Toegankelijkheidsonderzoek

Rapport:
Quickscan digitale toegankelijkheid website HIER kennisbank


Onderzoeker
Eva, Swink
Datum
3 september 2024
Opdrachtgever
Klimaatstichting HIER

Samenvatting onderzoeksresultaat

De website HIER kennisbank voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 13 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.

De website hier.nu/kennisbank is onderzocht tussen 2 september 2024 en 3 september 2024. Voor dit onderzoek is zoveel mogelijk de evaluatiemethode WCAG-EM gevolgd. Tijdens het onderzoek zijn verschillende fouten gevonden. Dit onderzoek is een quickscan en daarom kan niet worden geclaimd dat de website voldoet aan de toegankelijkheidsnorm op basis van dit onderzoek alleen. Aanvullend onderzoek is nodig.
Omdat dit onderzoek een quickscan betreft zijn succescriteria niet op 'Voldoende' gezet omdat niet met zekerheid is vastgesteld dat dit in de hele website correct werkt.

De meest opvallende bevindingen uit dit onderzoek zijn:

Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.

Scope van de evaluatie

Naam website HIER kennisbank
Scope van de website Binnen de scope van onderzoek valt:
  • Alle pagina's op hier.nu/kennisbank
  • Alle PDF's op hier.nu/kennisbank
Buiten de scope van het onderzoek valt:
  • Subwebsite(s) waarbij de HTML en/of het systeem afwijkt van de onderzochte website.
  • Alle externe systemen en websites waar via het onderzochte domein met een link naar wordt verwezen.
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA
Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund Gangbare browsers en hulpsoftware.

Overzicht toetsresultaat

Principe Voldoende Onvoldoende Onbekend
1 Waarneembaar 0 7 13
2 Bedienbaar 0 4 13
3 Begrijpelijk 0 1 9
4 Robuust 0 1 2
Totaal 0 13 37

Leeswijzer

Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.

Uitgebreide toetsresultaten


1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.hier.nu/kennisbank/inloggen in de header staat het logo van HIER. De alternatieve tekst van het logo is "Home". Dit beschrijft niet de functie/unieke eigenschappen van deze afbeelding. Voor bezoekers die niet kunnen zien, is het belangrijk dat zij kunnen herkennen dat hier een logo te zien is. Wijzig deze bijvoorbeeld naar "Logo HIER kennisbank".
Een soortgelijk probleem zien we bij de logo's in de footer op elke pagina: hier staan logo's van de Nationale Postcode Loterij, Interreg en ANBI.

Op pagina https://www.hier.nu/kennisbank (en alle overige pagina's behalve de inlogpagina) wordt gebruikgemaakt van afbeeldingen van het SVG-formaat. Geef informatieve afbeeldingen met dit formaat het attribuut role="img" mee. Browsers begrijpen dan dat het om een afbeelding gaat. Omdat de afbeelding informatief is moet er een tekstalternatief aangeboden worden. Dat is dan mogelijk door het een title-element met een alternatieve tekst als eerste child-element toe te voegen. Voor bezoekers die niet kunnen zien, is het belangrijk dat zij kunnen herkennen dat hier een logo te zien is. Wijzig het tekstalternatief bijvoorbeeld naar "Logo HIER kennisbank".

Op pagina https://www.hier.nu/kennisbank staan onder de koptekst h2 Pakketten een drietal cards met afbeeldingen. Deze afbeeldingen zijn decoratief en hebben daarom geen alternatieve tekst nodig. Een beschrijving als "Vrouw bij meterkast" is overbodig voor screenreadergebruikers. De afbeelding moet wel een leeg alt-attribuut in het img-element hebben.
Dit probleem zien we terug op meerdere pagina's, waaronder o.a. https://www.hier.nu/kennisbank/hoe-gebruik-je-hier-kennisbank,

Op https://www.hier.nu/kennisbank/klimaatadaptatie staat onder de eerste alinea een afbeelding. Deze afbeelding heeft als alternatieve tekst “Verwilderde tuin”. Dit is niet voldoende beschrijvend. Een betere tekst voor de alternatieve tekst zou bijvoorbeeld zijn “Een groene tuin met schaduw kan op hete dagen wel 5 graden koeler zijn dan een betegelde tuin”.
Een andere oplossing is deze afbeelding als decoratief te zien (er valt immers geen informatie weg van de pagina als je de foto weghaalt of wegdenkt.
Een soortgelijk probleem zien we terug bij de andere alternatieve teksten van de afbeeldingen op deze pagina, zoals "Groen dak op schuur" en "Infiltratiekratten worden onder de grond geplaatst". Pas de alternatieve teksten aan naar een meer omschrijvende tekst.
Op pagina https://www.hier.nu/kennisbank/fotogalerij staan afbeeldingen. Deze afbeeldingen hebben allemaal dezelfde alternatieve tekst. De alternatieve tekst moet uniek zijn. Zijn deze afbeeldingen decoratief? Verberg ze voor hulpsoftware met lege alt-attributen. Zijn ze informatief? Beschrijf in de alternatieve tekst de unieke eigenschappen/functies van deze afbeeldingen.

