Issues:
Audit digitale toegankelijkheid website Hogeschool Leiden
(Alleen de bevindingen)
Scope van de evaluatie
Naam website | Hogeschool Leiden |
---|---|
Datum | 1 mei 2024 |
Scope van de website |
Binnen de scope van onderzoek valt:
|
Conformiteitsdoel | WCAG 2.1 niveau AA |
Uitgebreide toetsresultaten
1. Waarneembaar
1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 1: Op pagina https://p-hsl-corporate.finalist.com en elke pagina waar de cookiemelding wordt getoond staat het logo van de Hogeschool Leiden. Deze afbeelding heeft geen (goede) alternatieve tekst, namelijk "Logo/HS Leiden". De alternatieve tekst van een logo moet naast "logo" minimaal de volledige naam van de organisatie bevatten en eventuele overige tekst in de afbeelding.
Bevinding 2: Op https://p-hsl-corporate.finalist.com in het blok “Bezoek de Open Dag” heeft de foto als alt-tekst “Open Dag Hogeschool Leiden”. Dit is niet voldoende beschrijvend. Een betere tekst voor de alt-tekst zou bijvoorbeeld zijn “Student van de Hogeschool Leiden geeft uitleg aan bezoekers bij een pop die de anatomie van de mens weergeeft”.
Een andere oplossing is deze afbeelding als decoratief te zien (er valt immers geen informatie weg van de pagina als je de foto weghaalt of wegdenkt. Hetzelfde geldt voor veel afbeeldingen in de website.
Bevinding 3: Op https://p-hsl-corporate.finalist.com/nieuws/symposium-mentale-gezondheid heeft de afbeelding geen toegankelijk alternatief. De datum, tijd en locatie kunnen prima in gewone tekst op de pagina worden geplaatst.
Bevinding 4: In het PDF-document https://www.hsleiden.nl/binaries/content/assets/hsl/lectoraten/sociale-innovatie/uitnodiging-symposium-mentale-gezondheid-samen-doen.pdf is de afbeelding van de uitnodiging voor het symposium een informatieve afbeelding met tekst. De tekst op de afbeelding komt verder niet voor in de PDF. Deze afbeelding heeft ook geen beschrijving en is niet als artefact aangemerkt. Voor informatieve afbeeldingen geldt dat ze een beschrijving moeten hebben van de informatie die er in staat. Een soortgelijk probleem zien we terug in ditzelfde PDF document bij de afbeelding van de "Meld je hier aan!" knop.
Bevinding 5: In de PDF https://p-hsl-corporate.finalist.com/media/3083 staan vanaf pagina 4 tabellen met activiteiten. Er is door middel van stippen aangegeven op welk tijdstip een activiteit plaatsvindt. Deze stippen zijn opgemaakt als artefact, maar hebben betekenis. Geef deze stippen een <Figure>-tag in de juiste datacellen met een alternatieve tekst.
Bevinding 6: In de PDF https://p-hsl-corporate.finalist.com/media/3083 staan in de afbeeldingen onderaan in de codelaag alternatieve teksten. Bijvoorbeeld "foto met quote: Ik kon hier echt alles vragen.". Deze alternatieve teksten kloppen niet bij de afbeelding die wordt getoond.
1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 7: Op pagina https://p-hsl-corporate.finalist.com/opleiding/sociaal-werk-jeugd-in-onderwijs wordt een video getoond. Deze video heeft een automatisch gegenereerde ondertiteling. Op een aantal plekken staan onjuiste woorden bijvoorbeeld op 0:18 "handig" in plaats van "alles". Ook ontbreekt de interpunctie waardoor de zinnen moeilijk te begrijpen zijn. Maak een goede ondertiteling.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 8: Op de pagina https://p-hsl-corporate.finalist.com/opleiding/sociaal-werk-jeugd-in-onderwijs staat een video waar het logo van de Hogeschool Leiden aan het eind in beeld komt. Als je dat niet kan zien mis je dat dit een video van Hogeschool Leiden is. Voeg deze informatie toe aan de audiodescriptie, of laat alle informatie uitspreken door de voice-over waardoor de audiodescriptie overbodig wordt. Een soortgelijk probleem zien we terug in de video op pagina https://p-hsl-corporate.finalist.com/studeren.
