Rapport:
Content-audit digitale toegankelijkheid website Hoe gezond is ZHZ
- Onderzoeker
- Sterre, Swink; Sophie, Swink
- Datum
- 16 december 2025
- Opdrachtgever
- Dienst Gezondheid & Jeugd Zuid-Holland Zuid
Samenvatting onderzoeksresultaat
De website Hoe gezond is ZHZ voldoet nog niet aan WCAG 2.1 niveau AA. Er zijn 13 van de 50 succescriteria waar één of meer fouten zijn gevonden. In dit document is vastgelegd in hoeverre de website voldoet aan de toegankelijkheidseisen die vastgelegd zijn in WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines.
De website hoegezondiszhz.nl is onderzocht tussen 1 en 8 december 2025. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de evaluatiemethode WCAG-EM. De content voldoet nog niet aan alle onderzochte succescriteria. Dit rapport vormt de basis om verder te werken aan toegankelijkheid. Voor dit deelonderzoek is alleen de content gecontroleerd.
Er zijn een paar aandachtspunten waarvan de voornaamste zijn:
- Er zijn meerdere contrastproblemen aanwezig bij zowel tekstuele- als niet-tekstuele content. Op deze manier is niet alle content en functionaliteit voor iedere bezoeker goed zichtbaar.
- Niet alle tekstuele alternatieven zijn voldoende beschrijvend. Dit is belangrijk voor bezoekers die de pagina niet (goed) kunnen bekijken.
- Er zijn situaties waarbij visuele relaties tussen content niet in de code zijn vastgelegd. Deze informatie wordt daardoor niet gecommuniceerd aan bezoekers die hulpsoftware gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan visuele koppen en lijsten die in de code niet als koppen en lijsten zijn opgemaakt.
Het onderzoek richt zich specifiek op de toegankelijkheid van de website voor mensen met een functiebeperking, zoals mensen die blind, doof, laaggeletterd zijn of andere functieproblemen hebben. Voor hen is het van belang dat de website technisch en inhoudelijk zo is ingericht dat de site voor hen goed bruikbaar is. Een website optimaliseren voor toegankelijkheid heeft meer voordelen; het maakt de website beter bruikbaar voor iedereen (bijvoorbeeld ook voor mensen die op hun mobieltje kijken in een zonnige omgeving) en het maakt de site beter vindbaar in zoekmachines.
Scope van de evaluatie
| Naam website | Hoe gezond is ZHZ |
|---|---|
| Scope van de website |
Binnen de scope van het onderzoek valt:
|
| Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
| Basisniveau van toegankelijkheid ondersteund | Gangbare browsers en hulpsoftware. |
Overzicht toetsresultaat
| Principe | Voldoende | Onvoldoende | Onbekend |
|---|---|---|---|
| 1 Waarneembaar | 12 | 8 | 0 |
| 2 Bedienbaar | 12 | 4 | 1 |
| 3 Begrijpelijk | 10 | 0 | 0 |
| 4 Robuust | 2 | 1 | 0 |
| Totaal | 36 | 13 | 1 |
Leeswijzer
Dit onderzoek is een momentopname. De website kan inmiddels veranderd zijn. De gevonden problemen zijn slechts voorbeelden. Ga daarom bij elk probleem de gehele website na of dit ook op andere plaatsen voorkomt. Dit onderzoek is slechts een steekproef van een aantal pagina's. Er zijn zo veel mogelijk verschillende type pagina's opgenomen in de sample om zo een goede indruk te krijgen van de toegankelijkheid. Let op! Bij het aanbrengen van verbeteringen of wijzigingen op de website/app kunnen nieuwe problemen ontstaan. Succescriteria gemarkeerd met "Niet aanwezig" worden automatisch goedgekeurd. Succescriteria gemarkeerd met "Onbekend" worden niet goedgekeurd.
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft ze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen over bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat het genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op elke pagina binnen de steekproef staat bovenaan het logo van Dienst Gezondheid & Jeugd ZHZ. Het tekstuele alternatief is "Home" (vanuit het a-element). Dit is geen beschrijvend tekstueel alternatief voor deze visuele informatie. Een mogelijke oplossing is deze tekst aan te passen naar "Dienst Gezondheid & Jeugd ZHZ, partner in de regio (naar de homepagina)". Belangrijk is dat alle zichtbare tekst uit het logo hierin is opgenomen. Deze situatie vormt ook een probleem onder succescriterium 2.5.3.
https://www.hoegezondiszhz.nl
Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/news/meer-volwassenen-drinken-weinig-of-helemaal-geen-alcohol-mentale-gezondheid-blijft-een-belangrijk-aandachtspunt/59 staat een afbeelding. Er ontbreekt een alt-attribuut bij dit img-element. Een mogelijke oplossing is een leeg alt-attribuut (alt="") toe te voegen (de informatieve tekst "GGD Gezondheidsmonitor 2024" is als 'echte' tekst aanwezig op de pagina, dus een tekstalternatief is niet nodig).
Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/dashboard/dashboard4/leefstijl staat naast de koptekst "Leefstijl" een knop met een deel-icoon en het tekstuele alternatief "Deel een link". Naast bovenaan de pagina, staat deze knop (met hetzelfde deel-icoon en tekstalternatief) ook bij elke stelling op de pagina. De knop verschijnt wanneer over de stelling wordt gegaan met de muis, of wanneer de toetsenbordfocus op de desbetreffende stelling terecht komt. Het tekstuele alternatief "Deel een link" is onvoldoende beschrijvend. Een mogelijke oplossing is dit tekstalternatief aan te passen naar iets dat de functie van de knop beter omschrijft, zoals "Open deelopties voor deze pagina" en "Open deelopties voor stelling [stelling]". Dan, wanneer deze knop wordt geactiveerd, verschijnt er een menu met (onderanderen) de link "Deel een link". Wanneer deze wordt geactiveerd, verschijnt er een dialoogvenster met een knop met een kopieer-icoon en het tekstalternatief "Kopiëren". Dit is geen duidelijk tekstalternatief. Dit kan mogelijk worden opgelost door deze aan te passen naar iets dat de functie van de knop beter omschrijft, zoals "Link leefstijl dashboard kopiëren". Bovengenoemde situaties komen meerdere keren op dezelfde pagina voor. Ook komt een vergelijkbare situatie voor op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/dashboard/dashboard3/gezin.
Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/dashboard/dashboard4/leefstijl staan diverse stellingen met diagrammen. Bij sommige van deze diagrammen staan knoppen met driehoek-icoontjes waarmee de legenda kan worden genavigeerd. De tekstuele alternatieven van deze icoontjes zijn [lang lang="en"]"Show next row"[/lang] en [lang lang="en"]"Show previous row"[/lang]. Dit zijn geen duidelijke tekstalternatieven, omdat niet duidelijk is wat precies wordt bedoeld met 'rij'. Een mogelijke oplossing is deze tekstalternatieven aan te passen naar iets dat de functie van de knoppen beter omschrijft. Daarbij is het advies is hier Nederlandse tekst voor te gebruiken (de correcte taalaanduiding, lang="en", is wel aanwezig bij bovenstaande tekstalternatieven) aangezien de content op de pagina ook in het Nederlands is.
Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/jive staat een knop met een icoon van een belletje. Er ontbreekt hier een tekstueel alternatief. Dit kan mogelijk worden opgelost door een beschrijvend tekstueel alternatief toe te voegen, zoals "Open informatie demoversie". Op sommige momenten staat er een rood bolletje bij het belletjes-icoon. Het is belangrijk dat (de betekenis van) deze informatie ook wordt opgenomen in het tekstalternatief, wanneer aanwezig. Deze situatie vormt ook een probleem onder succescriterium 4.1.2.
Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/jive staat een kaart. Hier ontbreekt een alt-attribuut. Deze afbeelding kan worden beschouwd als decoratief. Een mogelijke oplossing is daarom een leeg alt-attribuut (alt="") toe te voegen, zodat hulpsoftware deze afbeelding kan negeren.
In het PDF-document https://www.hoegezondiszhz.nl/handlers/ballroom.ashx?function=download&id=164 staat bovenaan het logo van GGD ZHZ. Deze afbeelding is gemarkeerd met een Figure-tag. Er ontbreekt momenteel een tekstueel alternatief, waardoor schermlezers alleen "Afbeelding" voorlezen. Een mogelijke oplossing is een tekstueel alternatief toe te voegen waarin alle visuele informatie is opgenomen, zoals "GGD ZHZ". Deze situatie komt ook voor in het PDF-document https://www.hoegezondiszhz.nl/handlers/ballroom.ashx?function=download&id=159 bij het logo van GGD ZHZ onderaan pagina 1. In hetzelfde document staat op pagina 2 het logo van Dienst Gezondheid & Jeugd ZHZ onderaan pagina 2. Deze afbeelding is niet gemarkeerd met een Figure-tag en heeft geen tekstueel alternatief.
