Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Hogeschool Leiden
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Hogeschool Leiden |
---|---|
Datum | 11 juni 2024 |
Scope van de website |
Binnen de scope van onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Op pagina https://www.hsleiden.nl/ en elke pagina waar de cookiemelding wordt getoond staat het logo van de Hogeschool Leiden. Deze afbeelding heeft geen goede alternatieve tekst, namelijk "Logo". De alternatieve tekst van een logo moet naast "logo" minimaal de volledige naam van de organisatie bevatten en eventuele overige tekst in de afbeelding.
Bevinding 2: Op https://www.hsleiden.nl/ in het blok “Bezoek de Open Dag” heeft de foto als alt-tekst “Open Dag Hogeschool Leiden”. Dit is niet voldoende beschrijvend. Een betere tekst voor de alt-tekst zou bijvoorbeeld zijn “Student van de Hogeschool Leiden geeft uitleg aan bezoekers bij een pop die de anatomie van de mens weergeeft”.
Een andere oplossing is deze afbeelding als decoratief te zien (er valt immers geen informatie weg van de pagina als je de foto weghaalt of wegdenkt. Hetzelfde geldt voor veel afbeeldingen in de website.
Bevinding 3: Nieuwe bevinding t.o.v. het vorige rapport:
Op pagina https://www.hsleiden.nl/contact staan achter verschillende links iconen die aangeven dat de link verwijst naar een externe pagina, bijvoorbeeld achter de link "Plan je route". Deze iconen hebben geen alternatieve tekst. Zorg ervoor dat de iconen een alternatieve tekst krijgen die dezelfde informatie overbrengt als dat het icoon visueel doet. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van screenreader only teksten of een aria-label op het a-element (let op dat een aria-label andere teksten binnen het a-element overschrijft voor de toegankelijke naam. Daarom moet alle visuele tekst van de link ook terugkomen in het aria-label).
Deze iconen komen ook voor op andere pagina's, zoals https://www.hsleiden.nl/privacy.
Bevinding 4: In het PDF-document https://www.hsleiden.nl/sites/default/files/2024-05/uitnodiging-symposium-mentale-gezondheid-samen-doen.pdf is de afbeelding van de uitnodiging voor het symposium een informatieve afbeelding met tekst. De tekst op de afbeelding komt verder niet voor in de PDF. Deze afbeelding heeft ook geen beschrijving en is niet als artefact aangemerkt. Voor informatieve afbeeldingen geldt dat ze een beschrijving moeten hebben van de informatie die er in staat. Een soortgelijk probleem zien we terug in ditzelfde PDF document bij de afbeelding van de "Meld je hier aan!" knop.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 5: Op pagina https://www.hsleiden.nl/opleiding/sociaal-werk-jeugd-in-onderwijs wordt een video getoond. Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden bijvoorbeeld op 0:18 "handig" in plaats van "alles". Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn. Voeg daarom een eigen ondertiteling toe aan de video om deze problemen op te lossen.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 6: Op de pagina htthttps://www.hsleiden.nl/opleiding/sociaal-werk-jeugd-in-onderwijs staat een video waar het logo van de Hogeschool Leiden aan het eind in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van Hogeschool Leiden is. Voeg deze informatie en andere visuele informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voice-over waardoor de audiodescriptie overbodig wordt. Een soortgelijk probleem zien we terug in de video op pagina https://www.hsleiden.nl/studeren.
Bevinding 7: Op pagina https://www.hsleiden.nl/opleiding/sociaal-werk-jeugd-in-onderwijs is er in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 00:03 en 00:21. Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5.