Bevinding 9: Op pagina https://p-hsl-corporate.finalist.com/opleiding/sociaal-werk-jeugd-in-onderwijs is er in de video op verschillende plaatsen tekst in beeld, bijvoorbeeld rond 00:03 (SW Jeugd in Onderwijs), 00:07 (Naam van de student) en 00:21 (Naam Docent). Er ontbreekt uitgeschreven tekst en er is geen audiodescriptie die vertelt wat er op het scherm staat. Zo kunnen mensen die de video niet kunnen zien en afhankelijk zijn van hulpsoftware zoals een schermvoorleessoftware niet weten wat er wordt getoond in de video. Zet deze en andere informatie in een transcript. Of maak gebruik van een extra audiospoor om ook te voldoen aan SC 1.2.5.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 10: Op de pagina https://p-hsl-corporate.finalist.com/opleiding/sociaal-werk-jeugd-in-onderwijs staat een video. De audiodescriptie ontbreekt in deze video. Audiodescriptie is een (extra) audiospoor waarin verteld wordt wat er in beeld te zien is. Zo komt de naam van de opleiding in beeld en o.a. de naam van de studenten en docent. Iemand die blind is weet nu niet wat er op het scherm te zien is. Een soortgelijk probleem zien we terug in de video op pagina https://p-hsl-corporate.finalist.com/studeren.
1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 11: In de PDF https://www.hsleiden.nl/binaries/content/assets/hsl/lectoraten/sociale-innovatie/uitnodiging-symposium-mentale-gezondheid-samen-doen.pdf zijn koppen aanwezig die niet als koppen zijn opgemaakt,, bijvoorbeeld "Meld je aan voor het Symposium Mentale Gezondheid: samen doen!", "Voor wie" en "Programma". De koppen zijn alleen vetgedrukt en niet opgemaakt als kop via stijlen.
Bevinding 12: In de PDF https://p-hsl-corporate.finalist.com/media/3083 op pagina 3 staat onder de koptekst H3 (Maak kennis met onze opleidingen per interessegebied in het Atrium) visueel een lijst met opsommingstekens. Deze lijst is niet opgemaakt als lijst. Gebruik het ul- en li-element om opsommingen op te maken.
Bevinding 13: In de PDF https://p-hsl-corporate.finalist.com/media/3083 staan, bijvoorbeeld op pagina 3, 5 en 6 quotes/geciteerde teksten. Deze quotes zijn opgemaakt als artefact, maak deze met het blockquote element.
Bevinding 14: Advies: In de PDF https://p-hsl-corporate.finalist.com/media/3083 staan vanaf pagina 4 tabellen met activiteiten. Bij bijvoorbeeld 'Algemeen Informatieplein' is wel aangegeven dat het een kopcel betreft, maar hier staat het bereik op "Geen". Geef hier het bereik van de kopcel aan. Dit zien we terug bij meerdere kopcellen. Ons advies is om deze complexe cellen op te delen in verschillende simpele tabellen, 1 tabel per onderwerp.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 15: In de PDF https://p-hsl-corporate.finalist.com/media/3083 staan een aantal van de afbeeldingen niet in de juiste volgorde in de codelaag. Deze staan nu helemaal onderaan in de codelaag en worden als laatste voorgelezen, niet in de volgorde van hoe ze in de PDF staan.
1.3.5 Identificeer het doel van de input (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.3.5 Identificeer het doel van de input
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 16: Op pagina https://p-hsl-corporate.finalist.com/contact staat een formulier waar de bezoeker onder andere het eigen e-mailadres en telefoonnummer kan invullen. Het doel van deze en een aantal andere velden moet programmatisch kunnen worden bepaald, zodat velden automatisch kunnen worden ingevuld of extra hulp kan worden geboden bij het invullen. Dit kan door het autocomplete-attribuut aan de input-elementen toe te voegen. Bijvoorbeeld voor e-mailadres autocomplete="email".