In het PDF-document https://www.hoegezondiszhz.nl/handlers/ballroom.ashx?function=download&id=159 staan diverse diagrammen waarvan de huidige tekstuele alternatieven niet volledig zijn. De diagrammen zijn niet gemarkeerd met Figure-tags. Wel zijn er korte beschrijvingen aanwezig, zoals "Figuur 1. De mate van zorgen over PFAS onder inwoners van Zuid-Holland Zuid, 2024". Deze bijschriften geven slechts een beknopte beschrijving en dekken niet alle informatie die in de afbeeldingen wordt weergegeven. Een deel van de informatie uit de afbeeldingen staat in de omringende tekst, maar dit geldt niet voor alle informatie. Dit kan mogelijk worden opgelost door afbeeldingen te markeren met Figure-tags, de bestaande bijschriften als korte tekstalternatieven te gebruiken en aanvullende lange tekstalternatieven toe te voegen die een uitgebreide beschrijving geven van alle informatie die in de afbeelding wordt overgebracht. Het lange tekstalternatief kan bestaan uit een duidelijke uitgeschreven tekst of een tabel.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Informatie over succescriterium 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live) (Niveau AA)
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Niet aanwezig
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op elke pagina binnen de steekproef staan in de footer vier links. Deze hebben kenmerken van een ongeordende lijst, maar zijn in de code niet als dusdanig opgemaakt. Dit kan mogelijk worden opgelost door een ul-element en li-elementen te gebruiken.
https://www.hoegezondiszhz.nl
Op de pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/zoeken verschijnt onder de categorie "Indicatoren" geen "geen resultaten" tekst wanneer er geen zoekresultaten zijn, bijvoorbeeld bij de zoekterm "test". Hierdoor volgen de kopteksten "Indicatoren" en "Thema's" (beide opgemaakt met een h3-element) elkaar direct op, waardoor "Indicatoren" een koptekst zonder content wordt. Een mogelijke oplossing is, zoals bij de andere categorieën waar geen zoekresultaten zijn gevonden, de tekst "geen resultaten" onder de koptekst toe te voegen.
Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/news/meer-volwassenen-drinken-weinig-of-helemaal-geen-alcohol-mentale-gezondheid-blijft-een-belangrijk-aandachtspunt/59 staan de visuele kopteksten "Leefstijl", "Ervaren gezondheid en mentale gezondheid", "Alle resultaten" en "Over het onderzoek". Deze zijn allemaal opgemaakt met een p-element en een strong-element. Dit brengt niet de juiste semantische betekenis over aan bezoekers die hulpsoftware gebruiken. Een mogelijke oplossing is het strong-element te verwijderen en het p-element te vervangen voor een h2-element.
Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/dashboard/dashboard4/leefstijl staan diverse diagrammen. Voor elk diagram is het mogelijk om de informatie in een toegankelijke tabel te openen. Super! Het enige dat in deze tabellen ontbreekt, is de aanduiding dat het om percentages ("%") gaat. Dit kan mogelijk worden opgelost door deze informatie aan de tabellen toe te voegen. Deze situatie komt ook voor op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/dashboard/dashboard3/gezin.
Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/dashboard/dashboard4/leefstijl staan de visuele kopteksten "Bewegen", "Alcohol", "Roken", "E-sigaret" en "Drugs". Deze zijn allemaal opgemaakt met een p-element en een strong-element. Dit brengt niet de juiste semantische betekenis over aan bezoekers die hulpsoftware gebruiken. Een mogelijke oplossing is het strong-element te verwijderen en het p-element te vervangen voor een h2-element. De kopteksten eronder, zoals "Waarom is bewegen belangrijk?" dienen vervolgens te worden opgemaakt met een h3-element.
Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/dashboard/dashboard4/leefstijl staat onder de koptekst "Beweegrichtlijn" een visuele ongeordende lijst. Deze is in de code niet als dusdanig opgemaakt. Een mogelijke oplossing is hier een ul-element en li-elementen te gebruiken.
Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/links.aspx staan een aantal externe bronnen. De linkteksten hiervan zijn opgemaakt met h2-elementen. Daardoor volgen meerdere koppen van hetzelfde niveau elkaar direct op, wat semantisch onlogisch is. Dit kan mogelijk worden opgelost door de h2-elementen binnen de links te verwijderen.
Het PDF-document https://www.hoegezondiszhz.nl/handlers/ballroom.ashx?function=download&id=164 heeft een codelaag. Complimenten hiervoor! Helaas zijn niet alle codes correct. Zo zijn er veel visuele kopteksten aanwezig, maar zijn deze niet als dusdanig gemarkeerd in de codelaag. Momenteel worden voor alle visuele kopteksten P-tags gebruikt. Dit kan mogelijk worden opgelost door de tekst "Overzicht onderzoeken 2020-2025" te markeren met een H1-tag, en de overige kopteksten, zoals "Gezondheidsmonitors" en "Verdiepende onderzoeken gezondheidsmonitors", te markeren met H2-tags. Ten slotte staan er veel lege P-tags binnen de codelaag. Dit wordt niet afgekeurd, maar kan wel worden verbeterd.