Meerdere afbeeldingen in het PDF-document 'Wegwijzer HIER kennisbank 2024' op pagina https://www.hier.nu/file-download/download/private/19536 zijn decoratieve afbeeldingen. Deze afbeeldingen hebben of geen beschrijving of een automatisch gegenereerde beschrijving. Deze zijn niet als artefact aangemerkt. Voor informatieve afbeeldingen geldt dat ze een beschrijving moeten hebben van de informatie die er in staat. De decoratieve afbeeldingen moeten als artefact worden getagd.
Voorbeelden zijn de achtergrondafbeelding op pagina 1, de portretfoto's op pagina 3, de afbeelding van de laptop op pagina 7 en de foto van de man achter het beeldscherm op pagina 9.


1.2 Op tijd gebaseerde media

1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:

Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)

Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.

Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de video op pagina https://www.hier.nu/kennisbank/stoppen-met-aardgas-wie-gaat-dat-betalen komt er op een aantal plekken tekst in beeld, bijvoorbeeld geschreven tekst op een whiteboard rond 00:02 en direct daarop volgend wordt er tekst getoond op een muur (Wij zijn hier. Wij bewegen je etc.). Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5.


1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)

Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)

Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.

Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: In de video op pagina https://www.hier.nu/kennisbank/stoppen-met-aardgas-wie-gaat-dat-betalene ontbreekt audiodescriptie. Audiodescriptie is een (extra) audiospoor waarin verteld wordt wat er in beeld te zien is. Zo komt er in de video bijvoorbeeld opnames van een kantoor in beeld. Iemand die blind is weet nu niet wat er op het scherm te zien is.


1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.hier.nu/kennisbank/klimaatadaptatie zijn h2 kopteksten opgemaakt met het strong-element, bijvoorbeeld "Wat merken we al van het veranderende klimaat?" en "Hoe wordt Nederland klimaatbestending?". Het strong-element is bedoeld om nadruk te geven aan een of enkele woorden, niet voor hele zinnen. Ook mogen deze elementen niet worden gebruikt als visuele kop, omdat ze niet dezelfde betekenis hebben als een kop (bijvoorbeeld h2 of h3).

De PDF "Wegwijzer HIER kennisbank 2024" op pagina https://www.hier.nu/file-download/download/private/19536 bevat visueel koppen, maar deze zijn niet als kop opgemaakt. Voorbeelden zijn Inhoud, contact en algemene voorwaarden. Geef deze koppen de tag van een koptekst mee in plaats van een paragraaf.


1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)

Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op de pagina https://www.hier.nu/kennisbank onder de koptekst Pakketten staan blokken met een afbeelding, een kop en tekst. Als de blokken achter elkaar worden voorgelezen is het niet duidelijk bij welke kop de afbeelding hoort. Zet de koppen vooraan in de HTML-code en zet hierachter de afbeelding. Visueel mag deze indeling wel aangehouden worden.


1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)

Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.

Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.hier.nu/kennisbank staat in de alinea onder de koptekst h1 "HIER Kennisbank" de volgende zin: "Zoek op keyword, kies een van onderstaande pakketten of ga direct naar de fotogalerij". Voor iemand die niet kan zien, is "kies een van onderstaande pakketten" geen behulpzame aanwijzing. Alle instructies om content te kunnen begrijpen of te bedienen, moeten ook tekstueel en/of semantisch aanwezig zijn zodat de instructies ook te begrijpen zijn voor mensen die het beeld niet zien. Denk hierbij aan vorm, omvang, locatie, geluid en oriëntatie van de content, die ook tekstueel beschreven moet zijn op dezelfde pagina.


1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)

De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.

Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)

Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:

Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)

Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.

Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.hier.nu/kennisbank staan een aantal links, bijvoorbeeld "Zo werkt de kennisbank". Bij focus krijgen de links een groene (HEX #62840A) kleur. Op de lichtblauwe (HEX #F3F6F9) achtergrond is het contrast te laag De contrastverhouding is hier 4:1, waar dit minimaal 4,5:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Gebruik een andere kleur voor de focus op die plekken waar het contrast te laag is.
Dit probleem zien we terug op meerdere pagina's (de achtergrondkleur wisselt hier), waaronder o.a. https://www.hier.nu/kennisbank/stoppen-met-aardgas-wie-gaat-dat-betalen,https://www.hier.nu/kennisbank/klimaatadaptatie en https://www.hier.nu/kennisbank/zonnepanelen-dit-moet-je-weten.


1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)

Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:

Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:

Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:

Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:

Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)

Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.

Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)

Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.hier.nu/kennisbank/stoppen-met-aardgas-wie-gaat-dat-betalen wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van hulpsoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met hulpsoftware hun computer te bedienen.
Op dit moment werkt de oplossing die we normaalgesproken zouden adviseren ('disablekb=1' toevoegen aan de URL) niet goed. De normale bediening gaat bij deze oplossing goed, maar zodra je instellingen wil aanpassen (zoals afspeelsnelheid) werkt dit niet via het toetsenbord. Daarom is een YouTube-videospeler (momenteel) niet goed toetsenbordtoegankelijk. Daarom adviseren we, tot dit probleem is opgelost, om andere videospeler te gebruiken.


2.2 Genoeg tijd

2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)

Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)

Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.3 Toevallen en fysieke reacties

2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)

Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.

Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De PDF "Wegwijzer HIER kennisbank 2024" op pagina https://www.hier.nu/file-download/download/private/19536 heeft een documenttitel in de eigenschappen, maar deze beschrijft de inhoud van het document niet. Er staat nu "PowerPoint-presentatie", zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft.


2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De link in het logo naar de HIER kennisbank op pagina https://www.hier.nu/kennisbank heeft geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen. heeft geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen. Zie ook SC 4.1.2


2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)

Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.

Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Wanneer de knoppen bovenaan de pagina op pagina https://www.hier.nu/kennisbank focus hebben, is dat niet zichtbaar.
Zorg ervoor dat bezoekers die met het toetsenbord navigeren weten welk element de focus heeft door een duidelijke focusrand toe te voegen.
Dit komt ook voor op de andere pagina's met deze header en knoppen.
Een soortgelijk probleem met niet zichtbare focus zien we terug in de cookiemelding bij de 'Aangepaste instellingen' knop.


2.5 Input modaliteiten

2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)

Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.

Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)

Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:

Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)

Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:

Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


3. Begrijpelijk

3.1 Leesbaar

3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)

De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.

Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)

De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.

Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: Op pagina https://www.hier.nu/kennisbank/zoeken bevindt zich onder de zoekresultaten een pagineringselement om door de zoekresultaten te navigeren. Het title element op bijvoorbeeld de '2' bevat een Engelse tekst namelijk "Go to page 2". Er is geen taalwissel in de code aanwezig. Hierdoor zal voorleessoftware de teksten in het Nederlands uitspreken. Zorg voor een vertaald versie van het title element.


3.2 Voorspelbaar

3.2.1 Bij focus (Niveau A)

Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.

Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


3.2.2 Bij input (Niveau A)

Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.

Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)

Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.

Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)

Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.

Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


3.3 Assistentie bij invoer

3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.

Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)

Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.

Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)

Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.

Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:

  1. Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
  2. Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
  3. Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.

Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.1 Parsen (Niveau A)

In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.

Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.


4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde

Uitkomst: Onvoldoende

Bevindingen: De link in het logo naar de HIER kennisbank op pagina https://www.hier.nu/kennisbank heeft geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen. heeft geen toegankelijke naam. Omdat de link daarmee geen linkdoel heeft, is het voor blinden en slechtzienden die gebruikmaken van een screenreader niet duidelijk waar de link heen gaat. Voeg een toegankelijke naam waarin het linkdoel is omschreven toe om dit probleem op te lossen. Zie ook SC 2.4.4

Op de pagina https://www.hier.nu/kennisbank/fotogalerij staat een keuzelijst (select) om een categorie te kiezen. Deze keuzelijst heeft geen label. De bedoeling van de keuzelijst staat wel als eerste optie in de lijst, maar deze verdwijnt als de gebruiker een keuze heeft gemaakt.
Zorg ervoor dat het voor alle bezoekers altijd duidelijk is welke input gevraagd wordt/waar het veld voor bedoeld is.


4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)

In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.

Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten

Uitkomst: Onbekend

Bevindingen: Dit criterium is niet (volledig) onderzocht in deze quickscan.

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Webbrowsers (useragents) en andere software

Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Bron: toegankelijkheidsrapport.swink.nl/hiernukennisbank/audit/
Geprint: 2025-04-07 11:17:36 v2.4-011