Een soortgelijk probleem komt ook voor in de video op de homepage.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 8: Op de pagina https://www.hsleiden.nl/opleiding/sociaal-werk-jeugd-in-onderwijs staat een video. De audiodescriptie ontbreekt in deze video. Audiodescriptie is een (extra) audiospoor waarin verteld wordt wat er in beeld te zien is. Zo komt de naam van de opleiding in beeld en o.a. de naam van de studenten en docent. Iemand die blind is weet nu niet wat er op het scherm te zien is. Een soortgelijk probleem zien we terug in de video op andere pagina's, zoals de homepage en https://www.hsleiden.nl/studeren.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 9: Nieuwe bevinding t.o.v. het vorige rapport:
Op pagina https://www.hsleiden.nl/contact staat de tekst "Voor leveranciers: pakketten kun..." die schuingedrukt is. Deze tekst is opgemaakt met het em-element, maar dit element is niet op een semantische manier gebruikt. Het element is bedoeld om teksten nadruk te geven als deze bijvoorbeeld worden voorgelezen door een screenreader. Het element mag alleen worden gebruikt op enkele woorden of korte zinnen, niet voor de opmaak van teksten. Zorg ervoor dat hier het em-element wordt verwijderd (het mag eventueel op een semantische manier worden gebruikt, zoals alleen op de tekst "Voor leveranciers") en de tekst visueel schuingedrukt wordt gemaakt met CSS.
Dit komt ook voor bij andere schuingedrukte teksten op deze pagina.
Bevinding 10: Nieuwe bevinding t.o.v. het vorige rapport:
Op pagina https://www.hsleiden.nl/contact staan koppen die niet al kop zijn opgemaakt, bijvoorbeeld "Receptie", "Persvoorlichting" en "Parkeren in de buurt". Visueel zijn dit koppen voor onderstaande content maar ze zijn in de code niet opgemaakt met een h-element, hierdoor kan hulpsoftware niet aangeven dat hier koppen staan. Zorg ervoor dat deze teksten met een h-element worden opgemaakt, bijvoorbeeld een h3-element.
Een soortgelijk probleem komt ook voor op pagina https://www.hsleiden.nl/studeren/studiekeuze/kennismaken/open-dag-hogeschool-leiden bij de kop "Open Dag zaterdag 12 oktober 2024".
Bevinding 11: Nieuwe bevinding t.o.v. het vorige rapport:
Op pagina https://www.hsleiden.nl/studeren/studiekeuze/kennismaken/open-dag-hogeschool-leiden worden table-elementen gebruikt om het formulier mee op te maken. Op dit moment wordt de tabelstructuur aangegeven door hulpsoftware. Als een tabel wordt gebruikt voor de opmaak van content en niet omdat de tabelstructuur nodig is voor het begrijpen van deze content, is het nodig dat de tabel verborgen is voor hulpsoftware. Maak gebruik van role=presentation op elke table-element om deze te verbergen, of maak het formulier op een andere manier op.
Bevinding 12: In de PDF https://www.hsleiden.nl/sites/default/files/2024-05/uitnodiging-symposium-mentale-gezondheid-samen-doen.pdf zijn koppen aanwezig die niet als koppen zijn opgemaakt,, bijvoorbeeld "Meld je aan voor het Symposium Mentale Gezondheid: samen doen!", "Voor wie" en "Programma". De koppen zijn alleen vetgedrukt en niet opgemaakt als kop via stijlen.
Bevinding 13: De PDF https://www.hsleiden.nl/sites/default/files/2024-05/hogeschool-leiden-sociaal-werk-jeugd-in-onderwijs-overzicht-van-het-studieprogramma.pdf is niet gecodeerd (van tags voorzien). Dit betekent dat er de documentstructuur niet is te bepalen. Software kan daardoor bijvoorbeeld niet bepalen wat koppen zijn, de alternatieve tekst bij afbeeldingen en wat de leesvolgorde is. Omdat tags ontbreken kan de PDF niet volledig onderzocht worden (alle succescriteria met betrekking tot de PDF code laag zoals semantische koppen en ALT-teksten bij afbeeldingen). Let daarom op dat bij het oplossen van dit probleem nieuwe toegankelijkheidsproblemen kunnen ontstaan.