Een overzicht van de velden waarvoor het autocomplete-attribuut van toepassing is en de waarde die nodig is in dit attribuut, staat op de pagina: https://www.w3.org/tr/wcag21/#input-purposes.
1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)
Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 17: In de PDF https://p-hsl-corporate.finalist.com/media/3083 op pagina 12 tot en met 15 staan diverse plattegronden van de diverse verdiepingen van de Hogeschool Leiden. Hierbij is met een kleurlegenda aangegeven waar bepaalde afdelingen en ruimtes zich bevinden. In deze legenda's is informatie alleen gekoppeld op basis van kleur, slecht zienden of kleurenblinden kunnen zo informatie missen. Zorg dat er ook een alternatieve manier is om duidelijk te maken waar de afdelingen en ruimtes zich bevinden, bijvoorbeeld doormiddel van verschillende arceerpatronen.
1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 18: Op pagina https://p-hsl-corporate.finalist.com/contact staat in het blok met het formulier een groene (HEX #008573) tekst "Privacy statement" op een lichtgroene (#C9F0E6) achtergrond (de link naar de privacy statement). Deze tekst heeft een te laag contrast. De contrastverhouding is 3,7:1 waar dit 4,5:1 moet zijn.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 19: Op pagina https://p-hsl-corporate.finalist.com/contact staat een afbeelding (Plattegrond) met tekst o.a. Bouwgebied. Slechtzienden kunnen deze tekst niet aanpassen om de leesbaarheid te verhogen. De tekst op de afbeelding komt verder niet voor op de pagina. Plaats deze tekst daarom als HTML-tekst op de pagina.
Bevinding 20: In het PDF-document https://www.hsleiden.nl/binaries/content/assets/hsl/lectoraten/sociale-innovatie/uitnodiging-symposium-mentale-gezondheid-samen-doen.pdf is de afbeelding van de uitnodiging voor het symposium een informatieve afbeelding met tekst. Slechtzienden kunnen deze tekst niet aanpassen om de leesbaarheid te verhogen. De tekst op de afbeelding komt verder niet voor in de PDF. Deze afbeelding heeft ook geen beschrijving en is niet als artefact aangemerkt. Voor informatieve afbeeldingen geldt dat ze een beschrijving moeten hebben van de informatie die er in staat. Een soortgelijk probleem zien we terug in ditzelfde PDF document bij de afbeelding van de "Meld je hier aan!" knop.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 21: Wanneer in het blok "Studeren" de link "Naar studeren" op pagina https://p-hsl-corporate.finalist.com toetsenbordfocus heeft, is dat zichtbaar door een paarse (HEX #ACB3FE) focusrand. De contrastverhouding tussen de focusrand en de roze (HEX #E4D1FE) achtergrond is 1.4:1, waar dit minimaal 3:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Ook de lichtblauwe focusranden (HEX #ABC4FF) bijvoorbeeld rond de links "Lees meer" op de zelfde pagina hebben een te laag contrast met de witte achtergrond. De contrastverhouding is hier 1,7:1 waar dat tenminste 4,5:1 moet zijn. Een soortgelijk probleem zien we terug op dezelfde pagina bij het blok "Bij- & omscholen" en de focusrand om de link "Bekijk mogelijkheden" (achtergrond: lichtgroen HEX #CCF0E6) en het blok "Onderzoek" en de focusrand om de link "Naar Onderzoek" (achtergrond: beige HEX #DDDDCE).
We zien deze kleurencombinatie terug op meerdere andere pagina's, zoals https://p-hsl-corporate.finalist.com/pagina-niet-gevonden, https://p-hsl-corporate.finalist.com/opleiding/sociaal-werk-jeugd-in-onderwijs en https://p-hsl-corporate.finalist.com/open-dag. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast.
