina has.cartaonline.nl/aanbod/inschrijven/cl1187/basiscursus-wiskunde ontbreekt een taalaanduiding van de inhoud van de pagina. Deze moet in de HTML-code worden opgegeven door middel van een lang-attribuut bij het HTML-element. Dit attribuut moet dan de landcode van de taal bevatten, in dit geval lang="nl".

De hoofdtaal van pagina forms.summit.nl/HAS/InformatieaanvragenPost/69230f62-21ad-4fda-b137-cd2b8eadf408/started is Engels, terwijl de tekst op pagina Nederlandstalig is. Zorg ervoor dat de taal in het HTML element hetzelfde is als de taal op de pagina, óf geef voor de volledige tekst op de pagina (inclusief navigatie en footer) een taalwisseling aan.


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina has.cartaonline.nl/aanbod/inschrijven/cl1187/basiscursus-wiskunde verschijnen er Engelstalige teksten na het versturen van een niet volledig ingevuld formulier: 'One or more validation errors have occurred.' en ' Oops!Your form has NOT been submitted.’ Biedt foutmeldingen aan in de (correcte) taal van de pagina, of geef een taalwissel aan.


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Voldoende


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Voldoende


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Voldoende


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Voldoende


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina forms.summit.nl/HAS/InformatieaanvragenPost/cceebe6d-7f6e-4bf5-a521-280bd25f35ca/started een veld niet of niet goed invullen, kleuren de velden rood, maar er verschijnt geen tekstuele foutmelding die bezoekers informeert over waarom zij niet door kunnen met het formulier. De bezoeker moet een foutmelding krijgen wanneer een invoerveld niet goed is ingevuld of het formulier niet goed verzonden kan worden. De foutmelding moet beschrijven welke fout is gemaakt en wáár die is gemaakt.

Wanneer bezoekers op pagina has.cartaonline.nl/aanbod/inschrijven/cl1187/basiscursus-wiskunde een veld niet of niet goed invullen verschijnt er een algemene melding dat er validatiefouten zijn gevonden, en per veld een melding, bijvoorbeeld 'e-mailadres is niet correct' of 'veld is verplicht'. Een foutmelding moet vermelden welke fout gemaakt is, en waar de fout gemaakt is. Dat een veld verplicht is is daarom geen goede foutmelding, maar een foutsuggestie.


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op onder andere pagina emails.has.nl/ct/m8/k1/dSaBf6DE0wFxnb6oF77CQDtLFm804ZMnyvWPt46MwFv7XPWnwQsBqq--gfCf_G-x/… staan verplichte velden aangeduid met een asterisk (*). Als verplichte velden worden aangegeven met een asterisk, dan moet er ook een tekstuele instructie worden gegeven dat velden met een asterisk verplicht zijn, bijvoorbeeld 'Velden met een * zijn verplicht'.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Voldoende


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Voldoende


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de homepagina komen dubbele id's voor, namelijk id="secondary-nav-foldout-". Dit kan problemen opleveren met hulpsoftware. Zorg dat id's unieke waarden hebben op een pagina. Hetzelfde komt voor op alle pagina's van de website maar ook bijvoorbeeld op pagina www.has.nl/zoeken/ onder andere de ID='6260'. Zorg er voor dat elke ID uniek is.

Op pagina www.has.nl/zoeken/ staat een lijst waarin andere elementen dan lijst-items voorkomen namelijk harde returns. Hulpsoftware kan daardoor de structuur van de pagina niet goed bepalen. Zorg voor een correcte HTML opmaak.


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina www.has.nl/meer-has/ staat onder jaarverslagen/jaarverslag 2017 een iframe. Daar ontbreekt het title-attribuut. Plaats het title-attribuut in dit i-frame met een goede omschrijving van de inhoud van het iframe, bijvoorbeeld "Bekijk het jaarverslag 2017". Hetzelfde geldt voor de drie andere iframes op deze pagina. Dit probleem komt op meerdere pagina's voor, waaronder op pagina:

Op pagina www.has.nl/meer-has/ staat onder jaarverslagen/jaarverslag 2017 een iframe met een knop om het frame fullscreen af te beelden. De knop heeft geen toegankelijke naam waardoor niet alle bezoekers weten wat de knop doet. Geeft elk interactief element een goede beschrijvende naam. Hetzelfde geldt voor de drie andere iframes op deze pagina.

De knop om de cookiemelding op pagina forms.summit.nl/HAS/InformatieaanvragenPost/69230f62-21ad-4fda-b137-cd2b8eadf408/started te sluiten heeft geen toegankelijke naam. Zorg ervoor dat bezoekers die het scherm niet kunnen zien ook weten wat de functie van de knop is door een toegankelijke naam toe te voegen.

De taalkeuze functie op pagina forms.summit.nl/HAS/InformatieaanvragenPost/69230f62-21ad-4fda-b137-cd2b8eadf408/started heeft geen toegankelijke naam en rol. Zorg ervoor dat bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware ook weten waar dit interactieve element voor dient door een rol en een naam toe te voegen.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer bezoekers op pagina forms.summit.nl/HAS/InformatieaanvragenPost/a635da0f-ee60-400a-aee1-3468082ca8b9/started in stap 2 van het formulier een formulierveld niet goed invullen, verschijnt er zonder dat de pagina ververst een foutmelding. Bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware krijgen hier geen melding van. Zorg ervoor dat dit gebeurt, of verplaats de focus naar het eerste invoerveld met een volledige (dat is nu niet het geval) foutmelding.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/has.nl/audit/
Geprint: 2024-04-18 11:04:52 v2.4-011