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 14: Aangepaste bevinding t.o.v. het vorige rapport:
Op pagina https://www.hsleiden.nl/studeren/studiekeuze/kennismaken/open-dag-hogeschool-leiden staat een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en naam kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".
Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 15: Nieuwe bevinding t.o.v. het vorige rapport:
In de PDF op pagina https://www.hsleiden.nl/sites/default/files/2024-05/hogeschool-leiden-sociaal-werk-jeugd-in-onderwijs-overzicht-van-het-studieprogramma.pdf staat witte tekst op een turquoise achtergrond (HEX #19BCB9). Deze kleurencombinatie heeft onvoldoende contrast. De contrastverhouding is hier 2,3:1, waar dat minimaal 4,5:1 moet zijn.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 16: In het PDF-document https://www.hsleiden.nl/sites/default/files/2024-05/uitnodiging-symposium-mentale-gezondheid-samen-doen.pdf is de afbeelding van de uitnodiging voor het symposium een informatieve afbeelding met tekst. Slechtzienden kunnen deze tekst niet aanpassen om de leesbaarheid te verhogen. De tekst op de afbeelding komt verder niet voor in de PDF. Deze afbeelding heeft ook geen beschrijving en is niet als artefact aangemerkt. Voor informatieve afbeeldingen geldt dat ze een beschrijving moeten hebben van de informatie die er in staat. Een soortgelijk probleem zien we terug in ditzelfde PDF document bij de afbeelding van de "Meld je hier aan!" knop.
2. Bedienbaar
2.4 Navigeerbaar
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 17: De PDF https://www.hsleiden.nl/sites/default/files/2024-05/uitnodiging-symposium-mentale-gezondheid-samen-doen.pdf heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.
Dit geldt ook voor de PDF op pagina https://www.hsleiden.nl/sites/default/files/2024-05/hogeschool-leiden-sociaal-werk-jeugd-in-onderwijs-overzicht-van-het-studieprogramma.pdf.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 18: Aangepaste bevinding t.o.v. het vorige rapport:
Onder andere op pagina https://www.hsleiden.nl/ is een skiplink om naar de navigatie te springen, maar de skiplink werkt niet. Dit probleem komt voor op alle pagina's waar deze skiplink op voorkomt.
2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 19: Nieuwe bevinding t.o.v het vorige rapport:
Op pagina https://www.hsleiden.nl/ staat een videospeler. Wanneer de video niet afspeelt zijn verschillende elementen niet zichtbaar, zoals de volume knop en de full screen knop. Het is voor toetsenbordgebruikers wel mogelijk om focus te plaatsen op deze elementen, terwijl zij niet zichtbaar zijn. Wanneer deze elementen focus hebben is dat dus niet zichtbaar en weten ziende toetsenbordgebruikers mogelijk niet welk element op dat moment focus heeft. Zorg ervoor dat focus altijd zichtbaar is. Een mogelijke oplossing is hier om ervoor te zorgen dat de elementen geen focus krijgen als ze niet zichtbaar zijn.
Dit probleem komt ook voor op andere pagina's waarop deze videospeler voorkomt, zoals pagina https://www.hsleiden.nl/opleiding/sociaal-werk-jeugd-in-onderwijs.