Bevinding 22: Op pagina https://p-hsl-corporate.finalist.com/contact wordt de focusrand rondom de formuliervelden, de privacy statement link en de Indienen knop bij focus paars (HEX #ACB3FE). De contrastverhouding tussen de focusrand en de lichtgroene (HEX #CCF0E6) achtergrond is 1.6:1, waar dit minimaal 3:1 moet zijn. Hierdoor is voor slechtzienden en kleurenblinden het onderscheid niet of moeilijk waar te nemen. Maak gebruik van een kleurencombinatie met voldoende contrast. Een soortgelijk probleem zien we terug op dezelfde pagina bij de focusrand om de accordeon/uitklapmenu's o.a. onder Ik kom.... (Lopend, met de bus, met de auto) en onderaan de pagina bij de openingstijden van gebouwen/faciliteiten en afdelingen. We zien deze kleurencombinatie terug op meerdere andere pagina's, zoals https://p-hsl-corporate.finalist.com/pagina-niet-gevonden, https://p-hsl-corporate.finalist.com/opleiding/sociaal-werk-jeugd-in-onderwijs en https://p-hsl-corporate.finalist.com/open-dag.
2. Bedienbaar
2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.4 Enkel teken sneltoets (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.1.4 Enkel teken sneltoets
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 23: Op de pagina https://p-hsl-corporate.finalist.com/opleiding/sociaal-werk-jeugd-in-onderwijs wordt gebruikgemaakt van de videospeler van YouTube. Deze videospeler maakt gebruik van bediening door enkele tekentoetsen, bijvoorbeeld f voor fullscreen. Deze functionaliteit is iets wat mensen die afhankelijk zijn van spraaksoftware in de weg kan staan. Deze mensen zijn juist afhankelijk van die korte commando's om met spraaksoftware hun computer te bedienen. Los dit op door de embedcode van de YouTube video aan te passen zodat de bediening met tekentoetsen uit staat. Voeg de volgende eigenschap aan de embedcode toe: 'disablekb=1'. Met deze aanpassing zorg je ervoor dat je voldoet aan dit succescriterium. Een soortgelijk probleem zien we terug bij de video op pagina https://p-hsl-corporate.finalist.com/studeren.
2.4 Navigeerbaar
2.4.2 Paginatitel (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 24: De PDF https://www.hsleiden.nl/binaries/content/assets/hsl/lectoraten/sociale-innovatie/uitnodiging-symposium-mentale-gezondheid-samen-doen.pdf heeft geen documenttitel in de eigenschappen. Zorg voor een titel die de inhoud van het document beschrijft en dat niet de bestandsnaam maar de titel van het document wordt getoond.
2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 25: De eerste keer op de website verschijnt er een cookie melding. Als gekozen wordt voor aanpassen opent een nieuw venster. Als met de tabtoets alle actieve elementen in dit venster focus hebben gehad gaat de focus naar de onderliggende webpagina. Zo krijgen elementen die niet zichtbaar zijn focus waardoor bezoekers niet meer weten waar ze zijn. Zorg er voor dat de focus binnen het cookie venster blijft totdat dit gesloten is.
2.4.4 Linkdoel (in context) (Niveau A)
Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 26: Op pagina https://p-hsl-corporate.finalist.com staan onder het blok 'Nieuws' en het blok 'Evenementen' links met de linktekst "Lees meer". Vermijd linkteksten als ‘Lees meer’ en ‘Klik hier’, zulke teksten beschrijven het linkdoel niet. Zorg dat linkteksten duidelijk beschrijven waar de link naartoe gaat, bijvoorbeeld door de tekst aan te vullen met de titel van het bericht of pagina waarnaar gelinkt wordt. Als visueel duidelijk is waar de link bij hoort hoeft deze aanvullende tekst niet visueel zichtbaar te zijn.
Bevinding 27: Op elke pagina heeft het logo van de hogeschool linksboven en het logo in de footer als linktekst “Logo/HS Leiden”. Dat geeft niet het doel van de link weer: de homepagina.
Bevinding 28: Onder andere op pagina https://p-hsl-corporate.finalist.com is een skiplink om naar de zoekbalk (#search-bar) te springen, maar de skiplink werkt niet omdat er op deze pagina geen zoekbalk staat. Dit probleem komt voor op alle pagina's waar de zoekbalk niet aanwezig is, bijvoorbeeld de contactpagina (https://p-hsl-corporate.finalist.com/contact), de Niet gevonden pagina (https://p-hsl-corporate.finalist.com/pagina-niet-gevonden) en de Open dag pagina (https://p-hsl-corporate.finalist.com/open-dag). Haal de link weg op pagina's waar geen zoekbalk staat.