Het PDF-document https://www.hoegezondiszhz.nl/handlers/ballroom.ashx?function=download&id=159 heeft ook een codelaag. Super! Helaas zijn niet alle codes correct. Zo zijn er diverse decoratieve afbeeldingen gemarkeerd met een Figure-tag (zonder tekstueel alternatief, zie succescriterium 1.1.1). Dit kan mogelijk worden opgelost door de decoratieve afbeeldingen als Artefact te markeren. Dit geldt voor de eerste drie Figure-tags in de codelaag. Diverse informatieve afbeeldingen zijn niet opgenomen in de codelaag (zie succescriterium 1.1.1). Ook zijn er diverse visuele kopteksten aanwezig, maar zijn deze niet als dusdanig gemarkeerd in de codelaag. Momenteel worden voor alle visuele kopteksten P-tags gebruikt. Dit kan mogelijk worden opgelost door de tekst "Zorgen over PFAS onder inwoners van Zuid-Holland Zuid" te markeren met een H1-tag, en de overige kopteksten, zoals "Kernboodschap" en "Methode", te markeren met H2-tags. Op pagina 3 staat onder de tekst "Conclusies en beleidsadviezen" een visuele genummerde lijst. Deze is in de codelaag gemarkeerd met P-tags. Dit brengt niet de juiste semantische betekenis over aan gebruikers van hulpsoftware. Een mogelijke oplossing is deze te markeren als daadwerkelijke lijst, zoals bij de ongeordende lijst is gedaan die er vlak onder staat.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Het PDF-document https://www.hoegezondiszhz.nl/handlers/ballroom.ashx?function=download&id=159 heeft een codelaag. Super! Helaas komt de visuele volgorde niet overeen met de volgorde van elementen in deze codelaag. Zo staan alle korte beschrijvingen van de complexe afbeeldingen helemaal onderaan de codelaag, terwijl ze visueel op een andere plek in het document staan. Ook staat het logo van GGD ZHZ visueel op pagina 1, maar bevindt het zich in de codelaag onder de tags van pagina 3. Een mogelijke oplossing is om de volgorde van de elementen in de codelaag aan te passen zodat deze overeenkomt met de visuele volgorde.
In het PDF-document https://www.hoegezondiszhz.nl/handlers/ballroom.ashx?function=download&id=164 staat de visuele koptekst "Overzicht onderzoeken 2020-2025" met daaronder de alinea "Dit document biedt ... van GGD Zuid-Holland Zuid.". In de codelaag staat eerst de koptekst, vervolgens het logo van GGD ZHZ en pas daarna de alinea. Dit is geen logische leesvolgorde en komt niet overeen met de visuele volgorde. Een mogelijke oplossing is het logo van GGD ZHZ bovenaan het document te plaatsen, met hieronder de visuele koptekst, gevolgd door de alinea.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen (Niveau A)
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Informatie over succescriterium 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/faq staat de tekst "Met het pijltje rechtsboven kunt u de getoonde gegevens exporteren naar een PDF, Excelbestand of CSV-bestant.". Deze instructie is afhankelijk van een symbool (het pijltje) en een visuele locatie (rechtsboven) en daarmee afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen. Dit is niet duidelijk voor bezoekers die de website niet (goed) kunnen zien en deze navigeren met een schermlezer. Een mogelijke oplossing is deze tekst aan te passen naar bijvoorbeeld, "De gegevens kunnen geëxporteerd worden naar een PDF, Excelbestand of CSV-bestand via de "Open download menu" knop (met het download-icoon) rechtsboven".
Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/jive staat de tekst "Kies links een onderwerp uit één van de thema's om meer informatie te krijgen". Deze instructie is afhankelijk van een visuele locatie (links) en daarmee afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen. Dit is niet duidelijk voor bezoekers die de website niet (goed) kunnen zien en deze navigeren met een schermlezer. Een mogelijke oplossing is deze tekst aan te passen naar bijvoorbeeld, "Kies een onderwerp uit één van de thema's onder de koptekst "Inhoud" om meer informatie te krijgen".
1.3.4 Weergavestand (Niveau AA)
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Informatie over succescriterium 1.3.4 Weergavestand
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis van formulier-invoergegevens.
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/dashboard/dashboard4/leefstijl staan diverse diagrammen, bijvoorbeeld de staafdiagram onder de stelling "Voldoet aan de beweegrichtlijn, opleidingsniveau". Hier hebben diverse balken vergelijkbare kleuren, waardoor bijvoorbeeld bezoekers met kleurenblindheid de balken niet van elkaar kunnen onderscheiden. Zo heeft de groene balk een gemeten kleurcontrast van 1,6:1 ten opzichte van de oranje balk en er is geen andere manier om de balken van elkaar te differentiëren. Dit kan mogelijk worden opgelost door de balken te voorzien van verschillende patronen. Controleer de hele pagina op bovenstaande situatie. Deze situatie komt ook voor op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/dashboard/dashboard3/gezin.