2.5 Input modaliteiten
2.5.3 Label in naam (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 20: Nieuwe bevinding t.o.v. het vorige rapport:
Op pagina https://www.hsleiden.nl/zoeken staat onderaan paginering. Hierin staat de link '177'. Ondanks dat het visuele label van de link '177' is, is de toegankelijke naam 'Laatste pagina'. Hier komt het visuele label niet in voor en maakt dat dat de links moeilijk te bedienen is met spraakgestuurde bediening. Zorg ervoor dat het visuele label van een link of knop altijd voorkomt in de toegankelijke naam. Dit probleem kan bijvoorbeeld worden opgelost door het aria-hidden attribuut te verwijderen van het span-element waar de tekst '177' in staat.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.1.1 Taal van de pagina
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 21: Nieuwe bevinding t.o.v. het vorige rapport:
In de PDF op pagina https://www.hsleiden.nl/sites/default/files/2024-05/hogeschool-leiden-sociaal-werk-jeugd-in-onderwijs-overzicht-van-het-studieprogramma.pdf is de taal verkeerd ingesteld. De taal van het document staat nu op Engels in de documenteigenschappen. Hierdoor zal een screenreader het document voorlezen met een Engelse uitspraak. Zorg ervoor dat de taalinstelling van het document op Nederlands staat.
3.2 Voorspelbaar
3.2.2 Bij input (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.2.2 Bij input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 22: Nieuwe bevinding t.o.v. het vorige rapport:
Wanneer bezoekers op pagina https://www.hsleiden.nl/zoeken een selectievakje aanvinken herlaadt de pagina en begint de toetsenbordfocus weer bovenaan. Dit is een contextwijziging en die mogen niet plaatsvinden wanneer bezoekers een selectievakje selecteren. Zorg ervoor dat bezoekers de selectievakjes kunnen selecteren zonder dat er een contextwijziging plaatsvind. Een mogelijk oplossing voor dit probleem is het toevoegen van een knop waarmee bezoeker de geselecteerde filters kunnen toepassen op de pagina.
Dit komt ook voor op pagina https://www.hsleiden.nl/studeren/opleidingen en https://www.hsleiden.nl/nieuws.
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 23: Op pagina https://www.hsleiden.nl/studeren/studiekeuze/kennismaken/open-dag-hogeschool-leiden staat een formulier waar bij de verplichte velden een * wordt getoond. Nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier, bijvoorbeeld: ‘Velden met een sterretje (*) zijn verplicht'.
4. Robuust
4.1 Compatibel
4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 24: Nieuwe bevinding t.o.v. het vorige rapport:
Het formulier op pagina https://www.hsleiden.nl/studeren/studiekeuze/kennismaken/open-dag-hogeschool-leiden is via een iframe op de pagina geplaatst. Een iframe heeft altijd een toegankelijke naam nodig. Zorg ervoor dat de iframe een goede toegankelijke naam krijgt door gebruik te maken van het title-attribuut op het iframe-element.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Home:
https://www.hsleiden.nl/ - Contact:
https://www.hsleiden.nl/contact - 404:
https://www.hsleiden.nl/404 - Zoekpagina:
https://www.hsleiden.nl/zoeken - Opleiding met Video (PDF pagina):
https://www.hsleiden.nl/opleiding/sociaal-werk-jeugd-in-onderwijs - Studieprogramma PDF:
https://www.hsleiden.nl/sites/default/files/2024-05/hogeschool-leiden-sociaal-werk-jeugd-in-onderwijs-overzicht-van-het-studieprogramma.pdf - Opleidingen:
https://www.hsleiden.nl/studeren/opleidingen - Studeren met video:
https://www.hsleiden.nl/studeren - Privacy:
https://www.hsleiden.nl/privacy - Nieuws:
https://www.hsleiden.nl/nieuws - Nieuwsbericht (PDF pagina):
https://www.hsleiden.nl/nieuws/symposium-mentale-gezondheid - Symposium PDF:
https://www.hsleiden.nl/sites/default/files/2024-05/uitnodiging-symposium-mentale-gezondheid-samen-doen.pdf - Home (EN):
https://www.hsleiden.nl/en - Open dag:
https://www.hsleiden.nl/studeren/studiekeuze/kennismaken/open-dag-hogeschool-leiden - Evenement: LCAB Symposium 2024:
https://www.hsleiden.nl/nieuws/lcab-symposium-het-podium-voor-onze-studenten - Bij- en omscholen:
https://www.hsleiden.nl/bijscholen-omscholen
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.