3. Begrijpelijk
3.1 Leesbaar
3.1.2 Taal van onderdelen (Niveau AA)
Informatie over succescriterium 3.1.2 Taal van onderdelen
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 29: Op de pagina https://p-hsl-corporate.finalist.com/opleiding/sociaal-werk-jeugd-in-onderwijs staat onder de koptekst "Tips van studenten" kun je met de knoppen met een pijltje erop door de slides heen navigeren.
Als je met een screenreader op de vorige knop komt wordt er "Go to previous slide" voorgelezen, bij de volgende knop wordt er "Go to next slide" voorgelezen. Deze tekst is in het Engels. Vertaal de tekst naar het Nederlands.
Bevinding 30: Op onder andere pagina https://p-hsl-corporate.finalist.com (en alle overige pagina's waar de footer voorkomt) staan in de footer social media icons naar bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn. De linkteksten zijn in het Engels, bijvoorbeeld "Visit our Facebook pages" en "Find us on LinkedIn". Hier is geen taalwissel aangegeven. Vertaal de linktekst naar het Nederlands.
3.3 Assistentie bij invoer
3.3.2 Labels of instructies (Niveau A)
Informatie over succescriterium 3.3.2 Labels of instructies
Uitkomst: Onvoldoende
Bevinding 31: Op pagina https://p-hsl-corporate.finalist.com/contact is een formulier waar bij de verplichte velden een * wordt getoond. Nergens binnen het formulier staat vermeld dat dit betekent dat dit veld verplicht is. Plaats een melding bovenaan, binnen het formulier, bijvoorbeeld: ‘Velden met een sterretje (*) zijn verplicht'.
Onderbouwing van de evaluatie
Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Voor een quickscan geldt dat we slechts delen uit deze methodiek gebruiken. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worden beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.
Steekproef getoetste webpagina's
- Home:
https://p-hsl-corporate.finalist.com/ - Contactformulier:
https://p-hsl-corporate.finalist.com/contact - 404:
https://p-hsl-corporate.finalist.com/pagina-niet-gevonden - Zoekpagina:
https://p-hsl-corporate.finalist.com/zoeken - Opleiding met Video:
https://p-hsl-corporate.finalist.com/opleiding/sociaal-werk-jeugd-in-onderwijs - Open dag:
https://p-hsl-corporate.finalist.com/open-dag - Open dag PDF:
https://p-hsl-corporate.finalist.com/media/3083 - Opleidingen:
https://p-hsl-corporate.finalist.com/studeren/opleidingen - Studeren met video:
https://p-hsl-corporate.finalist.com/studeren - Privacy:
https://p-hsl-corporate.finalist.com/privacy - Nieuws:
https://p-hsl-corporate.finalist.com/nieuws - Nieuwsbericht:
https://p-hsl-corporate.finalist.com/nieuws/symposium-mentale-gezondheid - Symposium PDF:
https://www.hsleiden.nl/binaries/content/assets/hsl/lectoraten/sociale-innovatie/uitnodiging-symposium-mentale-gezondheid-samen-doen.pdf - Home (EN):
https://p-hsl-corporate.finalist.com/en - Evenement: LCAB Symposium 2024:
https://p-hsl-corporate.finalist.com/lcab-symposium-2024 - Bij- en omscholen:
https://p-hsl-corporate.finalist.com/bij-omscholen
Ondersteunende technieken
Bronnen
-
Evaluatiedocument WCAG 2.0
www.drempelvrij.nl/over-het-waarmerk -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 (Geautoriseerde Nederlandse vertaling)
www.w3.org/Translations/WCAG20-nl -
Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology (WCAG-EM)
www.w3.org/WAI/eval/conformance -
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
www.w3.org/WAI/intro/wcag -
How to Meet WCAG 2.1 Quick Reference
www.w3.org/WAI/WCAG21/quickref/
Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.