In het PDF-document https://www.hoegezondiszhz.nl/handlers/ballroom.ashx?function=download&id=71 staan diverse diagrammen met verschillende kleuren balken. Op pagina 1 staat Figuur 2, onder de tekst "Soort zorgen om PFAS". Hier wordt betekenis uitsluitend via kleur overgebracht. Diverse balken hebben vergelijkbare kleuren, waardoor bijvoorbeeld bezoekers met kleurenblindheid de balken niet van elkaar kunnen onderscheiden. Zo heeft de groene balk een gemeten kleurcontrast van 2,3:1 ten opzichte van de beige balk en er is geen andere manier om de balken van elkaar te differentiëren. Vergelijkbare situaties komen ook voor bij Figuur 5 op pagina 2, en bij Figuur 7 op pagina 3.
1.4.2 Geluidsbediening (Niveau A)
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Informatie over succescriterium 1.4.2 Geluidsbediening
Uitkomst: Voldoende
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/ staan de links "Lees verder". Deze witte teksten hebben een gemeten contrastwaarde van 3,2:1 ten opzichte van de oranje achtergrond. Dit is onvoldoende, en moet tenminste 4,5:1 zijn voor normale tekst. De huidige tekstopmaak is 16px en dikgedrukt, wat net te klein is om als grote tekst te worden aangemerkt. Tekst moet (wanneer dikgedrukt) minimaal 18,7px zijn om als grote tekst te gelden. Voor grote teksten is de minimale contrasteis 3,0:1. Een vergelijkbare situatie komt ook voor op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/news bij de "Lees verder" links en op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/jive bij de tekst "Cijfers over gezondheid en participatie".
Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/dashboard/dashboard4 staat de tekst "Gezondheid en participatie van 19 jaar en ouder" en de link "Terug naar hoofdpagina". Deze witte teksten hebben een gemeten contrastwaarde van 3,2:1 ten opzichte van de oranje achtergrond. Dit is onvoldoende en moet tenminste 4,5:1 zijn.
Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/news staat een afbeelding met de tekst "Corona gezondheid monitor jeugd 2021". De groene tekst "jeugd 2021" heeft een gemeten contrastwaarde van 2,5:1 ten opzichte van de paarse achtergrond. Dit is onvoldoende en moet tenminste 3,0:1 zijn.
Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/jive, wanneer hier bijvoorbeeld het onderwerp "Bevolking", "Aantal inwoners" en vervolgens "Bevolking totaal" wordt gekozen, verschijnt rechts van de pagina een legenda. Hier staat de tekst "Eenheid" en "Bron". Deze witte tekst heeft een gemeten contrastwaarde van minder dan 1,1:1 ten opzichte van de lichtgrijze achtergrond. Dit is onvoldoende en moet tenminste 3,0:1 zijn.
In het PDF-document https://www.hoegezondiszhz.nl/handlers/ballroom.ashx?function=download&id=164 staat de tekst "Dit document biedt ... GGD Zuid-Holland Zuid.". Deze blauwe tekst heeft een gemeten contrastwaarde van 3,5:1 ten opzichte van de blauwe achtergrond. Dit is onvoldoende en moet tenminste 4,5:1 zijn.
In het PDF-document https://www.hoegezondiszhz.nl/handlers/ballroom.ashx?function=download&id=71 staan diverse oranje teksten, zoals "Kernboodschap" en "Soorten zorgen om PFAS". Deze teksten hebben een gemeten contrastwaarde van 3,0:1 ten opzichte van de witte achtergrond, en 2,7:1 ten opzichte van de lichtblauwe en lichtoranje achtergrond. Controleer het hele PDF-document op bovenstaande bevinding. Ook staat binnen dit PDF-document, onderaan pagina 3, de tekst "De GGD ZHZ is onderdeel van de Dienst Gezondheid & Jeugd". Deze tekst heeft een gemeten contrastwaarde van 3,2:1 ten opzichte van de lichtblauwe achtergrond. Dit is onvoldoende en moet tenminste 4,5:1 zijn.
1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/news staat een lijst met nieuwsberichten. Bij elk nieuwsbericht staat een afbeelding. Sommige afbeeldingen bevatten tekst, zoals "GGD gezondheidsmonitor 2024". De meeste van deze teksten zijn opgenomen in de teksten naast de afbeelding en gelden als toegankelijk alternatief. Niet alle informatieve teksten uit de afbeeldingen zijn echter aanwezig in de teksten ernaast, zoals "GGD gezondheidsmonitor 2022" en "ggdgezondheidsmeter.nl". Deze informatie is alleen beschikbaar als afbeelding van tekst. Voor bezoekers met een visuele beperking is het belangrijk dat tekst als echte tekst op de pagina wordt geplaatst. Deze tekst kan dan worden voorgelezen door hulpsoftware en schaalt mee met vergroten. Een mogelijke oplossing is de informatieve teksten in de afbeeldingen op te nemen in de teksten ernaast.
1.4.10 Reflow (Niveau AA)
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: In het PDF-document https://www.hoegezondiszhz.nl/handlers/ballroom.ashx?function=download&id=71 staan diverse diagrammen. Bij diverse diagrammen komen contrastproblemen voor zonder dat er een toegankelijk alternatief aanwezig is voor deze visuele informatie. Op pagina 1 staat Figuur 2, onder de tekst "Soort zorgen om PFAS". Hier wordt gebruikgemaakt van groen, beige en verschillende tinten oranje. Deze kleuren hebben gemeten contrastwaarden van 2,5:1, minder dan 1,1:1, 1,4:1, 1,8:1 en 2,8:1 ten opzichte van de lichtblauwe achtergrond. Dit is onvoldoende en moet tenminste 3,0:1 zijn. Controleer het hele PDF-document op bovenstaande bevinding. Vergelijkbare situaties komen ook voor bij Figuur 5 op pagina 2, en bij Figuur 7 op pagina 3.
1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar minstens 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar minstens 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatieren van letters) naar minstens 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatieren van woorden naar minstens 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze stijleigenschappen voor tekst in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.1.2 Geen toetsenbordval (Niveau A)
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Informatie over succescriterium 2.1.2 Geen toetsenbordval
Uitkomst: Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijvoorbeeld Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Niet aanwezig
2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar (Niveau A)
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Informatie over succescriterium 2.2.1 Timing aanpasbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen (Niveau A)
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/jive staat een knop met een bel-icoontje. Wanneer deze wordt geactiveerd, verschijnt er een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staat een animatie waarbij verschillende schermen van Swing Viewer 7 zich afwisselen. Deze animatie speelt automatisch, is herhalend en duurt langer dan 5 seconden. Deze beweging is niet essentieel en kan niet worden gepauzeerd, verborgen of gestopt. Dit is vooral van belang voor mensen met cognitieve of visuele beperkingen, die anders moeite kunnen hebben zich te concentreren op de rest van de pagina.
2.3 Toevallen en fysieke reacties
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde (Niveau A)
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Informatie over succescriterium 2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Uitkomst: Voldoende
2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/jive staat de Databank van de Dienst Gezondheid & Jeugd ZHZ. De paginatitel is "Jive". Dit is onvoldoende beschrijvend voor de inhoud van de pagina. Een mogelijke oplossing is de paginatitel aan te passen naar iets dat de inhoud van de pagina beter omschrijft, zoals "Databank | Gezondheid en participatie in beeld".
Voor PDF-documenten geldt dat ze een duidelijke titel in de bestandseigenschappen moeten hebben, en dat deze documenttitel wordt weergegeven in plaats van de bestandsnaam. Het PDF-document https://www.hoegezondiszhz.nl/handlers/ballroom.ashx?function=download&id=164 en het PDF-document https://www.hoegezondiszhz.nl/handlers/ballroom.ashx?function=download&id=159 voldoen niet aan deze voorwaarden. Dit kan worden aangepast via de bestandseigenschappen van het PDF-document, of in het bronbestand.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Als een webpagina sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/zoeken staat een zoekveld. Wanneer hier een zoekterm wordt ingevuld, bijvoorbeeld "i", verschijnen er verschillende categorieën zoekresultaten met diverse "Toon meer zoekresultaten" links. Visueel is duidelijk bij welke categorie deze links horen. Voor bezoekers die de pagina niet (goed) kunnen zien en deze met een schermlezer navigeren is dit echter niet duidelijk genoeg. Een mogelijke oplossing is een visueel verborgen tekst aan de link toe te voegen waarin de categorie wordt vermeld, zodat dit bijvoorbeeld "Toon meer resultaten binnen de categorie 'Nieuws'" wordt. Let op: de visueel verborgen tekst moet beschikbaar zijn voor hulpsoftware en wordt idealiter aan het einde van de visuele linktekst geplaatst.
Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/dashboard/dashboard4/leefstijl staat naast de koptekst "Leefstijl" een knop met een deel-icoon en de toegankelijkheidsnaam "Deel een link". Wanneer deze knop wordt geactiveerd, verschijnt er een menu met een aantal links, zoals "Deel een link", "Deel een link via Mail" en zo verder. Dit zijn geen duidelijke linkdoelen, omdat niet duidelijk is wat wordt bedoeld met 'een link'. Een mogelijke oplossing is de linktekst aan te passen naar iets dat het linkdoel beter omschrijft, zoals "Deel Leefstijl dashboard" en "Deel Leefstijl dashboard via Mail". Naast bovenaan de pagina, staat deze functionaliteit ook bij elke stelling op de pagina. Deze verschijnt wanneer over de stelling wordt gegaan met de muis, of wanneer de toetsenbordfocus op de desbetreffende stelling terecht komt. Hier kunnen de linkdoelen bijvoorbeeld worden aangepast naar "Deel stelling [stelling]" en "Deel stelling [stelling] via Mail", mogelijk via een visueel verborgen tekst.
Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/dashboard/dashboard4/leefstijl staat een overzicht met stellingen. Wanneer de toetsenbordfocus bij een stelling terechtkomt, verschijnen er links waarmee de toegankelijke tabelversie kan worden geopend en waarmee een dialoogvenster met meer informatie kan worden geopend. Deze heeft bijvoorbeeld het linkdoel "Voldoet aan beweegrichtlijn: mat. Int. inspanning+bot- en spierversterking, 19 jaar en ouder Voldoet aan beweegrichtlijn: matig intensieve inspanning + bot- en spierversterking, 19 jaar en ouder: Voldoet aan beweegrichtlijn: mat. Int. inspanning+bot- en spierversterking, 19 jaar en ouder, Meer detail". Dit is een erg lang linkdoel met dubbele informatie, welke mogelijk voor verwarring zorgen. Deze links zijn bovendien overbodig, omdat dezelfde functionaliteit bij elke stelling al aanwezig is via knoppen. Een mogelijke oplossing is de overbodige links (die alleen verschijnen wanneer de toetsenbordfocus erop terecht komt) te verwijderen, zodat alleen de knoppen overblijven. Controleer de hele pagina op bovengenoemde situatie. Deze situatie komt ook voor op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/dashboard/dashboard3/gezin.
Het volgende wordt niet afgekeurd, maar kan wel worden verbeterd:
Op elke pagina binnen de steekproef staan in de footer de links "Contact |", "Proclaimer |" en "Colofon |". De '|' tekens zijn onderdeel van de linktekst en worden door schermlezers voorgelezen als "verticale lijn", wat geen toegevoegde waarde heeft en mogelijk verwarrend is. Het advies is deze tekens uit de linktekst te verwijderen.
2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.4.6 Koppen en labels (Niveau AA)
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Informatie over succescriterium 2.4.6 Koppen en labels
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/dashboard/dashboard4/leefstijl staat naast de koptekst "Leefstijl" een knop met een download-icoon en de toegankelijkheidsnaam "Open download menu". Naast bovenaan de pagina, staat deze knop (met dezelfde toegankelijkheidsnaam) ook bij elke stelling op de pagina. De knop verschijnt wanneer over de stelling wordt gegaan met de muis, of wanneer de toetsenbordfocus op de desbetreffende stelling terecht komt. Wanneer deze knop wordt geactiveerd, verschijnen de knoppen "Download als png", "Download data als Excel" en "Download data als csv". Deze toegankelijkheidsnamen zijn onvoldoende beschrijvend, omdat hieruit niet duidelijk wordt welke data (van welke pagina of stelling) kan worden gedownload. Dit kan mogelijk worden opgelost door deze informatie op te nemen in de toegankelijkheidsnaam, zodat dit bijvoorbeeld "Download als pdf, Leefstijl dashboard" en "Download als PNG, [stelling]" wordt. Deze situatie komt meerdere keren op deze pagina voor. Ook komt deze situatie voor op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/dashboard/dashboard3/gezin. Hetzelfde advies geldt.
Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/dashboard/dashboard3/gezin staat bij diverse stellingen een "Meer info" knop. Deze toegankelijkheidsnaam is onvoldoende beschrijvend, omdat deze niet duidelijk maakt waarover meer informatie kan worden geopend. Voor ziende bezoekers is het duidelijk bij welke stelling deze knop hoort. Voor bezoekers die de pagina niet (goed) kunnen zien en deze navigeren met een screenreader echter niet. Een mogelijke oplossing is de stelling toe te voegen aan de toegankelijkheidsnaam, zodat dit bijvoorbeeld "Meer informatie over [stelling]" wordt. Controleer de hele pagina op bovenstaande bevinding.
Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/jive, wanneer hier het onderwerp "Bevolking", "Aantal inwoners" en vervolgens "Bevolking totaal" wordt gekozen, verschijnen diverse knoppen met iconen. De knop met het icoon van de drie staafjes heeft de toegankelijkheidsnaam "Staaf (klik om te selecteren)". Dit is onvoldoende beschrijvend, omdat deze niet duidelijk maakt dat het een diagram opent. Een mogelijke oplossing is de toegankelijkheidsnaam aan te passen naar "Staafdiagram (klik om te selecteren)". Bovenstaande geldt ook voor de knop "Gestapelde staaf (klik om te selecteren)" (met het icoon van de drie doorbroken staafjes).
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren (Niveau A)
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Informatie over succescriterium 2.5.1 Aanwijzergebaren
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5.2 Aanwijzerannulering (Niveau A)
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Informatie over succescriterium 2.5.2 Aanwijzerannulering
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Niet getest
Bevindingen: Op elke pagina binnen de steekproef staat bovenaan een logo link van Dienst Gezondheid & Jeugd ZHZ. De toegankelijkheidsnaam is momenteel "Home". De visueel zichtbare tekst "Dienst Gezondheid & Jeugd ZHZ, partner in de regio" is niet één op één aanwezig in de toegankelijkheidsnaam. Hierdoor ontstaan problemen bij de bediening van dit element door middel van spraakbesturing. Deze situatie vormt ook een probleem onder succescriterium 1.1.1. Zie succescriterium 1.1.1 voor advies.
https://www.hoegezondiszhz.nl
2.5.4 Bewegingsactivering (Niveau A)
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Informatie over succescriterium 2.5.4 Bewegingsactivering
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
De standaard menselijke taal van elke webpagina kan door software bepaald worden.
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Voldoende
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Voldoende
3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus (Niveau A)
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Informatie over succescriterium 3.2.1 Bij focus
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.3 Consistente navigatie (Niveau AA)
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Informatie over succescriterium 3.2.3 Consistente navigatie
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
3.2.4 Consistente identificatie (Niveau AA)
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Informatie over succescriterium 3.2.4 Consistente identificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Foutidentificatie (Niveau A)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Informatie over succescriterium 3.3.1 Foutidentificatie
Uitkomst: Voldoende
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Voldoende
3.3.3 Foutsuggestie (Niveau AA)
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Informatie over succescriterium 3.3.3 Foutsuggestie
Uitkomst: Voldoende
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens) (Niveau AA)
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door de gebruiker te beheren gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt minstens één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voordat de verzending wordt voltooid.
Informatie over succescriterium 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen (Niveau A)
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Informatie over succescriterium 4.1.1 Parsen
Uitkomst: Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role) door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevindingen: Op pagina https://www.hoegezondiszhz.nl/jive staat een knop met een icoon van een belletje. Er ontbreekt hier een toegankelijkheidsnaam. Deze situatie vormt ook een probleem onder succescriterium 1.1.1. Zie succescriterium 1.1.1 voor advies.
4.1.3 Statusberichten (Niveau AA)
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Informatie over succescriterium 4.1.3 Statusberichten
Uitkomst: Niet aanwezig
Bevindingen: Dit onderzoek richt zich op de content van de website, zodoende is dit succescriterium niet onderzocht.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- https://www.hoegezondiszhz.nl/
- https://www.hoegezondiszhz.nl/zoeken
- https://www.hoegezondiszhz.nl/dashboard/dashboard4
- https://www.hoegezondiszhz.nl/contact
- https://www.hoegezondiszhz.nl/news
- https://www.hoegezondiszhz.nl/links.aspx
- https://www.hoegezondiszhz.nl/news/meer-volwassenen-drinken-weinig-of-helemaal-geen-alcohol-mentale-gezondheid-blijft-een-belangrijk-aandachtspunt/59
- https://www.hoegezondiszhz.nl/dashboard/dashboard4/leefstijl
- https://www.hoegezondiszhz.nl/faq
- https://www.hoegezondiszhz.nl/dashboard/dashboard3/gezin
- https://www.hoegezondiszhz.nl/404
- https://www.hoegezondiszhz.nl/rapporten
- https://www.hoegezondiszhz.nl/jive
- https://www.hoegezondiszhz.nl/jive
- https://www.hoegezondiszhz.nl/rapporten/regio-rapporten
- https://www.hoegezondiszhz.nl/handlers/ballroom.ashx?function=download&id=164
- https://www.hoegezondiszhz.nl/handlers/ballroom.ashx?function=download&id=71
Ondersteunende technieken
Webbrowsers (useragents) en andere software
Bij dit onderzoek is de volgende software gebruikt:Google Chrome, versie 141 (primair)
Mozilla Firefox, versie 140
Colour Contrast Analyser (CCA), versie 3.5.3
VoiceOver in combinatie met Apple Safari 17.6
Bronnen
-
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM) Overview
www.w3.org/WAI/eval/conformance (Engels) -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG21-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.